Зіборова О. О. Особливості соціально-психологічної адаптації матерів, які виховують дітей з психофізичними відхиленнями розвитку.

// Наука і освіта.  2016.  №9. – 64-69.

Ольга Олександрівна Зіборова,

аспірант кафедри спеціальної педагогіки та психології,

Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,

вул. Фонтанська дорога, 4, м. Одеса, Україна


ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ АДАПТАЦІЇ МАТЕРІВ, ЯКІ ВИХОВУЮТЬ ДІТЕЙ З ПСИХОФІЗИЧНИМИ ВІДХИЛЕННЯМИ РОЗВИТКУ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглянуто результати теоретико-емпіричного дослідження копінг-стратегій матерів, які виявили різні стилі материнського ставлення до особливої дитини. Висвітлено соціальну обумовленість чинників психологічної травми матері та виокремлено ознак и конструктивної та дефіцітарної трансформації материнської сфери при аномальності дитини. Після участі матерів та їх особливих дітей у літньому реабілітаційному таборі виявлено статистично достовірне підвищення показників застосування активних копінгстра тегій у жінок, які виявили неадекватні стилі материнського ставлення до особливої дитини. Виявлено, що технології рекреаційної психології сприяють поширенню активних копінг-стратегій серед матерів особливих дітей.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

стиль материнського ставлення, стресогенна ситуація аномальності дитини, копінг-стратегії, соціально-психологічна адапатація.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 1. Дегтяренко Т. В. Психологічні особливості материнського ставлення у жінок, які виховують дитину з відхиленнями у психофізичному розвитку /Т. В. Дегтяренко, О. О. Зіборова // Наука і освіта. Психологія.–2013. –No7/CXVII. –С. 146-149.

2. Зіборова О. О. Копінг-стратегії матері в стресогеної ситуації порушення психофізичного розвитку у дитини / О. О. Зіборова // Матеріали міжнародної науково-практичної конференції “Сучасна система освіти і виховання: досвід минулого –погляд у майбутнє”.– Київ. –2015. –С.128-132.

3.Субботина Л.Ю. Психологическая защита и стресс/ Л. Ю. Субботина.–Х.: Гуманитарный центр, 2013. –300с.

4.Филиппова Г. Г. Психологія материнства / Г. Г. Филиппова. –М.: Инт-т психотерапии, 2002. –239 с.

5. Дегтяренко Т. В. А.с. No53965 «Опросник определения особенностей (стиля) материнского отношения к ребенку, имеющему отклонения в психо-физическом развитии (ОМО)», зареєстрованих Державною службою інтелектуальної власності України від 05.03.2014 року / Т. В. Дегтяренко, О. О. Зіборова.

Іванова Н. О. Релігійні мотиви вияву мазохізму у світлі психодинамічної парадигми.

// Наука і освіта.  2016.  №9. – 69-77.

Наталія Олександрівна Іванова

аспірант кафедри глибинної корекції та психосоціальної реабілітації, 

Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, 

бульвар Шевченка, 81, м. Черкаси, Україна  


РЕЛІГІЙНІ МОТИВИ ВИЯВУ МАЗОХІЗМУ У СВІТЛІ ПСИХОДИНАМІЧНОЇ ПАРАДИГМИ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглянуто проблему мазохізму з позицій психодинамічної теорії, яка зорієнтована на цілісне пізнання психіки в її свідомих та несвідомих проявах. Подано загальний аналіз феномену мазохізму як предмету психологічних досліджень, розкрито основні підходи до його розуміння. Акцент ставиться на дослідженні внутрішніх детермінант (неусвідомлюваних), які обумовлюють виникнення мазохістичних нахилів, пов’язаних з едіпальним періодом розвитку суб’єкта. Представлено взаємозв’язок мазохізму із самодепривацією.Доведено наявність взаємозв’язку релігійної віри з тенденцію до самопокарання, що обумовлено неусвідомлюваним почуттям провини, яке передається за допомогою образу розп’яття на хресті та інших подібних символів.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

активне соціально-психологічне пізнання (АСПП), глибинне пізнання, едіпальна залежність, мазохізм, почуття провини, психодинамічна теорія, релігія, релігійні течії, самодепривація, самопокарання, тенденція «до психологічної смерті»..


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 1.Блейхер В.М. Толковый словарь психиатрических терминов/ В.М.Блейхер, И.В.Крук. –Воронеж: НПО «МОДЭК», 1995. –640 с.

2.Венера в мехах. Л. фон Захер-Мазох. Веера в мехах. Ж.Делёз. Представление Захер-Мазоха.Фрейд. З. Работы о мазохизме/ Сост., пер. с нем. и франц. и комментарии A.B. Гараджи. – М.: РИК «Культура», 1992. –380 с.

3.Зеноковский В. В. Об образе Божем в человеке / В.В. Зеноковский // Вопросы философии. –2003. –No 12. С. 147-162.

4.Калашник І. В. Глибинно-психологічні виток и тенденції особистості до психологічної смерті: автореф. дис. ... канд. психол. наук / І. В. Калашник. – К. – 2008. –20 с.

5.Каталымов Л. Л. Словарь по сексологии / Л. Л. Каталымов. – М. : Дрофа, 2007. –112 с.

6.Коуэн Л. Мазохизм. Юнгианский взгляд / Л. Коуэн. – М. : Когито-Центр, 2005. –255 с.

7.Лейбин В. М. Словарь-справочник по психоанализу / В.М.Лейбин. –М. : Питер, 2010. -642 с.

8.Мещеряков Б. Г. Большой психологический словарь / Б.Г.Мещеряков, В.П. Зинченко. –4-е изд. -М. : АСТ МОСКВА; СПб. : Прайм-ЕВРОЗНАК, 2009. – 811 с.

9.Оксфордский толковый словарь общей медицины, 2002 // Национальная психологическая энциклопедия, [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://vocabulary.ru/dictionary/480/word/mazohizm

10.Педченко О. В. Глибинно-психологічні витоки релігійної віри та їх пізнання у процесі активного соціально-психологічного навчання: Автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07 /О. В. Педченко. –Прикарпатський національний університет ім. Василя Стефаника.- Івано-Франківськ, 2011. –20 с.

11.Райх В. Психология масс и фашизм / В. Райх. – СПб.; М. : Университетская книга АСТ, 1997. –397 с.

12.Ранкур-Лаферрьер Д. Рабская душа России. Проблемы нравственного мазохизма и культ страдания / Д. Ранкур-Лаферрьер.–М. : Арт-Бизнес-Центр, 1996. –325с.

13.Рихард фон Крафт-Эбинг Половая психопатия / Р. фон Крафт-Эбинг. – М.: Книжный Клуб «Книговек», 2013. –624с.

14.Фрейд З. Введение в психоанализ. Лекции / З. Фрейд. –СПб.: Питер, 2002.–384с.

15.Фрейд З. Влечения и их судьба / З. Фрейд.–М.: ЭКСМО–ПРЕСС, 1999. –432с.

16.Фрейд З. Недовольство культурой / З.Фрейд. –М. : Ренесанс, 1992. –296с.

17.Фрейд З. Экономическая проблема мазохизма / З. Фрейд // Психоаналіз. –К. : Міжнародний інсти-тут глибинної психології, 2011. -No1(15). –С. 8-19

18.Фромм Э. Анатомия человеческой деструктивности / Э. Фромм. –Минск : ООО Попурри, 1999. –624 с.

19.Фромм Э. Бегство от свободы / Э. Фромм. –М. : АСТ, 2009. –300с.

20.Фромм Э. Душа человека / Э. Фромм. –М. : Республика, 1998. –430 с.

21.Шaпap В. Психологiчний тлyмaчний словник. Близько 2500 теpмiнiв / В.Шaпap. –Хapкiв: Пpaпоp, 2004. –460 с.

22.Яценко Т. С. Методология глубинно-коррекционной подготовки психолога / Т. С. Яценко, А. В. Глузман. – Днепропетровск : Инновация, 2015. – 394 с.

23.Яценко Т. С. Основи глибинної психоко-рекції: феноменологія, теорія і практика : [навч. посіб.] / Т. Яценко. – К. :Вища шк., 2006. -382 с.

24.Яценко Т. С. Психоаналитическая интерпре-тация комплекса тематических психорисунков (глубинно-психологический аспект) / Т. Яценко, Я. Кмит, Л. Мошенская. –М. : СИП РИА, 2000. –192 с.

25.Яценко Т. С. Самодепривація психіки та дезадаптація суб’єкта: монографія / Т.С.Яценко, В. І. Бондар, І. В. Євтушенко, М. М. Кононова, О. Г. Максименко. – К. : Вид-во НПУ імені М. Драгоманова, 2015. –280 с.

26.Яценко Т. С. Глибинна психологія: діагностика та корекція тенденції до психологічної смерті: навч. посіб. / Т. С. Яценко, О. В. Глузман, І. В Калашник. – Ялта: РВВ КГУ, 2008. –204с.

27.Яценко Т. С. Социально-психологическое обучение в подготовке будущих учителей / Т. С. Яценко. –К. : Вища школа, 1987. –110 с.

Коломієць Т. В. Розвиток емпатійної міжособистісної взаємодії в юнацькому віці.

// Наука і освіта.  2016.  №9. – 77-84.

Тетяна Володимирівна Коломієць,

кандидат психологічних наук,

асистент кафедри соціальної та практичної психології,

Житомирський державний університет імені Івана Франка,

вул. Велика Бердичівська, 40, м. Житомир, Україна

   


РОЗВИТОК ЕМПАТІЙНОЇ МІЖОСОБИСТІСНОЇ ВЗАЄМОДІЇ В ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ


АНОТАЦІЯ:

У статті презентовано авторську програму психологічного сприяння розвитку емпатійної міжособистісної взаємодії в юнацькому віці. Теоретично обґрунтовано її структуру та методи. Подано основні результати апробації програми. Визначено її ефективність з урахуванням ґендерних особливостей та хронологічної динаміки розвивального впливу.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

емпатійна міжособистісна взаємодія, програма сприяння розвитку емпатійної міжособистісної взаємодії, соціально-

психологічний тренінг, формувальний експеримент, юнацький вік.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 

1.Алпатова О.В. Психологічний аналіз регулятивної функції емпатії педагога у процесі керування учінням молодших школярів: дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / О. В. Алпатова. –К.: 2002. –221с.

2.Ахмедзянова А. Э. Влияние кинотренингана развитие эмпатии / А. Э. Ахмедзянова // Образование и саморазвитие. Научный журнал.– Казань: Изд-во «Центр образовательных технологий», 2009. – No 5 (15). –С.186-190.

3.Бандура А. Теория социального научения / А.Бандура. − СПб.: Евразия, 2000. − 320 с.

4.Барна М.В. Програма соціально-психологічного тренінгу з розвитку емпатійності майбутніх практичних психологів / М.В.Барна // Практична психологія та соціальна робота. –2006. –No12. –С. 50-66.

5.Журавльова Л.П. Психологія емпатії: монографія / Л.П. Журавльова. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2007. – 328 с.

6.Литвиненко С.А. Кіноклуб як форма позанавчальної виховної роботи зі студентами ВНЗ/ С. А. Литвиненко, В. М. Ямницький //Наука і освіта. − 2012. − No 7. − С. 144-147.

7.Юдіна О.М. Тренінг як фактор розвитку емпатійності майбутніх лікарів / О.М.Юдіна // Проблеми гуманізації навчання та виховання у вищому закладі освіти: Матеріали других Ірпінських міжнародних науково-педагогічних читань. –2004. –С. 549-557.

Костюнина Е. В. Профессиональная идентичность педагогических работников рекреационного учреждения: новые возможности исследования.

// Наука і освіта.  2016.  №9. – 84-92.

Елена Владимировна Костюнина

аспирант кафедры психологи и развития и социальных коммуникаций, 

Южноукраинский национальный педагогический университет имени К. Д. Ушинского, 

ул. Фонтанская дорога, 4, г. Одесса, Украина  


ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ ИДЕНТИЧНОСТЬ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ РАБОТНИКОВ РЕКРЕАЦИОННОГО УЧРЕЖДЕНИЯ: НОВЫЕ ВОЗМОЖНОСТИ ИССЛЕДОВАНИЯ


АНОТАЦІЯ:

Статья посвящена изучению новых возможностей и прогностической ценности исследования профессиональной идентичности педагогов-организаторов учреждений рекреации. В статье представлен обзор существующих теоретических подходов к изучению профессиональной идентичности, профессиональной «Я-концепции». В основе идеи статьи лежит не обзор научных школ в рамках изучения профессиональной идентичности, а обобщение опыта, который был получен в ходе практической деятельности организации психологического сопровождения профессиональной адаптации педагогов-организаторов рекреационного учреждения на базе УДЦ «Молодая гвардия».


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

профессиональная идентичность, педагог-организатор, рекреационное учреждение, дискурсивно-графический метод (ДГТ), образ профессии.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 1.Бурлачук Л.Ф. Психодиагностика / Л. Ф. Бурлачук. –СПб. : Питер, 2002. –352 с.

2.Вигдорчик М. И. Компьютерная автоматизированная психодиагностическая программа «КОНCУЛ-4» / М. И.Вигдорчик, М. Е.

Вигдорчик, Э. М. Псядло и др. –Одесса: Информ. листок ОЦНТЭИ, 1997. –No172. –97 с.

3.Джанерьян С. Т. Системный подход к изучению профессиональной Я-концепции // С. Т. Джанерьян // Вестник ОГУ. –2005. –No4. –С. 28-29.

4.Зинченко Т. П. Автоматизированная система профессиональной диагностики / Т. П. Зинченко, А. А. Фрумкин, Е. В. Горбунова // Психологические исследования. –Вып.1. –СПб. –1997. –С. 42-43.

5.Калиненко В. К. Рисуночный тест Вартегга: практическое руководство / В. К. Калиненко. –М. : Смысл, 2013. –239 с.

6.Шнейдер Л. Б.Профессиональная идентичность: теория, эксперимент, тренинг: учеб. пособие / Л. Б. Шнайдер. –М.: Издательство Московского психолого-социального института; Воронеж: Издатель-ство НПО «МОДЭК», 2004. –600 с.

7.Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис / Э. Эриксон / Пер. с англ. –М. : Флинта, 2006. –342 с.

8. Яньшин П. В. Цвето-социометрия как метод социальной психологии: Учебно-методическое пособие / П. В. Яньшин. –Самара: Изд-во СамГПУ, 2002. –85 с.

9.Gronnerod S. J. The Wartegg Zeichen Test: A literature Overview and a Meta-Analysis of Reliability and Validity/ S. J. Gronnerod, C. Gronnerod // Psychological Assessment. – 24. –2012. –P.476-489.

10.Crisi A. The Wartegg Drawing Completion Test: Inter–rater Agreement and Criterion Validity / A. Crisi // International Journal of Psychology and Psychological Therapy. –2016. –90 р.

Лимар Л. В. Деякі характеристики регуляційного компоненту готовності до взаємодії з дітьми, виявлені у шкільного медичного персоналу.

// Наука і освіта.  2016.  №9. – 93-98.

Леся Володимирівна Лимар,

кандидат психологічних наук, доцент кафедри іноземних мов,

Київський національний медичний університет імені О. О. Богомольця,

бул. Шевченка, 13, м. Київ, Україна


ДЕЯКІ ХАРАКТЕРИСТИКИ РЕГУЛЯЦІЙНОГО КОМПОНЕНТУ ГОТОВНОСТІ ДО ВЗАЄМОДІЇ З ДІТЬМИ, ВИЯВЛЕНІ У ШКІЛЬНОГО МЕДИЧНОГО ПЕРСОНАЛУ


АНОТАЦІЯ:

Базові фактори успішної роботи шкільного медичного персоналу включають не лише виконання лікувальної та профілактичної роботи, але, перш за все, встановлення емоційного контакту з дітьми, який характеризує готовність лікарів і медсестер до продуктивної взаємодії. Визначення показників готовності шкільного медичного персоналу до взаємодії з пацієнтами є важливим для визначення факторів, які можуть заважати продуктивній взаємодії лікарів чи медсестер із дітьми. Необхідно визначати рівень готовності до продуктивної професійної взаємодії з пацієнтами у студентів вищих медичних навчальних закладів з метою її корекції за необхідності на початкових етапах професійного становлення. Мета дослідження – визначити головні компоненти регуляційного компоненту готовності до взаємодії з дітьми у шкільного медичного персоналу; представити результати проведеного емпіричного дослідження розвитку цього компоненту серед медичних працівників, які працюють з дітьми у школах чи дитячих таборах з формулюванням подальших висновків і рекомендацій щодо корекції компонента, що досліджується. Для дослідження регуляційного компонента психологічної готовності медичного персоналу до професійної взаємодії з дітьми було обрано наступні методи: метод діагностики самоконтролю за М. Снайдером, метод діагностики поведінкового стилю за Т. Томасом (в адаптації Н. Грішиної), та метод С. Хобфола «Стратегії подолання стресових ситуацій». За результатами опитування 334 студентів-медиків, що навчаються у Київському національному медичному університеті імені О. О. Богомольця, лише одна третина з них виявила високий рівень психологічної готовності до взаємодії з дітьми за регуляційним компонентом. Середній рівень сформованості регуляційного компонента було виявлено в 57.1% студентів та низький рівень – у 9.6% опитаних. Результати дослідження свідчать про обмежені здібності гнучкого вибору оптимальних стратегій поведінки студентами-медиками, які б враховували інтереси дитини. Отримані показники обумовлюють необхідність психологічної роботи зі студентами-медиками педіатричного відділення з метою корекції компонента готовності до взаємодії з пацієнтами дитячого віку.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

шкільний медичний персонал, готовність, регуляція, взаємодія, діти.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 

1.ВітенкоІ.С.Соціально-психологічний тренінг: цикл вправ для підготовки лікарів-медичних психологів: навч.-метод. посіб. /І.С.Вітенко, Т.І.Вітенко; за ред. проф.І.С.Вітенка. –Чернівці: Книги–XXI, 2006. –104с.

2.Емельянов С.М. Практический гид по конфликтологии /С.М.Емельянов. –2-е изд., перераб. –СПб.: Питер, 2001.–400с.

3.Кобзар О.Б. Система навчального процесу в медичному вузі /О.Б. Кобзар.–К.: СТИЛОС, 1997. –242с.

4. Методичні вказівки до практичних занять з медичної психології. –Чернівці: Буковинський державний медичний університет, 2007. –50с.

5.Райгородский Д.Я.Практическая психодиагностика. Методики и тесты: учеб.пособ. /Д.Я.Райгородский; ред.-сост. Д.Я.Райгородский. –Самара:Бахрах, М. –2000. –672с.

6. Ben-SiraZ.Affective and instrumental components in the physician-patient relationship: additional dimensions of interaction theory /Z.Ben-Sira //Journal of Health and Social Behavior. –1980. –Vol.21. –No.2. –Р.170.

7.LymarL.The Basic Components of the «Doctor-Patient» Constructive Interaction [Электронный ресурс] /L.Lymar //Middle East Journal of Scientific Research. Режим доступу: http://www.idosiorg/mejsr/mejsr13(sesh)13/2.pdf.

8. Thomas K. The psychodynamics of relating //Social interaction and personal relationships /K.Thomas; ed.by D.Miell, R.Dallos. –London: Sage Publication, 1996. –P.157-212.

9.Veatch R. The basics of bioethics /Robert Veatch. Upper Saddle River. –NJ: Prentice-Hall, 2000. –450p.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.