Oksana Vasiuk, Svitlana Vyhovska, Grzegorz Brzuze. Examining Students’ Academic Motivation

// Наука і освіта.  2017.  №12. 105-111.


DOI:

Оксана Вікторівна Васюк,
доктор педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки,
Світлана Володимирівна Виговська,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки,
Національний університет біоресурсів і природокористування України,
вул. Героїв оборони, 15, м. Київ, Україна,
Ґжеґож Бжузе,
доктор педагогічних наук, ад’юнкт Факультету педагогічних наук; Куявська вища школа у Влоцлавку,
пл. Свободи 1, м. Влоцлавек, Польща


ДОСЛІДЖЕННЯ НАВЧАЛЬНОЇ МОТИВАЦІЇ СТУДЕНТІВ 


АНОТАЦІЯ:

У статті розкриваються теоретичні та методичні аспекти проблеми мотивації навчання студентів. Актуальність дослідження обумовлена тим, що останнім часом більшість абітурієнтів прагнуть отримати диплом престижного закладу вищої освіти, а вже потім глибокі знання із спеціальності та відбутися як успішний фахівець. Це обумовило мету статті – дослідити мотивацію студентів закладів вищої освіти. З’ясовано, що в ієрархії мотивів навчальної діяльності виокремлюють мотиви: внутрішні та широкі соціальні, пізнавальні та соціальні, зовнішні й внутрішні, позитивні та негативні тощо. Під час дослідження використано класифікацію, яка дозволяє поділяти мотиви нав- чальної діяльності на дві групи: пізнавальні та соціальні. Адже ця класифікація достатньо повно охоплює мотивацію навчальної діяльності студентів. Опитування проводилось за допомогою методики вивчення мотивів навчальної діяльності (модифікація А. Реана, В. Якуніна). Воно засвідчило, що у системі навчання студентів домінантними є пізнавальні мотиви, зокрема «стати висококваліфікованим фахівцем», «придбати глибокі й міцні знання», «одержати інтелектуальне задоволення» тощо. Ці мотиви складають основу навчальної діяльності й пов’язані зі змістом та про- цесом навчання студентів; сприяють розвитку їх пізнавальної активності, забезпечують подолання труднощів у вирішенні навчально-пізнавальних завдань, що, у свою чергу, сприяє формуванню компетентного, конкурентоспро- можного фахівця. Соціальні мотиви засновані на розумінні суспільної необхідності навчання і пов’язані з підготов- кою до майбутньої професійної діяльності. Вони виявляються як мотиви самовдосконалення і самовизначення, а також як усвідомлення обов’язку, прагнення посісти гідне місце в колективі. Серед соціальних студентами усіх курсів найчастіше називається мотив «одержати диплом». Водночас такі мотиви, як «не відставати від однокурс- ників», «виконувати педагогічні вимоги», «бути прикладом для однокурсників», «уникнути осуду й покарання за погане навчання» студентами називаються нечасто (або не називаються взагалі). Це свідчить про недостатнє праг- нення студентів утвердити свій соціальний статус саме шляхом навчальної діяльності, а також про слабкий вплив на студентів авторитету як педагогів, так і однокурсників.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

мотивація, навчальна мотивація, мотив, пізнавальні мотиви, соціальні мотиви, студент, за- клад вищої освіти.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Айсмонтас, Б. Б. Педагогическая психология / Б. Б. Айсмонтас. – М. : ВЛАДОС-ПРЕСС, 2002. – 208 с.
2. Божович, Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте / Л. И. Божович. – М. : Просвеще- ние, 1968. – 464 с.
3. Божович, Л. И. Развитие мотивов учения у школьников / Л. И. Божович, Н. Г. Морозова, Л. С. Славина. – М. : АПН РСФСР, 1951. – Вып. 36. – С. 29-104.
4. Василенко, Н. В. Мотивація у професійному навчанні майбутніх вчителів технологій / Н. В. Василенко, О. Г. Видра [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://visnyk.chnpu.edu.ua/?wpfb_dl=694.
5. Вершинська, О. Б. Проблеми формування навчальної мотивації студентів ВНЗ / О. Б. Вершинська [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://tme.umo.edu.ua/docs/Dod/1_2010/VERSHYNSKA .pdf.
6. Вилюнас, В. К. Психологические механизмы мотивации человека В. К. Вилюнас. – М. : Изд-во МГУ, 1990. – 288 с.
7. Дубовицька, Т. Д. До проблеми діагностики навчальної мотивації / Т. Д. Дубовицька // Питання психології. – 2005. – № 1. – С. 73-78.
8. Изотова, Е. Г. Психологическая структура учебной деятельности студентов 1–5 курсов высших учебных заведений : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.07 / Е. Г. Изотова ; Ярославск. гос. пед. ун-т им. К. Д. Ушинского. – Ярославль, 2009. – 23 с.
9. Ильин, Е. П. Мотивация и мотивы / Е. П. Ильин. – СПб. : Питер, 2002. – 512 с.
10. Карпова, Е. В. Структура и генезис мотива- ционной сферы личности в учебной деятельности : автореф. дис. … д-ра психол. наук : 19.00.07 / Е. В. Карпова ; ГОУВПО Ярославск. гос. пед. ун-т. – Ярославль, 2009. – 51 с.
11. Костюк, Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості / Г. С. Костюк. – Київ : Рад. шк., 1989. – 608 с.
12. Ломтатидзе, О. В. Альтернативный способ работы с методикой А. А. Реана и В. А. Якунина «Изучение мотивов учебной деятельности студентов» / О. В. Ломтатидзе, О. В. Мылтасова // Известия Уральского федерального университета. – 2014. – № 1. – С. 189-197.
13. Маркова, А. К. Формирование мотивации учения : кн. для учителя / А. К. Маркова, Г. А. Матис, А. Б. Орлов – М. : Просвещение, 1990. – 192 с.
14. Мусаєв, К. Ф. Теоретичні основи мотивації навчальної діяльності / К. Ф. Мусаєв [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Pfto/2010_6/files/PD 610_47.pdf.
15. Орлов Ю. М. Потребностно-мотивационные факторы эффективности учебной деятельности сту- дентов вуза : дис. … д-ра психол. наук / Ю. М. Орлов. – М., 1984. – 525 с.
16. Рекун, Г. П. Діагностика навчальної мотивації студентів ВНЗ / Г. П. Рекун, Ю. І. Прус // Актуальні проблеми економіки. – 2015. – № 5. – С. 386–394. Педагогіка – Education Science and Education, 2017, Issue 12 111
17. Тимошенко, В. М. Психологічні особливості формування мотивації досягнення майбутніх учителів (на матеріалі вивчення іноземної мови) : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.07 / В. М. Тимошенко ; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – Київ, 2001. – 21 с.
18. Kulwinder, S. (2011) Study of Achievement Motivation in Relation to Academic Achievement of Students. International Journal of Educational Planning & Administration. vol. 1 (2), рр. 161–171.
19. Savage, N., Birch, R., Noussi, E. (2011) Motivation of engineering students in higher education. Engineering Education. Journal of the Higher Education Academy. vol. 6 (2), pр. 39–46. Retrieved from : http://dx.doi.org/10.11120/ened.2011.06020039.
20. Žygaitienė, B., Pošiūnaitė, K. (2013) Motives for Enrolment in the Lithuanian University of Educational Sciences and the Reasons for their Change (Comparative Study). Pedagogika, vol. 110 (2), рр. 27–34. Retrieved from : http://pedagogika.leu.lt/index.php/Pedagogika/article/vie w/122. 

Olena Chukhno. Experimental Work on Teaching Future Teachers Second Foreign Language Pronunciation

// Наука і освіта.  2017.  №12. 112-119.


DOI:

Олена Анатоліївна Чухно,
аспірант кафедри англійської філології,
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди,
вул. Валентинівська, 2, м. Харків, Україна


ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА РОБОТА З НАВЧАННЯ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ВИМОВИ ДРУГОЇ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ


АНОТАЦІЯ:

Вищі педагогічні навчальні заклади надають можливість своїм студентам отримати спеціальність учителя двох іноземних мов. Це зумовлює необхідність у розробці методики, яка дозволяє найбільш ефективно протя- гом обмеженого часу сформувати у студентів достатній рівень володіння професійною фонетичною компетент- ністю як складника загальної іншомовної комунікативної компетентності в другій іноземній мові. Автором було вперше теоретично обґрунтовано та розроблено методику формування в майбутніх учителів англомовної фонетичної компетентності на базі німецькомовної шляхом укладання циклічної моделі цього процесу та від- повідної підсистеми вправ. Метою дослідження є висвітлення результатів експериментальної перевірки ефек- тивності розробленої методики. Проведений педагогічний експеримент було розпочато передексперименталь- ним тестуванням, результати якого засвідчили доволі низький рівень володіння студентами вимовою англійсь- кої мови як другої іноземної, а також підтвердили необхідність систематичної роботи над удосконаленням усіх її аспектів. Експериментальне навчання здійснювалося за двома варіантами методики. Варіант А ґрунтувався на розробленій автором циклічній моделі професійно зорієнтованого навчання англійської вимови після німецької, що включала вступний теоретично-практичний і практичний цикли та передбачала поетапне формування про- фесійної фонетичної компетентності в другій іноземній мові із урахуванням досвіду вивчення майбутніми вчи- телями першої іноземної та рідної мов. Варіант Б методики відрізнявся від Варіанту А опорою в процесі нав- чання виключно на рідну мову студентів. Результати післяекспериментального зрізу довели ефективність обох варіантів методики, проте порівняння показників приросту у рівні сформованості складників професійної фоне- тичної компетентності дозволило зробити висновок, що Варіант А методики є значно ефективнішим, тому має перевагу перед Варіантом Б у впровадженні у навчальний процес.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

професійна фонетична компетентність, диференційна чутливість, фонетичні знання, фоне- тичні навички, фонетичні вміння.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Гутник В. М. Формування фонетичної компе- тенції у майбутніх учителів німецької мови у комуні- кативному вступному корективному курсі: дис. …кандидата пед. наук: 13.00.02 / Гутник Валентина Михайлівна. – К.: КНЛУ, 2017. – 399 с.
2. Долина А. В. Методика вдосконалення фоне- тичної компетенції у майбутніх учителів англійської мови у самостійній роботі: дис. …кандидата пед. наук: 13.00.02 / Долина Алина Василівна. – К.: КНЛУ, 2011. – 274 с.
3. Кажан Ю. М. Методика формування у майбу- тніх учителів рецептивної лексичної компетенції у процесі навчання німецької мови на базі англійської: дис. …кандидата пед. наук: 13.00.02 / Кажан Юлія Миколаївна. – К.: КНЛУ, 2012. – 360 с.
4. Ланова О. В. Підготовка майбутніх учителів англійської мови до навчання учнів просодичних засобів: автореф. дис. на здобуття. наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.02 «Теорія та методика навчан- ня (германські мови)» / О. В. Ланова. – Одеса: ПУНПУ імені К. Д. Ушинського, 2008. – 20 с.
5. Молчанова Л. В. Обучение второму иностранному языку в условиях формирования функ- ционального многоязычия в языковом вузе (на при- мере японского языка): дис. …кандидата пед. наук: 13.00.02 / Молчанова Лилия Викторовна. – Рязань: РГУ имени С. А. Есенина, 2009. – 255 с.
6. Ніколаєва С. Ю. Контроль у навчанні інозем- них мов і культур / С. Ю. Ніколаєва // Методика нав- чання іноземних мов і культур: теорія і практика: підручник для студ. класичних, педагогічних і лінгві- стичних університетів : за загальн. ред. С. Ю. Ніколаєвої. – К.: Ленвіт, 2013. – С. 154 – 174 с.
7. Перлова В. В. Методика формування у май- бутніх учителів англійської мови професійно орієн- тованих слухо-вимовних навичок: дис. …кандидата Педагогіка – Education Science and Education, 2017, Issue 12 119 пед. наук: 13.00.02 / Перлова Вікторія Володимирівна. – Х.: ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2007. – 301 с.
8. Чухно О. А. Зміст професійної фонетичної компетентності майбутніх учителів в англійській мовi після німецької / О. А. Чухно // Вісник Запорізького національного університету: збірник наукових праць. Педагогічні науки. – 2016. – № 2 (27). – С. 123 – 131.
9. Чухно О. А. Лінгвістична основа процесу фо- рмування фонетичної компетентності майбутніх учи- телів в англійській мові після німецької / О. А. Чухно // Науковий вісник кафедри ЮНЕСКО КНЛУ. Серія “Філологія, педагогіка, психологія”. – 2016. – Вип. 32. – С. 181 – 190.
10. Чухно О. А. Модель формування професійної фонетичної компетентності в другій іноземній мові / О. А. Чухно // Актуальні проблеми іноземної філоло- гії та освітній соціокультурний процес: матеріали ІІІ міжнародної науково-практичної конференції (Терно- піль, 8-9 грудня 2017 р.)/ За ред. Задорожної І. П. – Тернопіль: Тернопільський національний педагогіч- ний університет імені Володимира Гнатюка, 2017. – С. 282 – 285.
11. Чухно О. А. Підсистема вправ для формуван- ня професійної фонетичної компетентності в англій- ській мові після німецької / О. А. Чухно // Вісник Житомирського державного університету імені І. Франка: науковий журнал. Педагогічні науки. – 2017. – Вип. 4 (90). – С. 145 – 154.
12. Чухно О. А. Психолінгвістичні особливості оволодіння майбутніми вчителями англійської мови інтерлінгвальною вимовою в умовах субординативно- го мультилінгвізму / О. А. Чухно // Іноземні мови. – 2016. – №2 (86). – С. 34 – 39.
13. Чухно О. А. Реалізація принципів формуван- ня фонетичної компетентності у майбутніх учителів у процесі навчання англійської мови після німецької / О. А. Чухно // Іноземні мови. – 2016. – № 4 (88). – С. 51 – 57.
14. Gregory Amy. E. What’s phonetics got to do with language teaching / Amy E. Gregory // Applied Linguistics and Future Teachers Education: edited by Nat Bartels. – USA: Springer Science & Business Media Inc., 2005. – P. 201 – 220.
15. Hismanoglu M. An investigation of phonological awareness of prospective EFL teachers / M. Hismanoglu / Procedia – Social and Behavioral Sciences. – 2012. – № 31. – P. 639 – 645. 

Fedorchenko N. V., Kalaur I. R., Liubarets V. V. Legal Consciousness of Young People as a Prerequisite of Social Environment.

// Наука і освіта.  2017.  №12. 120-127.


DOI:

Федорченко Наталія Володимирівна,
доктор юридичних наук, доцент, завідувач
кафедри цивільного права та правового забезпечення туризму,
Київський університет туризму, економіки і права,
вул. Генерала Жмаченка, 26, м. Київ, Україна,
Калаур Іван Романович,
доктор юридичних наук, доцент, завідувач кафедри цивільного права і процесу,
Тернопілький національний економічний університет,
вул. Львівська, 11, м. Тернопіль, Україна,
Любарець Владислава Вікторівна,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри менеджменту
та інноваційних технологій соціокультурної діяльності,
Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова,
вул. Пирогова, 9, м. Київ, Україна


ПРАВОСВІДОМІСТЬ ЮНОГО ПОКОЛІННЯ ЯК
НЕОБХІДНА УМОВА СОЦІАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА


АНОТАЦІЯ:

Становлення України як соціальної, демократичної, правової держави потребує суттєвого підвищення правосвідомості громадян, їх правової культури. Правова свідомість відображає правову дійсність. Метою статті є дослідження правосвідомості учнів старших класів в умовах соціального середовища. Проаналізовано значення правосвідомості та правової культури у становленні громадянського суспільства. На основі узагальнення наукових джерел розкрито особливості і змістове наповнення понять «правосвідомість», «соціалізація», «правова соціалізація». Означено соціальну спрямованість правосвідомості юного покоління. Охарактеризовано три групи таких факторів усвідомлення людьми права як регулятора відносин. Досліджено психологічні чинники процесу правосвідомості: правова грамотність учнів старшої школи; сформованості громадянських якостей; ступінь їх правової відповідальності. Експеримент проводився на базі загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 м. Києва, яка працює за проектом «Школа юних лідерів громадянського суспільства» та загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №201 м. Києва, де право вивчається лише у рамках шкільної програми. Подано коротку характеристику позашкільного навчального закладу «Школа юних лідерів громадянського суспільства»: мета, завдання, викладацький склад, методи і форми формування правосвідомості підростаючого покоління під час педагогічного процесу. Експеримент охоплював три етапи. На першому етапі проведено порівняльний експеримент з метою виявлення рівня правової грамотності учнів загальноосвітнього навчального закладу і позашкільного закладу Школи юних лідерів громадянського суспільства. На другому етапі виконано порівняльний аналіз на визначення рівня сформованості громадянських якостей учнів: демократичність, суспільна ініціативність, гуманізм, етнічність, державна патріотичність, громадська свідомість, національна гідність, відданість справі українського державотворення, державний оптимізм, політична воля. На третьому етапі досліджено ступінь правової відповідальності учнів. Найважливішу роль у розвитку правової свідомості молодого покоління повинна відіграти оновлена і раціонально побудована система морального, трудового й інтелектуального виховання, яка спроможна забезпечити формування їхнього активного життєстверджуючого менталітету і перетворення культури правової поведінки в невід’ємну властивість особистості. Встановлено необхідність оновлення змісту шкільної програми, направленої на формування правової освіченості учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Окреслено перспективу подальших досліджень, направлену на профілактику комплексів психологічних заходів оптимізації процесу формування правових знань учнів загальноосвітніх навчальних класів, що сприятиме мотивації у необхідності формування їхньої правосвідомості.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

правосвідомість, правова культура, юність, учень, група, соціальне середовище, дослідження.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Авер’янова Г. М., Особливості соціалізації молоді в умовах трансформації суспільства / Г. М. Авер’янова, Н. М. Дембицька, В. В. Москаленко. – Київ: «ППП», 2005. – 307 с.
2. Bachinsky T.V. Determinants of Formation of Legal Consciousness and Legal Culture of Young Students: Attempts to Classify Them / T.V. Bachinsky // Форум права. – 2012. – № 2. – С. 40-47 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/ejournals/FP/2012-2/12btvcik.pdf
3. Бойко Д.М. Психологічні умови формування правової культури старшокласників / Д.М. Бойко // Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України, Київ, 2005. – 196 с.
4. Грицай С.М. Взаємозв’язок політичної і громадянської культури особистості / С.М.Грицай // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми виховання і спорту / Харк. держ. акад. дизайну та мистецтв. – Х., 2008. – № 7. – С. 42-44.
5. Додонов Р.О., Додонова В.І., Соціологія: навчальний посібник для курсантів і студентів вищих закладів освіти МВС України / Р. О. Додонов, В. І. Додонова – Донецьк, 2004. – 187с.
6. Землянська О.В. Судово-психологічна експертиза. Навчальний посібник для курсантів і слухачів Харківського національного університету внутрішніх справ. [Електронний ресурс]. / О.В. Землянська. – Харків: Вид-во ХНУВС, 2008. http://uchebnikonline.net/book/70-psixologichna-ekspertiza-navchalnijposibnik-zemlyanska-ov/2-annotaciya.html
7. Ильин И.А. О сущности правосознания / И.А. Ильин // Подготовка текста и вступительная статья И.Н.Смирнова. – М.: Рарогь, 1993. – 243 с.
8. Каминская В.И. Правосознание как элемент правовой культуры / В.И. Каминская, А.Р. Ратинов // Правовая культура и вопросы правового воспитания. – М., 1974. – С. 42-43.
9. Кейзеров Н. М. Политическая и правовая культура: Методологические проблемы / Н. М. Кейзеров. — М. : Юрид. лит., 1983. — 23
10. Коваленко Д.В. Зв'язок морального і правового в вихованні особистості / Д.В. Коваленко // Проблеми інженерно-педагогічної освіти: Зб. наук. пр. - Харків: Українська інженерно-педагогічна академія, 2005. - Вип. 10. - С. 294-298.
11. Крестовська Н.М. Матвєєва Л.Г. Теорія держави і права. Підручник. Практикум. Тести: підручник / Н.М. Крестовська, Л.Г. Матвєєва. – К.: Юрінком Інтер, 2015. – 584 с.
12. Леонтьев А. Н. Потребности и мотивы действия / А. Н. Леонтьев. – М. : Учпедгиз, 1962. – 246 с.
13. Любарець В.В., Положення про експеримент «Школа юних лідерів громадянського суспільства» / В.В. Любарець. – К.: Вид-во КУТЕП, 2015. – 13 с.
14. Малахов Валерий Петрович. Природа, содержание и логика правосознания / Валерий Петрович Малахов // Дис. … д-ра юрид. наук : 12.00.01 : Москва, 2001.– 502 c.
15. Подберезький М.К. Формування правової культури студентів вищих педагогічних навчальних закладів: автореф. дис. – канд. пед. наук / Подберезський Микола Кіндратович; Академія пед. наук України, ін-т педагогіки і психології проф. освіти – К., 1997. – 37 с.
16. Статут Громадської організації «Школа юних лідерів громадянського суспільства» / Уклад. В.В. Любарець. – К.: Вид-во КУТЕП, 2015. – 9 с.
17. Тюріна В. О., Система цінностей, правова соціалізація і правове виховання / В. О. Тюріна // Психологія на перетині тисячоліть: збірник наукових праць учасників П’ятих Костюківських читань. – К.: Гнозис, 1998. – т. 3. С. 396 – 404.
18. Шестопалюк О.В. Розвиток теорії громадянського виховання у радянській педагогіці 20-х років ХХ ст. / О. В.Шестопалюк // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. - 2008. - Вип. 18. - С. 39-43.

Babina V. O. Peculiarities of Technical University Students’ Legal Culture Formation.

// Наука і освіта.  2017.  №12. 128-134.


DOI:

Валентина Олександрівна Бабіна,
кандидат політичних наук, доцент кафедри правознавства,
Одеський національний політехнічний університет,
пр.Шеченко,1, м. Одеса, Україна


ФОРМУВАННЯ ПРАВОВОЇ КУЛЬТУРИ СТУДЕНТІВ ТЕХНІЧНОГО ВНЗ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглянуто найважливіший фактор розвитку сучасних соціально-економічних відносин, що проявляється у формуванні нового покоління фахівців технічної сфери, які здатні в умовах, що склалися, забезпечити стабільний процес суспільного розвитку. Метою дослідження є теоретична розробка і практична реалізація науково обґрунтованої концепції формування правової культури майбутньої професійної діяльності студентів технічного закладу вищої освіти. Для досягнення поставленої мети використані загальнонаукові методи дослідження: теоретичного аналізу – порівняльно-порівняльний, міждисциплінарних досліджень, логічний аналіз, моделювання; констатувальні – контент-аналіз нормативно-правових документів, метод семантичного диференціала, спостереження; прогностичні – аналіз стратегічних напрямків розвитку сучасних технологій і суспільства. Висвітлено підходи сучасних науковців до визначення сутності правової культури студентів і шляхів її формування у процесі професійної підготовки студентів технічних закладів вищої освіти неюридичного напрямку підготовки. Визначено и обосновано комплекс педагогічних умов, що забезпечують формування правової культури студентів в умовах технічного університету. Створено та запроваджено у нав- чальний процес концепцію формування правової культури студенів технічних вищих навчальних зкладів. В її покладено закономірності, що спрямовані на формування загальної, професійної і правової культури діяльності фахівців. Концепція структурно складається зі стандарту спеціаліста, основних компетенцій, моделі формування правової культури. Реалізація такої концепції закономірно призведе до формування основних компетенцій діяльності майбутнього фахівця. За результатами проведеного експериментального дослідження було зафіксовано позитивну динаміку розвитку правової культури студентів експериментальних груп, які навчалися за запропонованою програму, на відміну від студентів контрольної групи.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

правова культура, правознавство, правова освіта, концепція формування правової культури студентів.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Голосніченко І. Правосвідомість і правова культура у розбудові Української держави / І. Голосніченко // Право України. – 2005. – № 4. – С. 25.
2. Конституція України. Відомості Верховної Ради України(ВВР), 1996, N 30, ст. 141. Із змінами, внесеними згідно із Законом N 2952-VI (2952-17) від 01.02.2011, ВВР, 2011, N 10, ст. 68.
3. Кутиркін А. Шляхи розвитку та практики правового виховання населення України / А. Кутиркін // Право України. –2008. – № 3. – С. 122–125.
4. Скакун О. Ф. Теорія права і держави: Підручник / О. Ф. Скакун. – 2-ге видання – К.: Алерта; КНТ; ЦУЛ, 2010. – 520 с.
5. Указ Президента України «Про Національну програму правової освіти населення» // Офіційний вісник України. – 2001. – № 43. – стор. 36. – стаття 1921.
6. Ярошевська Т. Правова освіта для студентів вищих технічних навчальних закладів / Т. Ярошевська // Право України. – 2010. – № 5. – С. 149–154. 8. Cohen J.L. Civil Society and Political Theory / J.L. Cohen, A. Arato. –L., 1992.
8. Jensen E. Teaching with the Brain in Mind Text / E. Jensen. – Alexandria, Virginia, USA: Association of Supervision Curriculum Development, 1998. – 350 c.

Присяжнюк О. М. Аналіз організації мовної освіти в університетах Польщі та України.

// Наука і освіта.  2017.  №12. 135-140.


DOI:

Ольга Михайлівна Присяжнюк,
кандидат філологічних наук,
доцент кафедри гуманітарних та природничих дисциплін,
Міжрегіональна Академія управління персоналом,
вул. Фрометівська, 2, м. Київ, Україна


АНАЛІЗ ОРГАНІЗАЦІЇ МОВНОЇ ОСВІТИ В
УНІВЕРСИТЕТАХ ПОЛЬЩІ ТА УКРАЇНИ


АНОТАЦІЯ:

З огляду на актуальність реформ у рамках інтеграції української освіти в модель європейської освіти у статті здійснено порівняльний та факторний аналізи організації мовної освіти з викладання офіційно-державних мов в університетах Польщі та України. Виокремлено ідентичні та специфічні ознаки структурно-змістового характеру польської та української систем мовної освіти, при цьому об’єктом дослідження виступили кафедральна будова, дисциплінарне навантаження та фахова кваліфікація. Виділено передові здобутки польського педагогічного досвіду, вартого застосування щодо модернізації мовної освіти України з пропозицією виконання конкретних завдань, а саме: сьогодні варто виокремити із загальномовних філологічних факультетів самостійні україністичні факультети; впровадити нові, програмно удосконалені, мовні дисципліни; оновити та конкретизувати стосовно окремих галузей знань дисципліну «Українська мова професійного спрямування»; увести і поширити дисципліну «Культура української мови»; розглянути можливість запровадження фахової кваліфікації «Викладач української мови як іноземної» за програмою магістрів.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

мовна освіта, національна філологія, державна мова, офіційна мова, виш, факультет, кафедра, дисципліна, Україна, Польща.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Бублик Л. Мовна політика як складова національної політики держави: міжнародний аспект / Л. Бублик // Незалежний культурологічний часопис «Ї» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.jimagazine.lviv.ua/2015/Bublyk_Movna_polityka.htm
2. Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, виклад, оцінювання / Наук.ред укр. видання С.Ю.Ніколаєва. Перекл. з англ. – К.: Ленвіт, 2003. – 273 с.
3. Закон України про вищу освіту [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http//www.rada.gov.ua
4. Лопушинський І.П. Забезпечення конституційного статусу державної мови у вищій школі України сьогодення як належна перспектива мовленнєвої фахової практики [Електронний ресурс] / І. П. Лопушинський. – Режим доступу: http://academy.gov.ua/ej/ej3/txts/SOCIALNA/04- LOPUSHCINSKIY.pdf
5. Любашенко О.В. Мовна освіта: європейські тенденції і перспективи розвитку української лінгво-дидактики / О. В. Любашенко // Актуальні проблеми української лінгводидактики. Наукові записки. Серія: Педагогіка. – 2012. – № 1. – С. 11-15.
6. Наказ Міністерства освіти і науки України № 997 від 18 серпня 2016 року [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua
7. Ustawa z dnia 7 października 1999 r. O języku polskim. – Retrieved from: http//prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf
8. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku Prawo o szkolnictwie wyższym. – Dziennik Ustaw. – 2005. – № 164. – poz. 1365. – 21 s.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.