Водолазська О. О. Саморегуляція у професійному становленні майбутнього фахівця.

// Наука і освіта. 2016. №5. – 72-77.

Ольга Олегівна Водолазська,
кандидат психологічних наук, доцент кафедри загальної та диференціальної психології,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Фонтанська дорога, 4, м. Одеса, Україна


САМОРЕГУЛЯЦІЯ У ПРОФЕСІЙНОМУ СТАНОВЛЕННІ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ


АНОТАЦІЯ:

У статті викладено результати теоретико-емпіричного дослідження саморегуляції як чинника професій- ного становлення майбутнього фахівця – психолога. Представлено аналіз значущих кореляційних зв’язків між показниками мотивації досягнення, властивостей особистості та показниками складових саморегуляції: самоактуалізації та сенсожиттєвих орієнтацій. Візуальний аналіз представлених профілів дозволив скласти психологічні портрети представників гуманітарної та технічної спрямованості. Доведено, що саморегуляція є домінуючим чинником професійного становлення майбутнього фахівця – психолога


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

саморегуляція, професійне становлення, особистість, самоактуалізація, мотивація, сенсожиттєві орієнтації.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:


ЛІТЕРАТУРА:

1. Батышев С. Я. Энциклопедия профессио- нального образования / С. Я. Батышев. – М. : Российская Академия образования, Ассоциация «Профессиональное образование». – 1998. – Т.1. – 512 с.
2. Деркач А. А. Акмеология: пути достижения вершин профессионализма / А. А. Деркач, Н. В. Кузь- мина. – М.: РАУ, 1993. – 24 с.
3. Конопкин О. А. Общая способность к саморегуля- ции как фактор субъектного развития / О. А. Конопкин // Вопросы психологи. – М. – 2004. – № 2. – С. 128–135.
4. Конопкин О. А. Психическая саморегуляция произвольной активности человека / О. А. Конопкин // Вопросы психологии. – М. – 1995. – №1 – С. 5-12.
5. Конопкин О. А. Стилевые особенности само- регуляции деятельности / О. А. Конопкин, В. И. Мо- росанова // Вопросы психологии. – М. –1989. – №5. – С.18-26.
6. Психология самосознания: хрестоматия // [сост. Д.Я. Райгородский]. – Самара.: Издательский Дом «Бахрах-М», 2000. – 672 с.
7. Рубинштейн С. Л. Проблемы общей психологии / С. Л. Рубинштейн – М.: Просвещение, 1976. – 415 с.
8. Санникова О. П. Феноменология личности: Избранные психологические труды / О. П. Санникова. – Одесса: СМИЛ, 2003. – 256 с.

Гавриловська К. П., Фурман О. І. Особливості Я-концепції осіб, що перебувають у неформальних релігійних організаціях.

// Наука і освіта. 2016. №5. – 78-82.

Ксенія Петрівна Гавриловська,
кандидат психологічних наук,
доцент кафедри соціальної та практичної психології,
Олександра Ігорівна Фурман,
студентка 4 курсу соціально-психологічного факультету,
Житомирський державний університет імені Івана Франка,
вул. Велика Бердичівська, 40, м. Житомир, Україна


ОСОБЛИВОСТІ Я-КОНЦЕПЦІЇ ОСІБ, ЩО ПЕРЕБУВАЮТЬ
У НЕФОРМАЛЬНИХ РЕЛІГІЙНИХ ОРГАНІЗАЦІЯХ


АНОТАЦІЯ:

Актуальність формування соціальної активності громадян розглядається в процесі становлення публічно- го управління в Україні. Метою дослідження визначено вплив феномену індивідуальної активності в сфері пуб- лічного управління на прийняття управлінських рішень. Під час дослідження використався аналітичний метод, анкетування державних службовців та методика діагностики особистості на мотивацію до успіху Т. Елерса. Наведено дані щодо проблематики підвищення індивідуальної активності в процесі прийняття рішень органа- ми публічного управління. Проаналізовано вплив мотивації державних службовців на їхню активність у проце- дурах прийняття управлінських рішень. Сформовано модель впливу феномену активності на прийняття рі- шень у сфері публічного управління. Напрямом подальших досліджень розглядається вивчення впливу індивідуа- льної активності державних службовців на прийняття ризикованих рішень


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

Я-концепція, неформальні релігійні організації, релігійність, рефлективність, релігійний досвід.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:


ЛІТЕРАТУРА:

1. Крюков Д. С. Философско-религиоведческий анализ Я-концепции религиозной личности : монография / Д. С. Крюков. – Москва : Спутник+, 2012. – 124 с.
2. Мазяр О. В. Релігійний досвід як чинник ціннісної регуляції поведінки / О.В. Мазяр // Актуальні проблеми психології творчості: Збірник наукових праць / За ред. В. О. Моляко. – Т.12. – Вип.4. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І.Франка, 2008. – 336 с. – С. 143-151.
3. Пирог Г.В. Соціальні аспекти функціонування релігійних цінностей / Г.В. Пирог // Українське релігієз- навство. – 2003 – № 26. – С. 30-37.
4. Сучкова О.В. Методика изучения социально- психологического свойства личности «Религиозность» / О. В. Сучкова // Вестник Тверского государственного университета. – 2008. – № 13 (73). – С. 136-146.
5. Карпов А.В. Рефлексивность как психическое свойство и методика ее диагностики / А. В. Карпов // Психологический журнал. – 2003. – Т. 24, № 5. – С. 45-57.

Данильченко Т. В. Особливості соціальної поведінки осіб з різним типом суб’єктивного соціального благополуччя.

// Наука і освіта. 2016. №5. – 83-89.

Тетяна Вікторівна Данильченко,
кандидат психологічних наук,
доцент кафедри загальної, вікової та соціальної психології,
Чернігівський національний педагогічний університет імені Т. Г. Шевченка,
вул. Полуботка, 53, м. Чернигів, Україна


ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ ОСІБ З РІЗНИМ ТИПОМ
СУБ’ЄКТИВНОГО СОЦІАЛЬНОГО БЛАГОПОЛУЧЧЯ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглядається специфіка соціальної поведінки (навички планування соціальної взаємодії, вступу в соціальний контакт, альтернативи агресивній поведінці, реакції на інших людей, самовираження) в осіб з високим, середнім та низьким рівнем суб’єктивного соціального благополуччя. Показано, що в осіб з різним типом суб’єктивного соціального благополуччя розвинуті різні навички. Для меліоративного типу характерні продумування і планування своїх дій щодо інших людей і контроль соціальної взаємодії. Вігілативний тип акце- нтує на емоційній турботі про іншу людину. Представники солютивного типу налаштовані на протидію ото- чуючим, очікують конфліктних ситуацій, схильні до контролю емоцій. Іноптивний тип планує свої дії, не вра- ховуючи інтереси інших людей та необхідність взаємодіяти з ними.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

суб’єктивне соціальне благополуччя, меліоративний тип, вігілативний тип, солютивний тип, іноптивний тип, соціальні навички, соціальна взаємодія.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:


ЛІТЕРАТУРА:

1. Духновский С.В. Диагностика межличност- ных отношений. Психологический практикум / С.В. Духновский . – СПб.: Речь, 2009. – 141 с.
2. Данильченко Т.В. Питальник «Суб’єктивне соціальне благополуччя»: методологічне обґрунту- вання і процедура розробки / Т.В.Данильченко // East European Scientific Journal. – 2015. – №3(4). – С.20-29.
3. Петренко В.Ф. Основы психосемантики / В. Ф. Петренко. – 2-е изд. – СПб.: Питер, 2005. – 480 с.
4. Хломов Д.Н. Руководство по оценке уровня развития социального поведения старшеклассников / Д.Н. Хломов, С.А. Баклушинский, О.Ю. Казьмина. – М.: Центр социологии образования РАО, 1993. – 147 с.

Загурська І. С., Никончук Н. О. Тренінг як форма психологічної допомоги у подоланні ситуативної тривожності старшокласників.

// Наука і освіта. 2016. №5. – 90-94.

Інна Станіславівна Загурська,
кандидат психологічних наук,
доцент кафедри соціальної та практичної психології,
Наталія Олександрівна Никончук,
кандидат психологічних наук,
доцент кафедри соціальної та практичної психології,
Житомирський державний університет імені Івана Франка,
вул. Велика Бердичівська, 40, м. Житомир, Україна


ТРЕНІНГ ЯК ФОРМА ПСИХОЛОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ У ПОДОЛАННІ
СИТУАТИВНОЇ ТРИВОЖНОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглядається проблема виникнення ситуативної тривожності у старшокласників, пов’язаної з професійним самовизначенням, складанням випускних екзаменів, підготовкою до зовнішнього незалежного оцінювання. Відмічається, що окрім позитивної, мобілізуючої функції, ситуативна тривожність має дестру- ктивний вплив на особистість, що може виражатися в широкому діапазоні проявів: від зниження рівня розу- мової працездатності до абсолютної невпевненості у власних здібностях. Саме тому важливо сприяти усві- домленню учнями факторів, які провокують виникнення підвищеного рівня ситуативної тривожності, та засвоєнню ефективних прийомів її зниження. Досягнення поставлених завдань можливе за допомогою просвіт- ницько-розвивального тренінгу.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

особистісна тривожність, ситуативна тривожність, тренінг, метод «Мозковий штурм», метод «Групова дискусія».


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:


ЛІТЕРАТУРА:

1. Астапов В.М. Тревожность у детей / В.М. Астапов. – М.: ПЕР СЭ, 2008. – 160 с.
2. Бреслав Г.М. Психология эмоций: Учеб. пособие для вузов / Г.М. Бреслав. – М.: Смысл, 2007. – 544 с.
3. Гречуха І.А. Особливості роботи над професійно-орієнтованим завданням з курсу «Основи психологічного тренінгу» / І.А. Гречуха // Професій- но-орієнтовані завдання з психології / За ред. О.Л. Музики. Навчальний посібник. – 2-ге вид., перероб. і доп. – Житомир, 2010. – С. 330-358.
4. Левитов Н.Д. О психических состоя- ниях человека / Н.Д. Левитов. – М.: Просвещение, 2004. – 343 с.
5. Мей Р. Смысл тревоги / Р. Мей / Пер. с англ. М.И. Завалова и А.И. Сибуриной. – М.: Незави- симая фирма «Класс», 2001. – 384 с.
6. Петровская Л.А. Цели, задачи и процедурные аспекты перцептивно ориентированного социально-психологического тренинга / Л.А. Петровская // Компетентность в общении. Социально-психологический тренинг. – М.: Изд-во МГУ, 1989. – С. 45-75.
7. Полшкова Т.А. Проблема ситуативной тревожности в психолого-педагогических исследова- ниях / Т.А. Полшкова // Актуальные вопросы совре- менной психологии: материалы II междунар. науч. конф. (г. Челябинск, февраль 2013 г.). – Челябинск: Два комсомольца, 2013. – С. 107-110.
8. Прихожан А.М. Психология тревожности: дошкольный и школьный возраст / А.М. Прихожан. – 2-е изд. – СПб.: Питер, 2009. – 192 с.
9. Ханин Ю.Л. Межличностная и внутри- групповая тревога в условиях значимой совместной деятельности / Ю.Л. Ханин // Вопросы психологии. – 1991. – №5 – С. 57-64.
10. Хекхаузен Х. Мотивация и деятельность / Х. Хекхаузен. – СПб.: Питер, 2003. – 436 с.
11. Sarason J. Experimental approaches to test anxiety: attention and the uses of information / J. Sarason // In: Anxiety, Current trends in theory and research. Vol.2 / Ed. Ch. Spielberger. New York – London. – 1972.

Кабиш-Рибалка А. В. Життєві стратегії як творчі засоби проектування життєвого шляху особистості.

// Наука і освіта. 2016. №5. – 95-99.

Анна Валентинівна Кабиш-Рибалка,
аспірант 3 кафедри загальної психології,
Київський національний університет імені Тараса Шевченка,
просп. Академіка Глушкова, 2-а, м. Київ, Україна


ЖИТТЄВІ СТРАТЕГІЇ ЯК ТВОРЧІ ЗАСОБИ ПРОЕКТУВАНЯ
ЖИТТЄВОГО ШЛЯХУ ОСОБИСТОСТІ


АНОТАЦІЯ:

У статті запропоновано класифікацію життєвих стратегій як творчих засобів проектування життєво- го шляху. Розкрито основні аспекти проблеми вибору життєвої стратегії та етапи становлення стратегії як творчого засобу проектування життєвого шляху. Розглянуто п’ять основних видів стратегій, згідно з теорі- єю В.О. Моляко, про творчу конструктологію. Це стратегії аналогізування, стратегії комбінування, реконст- руктивні стратегії, універсальні стратегії та стратегії спонтанних спроб і помилок в процесі становлення життєвого шляху.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

особистість, життєвий шлях, життєва стратегія, творчість, проектування життєвого шляху, вибір життєвої стратегії.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:


ЛІТЕРАТУРА:

1. Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни / К. А. Абульханова-Славская. – М., 1991. – 268 с.
2. Деркач А. А. Акмеологическая культура личности: содержание, закономерности, механизмы раз- вития / А. А. Деркач, Е. В. Селезнева. – М.: Изд-во Московского психолого- социального института; Воронеж: Изд-во НПО «МОДЕК», 2006. – 496 с.
3. Вахромов Е.Е. Вершины жизни и пути их достижения: самоактуализация, акме и жизненый путь человека / Е. Е. Вахромов // Прикладная психология и психоанализ. – 2001. – №4 .
4. Кон И.С. В поисках себя. Личность и самосознание. – М.: Политиздат, 1984. – 336 с.
5. Мілютіна К.Л. Траекторії життєвого шляху особистості в динамічному середовищі: монографія / К.Л.Мілютіна. – Ніжин : ТОВ «Видавництво «Аспект- Поліграф», 2012. – 298 с.
6. Моляко В.А. Творческая конструктология. (Пролегомены) / В.О. Моляко – К.: «Освита Украи- ны», 2007. – 388 с.
7. Нищета В.А. Життєвий проект як орієнтир у просторі майбутнього / B.А. Нищета // Моделі компе- тентного випускника 12-річної школи: сутність, пріоритети, пошуки відповідей на виклики ХХІ століття : Матеріали Всеукраїнської науково- пошукової конференції, 16-17 травня 2007 року. – К.
8. Резник Т.Е. Жизненные стратегии личности / Т.Е.Резник, Ю.М.Резник // Социс. – 1995. – № 2.
9. Франкл В. Человек в поисках смысла: Сборник: Пер. с англ.. и нем. / Общ. ред. Л.Я.Гозмана и Д.А.Леонтьева; вст. ст. Д.А.Леонтьева. – М.: Про- гресс, 1990. – 368 с.: ил. – (Б-ка зарубежной психологии)
10. Taylor C.W. Various approaches and definitions of creativity / C.W. Taylor / R. Sternberg (Ed.) // The nature of creativity. – Cambridge : Cambr. Press, 1988. – P. 99-126.
11. Persons and their growth. The antropological and psychological foundations of PHR education. – Canada. – 1997.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.