Саннікова А. О. Сценічні переживання виконавця: психологічний нарис.

// Наука і освіта.  2016.  №9. – 129-134.

Анастасія Олександрівна Саннікова

кандидат психологічних наук, викладач кафедри сольного співу, 

Одеська національна музична академія імені А. В.Нежданової,

вул. Новосельського, 63, м. Одеса, Україна


СЦЕНІЧНІ ПЕРЕЖИВАННЯ ВИКОНАВЦЯ: ПСИХОЛОГІЧНИЙ НАРИС


АНОТАЦІЯ:

У статті презентовано результати дослідження уявлень науковців і визначних виконавців про сценічні переживання як один із видів психологічних бар’єрів у творчій діяльності співаків, музикантів, акторів тощо. Показано, що загальне сценічне хвилювання охоплює дві групи станів, які відрізняються своєю цілеспрямованістю і локалізацією. Розглянуто підходи до вивчення сценічного хвилювання. Встановлено, що саме сценічний дискомфорт деструктивно впливає на характеристики сценічної діяльності виконавців, на емоційно-художній рівень виконання музичного твору та викликає появу сценічних бар’єрів.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

сценічні переживання, сценічний бар’єр, дискомфорт, деструктивність, особистість виконавця, оптимальна концертна готовність, сценічний комфорт.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 

1. Белан Е.А. Феномен сценического волнения и совладание с ним в ситуации музыкального исполнительства : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.01 / Е.А.Белан. –Краснодар, 2006. –247 с.

2. Богоявленская Д.Б. Психология творческих способностей / Д.Б.Богоявленская. –М.: Academia, 2002. –317 с.

3. Большой толковый психологический словарь. В 2-х томах / Ребер Артур. –М. : Вече, АСТ, 2000. –Т. 1. –592 с.

4. Бочкарев Л.Л. Психология музыкальной деятельности / Леонид Львович Бочкарев. –М.: Издат. дом «Классика –ХХІ», 2008. –352 с.

5. Василюк Ф. Е. Психология переживания (анализ преодоления критических ситуаций) / Ф.Е.Василюк. –М. : Изд-во Моск. ун-та, 1984. –200 с.

6. Вильсон Гленн. Психология артистической деятельности. Таланты и поклонники / Гленн Вильсон; [пер. с англ. А.И.Блейз].

–М.: Когито-центр, 2001. –384 с.

7. Економова Е.К. Організація співтворчості концертмейстера і співака: навч. посіб. для студентів, викладачів музичних дисциплін / Е.К.Економова. –Одеса : ПДПУ ім. К.Д. Ушинського, 2003. –208 с.

8. Ильин Е.П. Эмоции и чувства / Е.П.Ильин. –СПб. : Питер, 2001. –752 с.

9. Коган Г.М. Работа пианиста / Г.М.Коган. –М. : Гос. муз. издат., 1963. –42 с.

10. Максименко С.Д. Генезис существования личности / С.Д.Максименко. –К. : Изд-во ООО «КММ», 2006. –240 с.

11. Петрушин В.И. Музыкальная психология : [учеб. пособ. для студ. и преп.] / В.И.Петрушин. –М.: Академический проект, 2006.–400 с.

12. Практикум по психологии состояний : [учеб. пособ.] / Г.Ш. Габдреева, А.О. Прохоров; [под ред. проф. А.О. Прохорова]. –

СПб.: Речь, 2004. –480 с.

13. Саннікова О. П.Сценічні бар’єри : диференціально-психологічний підхід [Монографія] /О. П.Саннікова, А. О.Саннікова. –

Одеса: ВМВ, 214. –238 с.

14. Станиславский К.С. Работа актера над собой. –Ч.1. Работа над собой в творческом процессе переживания. Дневник ученика / К.С.Станиславский. –М. : Искусство, 1985. –479 с.

15. Шапар В.Б. Сучасний тлумачний психологічний словник / В.Б. Шапар. –Х. : Прапор, 2005. – 640 с.

Сватенкова Т. І. Актуальність комплексної тренінгової роботи практичного психолога з тимчасовими дитячими групами у закладах рекреаційного типу.

// Наука і освіта.  2016.  №9. – 135-140.

Тетяна Іванівна Сватенкова, 

кандидат психологічних наук, 

старший викладач кафедри загальної та практичної психології, 

Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя,

вул.Графська, 2, м. Ніжин, Україна


АКТУАЛЬНІСТЬ КОМПЛЕКСНОЇ ТРЕНІНГОВОЇ РОБОТИ ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА З ТИМЧАСОВИМИ ДИТЯЧИМИ ГРУПАМИ У ЗАКЛАДАХ РЕКРЕАЦІЙНОГО ТИПУ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглядаються особливості функціонування тимчасового дитячого колективу та його роль у розвитку дитини. Важливим аспектом планомірної і цілеспрямованої конструктивної взаємодії практичного психолога з групою дітей у дитячому таборі виділяється психологічний тренінг. Розкриваються результати практичного пілотажного дослідження щодо актуальності планомірної тренінгової роботи з тимчасовим дитячим колективом у дитячому таборі.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

тимчасовий дитячий колектив, групова динаміка, самопізнання, самореалізація, самовизначення, самоконтроль, комунікативна компетентність, саморегуляція, конструктивна взаємодія.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:
 

1.Выготский Л. С. Педология подростка / Л. С. Выготский // Выготский Л.С. Собрание сочинений : в 6-ти т. –М. : Педагогика, 1984. – Т. 4.: Детская психология. –242 с.

2.Драгунова Т. В. Подросток / Т. В. Драгунова. –М. : Знание, 1976. –96 с.

3.Емельянова Е. В. Психологические проблемы современного подростка и их решение в тренинге /Е. В. Емельянова. –СПб.: Речь, 2008. –336 с.

4.Методичні рекомендації з літньої соціально-педагогічної практики/ Упорядники: Гужанова Т. С., Рудницька Н. Ю. –Житомир: ЖДУ ім. І. Франка, 2005. –48 с.

5.Поліщук В. Негативні особистісні утворення в дітей молодшого шкільного віку / В. Поліщук // Практична психологія і соціальна робота. –2002. –No 6. –С. 11-13.

6.Программы реабилитационной деятельности детских оздоровительных лагерей: Методический сборник в помощь организаторам летнего отдыха детей / Под ред. Г. В. Куприяновой, Л. Е. Сикорской. –М.: НИИ семьи, 1997. –100 с.

7.Симоненко С. Н. Рекреационная психология детства: достижения и перпективы / С. Н. Симоненко, Е. Н. Грек, Е. В. Костюнина, И. В. Леженко // Наука і освіта, No 12, 2014. –С. 7-12.

8.Третьяков О. Е., Третьякова С. Н. Опыт работы психолога в летних детских оздоровительных лагерях / О. Е. Третьяков, С. Н. Третьякова // Вестник коррекционно-развивающей работы [Електронний ресурс]. –1998 –No3. –Режим доступу: http://psybrest.iatp.by/pub1.htm.

9.Харламов И. Ф. Педагогика: Учеб. пособие: 3-е изд., перераб. и доп. / И. Ф. Харламов. –М.: Юрист, 1997. –512 с.

10.Чернишова Г. Ф. Оздоровчий дитячий центр як простір спілкування / Г. Ф. Чернишова // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки. –2007. –Вип. 47. –С. 342-348.

Симоненко С. М., Лебединський Е. Б. Творчий потенціал особистості школяра: досвід дослідження та розвитку в умовах дитячого рекреаційного закладу «Молода Гвардія».

// Наука і освіта.  2016.  №9. – 140-147.

Світлана Миколаївна Симоненко,

доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри психології розвитку і соціальних комунікацій,

Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,

вул. Фонтанська дорога, 4, м. Одеса, Україна,

Едуард Броніславович Лебединський,

кандидат психологічних наук, генеральний директор

Українського дитячого центру «Молода гвардія»,

вул. Миколаївська дорога, 172, м. Одеса, Україна


ТВОРЧИЙ ПОТЕНЦІАЛ ОСОБИСТОСТІ ШКОЛЯРА: ДОСВІД ДОСЛІДЖЕННЯ ТА РОЗВИТКУ В УМОВАХ ДИТЯЧОГО РЕКРЕАЦІЙНОГО ЗАКЛАДУ «МОЛОДА ГВАРДІЯ»


АНОТАЦІЯ:

У статті розкривається поняття творчого потенціалу як провідної характеристики здатності особистості до творчого самовираження і самореалізації. Розкрито структуру творчого потенціалу, в яку входять інтелектуально-творчий, мотиваційно-особистісний та емоційно-вольовий компоненти творчого потенціалу особистості школяра.Розглядаються особливості розвитку творчого потенціалу у підлітків і старшокласників, які відпочивають у рекреаційному закладі Український Дитячий Центр «Молода гвардія». Розроблено програму розвитку творчого потенціалу у підлітків і старшокласників в умовах рекреації, яка передбачає психологічний супровід: проведення первинної діагностики, участь у тренінгових заняттях із розвитку структурних компонентів творчого потенціалу, індивідуальну та групову роботу з психологом, консультування педагогів-організаторів, проведення творчих майстерень, метою яких є розвиток у школярів нестандартного мислення, творчої індивідуальності та креативності.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

творчий потенціал, структурні компоненти, креативні здібності, вербальна креативність, візуальна креативність, мотивація, підлітковий вік, рекреаційний період.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1.Бадмаева Н.Ц. Влияние мотивационного фактора на развитие умственных способностей: Монография / Н.Ц. Бадмаева. – Улан-Удэ: Издательство ВСГТУ, 2004. –280 с.

2.Крайг Г. Психология развития / Г. Крайг –СПб.: Издательство «Питер», 2000. –992 с.

3.Лебединский Э.Б. Структурные компоненты творческого потенциала и их развитие в подростковом возрасте в условиях рекреации /Э.Б.Лебединский// KazNU Bulletin. Psychology and sociology series. –2015. –No4 (55). –С.264 –271.

4.Моляко В. О. Прояви інтелектуальних та творчих здібностей у дітей / В. О.Моляко // Обдарована дитина. –2004. –No6. –С. 3-9.

5.Овсянецька Л. Творчий потенціал людини: соціально-психологічна парадигма / Л.Овсянецька // Соціальна психологія. –2004.–No2. –С. 140-145.].

6.Симоненко С.М. Психологія візуального мислення: стратегіально-семантичний підхід / С.М.Симоненко –Одеса: ПНЦ АПН України, 2005. –320 с.

7.Симоненко С.Н. Рекреационная психология детства: достижения и перспективы/ С.Н.Симоненко, Е.Н.Грек, Е.Н.Костюнина, И.В.Леженко //Наука і освіта. –2014. –No 12.СХХІХ –С.1-7.

8. Adler A.Understanding life / A. Adler. Harmondsworth: Penguin, 1997. –240 p.

9. Maslow A. The farther reaches of human nature/ A. Maslow. N.Y.: Viking Press, 1985. –268 p.

 

Ситнік С. В. Особливості міжособистісної взаємодії дітей в період рекреації.

// Наука і освіта.  2016.  №9. – 148-153.

Світлана Володимирівна Ситнік

кандидат психологічних наук, 

доцент кафедри теорії та методики практичної психології, 

Південноукраїнський національний університет імені К. Д. Ушинського,

вул. Фонтанська дорога, 4, м.Одеса, Україна


ОСОБЛИВОСТІ МІЖОСОБИСТІСНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ДІТЕЙ В ПЕРІОД РЕКРЕАЦІЇ


АНОТАЦІЯ:

У статті досліджуються психологічні особливості в міжособистісній взаємодії дітей різного віку. Висвітлено вікові закономірності розвитку міжособистісної взаємодії дітей, починаючи з раннього дитинства і до юнацького віку. Емпірично виявлено індивідуально-психологічні особливості підлітків щодо міжособистісної взаємодії. Визначено риси особистості, які сприяють успіху підлітків у міжособистісній взаємодії в період рекреації.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

міжособистісна взаємодія, риси особистості, рекреація, індивідуально-психологічні особливості, спілкування.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 1.Лисина М. И. Проблемы онтогенеза общения / М. И. Лисина. –М.: Педагогика, 1986. –144 с.

 2.Обозов Н. Н. Психология межличностного взаимодействия: Дис. д-ра психол. наук: 19.00.05. /Н. Н. Обозов. –Ленинград. –1979. –380 с.

 3.Реан А. А. Психология человека от рождения до смерти / А. А. Реан. –СПб: Прайм-Еврознак. –2002 г. –656 с.

 4.Симоненко С. Н. Актуальные проблемы рекреационной психологии детства / С. Н. Симоненко,Э. Б. Лебединский // Наука і освіта. Спецвипуск: «Актуальні проблеми рекреаційної психології дитинства». –Одеса, 2011. –No11.–С. 6-7

 

Сіденко Ю. О. Об’єктивування архетипно-перинатальної символіки у психомалюнках.

// Наука і освіта.  2016.  №9. – 154-161.

 Юлія Олександрівна Сіденко

аспірант кафедри глибинної корекції і психолого-соціальної реабілітації, 

Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, 

бульвар Шевченка, 81, м. Черкаси, Україна 


ОБ’ЄКТИВУВАННЯ АРХЕТИПНО-ПЕРИНАТАЛЬНОЇ СИМВОЛІКИ У ПСИХОМАЛЮНКАХ


АНОТАЦІЯ:

Стаття розкриває значення архетипно-перинатальної символіки не лише у процесі символізації, а у силі детермінованості психіки суб’єкта саме перинатальними чинниками. Розкривається роль візуалізації в об’єктивуванні несвідомих детермінант психіки суб’єкта та розкритті їх архетипності у процесі інтерпретації символів малюнку. Зміст статті вказує на значущість глибинно-психологічної корекції майбутнього психолога як важливої передумови ефективності підготовки до професійної діяльності.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

архетип, архетипно-перинатальна символіка, едіпальна довершеність, едіпальна залежність, інстинкт, несвідоме, психодинамічна парадигма, психомалюнок, свідоме, символ, система захисних механізмів.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 1.Аврамченко, C. М. Архетипна символіка у процесі пізнання внутрішньої суперечливості психіки: навч. посібник / С. М. Аврамченко.–Слов’янськ: ПП «Канцлер», 2007. –224 с.

2.Большой психологический словарь / [сост. и общ. ред. Б. Мещеряков, В.Зинченко ]. –СПб.: Пройм-Еврознак, 2003. –672 с.

3.Картины Сальвадора Дали [Электронный ре-сурс]. – Режим доступа: http://www.dali-genius.ru/painting.html.

4.Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова: зб. наук. праць. Сер. No12. Психологічні науки. –К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2013–No 40 (64). –344 с.

5.Романова, Е. С. Графические методы в психологической диагностике/ Е. С. Романова [и др.]–М.: Дидакт, 1992. –256 с.

6.Теория и практика глубинной психокоррекции. Первая Авторская школа академика АПН Украины Т.С.Яценко / сост.: А. В. Глузман [и др.]; под ред. Т.С.Яценко. –Донецк: ДИПиП, 2008. –268 с.

7.Теория и практика глубинной психокоррекции: Вторая Авторская школа академика АПН Украины Т.С.Яценко / сост.: А. В. Глузман [и др.]; под ред. Т.С.Яценко. –Ялта: РИО КГУ, 2010. –221с.

8.Теория и практика глубинной психокоррекции: Третья Авторская школа академика НАПН Украины Т.С.Яценко / сост.:А.В.Глузман [и др.]. ; под ред. Т.С.Яценко. –Ялта : РИО КГУ, 2010. –200 с.

9.Теория и практика глубинной психокоррекции: Четвертая и Пятая Авторские школы академика НАПН Украины Т.С.Яценко / сост. : В.П. Андрущенко, А. В. Глузман [и др.]; под ред. Т.С.Яценко. –К.: Изд-во НПУ имени М.П.Драгоманова, 2011. –261 с.

10.Теория и практика глубинной психокоррекции: Шестая Авторская школа академика НАПН Украины Т.С.Яценко / сост.:В.П.Андрущенко, А.В.Глузман [и др.]; под ред. Т.С.Яценко. –К.: Изд-во НПУ им. М. П.Драгоманова, 2012.–226 с.

11.Теория и практика глубинной психокоррекции: Седьмая Авторская школа академика НАПН Украины Т.С.Яценко / сост.В.П.Андрущенко, А.В.Глузман [и др.]; под ред. Т.С.Яценко. –К.: Изд-во НПУ им. М.П.Драгоманова, 2013. –236с.

12.Философия: энциклопедический словарь / [под. ред. А. А. Ивиной] / А. А. Ивина. –М. : Гардарики, 2006. –1072 с.

13.Юнг, К. Г. Либидо, его метаморфозы и символы / К.Г.Юнг. –СПб.: Питер, 1994. –414с.

14.Юнг К. Г. Сознание и бессознательное: [пер. с англ.] / К. Г. Юнг. –СПб. : Университетская книга, 1997. –544 c.

15.Юнг К. Г. Символическая жизнь: [пер. с англ.] / К. Г. Юнг. –М. : «Кочито-Центр», 2003. –326 с.

16.Яценко, Т. С. Малюнок у психокорекційній роботі психолога-практика (на матеріалі психоаналізу комплексу тематичних малюнків) / Т.С.Яценко [та ін.].–Черкаси: БРАМА, 2003. –216 с.

17.Яценко, Т. С. Арт-терапевтичні технології в роботі психолога / Т.С.Яценко [та ін.]. –К. : Марич, 2009. –68 с.

18.Яценко, Т. С. Проблема пізнання індивідуальної неповторності архетипної символіки в контексті психодинамічної теорії / Т. С. Яценко // Актуальні проблеми психології: Зб. наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. Т. 1. –К. : Вид. «А.С.К.», 2010. –С. 322 –332.

19.Яценко Т. С., Глузман А. В. Методология глубинно-коррекционной подготовки психолога / Т. С. Яценко, А. В. Глузман. –

Днепропетровск: Изд-во «Инновация», 2015. –396 с.

20.Яценко Т. С. Самодепривація психіки та дезадаптація суб’єкта: монографія / Т. С. Яценко, В.І.Бондар, І.В.Євтушенко, М.М.Кононова, О.Г.Максименко. –К. : Вид-во НПУ імені М. Дра-гоманова, 2015. –280 с.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.