Мазоха І. С. Агресивність як чинник конфліктної поведінки особистості.

// Наука і освіта.  2016.  №9. – 99-104.

 

Інна Степанівна Мазоха

Кандидат психологічних наук, доцент, 

завідувач кафедри загальної та практичної психології, 

Ізмаїльський державний гуманітарний університет,

вул.Рєпіна,12,м.Ізмаїл,Україна


АГРЕСИВНІСТЬ ЯК ЧИННИК КОНФЛІКТНОЇ ПОВЕДІНКИ ОСОБИСТОСТІ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглядаються особливості конфліктної поведінки осіб, які вирізняються високою та низькою схильністю до агресивності. Розкрито поняття конфліктної поведінки та агресивності. Проаналізовано різні підходи до обґрунтування чинників виникнення та розвитку конфліктних форм поведінки та виокремлено їхні суб’єктивні детермінанти. Серед суб’єктивних чинників конфліктної поведінки виявлено агресивність, образливість, запальність, підозрілість, тип вищої нервової діяльності, характеристики темпераменту індивіда тощо. Емпірично доведено, що агресивність спричиняє конфліктну поведінку.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

конфліктна поведінка, агресивність, чинники, якісний аналіз, фактори особистості за Р. Кеттеллом.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 1. А.с. Тест-опросник качественных показателей агрессивности/ Ольга Павлівна Саннікова, Інна Степанівна Мазоха. Заявка No 19386 від 14.11.2006; реєст-рац. No 19171 від 10.01.2007. –26 с.

2. Бэрон Р., Ричардсон Д. Агрессия / Р.Бэрон, Д.Ричардсон / Пер. с англ. –СПб. : Питер, 1998. –330 с.

3. Ильин Е.П. Психология общения и межличностных отношений / Е.П.Ильин. –СПб. : Питер, 2009. –576 с.

4. Курбатов В.И. Конфликтология / В.И.Курбатов. –Ростов-на-Дону, 2007. –455 с.

5. Ложкин Г. В. Практическая психология конфликта: учеб.пособие / Г. В. Ложкин, Н.И. Повякель. –К.: МАУП, 2002. –256 с.

6. Ложкін Г. В., Пов’якель Н. І. Психологія конфлікту : теорія і сучасна практика / Г. В. Ложкин, Н. И. Повякель. –К. : МАУП, 2007. –435 с.

7. Мельников В.М. Введение в экспериментальную психологию личности/ В.М.Мельников, Л.Т. Ямпольский. –М.: Просвещение, 1985.–319 с.

8. Налчаджян А. А. Агрессивность человека / А. А. Налчаджян. –СПб. : Питер, 2007. –736.

Массанов А. В. Творчество как условие преодоления субъективных трудностей личности.

// Наука і освіта.  2016.  №9. – 105-110.

Анатолий Викторович Массанов

доктор психологических наук, профессор 

кафедры психологии развития и социальных коммуникаций, 

Южноукраинский национальный педагогический университет имени К. Д.Ушинского, 

ул. Фонтанская дорога, 4, г. Одесса, Украина


ТВОРЧЕСТВО КАК УСЛОВИЕ ПРЕОДОЛЕНИЯ СУБЪЕКТИВНЫХ ТРУДНОСТЕЙ ЛИЧНОСТИ


АНОТАЦІЯ:

В статье рассматриваются условия преодоления субъективных трудностей, в частности, психологических барьеров в деятельности и общении личности. Главным условием определено привлечение личности к творческой деятельности и содействие ее проявлению креативности. Экспериментально исследована связь между уровнем креативности как черты характера личности и ее склонностью испытывать психологические барьеры. Показано, что достаточно высокий уровень развития креативности имеет обратную связь со склонностью испытывать психологические барьеры.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

психологические барьеры, творческая деятельность, креативность, субъективные трудности, личность.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 1. Богоявленская Д.Б. Психология творческих способностей / Д.Б.Богоявленская; Психологический ин-т РАО. –Самара : Федоров, 2009. –414 с.

2.Грановская Р.М. Творчество и преодоление стереотипов / Р.М. Грановская, Ю.С. Крижанская. –СПб. : ОМS, 1994. –192 с.

3.Кедров Б. М. Творчество в науке и технике / Б. М. Кедров. –М. : Просвещение, 1987. –192 с.

4.Массанов.А.В. Психологічні бар’єри в про-фесійному самовизначенні особистості: монографія / А.В.Массанов. –Одеса : Видавець М.П.Черкасов, 2010. –371 с.

5.Моляко В. О. Творча діяльність в ускладнених умовах : Наук.-метод. посібник / АПН України; Інститут психології ім. Г. С. Костюка / В. О. Моляко, Н.А. Ваганова, Ю.А. Гулько, [та ін.] ; за заг. ред. В.О. Моляко. –К., 2007. –308 с.

Мілютіна К. Л. Вплив інформальної діяльності на соціалізацію підлітків із вадами зору.

// Наука і освіта.  2016.  №9. – 111-117.

Катерина Леонідівна Мілютіна,

доктор психологічних наук, професор кафедри психології розвитку,

Київський національний університет імені Тараса Шевченка,

вул. Глушкова 2, м. Київ, Україна


ВПЛИВ ІНФОРМАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ НА СОЦІАЛІЗАЦІЮ ПІДЛІТКІВ ІЗ ВАДАМИ ЗОРУ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглянуто особливості розвитку самооцінки та соціальної адаптації дітей з вадами зору, які навчаються в умовах школи-інтернату. Було виявлено значимі відмінності в таких показниках, як адаптивність, самосприйняття, прийняття, емоційна комфортність, які були значно нижче, ніж у здорових підлітків. Гурткова діяльність сприяла покращенню цих показників.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

самооцінка, Я-концепція, адаптація, інформальна освіта, психологічний гурток.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Драндров Г.Л. Особенности развития я-концепции у подростков с нарушенным зрением /Г.Л. Драндров, Д.Н. Сюкиев // Современные проблемы науки и образования [Электронный ресурс]. –2015. –No 2-2. Режим доступа: http://www.science-education.ru/ru/article/view?Id=21828

2. Крюкова Е. В. Формирование позитивной Я-концепции у подростков с нарушениями зрения / Е. В. Крюкова // Психологические и педагогические науки: Всероссийский журнал научных публикаций, апрель 2011. –С. 50-51.

3. Липкова О. И. Общие и специфические особенности развития личности подростков с нарушением зрения: автореф. ... канд. психол. наук : 19.00.13 / О. И. Липкова. М., 2001. –24 с.

4.Литвак А. Г. Психология слепых и слабовидящих / А. Г. Литвак. –СПб.: РГПУ им. Герцена, 1998. –270 с.

5. Лубовский В. И. Общие специфические закономерности развития психики аномальных детей /В. И. Лубовский // Дефектология. –1971. –No 6. –С. 15-20.

6. Малкова Т. П. Оценка вероятностей успешной социально-психологической адаптации выпускников школ для слепых и слабовидящих детей / Т. П. Малкова // Педагогика, психология, теория и методика обучения. –2002. –No 3. –С. 188-191.

7. Мамайчук И. И. Психологическая помощь детям с проблемами в развитии / И. И. Мамайчук. –СПб. : Речь, 2001. –201 с.

8. Никулина И. Н. Развитие самооценки школьников с нарушениями зрения: автореф. ... канд. психол. наук : 19.00.10. / И. Н. Никулина.–СПб., 2006. –24 с.

9. Романова О. Л. Экспериментально-психологическое исследование особенностей личности больных, страдающих физическими недостатками / О. Л. Романова // Журнал неврологии и психиатрии им. С. С. Корсакова. –1982. –No2. –98 с.

10. Ростомашвили И. Е. Особенности самосознания подростков в условиях зрительной депривации: автореф. ... канд. псих.наук : 19.00.11 / И. Е. Ростомашвили. –СПб., 2000. –24 с.

11. Симоненко С. Н. Рекреационная психология детства: достижения и перспективы / С. Н. Симоненко, Е. Н. Грек, Е. В. Костюнина, И. В.Леженко // Наука і освіта. –Вип.12. –2014. –С. 7-13.

12. Шимгаева А. Н. Феномен тревожности у подростков с нарушением зрения: автореф. ... канд. психол. наук : 19.00.10 / А. Н. Шимгаева. –М. –2007. –24 с.

13. Чепелева Н. В. Дискурсивные практики самопроектирования личности / Н. В. Чепелева // Наука і освіта. –10. –2015. –С. 5-11.

Помилуйко В. Ю. Шлях до зрілості через життєві кризи дорослих.

// Наука і освіта.  2016.  №9. – 117-123.

Віра Юріївна Помилуйко

кандидат психологічних наук, докторант, 

Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова,

вул. Пирогова, 9, м. Київ, Україна


ШЛЯХ ДО ЗРІЛОСТІ ЧЕРЕЗ ЖИТТЄВІ КРИЗИ ДОРОСЛИХ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглянуто вікові кризи в дорослому віці, їх різновиди, наслідки та вектори розвитку. Визначено позитивну і негативну симптоматику, що виникає в період зрілості особистості в процесі подолання основних життєвих криз. Виявлено, що в описі криз дорослого періоду центральне місце відведено перегляду основних цілей і життєвих орієнтирів особистості, що є загальною характеристикою криз дорослості.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

вікові кризи, вектори розвитку, дорослість, переживання, різновиди життєвих криз, фрустрації.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1.Варбан Є. О. Життєва криза: поняття, концепції та прояви / Є. О.Варбан // Збірник наукових праць Кам’янець Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології ім.Г.С. Костюка АПН України. –2010. –Вип.10. –С. 120-133.

2.Василюк Ф.Е. Типология переживания различных критических ситуаций / Ф.Е.Василюк // Психологический журнал. –1995. –No5.–Т.16. –С. 104-114.

3.Гресь Л.О. Наукові підходи до аналізу чинників перебігу кризи середини життя / Л.О.Гресь // Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди (Серія: «Психологія»). –2014. –Т. 1. –No 44. –Т. 6. –С. 59-65.

4.Гречаник О.Акмеологічний супровід учителя в періоди вікових криз професійного становлення / О. Гречаник // Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. –2014. –Вип. 8. –С. 35-40.

5.Дзюба Т.М. Психологія дорослості з основами геронтопсихології: навч. посіб. для студентів вищих навчальних закладів / Т.М.Дзюба, О.Г.Коваленко; за ред. проф. В. Ф. Моргуна. – П., 2013. –172с.

6.Моргун В.Ф. Превентивно-профілактичний психологічний супровід професійної орієнтації на основі багатовимірної теорії особитості / В.Ф. Моргун // Психологічні перспективи. –2010. –Вип. 16. –С. 205 –216.

7.Поліщук В.М. Криза входження у дорослість як перехідний період від юнацького віку до вступу у дорослість / В.М. Поліщук // Практична психологія та соціальна робота. –2012. –No 9. –С. 1-6.

8.Солдатова Е. Л. Структура и динамика нормативного кризиса перехода к взрослости: монография / Е. Л. Солдатова. –Челябинск: Изд-во ЮУрГУ, 2007. –267 с.

9.Солодникова И.В. Развитиечеловека в зрелости как проблема гуманитарных наук / И.В.Солодникова // Общественные науки и современность. –2001. –No 2. –С. 147-157.

10.Титаренко Т. Життєві кризи: технології консультування. Перша частина / Т. Титаренко. –К. : Главник, 2007. –144 с.

11.Тичина І.М. Творчість як засіб подолання життєвої кризи у дорослому віці / І. М. Тичина // Духовність українства: Збірник наукових праць: Випуск другий / ред. кол. Ю. Білодід та ін. –Житомир: Редакційно-видавничий відділ ІПСТ, –2000. –С. 33-36.

12.Эриксон Э. Х. Восемь возрастов человека/ Э. Х. Эриксон // Детство и Общество. –Изд. 2-е, переработанное и дополненное, пер. Алексеева А.А. –СПб.: «Речь». –2002. –С. 235-259.

Русанова К. А. Особливості прояву типів мислення у представників різних напрямків хореографічної діяльності.

// Наука і освіта.  2016.  №9. – 124-129.

Катерина Анатоліївна Русанова

аспірант кафедри психології розвитку і соціальних комунікацій, 

Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д.Ушинського,

вул. Фонтанська дорога, 4, м. Одеса, Україна


ОСОБЛИВОСТІ ПРОЯВУ ТИПІВ МИСЛЕННЯ У ПРЕДСТАВНИКІВ РІЗНИХ НАПРЯМКІВ ХОРЕОГРАФІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ


АНОТАЦІЯ:

У статті представлено результати дослідження типів мислення танцівників-хореографів та їх зв’язку з напрямом професійної діяльності особистості у хореографічній сфері. Складено психолого-педагогічні рекомендації з підготовки дітей, які займаються хореографією.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

творчість, типи мислення, хореографія, танцівники, імпровізатори.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 1.Брушлинский А. В. Субъект: Мышление, учение, воображение. Избр.психол. / А. В. Брушлинский. –М.: Воронеж, 1996. –364 с.

2.Гончаров В.С. Типы мышления и учебная деятельность/ В. С. Гончаров. –Свердловск. СГПИ, 1988. –125 с.

3.Захаров Р.В. Сочинение танца. Страницы педагогического опыта / Р. В. Захаров. –М.:Искусство,1983. –244 с.

4.Резапкина Г. В. Методика: Тип мышления. Отбор в профильные классы / Г. В. Резапкина. –М.: Генезис, 2005. –35 с.

5.Русанова К.А. Творче мислення в структурі хореографічних здібностей / К. А. Русанова // Science and education a new dimension. Pedagogy and Psychology, III(33), Issue: 66, 2015. –P. 80 –84.

6.Симоненко С. М., Чебан О. М. Особливості впливу індивідуальних властивостей на творчу діяльність особистості / С. М. Симоненко, О. М. Чебан // Наука і освіта. –2013. –No 7 –С. 270-277.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.