Самокиш I.I., Босенко A.I., Дишель Г. О. Оптимізація навчального процесу з фізичного виховання у вищих закладах освіти на основі моніторингу функціональних можливостей студентів

// Наука і освіта.  2016.  №8. – 151-157.

Іван Іванович Самокиш,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри фізичного виховання,
Одеська національна академія зв’язку імені О. С. Попова,
вул. Ковальська, 1, м. Одеса, Україна,
Анатолій Іванович Босенко,
кандидат біологічних наук, доцент, завідувач кафедри біології і основ здоров’я,
Галина Олександрівна Дишель,
старший викладач кафедри біології і основ здоров’я,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Фонтанська дорога, 4, м. Одеса, Україна


ОПТИМІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ З ФІЗИЧНОГО
ВИХОВАННЯ У ВИЩИХ ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ НА ОСНОВІ
МОНІТОРИНГУ ФУНКЦІОНАЛЬНИХ МОЖЛИВОСТЕЙ СТУДЕНТІВ


АНОТАЦІЯ:

У роботі наведено результати математичного аналізу серцевого ритму студентів 17-19 років при функціональному тестуванні за методикою Д. М. Давиденка зі співавторами (1984). Установлено гендерні зміни показників варіаційної пульсометрії до велоергометричного навантаження під час тестування та після нього у ранній період відновлення. На основі отриманих даних доведено безпечність застосування фізичного навантаження для моніторингу функціональних можливостей студентської молоді.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

фізичне виховання, навчальний процес, функціональне тестування, функціональні можливості, моніторинг.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Баевский Р. М. Прогнозирование состояний на грани нормы и патологии / Р. М. Баевский. – М. : Медицина. – 1979. – 295 с.
2. Баевский Р. М. Оценка адаптационных возможностей организма и риск развития заболеваний / Р. М. Баевский, А. П. Берсенева. – М. : Медицина. – 1997. – 265 с.
3. Баевский P. M. Анализ вариабельности сердечного ритма в космической медицине / P. M. Баевский // Физиология человека. – 2002. – T.2, № 2. – С. 70-74.
4. Босенко А. И. Выявление функциональных возможностей сердечно-сосудистой и центральной нервной систем у подростков при напряженной мышечной деятельности : автореф. дис. на соисканиенауч. степени канд. биол. наук / А. И. Босенко. – Тарту, 1986. – 25 с.
5. Босенко А. І. Порівняльна характеристика ЗФС мозку підлітків 14-15 років при роботі до відмови та роботі з реверсом / А. І. Босенко // Адаптаційні можливості дітей та молоді. – Одеса, 1998. – С. 25-27.
6. Босенко А. І. Оцінювання навчальних досягнень з фізичного виховання у вищих навчальних закладах за допомогою показників велоергометричного тестування / А. І. Босенко, І. І. Самокиш // Науково-практичний журнал ПНЦ НАПН України «Наука і освіта». – Одеса : ПНПУ, 2014. – Вип. № 4. – С. 27- 32.
7. Босенко А. І. Вікові особливості функціональних можливостей студенток вищих навчальних закладів / А. І. Босенко, І. І. Самокиш, С. В. Страшко, Н. А. Орлик // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету ім. Т. Г. Шевченка. Серія : Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. – Чернігів : ЧНПУ, 2013. – Випуск 107, том ІІ. – С. 132- 135.
8. Давиденко Д. Н. Методика оценки функциональных резервов организма при использовании нагрузочной пробы по замкнутому циклу изменения мощности / Д. Н. Давиденко, В. П. Андрианов, Г. М. Яковлев, Н. К. Лесной // Пути мобилизации функциональных резервов спортсмена : Сб. науч. тр. – Л. : ГДОИФК, 1984. – С. 35-41.
9. Давиденко Д. Н. Методика оценки мобилизации функциональных резервов организма по его реакции на дозированную нагрузку / Д. Н. Давиденко // Научно-теоретический журнал «Ученые записки университета имени П. Ф. Лесгафта». – 2011. – № 12 (70). – С. 52-57.
10. Карпман В. Л. Тестирование в спортивной медицине / В. Л. Карпман, З. Б. Белоцерковский, И. А. Гудков. – М. : Физическая культура и спорт, 1988. – 208 с.
11. Самокиш И. И. Гистерезисный метод выявления функциональных возможностей как критерий оценивания успеваемости по физическому воспитанию в высших учебных заведениях / И. И.Самокиш // Научный журнал «Физическое воспитание студентов». – Харьков : ХГАДИ, 2011. – № 4. – С. 71-75.
12. Сухарев А. Г. Психофизическая тренировка и ее влияние на адаптационные возможности организма подростков / А. Г. Сухарев, И. В. Сергета // Профилактика заболеваемости и укрепление здоровья. – 1998. – № 6. – С. 38-40.

Нестеренко В. Г. Влияние физической активности на умственную работоспособность учеников пятых классов

// Наука і освіта.  2016.  №8. – 112-116.

Валентина Геннадіївна Нестеренко,

асистент кафедри гігієни та соціальної медицини,

Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна,

пл. Свободи, 4, м. Харків,Україна


ВПЛИВ ФІЗИЧНОЇ АКТИВНОСТІ НА РОЗУМОВУ

ПРАЦЕЗДАТНІСТЬ УЧНІВ П’ЯТИХ КЛАСІВ


АНОТАЦІЯ:

У статті представлено результати вивчення розумової працездатності учнів п’ятих класів, що навчаються за різними навчальними програмами; визначено їхню фізичну працездатність та проведено порівняльну характеристику фізичної та розумової працездатності п’ятикласників. За даними проведених досліджень можна сказати, що фізична активність та організація навчального процесу мають значний вплив на розумову працездатність учнів основної школи.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

навчальна діяльність, фізична активність, основна школа, адаптація, здоров’я, розумова працездатність.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Даниленко Г. Н. Особенности состояния здоровья и функционирования регуляторных систем организма младших школьников в зависимости от социально-психологической адаптации к обучению в школе / Г. Н. Даниленко, Н. Н. Попов, С. А. Пашкевич, А. Н. Яблучанский // Вестник Харьковского национального университета имени В. Н. Каразина. – No 7 (614) – 2004. – С. 88-91.

2. Коренєв М. М. Здоров’я школярів, сьогодення та проблеми на перспективи / М. М. Коренєв, Г. М Даниленко // Науково-практичний журнал «Охорона здоров’я України».– No 1(8). – 2003.– С. 49-54.

3. Гребняк Н. П. Интегральная оценка трудности учебных предметов / Н. П. Гребняк, С. А. Щудро // Гигиена и санитария. – 2010. – No 1. – С. 73-75.

4. Пометельникова Е. А. Пути повышения двигательной активности детей в условиях школы / Е. А. Пометельникова, Т. Ф. Певзнер // Школа здоровья. – 2012. – No 1. – С. 32-38.

5. Панков Д. Д. Сравнительная оценка состояния здоровья школьников младших и старших классов по данным профилактического осмотра / Д. Д. Панков, Н. С. Аксенова, Т. Б. Панкова, Н. Л. Петровичева, Т. М. Магомедова // Материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием «Гигиена детей и подростков : история и современность. Проблемы и пути решения». – М., 2009. – С. 336.

Дяченко Ю. Л. Методичний супровід організації оздоровчо-реабілітаційних заходів для дітей старшого дошкільного віку з кіфотичною поставою в умовах навчального закладу

(2016) Science and education, 8, 43-47. Odessa.

Юлія Леонідівна Дяченко,
кандидат наук з фізичного виховання та спорту,
старший викладач кафедри медико-біологічних основ фізичної культури,
Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка,
вул. Роменська, 87, м. Суми, Україна


МЕТОДИЧНИЙ СУПРОВІД ОРГАНІЗАЦІЇ ОЗДОРОВЧО-РЕАБІЛІТАЦІЙНИХ ЗАХОДІВ ДЛЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З КІФОТИЧНОЮ ПОСТАВОЮ В УМОВАХ НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ


АНОТАЦІЯ:

У статті обґрунтовано теоретико-методичні засади профілактично-оздоровчої та реабілітаційної дія- льності в умовах навчальних закладів для досягнення високої ефективності результатів на ранніх етапах ор- топедичних змін у дітей із кіфотичною поставою. Постава дитини характеризує функціональний стан орга- нізму та є визначним фактором у характеристиці рівня фізичного розвитку. Невтішна тенденція зниження стану здоров’я підростаючого покоління зумовлена поширеністю передпатологічних станів опорно-рухового апарату у дітей, що загострює питання про обґрунтування профілактично-оздоровчої та реабілітаційної діяльності в умовах навчальних закладів


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

діти, профілактика, фізична реабілітація, кіфотична постава, старший дошкільний вік


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Ніколаєва О. М. Деформації хребта у дітей та підлітків: фізіотерапія / О. М. Ніколаєва, О. М. Полі- вода, І. В. Балашова. – Одеса : «ИздатИнформ» ОН- МА, 2009. – 192 с.
2. Кононенко О. Л. Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у світі» / О. Л. Кононен- ко. – К. : Світич. – 2-ге вид. випр. – 2008. – С. 543.
3. Моісеєнко Р. О. Частота та структура захво- рюваності дітей в Україні та шляхи її зниження / Р. О. Моісеєнко // Современная педиатрия. – 2009. − № 2. – С. 10-11.
4. Кашуба В. О. Корекція порушень постави дошкільнят у процесі фізичного виховання / В. О. Кашуба, О. М. Бондар // Теорія і методика фізи- чного виховання і спорту. – 2010. – № 2. – С. 75-79.
5. Інформаційний збірник та коментарі Мініс- терства освіти і науки України. – К. : Педагогічна преса, 2011. − №№ 17-18, 18-21. – С.15-17.
6. Кашуба В. А. Биостатические и гониометри- ческие показатели детей старшего дошкольного воз- раста с функциональными нарушениями опорно- двигательного аппарата / В. А. Кашуба // Физическое воспитание студентов. – 2009. – № 2. – С. 26-28.

Бондаренко К. К., Маджаров А. П., Бондаренко А. Е. Оптимизация тренировочных средств гандболистов на основе функционального состояния скелетных мышц.

// Наука і освіта.  2016.  №8. – 5-11.

Костянтин Костянтинович Бондаренко,
кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри фізичного виховання і спорту,
Олександр Петрович Маджаров,
старший викладач кафедри спортивних дисциплін,
Алла Євгенівна Бондаренко,
кандидат педагогічних наук, доцент, заступник декана факультету фізичної культури,
Гомельський Державний університет імені Ф. Скорини,
вул. Советська, 104, м. Гомель, Білорусь


ОПТИМІЗАЦІЯ ТРЕНУВАЛЬНИХ ЗАСОБІВ ГАНДБОЛІСТІВ НА ОСНОВІ ФУНКЦІОНАЛЬНОГО СТАНУ СКЕЛЕТНИХ М’ЯЗІВ


АНОТАЦІЯ:

У статті викладено основні особливості планування річного циклу висококваліфікованих гандболісток в умовах напруженої тренувальної та змагальної діяльності. Окреслено основні аспекти організації та планування структури тренувальних навантажень в річному циклі підготовки на підставі параметрів термінової та довготривалої адаптації скелетних м’язів до виконання вправ спеціальної спрямованості. Наведено поведінкові реакції м’язових груп, що визначають ефективність змагальної вправи під час її виконання з максимальним навантаженням. Виявлено гетеро-хронність адекватності сприйняття фізичного навантаження скелетними м’язами, на основі якої запропоновано схе- му розподілу тренувальних засобів у мікроциклах. Наведено режими виконання спеціальних вправ для гандболістів, а також часові параметри відновлення нормального тонусу скелетних м’язів, їхньої еластичності та силових показ- ників. На основі загальноприйнятої періодизації запропонована структура річного циклу підготовки гандболісток, заснована не тільки на процентному співвідношенні тренувальних засобів у мікро- і мезоциклах, але і на характерис- тиках якісно-кількісних показників, на основі сприйняття напруженої фізичної діяльності скелетними м’язами. На- ведено параметри взаємозв’язку показників механічного тонування скелетних м’язів, які визначаються у стані відсу- тності вольової напруги (стан м’язового спокою) і параметрами фізичної продуктивності (швидкість переміщень, ефективність взаємодії з партнерами). Виявлено залежність ефективності м’язової роботи, що впливає на «можли- вість акумулювання енергії пружних деформацій при механізмі рекуперації механічної енергії під час руху» з вико- нанням технічних дій гандболісток (точність передач і результативних кидків у ворота). Проведено поділ річного циклу підготовки гандболісток на періоди в залежності від поставлених етапних завдань, рівня фізичної підготовле- ності і часових складових сприйняття фізичного навантаження функціональними системами організму. Запропоно- вано процентне співвідношення виконання тренувальних засобів загальнофізичної підготовки та спеціальних вправ у залежності від слідів впливів і гетерохронності сприйняття. Проведені дослідження й отримані результати дозволили підтвердити гіпотезу роботи і встановити, що отримані дані про пружно-в’язки властивості скелетної мускулатури можуть використовуватися в якості критеріїв ефективності управління педагогічним процесом підготовки спортсме- нів. Виявлені закономірності сприйняття скелетними м’язами тренувальних і змагальних навантажень дозволили підвищити рівень фізичних і функціональних можливостей організму спортсменок. 


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

скелетні м’язи, м’язовий тонус, еластичність, твердість, функціональний стан, етапи підготовки.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Высочин Ю. В. Физиологические основы специальной подготовки футболистов (монография) / Ю. В. Высочин, Ю. П. Денисенко // Успехи современ- ного естествознания. – 2010. – № 9. – С. 39-40.
2. Тюленьков С. Ю. Теоретико-методические аспекты управления подготовкой высококвалифици- рованных футболистов : автореф. дис. на соискание степени док. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теория и ме- тодика физического воспитания, спортивной трени- ровки, оздоровительной и адаптивной физической культуры» / С. Ю. Тюленьков. – М., 1996. – 54 с.
3. Шамардин А. И. Оптимизация функциональ- ной подготовленности футболистов / А. И. Шамар- дин. – Волгоград, 2000. – 276 с. 4. Бондаренко К. К. Эффективность управляю- щих систем организма хоккеистов при адаптации к мышечной деятельности / К. К. Бондаренко, А. С. Малиновский // Известия Гомельского государ- ственного университета имени Франциска Скорины. – 2005. – №4 – С. 102-107.

Бондаренко К. К., Палашенко М. Ю., Назаренко И. А., Захарченко О. А. Структура тренировочной деятельности пловцов на основе функционального состояния скелетных мышц.

(2016) Наука і освіта, 8, 12-18. Одеса.

Костянтин Костянтинович Бондаренко,
кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри фізичного виховання і спорту,
Марія Юріївна Палашенко,
магістр, викладач кафедри фізичного виховання і спорту.
Ірина Олександрівна Назаренко,
старший викладач кафедри фізичного виховання і спорту,
Ольга Олександрівна Захарченко,
викладач кафедри фізичного виховання і спорту,
Гомельський Державний університет імені Франциска Скорини, вул. Радянська,
104, м Гомель, Республіка Білорусь
 


СТРУКТУРА ТРЕНУВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПЛАВЦІВ НА
ОСНОВІ ФУНКЦІОНАЛЬНОГО СТАНУ СКЕЛЕТНИХ М’ЯЗІВ


АНОТАЦІЯ:

У статті викладені результати поведінкових реакцій скелетних м’язів у залежності від характеру наванта- ження діяльності при виконанні повторної роботи і по закінченню часу при відновленні у плавців. Зокрема, за допомогою навантаження «до відмови» основних груп м’язів, відповідальних за виконання біодинаміки гребко- вого руху, визначено критерії раціональної кількості повторень як в одній серії вправ, так і кількість серійної повторності в одному тренувальному занятті. Також виявлено тимчасові періоди, що сприяють відновленню функціонування скелетних м’язів після виконаного фізичного навантаження. За допомогою методу згасаючих коливань (міометрії) виявлено параметри тонусного стану скелетних м’язів як у стані спокою, так і в процесі багаторазового виконання фізичного навантаження. Визначений діапазон еластичності і жорсткості скелетних м’язів у процесі роботи дозволив визначити тимчасові параметри навантаження і відновлення м’язів, що відповідають за ефективність виконання спеціальних фізичних вправ плавців. Крім того, визначено вплив ро- звитку рівня фізичної підготовленості на ефективність виконання специфічних вправ. Наведено показники зміни рівня фізичної та спеціальної підготовленості при застосуванні адекватних функціональному стану ске- летних м’язів в річному циклі підготовки. У процесі проведення констатуючого експерименту виявлено закономірності організації і планування тренувальних засобів як в одиночному занятті, так і в мікро- і мезоциклах. Це дозволило спланувати річний цикл підготовки плавців із урахуванням біомеханічних особливостей функціонування нервово-м’язового апарату. В рамках загальноприйнятої періодизації запропоновано розділяти річний цикл підготовки плавців на етапи, в залежності від поставлених перед спортсменами завдань, рівня фізичної підготовленості і часових складових сприйняття фізичного навантаження функціональними системами організму. Запропоновано відсоткове співвідношення виконання тренувальних засобів на суші і в воді, в залеж- ності від поставлених завдань на кожному етапі підготовки. В процесі проведення педагогічного експерименту виявлено перевагу розробленої на базі біомеханічних показників м’язової працездатності експериментальної програми над програмою, яка застосовується на підставі регламентуючих документів дитячо-юнацьких шкіл та шкіл олімпійської підготовки. Виконане дослідження підтвердило первісну гіпотезу, що застосування структу- ри тренувальних навантажень на основі адекватності сприйняття скелетними м’язами тренувальних дій дозво- ляє поліпшити фізичні кондиції, функціональний стан і працездатність спортсменів і, крім того, досягти більш високих результатів у спортивній діяльності.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

скелетні м’язи, еластичність, силовий потенціал, ефективність роботи.


ПОВНИЙ ТЕКС СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Бондаренко К. К. Метод определения in vivo вяз- коупругих характеристик скелетных мышц / К. К. Бонда- ренко, С. В. Шилько, Д. А. Черноус // Российский журнал биомеханики. – 2007. – Том 11, №1(35). – С. 45-54.
2. Бондаренко К. К. Изменение кинематики гребка в плавании под воздействием утомления скелетных мышц / К. К. Бондаренко, Е. П. Лисаевич, С. В. Шилько, А. Е. Бондаренко // Российский журнал биомеханики. – 2009. – Т. 13 №2 (44). – С 24-33.
3. Высочин Ю. В. Физиологические основы специ- альной подготовки футболистов (монография) / Ю. В. Высочин, Ю. П. Денисенко // Успехи современно- го естествознания. – 2010. – № 9. – С. 39-40.
4. Shiko S. V. Generalized model of a skeletal muscle // S. V. Shiko, D. A. Chernous, and K. K. Bondarenko // Mechanics of composite materials, vol. 51, №. 6, January. – 2016. – 789-800.
5. Golas A. Biomechanical analysis of Flat Bench Pressing (Case study) / A. Golas, H. Krol // Selected problem of biomechanics of sport and Rehabilitation. V.II. – Warsaw, 2014. – P. 32-42.
6. Santana J. A kinetic and electromiographic comparison of the standin cable press and bench press / J. Santana, F. Vera-Garsia, S. McGill // Jornal of Strength and Cjnditioning Research. – 2007 – № 4. – P. 1271-1279.
 

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.