Ivan Lopushynskyi, Olena Kovnir. State Language Policy in Education of Modern Ukraine Under Perspective European Integration.

// Наука і освіта.  2018.  №2. 76-85.


DOI:

Іван Лопушинський,
доктор наук з державного управління, професор, заслужений працівник освіти України,
завідувач кафедри державного управління і місцевого самоврядування,
Олена Ковнір,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри іноземних мов,
Херсонського національного технічного університету,
вул. Бериславське Шосе, 24, м. Херсон, Україна


ДЕРЖАВНА МОВНА ПОЛІТИКА В ГАЛУЗІ ОСВІТИ СУЧАСНОЇ
УКРАЇНИ В УМОВАХ ПЕРСПЕКТИВНОЇ ЄВРОІНТЕГРАЦІЇ


АНОТАЦІЯ:

Євроінтеграційний рух України включає визнання європейських стандартів в галузі мовної політики, оскільки світовий досвід доводить вирішальну роль мовно-культурного фактору у формуванні національних спільнот, а також що поширення однієї мови є найдієвішим чинником консолідації населення в межах однієї держави. Мета статті: розробити та науково обґрунтувати концептуальну модель формування та реалізації державної мовної політики в галузі освіти України в умовах перспективної євроінтеграції, яка базується на системі наукових підходів, нормативно-правових документах та емпіричних даних щодо мовної ситуації в галузі освіти України. Вибір завдань дослідження визначив його методологію, а саме вивчення і аналіз теорії й практики формування та реалізації державної мовної політики в галузі освіти. У статті проаналізовано теоретичні засади формування та реалізації державної мовної політики у галузі освіти України, визначено суть і взаємозв’язок основних категорій теорії мовної політики, обґрунтовано потребу в розробленні сучасної мовної політики в галузі освіти України як складової загальнонаціональної державно-громадської системи цієї політики. На підставі проведених досліджень запропоновано методологію вдосконалення механізмів її функціонування та розвитку. Запропоновано альтернативні моделі здійснення мовної політики у галузі освіти України. На основі проведених досліджень подано методологію вдосконалення механізмів формування та реалізації державної мовної політики в галузі освіти України. Підсумки дослідження дають змогу визначити напрями дальшого розвитку і вдосконалення мовної політики в галузі освіти України.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

Українська держава, мовна політика, галузь освіти, перспективна євроінтеграція.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Глави МЗС Болгарії, Угорщини, Греції та Румунії підписали лист українським колегам [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.rbc.ua/ukr/news/chetyre-strany-obratilisobse-povodu-ukrainskogo-1505402773.html
2. Гриневич Л. М. Нам потрібне невідкладне прийняття нового Закону «Про освіту» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/usinovivni/novini/2017/09/04/ nam-potribne-nevidkladneprijnyattya-novogo-zakonu-%C2%ABproosvitu%C2%BB,-shhob-zaklasti-koshti-u-byudzhet/
3. Державна національна програма «Освіта» («Україна XXI століття»): затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 1993 року №896 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/ laws/show/896-93-%D0%BF
4. Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.coe.int/t/dg4/linguistic/source/framework_en .pdf .
5. Європейська Хартія регіональних мов або мов меншин [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://rm.coe.int/168007bf4b
6. Конституція України: [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96- %D0%B2% D1%80
7. Національна доктрина розвитку освіти: затверджена Указом Президента України від 17 квітня 2002 року № 347/2002. – Режим доступу: www.gdo.Kiev.ua/files/db.php?st=860&god=2002.
8. Присяжнюк О.М. Аналіз організації мовної освіти в університетах Польщі та України / О.М. Присяжнюк // Наука і освіта. – 2017. - №12. – С.
9. Про Концепцію державної мовної політики: Указ Президента України від 15 лютого 2010 року №161/2010 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/161/ 2010
10. Про засади державної мовної політики: Закон України від 03 липня 2012 року №5029-VI [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/ show/5029-17/page2
11. Про освіту: Закон України від 05 вересня 2017 року №2145-VIII[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
12. Про ратифікацію Європейської Хартії регіо- нальних мов або мов меншин: Закон України від 15 травня 2003 року №802-IV [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/ 802-15
13. Рамкова конвенція про захист прав національних меншин від 1 лютого 1995 року [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://rm.coe.int/16800c10cf
14. Реформування освіти в Україні: державно-управлінський аспект: навч.-наук. вид. / Н. Г. Протасова, В. І. Луговий, Ю. О. Молчанова та ін.; за заг. ред. Н. Г. Протасової. – К.; Львів: НАДУ, 2012. – 456 с.
15. Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційними поданнями 51 народного депутата України про офіційне тлумачення положень статті 10 Конституції України щодо застосування державної мови органами державної влади, органами місцевого самоврядування та використання її у навчальному процесі в навчальних закладах України (справа про застосування української мови)№ 10- рп/99 від 14.12.99 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/ laws/show/v010p710-99
16. Хобзей, Павло. На жаль, дискусія про новий закон про освіту зводиться до обговорення статті, яка визначає мову навчання[Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ua.censor.net.ua/ news/455209/na_jal_dyskusiya_pro_novyyi_zakon_pro_o svitu_zvodytsya_ do_obgovorennya_statti_yaka_vyznachaye_movu_navcha nnya

Liliya Morska, Tetiana Horpinich, Tetiana Olendr. Teaching Medical Students’ Professional English Reading on The Basis of Individual Cognitive Learning Styles.

// Наука і освіта.  2018.  №2. 86-93.


DOI:

Лілія Морська,
доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри англійської філології,
Львівський національний університет імені Івана Франка,
вул. Університетська,1, м. Львів, Україна,
Техніко-гуманістична академія,
вул. Віллова, 2, м. Бєльсько-Бяла, Польща,
Тетяна Горпініч,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри іноземних мов,
Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського,
майдан Волі, 1, м. Тернопіль, Україна,
Тетяна Олендр,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри іноземних мов,
Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка,
вул. М. Кривоноса, 2, м. Тернопіль, Україна


НАВЧАННЯ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ АНГЛОМОВНОГО ПРОФЕСІЙНО-ОРІЄНТОВАНОГО
ЧИТАННЯ НА ОСНОВІ ІНДИВІДУАЛЬНО-КОГНІТИВНИХ СТИЛІВ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ


АНОТАЦІЯ:

У статті запропоновано вирішення однієї з важливих проблем сучасної методики навчання іноземних мов – формування професійної читацької компетентності у студентів медичного профілю з урахуванням індивідуальних психофізіологічних особливостей. Актуальність запропонованої розвідки зумовлена зроста- ючою потребою у підготовці компетентної особистості, здатної до постійної самоосвіти, професійного саморозвитку, насамперед, через звернення до іншомовних літературних джерел, та підсилюється відсутністю у методичній літературі спроб урахування індивідуальних психофізіологічних характеристик студентів при підготовці таких фахівців. Метою дослідження є обґрунтування та експериментальна перевірка методики формування у майбутніх лікарів англомовної компетентності у читанні на основі індивідуально-когнітивних стилів навчальної діяльності. Досягнення мети дослідження передбачало проведення методичного експерименту, який охоплював чотири етапи: пошуково-розвідувальний, констатувальний, формувальний, прикінцевий. Формувальний етап, тобто власне експериментальне навчання, тривав 3 семестри 2015-16 і 2016-17 навчальних років. Експериментальне навчання здійснено у Тернопільському державному медичному університеті імені І. Я. Горбачевського на медичному факультеті (спеціальності «Медицина», «Лікувальна справа»). Аналіз результатів, отриманих після експериментального навчання студентів медичного профілю, свідчить про ефективність розробленої методики формування у майбутніх лікарів професійної англомовної компетентності у читанні на основі індивідуально-когнітивних стилів навчальної діяльності.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

професійна англомовна компетентність у читанні, індивідуально-когнітивний стиль навчальної діяльності, підготовка майбутніх лікарів.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Акименко М. А. Психоневрология – научное направление, созданное В. М. Бехтеревым / М. А. Акименко // Обозрение психиатрии и медицинской психологии им. В. М. Бехтерева. – 2004. – № 1. – С. 20–22.
2. Беспалько В. П. Опыт разработки и использования критериев качества усвоения знаний / В. П. Беспалько // Советская педагогика. – 1968. – № 4. – С. 52–69.
3. Богомаз С. А. Психофизиологическая экспертиза проекта «Дифференциация обучения младших школьников с учетом их функциональной асимметрии мозга» / С. А. Богомаз, Т. Е. Левицкая, А. Б. Ковалева // Сибирский психологический журнал. – 1998. – Вып. 8/9. – С. 35–41.
4. М’ясоїд П. А. Загальна психологія / П. А. М’ясоїд. – К. : Вища школа, 2000. – 480 с.
5. Мактвилискер Э. И. О месте когнитивного стиля в структуре индивидуальности / Э. И. Мактвилискер // Когнитивные стили : тезисы научно-практического семинара. – Таллинн, 1986. – С. 47–50.
6. Неведомська Є. О. Вплив коефіцієнту функціональної асиметрії мозку учнів на їхній темперамент [Електронний ресурс] / Є. О. Неведомська // Вісник психології і соціальної педагогіки : електронний збірник наукових праць / Інститут психології і соціальної педагогіки Київського університету імені Бориса Грінченка ; Московський гуманітарний педагогічний інститут. – К. ; М., 2010. – Вип. 2. – Режим доступу: http://www.psyh.kiev.ua/
7. Потапов А. С. Психологическое обоснование системы обучения с учетом латеральной асимметрии полушарий головного мозга : дис. … д-ра психол. наук : 19.00.07 / А. С. Потапов. – М., 2002. – 403 с.
8. Холодная М. А. Когнитивные стили: о природе индивидуального ума : учебное пособие для высших учебных заведений / М. А. Холодная. – М. : ПЕР СЭ, 2002. – 304 с.
9. Штульман Э. А. Основы эксперимента в методике обучения иностранным языкам (для методистов, преподавателей иностранных языков и др.) / Э. А. Штульман. – Воронеж : Изд-во Воронежского ун-та, 1971. – 114 с.
10. Hellige J. B. Hemispheric Asymmetry: What’s Right and What’s Left: Perspectives in Cognitive Neuroscience / J. B. Hellige. – Cambridge : Harvard University Press, 2001. – 412 p.
11. John W. Educational Psychology / W. John, V. Woloshyn. – 2 nd ed. – New York : Mcgraw-Hill College, 2007. – 592 p.
12. Miller A. Cognitive styles: an integrated model / A. Miller // Educational Psychology : An International Journal of Experimental Educational Psychology. – 1987. – Vol. 7. – P. 251–268.
13. Sims R. R. The Importance of Learning Styles: Understanding the Implications for Learning, Course Design, and Education / R. R. Sims, S. J. Sims. – Westport, Connecticut : Praeger, 1995. – 240 p.
14. Sonnier I. L. Hemisphericity : A key to understanding individual differences among teachers and learners / I. L. Sonnier // Journal of Instructional Psychology. – 1991. – P. 17–22.
15. Torrance E. P. Styles of thinking and creativity / E. P. Torrance, Z. L. Rockenstein // Learning strategies and learning styles. – New York, 1988. – P. 275-290.

Tetiana Dokuchyna. Academic Motivation of Students Majoring in “Special Education”.

// Наука і освіта.  2018.  №2. 94-100.


DOI:

Тетяна Докучина,
кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри корекційної педагогіки та інклюзивної освіти,
Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка,
вул. Огієнка, 61, м. Кам’янець-Подільський, Україна


МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ СПЕЦІАЛЬНОСТІ «СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА»


АНОТАЦІЯ:

У статті розглядається актуальна проблема мотивації навчання студентів закладів вищої освіти. Визначено, що ефективність професійної підготовки майбутніх корекційних педагогів значною мірою зумовлена мотивацією навчання за відповідною спеціальністю. Метою статті є аналіз результатів дослідження мотивації навчання студентів спеціальності «Спеціальна освіта» та визначення шляхів формування професійно спрямованої мотивації навчання. Для дослідження особливостей мотивації навчання майбутніх корекційних педагогів використовувались такі методи: методика «Вивчення мотивів навчальної діяльності студентів», модифікована А. Реаном, В. Якунін; анкетування. За результатами методики виявлено переважання пізнавальних мотивів навчання, зокрема «стати висококваліфікованим фахівцем» та «оволодіти глибокими та міцними знаннями». Домінуючим соціальним мотивом навчання є «отримання диплому». Результати анкетування засвідчили, що більша частина студентів здійснює вибір майбутньої професії несвідомо, що у процесі навчання проявляється у недостатній сформованості позитивного та активного ставлення до навчання. Найбільш мотивуючим фактором для студентів є «якість навчання», що підтверджує переважання пізнавальних мотивів. Проте, власне мотивування до навчання за обраною професію не є пріоритетним спонукаючим фактором. У цілому студенти усвідомлюють гуманність та значущість професії корекційного педагога, але позитивне ставлення до професії не сприяє формуванню стійких професійних мотивів, переконань щодо подальшої роботи за фахом, що обумовлено причинами незадоволеності професією. Узагальнений аналіз результатів засвідчив необхідність формування професійно спрямованої мотивації навчання. У статті окреслено шляхи формування професійно спрямованої мотивації навчання майбутніх корекційних педагогів у процесі підготовки в закладах вищої освіти, апробація яких буде перспективним напрямком дослідження.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

мотивація, мотив, студенти спеціальності «Спеціальна освіта», професійно спрямована мотивація навчання.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Акатов Л.И. Социальная реабилитация детей с ограниченными возможностями здоровья. Психологические основы : учеб. пособ. / Л.И. Акатов. – М. : ВЛАДОС, 2003. – 368 с.
2. Занюк С.С. Психологія мотивації : навч. посіб. / С.С. Занюк. – К. : Либідь, 2002. – 304 с.
3. Ильин Е.П. Мотивация и мотивы / Е.П. Ильин. – СПб. : Питер, 2002 – 512 с.
4. Маркова А.К. Формирование мотивации учения: книга для учителя / А.К. Маркова, Т.А. Матис, А.Б. Орлов. – М. : Просвещение, 1990. – 192с.
5. Миронова С.П. Підготовка вчителів до корекційної роботи в системі освіти дітей з вадами інтелекту : монографія / С.П. Миронова. – Кам’янець-Подільский : Абетка-НОВА, 2007. – 304 с.
6. Прядко Л.О. Підготовка майбутнього корекційного педагога до роботи з розумово відсталими дітьми в реабілітаційному центрі: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.03 «Корекційна педагогіка» / Л.О. Прядко. – К. : Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова, 2010. – 20 с.
7. Реан А.А. Психология и педагогика: учебник / А.А. Реан, Н.В. Бордовская, С.И. Розум. – СПб.: Питер, 2002. – 432 с.
8. Штарке К. Студенты. Становление личности / К. Штарке; пер.с немец.; под. общ. ред. В.Т. Лисовского. – М. : Прогресс, 1982. – 135 с.
9. Guay F. Intrinsic, identified, and controlled types of motivation for school subjects in young elementary school children / F. Guay, J. Chanal, C.F. Ratelle, H.W. Marsh, S. Larose, M. Boivin // British Journal of Educational Psychology. – 2010. – 80 (4). – P. 711-735.
10. Vanthournout G. Students' persistence and academic success in a first-year professional bachelor program: The influence of students' learning strategies and academic motivation / G. Vanthournout, D. Gijbels, L. Coertjens, V. Donche, P. Van Petegem // Education Research International. – 2012. – 2012. – P. 1-10.
11. Wlodkowski R.J. Enhancing adult motivation to learn: a comprehensive guide for teaching all adults / Raymond J. Wlodkowski. – 3rd ed. – San Francisco : Jossey-Bass, A Wiley Imprint, 2008. – 508 p.

Kateryna Vitsukaieva, Marianna Horvat. Socio-Pedagogical Support of Anxious Children From Internally Displaced Families.

// Наука і освіта.  2018.  №2. 101-106.


DOI:

Катерина Віцукаєва,
кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри
соціальної педагогіки, психології та педагогічних інновацій,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Фонтанська дорога, 4, м. Одеса, Україна,
Маріанна Горват,
кандидат педагогічних наук,
кафедра теорії та методики початкової освіти,
Мукачівський державний університет, вул. Ужгородська,
26, м. Мукачево, Україна


СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА ПІДТРИМКА ТРИВОЖНИХ
ДІТЕЙ З ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ СІМЕЙ


АНОТАЦІЯ:

У статті зазначається важливість соціально-педагогічної підтримки тривожних дітей 6-9 років із внутрішньо переміщених сімей, які проживають у місцях компактного поселення. Ця категорія дітей є особливою і потребує означеної підтримки. Мета статті полягає в розкритті результатів упровадження програми соціально-педагогічної підтримки тривожних дітей 6-9 років з внутрішньо переміщених сімей. Критерієм оцінки ефективності програми соціально-педагогічної підтримки тривожних дітей 6-9 років з внутрішнього переміщених сімей, спрямованої на запобігання соціально-педагогічної занедбаності, а також її результатом вважаємо зниження показників рівня тривожності шляхом підвищення внутрішньої позиції дитини та зміни характеру виховного потенціалу. Нормативними показниками виступила кількість балів. Чим вищим є бал загальної тривожності, тим більше це вказує на несприятливу сімейну та шкільну атмосферу. У дослідженні взяли участь 36 дітей 6-9 років та їхні батьки з числа внутрішньо переміщених осіб. Програмою було охоплено 6 дітей означеного віку, в яких було виявлено високий рівень тривожності, та їхніх батьків. До контрольної групи увійшли 6 дітей 6-9 років з високим рівнем тривожності, але вони не були задіяні в програмі. Після реалізації запропонованої програми соціально-педагогічної підтримки тривожних дітей 6-9 років з внутрішньо переміщених сімей було проведено визначення її ефективності та виявлено позитивну динаміку в експериментальній групі, якої не було помічено у контрольній.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

соціально-педагогічна підтримка, тривожність, діти 6-9 років, внутрішньо переміщені сім’ї.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1.Дерманова И. Б. Диагностика эмоционально- нравственного развития / И.Б. Дерманова. – СПб.: Речь, 2002. – 360 с.
2.Захаров А. И. Дневные и ночные страхи у детей. Серия «Психология ребенка» / А. И. Захаров. – СПб.: «Издательство СОЮЗ», 2000. – 448 с.
3.Овчарова Р.В. Справочная книга социального педагога. – М.: ТЦ Сфера, 2005. – 480 с.
4.Соціальна робота з вразливими сім’ями та дітьми: посіб. у 2-х ч.; Ч.І. Сучасні орієнтири та ключові технології /З.П. Кияниця, Ж.В. Петрочко. – К.: ОБНОВА КОМПАНІ, 2017. – 256с.
5.Keeton C., Kolos A., Walkup J. Pediatric generalized anxiety disorder: epidemiology, diagnosis, and management / C. Keeton, A. Kolos, J. Walkup // Paediatr Drugs. – 2009. – V. 11. – P. 171–183.
6. Murray L., Creswell C., Cooper P. The development of anxiety disorders in childhood: an integrative review / L. Murray, C. Creswell, P. Cooper // Psychological Medicine. – 2009. – Vol. 39(9). – P. 1413–1423.

Halyna Bilavych, Hanna Korinna, Lesia Karnaukh. Psycho-Pedagogical Diagnostics of Senior Preschoolers’ Gender Socialization Level.

// Наука і освіта.  2018.  №2. 107-112.


DOI:

Галина Білавич,
доктор педагогічних наук, доцент,
професор кафедри педагогіки початкової освіти,
ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника»,
вул. Шевченка,57, м. Івано Франківськ, Україна,
Ганна Корінна,
кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри психології та педагогіки розвитку дитини,
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини,
Леся Карнаух,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри психології та педагогіки розвитку дитини,
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини,
вул. Садова, 28, м. Умань, Україна


ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА ДІАГНОСТИКА
РІВНЯ ГЕНДЕРНОЇ СОЦІАЛІЗОВАНОСТІ ДІТЕЙ


АНОТАЦІЯ:

У статті досліджено та доведено актуальність питання гендерної соціалізації дітей. Гендерна соціалізація дітей – процес і результат загального й психосексуального розвитку особистості, індивідуальності дівчинки/хлопчика відповідно до вікових особливостей дорослішання, в реальній життєдіяльності, що здійснюється в системі взаємин із дорослими, однолітками своєї й протилежної статі та самим собою. Мета статті – на основі узагальнення теоретичних та практичних засад гендерної соціалізації обґрунтувати та виявити рівні гендерної соціалізованості дітей. Оцінка проводилася за такими критеріями: пізнавальний, емоційний, ціннісно-поведінковий. Кожен критерій включав групу якісних показників, які виявляли зміст та рівень гендерної соціалізованості дітей. Було розроблено діагностувальну методику виявлення рівнів гендерної соціалізованості дітей, що дало можливість кількісно диференціювати рівні гендерної соціалізованості дітей: достатній, середній, низький. Експериментом було охоплено 80 дітей різної статі. Експеримент проводився в три етапи. Відповідно до результатів виконання дітьми ряду діагностувальних методик та завдань було встановлено, що респонденти перебувають здебільшого на середньому та низькому рівнях гендерної соціалізованості. Таким чином, результати експерименту щодо виявлення рівнів гендерної соціалізованості дітей засвідчили необхідність розробки та апробації експериментальної методики гендерної соціалізації дітeй, що і становить перспективу подальших наукових розвідок.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

діти, гендерна соціалізація, гендерна соціалізованість, діагностувальні завдання, методика, критерії, показники, рівні.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Baliuk A. S. Revisiting the issue of masterdegree students’ professional socialization / A. S. Baliuk // Наука і освіта. – Одеса: ТОВ «Лерадрук», 2015. – №8. – С. 11-16.
2. Городнова Н. Ґендерний розвиток особистості / Н. Городнова − К. : Видавництво «Шкільний світ», 2008. − 128 с.
3. Москаленко В. В. Соціальна психологія : підручник. / В. В. Москаленко Видання 2-ге, виправлене та доповнене – К.: Центр учбової літератури, 2008. – 688 с.
4. Оллпорт Г. В. Личность в психологии / Г. В. Олпорт. – М.: КСП+; СПб.: Ювента, – 1998. – 325 с.
5. Рацул О. А. Особливості вербальних уявлень про навколишній світ у дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку / О. А. Рацул, Д. Г. Завітренко, О. В. Кучай // Наука і освіта. – Одеса: ТОВ «Лерадрук», 2017. – №10. – С. 154–161. DOI: https://doi.org/10.24195/2414-4665-2017-10-21
6. Словарь по социальной педагогике : учебное пособие для студентов высших учебных заведений / Авт.-сост. Л. В. Мардахаев. – М. : Издательский уцентр «Академия», 2002. – 368 с.
7. Сопівник І. В. Діагностика професійної підготовленості студентів до педагогічної діяльності / І. В. Сопівник, Т. М. Дука, І. Ю. Підлипняк // Наука і освіта. – Одеса: ТОВ «Лерадрук», 2017. – №12. – С. 59-65. DOI: https://doi.org/10.24195/2414-4665-2017- 12-8
8. Erikson E. The life Cycle Competed / E. Erikson – N.Y.; London : W.W. Norton and Co, 1982 256 р.
9. Kretchmar Jennifer Gender Socialization / Jennifer Kretchmar // Research Starters Sociology. − 2017. – Р. 1–6. Retrieved from: http://connection.ebscohost.com/c/articles/36267959/gend er-socialization
10. Maslow A. Motivation and personality / A. Masloy. – Rev. Ed. New York : Harper and Row, 1970.  91 p.
11. Parsons T. Family, Socialization and Interaction Process / T. Parsons and R. Bales. – L. – 1956. – 336 p.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.