Ноздрова О.П. Середовище освітнього закладу як предмет гуманітарно-психологічної експертизи.

// Наука і освіта.  2016.  №10. – 167-172.

Оксана Павлівна Ноздрова,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна


ПРОБЛЕМНЕ НАВЧАННЯ В ПРОЦЕСІ ПРОХОДЖЕННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ
ПРАКТИКИ МАЙБУТНІМИ ВЧИТЕЛЯМИ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ


АНОТАЦІЯ:

У статті представлено досвід організації проблемного навчання з використанням дидактичних ігор у процесі проходження педагогічної практики майбутніми учителями початкової школи. Аналізується сутність та роль проблемних методів навчання у формуванні професійно-творчого потенціалу майбутнього вчителя початкових класів та розглядаються особливості застосування проблемних дидактичних ігор, ситуацій для розвитку пізнавальної активності молодших школярів. Доведено, що проблемне навчання забезпечує якісне засвоєння основ наук, розвиток пізнавальної самостійності та творчих здібностей учнів, сприяє активізації навчальної та науково-дослідної роботи студентів.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

проблемне навчання, проблемні дидактичні ігри та ситуації, педагогічна практика, про- фесійно-творчий потенціал майбутнього вчителя початкових класів.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Лозова В. І. Пізнавальна активність школярів [навч. посібник для пед. ін-тів / В. І. Лозова. – Харків: Освіта, 1990. – 89 с.
2. Маркова А. К. Формирование мотивации учения в школьном возрасте/ А. К. Маркова. – М.: Просвещение, 1983. – 96 с.
3. Матюшкин А. М. Проблемные ситуации в мышлении и обучении / А. М. Матюшкин. – М.: Наука, 1972. – 208 с.
4. Махмутов М. И. Организация проблемного обучения в школе / М. И. Махмутов. – М.: Просвеще- ние, 1977. – 240 с.
5. Ретюнских Л. Т. Философия игры / Л. Т. Ретюнских. – М.: Вузовская книга, 2002. – С. 18-20.

Письмиченко О. І. Смичковська О. М. Штикало Т.С. Новаторські тенденції в роботах молодих художників як результат діяльності викладача.

// Наука і освіта.  2016.  №10. 173-178.

Олександр Іванович Письмиченко,
старший викладач кафедри теорії та методики декоративно-прикладного мистецтва і графіки,
Ольга Михайлівна Смичковська,
викладач кафедри образотворчого мистецтва,
Тетяна Степанівна Штикало,
старший викладач кафедри теорії та методики декоративно-прикладного мистецтва і графіки,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Старопортофранківська, 2/4, м. Одеса, Україна


НОВАТОРСЬКІ ТЕНДЕНЦІЇ В РОБОТАХ МОЛОДИХ
ХУДОЖНИКІВ ЯК РЕЗУЛЬТАТ ДІЯЛЬНОСТІ ВИКЛАДАЧА


АНОТАЦІЯ:

На сьогодні саме молоде покоління творчого студентства зміцнює, стверджує, розвиває та представляє традиції вітчизняної культури. У той же час не можна не відзначити той факт, що важливе місце у формуванні особистості молодого художника і його професійних якостей займає освіта. Так, професійна освіта закладає фундамент ефективної та продуктивної професійної діяльності молодих художників, а грамотна діяльність педагогів допомагає студентам в набутті компетентностей і їх творчої реалізації. Метою статті є виявлення особливостей художньо-педагогічної діяльності педагога при набутті професійних компетентностей студента- ми художньо-графічного факультету (ХГФ) на підставі теоретичного аналізу. Представлена роль компетентно- стей як основи кваліфікації та творчих тенденцій в діяльності молодих художників, а також направленість про- цесу навчання молодих художників на придбання динамічної комбінації знань, умінь і навичок, способів мис- лення, професійних світоглядних і громадських якостей, морально-етичних цінностей, що в подальшому буде визначати їх реалізаційні здатності до ефективної діяльності. Також було розглянуто особливості педагогічної діяльності та відзначено особливе місце діяльності педагога в здійсненні інноваційних технологій, які сприяють формуванню студентами новаторських ідей. Крім того, були визначені основні умови, необхідні для формуван- ня як загальних, так і професійних компетентностей учнів ХГФ. Було розглянуто інноваційні технології як засіб підвищення ефективності навчального процесу і придбання студентами ХГФ компетентностей. Крім того, було відзначено особливості художньо-образотворчої діяльності, яка представляє собою єдність ціннісно- орієнтованої, пізнавальної, перетворювальної, комунікативної та естетичної діяльності, що необхідно врахову- вати при формуванні як професійних, так і загальних компетентностей учнів ХГФ. У рамках розвитку профе- сійної підготовки молодих-художників була розглянута педагогічна концепція І. Ф. Харламова, та було вказано на необхідність розвитку таких рис: соціальна активність творчої особистості та її здатність сприймати і гостро відчувати зміни, що відбуваються в суспільному і духовному житті; формування живописної майстерності; розвиток можливості особистості засобами живопису перетворювати свої враження і таким чином вирішувати художні завдання творчого освоєння навколишнього світу, що знаходить своє відображення в мальовничих засобах, які є носіями традиційних естетичних і моральних цінностей.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

художньо-педагогічна діяльність, компетентнісний підхід, компетенція, компетентність.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Арнхейм Р. Искусство и визуальное восприя- тие. / Р. Арнхейм. – М. : Прогресс, 1974. – 392 с.
2. Волков Н. Н. Цвет в живописи. / Н. Н. Вол- ков. – М. : Изд-во «Искусство», 1985. – 480 с.
3. Гладышев Г. М. Педагогические условия ду- ховно-творческого потенциала будущего художника- педагога : дис. … канд. пед. наук: 13.00.01 / Г. М. Гладышев. – Оренбург, 2000 – 203 с.
4. Жоголева Е. Е. Инновационные педагогиче- ские технологии [Электронный ресурс] / Е. Е. Жого- лева. – Режим доступа: http://moi rang.ru/publ/metodicheskie_materialy/pedagogicheskie_t ekhnologii/innovacionnye_pedagogicheskie_tekhnologii/ 12-1-0-28.
5. Зайцев А. Наука о цвете и живопись / А. Зай- цев. – М. : «Искусство», 1986. – 190 c.
6. Ковешникова Е. Н. Теория и методика худо- жественного профессионального образования : На материале подготовки дизайнеров : дисс. ... д-ра пед. наук : 13.00.08 / Е. Н. Ковешникова – Москва. – 388 с.
7. Корнилова Т. И. Инновационная деятель- ность педагога в современных условиях [Электрон- ный ресурс] / Т. И. Корнилова. – Томский государ- ственный педагогический колледж. – Режим доступа: http://www.informio.ru/publications/id384/Innovacio nnaja-dejatelnost-pedagoga-v-sovremennyh-uslovijah
8. Коротов В. М. Общая методика учебно- воспитательного процесса: Учеб. пособие / В. М. Ко- ротов. – М. : Просвещение, 1983.
9. Ломов С. П. Методология художественной деятельности / С. П. Ломов // Инновационные про- екты и программы в образовании, 2013 – №2 – С. 49- 51.
10. Михеева Т. Б «Компетенция» и «компетент- ность»: к вопросу использования понятий в современ- ном российском образовании / Т. Б. Михеева // Ученые записки ЗабГГПУ. – Педагогика, 2011 – С. 110-114.
11. Національний освітній глосарій: вища освіта. авт.-уклад. : В. М. Захарченко, С. А. Калашнікова, В. І. Луговий, А. В. Ставицький, Ю. М. Рашкевич, Ж. В. Таланова – 2-е вид., перероб. і доп.: за ред. В. Г. Кремня. – К. : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2014. – 100 с.
12. Основы педагогического мастерства: учеб. пособие / под ред. И. А. Зязюна. – М., 1989.
13. Пономарев Я. А. Психология творчества / под ред. Я. А. Пономарева. – М. : Наука, 1976. – 303 с.
14. Розроблення освітніх програм. Методичні ре- комендації / Авт.: В. М. Захарченко, В. І. Луговий, Ю. М. Рашкевич, Ж. В. Таланова: за ред. В. Г. Крем- ня. – К. : ДП «НВЦ «Пріоритети», 2014. – 120 с.
15. Сластелин В. Педагогика. учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений [Электронный ре- сурс] / В. А. Сластенин, И. Ф. Исаев, Е. Н. Шиянов; Под ред. В. А. Сластенина. – М. : Издательский центр «Академия», 2002. – Режим доступа: http://krotov.info/lib_sec/shso/71_slas5.html.
16. Харламов И. Ф. О педагогическом мастер- стве, творчестве и новаторстве / И. Ф. Харламов // Педагогика, 1992. – № 7. – С. 7-8.
17. Щербакова Р. М. Инновационные педагогиче- ские технологии при подготовке специалистов вузами [Электронный ресурс] / Р. М. Щербакова // Сибирский торгово-экономический журнал – № 14. – 2011 – Режим доступа: http://cyberleninka.ru/article/n /innovatsionnye-pedagogicheskie-tehnologii-pripodgotovke-spetsialistov-vuzami.

Трубіцина О.М., Муймастер А.А. Метод проектів як інтерактивний метод навчання англійської мови.

// Наука і освіта.  2016.  №10. 179-182.

Ольга Михайлівна Трубіцина,
кандидат педагогічних наук, доцент,
кафедра германської філології та методики викладання іноземних мов,
Анна Анатоліївна Муймастер,
студентка магістратури, факультет іноземних мов
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Старопортофранківська, 34, м. Одеса, Україна


МЕТОД ПРОЕКТІВ ЯК ІНТЕРАКТИВНИЙ МЕТОД НАВЧАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглянуто застосування методу проектів у викладанні англійської мови як іноземної у ВНЗ.Бурхливий розвиток науки та техніки вимагає застосування більш сучасних методів і підходів до навчання іноземних мов. Методами, які б повністю відповідали потребам суспільства, стають інтерактивні методи нав- чання, зокрема проектний, адже вони мають на меті підвищення усвідомленості та міцності отримуваного знання за рахунок сучасного та творчого підходу. Проаналізовано теоретичне підґрунтя та практична реалізація методу. Велика увага приділена походженню, головним концептам та перевагам методу проектів. Наразі метод проектів є одним із найсучасніших ефективних методик у викладанні англійської мови. Саме проектне навчан- ня як один із інтерактивних методів найбільш сприяє розвитку пізнавальних здібностей учнів і студентів, готує їх до подальшої безперервної самоосвіти.Будь-яка проектна робота є, передусім, самостійною роботою, що здійснюєтьсяпід керівництвом вчителя чи викладача.Такий вид діяльності інтегрує індивідуальну та колективну навчально-пошукову активність, яка, в свою чергу, вимагає раціональної організації та успішного контролю. Головними ж цілями проектної самостійної роботи у ВНЗ є створення комфортних умов для розвитку особис- тості студента, адже проект вчить не тільки отримувати та відтворювати знання, а й творчо їх застосовувати; дати можливість студентові під час презентації проекту відчути, що він виступає як індивідуальність, здібна не лише оцінювати дійсність, а й проектувати зміни, необхідні для покращення рівня володіння англійською мо- вою.За характером проекти, що можуть бути застосовані у самостійній роботі студентів-першокурсників, поді- ляються на: дослідницькі (характеризуються продуманою структурою, визначенням цілей, обґрунтованою ак- туальністю предмета дослідження), творчі(велика увага приділяється оформленню результатів, формами якого можуть бути презентації, репортажі, альбоми, газети і т.д.), інформаційні (орієнтовані на збір інформації про певне явище чи подію з метою ознайомлення великої аудиторії з нею), практико зорієнтовані (мають чітко ви- значений результат діяльності учасників, який зорієнтований на соціальні інтереси чи потреби студентів, на- приклад, права студентів, проект реконструкції навчального корпусу тощо).


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

метод проектів, викладання, ВНЗ, іноземні мови, студенти.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Гузеєв В. В. Метод проектів як окремий випа- док інтегративної технології навчання / В’ячеслав Валер’янович Гузеєв // Директор школы. –1995. – №6. –С. 13-22.
2. Новікова Т. М. Проектні технології на уроках та у позакласній діяльності / Тетяна Миколаївна Новікова // Народное самообразование. – 2000. – №5. – С. 23-27. 3. Полат Е. С. Метод проектов на уроке англий- ского языка / Евгения Семеновна Полат // Иностран- ные языки в школе.– 2000. – №3. – С. 3-9.
4. Coleman J. Project-based learning, transferable skills, information technology and video / John Coleman // Language Learning Journal. – 1992. – №5. – P. 35-37.
5. Haines S. Projects for the EFL Classroom. Resource Material for Teachers / Stanley Haines. – UK : Nelson. – 1992. – 149 p

Пріміна Н.М. Лінгводидактична модель процесу навчання читання англомовних автентичних лоцій майбутніх судноводіїв.

// Наука і освіта.  2016.  №10. 183-188.

Наталія Миколаївна Пріміна,
викладач кафедри англійської мови,
Національний університет «Одеська Морська Академія»,
вул. Дідріхсона, 8, м. Одеса, Україна


ЛІНГВОДИДАКТИЧНА МОДЕЛЬ ПРОЦЕСУ НАВЧАННЯ ЧИТАННЯ
АНГЛОМОВНИХ АВТЕНТИЧНИХ ЛОЦІЙ МАЙБУТНІХ СУДНОВОДІЇВ


АНОТАЦІЯ:

Стаття присвячена розробці лінгводидактичної моделі процесу навчання читання англомовних лоцій май- бутніх судноводіїв. У силу того, що сьогодні на ринку праці затребуваний фахівець, який володіє іноземною мовою на досить високому рівні, велика увага стала приділятися розробці нових методик професійно зорієнто- ваного іншомовного навчання. У статті розглядається одне з ключових професійних умінь, необхідних для всіх різнопрофільних фахівців, включаючи майбутніх судноводіїв, читання професійно зорієнтованої документації, в нашому випадку це читання англомовних аутентичних лоцій. Автор описує етапи і ланки моделі процесу навчання (цілі навчання, елементи предмету навчання, компоненти змісту навчання, методи (прийоми) навчан- ня і контроль результатів навчання), представляє ступінчату методичну діяльність, в якій кожен ступінь націле- но на навчання майбутніх судноводіїв читання англомовних лоцій про певні знаки, небезпеки, місця стоянки, приливи та течії. Перший ступінь націлено на навчання читання лоцій про вогні, другий – про буї, знаки і вогні, третій – про небезпеки, буї, знаки і вогні, четвертий – про якірні стоянки, небезпеки, буї, знаки і вогні, п’ятий – про приливи і течії, якірні стоянки, небезпеки, буї, знаки і вогні, шостий – про настанови, приливи і течії, якірні стоянки, небезпеки, буї, знаки і вогні, сьомий – про портові правила, настанови, приливи і течії, якірні стоянки, небезпеки, буї, знаки та вогні. Така послідовність навчально-педагогічних дій обумовлюється необхідністю поступового наростання лінгвістичних мовних і виробничих труднощів, а також нівелюванням можливостей забування попереднього лінгвомовленнєвого і професійного матеріалу. Навчання на перших семи ступенях, які детально описано в нашій роботі, ґрунтується на досягненні мовних, мовленнєвих і професійних цілей, а додат- ковий – восьмий ступінь –ґрунтується на досягненні здатності самостійного трактування незнайомих мовних явищ в навчальних, а потім в автентичних лоціях, в яких ці явища вживаються.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

читання, англомовні лоції, лінгводидактична модель, процес навчання, майбутні судно- водії.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Козак С. В. Формування іномовної комуніка- тивної компетенції майбутніх фахівців морського флоту: автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 - теорія і методика професійної освіти / С. В. Козак. – Одеса, 2001. – 24 с.
2. Кулакова М. В. Формування готовності до професійної діяльності в майбутніх фахівців у вищих морських навчальних закладах: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 - теорія і методика професійної освіти / М. В. Кулакова. – Одеса, 2006. – 255 с.
3. Літікова О. І. Комунікативний підхід до нав- чання англійської мови у вузі морського спрямування / О. І. Літікова // Педагогічні науки : зб. наук. праць. – Херсон : ХГУ, 2009. – Вип. LII. – С. 315-318.
4. Ляшенко У. І. Педагогічні умови підготовки май- бутніх суднових механіків у процесі вивчення професій- но-орієнтованих дисциплін: дис. … канд. пед. наук : спеціальність 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти / У. І. Ляшенко. – Херсон, 2016. – 267 с.
5. Шишло М. З. Обучение будущих судоводите- лей аудированию в профессиональном радиообмене по УКВ на море (английский язык): дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 - теория и методика обучения и воспи- тания / М. З. Шишло. – Пятигорск, 2002. – 259 с

Фрицюк В. А. Діагностика готовності майбутніх педагогів до професійного саморозвитку.

// Наука і освіта.  2016.  №10. – 189-194.

Валентина Анатоліївна Фрицюк,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки та професійної освіти,
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського,
вул. Острозького, 32, м. Вінниця, Україна


ДІАГНОСТИКА ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ
ПЕДАГОГІВ ДО ПРОФЕСІЙНОГО САМОРОЗВИТКУ


АНОТАЦІЯ:

У статті представлено результати діагностики за виокремленими автором компонентами готовності студентів до професійного саморозвитку: мотиваційно-ціннісним, інформаційно-пізнавальним, організаційно- діяльнісним, емоційно-вольовим, рефлексивно-оцінним; описано процедуру діагностики за кожним компонен- том із характеристикою методів, які при цьому використовувалися. Після аналізу отриманих результатів діагностичного дослідження зроблено висновок про необхідність створення умов, що сприяють формуванню досліджуваної якості у майбутніх учителів.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

професійний саморозвиток, готовність, майбутні педагоги, діагностика, компоненти, по- казники.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Большая энциклопедия психологических те- стов / А. Карелин. – М. : Эксмо, 2008. – 416 с.
2. Иванова Н. Л. Диагностика самоэффективно- сти [Електронний ресурс] / Н. Л. Иванова. – Режим доступу: http://www.elitarium.ru/diagnostika_samojeffektivnosti/ 3. Карпов А. В. Рефлексивность как психиче- ское свойство и методика ее диагностики / А. В. Карпов // Психологический журнал. 2003. – Т. 24. – № 5. – С. 45-57.
4. Ковтун Г. І. Реформування вищої педагогіч- ної освіти України в умовах євроінтеграції / Г. І. Ковтун, О. В. Мартиненко. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2015. – № 2 (46).
5. Лемак М. В. Психологу для роботи. Діагнос- тичні методики / М. В. Лемак, В. Ю. Петрище. – Уж- город. В-во Олександри Гаркуші. – 2011.
6. Мацко Л. А. Основи психології та педагогіки. Лабораторний практикум [Електронний ресурс] / Л. А. Мацко, М. Д. Прищак, Т. В. Первушина. – Ре- жим доступу: http://posibnyky.vntu.edu.ua/opp/18.html
7. Методика диагностики творческой активнос- ти учащихся. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.vashpsixolog.ru/psychodiagnostic-schoolpsychologist/69-diagnosis-emotional-and-the-personalsphere/1378-metodika-diagnostiki-urovnya-tvorcheskojaktivnosti-uchashhixsya.
8. Ромек В. Г. Практическая психодиагностика и психологическое консультирование / В. Г. Роменек. – Ростов на Дону, 1998. – С. 87-108.
9. Семиченко В. А. Психологія педагогічної дія- льності : навч. посіб. для студ. вищих пед. навч. закл. / В. А. Семиченко. – К. : Вища школа, 2004. – 336 с.
10. Столяренко Л. Д. Основы психологии: Прак- тикум / Л. Д. Столяренко. – Ростов н/Д. 2003. – С. 479-480.
11. Фетискин Н. П. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп : учеб. пособие / Н. П. Фетискин, В. В. Козлов, Г. М. Мануйлов. – М. : Изд-во ин-та психотерапии, 2002. – 488 с.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.