Яновський А. О. Культура безпечного використання майбутніми вчителями інформаційного середовища

// Наука і освіта.  2016.  №10. – 63-69.

Анатолій Олександрович Яновський,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри
соціальної педагогіки, психології та педагогічних інновацій,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна


КУЛЬТУРА БЕЗПЕЧНОГО ВИКОРИСТАННЯ МАЙБУТНІМИ ВЧИТЕЛЯМИ ІНФОРМАЦІЙНОГО СЕРЕДОВИЩА


АНОТАЦІЯ:

У статті розглядається проблема безпеки майбутніх учителів під час використання інформаційного се- редовища, особливості інформаційної культури, електронної культури, медіакультури, їх можливості щодо зниження негативного впливу інформаційного середовища на майбутніх учителів, ризики, з якими вони стика- ються під час використання інформаційного середовища. 


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

культура, інформаційна безпека, інформаційне середовище, інформаційна культура, ме- діакультура, майбутні вчителі.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Великий тлумачний словник сучасної ук- раїнської мови / голов. ред. В. Т. Бусел. – К.; Ірпінь: ВТФ «Перун», 2005. – 1728 с.
2. Голубєв В. О. Розслідування комп’ютерних злочинів [монографія] / В. О. Голубєв. – Запоріжжя: «ЗІДМУ», 2003 – 296 с.
3. Гендина Н. И. Формирование информацион- ной культуры личности в библиотеках и образова- тельных учреждениях / Н. И. Гендина, Н. И. Колкова, И. Л. Скипор, Г. А. Стародубова. – М. : Школьная библиотека, 2002. – 288 с.
4. Дултанова А.Н. Информационная культура личности: [учебно-методическое пособие] / А.Н. Дул- танова, Н.Б. Зиновьева. – М. : Либерея-Бибинформ, 2007. – 176 с.
5. Коджаспирова Г. М. Словарь по педагогике / Г. М. Коджаспирова, А. Ю. Коджаспиров. – М. : ИКЦ «МарТ»; Ростов н/Д: Издательский центр «МарТ», 2005. – 448 с.
6. Коломієць А. М. Основи інформаційної культури майбутнього вчителя: [Навчально- методичний посібник] / А. М. Коломієць, І. М. Лап- шина, В. С. Білоус. – Вінниця: ВДПУ, 2006. – 88 с.
7. Колин К. К. Информация и культура. Введе- ние в информационную культурологию / К. К. Колин, А. Д. Урсул. – М.: Изд-во «Стратегические приорите- ты», 2015. – 288 с.
8. Кириллова Н. Б. Медиакультура: от модерна к постмодерну / Н. Б. Кириллова. 2-e изд.; перераб. и доп. – М. : Академический Проект, 2006. – 448 с.
9. Межуев В. М. Идея культуры. Очерки по фи- лософии культуры / В. М. Межуев. – М. : Универси- тетская книга, 2012. – 406 с.
10. Моль А. Социодинамика культуры: Пер. с фр. / А. Моль / Предисл. Б. В. Бирюкова. Изд. 3-е. – М.: Издательство ЛКИ, 2008. – 416 с.
11. Островерхова Н. М. Методологія формування технологічної культури керівника загальноосвітнього навчального закладу: [монографія] / Н. М. Островерхова – К.: Педагогічна думка, 2012 – 136 с.
12. Яновський А. О. Ризики, з якими стикаються майбутні вчителі під час використання інформаційно- го середовища / А. О. Яновський // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д.Ушинського: зб. наук. пр. – 2014. – № 5-6. – С.71-77.
13. Тіщенко Л. М. Культура педагога: [монографія] / Л. М. Тіщенко, С. О. Завєтний, С. М. Пазиніч, О. С. Пономарьов. – Харків: «Міськдрук», ХНТУСГ ім. П. Василенка, 2015. – 320 с.
14. Философия культуры / Под ред. М. С. Кагана, Ю. В. Перова, В. В. Прозерского, Э. П. Юровской — СПб: Издательство «Лань», 1998. – 448 с.

Галіцан О. А. Передумови формування фасилітаційної спрямованості майбутніх учителів в освітньому просторі вишу

// Наука і освіта.  2016.  №10. – 69-75.

Ольга Анатоліївна Галіцан,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Старопортофранківська, 26 м. Одеса, Україна


 ПЕРЕДУМОВИ ФОРМУВАННЯ ФАСИЛІТАЦІЙНОЇ СПРЯМОВАНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ В ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ ВИШУ


АНОТАЦІЯ:

У статті висвітлено теоретичний аспект проблематики формування фасилітаційної спрямованості майбутніх учителів в освітньому просторі сучасних вишів. Подано результати аналізу наукових (словникових, довідкових) джерел з порушеної проблеми. Представлено наукові позиції учених щодо феномену фасилітації. Презентовано специфіку професійно-педагогічної діяльності вчителя та значення фасилітаційної спрямовано- сті для успішного її здійснення. Автором окреслено перспективи наукових розвідок у контексті обґрунтування фасилітаційної спрямованості як компонента професійної компетентності вчителя. 


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

фасилітація, фасилітаційна спрямованість, майбутній вчитель, освітній простір вишу


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Авдєєва І. М. Фасилітація особистісного роз- витку хронічно неуспішних молодших школярів / І. М. Авдєєва // Практична психологія та соціальна робота. – 2011. – № 2. – С. 1-7
2. Балл Г. О. Сучасний гуманізм і освіта : на- вчально-методичний посібник / Георгій Олексійович Балл. – Рівне, 2003. – 180 с.
3. Бех І. Д. Теоретико-прикладний сенс компетен- тнісного підходу у педагогіці / Іван Дмитрович Бех // Виховання і культура. – 2009. – №1-2 (17-18). – С. 5-7.
4. Врублевская Е. Г. Педагогические условия развития у педагога способности к фасилитирующему общению в процессе его профессиональной деятель- ности (на материале учреждений дополнительного образования детей) : автореф. дис. на соискание науч. степени канд. пед. наук : спец. 13.00.01 «Общая педа- гогика» / Е. Г. Врублевская. – Хабаровск, 1999. – 21 с.
5. Галіцан О. А. Формування педагогічної фа- силітації майбутніх учителів у процесі навчання у вищому навчальному закладі: автореферат дис….. наук. ступеня канд.. пед.. наук. / О. А. Галіцан // спе- ціальність 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. − Одеса, 2010. – 21с.
6. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко. — К.: Либідь, 1997. — 375 с.
7. Гуманістична психологія: антологія у 3-х т. : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / за редакцією Р. Трача, Г. Балла. – К. : Уні- верситетське видавництво «Пульсари», 2001. – 252 с.
8. Димова О. В. Педагогические условия разви- тия способности к фасилитирующему взаимо- действию у будущих учителей : дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 / О. И. Димова. – Хабаровск, 2002. – 190 с.
9. Димухаметов Р.С. Обновление научных основ педагогики повышения квалификации: Принцип фа- силитации: Моногр. / Р. С. Димухаметов. – Алматы: МОиН РК, РИПКСО, Центр пед. исслед. РИПКСО, 2005. – 115 с.
10. Жижина И. В. Психологические особенности ра- звития фасилитации педагога : дис. … канд. псих. наук : 19.00.07 / И. В. Жижина. – Екатеринбург, 2000. – 186 с.
11. Казанжи М. Й. Психологічні особливості осіб з різним типом фасилятивності : дис. … канд. псих. наук : 19.00.01 / М. Й. Казанжи. – Одеса, 2007. – 190 с.
12. Кондрашихіна О. О. Формування здатності до фасилітаційних впливів у майбутніх практичних психо- логів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. псих. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психо- логія» / О. О. Кондрашихіна. – К., 2004. – 20 с.
13. Лушин П. В. Экологическая помощ личности в переходный период: экофасилитация: Монография / П. В. Лушин // Киев, 2013. – 296 с.
14. Осипова Т. Ю. Педагогічне наставництво в аспекті полісуб’єктного підходу / Т. Ю. Осипова // Науковий вісник Південноукраїнського національно- го педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. Педагогічні науки. – 2016. – № 1. – С. 61-66.
15. Роджерс К. Межличностные отношения в фа- силитации учения / К. Роджерс. Перевод с английско- го В. Воробьева. – Режим доступу http://www.trialog.ru/library/scipubl/rogers100.html,
16. Сорочан Т.М. Підготовка керівників шкіл до управлінської діяльності: теорія та практика. Моногра- фія / Т. М. Сорочан. – Луганськ: Знання, 2005. -384 с.
17. Сумина В. Е. Развитие умений фасилитации общения у студентов в процессе овладения иноязыч- ной речью : автореф. дисс. на соискание науч. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.08 «Теория и методика профессионального образования» / В. Е. Сумина. – Ростов-на-Дону, 2006. – 19 с.
18. Шахматова О. Н. Педагогическая фасилита- ция: особенности формирования и развития / О. Н. Шахматова // Научные исследования в образо- вании. – 2006. – № 3. – С. 118-125.

Джус О. В. Національно-патріотичне виховання дітей та молоді в українській діаспорі: досвід, спроби переосмислення

// Наука і освіта.  2016.  №10. – 76-81.

Оксана Володимирівна Джус,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки, докторант,
Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника,
вул. Шевченка, 57, м. Івано-Франківськ, Україна


НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ТА МОЛОДІ В УКРАЇНСЬКІЙ ДІАСПОРІ: ДОСВІД, СПРОБИ ПЕРЕОСМИСЛЕННЯ


АНОТАЦІЯ:

У статті проаналізовано питання національно-патріотичного виховання дітей і молоді української діас- пори у творчій спадщині видатних її представників. Показано місце і роль громадськості, церкви, молодіжних організацій у цьому процесі, здійснено спробу переосмислити напрацювання українського зарубіжжя у цій сфері в незалежній Україні


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

національно-патріотичне виховання, творча спадщина, діти, молодь, діаспора, еміграція, українська освіта, громадськість.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Боднарук І. Наша молодь перед загрозою ви- народовлення / І. Боднарук // Життя і школа. – 1962. – Ч. 1-3. – С. 1-4.
2. Горохович А. Плекаймо в дитині і розум, і душу (Українська виховна система) / А. Горохович. – Дрогобич: Бескид, 1992. – 112 с.
3. Джус О. Визначні представники української педагогічної думки в еміграції (західноукраїнський контекст 1920-х – 1930-х рр. XX ст.) / О. Джус // Ук- раїнський вимір. Міжнародний збірник інформацій- них, освітніх, наукових, методичних статей і матеріа- лів з України та діаспори до 200-ліття Ніжинської вищої школи. – Ч. 4. – Кн. I. – Ніжин: Видавництво НДУ ім. М.Гоголя, 2005. – С. 148-159.
4. Джус О. В. Життя і творчість Софії Федорівни Русової (1856-1940): науково-методичний посібник / О. В. Джус. – Івано-Франківськ: НАІР. – 2016. – 216 с.
5. Джус О. Опікунські пріоритети заснування й функціонування Української Реформованої Реальної Гімназії при Українському Високому педагогічному інституті імені М. Драгоманова в Празі / О. Джус // Розвиток української та польської освіти і педагогіч- ної думки (ХІХ-ХХІ ст.). Т. 4. Теорія і практика опі- кунської педагогіки в Україні та Польщі (ХІХ-ХХІ ст.). Збірник наукових праць / За ред. Д. Герцюка і І. Мищишин. – Львів: Видавничий центр Львівського національного університету імені Івана Франка, 2014. – С. 189-201.
6. Джус О. Творча спадщина Софії Русової пе- ріоду еміграції: Монографія / О. Джус. – Івано- Франківськ: Плай, 2002. – 260 с.
7. Жарський Е. Виховні цілі (з матеріялів ГУ СУМА, Нью-Йорк – Боффало 1959) / Е. Жарський // Записки виховника. – 1959. – Ч. 6-7-8.
8. Кисілевський К. Українська читанка для VI року / K. Кисілевський. – Філадельфія: Видання Шкі- льної Ради, 1958. – 208 с.
9. Косик В. Дарунок ювілятам // Визвольний шлях. – 1965. – Кн. 9. – С. 1018-1021.
10. Педагогічні проблеми та дидактичні поради (Матеріяли Вишкільного Курсу для учителів Суботніх шкіл). На правах рукопису. – Мюнхен: Український Вільний Університет, 1969. – 94 с.
11. Петрів І. За душу дитини / І. Петрів / У кн. о. І. Нагаєвський. Батьки і діти: Бібліотека мирянина. – Львів, 1995. – С.144-183.
12. Саган З. Українська культура, традиції і зви- чаї як виховний засіб в Юному СУМ-і / З. Саган // Записки виховника. – 1959. – Ч. 2. – С. 20-23.
13. Саган З. Український патріотизм і лояльність до країн поселення у виховній праці Юнацтва СУМ / З. Саган // Записки виховника. – 1959. – Ч. 3. – С. 35-39.
14. Смеречинська А. Програма зайнять у світли- чках для дітей / А. Смеречинська. – Нью-Йорк – Діт- ройт, 1978. – 40 с.
15. Чумак Я. Виховні проблеми СУМ-у / Я. Чу- мак. // Записки виховника. – 1959. – Ч. 5. – С. 72-73.

Марусинець М. М. Рефлексивна парадигма в координатах модернізації підготовки психологів

// Наука і освіта.  2016.  №10. – 82-87.

Мар’яна Михайлівна Марусинець,
доктор педагогічних наук,
професор кафедри психології і педагогіки,
Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова,
вул. Пирогова, 9, м. Київ, Україна


РЕФЛЕКСИВНА ПАРАДИГМА В КООРДИНАТАХ МОДЕРНІЗАЦІЇ ПІДГОТОВКИ ПСИХОЛОГІВ


АНОТАЦІЯ:

У статті порушено проблему модернізації освіти в сучасних вишах з орієнтуванням на нові підходи, які ґрунтуються на засадах уніфікування зі світовими стандартами підготовки фахівців. Серед них пріоритет- ним є рефлексивно-орієнтована концепція освіти, що створює переорієнтацію цільових установок для саморе- алізації та творчого розвитку. В її основу покладено ідею організації взаємопов’язаної рефлексивної діяльності всіх суб’єктів, що забезпечують спрямованість основних навчальних процесів на розвиток рефлексії в цілому, її якостей і компонентів особистісно-смислової сфери суб’єкт-суб’єктної та полісуб’єктної навчальної взаємодії. Саме рефлексія є однією із головних складових сучасного інноваційного навчання, оскільки виступає найважливішим духовно-моральним феноменом, завдяки якому свідомість постає «живим» інструментом самоорганізації особистості; дозволяє реалізувати фундаментальний дидактичний принцип, обґрунтований вітчизняною та зарубіжною психолого-педагогічною думкою. 


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

рефлексія, рефлексивна парадигма, рефлексивне середовище, модернізація освіти, підго- товка фахівців-психологів.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Асмолов А. Г. Психология личности : учеб- ник / А. Г. Асмолов. – М. : Изд-во МГУ, 1990. – 367 с.
2. Беспалько В. П. Слагаемые педагогической технологии: [кн. для работ. нар. образования] / В. П. Беспалько. – М. : Педагогика, 1989. – 302 с.
3. Зязюн І. А. Освітні технології у вимірах педа- гогічної рефлексії / І. А. Зязюн // Світло. – 1996. – № 1. – С. 4-9.
4. Леонтьев Д. А. Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности / Д.А. Леонтьев. – М. : Смысл, 1999. – 487 с.
5. Марусинець М.М. Рефлексія як засіб інно- ваційної діяльності вчителя / М.М. Марусинець // Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки. Вип. 43 (67): збірник наукових праць. – К. : НПУ імені М.П.Драгоманова, 2014. – С. 241-246.
6. Модели рефлексии : сб. науч. ст. / Ин-т фило- софии и права СО РАН ; Ин-т интеллектуал. инноваций и проблем консультирования; Науч. совет СО РАО по филос. и пед. проблемам образования ; [отв. ред. И.С. Ладенко]. – Новосибирск: ЭКОР, 1995. – 213 с.
7. Пєхота О. М. Освітні технології: навч.-метод. посіб. / О. М. Пєхота, А. З. Кіктенко, О. М. Любарська та ін.; [за заг. ред. О. М. Пєхоти]. – К.: А.С.К. – 256 с.
8. Семиченко В. А. Психологія педагогічної діяльності : навч. посіб. / В. А. Семиченко. – К.: Вища шк., 2004. – 335 с.
9. Симоненко С. М. Особливості впливу індивідуально-психологічних властивостей на творчу діяльність особитості / С. М. Симоненко, О. М. Чабан // Наука і освіта. – 2013. – №7. – С. 270-277.
10. Щедровицкий Г. П. Мышление. Понимание. Рефлексия / Г. П. Щедровицкий. – М.: Наследие ММК, 2005. – 800 с.

Сватенков О. В. Система організаційних форм роботи з дітьми в умовах закладу оздоровлення і відпочинку

// Наука і освіта.  2016.  №10. – 87-92.

Олександр Васильович Сватенков,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри соціальної педагогіки і соціальної роботи,
Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя,
вул. Графська, 2, м. Ніжин, Україна


СИСТЕМА ОРГАНІЗАЦІЙНИХ ФОРМ РОБОТИ З ДІТЬМИ В УМОВАХ ЗАКЛАДУ ОЗДОРОВЛЕННЯ І ВІДПОЧИНКУ


АНОТАЦІЯ:

Статтю присвячено аналізу досвіду використання форм організації дозвілля дітей в умовах дитячих закладів оздоровлення та відпочинку. Розглянуто основні анімаційні блоки режиму дня, особливості організації та проведен- ня окремих форм роботи (квести, спортивні змагання, інтелектуальні ігри, тренінгові заняття, гурткова робота тощо), проаналізовано досвід анімаційної роботи в умовах дитячих закладів оздоровлення і відпочинку.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

дитячий заклад оздоровлення і відпочинку, організаційна форма, режим дня, дозвілля.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Закон України «Про оздоровлення та відпо- чинок дітей», станом на 01.08.2016. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/375-17/page.
2. Кашуба Я. М. Формування системи дитячого оздоровлення і туризму: автореферат на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук, спе- ціальність: 08.09.01 / Я. М. Кашуба. – Львів, 2006. – 27 с.
3. Класному керівнику: колективні творчі спра- ви / упор. Л. Шелестова, Н. Чиренко. – К.: Шкільний світ, 2010. – 128 с.
4. Мільчевська Г. С. Форми і методи роботи зі старшими підлітками в дитячому закладі оздоровлен- ня та відпочинку / Г. С. Мільчевська // «Молодий вчений». – № 1 (03), січень, 2014 р. – С. 150-154.
5. Симоненко С. Н. Актуальные проблемы рек- реационной психологии детства / С. Н. Симоненко, Э. Б. Лебединский // Наука і освіта. Спецвипуск: «Акту- альні проблеми рекреаційної психології дитинства». – Одеса, 2011. – №11. – С. 6-7
6. Соціальна педагогіка. [5-те вид. перероб. та доп. Підручник.] / За ред. Капської А. Й. – К.: Центр учбової літератури, 2011 – 488 с.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.