Шапран Т.М. Использование мотивов символдрамы в работе с внутренними конфликтами лиц юношеского возраста

// Наука і освіта.  2016.  №5. – 256-261.

Тетяна Миколаївна Шапран,
асистент кафедри соціальної та практичної психології,
Житомирський державний університет імені Івана Франка,
вул. Велика Бердичівська, 40, м. Житомир, Україна


ВИКОРИСТАННЯ МОТИВІВ СИМВОЛДРАМИ В РОБОТІ З ВНУТРІШНИМИ КОНФЛІКТАМИ ОСІБ ЮНАЦЬКОГО ВІКУ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглянуто різні підходи до визначення змісту поняття «внутрішній конфлікт». У межах гли- бинної психології, в межах біхевіористичної школи, гуманістичної психології та екзистенціального напрямку психології. У статті подано результати емпіричного дослідження роботи з внутрішніми конфліктами юнаків. Обґрунтовано доцільність використання кататимно-імагінативного методу (символдрами) у роботі з внутрішніми конфліктами осіб юнацького віку. Виявлено та описано закономірності пропрацювання внутріш- ноособистісних конфліктів особами юнацького віку за допомогою мотивів символдрами.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

внутрішньоособистісний конфлікт, юнацький вік, кататимно-імагінативний метод, сим- волдрама, мотив, метод семантичного диференціалу.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Заброцький М.М. Основи вікової психології. Навчальний посібник / М. М. Заброцький. – Терно- піль: Навчальна книга – Богдан, 2002. – 112 с.
2. Лёйнер Х. Средняя ступень символдрамы. Возможности средней ступени / Х. Лейнер / Пер. с нем. О. Хмельницкой, научная редакция З.Г. Кисар- чук и Я.Л. Обухова // Символдрама. – 2011, №1(6). – С. 4-8. 3. Обухов Я.Л. Символдрама. Кататимно- имагинативная психотерапия детей и подростков / Я. Л. Обухов. – М.: Эйдос, 1997. – 112 с.
4. Обухов Я. Основи символдрами. Вступ до основного ступеня / Я. Обухов. – К.: Главник, 2007. – 112 с.
5. Фанталова Е. Б. Диагностика и психотерапия внутреннего конфликта / Е. Б. Фанталова. – Самара: Издательский дом БАРАХ-М, 2001. – 62 с.

Шмиглюк А. Г. ОСОБЛИВОСТІ УЯВЛЕНЬ УЧАСНИКІВ АТО ПРО СУЧАСНОГО УКРАЇНЦЯ

// Наука і освіта.  2016.  №5. – 261-266

Оксана Геннадіївна Шмиглюк,
асистент кафедри соціальної та практичної психології,
Житомирський державний університет імені Івана Франка,
вул. Велика Бердичівська, 40, м. Житомир, Україна


ОСОБЛИВОСТІ УЯВЛЕНЬ УЧАСНИКІВ АТО ПРО СУЧАСНОГО УКРАЇНЦЯ


АНОТАЦІЯ:

У статті проаналізовано результати психосемантичного дослідження військовослужбовців щодо кате- горії «українець» в рамках дослідження їх етнічної самосвідомості. Було виявлено переважаюче змістовне наповнення учасниками АТО поняття «українець». У результаті контент-аналізу було виділено наступні ти- пи асоціацій: асоціації, пов’язані з якісними характеристиками людини, емоційно-вольовими показниками, ви- датними постатями України, національними символами та традиціями України, патріотизмом, природнім середовищем, родиною, географічними показниками, державно-політичними процесами, релігійністю


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

свідомість, самосвідомість, етнічна самосвідомість, індивідуальний рівень етнічної са- мосвідомості, груповий рівень етнічної самосвідомості, учасник АТО, асоціативний експеримент.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Закон України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» [Електронний ресурс] // Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/3551-12
2. Чепа М.-Л. А. Психологічні закономірності реалізації конструктивних функцій етнокультури в інформаційному суспільстві: монографія / М.-Л.А. Чепа, М.І. Савіна, С.Є. Солодчук [та ін.]; за редакцією М.-Л.А. Чепи. – К., 2015. – 131 с.
3. Савицька О.В. Етнопсихологія: навчальний посібник / О.В. Савицька, Л.М. Співак. – К.: Караве- ла, 20011. – 264 с.
4. Співак Л.М. Психологічні основи розвитку національної самосвідомості в юнацькому віці. – Ав- тореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. / Л.М. Співак. – Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, Київ. – 2016. – 43с.
5. Хотинець В.Ю. Этническое самосознание / В. Ю. Хотинець. – СПб.: Алетейя, 2000г. – 240 с. 

Шпак М. М. Емоційний інтелект як особистісний ресурс забезпечення психологічного благополуччя молодших школярів

// Наука і освіта.  2016.  №5. – 266-270

Марія Мирославівна Шпак,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри практичної психології,
Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка,
вул. Максима Кривоноса, 2, м. Тернопіль, Україна


ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК ОСОБИСТІСНИЙ РЕСУРС ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО БЛАГОПОЛУЧЧЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ


АНОТАЦІЯ:

У статті обґрунтовано психологічні особливості розвитку емоційного інтелекту в молодших школярів. Визначено його основні змістові характеристики та структурні компоненти. Здійснено аналіз результатів емпіричного дослідження особливостей емоційного реагування молодших школярів в емоціогенних ситуаціях. Проаналізовано наукові підходи до розкриття сутності поняття «психологічне благополуччя». Визначено за- лежність психологічного благополуччя молодших школярів від рівня розвитку у них емоційного інтелекту


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

емоційний інтелект, емоції, почуття, психологічне благополуччя, молодші школярі.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Варій М.Й. Загальна психологія : Навчальний посібник / М.Й. Варій. – К.: Центр учбової літератури, 2007. – 968 с.
2. Гоулман Д. Эмоциональный интеллект / Д. Гоулман // Пер. с англ. А.П. Исаевой. – М. : АСТ: Астрель, 2011. – 478 с.
3. Журавльова Л.П. Психологія емпатії : Моног- рафія / Л.П. Журавльова. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2007. – 328 с.
4. Носенко Е.Л. Емоційний інтелект: концеп- туалізація феномену, основні функції / Е.Л. Носенко, Н.В. Коврига. – К. : Вища школа, 2003. – 126 с.
5. Bar-On R. The Bar-On Emotional Quotient Inventory: Technical Manual / R. Bar-On. – Toronto : Multi-Health Systems, 1997.
6. Ryff C. The stryctyre of psyhological well-being revisited / C. Ryff // Journal of Personaliti and Sociol Psychology. – 1995. – Vol. 69. – P. 719-727.
7. Salovey P. Emotional intelligence / P. Salovey, J.D. Mayer // Imagination, Cognition and Personality. – 1990. – № 9. – P. 185-211.

Pietrulewicz B, Zhuravlova L. Significance of relationships and psychosocial adaptation during adolescence.

// Наука і освіта. 2016. №5. – 7-29.

Богдан Петрулевич,
доктор психологічних наук, професор,
Університет Казимира великого в Бидгощі , Польща, Університет Лаваля, Канада
Лариса Петрівна Журавльова,
доктор психологічних наук, професор, декан соціально-психологічного факультету,
завідувач кафедри соціальної та практичної психології,
Житомирський державний університет імені Івана Франка,
вул. Велика Бердичівська, 40, м. Житомир, Україна


ЗНАЧУЩІСТЬ ВЗАЄМОСТОСУНКІВ І ПСИХОСОЦІАЛЬНОЇ АДАПТАЦІЇ В ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ


АНОТАЦІЯ:

Дослідження розглядає зв’язок між різними аспектами залученості до романтичних стосунків і психосоціальної адаптації в підлітковому віці. Дев’ятсот один юнак (432 хлопчика, 469 дівчаток) віком від 12 до 17 років відзначили, що мали досвід принаймні одного із видів романтичних стосунків, відповідаючи на питання опитувальника, який досліджував десять параметрів романтичної участі (інтерес, вік на момент першого романтичного досвіду, середній вік партнерів, кількість романтичних стосунків, кількість «розбитих сердець», середня тривалість стосунків, трива- лість недавніх стосунків, більш значущі взаємини, час, проведений щотижня поза школою в цих відносинах, ниніш- ній романтичний статус, сексуальна активність або її відсутність) та чотири показники психосоціальної адаптації (успішність в школі, образ тіла, самооцінка, поведінкові проблеми). Отримані результати свідчать про те, що можна точно передбачити погіршення успішності в школі через сильну романтичну залученість, що є більш поширеним для підлітків (віком від 12 до 14), ніж для молодих людей (віком від 15 до 17 років). Тілесний образ і самооцінка позити- вно та достовірно пов’язані з більш широкою участю в романтичних стосунках, і хлопчики відрізняються від дівча- ток з точки зору факторів, які обумовлюють самооцінку. Зрештою, поведінкові проблеми значною мірою асоцію- ються з більшою залученістю до романтичних стосунків у підлітковому віці. Відмінності, які стосуються віку і статі, відносяться до взаємодії ефектів, які стосуються лише декількох параметрів. Отримані результати розглядаються в контексті психосоціального розвитку в підлітковому віці.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

підлітковий вік, прихильність у відносинах, психосоціальна адаптація.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:


ЛІТЕРАТУРА:

1. Achenbach T. M. Manual for the Youth SelfReport and 1991 Profile / T. M. Achenbach. Burlington : University of Vermont Department of Psychiatry, 1991.
2. Allgood-Merten B., Lewinsohn P., Hops H. Sex differences and adolescent depression / B. AllgoodMerten, P. Lewinsohn, H. Hops // Journal of Abnormal Psychology. – 1990. – № 99. – P. 55-63.
3. Aneshensel C. S., Gore S. Development, stress and role restructuring: social transitions of adolescence / C. S. Aneshensel, S. Gore // The social context of coping. The Plenum series on stress and coping; ed. by Dans J. Eckenrode. New York : Plenum Press, 1991. – Ɋ. 55-77.
4. Archer J. Childhood gender roles : Social context and organization / J. Archer // Childhood Social Development: Contemporary perspectives; ed. by I. McGurk. – New Jersey : Lawrence, Erlbaum Associates inc., Hillsdale, 1992. – Ɋ. 31-61.
5. Bergeron M.-E., Descoteaux A., Ouellet J. Implication heterosexuelle chez les adolescents du secon- НaТrО : ElaboratТon Н’un quОstТonnaire sur les affiliations miбtОs a!’aНolОsМОnМО. / M.-E Bergeron, A. Descoteaux, J. Ouellet // Ecole de psychologie. – Universite Laval, 2001.
6. Bergman S. G. Dating violence among high school students / S.G. Bergman // Social Works. – 1992. – № 37. – Ɋ. 21-27.
7. Berndt T. J., Hoyle S. G. Stability and change in childhood and adolescence friendships / T. J. Berndt, S. G. Hoyle // Developmental Psychology. – 1985. – № 21 (6). – Ɋ. 1007-1015.
8. Billy J. O. G., Landale N. S., Grady W. R., Zimmerle D. M. Effects of sexual activity on adolescent social and psychological development / J. O. G. Billy, N. S. Landale, W. R. Grady, D. M. Zimmerle // Social Psychology Quarterly. – 1988. – № 51. – Ɋ. 190-212.
9. Blau G. M., Gullotta T. P. Promoting sexual responsibility / G. M. Blau, T. P. Gullotta // Adolescent Sexuality; ed. by T. P. Gullotta, G. R. Adams, R. Montemayor. – New York : Sage, 1993.
10. Bradford Brown B., Feiring C., Furman W. Missing the love boat : Why researchers have shied away from adolescent romance / Bradford Brown B., Feiring C., Furman W. // The development of romantic relationships in adolescence; ed. by W. Furman, B. B. Brown, C. Feiring. Cambridge : Cambridge University Press, 1999. – Ɋ. 19-49.
11. Brown G. G., Theobald W. (1996). Is teenage romance hazardous to adolescent health? / G. G. Brown, W. Theobald // Paper presented at the biennale meetings of the society for Research on adolescence. – Boston.
12. Bukowski W. M., Sippola L. K., Hoza B. Same and other : Interdependency between participation in same and other sex friendships / W. M. Bukowski, L. K. Sippola, B. Hoza // Journal of Youth and Adolescence. – 28 (4). – 1999. – Ɋ. 439-460.
13. Burcky W., Reuterman N., Kopsky S. Dating violence among high school students / W. Burcky, N. Reuterman, S. Kopsky // The School Counselor. – 1988. – №35. – Ɋ. 353-358.
14. Camirand J. Un profil des enfants et des adolescents quebecois / J. Camirand // Enquete sociale et de sante 1992-1993. Montreal : Sante Quebec Ministere de la Sante et des services sociaux, 1996.
15. Capaldi D. M., Crosby L. Observed and reported psychological and physical aggression in young, at-risk couples / D. M. Capaldi, L. Crosby // Social Development. – 1997. – № 6. – Ɋ. 184-206.
16. Cauffman E., Steinberg L. Interactive effects of menarcheal status and dating on dieting and disordered eating among adolescent girls / E. Cauffman, L. Steinberg // Developmental Psychology. – 1996. – №32 (4). – Ɋ. 631-635.
17. Charbonneau L., Forget G., Frappier J.-Y., Gaudreault A., Guilbert E., Marquis N. Adolescence et Fertilite: une responsabilite personnelle et sociale; avis sur Ia РrossОssО a l’aНolОsМОnМО / L. Charbonneau, G. Forget, J.-Y Frappier, A. Gaudreault, E. Guilbert, N. Marquis. – Quebec : Ministere de Ia Sante et des Services Sociaux, 1989.
18. Cloutier R., Champoux L., Jacques C., Lancop C. Enquete. Ados, families et milieu de vie : La parole aux ados / R. Cloutier, L. Champoux, C. Jacques, C. Lancop. – Universite Laval : Centre de recherche sur les services communautaires, 1994.
19. CloutТОr, R. PsвМСoloРТО НО l’aНolОsМОnМО / R. Cloutier. 2nd edition; ed. by Gaetan Morin. Quebec : Boucherville, 1996.
20. Cloutier R., Villeneuve C. La grossesse adolescente: Facteurs de risque et processus de resolution / R. Cloutier, C. Villeneuve // Rapport de recherche soumis au Conseil de recherche en Sciences humaines de Canada. – 1988.
21. Coleman J. C. & Hendry L. The nature of Adolescence / J. C. Coleman, L. Hendry. Florence : Taylor and Francis, Routledge. – 1990. – 255 p.
22. Connolly J. A., Johnson A.M. AdolesМОnts’ romantic relationships and the structure and quality of their interpersonal ties / J. A. Connolly, A. M. Johnson. // AdolОsМОnts’ PОrsonal rОlatТonsСТps. – 1996. – № 3. – Ɋ. 185- 195.
23. Connolly J., Craig W., Goldberg A., & Pepler D. Conceptions of cross-sex friendships and romantic relationships in early adolescence / J. Connolly, W. Craig, A. Goldberg, D. Pepler // Journal of Youth and Adolescence. – 1999. – № 28 (4).– Ɋ. 481-494.
24. Csikszentmihalyi M., Larson R. Being adolescent / M. Csikszentmihalyi, R. Larson. New York : Basic, 1984.
25. D’Amours, Y. LО poТnt sur la НОlТnquance et le suicide chez les jeunes / Y. D’Amours. QuОbОМ : ConsОТl permanent de la jeunesse. – 1995.
26. Darling N., Dowdy B. B., Lee Van Horn M., Caldwell L. L. Mixed-set settings and the perception of competence / N. Darling, B. B. Dowdy, M. Lee Van Horn, L. L. Caldwell // Journal of Youth and Adolescence. – 1999. – № 28 (4). – Ɋ. 461-480.
27. Dedrick R. F., Greenbaum P.-E, Friedman R.M., Wetherington C. M. Testing the structure of the Child Behaviour Checklist (4-18) using confirmatory factor analysis / R. F. Dedrick., P.-E. Greenbaum, R. M. Friedman, C. M. Wetherington // Educational and psychological measurement. – 1997. – № 57 (2). – Ɋ. 306-313.
28. De Gaston J. F., Jensen L., Weed S. A closer look at adolescent sexual activity / J. F. de Gaston, L. Jensen, S. Weed // Journal of Youth and Adolescence. – 1995. – 24. – Ɋ. 465-479.
29. Drolet M., Lafleur L., Trottier G. L’analвsО НТf- ПОrОnМТОО НОs pОТnОs Н’amour МСОг lОs aНolОsМОntОs Оt lОs adolescents: Si Ia douleur avait un sexe? / M. Drolet L. Lafleur, G. Trottier // Travail Social Canadien. – 1999. – Ɋ. 31-41.
30. Dunphy D. The social structure of urban adolescent peer groups / D. Dunphy // Sociometry. – 1963. – № 26. – Ɋ. 230-246.
31. Eliany M., Wortley S., Adlaf E. La consommatТon Н’alМool Оt Н’autrОs НroРuОs МСОг lОs УОunОs МanaНians / M. Eliany, S. Wortley, E. Adlaf // Rapport technique de l’ОnquОtО natТonalО sur l’alМool Оt lОs autrОs Нrogues. – 1992.
32. Erikson E. H. Growth and crisis of the healthy personality / E. H. Erikson // Psychological issues. – 1959. – №1. – Ɋ. 50-100.
33. Erikson E. H. Identity : Youth and crisis / E. H. Erikson. – New York : Norton, 1968.
34. Feiring C. Gender identity and the development of romantic relationships in adolescence / W. Dans, B. Furman, B. Brown, C. Feiring // The development of romantic relationships in adolescence. – Cambridge : Cambridge University Press, 1999. – Ɋ. 211-234.
35. Feiring C. Other-sex friendships networks and the development of romantic relationships in adolescence / C. Feiring // Journal of Youth and Adolescence. – 1999. – № 28 (5). – Ɋ. 495-512.
36. Feiring C. Concepts of romance in 15-years old adolescents / C. Feiring // Journal of Research on Adolescence. – 1996. – № 6. – Ɋ. 181-200.
37. Feiring C. & Lewis M. Do mothers know their tООnaРОrs’ ПrТОnНs? ImplТМatТons Пor ТnНТvТНuatТon Тn Оarlв adolescence / C. Feiring, M. Lewis // Journal of Youth and Adolescence. – 1993. – № 22 (4). – Ɋ. 337-354.
38. Feiring C. & Lewis M. The transition from middle childhood to early adolescence : sex differences in the social network and perceived self competence / C. Feiring, M. Lewis // Sex Roles. – 1991. – № 24. – Ɋ. 489-509.
39. Furman W., Buhrmester D. Age and sex differences in perceptions of networks of personal relationships / W. Furman, D. Buhrmester // Child Development. – 1992. – № 63. – Ɋ. 103-115.
40. Furman W., Wehner E. A. Adolescent romantic relationship : A developmental perspective / W. Furman, E. A. Wehner // Romantic relationships in adolescence : developmental perspectives; ed. by S. Shulman & S. A. Collins. – San Francisco : Jossey-Bass Publishers, 1997. – Ɋ. 21-36
41. Furman W. & Wehner E. A. Romantic views : toward a theory of adolescent romantic relationships / W. Furman, E. A. Wehner // Personal relationships during adolescence. Thousand Oaks; ed. by M. Montemayor, G. R. Adams, T. P. Gullota. – CA: Sage, 1994. – Ɋ. 168-195.
42. Graber J. A., Petersen A. C., Brooks-Gunn J. Pubertal processes : methods, measures, and models / J. A. Graber, A. C. Petersen, J. Brooks-Gunn // Transitions through adolescence: Interpersonal domains and context; ed. by J. A. Graber. – Mahwah, N.J. : Lawrence Erlbaum, 1996. – Ɋ. 23-53
43. Hanigan D. Le suicide chez lesjeunes et les personnes ages: recension des ecrits et proposТtТon Н’aМtТon / D. Hanigan // CommТssТon Н’ОnquОtО sur lОs sОrvТМОs Нesante et les services sociaux. – 1987.
44. Hansen D. J., Christopher J. S., Nangle D. W. Adolescent heterosexual interactions and dating / D. J. Hansen, J. S. Christopher, D. W. Nangle // Handbook of social development : a lifespan perspective in development psychology; ed. by Van Hasselt & M. Hersen. – New York : Plenum Press, 1992. – Ɋ. 371-394.
45. Havighurst R. Developmental tasks in education. / R. Havighurst. – New York : McKay, 1972.
46. Irwin C. E., Shafer M. A. Adolescent sexuality : negative outcomes of a normative behavior / C. E. Irwin, M. A. Shafer // Adolescence at risk : medical and social perspectives; ed. by Dans D. E. Rogers & E. Ginzberg. – Boulder : West View Press, 1992.
47. Jessor R., Costa F., Jessor L., Donovan J. Time of first intercourse : A prospective study / R. Jessor, F. Costa, L. Jessor, J. Donovan // Journal of personality and Social psychology. – 1983. – № 44. – Ɋ. 608-626.
48. Kovacs D. M., Parker J. G., & Hoffman L. W. Behavioural, affective, and social correlates of involvement in cross-sex friendship in elementary school / D. M. Kovacs, J. G. Parker, L. W. Hoffman // Child Development. – 1996. – № 67. – Ɋ. 2269-2286.
49. LaПlОur I., DrolОt M., TrottТОr G. PОТnОs Н’amour et comportements a risque chez les adolescents et les adolescents / I. Lafleur, M. Drolet, G. Trottier // Rapport technique des Fonds Richelieu. – 1999.
50. Larson R. W., Clore G. L., Wood G. A. The emotions of romantic relationships : do they wreak havoc on adolescents? / R. W. Larson, G. L. Clore, G. A. Wood // The development of romantic relationships in adolescence; ed. by W. Furman, B. B. Brown, C. Feiring. – Cambridge : Cambridge University Press, 1999. – Ɋ. 19- 49.
51. Larson R., Asmussen L. Anger, worry and hurt in early adolescence : an enlarging world of negative emotions / R. Larson, L. Asmussen // Adolescent Stress : Causes and Consequences; ed. by M. E. Colten, S. Gore. – New York : De Gruyter, 1991.
52. Leaper C. Exploring the consequences of gender segregation on social relationships / C. Leaper // Childhood Gender Segregation : Causes and consequences; ed. by C. Dans Leaper. San Francisco : Jossey-Bass, 1994. – Ɋ. 67-86.
53. Leaper C., Anderson K. J. Gender development and heterosexual romantic relationships during adolescence / C. Leaper, K. J. Anderson // Romantic relationships in adolescence : developmental perspectives; ed. by S. Shulman, S. A. Collins. – San Francisco : Jossey-Bass Publishers, 1997. – Ɋ. 85-104.
54. Lempers J. D., Clark-Lempers D. S. A functional comparison of same-sex and opposite friendships during adolescence / J. D. Lempers, D. S. Clark-Lempers // Journal of Adolescence Research. – 1993. – №8. – Ɋ. 89-108.
55. Long B. H. Heterosexual involvement of unmarried undergraduate females in relation to self-evaluations / B. H. Long // Journal of Youth and Adolescence. – 1989. – № 18 (5). – Ɋ. 489-500.
56. Maccoby E. Gender and relationships : A developmental account / E. Maccoby // American Psychologist. – 1990. – № 45. – Ɋ. 513-520.
57. Makepeace J. M. Social factors and victim offender differences in courtship violence / J. M. Makepeace // Family Relationships. – 1987. – № 36. – Ɋ. 87-91.
58. Mannell R. C., Kleiber D. A. A social Psychology of leisure / R. C. Mannell, D. A. Kleiber. – Venture Publishing, State College, PA, 1997.
59. Marcotte D., Fortin L., Potvin P., Papillon M. Gender differences in depressive symptoms during adolescence: role of gender-typed characteristics, self-esteem, body image, stressful life events, and pubertal status / D. Marcotte, L. Fortin, P. Potvin, M. Papillon // Journal of Emotional and Behavioural Disorders. – 2002.
60. MТllОr K. AНolОsМОnts’ samО-sex and oppositesex peer relations : Sex differences in popularity, perceived social competence, and social cognitive skills / K. Miller // Journal of Adolescent Research. – 1990. – № 5. – Ɋ. 222-241.
61. Neeman J., Hubbard J., & Masten A. S. The changing importance of romantic relationship involvement to competence from late childhood to late adolescence / J. Neeman, J. Hubbard, A. S. Masten // Development and psychopathology. – 1995. – № 7. – Ɋ. 727-750.
62. Newcomb M. D., Huba G. J., Bentler P. M. Life change events among adolescents : an empirical consideration of some methodological issues / M. D. Newcomb, G. J. Huba, P. M. Bentler // Journal of Nervous and Mental Disease. – 1986. – № 174(5). – Ɋ. 280-289.
63. Offer D., Ostrov C.E., Howard K. I. The adolescent : A psychological self-portrait / D. Offer, C. E. Ostrov, K. I. Howard. – New York : Basic Books, 1981.
64. Offer D., Ostrov C. E., Howard K. I. The offer self-image questionnaire for adolescents : A manual / D. Offer, C. E. Ostrov, K. I. Howard. – Chicago : Michael Rees Hospital, 1977.
65. Ostrov W., Offer D., Howard K. I., Kaufman B., Meyer H. Adolescent sexual behavior / W. Ostrov, D. Offer, K. I. Howard, B. Kaufman, H. Meyer // Medical aspects of human sexuality. – 1985. – №19. – Ɋ. 28-36.
66. Papillon M., Marcotte D., Cloutier R. L’ТnПluОnМО НО Ia maturatТon pubОrtaТrО, НОs МaraМtОrТstiques typees au genre, de l’ТmaРО Мorporelle et de l’ОstТmО НО soТ sur les symptomes depressifs a l’aНolОscence / M. Papillon, D. Marcotte, R. Cloutier // Twenty-seventh International Congress of Psychology. Stockholm, 2000.
67. PapТllon M. L’ТnПluОnМО НО la maturation pubertaire, des caracteristiques typees au genre, de l’ТmaРО corporОllО Оt НО l’estime de soi sur les symptomes de depression a l’adolescence / M. Papillon // Memoire de maltrise. Faculte des Sciences Sociales, Universite Laval. Quebec, 2000.
68. Paul E. L., White K. M. The development of intimate relationships in late adolescence / E. L. Paul, K. M. White // Adolescence. – 1990. – № 25. – Ɋ. 375-400.
69. Phinney V. G., Jensen L. C., Olsen J. A., Cundick B. The relationship between early development and psychosexual behaviour in adolescent females / V. G. Phinney, L. C. Jensen, J. A. Olsen, B. Cundick // Adolescence. – 1990. – № 15. – Ɋ. 321-332.
70. Quinton D., Pickles A., Maughan T. & Rutter M. Partners, peers and pathways : assortative pairing and continuities in conduct disorder / D. Quinton, A. Pickles, T. Maughan, M. Rutter // Development and Psychopathology. – 1993. – № 5. – Ɋ. 763-783.
71. Richards M. H., Crowe P. A., Larson R., Swarr A. Developmental patterns and gender differences in the experience of peer companionship during adolescence / M. H. Richards, P. A. Crowe, R. Larson, A. Swarr // Child Development. – 1998. – № 69 (1). – Ɋ. 154-163.
72. Rickel A. U., Hendren M. C. Aberrant sexual experiences / A. U. Rickel, M. C Hendren // Adolescent sexuality; ed. by T. P. Gullotta, G. R. Adams R. Montemayor. – New York : Sage, 1993.
73. Rosenberg M. Society and the adolescent selfimage / M. Rosenberg. – New Jersey : Princeton University Press, 1965.
74. Roscoe B., Diana M. S., Brooks R. H. Early, mТННlО anН latО aНolОsМОnts’ vТОаs on Нating and factors influencing partner selection / B. Roscoe, M. S. Diana, R. H. Brooks // Early Adolescence. – 1987. – № 22. – Ɋ. 59- 68.
75. Samet N., Kelly E. W. The relationships of steady dating to self-esteem and sex role identity among adolescents // Adolescence. – 1987. – № 22. – Ɋ. 231-245.
76. Sante Quebec. Enquete quebecoise sur les facteurs de risque associes au Sida et autres / Quebec Sante. Quebec : Ministere de Ia Sante et des Services sociaux. – 1992. 77. Scott-Jones D., White A. B. Correlates of sexual activity in early adolescence / D. Scott-Jones, A. B. White // Journal of early Adolescence. – 1990. – № 10. – Ɋ. 221- 238.
78. Sharabany R., Gershoni R., Hofman J. E. Girlfriend, boyfriend : age and sex differences in intimate friendship / R. Sharabany, R. Gershoni, J. E. Hofman // Developmental Psychology. – 1981. – № 17 (6). – Ɋ. 800- 808.
79. Shulman S., Levy-Shift R., Kedem P., Alan E. Intimate Relationships among adolescent romantic partners and same-sex friends: individuals and systemic perspectives / S. Shulman, R. Levy-Shift, P. Kedem, E Alan // Romantic relationships in adolescence : Developmental perspectives; ed. by S. Shulman, A. Collins. San Francisco : Jossey-Bass, 1997. – Ɋ.37-52.
80. Shulman S., Scharf M. Adolescent romantic behaviours and perceptions : AРО­related differences and links with family and peer relationships / S. Shulman, M. Scharf // Journal of Research on Adolescence. – 2000. – № 10. – Ɋ. 99-118.
81. Simmons R. G., Blyth D. A. Moving into adolescence : The impact of pubertal change and school context / R. G. Simmons, D. A. Blyth. – New York : Aldine, 1987.
82. Simmons R. G., Blyth D. A., Van Cleave E. F., Bush D. M. Entry into early adolescence : the impact of school structure, puberty and early dating on self-esteem / R. G. Simmons, D. A. Blyth, E. F. Cleave Van, D. M. Bush // American Sociological Review. – 1979. – № 44. – Ɋ. 948-967.
83. Sippola L. K. Getting to know the other: the characteristics and developmental significance of othersex relationships in adolescence / L. K. Sippola // Journal of Youth and Adolescence. – 1999. – № 28 (5). – Ɋ. 407- 418.
84. Sroufe L. A., Carlson E., Shulman S. The development of individuals in relationships : From infancy through adolescence / L. A. Sroufe, E. Carlson, S. Shulman // Studying lives through time : approaches to personality and development; ed. by D. C. Funder, R. Parke, C. Tomlinson-Keasey, K. Widaman. – Washington, DC : American Psychological Association, 1993. – Ɋ. 315-342.
85. Sullivan H. S. The interpersonal theory of psychiatry / H. S. Sullivan. – New York : Norton.
86. Tabachnich B. G., Fidel L. S. Using multivariate statistics. – 3rd ed. – New York : HarperCollins College Publishers, 1953.
87. Tobin-Richard M. H., Boxer A. M., McNeil Kavrell S. A., Petersen A. C. Puberty and its psychologi cal and social significance / M. H. Tobin-Richard, A. M. Boxer, S. A. McNeil Kavrell, A. C. Petersen // Experiencing adolescents : a sourcebook for parents, teacher and teens; ed. by R. M. Lerner, N. L. Galambos. – New-York : Garland Pub, 1984. – Ɋ. 17-50.
88. Wilson-Shockley S. Gender differences in adolescent depression : the contribution of negative affect : UnpublТsСОН mastОr’s thesis / S. Wilson-Shockley. – University of Illinois at Urbana, Champaign, 1995.
89. Wyss C. A., Voelker S. L., Garnock B. L., Hakim-Larson J. Psychometric properties of a FrenchCanaНТan translatТon oП AМСОnbaМС’s YoutС SОlП-Report / C. A. Wyss, S. L. Voelker, B. L. Garnock, J. HakimLarson // Canadian Journal of Behavioural Sciences. – 2003. – № 35(1). – Ɋ. 67-71.
90. Zimmer-Gembeck M. J. Stability, change and individual differences in involvement with friends and romantic partners among adolescent females / M. J. Zimmer-Gembeck // Journal of Youth and Adolescence. – 1999. – № 28 (5). – Ɋ. 419-438.
91. Zimmer-Gembeck M. J., Siebenbruner J., Collins W. A. Diverse aspects of dating : associations with psychosocial functioning from early to middle adolescence / M. J. Zimmer-Gembeck, J. Siebenbruner, W.A. Collins // Journal of Adolescence. – 2001. – № 24. – p. 313-336.

Liberska H. Relations between identity and temporal orientation in adolescence.

// Наука і освіта. 2016. №5. – 30-39.

Ганна Ліберська,
доктор психологічних наук, професор
Інситут психології університету Казимира Великого в Бидгощі, Польща


ЗВ’ЯЗОК МІЖ ІДЕНТИЧНІСТЮ ТА ТИМЧАСОВОЮ
ОРІЄНТАЦІЄЮ У ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ


АНОТАЦІЯ:

Стаття присвячена розгляду та аналізу підходів до питання тимчасової орієнтації у підлітковому віці та її зв’язку з ідентичністю. На думку Е.Еріксона, формування відносно стабільної ідентичності та концепції влас­ ного майбутнього є конкретними завданнями розвитку в підлітковому віці. Теорія Еріксона і концепція Марсіа щодо статусу ідентичності дають цікаву основу для побудови двох моделей розвитку цього співвідношення та його зміни в житті. Автор пропонує свою модель співвідношення між ідентичністю та тимчасовою орієнтацією в процесі розвитку. Відправною точкою є початок статевого дозрівання. Під тиском потреб, які виникають в процесі статевого дозрівання, і тиску очікувань і стандартів культури, людина бере на себе вивчення цілей і ролей, що накладаються культурою і типами поведінки, схвалених і не схвалених середовищем. У результаті дослідження індивід приймає на себе обов’язки і, таким чином, визначає його/її ідентичність. Це є відправною точкою для побудови концепції свого життя в тимчасовій перспективі. Запозичуючи зобов’язання, людина стабілізує цілі й прагнення і додає засоби та інструменти, які допомогли б у виконанні та передбаченні альтер­ нативних подій зовнішнього світу. Таким чином, індивід будує гнучкі плани для виконання цілей, а потім, після позитивної оцінки планів, – кристалізується його/її майбутня орієнтація. Зважаюч на це, побудову ідеї про май­ бутнє можна розглядати в якості третього етапу розвитку ідентичності в період підліткового віку. Отже, тимча­ сова орієнтація випливає з ідентичності. Діяльність, що здійснюється для досягнення цілей і прагнень, стабілі­ зує і зміцнює ідентичність суб’єкта. Сигнали, що інформують про труднощі або успіхи, отримані в результаті діяльності або утримання, вносять зміни в структуру змісту ідентичності й майбутньої орієнтації і їх тимчасової структури, так само як логічні зв’язки між ними (в залежності від моделі TOTE). Крім того, перебудова тимча­ сової орієнтації спричиняє зміни в ідентичності і стимулює її подальший розвиток


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

підлітковий вік, особистість, орієнтації на майбутнє, тимчасові орієнтації, розвиток ідентичності.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:


ЛІТЕРАТУРА:

1. Artar M. Comparison of future time perspective of adolescents from an earthquake and non-earthquake region in Turkey / M. Artar, J.TrОmpała, L.-E.Malmberg // Adolescents’ future-orientation. Theory and research. – Frankfurt am Main: Peter Lang, 2002. – p. 65-79.
2. Bee H. Lifespan Development / H. Bee. – NY: HarperCollins College Publishers, 1994.
3. Bosma H.A. Identity development in adolescence. Coping with commitments / H.A. Bosma, Unpublished manuscript. Groningen: State University Groningen, 1985.
4. Brzezińska A. Społeczna psychologia rozwoju. / Brzezińska A. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „SМСolar”, 2000.
5. Craig G.J. Human Development / G.J. Craig. – Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall, Inc., 1996.
6. Dymkowski M. Głos w diskusie podczas ogolnopolskiej konfirencei Społecгne KonteФstв TożsКmości / M. Dymkowski, zorganizowanej przez Dolnośląską Sгkołę Wвżsгą Edukacie, Wrocłaа, (14 – 15 maja 2007). – 2007.
7. Erikson E.H. Identity – youth and crisis. / E.H. Erikson, New York: W.W. Norton, 1968.
8. Erikson E.E. The life cycle completed. / E.H. Erikson New York – London: W.W.Norton, 1982.
9. Erikson E.H. Dгieciństwo i społecгeństwo. / E.H. Erikson Poznań: Rebis, 1997.
10. Erikson E.H. Tożsamość К cykl żвcia. / E.H. Erikson Poгnań: Wвeaаnidtаo Zвsk Т Spяłka, 2004. 11. Giddens A. Nowocгesność i tożsКmość. / A. Giddens, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006.
12. Grotevant H. Patterns of interaction in family relationships and the development of identity exploration in adolescence. / H. Grotevant, C. Cooper, Child Development. – 1985, № 56. – Ɋ. 415-428.
13. Harwas-Napierała B. Tożsamość jednostki а epode аspяłdгesnвd pzzemian / B. Harwas-Napierała, [w:] B.Harwas-Napierała, H.Liberska (rОН.). TożsКmość К wspяłcгesność. Nowe tendencУe i гjgrożeniК, 11 – 14. Poznań: Wвydаnictаo Naukoаe UAM, 2007.
14. Inhelder B. Od logiki dziecka do logiki młodгieżв / B. Inhelder, J. Piaget, Warszawa: PWN, 1970.
15. Laursen B. The role of ethnic identity in personality development / B. Laursen, V. Williams // Paths to Successful Development. Personality in the Life Course; ed. by L.Pulkkinen, A.Caspi. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. – p. 203-226.
16. Lewin K. Field theory and experiment in social psychology: concepts and methods / K. Lewin // American Journal of Sociology. – 193. – № 44. – p. 868-897.
17. Liberska H. Kształtoanie się tożsamości a konstruowania planяа żвcioав przaг dorastadąyвya / H. Liberska // Psychologia Rozwojowa. – 2002. – № 7. – p.50-61.
18. Liberska H. Perspectвwв temporalne młodгieżв. Wybrane uwarunkowania. / H. Liberska. – Poгnań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2004. 19. Liberska H.. Orientacja prгвsгłośaioаa młodгieżв a eie środoаТsko rodгinne. / H. Liberska // Roczniki Socjologii Rodziny. – 2006. – t. XVII, – p. 65-82.
20. Liberska H. Ksгtałtoаanie się tożsamości a styl wychowania w rodzinie / H. Liberska // TożsКmość a wspяłcгesność. Nowe tendencje i гagrożenia; ed. by B. Harwas-Napierała, H. Liberska. – 2007. – № 53. –– Poznań: Wвdawnictаo Naukoаe UAM. – ɪ.74.
21.Liberska H. Wspяłcгesnв obraz moratorium / H. Liberska Tożsdmość К wspяłczesność. Nowe tendencje i zagrożenia, ed. by B.Harwas-NapТОrała, H.Liberska. – Poznań: Wвdavnictаo Naukoаe UAM, 2007a. – p. 25-52.
22. Liberska H. Changes in the adolescents’ orientations towards the future and factors threatening them against systemic transformation / H. Liberska // Polish Psychological Bulletin. – 2008. – vol. 39, 3. – p. 138-148.
23. Liberska H. Orientacja prгвsгłościoаa młodгieżв а dobie transformacji kulturowej / H. Liberska Globalizacja a jednostka; ed. by A. Błachnio. – Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2009. – p. 15-42.
24. Malmberg L.-E. Future planning both at school and in other contexts: the case of Finnish and Polish general-secondary and vocational-school students / L.-E. Malmberg, J. TrОmpała // Scandinavian Journal of Educational Research. – 1999. – № 42 (2). – p. 207-226.
25. Marcia J.E. Development and validation of ego identity status / J.E. Marcia // Journal of Personality and Social Psychology. – 1966. – № 3. – p. 551-558.
26. Marcia J.E. Identity in adolescence / J.E. Marcia // Handbook of Adolescent Psychology; ed. by J. Adelson, 195-187. New York: J.Wiley, 1980.
27. Nurmi, J.E. How adolescents see their future? A review of the development of future-orientation and planning / J.E. Nurmi // Developmental Review. – 1991. – № 11. – p. 1-59.
28. Nurmi J.E. Thinking about and acting upon the future: development of future orientation across the life span [w:] / J.E. Nurmi, A. Strathman // Understanding behavior in the context of time. Theory, research and application; ed. by J.Joireman. – Mahwah, New Jersey, London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 2005. – p. 31-57.
29. Obuchowska I. Drogi dorastania / I. Obuchowska. – Warszawa: WsiP, 1996.
30. Obuchowska I. Adolescencja / I. Obuchowska, B.Harwas-NapТОrała, J.TrОmpała // Psychologia rozwoju cгłowieФК. – Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN., 2000. – T.2. – p. 163-201.
31. Oleszkowicz A. Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji / A. Oleszkowicz, A Senejko. – Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013.
32. Pervin, L. The Science of Personality / L. Pervin. – New York: J.Wiley and Sons, 1996.
33. Straś-Romanowska, M. TożsКmość w cгasach dekonstrukcji / M. Straś-Romanowska // Wвkłac prгidstaаТonв podcгas ogolnopolskiej koncirencie Społecгne Kontepstв TożsКmości zorganizowanej przez Dolnośląską Sгkołę Wвżsгą EНukaМУТ. – WroМłaа (14 – 15 maja 2007). – 2007.
34. Turner, J.S. Roгwяj cгłowieka. / J.S. Turner, D.B. Helms. – Warszawa: WsiP, 1999.
35. Tyszkowa, M. Wybrane koncepcje i teorie roгаoУu psвchitгnego Мгłoаieka / M. Tyszkowa, M. Przetacznik-Gierowska, M.Przetacznik-Gierowska // Psychologia rozwoju cгłowieka; ed. by M.Tyszkowa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996. – p. 189-221.
36. Tyszkowa, M. Jednostka a rodzina: interakcje, stosunki, rozvoj / M.Tyszkowa, M. PrzetacznikGierowska // Psychologia rozwoju cгłowieka; ed. by M. Tyszkowa. – Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996. – p. 124-150.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.