Valentyna Romanets. Worldview Education of Future Foreign Literature Teachers: Professional Outlook Characteristics and Maturity.

// Наука і освіта.  2018.  №2. 113-117.


DOI:

Валентина Романець,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри зарубіжної літератури,
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова,
вул. Дворянська, 2, м. Одеса, Україна


СВІТОГЛЯДНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ЗАРУБIЖНОЇ ЛIТЕРАТУРИ:
ХАРАКТЕРИСТИКА І СТАН СФОРМОВАНОСТІ ПРОФЕСІЙНОГО СВІТОГЛЯДУ


АНОТАЦІЯ:

Мета статті полягає в обґрунтуванні необхідності розробки концептуально-теоретичного й діагностико-методичного забезпечення процесу світоглядної підготовки майбутніх викладачів зарубіжної літератури у напряму формування в них професійного світогляду. У процесі дослідно-експериментальної роботи було уточнено критерії (пізнавально-методологічний, ціннісно-оцінний, рефлексивно-критичний, орієнтаційно-прогностичний, інтегрально-діяльнісний) та показники (науковий стиль мислення, соціальна зрілість, педагогічна спрямованість, гуманістична позиція, творча активність) професійного світогляду викладача зарубіжної літератури, згідно з якими він виявляється на трьох рівнях: оптимальному, належному та початковому. За результатами проведеного дослідження оптимальний рівень сформованості професійного світогляду було зафіксовано лише у обмеженого контингенту майбутніх викладачів зарубіжної літератури. Більшість випускників виявили професійний світогляд на початковому рівні і лише чверть студентів досягли належного рівнів. Більш ґрунтовний аналіз отриманих результатів показав, що з п’яти провідних компонентів професійного світогляду майбутніх викладачів зарубіжної літератури дуже слабко відбувається формування трьох з них – аксіологічного, мотиваційного й смислового, через що випускники факультетів романо-германської філології та іноземних мов переважно орієнтовані на викладання основної іноземної мови, ніж на викладання зарубіжної /світової літератури. Причина, з якої респонденти не виявляють високого рівня сформованості професійного світогляду викладача зарубіжної літератури вбачається у відсутності їхньої належної практичної та відповідної дидактико-методичної підготовки, що передбачає спеціалізацію (французька література, англійська література, німецька література). Усе вищезазначене доводить необхідність розробки концептуально-теоретичного й діагностико-методичного забезпечення процесу світоглядної підготовки майбутніх викладачів зарубіжної літератури у напряму формування в них професійного світогляду.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

 світоглядна підготовка, професiйний свiтогляд, сутність і структура професiйного свiтогляду, рівні сформованості професiйного свiтогляду, майбутній викладач зарубiжної лiтератури, університетська освіта.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Аннушкин Ю.В. Педагогические условия становления экзистенциально-гуманистического мировоззрения будущего учителя в системе вузовского образования: дис. … канд. пед. наук: 13.00.01 / Юрий Вячеславович Аннушкин. – Иркутск, 2001. – 185 с.
2. Баталов А. А. Профессиональное мышление: Методологический аспект / А.А. Баталов. – М.: Наука, 1988. – 127 с.
3. Мировоззренческая культура личности: философские проблемы формирования / Отв. ред. В.П. Иванов. – К.: Наук. думка, 2006. – 292 с.
4. Романець В.М. Формування професійного світогляду майбутнього викладача зарубіжної літератури як мета і соціально значущий результат його фахової підготовки у вищому навчальному закладі / В.М. Романець // Педагогіка вищої та середньої школи: зб. наук. пр. /гол. ред. З. П. Бакум. – Кривий Ріг, 2013. – Вип. 37. – С. 135–140.
5. Таланова Ж.П. Определение сущности понятия «мировоззрение личности» в контексте современных исследовательских подходов /Ж. Таланова // Науковий вісник ПДПУ ім. К.Д. Ушинського. – Одеса: ПДПУ ім. К.Д.Ушинського. – 2007. – № 3–4. – С. 23–30.
6. Хриенко Т.В. Динамика мировоззренческих ценностей студенческой молодежи в процессе социализации (На примере Автономной Республики Крым) : дис. ... доктора социол. наук : 22.00.04 / Татьяна Владимировна Хриенко. – М., 2005. – 415 с.
7. Цокур О.С. Категорія педагогічної свідомості у професійній підготовці майбутнього вчителя / Ольга Степанівна Цокур: Дис. … доктора пед. наук: 13.00.01; 13.00.04. – Одеса, 1998. – 397 с.
8. The European Conventions on higher education. – Council of Europe Press, 1995. – 89 p.
9. World Guide to Higher Education. A comparative survey of systems, degrees and qualifications. Third edition. – UNESCO Publishing, France, 1996. – 571 p.

Borys Kofman, Ilona Kurovska, Ilona Kurovska. Sociological Aspects of Innovative Development Perspectives of Higher Education in Ukraine.

// Наука і освіта.  2018.  №2. 118-124.


DOI:

Борис Кофман,
кандидат юридичних наук, головний науковий експерт,
Інститут законодавства Верховної Ради України,
Ілона Куровська,
кандидат юридичних наук, заступник директора,
Інститут законодавства Верховної Ради України,
Несторівський провулок, 4, Київ, Україна,
Інга Якайтіс,
здобувач Херсонського державного аграрного університету,
вул. Стрітенська, 23, Херсон, Україна


СОЦІОЛОГІЧНИЙ ВИМІР ПЕРСПЕКТИВ
ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглядається проблема інноваційного розвитку вищої освіти в Україні. Актуальність теми зумовлюється суттєвим збільшенням ролі інформації і знань у житті українського суспільства. Вкрай важливо розробити практичні завдання й систему заходів, спрямованих на стимулювання інноваційного розвитку освіти з метою активізації подальшого поступу інформаційного суспільства, а в кінцевому рахунку підвищення якості і рівня життя населення країни. Метою статті є обґрунтування теоретичних, методичних та практичних засад оцінки перспективності інноваційного розвитку вищої освіти в Україні. Завданнями статті було виявлення сучасних тенденцій розвитку вищої освіти, формування методичних засад та проведення експериментального дослідження, що дозволить підтвердити або спростувати гіпотезу про наявність перспективних латентних напрямів інноваційного розвитку вищої освіти в Україні. При виконанні дослідження використано експертні методи, зокрема метод анкетування. Метою авторського соціологічного обстеження було прикладне обґрунтування основних тенденцій розвитку вищої освіти з ціннісно-ментальної та інноваційної точок зору. Висновки з проведеного дослідження дозволяють говорити як про загальнодержавні тенденції розвитку вітчизняної освіти, так і про специфічні її характеристики в регіональному розрізі. Забезпечення інноваційного розвитку освіти слід у першу чергу здійснювати через призму такої освітньо-кваліфікаційної підготовки фахівців, що б відповідала потенційним потребам регіональних ринків праці з орієнтацією на знаннємісткі види економічної діяльності. Висновки та міркування за результатами виявлення ціннісних особливостей студентської молоді дають змогу констатувати, що інноваційний розвиток освіти в Україні повинен розпочинатись з реформ саме культурно-духовного, ціннісного характеру.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

інноваційний розвиток, вища освіта, ринок праці, навчальний процес, конкурентоспроможність освіти.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Онiкiєнко В.В. Iнновaцiйнa пaрaдигмa cоцiaльно-економiчного розвитку Укрaїни : моногр. / В.В. Онiкiєнко, Л.М. Ємельяненко, I.В. Терон. – К. – 2006. – 480 c.
2. Вaкулeнкo В. М. Види iннoвaцiй в ocвiтi тa їх клacифiкaцiя [Eлeктрoнний рecурc] / В. М. Вaкулeнкo // Вicник Нaцioнaльнoї aкaдeмiї Дeржaвнoї прикoрдoннoї cлужби Укрaїни: eлeктрoннe нaукoвe фaхoвe видaння. – Рeжим дocтупу: http://www.nbuv.gov.ua/ejournals/Vnadps/2010_4/10vvmotk.pdf.
3. Шеcтaковcькa Т.Л. Регулювaння взaємодiї ринкiв прaцi тa оcвiтнiх поcлуг як шлях змiцнення економiчної безпеки cиcтеми оcвiти / Т.Л. Шеcтaковcькa // Iнвеcтицiї: прaктикa тa доcвiд. – 2015. – №5. – C. 42-46.
4. Bradley J. Integrity in higher education marketing? A typology of misleading data-based claims in the university prospectus / J. Bradley // International Journal for Educational Integrity. – 2013. – Vol. 9. – No. 2. – December. – P. 74–88.
5. Нiколaєнко C.М. Теоретико-методологiчнi оcнови упрaвлiння iнновaцiйним розвитком оcвiти Укрaїни: моногр. / C.М.Нiколaєнко. – К. :, 2008. 419 c.
6. Gryshova I.Yu., Zamlynskyi V.A., Shestakovska T. L. Implementing Cluster Forms Into National Education Development Strategy / I.Yu. Gryshova, V.A. Zamlynskyi, T. L. Shestakovska // Science and education. – Odessa. – 2017. – №5. – C. 56-61.
7. Шecтaковcькa Т.Л. Концeптуaльнi зacaди функцiонувaння оргaнiзaцiйно-eкономiчного мeхaнiзму розвитку нaцiонaльної cиcтeми оcвiти / Т.Л. Шecтaковcькa // Нaуковий вicник Полiccя. – Чeрнiгiв: ЧНТУ, 2015. – №1(1). – C. 34-41.
8. Grуshоva I. Yu. Conceptualization of the Organizational Management Mechanism of the Development of the National Education System in the Context of Its Quality / I. Yu. Grуshоva, E.V. Nikoliuk, T.L. Shestakоvska // Science and education. – 2017. – №10. – C.118-125.
9. Naumov O. B. Technique of Assessing Future Managers’ Leadership Qualities in Modern SocioCultural Environment / O. B. Naumov, O. M. Kovalenko, S. Yu. Savin // Science and education. 2017. №10. C.126-132.
10. Баймуратов М.О. Сучасні тенденції правового забезпечення надання освітніх послуг в європейських країнах / М.О. Баймуратов // Вісник Маріупольського державного університету. Серія: право. – 2015. – вип.9-10. – С. 129-135.
11. Strielkowski W. Academic Publishing and “Predatory” Journals / W. Strielkowski, I. Yu. Gryshova // Science and Innovation. – 2018. –№14(1). – P. 5-12.

Svitlana Sovhira, Hanna Chyrva, Mariia Bahrii. Ecological Education of Economics Students by Means of Environmental Technologies.

// Наука і освіта.  2018.  №2. 125-135.


DOI:

Світлана Совгіра,
доктор педагогічних наук, професор,
завідувач кафедри хімії, екології та методики їх навчання,
Чирва Ганна Миколаївна,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри економіки та соціально-поведінкових наук
 Марія Багрій,
кандидат філологічних наук, докторант
ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника»,
вул. Шевченка,57, м. Івано Франківськ, Україна


ЕКОЛОГІЧНА ОСВІТА СТУДЕНТІВ ЕКОНОМІЧНОГО
ПРОФІЛЮ ЗАСОБАМИ ПРИРОДООХОРОННИХ ТЕХНОЛОГІЙ


АНОТАЦІЯ:

У статті розв’язується актуальна проблема екологічної освіти студентів, яка у глобальному контексті розглядається як ключова частина процесу оптимізації використання та охорони природи і досягнення сталого розвитку кожної країни і світу в цілому, у педагогічному ‒ є основою процесу формування екологічної культури особистості. Розкрито роль природоохоронних технологій у підготовці майбутніх фахівців до еколого-економічної діяльності. Виходячи з аналізу відповідності існуючих освітніх технологій новим вимогам до екологічної освіти, зроблено висновок, що традиційні педагогічні методики викладання природничо-наукових дисциплін недостатньою мірою відповідають сучасним вимогам і потребують удосконалення. Мета дослідження полягає у теоретичному обґрунтуванні та експериментальній перевірці науково-методичних основ застосування природоохоронних технологій в екологічній освіті студентів економічного профілю. Розкрито склад готовності майбутнього фахівця до еколого-економічної діяльності: мотиваційно-ціннісний, інформаційно-когнітивний, операційно-діяльнісний компоненти. Розроблено методичний інструментарій, за яким проведено діагностику сформованості цієї якості у студентів. Проведено експериментальну роботу з виявлення ставлення студентів до змісту і якості їх підготовки до еколого-економічної діяльності і ступінь зацікавленості в ній (констатувальний етап), а також здійснено загальну оцінку можливостей використання нових природоохоронних технологій для навчання студентів економічних спеціальностей. Визначено результуючу ступінь готовності майбутнього фахівця до еколого-економічної діяльності (формувальний експеримент), що відкриває перспективи для розробки шляхів підвищення якості підготовки майбутніх фахівців до майбутньої еколого-економічної діяльності.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

екологічна освіта, студенти, природоохоронні технології, екологічні знання, еколого-економічна діяльність.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Беспалько В. П. Педагогика и прогрессивные технологии обучения / В. П. Беспалько. ‒ М.: Педаго- гика, 1995. ‒ 236 с.
2.Глухов В. В., Лисочкина Т. В. Экономические основы экологии / В. В. Глухов, Т. В. Лисочкина. – СПб.: Специальная литература, 2000. – 304 с.
3. Дерябо С. Д., Ясвин В. А. Экологическая педагогика и психология / С. Д. Дерябо, В. А. Ясвин. ‒ Ростов-на-Дону: Феникс., 1996. ‒ 480 с.
4. Duussart G. B. J. Environmental education in Europe: a synoptic view / G. B. J. Duussart // Environ Educ. and Inf. ‒ 1990 ‒№2. ‒ p. 59‒72.
5. Душечкіна Н. Ю. Формування екологічного світогляду студентів економічних спеціальностей у вищих навчальних закладах: дис. … канд. пед. наук : 13.00.07 / Душечкіна Наталія Юріївна –Умань, 2015. – 314 с.
6. Зверев И. Д. Экогласность и образование / И. Д. Зверев // Советская педагогика. ‒ 1991. ‒ №10 ‒ С. 9-12.
7. Захлебный А. Н., Суравегина И. Т. К определению понятия «охрана природы» / А. Н. Захлебный, И. Т. Суравегина // Советская педагогика. ‒ 1975. ‒№ 2. ‒ С. 33‒40.
8.Зуев В. Формирование экологической культуры студентов экономических специальностей / В. Зуев // Problems of education in the 21st century. – 2007. – Vol. 1. – Р. 125–134.
9.Иващенко А. В., Панов В. И., Гагарин А. В. Экологоориентированное мировоззрение личности : монография / А. В. Иващенко, В. И. Панов, А. В. Гагарин. – М : Изд-во РУДН, 2008. – 225 с.
10. Кавтарадзе Д. Н. Природа: от охраны ‒ к заботе? / Д. Н. Кавтарадзе // Знание ‒ сила. ‒ 1990. ‒ № 3. ‒ С. 12.
11. Каган М. С. Человеческая деятельность / М. С. Каган. – М.: Политиздат, 1974. – 328 с.
12. Nunez M. et.al. Environmental Literacy of K–10 Student Completers / M. Nunez. – 2017. ‒ pp. 1195-1215.
13. Писаренко Е. А. Информационные техноло- гии в экологическом образовании студентов экономических специальностей вузов : дисс. … кандидата пед. наук : 13.00.08 / Писаренко Елена Анатольевна. – Ставрополь, 2004. – 177 с.
14. Robotton Ian. Environmental education as educational reform / Ian Robotton // Environ. Conserv. – 1987. ‒ 14, №3, ‒ p. 197‒200.
15. Prabawani B. et.al. Schools Eco-Friendly Education in the Frame of Education for Sustainable Development / B. Prabawani. – 2017. – pp. 607-616.
16. Усова А. В., Бобров А. А. Формирование у учащихся учебных умений / А. В. Усова, А. А. Боб- ров. ‒ М.: Знание, 1987 ‒ 80 с.
17. Чуприкова Н. И. Принцип дифференциации когнитивных структур в умственном развитии, обучение и интеллект / Н. И. Чуприкова // Вопросы психологии. ‒ 1990. ‒ №5. ‒ С. 11-39.
18. Яцишин Т. М., Михайлюк Ю. Д. Природоохоронні технології: конспект лекцій / Т. М. Яцишин, Ю. Д. Михайлюк. ‒ Івано-Франківськ: ІФНТУНГ, 2017. ‒ 85 с.

Nataliia Telychko, Nadiia Bryzhak, Marianna Bedevelska. Regional Aspects of Developmental Teaching Implementation at Primary School.

// Наука і освіта.  2018.  №2. 136-142.


DOI:

Наталія Теличко,
доктор педагогічних наук, доцент,
завідувач кафедри англійської філології та методики викладання іноземних мов,
Надія Брижак,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії та методики початкової освіти,
Маріанна Бедевельська,
кандидат педагогічних наук, асистент
кафедри англійської філології та методики викладання іноземних мов,
Мукачівський державний університет,
вул. Ужгородська, 26, м. Мукачево, Україна


РЕГІОНАЛЬНІ АСПЕКТИ ВПРОВАДЖЕННЯ
РОЗВИВАЛЬНОГО НАВЧАННЯ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглянуто питання впровадження розвивального навчання молодших школярів у систему освіти Закарпатського регіону. Актуальність дослідження обумовлена підвищеними вимогами до професійної компетентності майбутніх фахівців на ринку праці, основи якої закладаються в початковій школі. Значна роль у такій підготовці належить розвивальному навчанню. Мета статті: теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити ефективність упровадження в початкову освіту Закарпаття технології розвивального навчання. Це вимагає від сучасної педагогіки спрямувати зусилля на прогресивний розвиток національної освіти шляхом впровадження розвивального навчання. Здійснено ретроспективний аналіз становлення й розвитку теорії розвивального навчання Д. Ельконіна – В. Давидова. Його основою є концепція систематизації, практичний зміст якої полягає у розробці вчителями завдань із поступовим їх ускладненням, що забезпечує розвиток творчих здібностей учнів. Вчителі початкової школи Закарпатської області розглядають розвивальне навчання як засіб по-новому усвідомити навчальний матеріал, скоротити час на його засвоєння, забезпечити учням можливість висловлювати власну думку, почути думку однокласників, прийти до єдиної правильної думки. На різних етапах дослідження використовувалися методи: теоретичні-аналіз, синтез, систематизація, узагальнення – для ознайомлення з теоретичними основами навчання; емпіричні - бесіда, анкетування, спостереження; педагогічний експеримент – задля перевірки ефективності методики розвивального навчання; математичної статистики – для підтвердження вірогідності результатів дослідження. На першому етапі дослідження проводилося анкету- вання педагогів загальноосвітніх шкіл Закарпаття, які працюють за системами розвивального (РН) та традиційного навчання (ТН), на основі яких проводився їх порівняльний аналіз, результати якого були на користь розвивального навчання. На другому етапі педагогічного дослідження проводився педагогічний експеримент, на якому було визначено теоретико-методологічні засади розвивального навчання, вивчено постановку проблеми в практиці початкової школи, встановлено та експериментально перевірено психолого-педагогічні умови впровадження розвивального навчання за допомогою спеціально підібраних методик. За результатами експериментального дослідження доведено, що навчальний процес за технологією розвивального навчання є ефективним, сприяє вищій результативності, формуванню творчих здібностей учнів та їх інтелектуальному розвитку.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

учні, початкова школа, розвивальне навчання, концепція, психолого-педагогічні умови, творчість, традиційне навчання.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Выготский Л.С. Избранные психологические исследования / Л.С. Выготский. – М. – 1956. – 431 с..
2. Давыдов В.В. Проблемы развивающего обучения: опыт теоретического и експериментального психологического исследования / В.В. Давыдов. – М.: Педагогика, 1996. – 542 с.
3. Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології: Навчальний посібник / І.М. Дичківська. – К.: Академвидав, 2004. – 352с.
4. Дусавицкий А. К. Одаренный ребенок и развивающее обучение / А. К. Дусавицкий // Обдарована дитина. – 1998. – № 5-6. – С. 24-27
5. Криволап О. Теоретичні засади підготовки майбутніх учителів початкової школи до роботи за системою розвивального навчання [Електронний ресурс] / О.Криволап // Витоки педагогічної майстерності. 2015. Випуск 15. – Режим доступу: http://dspace.pnpu.edu.ua/ bitstream/123456789/5330/1/Krivolap.pdf
6. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012–2021 роки [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/ laws/show/344/2013
7. Песталоцці Й.Г. Вибр. пед. твори в 3 т. / Й.Г. Песталоцці. [Т.2] - М.: Вид. АПН РСФСР, 1963. – 362с.
8. Пєхота О.М. Освітні технології: Навчально-методичний посібник / О. М. Пєхота, А. З. Кіктенко, О. М. Любарська та ін.; за заг. ред. О. М. Пєхоти. – К.: А.С.К., 2001. – 256 с.
9. Психология детства. Учебник. Под редакцией члена-корреспондента РАО А. А. Реана – СПб.: «прайм-ЕВРО-ЗНАК», 2003. – 368 с.
10. Рубцов В.В. От развивающего обучения к развивающему образовананию. Пособие для самообразования учителя / В.В. Рубцов, В.И.Панов, В.П. Лебедев / под ред. В. И. Панова – М.: Институт научной информации и мониторинга РАО, 2010. – 272 с.
11. Савченко О. Я. Дидактика початкової школи: Підручник для студентів педагогічних факультетів / О.Я Савченко. - К.: Генеза, 2002. -368 с.
12. Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям / В.О. Сухомлинський // Вибрані твори : у 5-ти т. – К. : Рад. школа, 1976. – Т. 3. – С. 7-282.
13. Roblyer M.D. Integrating educational technology into teaching (6th.ed) / M.D. Roblyer, Aaron H. Doering. – Boston, MA: Pearson, 2013. – P. 20-74. [in English].
14. Torrance E. P. Creative teaching makes a difference / Е. Р. Torrance // Psychology and educationof the gifted / Eds. W. Barbe & J. Renzulli. – N.Y. : Irvington Publishers, 1975. [in English].
15. Zill Nicholas; Schoenborn Charlotte A. Developmental, Learning, and Emotional Problems: Health of Our Nation's Children. – United States. – 1990. – pp. 2-20 [in English].

Hanna Tsvietkova. Transcendence and Reflexion of Career Path of University Teachers Specializing in Primary Education.

// Наука і освіта.  2018.  №2. 143-152.


DOI:

Ганна Цвєткова,
доктор педагогічних наук, доцент,
завідувач кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти та дитячої творчості,
Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова,
Тургенівська 8/14, м. Київ, Україна


ТРАНСЦЕНДЕНТНІСТЬ І РЕФЛЕКСІЯ ПРОФЕСІЙНОГО
ШЛЯХУ ВИКЛАДАЧІВ СПЕЦІАЛЬНОСТІ «ДОШКІЛЬНА ОСВІТА»


АНОТАЦІЯ:

У статті розкрито сутність трансцендентності та рефлексії професійного шляху викладачів спеціальності «Дошкільна освіта» як вихід за межі власного «я» на основі рефлексивного сприйняття професійної дійсності, здатність піднятися над буденністю, розглядати свою професійну діяльність з позицій покращення, віра в своє професійне призначення, усвідомлений вибір векторів професійного шляху, готовність до професійного самовдосконалення. Визначено професійні характеристики викладачів спеціальності «Дошкільна освіта»: це цілісна, гармонійна особистість з позитивною Я- концепцією, професіонал – педагог і психолог з активною професійною позицією, з розвиненими перцептивно-рефлексивними, організаторськими здібностями, фасілітатор – здатний до оптимістичного прогнозування щодо розвитку, навчання та виховання дошкільника, студента з домінуючими позитивними емоціями та настроєм, відчуттям щастя та задоволенням від життя та професії; новатор з яскраво вираженим новаторським духом, який завжди першим сприймає, активно впроваджує і поширює нове в галузі дошкільної освіти. Проведено діагностування рівнів сформованості трансцендентності та рефлексії; порівняльний аналіз результатів вираженості стану трансцендентності та рефлексії професійного шляху викладачів спеціальності «Дошкільна освіта» до формувального етапу експерименту показав обмеженість показниками початкового та інтуїтивно-ситуативного рівнів. Експериментальна перевірка технології трансцендентності та рефлексії професійного шляху викладачів спеціальності «Дошкільна освіта» підтвердила її продуктивність і дієвість в освітньому процесі вищих навчальних закладів. Узагальнені результати на формувальному етапі експерименту, їх кількісно-якісна і статистична інтерпретація засвідчили значну висхідну динаміку рівнів трансцендентності та рефлексії професійного шляху викладачів спеціальності «Дошкільна освіта».


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

трансцендентність, рефлексія, професійний шлях, викладачі спеціальності «Дошкільна освіта», професійне самовдосконалення, технологія.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Балл Г. О. Психология в рациогуманистической перспективе : избр. работы / Георгий Алексеевич Балл. – Киев : Изд-во „Основа”, 2006. – 408 с.
2. Бех І. Д. Виховання особистості: Сходження до духовності / І. Д. Бех. – Наук. вид. – К. : Либідь, 2006. – 272 с.
3. Битянова Н. Р. Проблема саморазвития личности в психологии : аналит. обзор / Надежда Ростиславовна Битянова. – М. : Моск. психол.-пед. ин-т : Флинта, 1998. – 48 с.
4. Бондаренко А. Ф. Социальная психотерапия личности (психо-семантический подход) / А. Ф. Бондаренко. – Киев : КГПИИЯ, 1991. – 189 с.
5. Бурлачук Л. Ф. Про критерії розвитку особистості / Л. Ф. Бурлачук, М. Келесі // Вісн. Київ. ун-ту. Сер. : Соціологія. Психологія. Педагогіка. – Вип. 2. – К. – 1996. – С. 90-93.
6. Климов Е. А. Психология профессионала / Е. А. Климов. – М. : Изд-во „Институт практической психологии”, Воронеж : НПО „МОДЭК”, 1996. – 400 с.
7. Костюк Г. С. О роли наследственности, среды и воспитания в психическом развитии ребенка / Г. С. Костюк // Сов. педагогика. – 1940. – № 6. – С. 15 – 30.
8. Леонтьев Д. А. Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности / Д. А. Леонтьев. – М. : Смысл, 1999. – 487 с.
9. Маралов В. Г. Основы самопознания и само- развития : учеб. пособие для студентов сред. пед. заведений / В. Г. Маралов. – 2-е изд., стер. – М. : Издат. центр „Академия”, 2004. – 256 с.
10. Маслоу Абрахам Г. Мотивация и личность / Абрахам Г. Маслоу ; пер. с англ. Татлыбаевой А. М. ; вступ. ст. Акулиной Н. Н. – СПб. : Евразия, 1999. – 478 с.
11. Райнаи Г. Психотерапия в обыденном сознании и в сознании психотерапевтов / Г. Райнаи, В. В. Столин // Вопр. психологии. – 1989. – № 4. – С. 125-135.
12. Реан А. А. Самоактуализация и самотрансенденция личности / А. А. Реан // Психология личности в трудах отечественных психологов. – СПб. : Изд-во „Питер”, 2000. – 480 с. –С. 305 – 315.
13. Розин В. М. Психическое и культурное развитие человека : учеб. пособие / В. М. Розин. – М. : Изд- во Рос. откр. ун-та, 1994. – 144 с.
14. Рубинштейн С. Л. Бытие и сознание. Человек и мир / С. Л. Рубинштейн. – СПб. : Питер, 2002. – 512 с.
15. Франкл В. Человек в поисках смысла : сборник : пер. с англ., нем. / В. Э. Франкл. – М. : Прогресс, 1990. – 368 с.
16. Цвєткова Г.Г. Емоційний інтелект: ментальна основа професійного самовдосконалення викладача вищої школи / Г.Г. Цвєткова // Наука і освіта, 2017. – №8. – С.49-59.
17. Kinjerski V. M. Defining spirit at work: Finding common ground / V. M. Kinjerski, &, B. J. Skrypnek // Journal of Organizational Change Management. – 2004. – №17. – pp. 26-42.
18. Kim S. S. Self-transcendence, spiritual perspective, and sense of purpose in family caregiving relationships: a mediated model of depression symptoms in Korean older adults / S. S. Kim, R. D. Hayward, & P. G. Reed // Aging and Mental Health. – 2014. – 18(7). – pp. 905-913.
19. Calvo R. A., & Peters D. Positive Computing: Technology for wellbeing and human potential / R. A. Calvo, & D. Peters. – Cambridge: MIT Press, 2014.
20. Mossbridge J. Transcendence technology [електронний ресурс] / Julia Mossbridge. – 2016. – Режим доступу: http://www.cohack.life/posts/what-is-transcendence-technology/
21. Tsvetkova A. G. The essence of professional selfcultivation of the teachers of the Humanities from the positions of the acmeological and axiological approaches / A. G. Tsvetkova // Молодой ученый. – 2013. – № 11(58). – С. 680-684.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.