Formation of Moral Behavior in Children by Means of Original Didactic Fairy Tale

// Наука і освіта.  2017.  №12. 36-41.


DOI:

Джозеф Златко,
доктор наук, професор, Європейський інститут післядипломної освіти, м. Подгайськ, Словаччина,
Валентина Миколаївна Кушнір
доктор педагогічних наук, професор кафедри дошкільної освіти,
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини,
вул. Садова, 2, м. Умань, Україна,
Олександр Анатолійович Рацул,
доктор педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри соціальної роботи, соціальної педагогіки та психології,
Центральноукраїнський державний педагогічний університет
імені Володимира Винниченка вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький, Україна


ФОРМУВАННЯ МОРАЛЬНИХ ВЧИНКІВ І ДІЙ У ДІТЕЙ ЗАСОБАМИ АВТОРСЬКОЇ ДИДАКТИЧНОЇ КАЗКИ


АНОТАЦІЯ:

Стаття присвячена формуванню моральної поведінки дітей засобами авторської дидактичної казки. Розв’язується актуальна проблема можливостей використання авторської дидактичної казки у моральному ви- хованні дітей в умовах дошкільних закладів освіти та сім’ї. Визначаються основні вимоги до змісту авторської дидактичної казки, що дозволяють їй виступати в якості засобу морального виховання: доступність та легкість для сприйняття; тотожність сюжетної лінії особистому досвіду і життю дошкільника; наявність моральних за- думів та ідей; наявність емоційно-почуттєвої складової казки. Метою статті є презентація й перевірка експери- ментальної методики формування моральних дій та вчинків у дітей 5-6 років засобами авторської дидактичної казки. Методика включає в себе реалізацію таких етапів: пізнавально-мотиваційний (формування уявлень про норми і правила моральної поведінки, розуміння мотивів поведінки героїв); почуттєво-оціночний (виховання моральних переживань і почуттів, формування умінь емпатії та рефлексії); діяльнісних (формування внутріш- ньої потреби у моральних вчинках та діях, уміння зіставляти поведінку героїв із власною). На діагностувально- му етапі було задіяно 25 дітей 5-6 років закладу дошкільної освіти ясла-садок комбінованого типу №12 міста Умань, Черкаської області, яких було поділено на експериментальну та контрольну групи. На відміну від рес- пондентів контрольної групи, діти з експериментальної були задіяні у роботі із використанням авторської дида- ктичної казки. Для оцінювання стану сформованості у дітей 5-6 років моральних дій та вчинків визначено пове- дінковий критерій із показниками (рівень сформованості уявлень про норми і правила моральної поведінки, розуміння мотивів поведінки героїв; ступінь сформованості умінь співпереживати та розуміти емоційний стан героїв; самостійності при зіставленні поведінки героїв із загальнолюдськими нормами та правилами; рівень готовності до активних моральних дій, вчинків та проявів). Результати експериментально-дослідної роботи виявили динаміку формування моральних дій та вчинків у дітей 5-6 років засобами авторської дидактичної казки у експериментальній групі, що дозволяє стверджувати про ефективність запропонованої методики.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

моральні вчинки та дії, авторська дидактична казка, діти 5-6 років, дошкільники, моральна поведінка.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Заболоцька С. І. Психологічні умови розвитку моральних форм поведінки у навчально-ігровій діяль- ності дошкільників [Текст] : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / Заболоцька Світлана Ігорівна - дис.. канд. психол.: 19.00.07 / – Дрогобич, 2013. – 258 с.
2. Іщенко Л. В., Орос І. І., Ляховець О. О. Психо- лого-педагогічна діагностика готовності майбутнього вихователя до формування творчої особистості до- шкільника // Наука і освіта. – 2017. – №10. – 82-89.
3. Кизилова В. В. Українська література для дітей та юнацтва: новітній дискурс: навч.-мотод. посібник для студ. вищих навч. закл. / В. В. Кизилова. – Старо- більськ: Вид-во ДЗ «Луганський національний універ- ситет ім. Т. Шевченка», 2015. – 236 с.
4. Короткова Л. Д. Духовно-нравственное воспи- тание детей дошкольного и младшего школьного возраста средствами авторской сказки /Монография - М.: ЦТЛ, - 2006 - 167 с.
5. Кушнір В.М. , Сопівник Р. В. , Пижик І. Фор- мування уявлень про моральні якості та норми у дітей старшого дошкільного віку засобами мультиплікацій- них фільмів // Наука і освіта. – 2017. – №10. – 170-175.

Формування культури здоров’я студентської молоді в умовах вищого навчального закладу

// Наука і освіта.  2017.  №12. 42-52.


DOI:

Олександр Іванович Міхеєнко,
доктор педагогічних наук, доцент,
Наталія Вікторівна Кукса,
кандидат педагогічних наук, доцент,
Михайло Олегович Лянной,
кандидат педагогічних наук, доцент,
Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка,
вул. Роменська, 87, м. Суми, Україна


ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ ЗДОРОВ’Я СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ В УМОВАХ ВИЩОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ


АНОТАЦІЯ:

В умовах загострення оздоровчих і демографічних проблем суспільства виникає нагальна потреба фор- мування культури здоров’я як підґрунтя для дотримання правил і норм здорового способу життя, збереження і зміцнення здоров’я. Метою статті є обґрунтування та експериментальна перевірка ефективності педа- гогічних умов та засобів формування культури здоров’я студентів. У статті розглянуто стан розробленості цієї проблеми з погляду педагогічної сфери, сформульовано дефініцію поняття «культура здоров’я особи- стості», конкретизовано її складові, визначено критерії та показники діагностики рівня сформованості куль- тури здоров’я студентів, розкрито ключові компоненти програми оцінювання та деякі методичні аспекти формування культури здоров’я студентів, наведено результати педагогічного експерименту. Діагностика рівня сформованості культури здоров’я студента передбачала оцінювання її складових: культури харчування, фізичної культури, культури ендоекології, культури психоемоційної активності, фізіологічної культури, інте- лектуальної, соціально-комунікативної, культури моральності й духовності. Процедура вимірювання сформо- ваності складових культури здоров’я передбачала їх оцінювання за двома критеріями: володіння теоретични- ми знаннями та практичними уміннями. З’ясовано, що процес формування культури здоров’я студентів пов’язаний із реалізацію педагогічних умов, а саме: вдосконалення когнітивного компонента та опанування знань валеологічного змісту; залучення студентів до оздоровчої діяльності; створення відповідного про- фесійно-педагогічного освітнього середовища. Доведено, що процес формування культури здоров’я студента детермінований індивідуальними психічними, фізіологічними, віковими характеристиками, власним досвідом та знаннями, і реалізується завдяки активній здоров’ятворчий діяльності студентів; культура здоров’я є динамічним утворенням, яке вимагає постійного розвитку і нового змістовного наповнення. 


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

культура здоров’я, студенти, педагогічні умови, критерії та показники, діагностика. 


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1.Абаскалова Н.П. Теория и практика формирова- ния здорового образа жизни учащихся и студентов в системе «школа-вуз» : автореф. дис. д-ра пед. наук : спец. 13.00.01 «Общая педагогика, история педагогики и образования» / Н.П. Абаскалова. – Барнаул, 2000. – 48 с.
2.Авдєєнко І.М. Розвиток культури здоров’я сту- дентів в освітньому середовищі вищого навчального закладу: автореф. дис. ...канд. пед. наук: 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / І.М. Авдєєнко. – Харків: ХНУ ім. В.Н. Каразіна, 2016. – 20 с.
3.Апанасенко Г.Л. Як зупинити депопуляцію в Україні / Г.Л. Апанасенко // Науковий світ. – 2005. – № 11. – С. 2–5.
4.Андрющенко Т.К. Теоретичні аспекти проблеми формування здоров’язбережувальної компетентності / Т.К. Андрющенко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : Зб. наук. праць. – Суми : СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2012. – № 1(19). – С. 11–20.
5.Башавець Н.А. Педагогічні умови, що сприя- ють реалізації технології формування культури здо- ров’язбереження як світоглядної орієнтації майбутніх фахівців / Н.А. Башавець // Зб. наук. праць Умансько- го державного педагогічного університету імені Пав- ла Тичини. – Умань : «Софія», 2009. – Ч.1. – С. 12-23.
6.Бойчук Ю.Д., Педагогічні умови розвитку культури здоров’я студентів в освітньому середовищі вищого навчального закладу / Ю.Д. Бойчук, І.М. Авдєєнко, А.В. Турчинов // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технологія: наук. журн. – Суми: СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2015. – № 9(53). – С. 141–149.
7.Белов В.И. Валеология : здоровье, молодость, красота, долголетие / В.И. Белов, Ф.Ф. Михайлович. – М. : Недра Коммуникейшенс Лтд, 1999. – 664 с.
8.Демінська Л.О. Значення формування культури здоров’я студентської молоді / Л.О. Демінська // Пе- дагогіка здоров’я : зб. наук. праць Всеукраїнської наук.-практ. конф. / за заг. ред. проф. О.М. Микитюка. – Х. : ХНПУ ім. Г.С. Сковороди, 2011. – С. 70–73.
9.Ермакова Т.С. Формирование культуры здоровья будущего учителя в польских учебных заведениях / Т.С. Ермакова // Физическое воспитание студентов. – 2014. - № 5. – С. 14–19. doi:10.15561/20755279.2014.0503.
10. Литвиненко В.А., Кукса Н.В. Теоретичні під- ходи до організації арт-терапевтичного процесу в системі оздоровчо-фізкультурної роботи з дітьми дошкільного віку. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : наук. журнал / голов. ред. А.А. Сбруєва. Суми : Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2016. № 3 (57). С. 204-212.
11. Лук’янова Ю.С. Формування готовності майбутніх інженерів-педагогів до використання здо- ров’язберігаючих технологій у професійній діяльності : дис. ...канд. пед. наук : 13.00.04 / Лук’янова Юлія Сергіївна. – Харків, 2011. – 219 с.
12. Лянной Ю.О. Професійна підготовка май- бутніх магістрів з фізичної реабілітації у вищих нав- чальних закладах: поняттєво-термінологічний аспект / Ю.О. Лянной, Н.В. Кукса // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: наук. журнал / голов. ред. А. А. Сбруєва. Суми : Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2015. № 9 (53). С. 307-319. Педагогіка – Education Science and Education, 2017, Issue 12 50
13. Міхеєнко О.І. Зміст професійної підготовки майбутніх фахівців зі здоров’я людини як стра- тегічний чинник забезпечення здоров’я населення України / О.І. Міхеєнко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : наук. журнал / голов. ред. А.А. Сбруєва. – Суми : СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2017. – № 5 (69). – С. 292–306. doi:10.24139/2312-5993/2017.05/292-306.
14. Міхеєнко О.І. Особиста відповідальність за стан свого здоров’я як стратегічний принцип оздо- ровчої практики / О.І. Міхеєнко // Загальна теорія здоров’я та здоров’язбереження : колективна моно- графія / за заг. ред. проф. Ю.Д. Бойчука. – Харків : Вид. Рожко С.Г., 2017. – С. 238–244.
15. Міхеєнко О.І. Підготовка майбутніх фахівців зі здоров’я людини до застосування здоров’язміцнювальних технологій: теоретико- методичні аспекти : [монографія] / О. І. Міхеєнко. – Суми : Університетська книга, 2015. – 316 с.
16. Міхеєнко О.І. Щоденник здоров’я : навчально-методичний посібник / О.І. Міхеєнко, В.І. Котелевський. – Суми : Університетська книга, 2011. – 157 с.
17. Оржеховська О. Холістична концепція здо- ров’я у британській школі: перспективи для України / О. Оржеховська // Порівняльно-педагогічні студії, 2013. – № 1(15). – С. 41–48.
18. Платонов В.Н. Сохранение и укрепление здоровья здоровых людей – приоритетное направле- ние современного здравоохранения / В.Н. Платонов // Спортивна медицина. – 2006. – № 2. – С. 3–14.
19. Поташнюк І.В. Професійна валеологічна підготовка майбутніх біологів у вищих закладах освіти III-IV рівнів акредитації : автореф. дис. канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика про- фесійної освіти» / І.В. Поташнюк. – К., 2000. – 22 с.
20. Пріма Р.М. Плекання цінності культури здо- ров’я, здорового способу життя, здоров’язбереження: досвід, шляхи, етапи / Р.М. Пріма, А.М. Циплюк // Загальна теорія здоров’я та здоров’язбереження : колективна монографія / за заг. ред. проф. Ю.Д. Бойчука. – Харків : Вид. Рожко С.Г., 2017. – С. 282–288.
21. Фаласеніді Т.М. Культура здоров’я як скла- дова загальнолюдської культури / Т.М. Фаласеніді // Загальна теорія здоров’я та здоров’язбереження : колективна монографія / за заг. ред. проф. Ю.Д. Бойчука. – Харків : Вид. Рожко С.Г., 2017. – С. 277–282.
22. Халайцан А.П. Культура здоров’я особи- стості як складова частина її фізичної культури / А.П. Халайцан // Педагогіка, психологія та медико- біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – 2014. – № 3. – С. 79–83.
23. Butnariu M. Study on the relationship between knowledge of nutrition rules, their application and health / M. Butnariu // Journal of Physical Education and Sport, 2017 Supplement issue 5, Art 240, pp. 2261-2265. doi:10.7752/jpes.2017.s5240.
24. Components of positive impact of exposure on university physical culture and sports on students' physical activity / A. Osipov, M. Kudryavtsev, P. Fedorova, Z. Serzhanova, E. Panov, L. Zakharova, A. Savchuk, M. Yanova, T. Zhavner, Y. Klimuk // Journal of Physical Education and Sport, 2017, 17(2), Art 133 pp. 218–224. doi:10.7752/jpes.2017.02133.
25. Influence of leisure-time physical activity on quality of life of Ukrainian students / I. Pavlova, B. Vynogradskyi, T. Kurchaba, D. Zikrach // Journal of Physical Education and Sport, 2017, 17(3) Art 159, pp. 1037-1042. doi:10.7752/jpes.2017.03159.
26. Lifestyle and health status of adolescents from the secondary school medicine in Banska Bystrica / L. Smida, B. Novotna, M. Marko, E. Bendikova // Journal of Physical Education and Sport, 2017 Supplement issue 5, Art 234, pp. 2228-2234. doi:10.7752/jpes.2017.s5234.
27. Masalimova A.R. Technological Education as a Means of Developing Students’ Health Culture / A.R. Masalimova, A.O. Luchinina, R.A. Ulengov // International Journal of Environmental Science Education, 2016, 11(5), 623-632.
28. Organizational conditions of healthy lifestyle promotion for arts students / I. Hribovska, M. Danylevych, V. Ivanochco, L. Shchur // Journal of Physical Education and Sport, 2015, 15(2), Art 34 pp. 218–224. doi:10.7752/jpes.2015.02034.
29. The use of modern means of health improving fitness during the process of physical education of student youth / O. Yarmak, Y. Galan, A. Hakman, L. Dotsyuk, O. Blagii, Y. Teslitskyi // Journal of Physical Education and Sport, 2017, 17(3) Art 189, pp. 1935-1940, doi:10.7752/jpes.2017.03189.

Evolution of Organizational Forms of Teaching Ukrainian Language in Western Diaspora

// Наука і освіта.  2017.  №12. 53-58.


DOI:

Світлана Захарівна Романюк,
доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки та методики початкової освіти
Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича,
вул. Коцюбинського, 2, м. Чернівці, Україна


ЕВОЛЮЦІЯ ОРГАНІЗАЦІЙНИХ ФОРМ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В ЗАХІДНІЙ ДІАСПОРІ


АНОТАЦІЯ:

У статті обґрунтовано необхідність збереження і розвитку рідної мови як основної ознаки нації незалежно від місця проживання її носіїв. Доведено, що процес оволодіння мовою, набуття учнями знань, умінь і навичок мовлен- нєвої діяльності, визначених змістом мовної освіти, - явище складне й багатогранне. Ефективність його залежить від багатьох чинників, які по-різному проявляються, залежно від умов дидактичної взаємодії суб’єктів навчання. Вста- новлено, що найголовнішими з них у діаспорі є наявність навчально-матеріальної бази, кваліфікованих педагогічних кадрів, мотивації до вивчення української мови в учнів рідних шкіл і курсів українознавства, ефективних форм орга- нізації навчально-виховного процесу. Аргументовано, що українські педагоги, організовуючи процес навчання рід- ної мови в багатомовному середовищі країн проживання українців, вдавалися до різних форм його проведення у рідних школах, школах та курсах українознавства. Досить часто вибір їх залежав від кількості класних кімнат у шко- лі, наявності вчителів, учнів з однаковим рівнем володіння мовою у певному класі, дидактичних засобів та ін. У перші роки проживання українців в інших державах рідні школи нараховували небагато учнів, а тому для здобуття українознавчої освіти їх доводилося об’єднувати у різновікові групи або створювати так звані «злучені» (об’єднані) класи чи працювати одночасно з кількома класами. Вивчення української мови в рідній школі складалося з двох частин: оволодіння вимовою, граматикою та письмом (за відповідними підручниками) і читання текстів з букваря та читанок, кількість яких, особливо в післявоєнний період, зросла. Водночас для розширення знань учнів учителі нері- дко використовували додаткові матеріали з тогочасних газет, журналів і календарів, що надходили до США і Канади з України – як західної, так і східної – або видавались етнічними громадами у цих країнах. Полегшувало організацію навчально-виховного процесу в рідних школах і те, що на основі узагальнення досвіду діяльності українського шкі- льництва в 20-40-і рр. ХХ ст. на терені Північної Америки спільними зусиллями ОУПК і УЦШР УККА у 1950-х рр. були чітко визначені типи шкіл, вироблені методичні рекомендації щодо налагодження їх діяльності. Учителі шкіл і курсів українознавства, рідних шкіл, класів передшкілля, дитячих світличок і садочків у США, Канаді, Австралії та Великобританії широко використовували, крім традиційних уроків навчання мови, уроки мислення на природі, подорожі в природу, спостереження, створювали атмосферу турботи про живе й прекрасне, розвиваючи у такий спосіб мову й мислення дитини, індивідуальні творчі здібності учнів, постійно дбали про те, щоб рідномовні освітні заклади ставали для юного покоління діаспорних українців школою пошуку й відкриття.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

рідні школи, типи шкіл, навчально-виховний процес, українська мова, урок, лекція, захід- на діаспора.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Бондар В. Дидактика / Володимир Бондар. – К.: Либідь, 2005. – 264с.
2. Панас Мирний. Рідна мова / Панас Мирний. Твори: У 5-ти т. – К., 1955.- Т. 5.- С. 132 – 134. Педагогіка – Education Science and Education, 2017, Issue 12 58
3. Попіль Н. Праця над розвитком мови в Рідних Школах / Надія Попіль // Життя і школа. – 1963. – Ч.12. – С.8-14.
4. Рідна школа. Програми навчання і виховання. – Торонто, 1952. – 61с.
5. Романюк С. Українське шкільництво в Канаді / Іван Руснак, Світлана Романюк. – Снятин: «Прут- Принт», 2002. – 352 с.
6. Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям / Василь Сухомлинський. – К.: Рад. Школа, 1977. – 382 с.
7. Трофим-Тарновецька М. Поєднані кляси – методика навчання / Марта Трофим-Тарновецька // Український учитель у Канаді. – 1971. – Ч.1. – С.7-8.

Діагностика професійної підготовленості студентів до педагогічної діяльності

// Наука і освіта.  2017.  №12. 59-65.


DOI:

Ірина Віталіївна Сопівник,
доктор педагогічних наук, доцент,
професор кафедри соціальної педагогіки та інформаційних технологій в освіті,
Національний університет біоресурсів і природокористування України,
вул. Героїв Оборони, 15, м. Київ, Україна,
Тетяна Миколаївна Дука,
кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри психології та педагогіки розвитку дитини,
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини,
вул. Садова, 2, м. Умань, Україна
Ірина Юріївна Підлипняк,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри психології та педагогіки розвитку дитини,
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини,
вул. Садова, 2, м. Умань, Україна


ДІАГНОСТИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВЛЕНОСТІ СТУДЕНТІВ ДО ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ


АНОТАЦІЯ:

Статтю присвячено одній з вагомих проблем удосконалення якості освіти в умовах закладів вищої освіти України – питанню продуктивного наукового діагностико-прогностичного моніторингу професійної діяльнос- ті учасників сучасного освітнього процесу. Мета статті полягає в розкритті результатів апробації діагнос- тичної методики визначення сформованості професійної підготовленості майбутніх фахівців педагогічних спеціальностей. Виокремлено критерії професійної підготовленості до педагогічної діяльності: когнітивний, мотиваційний, операційний. Кожен з них включає групу якісних показників, які розкривають зміст і дають характеристику досягнень студентів у передбаченому виді діяльності. На основі цього розроблено методич- ний інструментарій, за яким проведено діагностику професійної підготовленості студентів до педагогічної діяльності. Це уможливило їх чітку кількісну диференціацію за високим, середнім і низьким рівнями готов- ності із конкретними характеристиками якісних вимірів, що відкриває перспективи для розроблення відповідних ефективних заходів щодо підвищення якості професійної підготовки майбутнього педагога до педагогічної діяльності


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

діагностика, підготовленість студентів, майбутній педагог, освітній процес, заклад ви- щої освіти, становлення майбутніх педагогічних фахівців.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Богуш А. М. Сучасний підхід до модернізації навчально-виховного процесу вищої школи / А. М. Богуш // Наука і освіта. – 2017. – № 5. – 14-18.
2. Бєлєнька Г. В. Формування професійної ком- петентності сучасного вихователя дошкільного нав- чального закладу : моногр. / Г. В. Бєлєнька. – К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2011. – 320 с.
3. Гагаріна Н. П. Підготовка майбутніх вихова- телів дошкільних навчальних закладів (діагностичний аспект): навчально-методичний посібник / Н. П. Гагаріна. – Кіровоград: КЗ «КОІППО освіти імені Василя Сухомлинського», 2014. – 68 с.
4. Демченко І. І. Готовність учителя початкових класів до роботи в умовах інклюзивної освіти : струк- тура та діагностика : навч.-метод. посібн. / І. І. Демченко. [Електронний ресурс] – Умань : Вида- вець «Сочінський М. М.», 2014. – 160 с. Режим досту- пу: http://dspace.udpu.org.ua:8080/jspui/bitstream.
5. Іщенко Л. В. Діагностика підготовленості майбутніх вихователів до формування творчої індиві- дуальності старших дошкільників / Л. В. Іщенко // Проблеми підготовки сучасного вчителя : зб. наук. праць Уманського держ. пед. ун-ту ім. П. Тичини / [ред. кол.: Побірченко Н. С. (гол. ред.) та ін.] – Умань: Педагогіка – Education Science and Education, 2017, Issue 12 64 ФОП Жовтий О. О., 2014. – Вип. 10, ч. 2. – С. 130– 137.
6. Нестеренко В. В. Теоритико-методологічні засади підготовки майбутніх фахівців дошкільної освіти в системі заочного навчання: монографія / В. В. Нестеренко. – Одеса : Лерадрук, 2012. – 399 с.
7. Шапран Ю. Діагностика професійної компе- тентності студентів педагогічного університету мето- дом аналізу поведінкових індикаторів / Ю. Шапран // Вісник Черкаського ун-ту. Сер. : Педагогічні науки. – Черкаси, 2015. – С.141–148.
8. Bezpalko O. Criteria and Indicators of University Education Quality: The Results of Expert Interview / O. Bezpalko, N. Klishevych, T. Liakh, R. Pavliuk // New Educational Review. – 2016. – Vol.46. – pp.61-71. DOI: 10.15804/tner.2016.46.4.05
9. Burkovičová R. Motivation to Become a Preschool Teacher / R. Burkovičová // New Educational Review. – 2016, Vol. 43. No. 1 – p. 181–191. DOI:
10.15804/tner.2016.43.1.15 10. Gavora P. Self-efficacy of Students in a Preschool Education Programme: The Construction of a Research Instrument / P. Gavora, A. Wiegerová // New Educational Review. 2017, Vol. 47, No. 1 – p. 125-138. DOI: 10.15804/tner.2017.47.1.10
11. Sikura A. Y. Ways of selecting talented masterdegree students for research work / A. Y. Sikura, V. I. Plisko, A. S. Baliuk // Science and Education. – 2017, No. 8 – р. 127-133. DOI: https://doi.org/10.24195/2414-4665-2017-8-19
12. Shvets T. A. The theoretical ground of the pedagogical conditions for the professional training of future preschool teachers / T. A. Shvets // Eastern European Scientific Journal (Gesellschaftswissenschaften): Düsseldorf (Germany): Auris Verlag, 2016, № 1 - 134. - 137 pp. – Режим доступу: http://www.aurisverlag.de/mediapool/99/99 0918/data/DOI_10.12851_EESJ201602_1_.pdf.

Future Teachers’ Psychological Readiness for Inclusive Teaching: Coping-Strategies

// Наука і освіта.  2017.  №12. 66-70.


DOI:

Станіслав Куніковскі,
доктор хабілітований, професор, ректор Куявська вища школа у Влоцлавку,
Площа Свободи 1, м. Влоцлавек, Польща,
Микола Олександрович Пічкур,
кандидат педагогічних наук, професор кафедри образотворчого мистецтва,
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини,
вул. Садова, 2, м. Умань, Україна
Тетяна Борисівна Стратан-Артишкова,
доктор педагогічних наук, професор кафедри музично-теоретичних та інструментальних дисциплін
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка,
вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький, Україна


СТАН ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО ІНКЛЮЗИВНО-ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: КОПІНГ-СТРАТЕГІЧНИЙ АСПЕКТ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглядається проблема дослідження стану психологічної готовності майбутніх педагогів до робо- ти в умовах інклюзивної освіти. Визначено показники копінг-стратегічного критерію психологічної готовності майбутніх педагогів до роботи в умовах інклюзивної освіти: адаптивність поведінки, реактивність на стресові ситуації та рішучість у подоланні труднощів в інклюзивно-освітній діяльності. Згідно з окресленими парамет- рами, було застосовано низку діагностичних матеріалів (тести, анкети, опитувальники), завдяки використанню яких з’ясовано стан її сформованості (ідеальний, задовільний, незадовільний) у студентів-випускників освіт- нього ступеня «бакалавр». З’ясовано, що, відповідно до показників копінг-стратегічного критерію, майбутні педагоги з ідеальним станом психологічної готовності до інклюзивно-освітньої діяльності потенційно можуть виявляти високу адаптивність поведінки, нормальну реактивність на стресові ситуації, рішучість у подоланні труднощів. Студенти із задовільним станом потенційно можуть виявляти посередню адаптивність поведінки, надмірну реактивність на стресові ситуації, копінг-стратегію пошуку зовнішньої підтримки в подоланні труд- нощів. Незадовільний стан властивий студентам, які потенційно можуть виявляти низьку адаптивність поведін- ки, слабку реактивність на стресові ситуації, копінг-стратегію уникнення у подоланні труднощів. У дослідженні взяли участь 308 студентів. Установлено, що ідеальний стан психологічної готовності до інклюзивно-освітньої діяльності за показниками копінг-стратегічного виміру властивий лише третині з усієї кількості залучених до експерименту студентів; задовільний – майже половині; незадовільний – у межах 16%. Такий фактаж підтвер- джує недостатню результативність освітнього процесу підготовки педагогів інклюзивної школи в контексті формування особистісно-професійних якостей. Звідси виникає нагальна потреба максимально розкривати ко- пінг-стратегічні резерви студентів шляхом їх залучення до квазіпрофесійної інклюзивно-освітньої діяльності та активної рефлексії її досвіду. Перспектива подальшого дослідження полягає в обґрунтуванні й реалізації педа- гогічних умов підвищення рівня психологічної готовності майбутніх педагогів до інклюзивно-освітньої діяль- ності на засадах імітаційного моделювання реальних та уявних проблемних ситуацій, що трапляються в інклю- зивно-педагогічній роботі, та їх успішного розв’язання в контексті застосування адекватних копінг-стратегій.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

копінг-стратегія, стан готовності, психологічна готовність, майбутній педагог, інклюзивно- освітня діяльність, психолого-педагогічна діагностика.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Абабков В. А. Адаптация к стрессу. Основы теории, диагностики, терапии / В. Абабков, М. Пере. – СПб. : Речь, 2004. – 166 с.
2. Баранов А. А. Стрессоустойчивость и мастер- ство педагога : моногр. / А. А. Баранов. – Ижевск : изд-во Удмурт. ун-та, 1997. – 107 с.
3. Демченко І. І. Готовність учителя початкових класів до роботи в умовах інклюзивної освіти : струк- тура та діагностика : навч.-метод. посібн. / Ірина Іванівна Демченко [Електронний ресурс]. – Умань : Видавець «Сочінський М. М.», 2014. – 160 с. – Режим доступу : http://dspace.udpu.org.ua.
4. Демченко І. І. Підготовка вчителя до роботи в інклюзивній початковій школі : моногр. / І. І. Демчен- ко. – Умань : ФОП Жовтий О. О., 2015. – 501 с.
5. Кухтерина Г. В. Стратегии защитно- совладающего поведения педагогов в зависимости от стажа профессиональной деятельности [Электронный ресурс] / Г. В. Кухтерина, Л. В. Федина. – Режим доступа : http://mir-nauki.com.
6. Минияров В. М. Формирование копинг- стратегий педагогов в состоянии эмоционального выгорания / В. М. Минияров, Е. А. Василевская // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. – 2015. – № 1 (2). – Т. 17. – С. 388-393.
7. Митина Л. М. Концепция профессионального развития и сохранения здоровья учителя как основа образовательной политики / Л. М. Митина // Школа здоровья. – 2000. – № 2. – С. 43-50 с.
8. Погрібна А. О. Копінг-ресурси вчителів спеціальних шкіл-інтернатів для дітей з вадами інте- лекту як психологічна проблема / А. О. Погрібна // Наука і освіта. – 2016. – № 7. – С. 58-64.
9. Dziuba T. Impact of intensive daily stress on teacher’s occupational health / T. Dziuba // Science and education. – 2017. – № 3. – С. 18-22. https://doi.org/10.24195/2414-4665-2017-3-3
10. Lazarus R. S. Coping theory and research : past, present and future / R. S. Lazarus // Psycyosomatik Medicine. – 1993. – № 55. – Р. 237-247.
11. Lazarus R. S. Stress, appraisal and coping / R. S. Lazarus, S. Folkman. – N.-Y. : Springer Publishing Company, 1984. – 456 p.
12. Pichurin V. V. Coping strategies and psychological readiness of students for professional work [Electronic resource] / V. V. Pichurin // Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports. – 2015. – № 2. – С. 58-64. 

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.