Oksana Vasiuk, Svitlana Vyhovska, Grzegorz Brzuze. Examining Students’ Academic Motivation
// Наука і освіта. – 2017. – №12. – 105-111.
DOI:
Оксана Вікторівна Васюк,
доктор педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки,
Світлана Володимирівна Виговська,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки,
Національний університет біоресурсів і природокористування України,
вул. Героїв оборони, 15, м. Київ, Україна,
Ґжеґож Бжузе,
доктор педагогічних наук, ад’юнкт Факультету педагогічних наук; Куявська вища школа у Влоцлавку,
пл. Свободи 1, м. Влоцлавек, Польща
ДОСЛІДЖЕННЯ НАВЧАЛЬНОЇ МОТИВАЦІЇ СТУДЕНТІВ
АНОТАЦІЯ:
У статті розкриваються теоретичні та методичні аспекти проблеми мотивації навчання студентів. Актуальність дослідження обумовлена тим, що останнім часом більшість абітурієнтів прагнуть отримати диплом престижного закладу вищої освіти, а вже потім глибокі знання із спеціальності та відбутися як успішний фахівець. Це обумовило мету статті – дослідити мотивацію студентів закладів вищої освіти. З’ясовано, що в ієрархії мотивів навчальної діяльності виокремлюють мотиви: внутрішні та широкі соціальні, пізнавальні та соціальні, зовнішні й внутрішні, позитивні та негативні тощо. Під час дослідження використано класифікацію, яка дозволяє поділяти мотиви нав- чальної діяльності на дві групи: пізнавальні та соціальні. Адже ця класифікація достатньо повно охоплює мотивацію навчальної діяльності студентів. Опитування проводилось за допомогою методики вивчення мотивів навчальної діяльності (модифікація А. Реана, В. Якуніна). Воно засвідчило, що у системі навчання студентів домінантними є пізнавальні мотиви, зокрема «стати висококваліфікованим фахівцем», «придбати глибокі й міцні знання», «одержати інтелектуальне задоволення» тощо. Ці мотиви складають основу навчальної діяльності й пов’язані зі змістом та про- цесом навчання студентів; сприяють розвитку їх пізнавальної активності, забезпечують подолання труднощів у вирішенні навчально-пізнавальних завдань, що, у свою чергу, сприяє формуванню компетентного, конкурентоспро- можного фахівця. Соціальні мотиви засновані на розумінні суспільної необхідності навчання і пов’язані з підготов- кою до майбутньої професійної діяльності. Вони виявляються як мотиви самовдосконалення і самовизначення, а також як усвідомлення обов’язку, прагнення посісти гідне місце в колективі. Серед соціальних студентами усіх курсів найчастіше називається мотив «одержати диплом». Водночас такі мотиви, як «не відставати від однокурс- ників», «виконувати педагогічні вимоги», «бути прикладом для однокурсників», «уникнути осуду й покарання за погане навчання» студентами називаються нечасто (або не називаються взагалі). Це свідчить про недостатнє праг- нення студентів утвердити свій соціальний статус саме шляхом навчальної діяльності, а також про слабкий вплив на студентів авторитету як педагогів, так і однокурсників.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
мотивація, навчальна мотивація, мотив, пізнавальні мотиви, соціальні мотиви, студент, за- клад вищої освіти.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Айсмонтас, Б. Б. Педагогическая психология / Б. Б. Айсмонтас. – М. : ВЛАДОС-ПРЕСС, 2002. – 208 с.
2. Божович, Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте / Л. И. Божович. – М. : Просвеще- ние, 1968. – 464 с.
3. Божович, Л. И. Развитие мотивов учения у школьников / Л. И. Божович, Н. Г. Морозова, Л. С. Славина. – М. : АПН РСФСР, 1951. – Вып. 36. – С. 29-104.
4. Василенко, Н. В. Мотивація у професійному навчанні майбутніх вчителів технологій / Н. В. Василенко, О. Г. Видра [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://visnyk.chnpu.edu.ua/?wpfb_dl=694.
5. Вершинська, О. Б. Проблеми формування навчальної мотивації студентів ВНЗ / О. Б. Вершинська [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://tme.umo.edu.ua/docs/Dod/1_2010/VERSHYNSKA .pdf.
6. Вилюнас, В. К. Психологические механизмы мотивации человека В. К. Вилюнас. – М. : Изд-во МГУ, 1990. – 288 с.
7. Дубовицька, Т. Д. До проблеми діагностики навчальної мотивації / Т. Д. Дубовицька // Питання психології. – 2005. – № 1. – С. 73-78.
8. Изотова, Е. Г. Психологическая структура учебной деятельности студентов 1–5 курсов высших учебных заведений : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.07 / Е. Г. Изотова ; Ярославск. гос. пед. ун-т им. К. Д. Ушинского. – Ярославль, 2009. – 23 с.
9. Ильин, Е. П. Мотивация и мотивы / Е. П. Ильин. – СПб. : Питер, 2002. – 512 с.
10. Карпова, Е. В. Структура и генезис мотива- ционной сферы личности в учебной деятельности : автореф. дис. … д-ра психол. наук : 19.00.07 / Е. В. Карпова ; ГОУВПО Ярославск. гос. пед. ун-т. – Ярославль, 2009. – 51 с.
11. Костюк, Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості / Г. С. Костюк. – Київ : Рад. шк., 1989. – 608 с.
12. Ломтатидзе, О. В. Альтернативный способ работы с методикой А. А. Реана и В. А. Якунина «Изучение мотивов учебной деятельности студентов» / О. В. Ломтатидзе, О. В. Мылтасова // Известия Уральского федерального университета. – 2014. – № 1. – С. 189-197.
13. Маркова, А. К. Формирование мотивации учения : кн. для учителя / А. К. Маркова, Г. А. Матис, А. Б. Орлов – М. : Просвещение, 1990. – 192 с.
14. Мусаєв, К. Ф. Теоретичні основи мотивації навчальної діяльності / К. Ф. Мусаєв [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Pfto/2010_6/files/PD 610_47.pdf.
15. Орлов Ю. М. Потребностно-мотивационные факторы эффективности учебной деятельности сту- дентов вуза : дис. … д-ра психол. наук / Ю. М. Орлов. – М., 1984. – 525 с.
16. Рекун, Г. П. Діагностика навчальної мотивації студентів ВНЗ / Г. П. Рекун, Ю. І. Прус // Актуальні проблеми економіки. – 2015. – № 5. – С. 386–394. Педагогіка – Education Science and Education, 2017, Issue 12 111
17. Тимошенко, В. М. Психологічні особливості формування мотивації досягнення майбутніх учителів (на матеріалі вивчення іноземної мови) : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.07 / В. М. Тимошенко ; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – Київ, 2001. – 21 с.
18. Kulwinder, S. (2011) Study of Achievement Motivation in Relation to Academic Achievement of Students. International Journal of Educational Planning & Administration. vol. 1 (2), рр. 161–171.
19. Savage, N., Birch, R., Noussi, E. (2011) Motivation of engineering students in higher education. Engineering Education. Journal of the Higher Education Academy. vol. 6 (2), pр. 39–46. Retrieved from : http://dx.doi.org/10.11120/ened.2011.06020039.
20. Žygaitienė, B., Pošiūnaitė, K. (2013) Motives for Enrolment in the Lithuanian University of Educational Sciences and the Reasons for their Change (Comparative Study). Pedagogika, vol. 110 (2), рр. 27–34. Retrieved from : http://pedagogika.leu.lt/index.php/Pedagogika/article/vie w/122.