Інна Ящук, Катерина Біницька, Ірина Кузьма. Порівняльний аналіз професійної підготовки майбутніх учителів початкової освіти в Румунії та Угорщині.

// Наука і освіта.  2018.  №2. 153-160.


DOI:

Інна Ящук,
доктор педагогічних наук ,професор,
декан факультету початкової освіти та філології,
Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія,
Катерина Біницька,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки,
Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія,
вул. Проскурівського підпілля, 139, м. Хмельницький, Україна,
Ірина Кузьма,
кандидат педагогічних наук, викладач кафедри педагогіки і методики
початкової та дошкільної освіти,
Тернопільський національний педагогічний університет ім. В. Гнатюка,
вул. Максима Криваноса, 2, м. Тернопіль, Україна


ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ
УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ В РУМУНІЇ ТА УГОРЩИНІ


АНОТАЦІЯ:

З огляду на актуальність реформування вітчизняної системи освіти та інтеграції вищої освіти в єдиний європейський простір у статті здійснено порівняльний аналіз організації професійної підготовки майбутніх учителів початкової освіти в Румунії та Угорщині. Для збору наукового матеріалу застосовувалися первинні наукові методи: метод вивчення наукових джерел (педагогічно-методичної літератури та нормативно-законодавчих актів Румунії та Угорщини); спеціальні лінгвістичні методи: редагування і перекладу інформації з румунської та угорської мов. У межах основного аналізу організації професійної підготовки майбутніх учителів початкової освіти застосовано такий комплекс емпіричних методів: метод опису із прийомами порівняння, синтезу й узагальнення теоретичної інформації та практики професійної підготовки; методи порівняльного аналізу та факторного аналізу зібраного матеріалу; метод симптоматичної статистики (для кількісного зіставлення особливостей дисциплінарного навантаження на спеціальності вчителя початкової освіти з метою виявлення їх якісних характеристик). Виокремлено спільні та специфічні ознаки структурно-змістового характеру румунської та угорської систем педагогічної освіти, при цьому об’єктом дослі- дження виступили зміст професійної підготовки майбутніх учителів початкової освіти з погляду дисциплінарного на- вантаження; процес професійної підготовки майбутніх учителів з точки зору фахової кваліфікації. Виділено здобутки румунського та угорського педагогічного досвіду, які варто застосовувати щодо модернізації процесу професійної підготовки майбутніх учителів початкової освіти в Україні, а саме: розширення дисциплін психолого-педагогічного блоку з конкретизацією фахової спрямованості для галузі початкової освіти; запровадження у вітчизняну систему педагогічної освіти кваліфікації «Вчитель початкової освіти» з фаховими компетенціями вихователя дітей дошкільного віку, вчителя 1-4 класів початкової школи, вчителя іноземної мови у 1-4 класах початкової школи та 5-9 класах середньої школи за програмами підготовки бакалаврів та магістрів із наданням можливості студентам самостійно обирати додаткову спеціалізацію, з комплексом необхідних дисциплін, розроблених у закладах вищої освіти.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

професійна підготовка, майбутні учителі, початкова освіта, Румунія та Угорщина.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Годлевська К. В. Професійна підготовка майбутніх учителів початкових класів. у коледжах та університетах Угорщини : дис… кандидата пед.. наук. : спец.: 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Годлевська Катерина Василівна. – К. НАПНУ, 2017. – 322 с.
2. Дьякова Т. А. Высшее образования в Венгрии / Т. А. Дьякова // Вестник ВГУ Серия: Проблемы высшего образования. 2015. № 1.– С.111–114.
3. Олійник М. І. Теоретико-методичні засади підготовки майбутніх фахівців дошкільної освіти в країнах Східної Європи : дис. д-ра пед. наук, спец. : 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / М. І. Олійник. – Тернопіль, 2016. – 475 с.
4. Присяжнюк О.П. аналіз організації мовної освіти в університетах Польщі та України / Ольга Михайлівна Присяжнюк // Наука і освіта. − 12. – 2017. – С.135-140.
5. Симоненко С. М. Порівняльний аналіз особли- востей візуалізації сучасної картини світу студентської молоді України та Іраку / С. М. Симоненко, А. Д. Аб- дАлБарі // Наука і освіта : науково-практичний журнал. – Одеса. – 2011. – No 1. – С. 81-86.
6. 4/2013. (I. 11.) EMMI rendelet a két tanítási nyelvű iskolai oktatás irányelvének kiadásáról [Електронний Ресурс]. – Режим доступу : https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1300004.EMM
7. 50/2008. (III. 14.) Korm. rendeleta felső oktatási intézmények képzési, tudományos célú és fenntartói normatíva alapján történő finanszírozásáról [Електронний Ресурс].– Режим доступу: http://cdn.felvi.hu/bin/content/dload/jogszabalyok/50_2008_i ntezmenyek_normativa_alapjan_finanszirozasarol_2009050 1.pdf.
8. Barakonyi K. The modernization trap. Bologna declaration of basic ideas, the academic work to do / K. Barakonyi //Hungarian Higher Education.– 1–3, 2003. – О. 27–30.
9. Cucoş C. Pedagogie Editia a ІІІ revăzută şiadaugată /Cucoş C. // Iasi : Polirom, 2014. – Iasi : Polirom, 2014. – 536 p.
10. Dinya L. The «Bologna process» in the dual training system perspective II / L. Dinya // Hungarian Higher Education.– 8. –2002. – Р. 22–25.
11. Klochkova T. I. Risk Management in The Activities of a Modern University: a Comparative Analysis of British and Ukrainian Experience. / T. I. Klochkova, A. A. Sbruieva, L. V. Pshenychna // Наука і освіта. – 2017. – №10. – 13-23.
12. Mózes M. The introduction of the two-level teacher training mission / M. Mózes // The Bologna Declaration and the Hungarian higher education Hungarian Accreditation Committee. – Budapest, 2002. – Р. 78–82.
13. Ordinance of Ministry of Education No. 15/2006. (IV. 3.) on The undergraduate and graduate degree programs for training and outcome requirements, Hungarian Gazette, 153(I), 12042–12102, Dec. 2006.
14. Salamucha A. Definicje wychowania w literaturze pedagogicznej / Agnieszka Salamucha // Roczniki Nauk Społecznych.– KUL, z. 2, 2004. S. 31–43.
15. Schifirnet C. Changing Adults’ Education / C. Schifirnet.  Bucharest, Fiat Lux Printing House, 1997.
16. Szabó L. T. Európai dimenziók a tanárképzésben / Szabó László Tamás // Kozma, T. (szerk.) Euroharmonizáció. Oktatáskutató Kiadója, Budapest, 1996. Educatio. 5.évf. 4.sz. p. 596-603.
17. The Bologna Reform of Teacher Education in Ukraine and Hungary: A Comparative Analysis [Електронний Ресурс] .– Режим доступу : http://pubs.sciepub.com/education/1/11/12/index.html 18. The Teaching Profession in Europe Practices, Perceptions, and Policies Eurydice Report [Електронний Ресурс]. – Режим доступу : http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/the matic_reports/184EN.pdf
19. Tünde B. A tanitokepzes rendszere magyarorszagon es romaniaban Nehany szerkezeti es tartami komponens osszehasonlito vizsgalata [Електронний Ресурс] / B. Tünde. – Режим доступу : http://www.magyarpedagogia.hu/document/2002_2_4_439_ Barabasi.pdf
20. Velea S. O. Istrate Teacher Education in Romania / S. O. Velea // EUROPEAN dimensions of teacher education : similarities and differences / edited by Milena Valenčič Zuljan and Janez Vogrinc. -Ljubljana : Faculty of Education ; Kranj : The National School of Leadership and Education, 2011. – Р.271–295.

Olesia Dmytriieva. Using Podcasts For Teaching English (Through The Example of “English With Oleseya” Radio English Lessons and Podcasts).

// Наука і освіта.  2018.  №2. 161-166.


DOI:

Тетяна Анатоліївна Кокнова,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри романо-германської філології,
ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка»,
1, площа Гоголя, Старобільськ, Україна


ВИКОРИСТАННЯ ПОДКАСТІВ ДЛЯ НАВЧАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ
(НА ПРИКЛАДІ РАДІО-ЗАНЯТЬ “ENGLISH WITH OLESEYA” ТА ПОДКАСТІВ)


АНОТАЦІЯ:

У статті розглянуто особливості викладання англійської мови за допомогою подкастів. Аналіз наукової літератури показав, що в контексті швидкого поширення нових додатків високих технологій серед сучасної молоді використання подкастів у навчанні англійської мови є інноваційним та ефективним педагогічним засобом. Аудіо та відео подкасти (розроблені викладачами або студентами чи з використанням існуючих аутентичних ресурсів) сприяють розумінню учнями матеріалу заняття, а також дискусії; мотивують студентів на подальше вивчення англійської мови; зміцнюють лекційний матеріал і надають додаткову інформацію; є новим видом діяльності у рамках заняття з англійської мови або самостійної роботи студентів. Хоча популярність і ефективність подкастів (iTunes, iPods тощо) як одного з нових мобільних додатків високих технологій, які використовуються у навчальному процесі, вивчалися багатьма іноземними та вітчизняними дослідниками – важливо підкреслити, що розробка та запис подкастів з викладання англійської мови для потенційної цільової аудиторії (специфічної категорії населення) вимагає спеціального підходу і знання особливостей, потреб та інтересів таких студентів. Метою статті було дослідження особливостей подкастінгу як ефективного засобу викладання англійської мови на прикладі англійських занять по радіо та подкастів програми «English with Oleseya». Подкасти цих занять (55 програм) було розроблено, з одного боку, як 3-4 хвилинне заняття з англійської мови, а з іншого – як розважальне шоу. У підготовці подкастів можуть використовуватися такі матеріали: лекції, презентації студентів, інтерв’ю з експертом, пісні, аутентичні матеріали (діалоги, читання вголос, фонетичні вправи, презентації, зроблені носіями мови), уроки з англійської мови. Слід зазначити, що загальними характеристиками подкастів є наявність аудіо чи відео файлів, регулярність поповнення новими файлами (або визначена кількість файлів) у рамках теми, можливість завантаження файлів на персональний комп’ютер, мобільний телефон, тощо. Довжина аудіо/відео файлів, кількість подкастів, різноманітність тем залежить від головної мети подкастінгу, потреб та інтересів студентів. За результатами проведеного експерименту було встановлено ефективність навчання студентів за допомогою подкастів.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

подкаст, навчання іноземних мов, інноваційні методи викладання, радіо, навички прослуховування, навички говоріння, English with Oleseya.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Грицик Н. В. Технологія подкастинг у викладанні іноземної мови (за професійним спрямуванням) / Н. В. Грицик // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. – 2015. – Вип. 124. – C.24-26.
2. Дмитровский О. Особливості подкастингу як основної складової інтернет-радіо / О. Дмитровський // Телета радіожурналістика. – 2017. – №16. – С. 97-101.
3. Дробіт І.М. Використання подкастів при викладанні англійської мови за професійним спрямуванням / І.М. Дробіт // Вісник Львівського державного університету безпеки життєдіяльності. – 2011. – № 5 (2). – С. 89-92.
4. Указ Президента України № 641/2015 «Про оголошення 2016 року Роком англійської мови в Україні». – Режим доступу: http://www.president.gov.ua/documents/6412015-19560.
5. Шиян Т.В. Використання подкастів у викладанні курсу "Business English" для студентів гуманітарних спеціальностей / Т. В. Шиян // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. – 2010. – № 53. – C.145-148.
6. Ho C. B. Technology Adoption of Podcast in Language Learning: Using Taiwan and China as Examples / Chien-Ta Bruce Ho, Yu-Hong Dennis Chou, Hsuan-Yi Viola Fang // International Journal of e-Education, e-Business, e-Management and e-Learning. – 2016. – V.6, № 1. – С. 1-12.
7. Kavaliauskienė G. English For Specific Purposes: Podcasts For Listening Skills / Galina Kavaliauskienė, Lilija Anusienė // Santalka Filologija. Edukologoja. – 2009. – № 17 (2). – С. 28-37.
8. Li H. Using podcast for learning English: perception of Hong Kong Secondary 6 ESL Students / Ho Ching Li // Debut: the undergraduate journal of languages, linguistic and area studies. – 2010. – № 1 (2). – С. 78-90.
9. McKinney D. iTunes University and the classroom: Can Podcasts Replace Professors? / D. McKinney, J. L. Dyck, E. Luber // Computers & Education. – 2009. – V. 52. Num. 3. – P. 617 – 623.
10. Rosell-Aguilar F. Podcasting as a language teaching and learning tool [Електронний ресурс] / Fernando Rosell-Aguila. – Режим доступу: http://oro.open.ac.uk/41856/1/__userdata_documents8_fra8_Documents_Research_Papers_Completed_Podcasting%20as%20a%20language%20 teaching%20and%20learning%20tool%20%28LLAS%29.pdf
11. Sze P. Developing Students' Listening and Speaking Skills through ELT Podcasts / Paul Man-Man Sze // Education Journal. – 2006. – V.34, № 2. – С. 115-134.
12. The Merriam Webster Dictionary [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.merriam-webster.com/dictionary/podcast

Тетяна Зорочкіна, Людмила Вовкочин, Людмила Баліка. Зміст професійної підготовки вчителів початкової школи у закладах вищої освіти України.

// Наука і освіта.  2018.  №2. 167-173.


DOI:

Тетяна Зорочкіна,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри початкової освіти
Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького,
Людмила Вовкочин,
кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри педагогіки і психології
Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького,
бульвар Шевченка, 81, м. Черкаси, Україна,
Людмила Баліка,
кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри теорії і методики виховання,
Рівненський державний гуманітарний університет,
вул. Пластова, 31, м. Рівне, Україна


ЗМІСТ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ
ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ


АНОТАЦІЯ:

Розглянуто зміст професійної підготовки вчителів початкової школи в умовах сучасної освіти. Проаналізовано навчальні плани різних закладів вищої освіти України, які здійснюють підготовку вчителя початкової школи, який показав, що навчальний процес стосовно обов’язкових дисциплін представлений циклами: загальної підготовки, професійної підготовки, практичної підготовки та циклом додаткової спеціалізації. Схарактеризо- вано особливості підготовки вчителя початкової школи. Висвітлено кількість годин, передбачених навчальними планами університетів України на самостійну роботу для циклів підготовки вчителя початкової школи.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

професійної підготовки вчителів, початкова школа, освіта, заклади вищої освіти.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Хома О. Практично-професійна підготовка майбутніх учителів початкових класів в умовах університету / Ольга Хома // Початкова школа. – 2011. – № 8. – С. 37-39.
2. Олефіренко Н. В. Модернізація підготовки сучасного вчителя початкової школи в умовах інформатизації освіти / Н. В. Олефіренко // Наукові записки [Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя]. Сер. : Психолого-педагогічні науки. – 2013. – № 3. – С. 144-148.
3. Алексюк А. М. Педагогіка вищої школи України: Історія. Теорія. – К.: Либідь, 1998. – 560 c.
4. Болюбаш Я.Я. Організація навчального процесу у вищих закладах освіти / Я.Я. Болюбаш. – К.: Компас, 1997. – 64 c.
5. Галузинський В.М., Євтух М. Б. Основи педагогіки та психології вищої школи України / В.М. Галузинський, М. Б. Євтух. – К.: ННТЛ, 1995. – 168 c.
6. Кузьмінський А.І. Педагогіка вищої школи: Навч. посіб. / А.І. Кузьмінський. – К.: Знання, 2005. – 486 с.
7. Кузьмінський А.І., Омеляненко В. Л. Педагогіка: Підручник / А.І. Кузьмінський, В. Л. Омеляненко. – 3-тє вид., випр. – К.: Знання-Прес, 2008. – 447 с.

Denys Kolodin, Valentyn Fedorov, Mykhailo Riazanov. Study of Law Students’ Professional Readiness Motivational Component.

// Наука і освіта.  2018.  №2. 174-179.


DOI:

Денис Олексійович Колодін,
кандидат юридичних наук, доцент кафедри кримінального права,
Валентин Андрійович Федоров,
кандидат юридичних наук, доцент кафедри загальнотеоретичної юриспруденції,
Михайло Рязанов,
кандидат юридичних наук, доцент кафедри загальнотеоретичної юриспруденції,
Національний університет «Одеська юридична академія»
вул. Фонтанська дорога, 23, м. Одеса, Україна


ДОСЛІДЖЕННЯ МОТИВАЦІЙНОГО КОМПОНЕНТА ПРОФЕСІЙНОЇ ГОТОВНОСТІ
МАЙБУТНІХ ЮРИСТІВ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ


АНОТАЦІЯ:

Мета дослідження полягає у дослідженні рівня мотиваційного компонента готовності майбутніх юристів до професійної діяльності. З метою діагностики ставлення студентів-майбутніх юристів до майбутньої професійної діяльності було використано спеціально розроблену анкету, яка містила запитання, що дозволили визначити рівень первинної мотивації до професії («Чому Ви обираєте професію юриста?», «Де (в яких органах, секторі економіки) плануєте працювати?», «Із якого джерела Ви отримали інформацію про професію юриста?»). Для діагностики параметрів мотиваційного компонента готовності до професійної діяльності було використано: питальник професійної готовності Л. Н. Кабардової, що дозволив дослідити професійний аспект мотивації майбутніх юристів до майбутньої професійної діяльності; модифіковану методику діагностики структури мотивів трудової діяльності Т. Л. Бадоєва (призначена для висвітлення параметрів мотивації до різних видів професійної діяльності правника); а також методику дослідження мотивів навчання у вищому навчальному закладі Т. І. Ільїної, що уможливила діагностику навчальної мотивації студентів-майбутніх юристів. Спираючись на результати аналізу психологічної, науково-педагогічної літератури, поняття «готовність до професійної діяльності майбутніх юристів» визначено як інтегроване структурне особистісне утворення, що є передумовою успішного виконання діяльності в сфері правознавства та включає такі компоненти: мотиваційний, операційний, емоційно-вольовий, особистісний. Доведено, що вирішальним показником якості підготовки випускників закладів вищої освіти юридичного профілю є формування стійкої мотивації до обраного фаху, усвідомлення соціальної значущості професійної діяльності, а також вірне уявлення про професійні очікування від майбутньої професії та власні цілі при виборі юридичного фаху. Діагностовано стан сформованості мотиваційного компонента готовності до професійної діяльності у майбутніх юристів: студенти факультету цивільної та господарської юстиції (низький рівень – 75,93%; середній – 15,13%; високий – 8,93%) та студенти соціально-правового факультету (низький рівень – 77,33%; середній – 13,86%; високий – 8,8%) Національного університету «Одеська юридична академія», що дає підстави дійти висновку щодо необхідності приділення значної уваги практико-орієнтованому компоненту професійної підготовки майбутніх правників, зокрема – у ході юридичної практики.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

майбутні юристи, мотивація, професійна компетентність, готовність до професійної діяльності, мотиваційний компомент, студенти юридичного профілю.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Алексеев С.С. Теория права / С.С. Алексеев. – М.: Бек, 1994. – 222 с.
2. Базоров С. Н. Развитие коммуникативных умений юристов в процессе профессиональной подготовки: дисс…канд. пед. наук.; специальность 13.00.08 – теория и методика профессионального образования / С. Н. Базоров. – Челябинск. – 2002. – 205с.
3. Бойко Ю. Ю. Формування психологічної готовності майбутніх юристів до професійної діяльності: автореферат дис….канд. психол. наук; спеціальність 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія / Ю. Ю. Бойко. – Київ, 2008. – 21с.
4. Василенко О. В. Організація самостійної роботи студентів заочної форми навчання вищих навчальних закладів юридичного профілю: автореферат дис…канд пед. наук; спеціальність 14.00.04 – теорія і методика професійної освіти / О. В. Василенко. – Київ, 2008. – 20 с.
5. Васильев В. В. Становление и развитие социально-педагогического механизма защиті прав детей в России: дис….канд. пед. наук; специальность 13.00.01 – общая педагогика, история педагогики и образования / В. В. Васильев. – Москва, 2012. – 190 с.
6. Кагановська Т. Є. Організаційно-правові засади забезпечення якості вищої юридичної освіти в Україні [Електронний ресурс] / Т.Є. Кагановська. – Режим доступу: http://periodicals.karazin.ua/issuesedu/article/viewFile/89 19/8440. 7. Котикова О. М. Теоретико-методичні основи психолого-педагогічної підготовки майбутніх юристів: дис… доктора педагогічних наук; спеціальність 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти; Житомирський державний університет імені Івана Франка / О. М. Котикова. – Житомир, 2012. – 450 с.
8. Право - найпопулярніша спеціальність за кількістю контрактників [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://vnz.org.ua/novyny/vstup/9480-pravonajpopuljarnisha-spetsialnist-za-kilkistju-kontraktnykiv.
9. Балин В. Д. Практикум по общей, экспериментальной и прикладной психологии / В. Д. Балин, В. К. Гайда, В. К. Гербачевский и др. – под общ. ред. А.А.Крылова, С. А.Маничева. – 2-е изд., доп. и пере-раб. – СПб. : Питер, 2003. – 560 с.
10. Психологические тесты : в 2 т. / [под ред. А. А. Карелина]. – М. : Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2003. – Т. 1. – 312 с.
11. Райгородский Д. Я. Практическая психодиагностика. Методики и тесты. Учебное пособие / Д. Я. Райгородский. – Самара: Излательский дом «БАХРАХ», 1998 – 672 с.
12. Рибачук А. В. Застосування педагогічних технологій у процесі фахової підготовки майбутніх юристів: автореферат дис….канд. пед. наук.; спеціальність 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / А. В. Рибачук. – Вінниця, 2010. – 21 с.
13. Свідовська В. А. Формування професійної компетентності майбутніх юристів у процесі дистанційного навчання: автореферат дис….наук. ступеня канд. пед. наук; спеціальність 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / В. А. Свідовська. – Старобільськ, 2017. – 190 с.
14. Филина Н. А. Формирование и развитие ємпатийности как профессионально-значимого качества лисности студента-юриста: дис….канд. пед. ннаук, специальность 13.00.08 – теория и методика професси- онального образования / Н. А. Филина.

Yuliia Chernetska. Addiction Polymorphism: Social and Pedagogical Aspects.

// Наука і освіта.  2018.  №2. 180-185.


DOI:

Юлія Чернецька,
доктор педагогічних наук, доцент,
професор кафедри соціальної роботи та соціальної педагогіки,
КЗ «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради,
провулок Руставелі, 7, м. Харків, Україна


ПОЛІМОРФІЗМ АДИКЦІЙ: СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНИЙАСПЕКТ


АНОТАЦІЯ:

Актуальність поліморфізму адикцій в соціально-педагогічному сенсі продиктована необхідністю теоретико-методичного вивчення проблеми задля підвищення ефективності превенції різних видів залежної поведінки та корекції адиктивної поведінки. Долаючи один із видів залежності, фахівці не враховують поліморфічну природу адикцій, що призводить до низької результативності у подоланні адиктивних патернів поведінки. Мета та завдання дослідження полягають у вивченні феномену поліморфізму адикцій, емпіричному виявленні поліморфічності у адиктивних осіб, розкритті найпоширеніших видів адикцій, що складають «поліморфічний набір», виявленні найбільш часто поєднаних між собою форм адиктивної поведінки у наркозалежних в умовах реабілітаційних центрів, а також розкритті проявів гендерних особливостей поліморфізму адикцій у наркозалежних та можливих наслідків цих проявів у соціально-педагогічному аспекті. Серед емпіричних методів дослідження провідним став соціально-педагогічний експеримент із виявлення поліморфізму адикцій серед наркозалежних реабілітаційних центрів. Експериментальну групу складали наркозалежні особи (загальна кількість респондентів – 147 осіб, з них – 127 – чоловіки, 20 – жінки, віком від 15 до 55 років). Дослідження проводилося у реабілітаційних центрах Харкова та Харківської області з метою виявлення схильності до різних видів залежностей із використанням однойменного опитувальника, запропонованого Г. В. Лозовою (Санкт-Петербург, Санкт-Петербургський державний університет Фізичної культури ім. П.Ф. Лесгафта). Результати дослідження свідчать про наявність поліморфізму адикцій у досліджуваних. У більшості учасників експерименту виявились високі показники загальної схильності до різних видів залежності. Так, для чоловіків цей показник склав 95,2%, для жінок – більш ніж як 50%. Це свідчить про високі ризики повернення колишніх наркозалежних до вживання наркотичних речовин, і тригером або «пусковим» механізмом може бути саме якийсь інший вид залежної поведінки, наприклад, емоційна залежність або співзалежність.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

поліморфізм, адикції, адиктивні особи, реабілітаційні центри, наркозалежні.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Егоров А.Ю. Нехимические зависимости / Алексей Юрьевич Егоров. – СПб. : Речь, 2007. – 190 с. С. 22-23.
2. Егоров А.Ю. Нехимические аддикции (обзор) / Алексей Юрьевич Егоров // Аддиктология, 2005. – № 1. – С. 65-77.
3. Чернецька Ю. І. Теорія і практика соціально-педагогічної роботи з ресоціалізації наркозалежних в умовах реабілітаційних центрів : автореф. дис. … док- тора пед. наук : спец. 13.00.05 «Соціальна педагогіка» / Юлія Іванівна Чернецька ; ДЗ «Луганський нац. ун-т імені Тараса Шевченка. – Старобільськ, 2016. – 44 с.
4. Четвериков Д. В. Психологические механизмы и структура аддиктивного поведения личности. : авто- реф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. псих. наук : спец. 19.00.01 „Общая психология” / Д.В. Четвериков ; Новосибирский государственный педагогический университет. – Новосибирск, 2002. – 40 с.
5. Carnes P.J. Gender differences in normal and sexually addicted population / P.J. Carnes, D. Nonemaker, N. Skilling // Am. J. Prev. Psychiatr. – Neurol. – 1991. – Vol. 3. – P. 16-23.
6. Kilinger B. Workagolics, the respectable addicts. East Roseville: Simon and Shuster / B. Kilinger. – 1991. – P. 41-47.
7. Kjelsas El. Exercise dependence inphysicallyactive woman / El. Kjelsas, L. B. Augestad, K. Gotestam // Eur. J. Psychiatry. – Vol. 17. – N. 3. – P.145-155.
8. Коркина М.В. Нервная анорексия / М.В. Коркина, М.А. Цивилько, В.В. Марилов. – М. : Медицина, 1986. – 176 с.
9. Короленко Ц.П. Аддиктивное поведение. Общая характеристика и закономерности развития / Ц. П. Короленко // Обозрение психиатрии и медицинской психологии, 1991, №1. – С.8-15.
10. Marcs I. Behavioural (non-chemical) addictions [Електронний ресурс] / І. Marcs. – Retrieved from http://onlinelibrary.wiley.com.
11. Менделевич В.Д. Наркозависимость и коморбидные рассстройства поведения / В.Д. Менделевич. – М. : МЕДпресс-информ, 2003. – 328 с.
12. Менделевич В.Д. Пищевые аддикции / В.Д. Менделевич // Руководство по аддиктологии / Под ред. В.Д. Менделевича. – СПб. : Речь, 2007. – С. 406-416.
13. Miltenberg R. G. Direct and retrocpective assessment of factors contributing to compulsive buying / R. G. Miltenberg, J. Redlin, R. Crosby, M. Stickney, J. Mitchel, S. Wonderlich, R. Faber, J. Smith // Journal of Behavioral Therapy and Experimental Psychiatry. – Vol. 34. – N.1. – P.1-9.
14. Oates W. Confession of a workaholic / W. Oates. – N.Y.: World Books, 1971. – P. 460.
15. Porter G. Organizational impact of workagolism: suggestions for researching the negative outcomes of excessive work / G. Porter // J. Occup. Health. Psychol. – 1996. – Jan. – V.1. – N.1. – P. 70-84.
16. Solomon R.L. Opponent-process theory of motivation/Temporal dynamics of affect / R.L. Solomon,J. D. Corbit // Psychological review. – Vol. 81. – P. 119-145.
17. Specker S.M. Impuls control disorders and attention deficit disorder in pathological gamblers / S.M. Specker // Annals of clinical Psychiatry. – Vol.7. - № 4. – P. 175-179.
18. Старшенбаум Г.В. Аддиктология: психология и психотерапия зависимостей / Г.В. Старшенбаум. – М. : Когито-Центр, 2006. – 367 с.
19. Volberg R.A. Refining prevalence estimates of pathological gambling / R.A. Volberg, H.J. Steadman // Am. J. Psychiatry, 1988, Vol. 145. P. 808-814.
20. Peabody S. Addiction to Love: overcoming obsession and dependency in relationship / S. Peabody. – Berkeley : Celestial Arts. – 1989. – 196 с.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.