Мужанова Н. В. Возрастные особенности смысловой сферы представителей неформальных субкультур

// Наука і освіта.  2016.  №5. – 228-232

Наталія Володимирівна Мужанова,
аспірант кафедри соціальної та практичної психології,
Житомирський державний університет імені Івана Франка,
вул. Велика Бердичівська, 40, м. Житомир, Україна


ВІКОВІ ОСОБЛИВОСТІ СМИСЛОВОЇ СФЕРИ ПРЕДСТАВНИКІВ НЕФОРМАЛЬНИХ СУБКУЛЬТУР


АНОТАЦІЯ:

У статті наведено результати дослідження вікових особливостей смислової сфери чоловіків та жінок що належать до неформальних субкультур. Розкриваються основні підходи до визначення поняття «смисл», ви- значаються характеристики смислової сфери, розглядається смисложиттєва орієнтація особистості, що перебуває у неформальній субкультурі. Смисложиттєві орієнтації представників неформальних субкультур різних вікових та статевих категорій мають достовірну різницю в життєвих смислах


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

смисл, смислова сфера, смисложиттєві орієнтації, цінності, неформальна субкультура.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Абульханова-Славская К. А. О путях постро- ения типологии личности / К. А. Абульханова- Славская // Психологический журнал. – 1983. – № 1, т. 4. – С. 14-29.
2. Асмолов А.Г. Личность как предмет психоло- гического исследования / А.Г. Асмолов – М.: МГУ, 1984. – 104 с.
3. Асмолов А. Г. О некоторых перспективах ис- следования смысловых образований личности / А. Г. Асмолов, Б. С. Братусь, Б. В. Зейгарник и др. // Во- просы психологии. – 1979. – № 4. – С. 35-46.
4. Братусь Б. С. К проблеме смысловых образо- ваний личности / Б.С. Братусь // Очерки по психоло- гии аномального развития личности. – М.: Изд – во Моск. Ун – та. – 1980. – С. 111-126.
5. Бьюдженталь Дж. Искусство психотерапевта / Дж. Бьюдженталь. – СПб.: Питер, 2001. – 304 с.
6. Василюк Ф. Е. Психология переживания (анализ преодоления критических ситуаций) / Ф. Е. Василюк– М.: Изд – во Моск. Ун – та, 1984. – 200 с.
7. Вилюнас В. К. Психологические механизмы биологической мотивации / В. К. Вилюнас. – М.: Изд – во МГУ, 1986. – 208 с.
8. Выготский Л.С. Собрание сочинений: В 6 т. Проблемы развития психики / Л.С. Выготский. – М.: Педагогика, 1983. – Т. 3. – 368 с.
9. Леонтьев Д. А. Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности / Д.А. Леонтьев. – М.: Смысл, 1999. – 487 с.
10. Столин В. В. Самосознание личности / В.В. Столин. – М: Изд – во МГУ, 1983. – 285 с.
11. Обуховский К. Психология влечений челове- ка / К. Обуховский. – М., 1972.  №5, 2016 231
12. Роменець В. А. Предмет і принципи історико – психологічного дослідження / В.А. Роменець // Пси- хологія і суспільство. – 2013. – № 2. – С. 6 – 27.
13. Франкл В. Человек в поисках смысла / В. Франкл. – М.: Прогресс, 1990. – 368 с.
14. Юнг К. Г. Архетип и символ / К.Г. Юнг. – М.: Ренессанс, 1991. – 304 с.

Портницька Н. Ф., Долинчук И. А. Способы решения конфликтов как фактор построения супружеских отношений: актуальные тенденции

// Наука і освіта.  2016.  №5. – 233-238.

Наталія Федорівна Портницька,
кандидат психологічних наук,
доцент кафедри соціальної та практичної психології,
Ірина Олегівна Долінчук,
студентка 6 курсу соціально-психологічного факультету,
Житомирський державний університет імені Івана Франка,
вул. Велика Бердичівська, 40, м. Житомир, Україна


СПОСОБИ ВИРІШЕННЯ КОНФЛІКТІВ ЯК ЧИННИК ПОБУДОВИ ПОДРУЖНІХ СТОСУНКІВ: АКТУАЛЬНІ ТЕНДЕНЦІЇ


АНОТАЦІЯ:

У статті представлено аналіз уявлень молоді про способи вирішення сімейних конфліктів. Описано зага- льні тенденції та специфічні способи переробки і вирішення конфліктів молоддю із різним досвідом подружніх стосунків. Виявлено, що деструктивність стосунків зумовлюється відсутністю навичок обговорення змісту конфлікту та надання ситуативної підтримки. Пропонується емпірична модель вивчення внутріособистісних ресурсів переробки та розв’язання конфліктів у подружніх стосунках. 


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

подружні стосунки, незареєстрований шлюб, сімейні конфлікти, переробка конфлікта, способи вирішення конфлікта


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Андреева Т. В. Семейная психология: Учеб. пособие / Т. В. Андреева. – СПб.: Речь, 2004. – 244 с.
2. Богданова Л. П. Цивільний шлюб у сучасній демографічній ситуації / Л. П. Богданова, О. С. Щукіна // Соціологічні дослідження. – №7. – 2003. – С. 18-33.
3. Горностай П. П. Личность и роль. Ролевой подход в социальной психологии личности / П. П. Гор-ностай. – Киев: Интерпресс ЛТД, 2007. – 312 с.
4. Попович (Гісем) Т. О. Гендерни й аспект ви- бору молодими людьми стратегій вирішення сімейних конфліктів [Електронний ресурс] / Т. О. Гісем. – Ре- жим доступу: http://www.- newlearning.org.ua/sites/defaut/files/praci/
5. Дружинин В.Н. Психология семьи: 3-е изд / В.Н. Дружинин. – СПб.: Питер, 2006. – 176 с.
6. Захарченко В.Г. Подружні конфлікти та стра- тегії їх розв’язання в молодих сім’ях / В.Г. Захарченко // Український соціум. – 2004. – № 3.– С. 48-55.
7. Кочарян, Г. С. Психотерапия сексуальных расстройств и супружеских конфликтов / Г. С. Кочарян, А. С. Кочарян. – М. : Медицина, 1994. – 224 с.
8. Москвичева Н. Л. Образ семьи и его динами- ка до геронтогенеза / Н. Л. Москвичева // Ананьевские чтения-2003: материалы научно-практ. конф. 28-30 окт. 2003 г. – СПб.: СПбГУ, 2003. – 215с.
9. Пезешкиан Н. Семейная позитивная психо- терапия: семья как терапевт / Н. Пезешкиан / Пер. с англ., нем. – М.: Изд-во Март, 1996. – 336 с.
10. Портницька Н. Ф. Образ майбутнього по- дружнього партнера у свідомості юнок з різним до- свідом дошлюбних стосунків / Н. Ф. Портницька, І. О. Долінчук // Молодий вчений. – 2015. – №1(16). – С. 169-172.
11. Сысенко В. А. Супружеские конфликты / В. А. Сысенко. – М.: Просвещение, 1989.– 132 с.
12. Шнейдер Л. Б. Семейная психология : Учеб- ное пособие для вузов. 2-е изд. / Л. Б. Шнейдер. – М.: Академический Проэкт; Екатеринбург: Деловая кни- га, 2006. – 768 с.
13. Шуман С. Г. Конфликты в молодой семье: причины, пути устранения / С. Г. Шуман, В. П. Шу- ман. – Мн. : Университетское, 1989. – 80 с.
14. Эдеймиллер Е. Г. Психология и психотерапия семьи / Е. Г. Эдеймиллер, В. Юстицкий. – СПб.: Пи- тер, 2000. – 510 с.

Сенкевич В. Г. Возрастные различия в психологическом реагировании опасности в отношении поражения ВИЧ

// Наука і освіта.  2016.  №5. – 238-246.

Вікторія Генріхівна Сенкевич,
практичний психолог,
Житомирський обласний центр профілактики та боротьби із СНІДом,
вул. Щорса, 28, м. Житомир, Україна


ВІКОВІ ВІДМІННОСТІ У ПСИХОЛОГІЧНОМУ РЕАГУВАННІ НА НЕБЕЗПЕКУ ЩОДО УРАЖЕННЯ ВІЛ


АНОТАЦІЯ:

У статті представлено емпіричне порівняння вікових відмінностей у реагуванні на небезпеку щодо ура- ження ВІЛ. Психологічне реагування розглядається у поєднанні процесів емпатування та контролю над ризи- ком інфікування ВІЛ. Контроль над ризиком інфікування суб’єкта визначають показники його емоційної зріло- сті; переважаючі копінг стратегії та копінг-механізми; стурбованість особистою безпекою; рівень знань із питань ВІЛ/СНІД; оцінка ризику власного ураження та ураження для Іншого; суб’єктний контроль над ситу- ацією інфікування; коефіцієнт статевого ризику ВІЛ; досвід небезпечної поведінки. Отримано підтвердження вікової диференціації емпатійних ставлень: доросла вікова група проявляє вищі рівні емпатійних ставлень як до загалу, так і до людей, які живуть з ВІЛ. У всіх вікових групах копінг-механізми знаходяться в адаптацій- ному межовому стані. У групі раннього юнацького віку напруженість копінг-стратегій «позитивна переоцін- ка» і «втеча – уникнення» є вищою, як і стурбованість особистою безпекою; більше експериментів з вживан- ням наркотичних речовин. Дорослій віковій групі властиві вищі показники емоційної зрілості, а також краща поінформованість з питань ВІЛ/СНІД. З віком зростає «досвід небезпечної поведінки», зокрема, коефіцієнт статевого ризику інфікування ВІЛ; кількість випадкових незахищених статевих стосунків та платних сексуа- льних послуг; досвід важкого алкогольного сп’яніння.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

психологічне реагування, емоційне реагування, емпатійність, компоненти реагування на небезпеку, юнацький вік.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. ВІЛ-інфекція в Україні: Інформ. бюл./ МОЗ України, ДУ «Укр. центр контролю за соціально небе- зпечними хворобами», ДУ «Ін-т епідеміології та інфе- кц. хвороб ім. Л.В.Громашевського НАМН Украї- ни».– 2013.– №40. – 24 с.
2. Журавльова Л.П. Психологія емпатії: Моног- рафія / Л.П. Журавльова. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2007. – 328 с.
3. Журавльова Л.П., Сенкевич В.Г. Емпіричне дослідження емпатійності у структурі реагування мо- лоді на небезпеку щодо ураження ВІЛ / Л.П.Журавльова, В.Г.Сенкевич // Наукові записки. Національного університету «Острозька академія» Серія «Психологія» / ред. кол.: І.Д. Пасічник, Р.В. Каламаж, Л.В. Засєкіна та ін. – Острог : Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2015. – Вип. 2. – С. 39-54.
4. Підлітки груп ризику в Україні: виклики та час дій. Адвокаційний документ / ЮНІСЕФ, Укр. ін.-т соц. дослідж. ім. О. Яременка. – К., Версо 04, 2011. – 56 с.
5. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии.: Учебное пособие для студ. Вузов / С.Л. Рубинштейн, Спб.: Питер. – 2007. – 713 с.
6. Сенкевич В.Г. Структуризація феномену не- безпеки щодо ураження ВІЛ / В.Г. Сенкевич // Наука і освіта. Спецвипуск. «Психологія особистості: теорія, досвід, практика» – Одеса. – 2013, №7/СХVІІ.– С.80- 86.
7. Сенкевич В.Г. Емпатійність у структурі реа- гування молоді на небезпеку щодо ураження ВІЛ / В.Г. Сенкевич // Наука і освіта. Випуск. «Психологія і педагогіка» – Одеса. – 2014, №5/СХХІІ. – С.189-196.
8. Чебикін О.Я. Психологія ставлення підлітків до небезпеки ураження ВІЛ / О.Я.Чебикін, Л.П. Буту- зова. – Одеса: ПНЦ АПН України, 2006. – 200 с.
9. Шаповаленко И.В. Возрастная психология (Психология развития и возрастная психология) / И. В. Шаповаленко. – М.: Гардарики, 2005. – 349 с.

Сидоренко Н. И., Фриз И. В. Проблема саморегуляции поведения и ее особенности в будущих учителей

// Наука і освіта.  2016.  №5. – 246-251.

Наталія Іванівна Сидоренко,
кандидат психологічних наук,
доцент кафедри загальної, вікової та педагогічної психології,
Ірина Володимирівна Фриз,
кандидат психологічних наук,
доцент кафедри загальної, вікової та педагогічної психології,
Житомирський державний університет імені Івана Франка,
вул. Велика Бердичівська, 40, м. Житомир, Україна


ПРОБЛЕМА САМОРЕГУЛЯЦІЇ ПОВЕДІНКИ ТА ЇЇ ОСОБЛИВОСТІ У МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглядається проблема усвідомленої саморегуляції поведінки майбутніх педагогів. Висвітлено різні аспекти проблеми становлення та розвитку механізмів усвідомленої саморегуляції в процесі професійної підготовки та шляхи її розвитку. Дано психологічну характеристику осіб з різними стилями саморегуляції довільної активнос- ті, а також розроблено систему формування здатності до усвідомленої саморегуляції поведінки


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

саморегуляція, емоційний розвиток, інтернальність, самоконтроль, емпатія, гнучкість, відповідальність.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1.Зейгарник Б. В. Саморегуляция поведения в норме и патологи / Б. В. Зейгарник, А. Б. Холмогорова // Психо- логический журнал. – 1989.- Т.10. – №2. – С. 12-132.
2.Калин В. К. Воля. Эмоции. Интеллект / В. К. Ка- лин // Эмоционально-волевая регуляция поведения и деятельности. – М., 1983. – С. 171-175.
3.Миславский Ю. А. Cаморегуляция и активность личности в юношеском возрасте / Ю. А. Миславский – М.: Педагогика. 1991.- 152 с.
4.Моросанова В. И. Индивидуальный стиль само- регуляции / В. И. Моросанова – М., 1988. – 192 с.
5.Плахотникова И. В. Развитие личностной само- регуляции / И. В. Плахотникова, В.И. Моросанова. – М.: Вербум, 2004. – 48 с.
6.Чебыкин А. Я. Теория и методика эмоциональ- ной регуляции учебной деятельности / А. Я. Чебыкин. – Одесса: АстроПринт, 1999. – 158 с.

І. М. Тичина. ІНТРАПСИХІЧНА МОНОДРАМА ЯК МЕТОД ПІЗНАННЯ ТА ПОШУКУ ВНУТРІШНІХ РЕСУРСІВ РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ

// Наука і освіта.  2016.  №5. – 251-256.

Ірина Миколаївна Тичина,
кандидат психологічних наук,
доцент кафедри соціальної та практичної психології,
Житомирський державний університет імені Івана Франка,
вул. Велика Бердичівська, 40, м. Житомир, Україна


ІНТРАПСИХІЧНА МОНОДРАМА ЯК МЕТОД ПІЗНАННЯ ТА ПОШУКУ ВНУТРІШНІХ РЕСУРСІВ РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ


АНОТАЦІЯ:

У статті описуються особливості використання монодраматичної гри в консультативній роботі. Виок- ремлено види монодрами, залежно від проблематики, яка піднімається клієнтом: інтерперсональну, ілюзорну, інтраперсональну. Проаналізовано можливості інтрапсихічної монодрами як методу пізнання внутрішньої рольової структури особистості клієнта. Показано, що в ході інтрапсихічної монодраматичної гри клієнт має можливість виявити свої актуалізовані та приховані ролі, відчути актуальні та потенційні можливості, наблизитися до внутрішніх ресурсів розвитку. 


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

психодрама, монодрама, інтрапсихічна монодрама, інтерперсональна монодрама, ілюзор- на монодрама, протагоніст.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Горностай П.П. Личность и роль: ролевой подход в социальной психологии личности: моногра- фия / П. П. Горностай. –К.:Интерпресс ЛТД, 2007. – 312 с.
2. Киппер Д. А. Клинические ролевые игры и психодрама / Д. А. Киппер; [Пер. с англ. М.Ю. Нику- личева, Ю.Г. Григорьевой]. – М.: ТОО «Независимая фирма «Класс», 1993 – 224 с.
3. Морено Я.Л. Психодрама / Я. Л. Морено; [Пер. с англ. Г.Пимочкиной, Е. Рачковой]. – М.: Ап- рель Пресс; Изд-во ЭКСМО-Пресс, 2001. – 528 с.
4. Питцеле П. Подростки изнутри: интрапсихи- ческая психодрама / П. Питцеле // Психодрама – вдохновение и техника / Под ред. П. Холмса и М. Карп. / Пер. С англ. В. Мершавки и Г. Ченцовой. – М. : Независимая фирма «Класс», 2009. – 284 с. – (Биб- лиотека психологи и психотерапии).
5. Татенко В.О. Суб’єктно-вчинкова парадигма в сучасній психології / В. О. Татенко // Людина. Су- бєкт. Вчинок: Філософсько-психологічні студії / За заг. ред. В.О.Татенка. – К.: Либідь, 2006. – 360 с.
6. Таувон К.Б. Принципы психодрамы // Руко- водство по психодраме / Под редакцией М.Карп, П.Холмса и К.Б. Таувон / Пер. с англ. О.П. Прокоповой; под. ред.. П.П. Горностая.- К.: Изд. П.Горностай, 2013. – 344 с.
7. Титаренко Т. М. Життєвий світ особистості: у межах і за межами буденності / Т. М. Титаренко. – К.: Либідь, 2003. – 376 с.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.