Володарська Н. Д. Модель життєвих стратегій особистості з вадами здоров’я: способи оптимізації практикування в рекреаційній системі.

// Наука і освіта.  2016.  №9. – 36-41.

  Наталія Дмитрівна Володарська

кандидат психологічних наук, старший науковий співробітник, 

провідний науковий співробітник 

Інституту психології імені Г. С .Костюка НАПН України, 

вул. Паньківська, 2, м. Київ, Україна 


МОДЕЛЬ ЖИТТЄВИХ СТРАТЕГІЙ ОСОБИСТОСТІ З ВАДАМИ ЗДОРОВ’Я: СПОСОБИ ОПТИМІЗАЦІЇ ПРАКТИКУВАННЯ В РЕКРЕАЦІЙНІЙ СИСТЕМІ


АНОТАЦІЯ:

У статті проаналізовано складові життєвих стратегій особистості з вадами здоров’я, розвиток та корекція їх складових в індивідуальній та груповій формах роботи в умовах рекреаційної системи. Описано когнітивні, афективні, ціннісно-смислові та комунікативно-діяльнісні механізми, що можуть бути використані в діалогово-феноменологічній моделі розвитку складових життєвих стратегій.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

життєва стратегія, розвиток життєвих стратегій особистості, діалогово-феноменологічна модель розвитку складових життєвих стратегій особистості, психологічна травма, кризові ситуації, рекреаційна система.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1.Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни / К. А. Абульханова-Славская. –М.: Мысль,1991. –384 с.

2. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами: Збірник наукових праць. –No2. –Київ. –2002. –338 с.

3.Володарська Н. Д. Активізація процесу самотворення методами групової терапії / Н. Д. Володарська // Проблеми гуманітарних наук: зб. наук. праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка) / ред. кол. Надія Скотна (гол. ред.), І. Галян та інш. –Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ ДДПУ імені Івана Франка. –2014. –Вип. 33. Психологія. –С. 17-28.

4.Виховання духовності особистості: Науково-методичний посібник / М. Й.Боришевський, Н. Д. Володарська, О.І. Пенькова та ін. / За загальною редакцією М. Й. Боришевського.–К.: Поліграфія, 2011. –193 с.

5.Володарська Н. Д. Перспективи застосування методів діалогової психотерапії в умовах суспільних трансформацій / Н. Д. Володарська // Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». –Випуск 2. –Том 1. –Херсон. –2016. –С. 24-30. Психологія–Психология–Psychology "Наука і освіта", No9, 2016 40

6.Клопота Є. А. Особливості формування «Я - образу» в осіб з вадами здоров’я / Є.А. Клопота. –Х.: 2004. –35 с.

7.Кроник А., Ахмеров Р. Каузометрия. Методы самопознания, психодиагностики и психотерапии в психологи жизненного пути / А. Кроник, Р. Ахмеров. –М.: 2003. –275с.

8. Леонтьев Д. А. Психология смысла: природа. Строение и динамика смысловой реальности / Д. А. Леонтьев. –М.: Смысл, 1999. –487 с.

9.Сердюк Л.З. Психологічні основи мотивації професійного становлення особистості / Л.З.Сердюк // Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України. Том У1: Психологія обдарованості. –Випуск 12. - Київ-Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І.Франка,2016. –С.202-210.

10.Татенко В.О. Субъект психологической активности: поиск новой парадигмы / В. О. Татенко // Психологический журнал. –1995. –Т.16. –No 3. –С. 23-34.

11. Титаренко Т. М. Життєвий світ особистості: у межах і за межами буденності / Т. М. Титаренко. –К.: Либідь, 2003. –376 с.

Головська І. Г., Граждиян Ю. А. Психологічні умови розвитку мотивації досягнення успіху у студентів-психологів із високим рівнем інтернальності.

// Наука і освіта.  2016.  №9. – 42-47.

Ірина Георгіївна Головська

кандидат психологічних наук, доцент кафедри теорії та методики практичної психології, 

Юлія Андріївна Граждиян

магістр кафедри теорії та методики практичної психології соціально-гуманітарного факультету, 

Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського, 

вул. Фонтанська дорога, 4, м. Одеса, Україна  


ПСИХОЛОГІЧНІ УМОВИ РОЗВИТКУ МОТИВАЦІЇ ДОСЯГНЕННЯ УСПІХУ У СТУДЕНТІВ - ПСИХОЛОГІВ

ІЗ ВИСОКИМ РІВНЕМ ІНТЕРНАЛЬНОСТІ

АНОТАЦІЯ:

Стаття є продовженням дослідження, представленого в попередній статті «Вплив локусу контролю на мотивацію досягнення успіху студентів-психологів» і акцентує увагу на групі студентів-психологів із високим рівнем інтернальності за низького рівня мотивації досягнення. У статті представлено експеримент зі створення психологічних умов розвитку мотивації досягнення успіху у студентів-психологів із високим рівнем інтернальності, а також динаміка розвитку мотивації досягнення в умовах створення сприятливих психологічних умов.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

інтернальність, екстернальність, розвиток мотивації до досягнення успіху, мотив орієнтації на успіх, зміст, упевненість у собі.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1.Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни / К. А. Альбуханова-Славская. –М.: Мысль, 1991. –299 с.

2.Башкаева Н., Вербицкий А. Психология мотивации студентов / Н. Башкаева, А. Вербицкий. –изд. Litres, 2016.–459 с.

3. Гордеева Т. О. Психология мотивации достижения / Т. О. Гордеева. –М. –2006. –210 с.

4. Леонтьев А. Н.Деятельность. Сознание. Личность / А. Н. Леонтьев. –М., 1975. –180 с.

5. Макклелланд Д. Мотивация человека / Д. Макклелланд. –СПб.: Питер, 2007. –672 с.

6. Орлов Ю. М. Потребностно-мотивационные факторы эффективности учебной деятельности студентов ВУЗ-а: дисс... докт. психол. наук / Ю. М. Орлов. –М. –1984. –250 с.

7. Одегов Ю. Г. Мотивация персонала: учебное пособие. Практические задания (практикум) / Ю. Г. Одегов, Г. Г. Руденко, С. Н. Апенько, А. И. Мерко. –М.: Издательство «Альфа-Пресс», 2010. –640 с.

8. Словарь по книге Психология человека от рождения до смерти / Под общ. ред. А.А. Реана. –М., 2002. –300 с.

9. Хекхаузен Х. Психология мотивации достижения/ Х. Хекхаузен. –Санкт-Петербург: Речь, 2001. –256 с.

10. Чебикін О.Я. Проблеми емоційної регуляції діяльності / О. Я. Чебикін // Міжнар. наук.-практ. конф. «Становлення емоційної зрілості особистості», 14 вересня 2009 р. –Одеса, 2009. –С. 8-9.

Грек О. М., Нестерова О. В. Особливості психологічного супроводу тривожних молодших школярів із неповних сімей в умовах рекреації.

// Наука і освіта.  2016.  №9. – 47-51.

Олена Миколаївна Грек

кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології розвитку і соціальних комунікацій, 

Олена Валеріївна Нестерова

магістрант соціально-гуманітарного факультету, 

Південноукраїнський національний педагогічний університет ім.К.Д.Ушинського, 

вул. Фонтанська дорога, 4, м.Одеса, Україна,  


ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОГО СУПРОВОДУ ТРИВОЖНИХ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ І З НЕПОВНИХ СІМЕЙ В УМОВАХ РЕКРЕАЦІЇ 


АНОТАЦІЯ:

У статті представлено теоретичний аналіз сучасних підходів до вивчення поняття тривоги та тривожності, її видів, причин і джерел виникнення. Розглядаються результати емпіричного дослідження, спрямованого на вивчення рівня тривожності у молодших школярів із неповних сімей в умовах рекреаційного закладу. Запропоновано програму психологічного супроводу тривожних молодших школярів із неповних сімей в умовах рекреаційного закладу, а також апробація тренінгу зі зниження рівня тривожності.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

тривожність, молодший шкільний вік, неповна сім’я, психологічний супровід.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1.Данилков А.А. Психологические средства регуляции ситуативной тревожности в условиях временного детского коллектива: автореф. дисс. ...канд. психол. н.:19.00.01/ А. А. Данилков. –Новосибирск, 2004. –23с. Психологія–Психология–Psychology "Наука і освіта", No9, 2016 50

2.Иванченко В.А. Социально-психологические особенности детей из неполных семей/ В. А. Иванченко //Известия Саратовского университета. –2010. –Т.10. –Вып. 2. –С. 69-72.

3. Лютова Е. К. Шпаргалка для взрослых: Психокоррекционная работа с гиперактивными, агрессивными, тревожными и аутичными детьми / Е. К. Лютова, Г. Б. Монина. –М.: Академия, 2000. –190 с.

4. Микляева А. В. Школьная тревожность: диагностика, профилактика, коррекция / А. В. Микляева, П. В.Румянцева. –СПб. : Речь, 2006. –248 с.

5. Прихожан А. М. Тревожность у детей и подростков: психологическая природа и возрастная динамика / А. М. Прихожан. –М., 2000. –260 с.

6.Симоненко С. Н. Рекреационная психология детства: достижения и перспективы / С. Н. Симоненко, Е. Н. Грек, Е. В. Костюнина, И. В. Леженко // Наука і освіта. –2014. –No12. –С. 7-12.

7.Спиваковская А. С. Психотерапия: игра, детство, семья. / А. С.Спиваковская.–ООО Апрель Пресс; ЗАО Изд-во ЭКСМО-Пресс, 2000. –304 с.

8. Спилбергер Ч. Д. Концептуальные и методологические проблемы исследования тревоги/Ч. Д.Спилбергер// Стресс и тревога в спорте. –М., 1983. –282 с.

9.Чебикін О. Я. Емоційна сфера дітей, що виховуються в різних соціальних умовах / О. Я. Чебикін, І. П. Сопрун // Наука і освіта. –2001. –No6. –С. 3-5.

10.Kyrpenko T. M. Influence of psychological self-defense mechanisms on personal formation and behavior model of teens / T. M. Kyrpenko // Problems of Modern Psychology : Collection of research papers of Kamianets-Podilskyi Ivan Ohienko National University, G.S. Kostiuk Institute of Psychology at the National Academy of Pedagogical Science of Ukraine / scientific editing by S. D. Maksymenko, L. A. Onufriieva. –Issue 27. –Kamianets-Podilskyi : Aksioma, 2015.Р. 198-210.

Дегтяренко Т. В., Буряк М. Г., Скачкова Н. С. Особливості емоційного стану жінок при різних типах материнського ставлення.

// Наука і освіта.  2016.  №9. – 52-58.

Тетяна Володимирівна Дегтяренко

доктор медичних наук, професор кафедри біології і основ здоров’я, 

Марина Георгіївна Буряк

аспірант кафедри психології, 

Наталя Сергіївна Скачкова

практичний психолог ДЗ ССКС імені В.П. Чкалова МОЗ України, 

Південноукраінський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,

вул. Фонтанська дорога, 4, м. Одеса, Украіна.


ОСОБЛИВОСТІ ЕМОЦІЙНОГО СТАНУ ЖІНОК ПРИ РІЗНИХ ТИПАХ МАТЕРИНСЬКОГО СТАВЛЕННЯ


АНОТАЦІЯ:

У статті представлено результати оцінки емоційного стану жінок при різних типах материнського ставлення. Комплексне психодіагностичне обстеження з використанням адекватних методик тестування дозволило визначити ознаки депресивного стану, ситуативної та особистісної тривожності, а також рівня невротизації жінок при сформованому, тривожному та ігноруючому типах їх материнського ставлення


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

материнське ставлення, емоційний стан, сформований, тривожний, ігноруючий тип.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 1. Дегтяренко Т. В. Материнське відношення з ускладненою вагітністю: сучасний стан і актуальність проблеми / Т. В. Дегтяренко, О. О. Зелинський, М. Г. Буряк // Вісник психіатрії та психофармакотерапії: наук. журнал ВАК – Одеса, 2005. - No1(7). – С. 39-43.

2. Дегтяренко Т. В. Психологічні особливості материнського ставлення у жінок, які виховують дітей з відхиленнями у психофізичному розвитку / Т. В. Дегтяренко, О. О. Зіборова // Наука і освіта. – 2013. – No7. – С. 146-150.

3.Райгородский Д. Я. Практическая психодиагностика. Методики и тести / Д. Я. Райгородский // Учебное пособие. – Самара: Бахрах –М., 2001. – 672 с.

4.Филиппова Г. Г. Психология материнства / Г. Г. Филиппова // Учебное пособие. –М.: Изд-во Института Психотерапии, 2002. –240 с.

5. Эриксон Э.  Детство и общество [перевод с англ.] / Э. Эриксон // – М., Изд-во Летний сад, 2000. –416 с.

6. Дегтяренко Т. В. Психофізіологічні аспекти феноменології материнства / Т. В. Дегтяренко, М. Г. Буряк // Міжнародний медико-філософський журнал «Інтегративна антропологія»: наук. журнал ВАК – Одеса, 2016. – No1(27). – С. 69-73.

7. Герхад С. Как любовь формирует мозг ребёнка / С. Герхард // Пер. с англ. Ю.В. Рыковской. – М.: Этерна, 2012. –320 с.

8. Брутман В. И. Динамика психологического состояния женщин во время беременности и после родов / В. И. Брутман, Г. Г. Филиппова, И. Ю. Хамитова // Вопр. психол.: научн. журнал. – 2002. – No1. – С. 59-68.

9.Чебикін О.Я. Проблеми емоційної регуляції діяльності / О. Я. Чебикін // Міжнар. наук.-практ. конф. «Становлення емоційної зрілості особистості», 14 вересня 2009 р. – Одеса, 2009. – С. 8-9.

Журавльова Л. П., Лучків В. З. Дослідження асертивних стратегій поведінки в умовах рекреації.

// Наука і освіта.  2016.  №9. – 59-63.

Лариса Петрівна Журавльова,

доктор психологічних наук, професор,

декан соціально-психологічного факультету,

завідувач кафедри соціальної та практичної психології,

Віталія Зіновіївна Лучків,

аспірант кафедри соціальної та практичної психології,

Житомирський державний університет імені Івана Франка,

вул. Велика Бердичівська, 40, м. Житомир, Україна


ДОСЛІДЖЕННЯ АСЕРТИВНИХ СТРАТЕГІЙ ПОВЕДІНКИ В УМОВАХ РЕКРЕАЦІЇ 


АНОТАЦІЯ:

Досліджуються особливості асертивних стратегій поведінки школярів у рекреаційних умовах дитячого літнього табору відпочинку. Показано, що в основі різних стратегій поведінки в міжособистісній взаємодії лежать відповідні емпатійні ставлення. Доводиться, що рекреаційні умови дитячого літнього табору відпочинку є фасилятивними для дослідження емпатійної детермінації асертивності та вивчення відповідних асертивних стратегій за допомогою природного експерименту.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

асертивність, асертивна поведінка, асертивні стратегії, емпатія, інтегральна емпатія, емпатійне ставлення, рекреаційні умови.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 

1.БехІ.Д. Виховання особистості /І.Д. Бех:Підручник –К.: Либідь, 2008. –848 с.

2.Журавльова Л.П. Психологія емпатії: монографія / Л. П. Журавльова. –Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2007. – 328 с.

3.Журавльова Л.П. Емпатійні ставлення та їх класифікація / Л. П. Журавльова // Соціальна психологія. – 2008. − No5(31) – С. 39-46.

4.Журавльова Л.П. Діагностика форм та типів емпатії / Л. П. Журавльова // Психологія. Зб. наук. праць НПУ ім. М. Драгоманова. –Сер. No 12. Психологічні науки. –2010. –No 31(55). –С. 154-161.

5.Каппони В. Сам себе психолог / В. Каппони, Т. Новак. –СПб.: Питер, 1998. –350 с.

6.Лебединський Е.Б.Психологічні особливості розвитку творчого потенціалу особистості школяра в умовах рекреації / Е. Б.Лебединський: Автореф. дис. ... канд. психол. наук .–Одеса, 2016. –22 с.

7.Лучків В. З. Емпатія як чинник асертивних поведінкових стратегій / В. З. Лучків // Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, IV(43), Issue: 88, 2016. –С.72 –76. Психологія–Психология–Psychology"Наука і освіта", No9, 201662

8.Лучків В. З. Емпатія як чинник асертивності в юнацькому віці / В. З. Лучків // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 12 : Психологічні науки. –2016. – Вип. 3. С. 203-210.

9.Райгородский Д.Я. Практическая психодиагностика. Методики и тесты. Учебное пособие / Д. Я. Райгородского // под ред. Д. Я. Райгородского. – Самара: Бахрах.–М, 2006. – С. 470-475.

10.Саннікова О.П. Діагностика асертивності: результати апробації методики «ТОКАС» / О.П. Саннікова, О. І. Санніков, Н. М. Подоляк // Наука і освіта. − No3/СХІІІ. − Одеса, 2013. − С. 140-144.

11.Симоненко С. Н., Лебединский Э. Б. Актуальные проблемы рекреационной психологии детства / С. Н. Симоненко, Э. Б. Лебединский // Наука і освіта. Спецвипуск: «Актуальні проблеми рекреаційної психології дитинства». –Одеса, 2011. –No11. –С. 6-7.

12.Шейнов В. П. Разработка теста ассертивности, удовлетворяющего требованиям надежности и валидности / В. П. Шейнов // Вопросы психологии. –2014. –No2. –С.107-116.

13.Юсупов И.М. Вчувствование, проникновение, понимание / И. М. Юсупов. –Казань: Изд-во Казанского ун-та, 1993. –214 с.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.