Oksana Khomik, Oksana Kovalchuk, Olena Myshko. Leadership Qualities as an Effective Attribute of Would be Managers’ Culture Forming in Higher Educational Establishments

// Наука і освіта.  2017.  №12. 71-77.


DOI:

Оксана Хомік,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри фінансів і кредиту,
Оксана Ковальчук,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри фінансів і кредиту,
Олена Мишко,
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри фінансів і кредиту,
ПВНЗ «Академія рекреаційних технологій і права», вул. Карбишева, 2, м. Луцьк, Україна


ЛІДЕРСЬКІ ЯКОСТІ ЯК ЕФЕКТИВНИЙ ЧИННИК ФОРМУВАННЯ УПРАВЛІНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ КЕРІВНИКІВ У ВИЩИХ ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглянуто систему поглядів на актуальність проблеми підготовки керівників з високою управлін- ською культурою. Аналіз літератури дозволив висунути припущення про те, що сучасним підприємствам та організаціям потрібен керівник, який володіє широким науковим, професійним, фаховим і управлінським кру- гозором, розвинутим творчим практичним мисленням та високою управлінською культурою, який спроможний ефективно вирішувати весь комплекс управлінських завдань, що стоять перед ним. Ефективним чинником фо- рмування управлінської культури керівників є лідерські якості, адже, маючи достатньо високий рівень прагнення бути лідером у колективі, майбутній керівник може успішно реалізувати себе у професійній управлінській діяльності. З метою перевірки впливу лідерських якостей на формування управлінської культури майбутніх керівників про- водився педагогічний експеримент. Мета дослідження: наукове обґрунтування та експериментальна перевірка впливу лідерських якостей на формування управлінської культури майбутніх керівників. Для визначення рівня сформованості управлінської культури майбутніх керівників використано методику «Лідер». Важливою умо- вою виховання у майбутніх керівників лідерських якостей є впровадження організаційно-педагогічних умов, а саме: інтеграції теоретичної та практичної підготовки студентів у процесі поетапного формування в них управ- лінської культури різноманітними мультимедійними засобами і методами; формування електронного освітньо- го середовища, представленого теоретичним, практичним та науковим мультимедійним контентом, зорієнтова- ним на управлінську культуру студентів-керівників; організації індивідуальної та самостійної навчально- пізнавальної діяльності студентів з використанням інтернет-клубу управлінської майстерності. Наведено дина- міку рівнів сформованості лідерських якостей. Результати проведеного педагогічного експерименту засвідчили позитивний приріст показника сформованості лідерських якостей після завершення педагогічного експеримен- ту як у експериментальній, так і контрольній групах.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

лідерські якості, управлінська культура, майбутні керівники.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Василенко Н.В. Особливість сучасного керів- ника: розвиток лідерських компетенцій / Н.В. Василе- нко // Наукові записки Вінницького державного педа- гогічного університету імені Михайла Коцюбинсько- го. Серія: педагогіка і психологія. – 2015. – № 43. – С. 389-392.
2. Васильченко Л.В. Формування управлінської культури керівника школи в системі післядипломної педагогічної освіти : автореф. дис. на здобуття наук. ступення канд. пед. наук : 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Л.В. Васильченко, – Тернопіль :Терноп. держ. пед. ун-т імені Володимира Гнатюка, 2006. – 23 с.
3. Дмитренко Г.А. Формирование новой управ- ленческой культуры в Украине : антропосоциальный подход / Г.А. Дмитренко // Корпоративна культура організацій ХХІ століття : 36 наукових праць / за заг. ред. Г.Л. Хаєта. – Краматорськ : ДДМА, 2003. – С.13- 19.
4. Єльникова Г. В. Управлінська культура кері- вника загальноосвітнього навчального закладу [Елек- тронний ресурс] / Г. В. Єльникова. – Режим доступу: www.ippo.edu.te.ua/files/na_dopomogu_- vchitelju/05_uprav (дата обращения: 09.11.2017).
5. Кипнис М. Тренинг лидерства / М. Кипнис. – 2-е изд., стер. – М. : Ось-89, 2006. – 144 с.
6. Кови С. Семь навыков высокоэффективных людей [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www. e-reading. org.ua/book.php?book=148747 (дата обращения: 08.11.2017).
7. Королюк С.В. Управлінська культура керів- ника школи / С.В. Королюк // Постметодика. – 2003. – № 5/6. – С. 85–88.
8. Кравчук О.С. Управлінська культура керівни- ка навчального закладу як чинник ефективного функ- ціонування освітньої установи / О.С. Кравчук // Вито- ки педагогічної майстерності: зб. наук. праць Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. Серія «Педагогі- чні науки». – 2015. – №15. – С 119-123.
9. Максвелл Дж. 21 неопровержимый закон ли- дерства / Дж. Максвелл. – Мн. : Попурри, 2007. – 448 с.
10. Медведь В.В. Розвиток управлінської культу- ри професійно-технічного навчального закладу : авто- реф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / В.В. Медведь. – Луганськ : Луган. нац. ун-т ім. Т. Шевченка, 2007. – 20 с.
11. Святоха В.А. Вплив управлінської культури керівника вищого навчального закладу на ефек- тивність менеджменту / В.А. Святоха // Теоретичні і прикладні проблеми психології. – 2013. – № 3 (32). – С. 237-242.
12. Ягоднікова В.В. Формування лідерських яко- стей старшокласників в особистісно орієнтованому виховному процесі загальноосвітньої школи : авто- реф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: 13.00.07 «Теорія і методика виховання» / В.В. Ягоднікова. – Луганськ : Східноукр. нац. ун-т ім. В.Даля, 2006. – 21 с. Педагогіка – Education Science and Education, 2017, Issue 10 200
13. Ягупов В.В. Управлінська культура і компе- тентність керівників як системна психолого- педагогічна проблема / В.В. Ягупов, В.І. Свистун, М.А. Кришталь, В.М. Король // Збірник наукових праць Національної академії державної прикордонної служби України. Серія: педагогічні та психологічні науки. – 2013. – № 4 (96). – С. 291-301.
14. Drucker P. The Practice of Management. – Oxford: Elsevier, 2005.
15. Peter G. Northouse Leadership, Theory and practice / Peter G. Northouse. – N.Y. : – Western Michigan University, 2004– 343 p

Маркова О.В., Горпініч Т.І., Височан Л.М. Розвиток творчих здібностей студентів у процесі навчальної діяльності

// Наука і освіта.  2017.  №12. 78-84.


DOI:

Олена Віталіївна Маркова,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії і методики фізичного виховання,
Центральноукраїнський педагогічний університет імені Володимира Винниченка,
вул. Шевченка 1, м. Кропивницький, Україна
Тетяна Ігорівна Горпініч,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри іноземних мов,
ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського»,
майдан Волi, 1, м. Тернопiль, Україна
Леся Михайлівна Височан,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри фахових методик і технологій початкової освіти,
ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника»
вул. Шевченка,57, м. Івано Франківськ, Україна


РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ СТУДЕНТІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ


АНОТАЦІЯ:

Метою статті є перевірка ефективності впроваджених педагогічних умов в навчальний процес та діаг- ностування рівня розвитку творчих здібностей студентів. В експерименті взяли участь 55 студентів педаго- гічних спеціальностей. В основу визначення рівнів творчих здібностей майбутніх учителів було покладено мо- дифіковану методику, запропоновану Н. Куприяничевою та Е. Куприяничевою. Крім того, для визначення са- мооцінки розвитку творчих здібностей респондентів було застосовано тест А. Шарова «Оцінка рівня творчо- го потенціалу особистості». В якості показників, що визначають рівень розвитку творчих здібностей, було обрано: варіативність, неординарність, оптимізація, здатність здійснювати ініційоване перенесення знань, умінь, способів діяльності в нову ситуацію. Педагогічні умови, які було впроваджено у процес навчальної діяль- ності (використання міждисциплінарних зв’язків у формуванні творчого мислення студентів та залучення майбутніх учителів до проектної діяльності) позитивно вплинули на розвиток творчих здібностей студентів. За результатами порівняння початкового та прикінцевого етапів експерименту було встановлено, що у сту- дентів педагогічних спеціальностей експериментальної групи відбулися позитивні зрушення, особливо у здат- ності здійснювати ініційоване перенесення знань, умінь, способів діяльності в нову ситуацію. Також збільши- лася кількість студентів у групі з високим і середнім рівнем розвитку за рахунок зменшення респондентів із низьким рівнем. Позитивна динаміка намітилася також й у самооцінці творчих здібностей.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

творчі здібності, першокурсники, педагогічні умови, студенти педагогічних спеціально- стей, самооцінка. 


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Горпініч Т. І. Розвиток творчих здібностей студентів медичного профілю в університетах Вели- кої Британії та США / Т. І. Горпініч // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного універ- ситету імені Володимира Гнатюка . Серія: Педагогіка. – 2015. – № 3. – С. 132-138.
2. Гущина С. В. Обеспечение процесса развития творческой личности студента – важнейшее условие обучения в вузе / С. В. Гущина // Теория и практика физической культуры. – 2010. – № 1. – С. 16-20.
3. Кондрацька Г. Д. Експериментальне дослі- дження системи формування професійно-мовленнєвої культури студентів факультетів фізичного виховання / Г. Д. Кондрацька, Н. Б. Кізло // Наука і освіта. – 2017. – № 8. – С. 133-140.
4. Куприянычева Н.И. Мониторинг и оценка творческих способностей студентов в Национальном исследовательском университете / Н. И. Куприянычева, Э. Б. Куприянычева // Вестник Казанского технологического университета . – 2013. – № 12. – С. 384.
5. Кыверялг А. А. Методы исследования в профессиональной педагогике / А. А. Кыверялг. – Таллин: Валгус, 1980. – 334 с.
6. Маркова О. В. Виховання здорового способу життя учнів старшого підліткового віку з ослабленим здоров’ям: дис. ... канд. пед. наук : 13.00.07 / О. В. Маркова. – Кіровоград, 2011. – 292 с.
7. Повзун В. Д. Возможности образовательной среды университета в развитии творческого потенциала студентов спортивного факультета / В. Д. Повзун, А. А. Повзун, В. В. Апокин // Теория и практика физической культуры. – 2013. – № 1. – С. 94–95.
8. Радул В. В. Розвиток ідеї В.Сухомлинського щодо формування творчої особистості в умовах ви- щого навчального закладу / В. В. Радул // Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки. – Кірово- град, 2013. – Вип. 123., Т. І. – С. 84–89.
9. Шаров А. С. Система ценностных ориента- ций как психологический механизм регуляции жиз- недеятельности человека: дисс. ... д-ра психол. наук : 19.00.01 / А. С. Шаров. – Новосибирск, 2000. – 383 с.
10. Guilford J.P. Creativity: Yesterday, today, and tomorrow / J P. Guilford // Journal of Creative Behavior. – 1967. – № 1. – Р. 3–14.
11. Craft A. The limits to creativity in education: dilemmas for the educator / A. Craft // British journal of education studies. – 2003. – Vol. 52. – Issue 2. – P. 113– 127.

Іryna Kuzava, Liudmyla Stasiuk, Nataliia Savchenko. Peculiarities of Implementing Inclusive Education in Ukraine

// Наука і освіта.  2017.  №12. 85-90.


DOI:

Ірина Борисівна Кузава,
доктор педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри філології та методики початкової освіти,
Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки,
вул. Винниченка, 30, м. Луцьк, Україна
Людмила Павлівна Стасюк,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки,
Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки,
вул. Винниченка, 30, м. Луцьк, Україна
Наталія Сергіївна Савченко,
доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки та освітнього менеджменту,
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка,
вул. Шевченка,1, м. Кропивницький, Україна


ОСОБЛИВОСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ СИСТЕМИ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В УКРАІНІ


АНОТАЦІЯ:

Актуальність теми обумовлена тим, що останнім часом стрімко зростає науковий інтерес до проблеми інклюзивного навчання як процесу забезпечення рівних прав на одержання освітніх послуг дітьми із різним рівнем психофізичного розвитку за місцем проживання у сприятливих умовах загальноосвітнього навчального закладу. А це, в свою чергу, потребує належного методологічного педагогічного та психологічного забезпечен- ня. По суті можемо констатувати, що інклюзивна освіта в Україні має переважно стихійний характер. Зокрема, значна частка дітей із особливостями психофізичного розвитку у дошкільний період не отримує необхідних навчально-виховних і корекційно-компенсаторних впливів через відсутність корекційної допомоги у сучасній системі дошкілля. Метою дослідження є презентація результатів дослідження практичної реалізації експери- ментальної моделі системи інклюзивної освіти та її впливу на розвиток та соціалізацію дошкільників, які по- требують корекції психофізичного розвитку. В експерименті взяли участь 43 дитини. У результаті дослідження доведено, що ефективність практичної реалізації моделі обумовлена сукупністю етапів методики її впро- вадження в умовах загальноосвітнього дошкільного навчального закладу з метою формування у суспільства толерантного ставлення до осіб, які потребують корекції психофізичного розвитку. Результати формувального експерименту підтвердили педагогічну прогностичність концептуальних підходів щодо розробки та впро- вадження експериментальної моделі практичної реалізації системи інклюзивної освіти її об’єктами (дітей до- шкільного віку, які потребують корекції психофізичного розвитку і суб’єктів (вихователів і батьків)). Спираю- чись на експериментально перевірені та обґрунтовані у статті теоретичні, методичні та практичні аспекти інклюзивної освіти, важливо утверджувати думку про те, що діти дошкільного віку, які потребують корекції психофізичного розвитку, мають право сповна скористатися можливостями суспільства і повинні спілкуватися зі своїми здоровими однолітками. Це надзвичайно важливий момент, оскільки наше суспільство досі ще не прийшло до усвідомлення необхідності та значущості присутності «особливих дітей» у середовищі своїх «нор- мальних» однолітків. Однак, термін «інклюзія» передбачає не лише забезпечення освітою дітей із особливостя- ми психофізичного розвитку, але й просторове їх розміщення у загальноосвітній групі з відповідним забезпе- ченням успішності навчального процесу. Тому, для того, щоб інклюзія (включення) стали успішними, має змінитись саме середовище, в якому знаходиться дитина з психофізичними порушеннями. 


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

інклюзивна освіта, дошкілля, діти із особливостями психофізичного розвитку.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Allen E. K., Cowdery G. E. The Exceptional Child: Inclusion in Early Childhood Education / E. K. Allen, G. E. Cowdery // Wadsworth Publishing; 6th edition. – 2008.
2. Артюшенко Н. П. Организационно- педагогические условия обучения детей с ограничен- ными возможностями здоровья средствами инклю- зивного образования : автореф. дисс. … канд. пед. Наук / Наталья Петровна Артюшенко. – Томск, 2010. – 22 с.
3. Кузава І.Б. Теоретичні та методичні засади інклюзивної освіти дошкільників, які потребують Педагогіка – Education Science and Education, 2017, Issue 12 90 корекції психофізичного розвитку : автореферат дис. ... докт. пед. наук : 13.00.03 / І. Б. Кузава ; М-во освіти і науки України, Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – Київ, 2015. – 40 с.
4. Напрями та перспективи інклюзивної освіти людей із порушеннями зору в українському освітнь- ому просторі [Текст] : монографія / [колектив авторів: І. Б. Кузава, Н. А. Савчук, Ю. П. Симончук, Л. П. Стасюк, С. І. Терпелюк, Ю. Й. Тулашвілі; за заг. ред. Ю. Й. Тулашвілі]. – Луцьк : ПП Іванюк В. П., 2014. – С. 151–165.

Yurii Maslov. Specificity of Future Socionomy Experts’ Sociocultural Competence Formation

// Наука і освіта.  2017.  №12. 91-98.


DOI:

Юрій Костянтинович Маслов,
доктор політичних наук, професор кафедри філософії, історії та політології,
Одеський національний економічний університет,
вул. Преображенська, 8, м. Одеса, Україна


СПЕЦИФІКА ФОРМУВАННЯ СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІОНОМІЧНОЇ СФЕРИ


АНОТАЦІЯ:

Мета дослідження – схарактеризувати специфіку формування соціокультурної компетентності майбутніх фахівців соціономічної галузі діяльності. Соціокультурну компетентність у дослідженні діагностовано за такими критеріями: соціоінтерактивний з показниками – перцептивно-інтерактивна компетентність, перцептивно-невербальна компетентність, комунікативна компетентність; етнокультурознавчний з показникми – етнічна ідентичність, етнічна толерантність, лігнвокультурологічні знання; професійно-психологічний з показниками – емоційний інтелект, емпатійність, толерантність. В експериментальному дослідженні взяли участь студенти Південноукраїнського націо- нального педагогічного університету імені К. Д. Ушинського (130 респондентів − ЕГ) та Ізмаїльського державного гуманітарного університету (110 респондентів − КГ). Показники соціоінтерактивного критерію сформованості соціокультурної компетентності студентів вимірювались за допомогою тестової методики «Перцептивно-інтерактивна компетентність» (модифікований варіант анкети М. Фетіскіна) та діаностувальної анкети «Рівень перцептивно- інтерактивної компетентності» Г. Розена. З метою вимірювання показника «комунікативна компетентність» було вико- ристано тестову методику «Комунікативні вміння» (модифікований варіант Л. Міхельсон). Показники професійно- психологічного критерію було виміряно за допомогою методики «Емоційний інтелект» Н. Холла. Водночас, було вико- ристано питальник для вимірювання рівня толерантності особистості (за В.Магун, М.Жамкочьян, М.Магурою). Для діагностування показників етнокультурознавчого критерію було викоирстано анкету «Типи етнічної ідентичності» (за Г.Солдатовою, С.Рижовою). За результатами першого етапу дослідження у респондентів було виявлено низький рівень сформованості соціокультурної компетентності. З метою формування соціокультурної компетентності студентів було розроблено експериментальну програму «Соціокультурна компетентність фахівця соціономічної галузі», яку було реалізовано в межах роботи студентської проблемної групи (респонденти ЕГ). Вона скаладалася з 54 навчальних годин та реалізовувалася упродовж трьох семестрів; передбачала 18 лекційних годин, 12 семінарсько-практичних годин і 24 годин відводилось на самостійну роботу студентів. Експериментальна програма в порівнянні з основним дисциплінами, що викладаються студентам-майбутнім фахівцям соціономічної галузі, мала певні переваги: елективні заняття дозволя- ли студентам виявити й переконатися в стійкості своїх інтересів, глибше пізнати і критично оцінити власні можливості, тобто розширити і поглибити знання та вміння, якими оволоділи студенти при вивченні основного курсу, та доповнити їх новими з метою формування міжкультурної компетентності. За результатами повторного оцінювання рівнів сформо- ваність соціокультурної компетентності студентів було зафіксовано значне їх підвищення, що свідчить про ефек- тивність запропонованої технології.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

соціокультурна компетентність, фахівці соціономічної сфери, студенти, програма міжнародного співробітництва, критерії, сформованість. 


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Анастази А. Психологическое тестирование / Анна Анастази, Сьюзан Урбина. – СПб.: ПИТЕР, 2002. – 688 с.
2. Андрущенко В.П. Стратегія реформування освіти в Україні: рекомендації з освітньої політики / В.П. Андрущенко. – Київ: К.І.С., 2003. – 296 с.
3. Арбєніна В.Л. Етносоціологія: Навчальний посібник / В.Л. Арбєніна. – Харків: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2007. – 316 с.
4. Балінченко С.П. Комунікативні засади інтеграційних процесів у сучасному суспільстві: дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністю 09.00.03 – соціальна філософія та філософія історії / С.П. Балінченко. – Донецький національний університет, Донецьк, 2005 – 189с.
5. Білоцерківська Н.Г. Формування соціокультурної компетентності майбутніх учителів у процесі вивчення гуманітарних дисциплін: дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / Н.Г. Білоцерківська. – Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди. – Харків, 2009. – 175с.
6. Вища освіта України і Болонський процес: Навчальний посібник / М.Ф. Степко, Я.Я. Болюбаш, В.Д. Шинкарук та ін. / За ред. В.Г. Кременя. – Тернопіль: Богдан, 2004. – 384 с.
7. Енциклопедія освіти / гол. ред. В. Г. Кремень ; Академія педагогічних наук України. – К., Юрінком Інтер, 2008 – 1040 с.
8. Кихтюк О.В. Психологічні особливості формування етнічної толерантності студентської молоді: дис. … канд. психол. наук: 19.00.07 – спеціальність «Педагогічна психологія» / Оксана Василівна Кихтюк. – Луцьк, 2010. – 157 с.
9. Комплексне бачення участі України в ре- алізації стратегії ЄС для Дунайського регіону // під загальною редакцією І. В. Студеннікова // Центр регіональних досліджень, Одеса. – 2015. – 155с.
10. Корнещук В. Теорія і практика формування професійної надійності майбутніх спеціалістів соціономічної сфери діяльності: дисертація на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук зі спеціальності 13.00.04 – теорія і методика Педагогіка – Education Science and Education, 2017, Issue 12 98 професійної освіти / В. Корнещук. – Державний заклад “Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського”. – Одеса, 2010.
11. Кремень В.Г. Трансформації особистості в освітньому просторі сучасної цивілізації / В.Г. Кремень // Педагогіка і психологія. – 2008. – № 2. – С. 5-14.
12. Усик О. Ф. Формування соціокультурної компетентності студентів філологічних спеціальностей у процесі вивчення гуманітарних дисциплін: дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.09 – теорія навчання / О. Ф. Усик. – Криворізь- кий державний педагогічний університет, Кривий Ріг, 2010. – 190 с.
13. Фетискин Н.П. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп: Учеб- ное пособие / Н.П. Фетискин и др. – М.: Издательство Института Психотерапии, 2005. – 490 с.
14. Червінська І. Соціокультурна складова мо- дернізації підготовки майбутнього вчителя до про- фесійної діяльності / І. Червінська, Я. Нікорак // збір- ник наукових праць «Гірська школа українських кар- пат» №11 (2014). – С.236-242.
15. Шехавцова С.О. Формування соціокультурної компетентності майбутніх учителів іноземної мови у позанавчальній діяльності університету: дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / С.О. Шехавцова. – Луганський національний університет імені Тараса Шевченка. – Луганськ, 2009. – 191с.

Renata Brzezińska, Liudmyla Ishchenko, Iryna Kalynovska. Future Teachers’ Axiological Sphere Development for Children’s Creativity Formation

// Наука і освіта.  2017.  №12. 99-104.


DOI:

Рената Бжезиньска,
доктор наук, директор інституту педагогіки, Куявська вища школа у Влоцлавку, Площа
Свободи, 1, м. Влоцлавек, Польща
Людмила Валентинівна Іщенко,
доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри психології та педагогіки розвитку дитини,
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини,
вул. Садова, 2, м. Умань, Україна,
Ірина Сергіївна Калиновська,
викладач кафедри спеціальної освіти, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини,
вул. Садова, 2, м. Умань, Україна


АКТУАЛІЗАЦІЯ АКСІОЛОГІЧНОЇ СФЕРИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО ФОРМУВАННЯ ТВОРЧОЇ ІНДИВІДУАЛЬНОСТІ ДІТЕЙ


АНОТАЦІЯ:

Стаття присвячена підготовці майбутніх педагогів до формування творчої особистості дитини дошкільного віку. Розв’язується актуальна проблема розвитку аксіологічної сфери майбутнього вихователя у підготовці до формування творчої індивідуальності дітей старшого дошкільного віку. Визначено необхідність забезпечення позитивної моти- вації у підготовці майбутнього вихователя до формування творчої індивідуальності дітей старшого дошкільного віку. Метою дослідження є розробка й перевірка експериментальної методики підготовки майбутнього вихователя до формування творчої індивідуальності дітей старшого дошкільного віку, спрямованої на актуалізацію їхньої аксіо- логічної сфери у вищому закладі освіти. Процес формування ціннісно-мотиваційної сфери до передбаченого виду діяльності включав такі напрями дослідження, як розробка методичних способів впливу, комплексу методів і прийо- мів, навчально-професійних завдань, спрямованих на розвиток позитивної мотивації студентів. Формування у студе- нтів позитивної мотивації до професійних дій із розвитку творчої індивідуальності старших дошкільників реалізова- но у змісті дисциплін, які ввійшли до міжпредметної системи, у процесі моделювання проблемних експериментальних ситуацій міжпредметного змісту на практичних заняттях, максимально наближених до реальної взаємодії з діть- ми. Організовано подальший диференційований розвиток аксіологічної сфери майбутнього вихователя (формування цінностей у сфері професійної взаємодії, творчої співпраці, ціннісного ставлення до дитини як до суб’єкта професій- ної творчої взаємодії). Обрано безпосередній (формування мотивації через здобуття досвіду творчої співпраці, залу- чення студентів до спільного процесу творчої діяльності з дітьми в дошкільних навчальних закладах) та опосередкований (викладач у навчальних умовах створює спеціальне оточення, уводить майбутнього вихователя до змодельо- ваних подій і під їхнім впливом породжує необхідну професійну мотивацію) шляхи формування позитивної професійної мотивації. За результатами проведеного педагогічного експерименту було підтверджено ефективність запро- понованої техніки підготовки студентів до формування творчої індивідуальності дітей старшого дошкільного віку.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

розвиток аксіологічної сфери, мотивація до професійної діяльності, міжпредметна система, активні методи навчання. 


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Духовні виміри професійно-мовленнєвого спілкування вихователя з дітьми / І. О. Луценко // Вісник Інституту розвитку дитини. Серія “Філософія, педагогіка, психологія” : (зб. наукових праць) / Педагогіка – Education Science and Education, 2017, Issue 12 104 Національний пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2011. – Вип. 15. – С. 97–103.
2. Іщенко Л. В. Діагностика підготовленості майбутніх вихователів до формування творчої індивідуальності старших дошкільників / Л. В. Іщенко // Проблеми підготовки сучасного вчителя : зб. наук. праць Уманського держ. пед. ун-ту ім. П. Тичини / [ред. кол.: Побірченко Н. С. (гол. ред.) та ін.] – Умань: ФОП Жовтий О. О., 2014. – Вип. 10, ч. 2. – С. 130– 137.
3. Лосєва Н. М. Педагогічна кар’єра в контексті самореалізації викладача / Н. М. Лосєва // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки : зб. наук. праць. – К. : Запоріжжя. – 2004. – Вип. 30. – С. 21–26.
4. Маслоу А. Г. Мотивация и личность / А. Маслоу. – СПб. : Евразия, 1999. – 205 с.
5. Панько Е. А. Психология деятельности воспитателя детского сада / Е. А. Панько. – Минск : Вышэйшая школа, 1996. – 157 с.
6. Пріма Р. М. Формування творчого потенціалу майбутнього фахівця дошкільної освіти засобами проектно-технологічної діяльності / Р. М. Пріма, М. І. Замелюк // Педагогічний часопис Волині: зб. Наукових праць. – Вип. 1. – Луцьк, 2015. – С. 41-46.
7. Хомич Л. О. Система психолого-педагогічної підготовки вчителя початкових класів : дис. ... докт. пед. наук : 13.00.04 “Теорія і методика професійної освіти” / Хомич Лідія Олексіївна; Ін-т педагогіки і психології проф. освіти АПН України. – К., 1998. – 408 с.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.