Бедрань Р. Д. Методика виховання культури здоров’я дітей дошкільного віку в різновікових групах.

// Наука і освіта.  2016.  №10. – 194-199.

Руслан Вікторович Бедрань,
аспірант кафедри теорії і методики дошкільної освіти,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна


МЕТОДИКА ВИХОВАННЯ КУЛЬТУРИ ЗДОРОВ’Я
ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В РІЗНОВІКОВИХ ГРУПАХ


АНОТАЦІЯ:

У статті подано методику виховання культури здоров’я дітей дошкільного віку в різновікових групах, що описана як поетапна і послідовна реалізація визначених педагогічних умов і моделі відповідно до обраних ета- пів: когнітивно-збагачувального, репродуктивно-діяльнісного та емоційно-креативного. Схарактеризовано основні елементи виховної роботи на кожному етапі методики: тематичні заняття, ігрові ситуації, дидак- тичні, сюжетно-рольові, режисерські ігри, ігри-ситуації, проекти, скретч-проекти, ранкова гімнастика, гім- настика після денного сну, фізкультхвилинки, рухливі, музично-рухливі ігри, ритмічна гімнастика, фітбол- гімнастика, вправи на розвиток дихання, сили голосу, різні види вправ оздоровчої спрямованості, навчально- ігрові ситуації, ігрові вправи культурно-оздоровчого спрямування, тематичні свята.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

методика, педагогічні умови, модель, етапи, основні елементи виховної роботи, культура здоров’я, діти різновікових груп.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Герасимова Е. Н. Педагогические основы построения образовательного процесса в разновозрас- тной группе детского сада : дисс. ... доктора пед. на- ук : 13.00.07 / Герасимова Евгения Николаевна. – СПб., 2002. – 339 с.

Хуан Цзіншен. Теоретичні засади проблеми формування естетичного світогляду в майбутніх учителів образотворчого мистецтва.

// Наука і освіта.  2016.  №10. – 200-205.

Хуан Цзіншен,
аспірант кафедри педагогіки,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна


ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ЕСТЕТИЧНОГО
СВІТОГЛЯДУ В МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА


АНОТАЦІЯ:

У статті порушено проблему формування естетичного світогляду в майбутніх учителів образотворчого мистецтва. Здійснено аналіз науково-педагогічної, психологічної, філософської літератури, довідкових дже- рел. На підставі аналізу наукової літератури накреслено поняттєві межі феномену «естетичний світогляд», подано специфіку естетичного світогляду учителя образотворчого мистецтва. Проаналізовано особливості професійної діяльності вчителя образотворчого мистецтва та науково обґрунтовано необхідність формуван- ня у студентів естетичного світогляду.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

 світогляд особистості, естетична свідомість, естетичний світогляд, майбутній вчитель образотворчого мистецтва.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Андрущенко Т. І. Феномен естетичного (фі- лософсько-історичний аналіз) / Т. І. Андрущенко // К.: Знання України, 2007. – 269 с.
2. Бех І. Д. Виховання особистості : навчально- методичний посібник : [у 2-х 203ис.]. – К. : Либідь. – К. 2 : Осибистісно-орієнтований підхід : науково- практичні засади / Іван Дмитрович Бех. – Київ : Ли- бідь. – 2003. – 341с.
3. Естетичне виховання : довідник / [В. І. Мазе- па, А. А. Азархин, В.С.Горський та 203ис.] ; упоряд. Н. О. Яранцева. – К. : Політвидав України,1988. – 214 с.
4.Жбанкова И. И. Мировоззрение / И. И. Жбан- кова // Всемирная энциклопедия : Философия. – М. : АСТ, Мн. : Харвест, Современный 204ис.204атор, 2001. – С. 638-639.
5.Зелена І. О. Особливості формування естетич- ного світогляду майбутніх учителів предметів гумані- тарного циклу / І. О. Зелена // Науковий часопис НПУ 204ис. М. П. Драгоманова. – К., 2010. – № 12 (22) 16 серія «Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики». – C. 130-134.
6.Зязюн І. А. Естетичні засади розвитку особистості / І. А. Зязюн // Мистецтво у розвитку особистості : моног- рафія / [за 204ис.., передмова та післямова Н. Г. Ничкало]. – Чернівці : Зелена Буковина, 2006. – С. 14-36.
7.Кондрашова Л. В. Гуманизация педагогического процесса в современной школе : История и современ- ность : [уч.-метод. Пос. для студ.] / А. П. Сманцер, Л. В. Кондрашова. – Мн. : Бестпринт, 2001. – 308 с.
8.Коновець С. В. Теоретичні та методичні основи творчого розвитку майбутніх учителів образотворчого мистецтва у вищих навчальних закладах: дис... на здобуття наук. ступеня доктора педагогічних наук; спеціальність 13.00.04 – Теорія і методика професій- ної освіти / С. В. Коновець // Київ, 2012. – 467с. 9.Музика О. Я. Творчі здібності й особистість вчителя образотворчого мистецтва / О. Я. Музика // Вісник Черкаського університету. Серія : Педагогічні науки. – Черкаси : Вид. Від. ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2008. – Вип. 129. – С. 70-74.
10. Покровщук Л.М. Комп’ютерні технології у творчому розвитку вчителів образотворчого мистецт- ва: Методичний посібник / Л. М. Покровщук. – Херсон, Айлант, 2005. – 106 с.
11. Тарасенко Г. С. Взаємозв’язок естетичної та екологічної підготовки вчителя в системі професійної освіти : [монографія] / Галина Сергіївна Тарасенко. – Черкаси : Вертикаль, 2006. – 308 с.
12. Шинкарук В. И. Мировоззрение как форма общественного самосознания человека и способ ду- ховно-практического освоения мира / Владимир Ил- ларионович Шинкарук // Научное мировоззрение и социалистическая культура / [В. П. Шинкарук, В. П. Иванов, Н.И.Михальченко и др. ; отв. Ред. В. И. Шинкарук, В. П. Иванов]. – Киев : Наук. Думка, 1988. – С.12-29.

Ціхоцька О.А., Лозинська Л.Ю. Гуманізм та гуманність як особистісні якості майбутнього лікаря: сучасний стан і шляхи формування.

// Наука і освіта.  2016.  №10. – 206-211.

Ольга Аркадіївна Ціхоцька,
кандидат педагогічних наук, доцент,
Людмила Федорівна Лозинська,
кандидат педагогічних наук, доцент, кафедра іноземних мов,
Вінницький національний медичний університет імені М.І. Пирогова,
вул. Пирогова, 56, м. Вінниця, Україна


ГУМАНІЗМ ТА ГУМАННІСТЬ ЯК ОСОБИСТІСНІ ЯКОСТІ
МАЙБУТНЬОГО ЛІКАРЯ: СУЧАСНИЙ СТАН І ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ


АНОТАЦІЯ:

Статтю присвячено проблемі дослідження ціннісних орієнтацій майбутніх лікарів та їх формуванню в про- цесі вивчення іноземної мови. Українське суспільство зазнає змін, які впливають на внутрішній світ молодих людей. Сучасна освіта повинна не тільки надавати інформацію, але й сприяти формуванню найкращих якостей у майбутніх фахівців. Гуманізм повинен стати невід’ємною рисою особистості майбутнього лікаря. Поняття гуманізму досліджувалось різними галузями наук. Педагогіка розглядає гуманізм як всебічне та гармонічне виховання молодих людей та роз’яснює сутність виховання в сучасному суспільстві. Автори зробили спробу проаналізувати поточний рівень формування гуманістичних ціннісних орієнтацій(ГЦО) у майбутніх лікарів, виявити специфіку гуманістичного виховання під час викладання предмету «Англійська мова», розробити пе- дагогічні умови та методику формування гуманістичних ціннісних орієнтацій у майбутніх лікарів. Констатую- чий експеримент надав можливості визначити початкові рівні сформованості гуманістичних ціннісних орієнта- цій майбутніх лікарів (високий – 27,5%, середній – 50% та низький – 22,5%). На підставі отриманих результатів автори розробили та експериментально перевірили технологію виховання ГЦО у майбутніх лікарів. Оскільки цінності є важливою частиною мотиваційної структури особистості, важливо щоб вони були гуманістичними, тобто наповнені нормами доброти, толерантності, терпимості. Саме вихованню таких якостей сприяє розробле- на педагогічна технологія, що базується на оцінці та урахуванні психологічних особливостей сучасного студе- нтства, використанні виховних можливостей навчального матеріалу з англійської мови та розвитку ціннісної свідомості шляхом включення в педагогічний процес емоційної, вольової та пізнавальної сфер особистості майбутнього лікаря. Результатом запровадження авторської технології було збільшення високого та середнього рівня сформованості ГЦО сукупно з 77,5% до 85,7% що підтверджує її результативність.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

ціннісні орієнтації, гуманізація, англійська мова, гуманістичні цінності, виховання, виховні можливості навчального матеріалу.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Дроздова О., Літвін О. Національний інтерес вищої освіти України в умовах Болонського процесу / О. Дроздова, О. Літвін // Збірник наукових праць Пол- тавського державного педагогічного університету ім. В. Г. Короленка. –2012. – №3. – С.38-457.
2. Сокурянська Л. Г. Ціннісна диференціація українського студенства: кластерний аналіз / Л. Г. Сокурянська // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства. Збірник наукових праць. – Харків : ВЦ ХНУ ім. В. Н. Каразі- на. – 2003. – С.534-539.
3.Темех Н. Д. Українське телебачення і проблеми виховання молоді (за оцінками науковців та журналі- сті-практиків) / Н. Д. Темех // Доповіді та повідомлення восьмої всеукраїнської конференції «Українсь- ка періодика: історія і сучасність». – Львів. – 2002. – С.566-570.
4. Закон України «Про освіту»: прийнятий 4 чер- вня 1991№ 1144-ХІІ, в редакції від 9.08.2016.
5. A medical student elective promoting humanism, communication skills, complementary and alternative medicine and physician self-care / M. Dossett, V. Kuhatsu, V. Nunley, D. Mehta, R. Davis, R. Phillips, G. Weh // Explore (NY). – 2013. – Vol. 9. – Issue 5. – p. 292-298.
6. Lee W. N., Langiulli M., Mumtaz A. & Peterson S. J. A comparison of humanistic qualities among medical students, residents, and faculty physicians in internal medicine / W. N. Lee, M. Langiulli, A. Mumtaz, S. J. Peterson // Heart Diseases. – 2003. – Vol. 5(6). – p. 380- 383.
7. Lewis D. Humanism and the art of medicine / D. Lewis // Momentum. –2012. – Volume 1(2).
8. Nelson K. Investigating future physician preparedness for providing humanistic care to dying patient / K. Nelson // Proceedings of the national conference on undergraduate research. – Cheney, WA: Eastern Washington University, 2015. – p. 465-472.
9. Rousseau Paul. Has medicine lost its compassion and humanism? / P. Rousseau // Journal of the American medical association. – 2007. – p. 1859-1860. 10. Sura N. A. Teacher’s strategies in language classroom / N. Sura // Middle-East journal of scientific research. – 2012. – №12 (9). – p. 1224-1230.

Ярхо Т.О. Формування змісту базової математичної підготовки майбутніх фахівців технічного профілю на освітньо-науковому рівні доктора філософії.

// Наука і освіта.  2016.  №10. – 212-220.

Тетяна Олександрівна Ярхо,
кандидат технічних наук, доцент, завідувач кафедри вищої математики,
Харківський національний автомобільно-дорожний університет,
вул. Ярослава Мудрого,25, м. Харків, Україна


ФОРМУВАННЯ ЗМІСТУ БАЗОВОЇ МАТЕМАТИЧНОЇ
ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ТЕХНІЧНОГО ПРОФІЛЮ
НА ОСВІТНЬО-НАУКОВОМУ РІВНІ ДОКТОРА ФІЛОСОФІЇ


АНОТАЦІЯ:

Відповідно до нового Закону України «Про вищу освіту», у вищих навчальних закладах ІІІ-ІV рівнів акредитації здійснено перехід до багатоступеневої системи вищої освіти, якій відповідають ступені бакалавра, магістра і доктора філософії. В обов’язкову освітньо-наукову програму третього циклу багатьма ВНЗ уперше введений курс фундаментальної і прикладної базової математичної підготовки. У статті представлено і обґрунтовано зміст пропонованого курсу для майбутніх докторів філософії технічних спеціальностей. Курс складається з двох час- тин: «Додаткові аспекти класичної математики та їх практичні застосування» і «Стохастична методологія у прикладних задачах». У формуванні змісту базової математичної підготовки враховане значення математики як універсальної мови наук, потужного засобу розв’язання прикладних задач, а також становлення креативного мислення, інтелектуального розвитку особистості та її загальної культури.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

багатоступенева система вищої освіти, третій цикл вищої освіти, доктор філософії, освітньо-наукова програма, базова математична підготовка, фундаментальна та прикладна математична підготовка, креативне мислення, додаткові аспекти класичної математики, стохастична методологія.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Айвазян С. А. Теория вероятностей и при- кладная статистика / С. А. Айвазян, В. С. Мхитарян. – Москва: ЮНИТИ, 2001– Том 1. – 656 с.
2. Адзерихо С. Я. Введение в линейную ал- гебру, теорию поля и ряды Фурье: учебное пособие / С. Я. Адзерихо, И. М. Полонский, Н. А. Стодольник. – Минск: Высшая школа. – 1968, 152 с.
3. Гвильдис Т. Ю. Аспирантура в структуре высшего образования / Т. Ю. Гвильдис // Вопросы современной науки и практики. Университет им. В. И. Вернадского. – 2014 – № 4 (54) – С. 169-178.
4. Гетманская Е. В. Личность: креативные ха- рактеристики / Е. В. Гетманская // Педагогика и пси- хология: Вестник Московского гуманитарного уни- верситета им. М.А. Шолохова. – 2010. – № 1. – С. 25- 32.
5. Грохольская О. Г. Дидактические возможно- сти инновационного вуза в подготовке профессиона- лов / О. Г. Грохольская // Вестник Университета Рос- сийской академии образования. – 2012. – № 2. – С. 53- 57.
6. Длин А.М. Математическая статистика в тех- нике / А. М. Длин. – Москва: «Советская наука», 1958. – 466 с.
7. Закон України «Про вищу освіту» (2014 ро- ку). – [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/ laws/show/1556-18.
8. Математика как язык науки. – [Электронный ресурс]. – Режим доступу: http://libweb.kpfu.ru/z3950/full_fond/klass/014/151- 175.pdf.
9. Гноенский Л. С. Математические основы тео- рии управляемых систем / Л. С. Гноенский, Г. А. Каменский, Л. Э. Эльсгольц. – Москва: Наука. Главная редакция физико-математической литерату- ры, 1969. – 512 с.
10. Моніторингове дослідження. Моніторинг ін- теграції української системи вищої освіти в Європей- ський простір вищої освіти та наукового дослідження: аналітичний звіт / За заг. ред. Т.В. Фінікова, О. І. Ша- рова. – К.: Таксон, 2014. – 144 с.
11. Олейник О. А. Роль теории дифференциаль- ных уравнений в современной математике и ее при- ложениях / О. А. Олейник // Соровский образователь- ный журнал. – 1996. –№ 4. – С. 114-121.
12. Регейло І. Ю. Історіографічні аспекти підго- товки наукових і науково-педагогічних кадрів вищої кваліфікації в Україні / І. Ю. Регейло // Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: Педагогіка. – 2011. – С. 271-281.
13. Симоненко О. Д. Математика и технические науки. Из истории развития технических наук. [Элек- тронный ресурс] / О. Д. Симоненко. – Режим доступу: http://www.portal-slov.ru.
14. Спірін О. М. Досвід підготовки наукових ка- дрів з інформаційно-комутатавних технологій в освіті / О. М. Спірін, А. В. Яцишина // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2014. –№ 2. – С. 3-8.
15. Тихомиров В. М. О некоторых проблемах ма- тематического образования / В. М. Тихомиров // Все- российская конференция «Математика и общество». Математическое образование на рубеже веков. – М.: МЦНМО, 2000. – С. 3-15.
16. Torrance E. The nature of creativity as manifest in the testing / E. Torrance // The nature of creativity. – 1988. – P.43-75.
17. Чорноус Віра. Креативне мислення у творчих пошуках особистості: літературний огляд / Віра Чор- ноус // Нова педагогічна думка: науково- методичний журнал. – 2014. – № 1. – С. 38-41.
18. Ярхо Т. О. Математична підготовка майбут- ніх фахівців технічного профілю в інтегрованому процесі фундаменталізації професійної технічної підготовки у ВНЗ / Т. О. Ярхо // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав- Хмельницький державний педаго- гічний університет імені Григорія Сковороди». Дода- ток 1 до Вип. 36, Том VIII (68) : Тематичний випуск: «Вища освіта України в контексті інтеграції до євро- пейського освітнього простору». – 2016. – С. 345-353.
19. Ярхо Т. А. Основные дидактические принци- пы математической подготовки в современном техни- ческом университете / Т. А. Ярхо // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди», Додаток 1 до Вип. 5, Том V (56) : Тематичний випуск «Вища освіта України в контексті інтеграції до євро- пейського освітнього простору». – 2014. – С. 514-521.
20. Ярхо Т. О. Спадкоємність різновидів матема- тичної підготовки майбутніх фахівців технічного профілю в процесі її фундаменталізації у ВНЗ / Т. О. Ярхо // Наукові записки. Серія: проблеми мето- дики фізико- математичної і технологічної освіти. – 2016. – Вип. 9. – С. 123-127.
21. Ярхо Т. О. Формування математичної компе- тентності майбутніх науково- педагогічних кадрів у системі неперервної професійної підготовки магістрів і аспірантів сучасного технічного університету / Т. О. Ярхо, Т. В. Ємельянова // Наукові записки Бер- дянського державного педагогічного університету: зб. наук. праць. – 2015. – Вип. 3. – С. 417-424.

Мезенцева О. І. Концептуальні ідеї духовно-наукової антропології рудольфа штайнера.

// Наука і освіта.  2016.  №10. – 220-227.

Олена Іванівна Мезенцева,
аспірант лабораторії соціальної педагогіки, Інститут проблем виховання НАПН України,
співголова ВГО «Асоціація вальдорфських ініціатив в Україні»,
вул. М. Берлинського, 9, м. Київ, Україна


КОНЦЕПТУАЛЬНІ ІДЕЇ ДУХОВНО-НАУКОВОЇ
АНТРОПОЛОГІЇ РУДОЛЬФА ШТАЙНЕРА


АНОТАЦІЯ:

У статті узагальнено концептуальні ідеї педагогічної антропології Рудольфа Штайнера (1861-1925), ав- тора духовної науки антропософії, що стала світоглядною базою педагогічної системи «Вальдорфська шко- ла». Духовно-наукове людинознавство Р. Штайнера розглядає людину в аспектах її становлення, виховання, освіти і включає: загальне вчення про людину як тілесно-душевно-духовну істоту; розгляд людини в єдності розумової діяльності, емоційної та вольової сфер; концепцію про чуттєву організацію людини; орієнтацію на вікову періодизацію з позицій фізичних, душевних і духовних процесів, що формують особистість; а педагогіку, яка базується на вивченні людини та глибокому її розумінні, називає «мистецтвом виховання».


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

 антропологія, антропософія, Рудольф Штайнер, вальдорфська педагогіка.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Глёклер М., Лангхаммер С., Вихерт Кр. Вос- питание и здоровье. Задача для педагогов, медиков и родителей / М. Глёклер, С. Лангхаммер, Кр. Вихерт. – Медицинская и педагогическая секция Гетеанума. Свободная школа духовной науки. – Дорнах (Швей- цария). – 2006. – 249 с.
2. Зязюн І. Філософія педагогічної антропології / І. Зязюн // Професійна освіта: педагогіка і психоло- гія. Українсько-польський журнал. – 2008. – № 10. – С. 51-58.
3. Іонова О. М. Становлення й розвиток людини : антропософський підхід / О. М. Іонова // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Зб. наук. пр. – Харків : Харківська державна академія дизайну і мистецтв, 2010. – № 4. – С.56-63.
4. Ливехуд Б. Фазы развития ребенка / Б. Ливе- худ: [пер. с нем.]. Калуга : «Духовное познание», 1993. – 192 с.
5. Постанова Кабінету Міністрів України від 3 листопада 1993 року № 896 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/896-93-%D0%BF
6. Ушинский К. Д. Избранные педагогические сочинения. Т. 1. Вопросы воспитания. / К. Д. Ушин- ский. – М. : Государственное учебно-педагогическое издательство Министерства просвещения РСФСР, 1953. – 640 с.
7. Ушинський К. Д. Людина як предмет вихо- вання. Спроба педагогічної антропології. Вибрані твори: в 2 т. / К. Д. Ушинський. – К. : Рад. школа, 1983. – Т. 1. – С. 192–488.
8. Штайнер Р. Антропология и педагогика / Р. Штайнер: [пер. с нем.].– М.: Парсифаль, 1997. – 128 с.
9. Штайнер Р. Воспитание ребенка с точки зре- ния духовной науки / Р. Штайнер : [пер. с нем. Д. Виноградова]. – М. : Парсифаль, 1993. – 40 с.
10. Штайнер Р. Духовная наука и медицина. Двенадцать докладов, прочитанных в Дорнахе с 21 марта по 9 апреля 1920 г. GA 312 [Електронний ре- сурс] / Р. Штайнер. – Режим доступу : http://bdnsteiner.ru/modules.php?name=Archives&l_op=viewlink& cid=33
11. Штейнер Р. Духовное обновление педагогики / Р. Штейнер. – М. : Парсифаль, 1995. – 251 с.
12. Штайнер Р. Духовно-душевные основы педа- гогики / Р. Штайнер: [пер. с нем. изд-ва «Парси- фаль»]. – М. : Парсифаль, 1997. – 144 с.
13. Штайнер Р. Духовнонаучные аспекты тера- пии. Девять лекций для врачей и изучающих медици- ну, Дорнах, с 11 по 18 апреля 1921 г. GA 313 / Р. Штейнер. – Москва : Энигма, 2003. – 191 с.
14. Штайнер Р. Педагогика, основанная на по- знании человека / Р. Штайнер: [пер с нем. Д. Вино- градова.]. – М. : Парсифаль», 1996. – 128 с.
15. Штейнер Р. Сущность социального вопроса в жизненных необходимостях настоящего и будущего / Р. Штейнер. – Калуга : Товарищество «Духов. позна- ние», 1992. – 142 с.
16. Штайнер Р. Теософия. Введение в сверхчув- ственное познание мира и познание человека / Р. Штайнер. – М. : Парсифаль, 1995. – 400 с.
17. Bühler W. Der Leib als Instrument der Seele in Gesundheit und Krankheit / W. Bühler. – 2. Aufl. – Stuttgart : Verl. Freies Geistesleben, 1962. – 87 S.
18. Steiner R. A. modern art of education / R. A. Steiner // Lectures presented in Ilkley, Yorkshire, August 5–17, 1923. – Great Barrington : Anthroposophic Press, 2004. – 228 p.
19. Steiner R. Zur Sinneslehre / R. Steiner. – Stuttgart : Freies Geistesleben, 1990. – 192 S.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.