Фальковська Л. М. Конструкт справедливості як механізм регуляції поведінки.

// Наука і освіта. 2016. №5. –131-135 .

Людмила Миколаївна Фальковська,
старший викладач кафедри соціальної та практичної психології,
Житомирський державний університет імені Івана Франка,
вул. Велика Бердичівська, 40, м. Житомир, Україна


КОНСТРУКТ СПРАВЕДЛИВОСТІ ЯК МЕХАНІЗМ РЕГУЛЯЦІЇ ПОВЕДІНКИ


АНОТАЦІЯ:

Стаття присвячена аналізові справедливості як конструкту, що представляється нами у якості психологічного механізму регуляції поведінки. Доцільність психологічного вивчення справедливості як конст- рукту продиктована, з одного боку, можливістю використати для цього об’єктивно валідний емпіричний прийом – метод репертуарних ґраток (Дж. Келлі), з другого боку, пожвавленням дослідницького інтересу вітчизняної психології до внутрішніх механізмів регуляції соціальної поведінки, на відміну від нещодавно таких популярних зовнішніх, по суті управлінських механізмів.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

відчуття справедливості, конструкт «справедливо/несправедливо», внутрішній механізм регуляції поведінки, оцінювання, прийняття рішення, вчинок.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:


ЛІТЕРАТУРА:

1. Де Вааль Ф., Истоки морали: В поисках чело- веческого у приматов The Bonobo and the Atheist In Search of Humanism Among the Primates / Франс де Вааль – М.: Альпина нон-фикшн, 2016. – 376 с.
2. Фальковська Л.М., Роль конструкта справед- ливості в регуляції правової поведінки / Л.М. Фаль- ковська // Проблеми політичної психології : зб. на- ук.праць. – К. : Міленіум, 2014. – Вип. 1 (15). – 408 с. − С.127 – 136 с.
3. Франселла Ф., Баннистер Д. Новый метод ис- следования личности: Руководство по репертуарным личностным методикам / Ф.Франселла, Д.Баннистер: Пер. с англ. / Общ.ред. и предисл. Ю.М. Забродина и В.И. Похилько. – М.: Прогресс, 1987. – 236 с.
4. Хьюсман Р. Фактор справедливости, или И это после всего, что я для тебя сделал...: научно- популярная литература / Р. Хьюсман, Д. Хэтфилд. – М. : Знание, 1992. – 96 с.
5. Brosnan S. F. Evolution of responses to (un)fairness / S.F. Brosnan, F. B. M. de Waal. – Science 17 Oct 2014. – Р. 314-321.

Фриз І. В., Сидоренко Н. І. Психологічні детермінанти розвитку вольових якостей в юнацькому віці.

// Наука і освіта. 2016. №5. –136-141 .

Ірина Володимирівна Фриз,
кандидат психологічних наук,
доцент кафедри загальної, вікової та педагогічної психології,
Наталія Іванівна Сидоренко,
кандидат психологічних наук,
доцент кафедри загальної, вікової та педагогічної психології,
Житомирський державний університет імені Івана Франка,
вул. Велика Бердичівська, 40, м. Житомир, Україна


ПСИХОЛОГІЧНІ ДЕТЕРМІНАНТИ РОЗВИТКУ
ВОЛЬОВИХ ЯКОСТЕЙ В ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглянуто особливості прояву вольової сфери в юнацькому віці. Аналізуються детермінанти, що визначають розвиток вольових якостей особистості. Розглянуто внутрішні та зовнішні чинники, які впливають на формування волі в структурі особистості. Виділено типи особистості за проявом вольових якостей (самодостатньо-впевнений, цілеспрямовано-наполегливий, саморегулятивний, ініціативно- імпульсивний, рішуче-сміливий, пасивно-слабовольний), та розглянуто детермінанти розвитку вольових якостей.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

воля, вольові якості, розвиток вольових якостей, вольові типи особистості, навчально- професійна діяльність.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:


ЛІТЕРАТУРА:

1. Абульханова-Славская К.А. Типология акти- вности личности / К. А Абульханова-Славская // Пси- хологический журнал. – 1985. – Т.6, № 5. – C. 3-18.
2. Ильин Е.П. О соотношении понятий, харак- теризирующих волевую активность человека / Е.П. Ильин // Эмоционально-волевая регуляция пове- дения и деятельности. Тезисы всесоюзной конферен- ции молодых ученых. Симферополь, 1983. – С. 140- 142.
3. Калин В.К. Воля, эмоции, интеллект / В.К. Калин // Эмоционально-волевая регуляция пове- дения и деятельности. Тезисы всесоюзной конферен- ции молодых ученых. Симферополь, 1983. – С. 171- 175.
4. Селиванов В.И. Избранные психологические произведения (воля, ее развитие и воспитание) / В.И.Селиванов. Рязанский пед. институт. – Рязань, 1992. – 576с

Журавльова Л. П. Дончев Ф. А. Исследование образа тела в сознании трансгуманистов.

// Наука і освіта. 2016. №5. –142-150 .

Лариса Петрівна Журавльова,
доктор психологічних наук, професор,
декан соціально-психологічного факультету,
завідувач кафедри соціальної та практичної психології,
Филипп Альбинович Дончев,
студент соціально-психологічного факультету,
Житомирський державний університет імені Івана Франка,
вул. Велика Бердичівська, 40, м. Житомир, Україна



ДОСЛІДЖЕННЯ ОБРАЗУ ТІЛА В СВІДОМОСТІ ТРАНСГУМАНІСТІВ


АНОТАЦІЯ:

Сучасний етап розвитку суспільства характеризується стрімкою динамікою науково-технічного прогресу, яка зростає з геометричною прогресією. Результати цих змін використовуються, перш за все, для забезпечення різноманітних благ людини. Наразі є актуальним вивчення психологічних аспектів проблем синтезу людського організму та продуктів прогресу, зокрема в межах трансгуманістичного світогляду. Певні дослідження здійсне- но в межах інклюзивної психології, а саме в роботі з людьми, які втратили кінцівки та змушені використову- вати протези для поліпшення життєдіяльності. Проте, головна особливість трансгуманістів – це ініціювання та добровільна згода на штучне втручання у власний організм. Завдання дослідження полягає в тому, щоб проде- монструвати, що становлення образу тіла трансгуманістів є одним з варіантів особистісного розвитку людини. У статті репрезентовано теоретичну структурну модель образу тіла, яка включала: образ реального тіла (уяв- лення респондентів про своє тіло та окремі цінності стосовно тіла), образ ідеального тіла (соціально- культурний досвід респондентів та уявлення про ідеальне тіло), засоби досягнення ідеального тіла (випливають з соціально-культурного досвіду суб’єкта) та неусвідомлювані імпліцитні процеси, які не підлягають рефлексації, та наразі не можуть бути діагностованими. Відповідно до теоретичної моделі використовувались наступні методи та методики: метод вільних асоціацій на конструкти «моє тіло», «ідеальне тіло», методика ціннісних орієнтацій М. Рокича та адаптована методика репертуарних решіток Дж. Келлі. Результати дослідження: основ- ними конструктами образу ідеального тіла в свідомості трансгуманістів: сильний, витривалий, безсмертний, невразливий, контрольований на атомарному рівні. Основні способи його досягнення і форми існування поля- гають в наступних модифікаціях: кіборгізація, цифрове безсмертя, регенеративна медицина, генна інженерія довголіття. Додаткові способи (форми): наномедицина, кріоніка. Образ реального тіла: крихке, продукт еволю- ції, оболонка свідомості, слабке, кволе, хворобливе. Найбільш пріоритетні цінності, що стосуються реального тіла: здоров’я, активна життєдіяльність, раціональність, продуктивність, розвиток, самоконтроль. Найменш пріоритетні: суспільне визнання, задоволення, впевненість в собі. Вивчення особливостей образу тіла в свідо- мості трансгуманістів не є повністю вичерпним і може бути розвиненим в подальшій перспективі в рамках дос- лідження психологічних аспектів становлення трансгуманістичного світогляду в дорослому віці.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

постгуманізм, трансгуманізм, ідеальний образ тіла, реальний образ тіла, соціально- культурний досвід особистості, ціннісний компонент образу тіла.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:


ЛІТЕРАТУРА:

1. Ананьев Б. Г. Теория ощущений / Б. Г. Ананьев – Л. : Ленинградского ун-та, 1961. – С. 213-225.
2. Бехтерев В.М. Будущее психиатрии. Введе- ние в патологическую рефлексологию / В.М. Бехте- рев. – М.: Наука, 1998. – 392 с.
3. Павлов И. П. Двадцатилетний опыт объек- тивного изучения высшей деятельности (поведения) животных / И. П. Павлов – М. : Наука, 1973. – 661 с.
4. Подорога В. А. Феноменология тела / В. А. Подорога – М. : «Ad Marginem», 1995. – С. 21- 24.
5. Соколова Е.Т. Самосознание и самооценка при аномалиях личности / Е. Т. Соколова. – М. : издво МГУ, 1989. – 216 с.
6. Джексон Тим. Inside Intel. История корпора- ции, совершившей технологическую революцию XX века / Тим Джексон. – М.: Альпина Паблишер, 2013. – 328 с. 7. Blakeslee S. Out-of-Body Experience? Your Brain is to Blame / S. Blackslee // New York Times. – 2006. – 9. – 12-20.
8. Federn Paul. Ego Psychology and the Psychoses / Paul Federn. – New York: Basic Books, Inc., 1952. – P. 5-6.
9. Fereidоun M. Esfandiary Up Wingers: A Futurist Manifesto / M. Fereidoun. – New York. – 1973. – P. 12- 18.
10. Fereidоun M. Esfandiary: Are You a Transhuman? Monitoring and Stimulating Your Personal Rate of Growth in a Rapidly Changing World / M. Fereidoun. – Boston, 1989. – P. 70
11. Ferguson H. Modernity and Subjectivity / H. Ferguson. – New York, 2000. – P. 60-67.
12. Marco Merleau-Ponty. Phenomenology of Perception / Merleau-Ponty Marco. – Tucson, 1945. – P. 41- 50.
13. Melzack R. Phantom Limbs Scientific American / R. Melzack // Secret of the Senses. – Dallas, 2006. – P. 53-59.

Власенко І. А. Активізація конструктивного потенціалу внутрішньоособистісних конфліктів учителів як передумова їх особистісно-професійного зростання.

// Наука і освіта. 2016. №5. –151-156 .

Інна Анатоліївна Власенко,
психолог, ТОВ «Центр розвитку дитини «Індиго»,
вул. Маршала Жукова, 33а, м. Київ, Україна



АКТИВІЗАЦІЯ КОНСТРУКТИВНОГО ПОТЕНЦІАЛУ
ВНУТРІШНЬООСОБИСТІСНИХ КОНФЛІКТІВ УЧИТЕЛІВ ЯК
ПЕРЕДУМОВА ЇХ ОСОБИСТІСНО-ПРОФЕСІЙНОГО ЗРОСТАННЯ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглянуто змістові і процесуальні аспекти програми, спрямованої на зниження проявів внут- рішньоособистісних конфліктів учителів. Представлено результати впровадження означеної програми, що свідчать про розвиток самосвідомості вчителів, підвищення їх адаптаційних можливостей, зниження проявів та рівня внутрішньоособистісних конфліктів і загалом про особистісно-професійне зростання педагогів.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

тренінг, внутрішньоособистісний конфлікт, суб’єкт, самосвідомість, вчителі.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:


ЛІТЕРАТУРА:

1. Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни / К. А. Абульханова-Славская. – М.: Мысль, 1991. – 299 с.
2. Березовська Л. І. Психодіагностика та корекція внутрішньоособистісних конфліктів як умова подо- лання професійного вигоряння вчителів: автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.10 / Л. І. Березовська. – К., 2013. – 21 с.
3. Василюк Ф. Е. Психология переживания / Ф. Е. Василюк. – М., МГУ, 1984. – 200 с.
4. Вачков И. В. Основы технологии группового тренинга / И. В. Вачков. – М.: Ось-89, 2007. – 256 с.
5. Власенко І.А. Психологічні особливості внут- рішньоособистісних конфліктів у професійній діяль- ності вчителя: автореф. дис… канд. психол. наук: 19.00.07; Нац. пед. ун-т імені М.П. Драгоманова / І.А. Власенко. – К., 2016. – 20 с.
6. Донченко Е. А. Личность: конфликт, гармония / Е. А. Донченко, Т. М. Титаренко – К.: Политиздат Украины, 1989. – 175 с.
7. Маланьїна Т.М. Психологічні особливості по- долання вчителями внутрішньоособистісних конфлік- тів: автореф. дис… канд. психол. наук: 19.00.07 / Т. М. Маланьїна. – К., 2011. – 20 с.
8. Митина Л.М. Психологические особенности внутриличностных противоречий учителя / Л.М. Ми- тина, О.В. Кузьменкова // Вопросы психологии. – 1998. – № 3. – С.3-16.
9. Петровская Л. А. Общение – компетентность – тренинг. Избранные труды / Л. А. Петровская. – М.: Смысл, 2007. – 387 с.
10. Рубинштейн С.Л. Человек и мир / С.Л. Руби- нштейн. – М.: Наука, 1997. – 191 с.
11. Эллис А., Драйден У. Практика рационально- эмотивной поведенческой терапии / Пер. с англ. Т.Саушкиной / А. Эллис, У. Драйден. – СПб.: Речь, 2002. – 352 с. 12. Яценкo Т. С. Активная социально-психо- логическая подготовка учителя к общению с учащи- мися / Т. С. Яценко. – К.: Освіта, 1993. – 208 с.

Гавриловська К. П. Соціальне конструювання правової дійсності.

// Наука і освіта. 2016. №5. –157-161 .

Ксенія Петрівна Гавриловська,
кандидат психологічних наук,
доцент кафедри соціальної та практичної психології,
Житомирський державний університет імені Івана Франка,
вул. Велика Бердичівська, 40, м. Житомир, Україна



СОЦІАЛЬНЕ КОНСТРУЮВАННЯ ПРАВОВОЇ ДІЙСНОСТІ


АНОТАЦІЯ:

У статті висвітлено особливості конструювання правової дійсності в масовій психіці. Здійснено аналіз результатів емпіричного дослідження психосемантичних характеристик образу злочинця в масовій правовій психіці. Встановлено, що образ злочинця має переважно негативне емоційне забарвлення. Виявлено тенденцію поблажливого ставлення до осіб, що здійснили адміністративне правопорушення; досить велике прагнення до встановлення соціальної справедливості, а також наявне в масовій психіці переконання у тому, що суд, переважно, виправдовує осіб, які здійснили корисливі злочини.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

масова правова психіка, соціальне конструювання, соціальна перцепція, образ права, образ злочинця.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:


ЛІТЕРАТУРА:

1. Росс Л., Нисбетт Р. Человек и ситуация. Уро- ки социальной психологии / Л. Росс, Р. Нисбетт. – М. : Аспект Пресс, 2000. – 429 с.
2. Токарева С.Б. Методология социального кон- струирования и социальный конструктивизм как ме- тодология / С. Б. Токарева // Вестник Волгоградского государственного университета. – Серия 7. Филосо- фия. – 2011. – №2 (14). – С. 113-118.
3. Белобородов А. Г. Образ права как смысло- вой уровень правового сознания и деформация про- цесса социализации индивида / А. Г. Белобородов // Мир психологии. – 2001. – № 2. – С. 166-177.
4. Гавриловська К.П. Психологічні механізми нормативно-правової регуляції поведінки особистості: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: спец. 19.00.05 «Соціальна психологія; психоло- гія соціальної роботи» / К. П. Гавриловська. – К., 2008. – 18 с.
5. Баланова Е. В., Бородина О.Н. Образ женщи- ны-преступника в сознании молодёжи / Е. В. Балано- ва, О. Н. Бородина // Личность, семья и общество: вопросы педагогики и психологии: сб. ст. по матер. XXVIII междунар. науч.-практ. конф. – Новосибирск: СибАК, 2013. – С. 166-172.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.