Горбунова В. В. Сприяння соціального оточення відновленню та зростанню особистості при посттравматичних станах та розладах.

// Наука і освіта. 2016. №5. – 40-45.

Вікторія Валеріївна Горбунова,
доктор психологічних наук, доцент,
завідувачка кафедри клінічної психології,
Український католицький університет
вулиця Іларіона Свєнціцького, 17, м. Львів, Україна


СПРИЯННЯ СОЦІАЛЬНОГО ОТОЧЕННЯ ВІДНОВЛЕННЮ ТА ЗРОСТАННЮ
ОСОБИСТОСТІ ПРИ ПОСТТРАВМАТИЧНИХ СТАНАХ ТА РОЗЛАДАХ


АНОТАЦІЯ:

Стаття присвячена проблемі відновлення та зростання осіб, які пережили травматичні події. Зокрема, йдеться про роль найближчого соціального оточення у розумінні, підтримці та фасилітації адаптивних змін у картині світу, поведінці та емоційних реакціях тих осіб, які зазнали впливу факторів, що загрожують життю та здоров’ю та зіткнулися з посттравматичними станами і розладами. Матеріал подається у такій чергово- сті: поняття про посттравматичний стресовий розлад, його симптоми та діагностичні критерії; нейрофізі- ологічні зміни у діяльності нервової системи та мозку; опис супутніх проблем та розладів; рекомендації осо- бам з найближчого оточення щодо підтримки та сприяння посттравматичному особистісному зростанню постраждалих; ознаки, які свідчать про потребу звернення за фаховою допомогою.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

посттравматичний стресовий розлад, травматична подія, інтрузії, уникання, посттравматичне зростання, соціальне оточення.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:


ЛІТЕРАТУРА:

1. Avenevoli S, Stolar M. Li J, Dierker L, Ries Merikangas K. Comorbidity of depression in children and adolescents: models and evidence from a prospective high-risk family study / S. Avenevoli, M. Stolar, Li J, Dierker L, Ries Merikangas K. // Biol Psychiatry. – 2001. – № 49 (12). – Р. 1071-81.
2. Briere John. Principles of trauma therapy : a guide to symptoms, evaluation, and treatment / John
Briere, Catherine Scott // University of Southern California, Keck School of Medicine. – Second edition, DSM-5 update. – Los Angeles : Sage, 2015.
3. Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5. – 5th edition Washington. – DC: American Psychiatric Association, 2013.
4. Hooberman J. B. Resilience in trauma-exposed refugees: The moderating effect of coping style on resilience variables / J.B. Hooberman, B. Rosenfeld, A. Rasmussen & A. S. Keller, // American Journal of Orthopsychiatry. – 2010. – № 80. – Р. 557-563.
5. Leskin G. A. Lifetime trauma history and panic disorder: Findings from the National Comorbidity Survey / G.A. Leskin & J.I. Sheikh // Journal of Anxiety Disorders. – 2002. – № 16. – Р. 599-603.
6. McCutcheon V. V. Age at trauma exposure and PTSD risk in young adult women / V. V. McCutcheon, C.E. Sartor, N.E. Pommer, K.K. Bucholz, E.C. Nelson, P.A.F. Madden & A.C. Heath // Journal of Traumatic Stress. – 2010. – № 23. – Р. 811-814.
7. McFarlane A. C. Response to acute trauma and risk of posttraumatic stress disorder / A.C. McFarlane, C.A. Barton, R. Yehuda & G. Wittert // Psychoneuro endocrinology. – 2011. – № 36. – Р. 720-727.
8. McLaughlin K. A. Serious emotional disturbance among youth exposed to Hurricane Katrina 2 years postdisaster / K. A. McLaughlin, J. A. Fairbank, M. J. Gruber, R. T. Jones, M. D. Lakoma, B. Pfefferbaum, R. C. Kessler // Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. – 2009. – №48. – Р. 1069-1078.
9. Raison C. L. When not enough is too much: The role of insufficient glucocorticoid signaling in the pathophysiology of stress-related disorders / C.L. Raison & A.H. Miller // American Journal of Psychiatry. – 2003. – №169. – Р. 1554-1565.
10. Sherin J. E. Post-traumatic stress disorder: The neurobiological impact of psychological trauma / J. E. Sherin & C. B. Nemerоff // Dialogues in Clinical Neuroscience. – 2011. – № 13. – Р. 263-278.
11. Yuan C. Protective factors for posttraumatic stress disorder symptoms in a prospective study of police officers / C. Yuan, Z. Wang, S. S. Inslicht, S. E. McCaslin, T. J. Metzler, C. Henn-Haase, C. R. Marmar // Psychiatry Research. – 2011. – № 188. – Р. 45-50.

 

Климчук В. О. Посттравматичне зростання та як можна йому сприяти у психотерапії.

// Наука і освіта. 2016. №5. – 46-52.

Віталій Олександрович Климчук,
доктор психологічних наук, доцент,
виконавчий директор Інституту психічного здоров’я,
Український католицький університет,
вулиця Іларіона Свєнціцького, 17, м. Львів, Україна
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.


ПОСТТРАВМАТИЧНЕ ЗРОСТАННЯ ТА
ЯК МОЖНА ЙОМУ СПРИЯТИ У ПСИХОТЕРАПІЇ


АНОТАЦІЯ:

Стаття присвячена феномену посттравматичного зростання. Наводяться результати досліджень, у яких доведено існування цього феномену і спростовано погляди на нього як на тимчасовий механізм копінгу із дистресом. Аналізується сучасне розуміння цього явища, дається огляд інструментів для вимірювання по- сттравматичного зростання. Описуються результати досліджень, у яких встановлено значущі зв’язки між посттравматичним зростанням і його предикторами та наслідками. Наводяться рекомендації дослідників і практиків щодо сприяння зростанню у процесі психотерапії


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

посттравматичний стресовий розлад, посттравматичне зростання, стрес, травма, психотерапія.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:


ЛІТЕРАТУРА:

1. Брієр Д. Основи травмофокусованої психоте- рапії / Д. Брієр, К. Скот / Наук. ред. Вікторія Горбуно- ва, Віталій Климчук. – Львів: Свічадо, 2015. – 448 с.
2. Abraido-Lanza A. F. Psychological thriving among Latinas with chronic illness / A.F. Abraido-Lanza, C. Guier & R.M. Colon // Journal of Social Issues. – 1998. – Vol. 54. – Р. 405-424.
3. Affleck G. Causal attribution, perceived benefits, and morbidity after a heart attack: An 8-year study // Journal of Consulting and Clinical Psychology. – 1987. – Vol 55(1). – Р. 29-35.
4. Armeli S. Stressor appraisals, coping, and postevent outcomes: The dimensionality and antecedents of stress-related growth / S. Armeli, K.C. Gunthert & L.H. Cohen // Journal of Social and Clinical Psychology. – 2001. – Vol. 20. – Р. 366-395.
5. Bower J. E. Cognitive processing, discovery of meaning, CD4 decline, and AIDS-related mortality among bereaved HIV-seropositive men / J.E. Bower, M.E. Kemeny, S.E. Taylor, J.L. Fahey // Journal of consulting psychology. – 1998. – Vol. 66(6). – Р. 979- 986.
6. Calhoun L. G. Facilitating Posttraumatic Growth: A Clinician’s Guide / L.G. Calhoun, R.G. Tedeschi. – Routledge. 1999. – 184 p.
7. Dekel, S. Posttraumatic growth and posttraumatic distress: A longitudinal study. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy / S. Dekel, T. Ein-Dor & Z. Solomon. – 2012. – Vol. 4(1). – Р. 94-101.
8. Epel E. S. Embodying Psychological Thriving: Physical Thriving in Response to Stress / E. S. Epel, B. S. McEwen, J. R. Ickovics // Journal of Social Issues. – 1998. – Vol. 54 (2). – Р. 301-322.
9. Finkel N. J. Strens, traumas, and trauma resolution / N. J. Finkel // American Journal of Community Psychology. – 1975. – Vol. 3 (2). – Р. 173- 178.
10. Helgeson V. S. A Meta-Analytic Review of Benefit Finding and Growth / V.S. Helgeson, K.A. Reynolds, P.L. Tomich // Journal of Consulting and Clinical Psychology. – 2006. – Vol. 74 (5). – Р. 797-816.
11. Joseph S. Growth Following Adversity: Positive Psychological Perspectives on Posttraumatic Stress / S. Joseph // Psychological Topics. – 2009. – Vol. 18 (2). – Р. 335-344.
12. Joseph S. What Doesn’t Kill Us: A guide to overcoming adversity and moving forward / S. Joseph. – Piatkus, 2013. – 336 p.
13. Joseph S. Positive Changes Following Adversity PTSD Research Quarterly / S. Joseph, L. Butler. – 2010. – Vol. 21 (3). – Р. 1-3.
14. Joseph, S. Assessing positive and negative changes in the aftermath of adversity: Psychometric evaluation of the Changes in Outlook Questionnaire / S. Joseph, P.A. Linley, L. Andrews, G. Harris, B. Howle, C. Woodward & et al. // Psychological Assessment. – 2005. – Vol. 17. – Р. 70-80.
15. Joseph S. Assessing positive and negative changes in the aftermath of adversity: A short form of the Changes in Outlook Questionnaire / S. Joseph, P.A. Linley, M. Shevlin, B. Goodfellow & L. Butler // Journal of Loss and Trauma. – 2006. – Vol. 11. – Р. 85- 89.
16. Joseph S. Changes in outlook following disaster: The preliminary development of a measure to assess positive and negative responses / S. Joseph, R. Williams & W. Yule // Journal of Traumatic Stress. – 1993. – Vol. 6. – Р. 271-279.
17. Kunst M. J. Peritraumatic distress, posttraumatic stress disorder symptoms, and posttraumatic growth in victims of violence / M.J. Kunst // Journal of traumatic stress. – 2010. – Vol. 23 (4). – Р. 514-518. 18. Linley P. A. Positive change following trauma and adversity: A review / P. A. Linley, S. Joseph // Journal of Traumatic Stress. – 2004. – Vol. 17. – Р. 11- 21.
19. McMillen J. C. The Perceived Benefit Scales: Measuring perceived positive life changes after negative events / J. C. McMillen, R. H. Fisher // Social Work Research. – 1998. – Vol. 22. – Р. 173-187.
20. Morrill E. F. The interaction of post-traumatic growth and post-traumatic stress symptoms in predicting depressive symptoms and quality of life / E.F. Morrill, N.T. Brewer, S.C. O’Neill, S.E. Lillie, E.C. Dees, L.A. Carey, B.K. Rimer // Psycho-Oncology. – 2008. – Vol. 17 (9). – Р. 948-953.
21. Park C. L. Assessment and prediction of stressrelated growth / C. L. Park, L. H. Cohen, R. Murch // Journal of Personality. – 1996. – Vol. 64. – p. 71-105.
22. Taku K. The factor structure of the posttraumatic growth inventory: a comparison five models using
confirmatory factor analysis / K. Taku, A. Cann, L.G. Calhoun, R.G. Tedeschi // Journal of Traumatic Stress. – 2008. – Vol. 21 (2). – Р.158-164.
23. Tedeschi R. G. The posttraumatic growth inventory: Measuring the positive legacy of trauma / R. G. Tedeschi, L. G. Calhoun // Journal of Traumatic Stress. – 1996. – Vol. 9. – Р. 455-471.
24. Tedeschi R. G. Posttraumatic Growth: conceptual foundations and empirical evidence / R. G. Tedeschi, L. G. Calhoun // Psychological Inquairy. – 2004. – Vol. 15 (1). – Р. 1-18.
25. Zoellner T. Posttraumatic Growth and Psychotherapy / T. Zoellner, A. Maercker / Calhoun, Lawrence G. (Ed); Tedeschi, Richard G. (Ed) // Handbook of posttraumatic growth: Research & practice. – 2006. – Р. 334-354.

 

 

Снігур Л. А., Сарафанюк Е. І, Луханін В. В., Ворона В. В. Психологічні основи реалізації завдання вищої військової школи щодо формування майбутнього офіцера як лідера.

// Наука і освіта. 2016. №5. – 53-60.

Людмила Анатоліївна Снігур,
доктор психологічних наук, професор, Військова академія (м. Одеса),
Едуард Іванович Сарафанюк,
кандидат педагогічних наук, професор, Військова академія (м. Одеса),
Володимир Володимирович Луханін,
викладач, Військова академія (м. Одеса),
вул. Фонтанська дорога, 10, м. Одеса, Україна,
Валентин Володимирович Ворона,
викладач, Національний університет «Одеська морська академія»,
вул. Дідріхсона, 8, м. Одеса, Україна


ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ РЕАЛІЗАЦІЇ ЗАВДАННЯ ВИЩОЇ ВІЙСЬКОВОЇ ШКОЛИ
ЩОДО ФОРМУВАННЯ МАЙБУТНЬОГО ОФІЦЕРА ЯК ЛІДЕРА


АНОТАЦІЯ:

У статті надані результати дослідження можливостей сприяння становленню особистості курсанта як лідера у вищому військовому навчальному закладі. Процес становлення лідера складається з трьох складових: інформаційної, формаційної і досвідної. Важливим є здійснення аналізу та самоаналізу розвитку лідерських якостей за допомогою військового товариства, отримання курсантами знань про лідерські якості та компе- тентна реалізація знань на практиці. Лідерство реалізовує себе в характері особистості. Розсудливість, справедливість і мужність у служінні ідеї захисту недоторканості кордонів, державності та народу України і вміння ставити високі завдання перед собою та іншими є базовими чеснотами лідера.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

формування, особистість, курсант, лідер, захисник, чеснота.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:


ЛІТЕРАТУРА:

1. Барко В.І. Формування лідерства і прихильності до здорового способу життя у військовослужбовців і працівників правоохоронних органів України / В.І. Барко, О.В. Бойко, Ю.Б. Ірхін. – К. – 2008. – 200 с.
2. Діанін-Гарвард О. Як формувати свою особистість: шлях лідера / О. Діанін-Гарвард. – Львів: Свіча- до, 2014. – 178 с.
3. Осьодло В. І. Інформаційно-комунікативні технології в гуманітарній сфері Збройних сил України: досвід, проблеми, перспективи: Підручник / В. І. Осьодло, В. В. Стасюк, В. П. Шевчук та ін. / За заг. ред. В. Радецького. – К.: НАОУ, 2007 – 492 с.
4. Карамушка Л. М. Психологічний аналіз особливостей роботи конкурентноздатних управлінських команд в освітніх організаціях / Л. М. Карамушка, О. А. Філь // Актуальні проблеми психології. Том. 1.: Соціальна психологія. Організаційна психологія. Економічна психологія: Зб. наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / За ред. С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки. – К.: Міленіум, 2005, частина 16. – С. 15-35.
5. Кревельд М. / Трансформация войны / М. Кревельд. – Пер.с англ. – М.: Альпина Бизнес Букс, 2005.–344 с.
6. Максименко С. Д. Лідерство як функція професійної психологічної компетентності особистості / С. Д. Максименко // Проблеми сучасної психології. – 2014. – Вип. 24. – С.7-16.
7. Морально-психологічне забезпечення у Збройних Силах України / За заг. ред. В.В.Стасюка. – К. – 2012. – 463 с.
8. Бойко О. В. Організація психологічної підготовки особового складу підрозділів Сухопутних військ: Навчально-методичний посібник / О. В. Бойко, Г. П. Воробйов, В. М. Замана, Л. В. Коберський, В. М. Муженко, П. П. Ткачук, А. М. Романишин / За ред. Г. П. Воробйова. – Львів: АСВ, 2012. – 430 с.
9. Зелинський А. Соняхи: духовність на часи війни / А. Зелинський. – Львів, 2015. – 125 с.
10. Рыбалко В. В. Психология чести и достоинства личности: Культурологические и аксиологические аспекты: научно-методическое пособие / В. В. Рыбалко. – Одеса: Интерпринт, 2010. – 413 с.
11. Vroom V. Leadership and Decision Making / V. Vroom, P. Yetton. – Pittsburgh: University of Pittsburgh Press, 1983. – 290 p.
12.Meyer T. McChrystal and a Grain of Salt [Electronic resource] / T. Meyer // The Military Leader. – Mode of access: www.themilitaryleader.com/more-important-than-rank 13.Namara P. An Evolutionary Psychology of Leader-follower Relations / P. McNamara, D. Trumbull. – Nova Publishers, 2007. – 131 р.
14. Dixon N. F. On the Psychology of Military Incompetence [Electronic resource] / N. F. Dixon. – 2012. – Mode of access: http: // combatreform.- org/militaryincompetence.htm/

Булгакова О. Ю. Теоретико-методологічні основи у визначенні змісту поняття «психологічна готовність».

// Наука і освіта. 2016. №5. – 60-66.

Олена Юріївна Булгакова,
кандидат психологічних наук,
доцент кафедри соціальної роботи та кадрового менеджменту,
Одеський національний політехнічний університет,
пр. Шевченка, 1, м. Одеса, Україна


ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ У ВИЗНАЧЕННІ
ЗМІСТУ ПОНЯТТЯ «ПСИХОЛОГІЧНА ГОТОВНІСТЬ»


АНОТАЦІЯ:

Поняття психологічної готовності розглядається з позицій методологічних принципів детермінізму, єд- ності свідомості і діяльності, принципу розвитку з огляду на реціпрокні відношення у діаді «активність – відо- браження». Наведено міркування щодо поняття психологічної готовності у розрізі змісту поняття «стан», «психічний стан», «суб’єктивна раціональність», «особистість», «діяльність». Сформульовано висновок про психологічну готовність як складне інтернальне особистісно-діяльнісне утворення. Загальний висновок стат- ті полягає у судженні про суб’єктну природу психологічної готовності, у світлі якої досліджуване поняття отримує ознаку переживання власної суб’єктності у розрізі бажаної та передбачуваної ситуації активності, яка має ту чи іншу міру особистісної значущості.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

психологічна готовність, соціальна взаємодія, система відносин, суб’єктність.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:


ЛІТЕРАТУРА:

1. Андреева Е. А. Формирование психологической готовности будущих специалистов социальной сферы к инновационной деятельности: автореф. дисс. на соискание ученой степени канд. психол. наук: спец. 19.00.03 «Психология труда, инженерная психология, эргономика» / Е.А.Андреева. – М., 2013. – 25 с.
2. Готовность. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: psihotesti.ru›gloss/tag/gotovnost/
3. Гудименко Ю. Ю. Психологическая готовность к инновационной деятельности как условие профилактики профессиональной деформации личности воспитателя дошкольного образовательного учрежде- ния: автореф. дисс. на соискание ученой степени канд. психол. наук: спец. 19.00.03 «Психология труда, инженерная психология, эргономика» / Ю.Ю. Гуди- менко. – Тверь, 2014. – 27 с.
4. Дьяченко М. И. Психологические проблемы го- товности человека к деятельности / М. И. Дьяченко, Л. А. Кандыбович. – М.: Наука, 1986. – 314 с.
5. Дурай-Новакова К. Формирование профессиональной готовности студентов к педагогической деятельности: автореф. дис. на соискание ученой. ступеня д-ра. пед. наук: спец. 13.00.01 «Теория и ис- тория педагогики» / К. Дурай-Новакова. – М., 1983. – 60 с.
6. Ибатуллина Е. Ю. Готовность педагога к инно- вационной деятельности как фактор коррекции профессионального консерватизма: автореф. дисс. на соискание ученой степени канд. психол. наук: спец. 13.00.01 «Общая педагогика, история педагогики и образования» / Е. Ю. Ибатуллина. – Волгоград, 2013. – 26 с.
7. Кодинцева Н.М. Взаимосвязь компетентности социального взаимодействия и психологических особенностей студентов вузов: автореф. дисс. на соискание ученой степени канд. психол. наук: спец. 19.00.07 «Педагогическая психология» / Н. М. Кодинцева. – М., 2009. – 25 с.
8. Коптяева О. Н. Мотивационная готовность пе дагогов к инновационной деятельности: автореф. дисс. на соискание ученой степени канд. психол. на- ук: спец. 19.00.07 «Педагогическая психология» / О. Н. Коптяева. – Ярославль, 2009. – 25 с.
9. Кудашова Л. А. Формирование морально- психологической готовности студентов вузов – будущих социальных работников – к профессиональной деятельности: автореф. дисс. на соискание ученой степени канд. пед. наук: спец. 13.00.01 «Общая педа- гогика, история педагогики и образования» / Л. А. Кудашова. – Саратов, 2002. – 21 с.
10. Ливенцева О. В. Психологическая готовность руководителей среднего звена к деятельности в неблагоприятных ситуациях (На примере аппарата управления Буровой компании): Дисс. ... кандидата психол. наук: 19.00.03 / О. В. Ливенцева. – М., 2002. – 213 c.
11. Мясищев В. Н. Психология отношений / В. Н. Мясищев. – М.: Издательство «Институт практической психологии», Воронеж: НПО «МОДЭК», 1995. – 356 с. 12. Понятие психологической готовности личности к профессиональной деятельности, различные взгляды на готовность разных авторов [Электронный ресурс]. – Режим доступа: studopedia.org›8-34025.html
13. Психологическая готовность. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: vocabulary.ru›… 896 … psihologicheskaja-gotovnost
14. Психическое состояние. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: ru.wikipedia.org› Психическое состояние.
15. Психофизиологическое состояние. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: disnet.ru›articles/67 17. Теория отношений. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: b17.ru›blog/7829/
18. Тихомирова Ю. М. Теоретический анализ структурных компонентов психологической готовности к профессиональной деятельности / Ю. М. Тихомирова // Психологические науки: теория и практика: материалы II междунар. науч. конф. (г. Москва, март 2014 г.). – М.: Буки-Веди, 2014. – С. 6 – 9.
19. Учебник: Педагогическая психология. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: uchebnik.biz›… 13 … lichnostno-deyatelnostnyjpodxod
20. Философский энциклопедический словарь / Гл. редакция: Л.Ф.Ильичев, Н.Н.Федосеев, С.М.Ковалев, В.Г.Панов. – М.: Сов. энциклопедия, 1983. – 840 с.
21. Фомин А. С. Проблемы формирования психологической готовности к управленческой деятельности / А. С. Фомин // Юридическая психология. – 2011. №1. – С. 14 – 20.
22. Францева Е. Н. Психологическая готовность к инновациям в профессионально-педагогической деятельности у будущих учителей: автореф. дисс. на соискание ученой степени канд. психол. наук: спец. 19.00.07 «Педагогическая психология» / Е. Н. Францева. – Ставрополь: 2003. – 18 с.

Весельська А. Л. Психологічна модель розуміння музичних творів: структура та компонентний склад.

// Наука і освіта. 2016. №5. – 66-72.

Алла Леонідівна Весельська,
асистент кафедри соціальної та практичної психології,
Житомирський державний університет імені Івана Франка,
вул. Велика Бердичівська, 40, м. Житомир, Україна


ПСИХОЛОГІЧНА МОДЕЛЬ РОЗУМІННЯ МУЗИЧНИХ ТВОРІВ:
СТРУКТУРА ТА КОМПОНЕНТНИЙ СКЛАД


АНОТАЦІЯ:

Розуміння музичного твору є складним процесом, де поєднуються емоційна та інтелектуальна сторони, зміст музичного матеріалу й особливості особистості. Ця єдність ускладнює процес розуміння та зумовлює потребу в структуруванні та уточненні компонентів загальної моделі розуміння, яка й визначає специфіку та результативність сприймання творів мистецтва. У статті проводиться аналіз теоретичних підходів та емпіричних досліджень з питань сприймання та розуміння музичних творів. Пропонується модель розуміння музичних творів, що включає когнітивний, операціональний та регулятивно-особистісний компоненти. Обґрунтовується зміст кожного компоненту розуміння музики.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

розуміння музичних творів, структура розуміння, когнітивний, операціональний та регулятивно-особистісний компоненти розуміння.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:


ЛІТЕРАТУРА:

1. Арановский М. Г. Мышление, язык, семантика / М. Г. Арановский // Проблемы музыкального мышления. Сборник статей. Составитель и редактор М.Г.Арановский. М., «Музыка», 1974. – 336 с.
2. Арнхейм Р. Искусство и визуальное воспри- ятие / Р. Арнхейм / Пер. с англ. В. Н. Самохина. – М.: Прогресс, 1974. – 392 с.
3. Беляева-Экземплярская С. Н. Заметки о психологии восприятия времени в музыки / С. Н. Беляева-Экземплярская // Проблемы музыкаль- ного мышления: Сб. ст. / Сост. и ред. М. Г. Арановский. – М.: Музыка, 1974. – С. 303-329.
4. Бочкарев Л.Л. Психологические механизмы музыкального переживания: Дисс.на соискание науч- ной степени докт. псих.наук / Л. Л. Бочкарев. – Киев, 1989. 5. Готсдинер А. Л. Музыкальная психология / А. Л. Готсдинер. – М.: Магистр, 1993. – 263 c.
6. Знаков В. В. Психология понимания: Проблемы и перспективы / В. В. Знаков. – М.: Изд-во «Институт психологии РАН», 2005. – 448 с.
7. Иванченко Г. В. Психология восприятия музыки: подходы, проблемы, перспективы / Г. В. Иванченко. – М.: Смысл, 2001. – 264 с.
8. Кечхуашвили Г. Н. Бессознательное, установка, музыка / Г. Н. Кечхуашвили, Р. Ш. Эсебуа // Хрестоматия по психологии художественного творчества / Ред.-сост. А. Л. Гройсман. – 2-е изд. – М., 1998. – С. 132-139.
9. Коваленко А. Б. Психологія розуміння / А. Б. Коваленко. – К., 1999. – 184 с. 10. Костюк А. Г. Музыкальное восприятие как предмет комплексного исследования / А. Г. Костюк : Сб. ст. – К.: Муз. Украина, 1986. – 126 с.
11. Моль А. Теория информации и эстетическое восприятие / А. Моль. – М.: Мир, 1966.
12. Назайкинский Е. Музыкальное восприятие как проблема музыкознания / Е. Назайкинский // В кн. Восприятие музыки: Сб. статей / Ред.-сост. В.Н.Максимов. – М.: Музыка, 1980, – 256 с.
13. Сохор А.Н. Социальная обусловленность музыкального мышления и восприятия / А.Н. Сохор // Проблемы музыкального мышления. Сборник статей. Составитель и редактор М.Г.Арановский. М., «Музы- ка», 1974. – 336 с.
14. Траверсе Т. Психологічні особливості впливу музичної інформації на особистість слухача / Т. Тра- версе // Соц. психологія. – 2005. – № 4. – С. 143-152.
15. Bostrom R. N. Listening behavior: Measurement and application / R.N. Bostrom. – New York: Guilford Press, 1990.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.