Головченко О. І. Оптимізація самостійної роботи студентів під час вивчення навчальної дисципліни «Фізичне виховання».

// Наука і освіта.  2016.  №8. – 19-24.

Олексій Іванович Головченко,
кандидат наук із фізичного виховання та спорту,
доцент кафедри здоров’я людини та фізичної реабілітації,
Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка,
вул. Роменська, 87, м. Суми, Україна
 



ОПТИМІЗАЦІЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ» 


АНОТАЦІЯ:

Анализ научной литературы свидетельствует, что проблема развития самостоятельности как качества лич- ности студента и самостоятельная работа студентов постоянно находится в центре внимания отечественных и зарубежных ученых. Перестройка учебно-воспитательного процесса на основе развивающей педагогики направлена на раннее выявление и наиболее полное раскрытие потенциала (способностей) у молодежи с учетом их возрастных и психологических особенностей. На сегодняшний день доказано, что свобода выбора, самосто- ятельность в принятии решений способствует активному включению студентов в процесс физического самосо- вершенствования, повышению требований личности к самому себе. Однако недостаточно освещены вопросы условий развития самостоятельности на занятиях физической культуры. В связи с этим была поставлена сле- дующая цель исследования – разработать способ оптимизации самостоятельной работы студентов при изуче- нии учебной дисциплины «Физическое воспитание». Для достижения поставленной цели были использованы следующие методы исследования: методика формализованной самоотчетности для определения двигательной ак- тивности (Фрaмингемская методика), методика расчета индекса физического состояния А. А. Пироговой. В процессе исследования было обследовано 92 студента 1-4 курсов Института педагогики и практической психологии на базе Сумского государственного педагогического университета имени А. С. Макаренко. Исследование предполагало выполнение следующих задач ежемесячно в течение периода изучения дисциплины: определение индекса физиче- ского состояния и уровня двигательной активности. Разработанный способ оптимизации самостоятельной работы студентов при изучении учебной дисциплины «Физическое воспитание» базировался на индивидуальном подходе к интересу к собственному физическому состоянию. Подтверждена эффективность предложенного способа, которая составила 28,7%. Была проведена оценка успешности выполнения самостоятельной работы по учебной дисциплине «Физическое воспитание»: до начала внедрения предложенного способа оптимизации самостоятельной работы успешность выполнения самостоятельной работы составляла 34,6 ± 1,32%, тогда как по его окончании успешность выросла на 28,7% (63,3 ± 1,46%).


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

фізичне виховання, студенти, самостійна робота, рухова активність.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Медвідь А. Виховання вмінь та навичок само- стійної роботи учнів для збереження здоров’я як важли- вого компонента загальнолюдської культури / А. Медвідь, О. Ківерник // Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : Збірник наукових праць / Вол. Держ. ун-тет ім. Лесі Українки – Луцьк : Волин. обл. друк. – Т.2. – 2008 . – С. 178-180.
2. Мосейчук Ю. Ю. Формування мотиваційних потреб студентської молоді до фізкультурної діяльності / Ю. Ю. Мосейчук // Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (Фізична культура і спорт) : наук. часоп. Нац. пед. ун-ту ім. М. П. Драгоманова. Серія №15 : зб. наук. пр. за ред. Г. М. Арзютова. – К. : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2011. – С. 400-403.
3. Овчаренко Т. Проблеми організації самостій- ної роботи студентів вузу / Т. Овчаренко, Т. Цюпак, Ю. Цюпак // Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : Збірник наукових праць / Вол. Держ. ун-тет ім. Лесі Українки – Луцьк : Волин. обл. друк, 2005 – С. 172-175.
4. Соколюк О. В. Мотивація студентів вищих навчальних закладів до занять фізичною культурою в умовах інформаційного суспільства / О. В. Соколюк, О. В. Дуда // Наукові записки. Серія : Педагогіка. – 2012. – № 4. – С. 164-168.
5. Щорічна доповідь про стан здоров’я населен- ня, санітарно-епідемічну ситуацію та результати дія- льності системи охорони здоров’я України. 2014 рік / за ред. Квіташвілі О.; МОЗ України, ДУ «УІСД МОЗ України» – К., 2015. – 460 с.

Dehtiarenko T. V., Kodzhebash V. F. Influence of sexual genomic imprinting on child ontogenesis.

// Наука і освіта.  2016.  №8. – 24-28.

Тетяна Володимирівна Дегтяренко,
доктор медичних наук, професор кафедри біології і основ здоров’я,
Владислав Федорович Коджебаш,
кандидат сільськогосподарських наук, старший викладач кафедри біології і основ здоров’я,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Фонтанська дорога, 4, м. Одеса, Україна
 



ВПЛИВ ГЕНОМНОГО СТАТЕВОГО ІМПРИНТИНГУ НА ОНТОГЕНЕЗ ДИТИНИ 


АНОТАЦІЯ:

Автори представили в адаптованому вигляді для студентів та фахівців психолого-педагогічного профілю основ- ні положення феноменології статевого імпринтингу. Геномний статевий імпринтинг – досить поширене явище і воно має провідне значення в онтогенезі людини. Феноменологія його полягає в тому, що хромосоми статевих клітин індивіда набувають «відбиток» його статі і внаслідок цього нащадки отримують один набір хромосом з батьківським маркуванням деяких генів, а інший набір – з материнським. Надалі при утворенні в новому організмі статевих клітин отриманий «відбиток» стирається, ці гени маркуватимуться згідно зі статтю особи. Проаналізовано роль батьківсь- ких і материнських генів в онтогенезі й їхній вплив на ініціацію відхилень у психофізичному розвиткові дитини. Слід звернути увагу на те, що в критичні періоди онтогенезу емоційні реакції за рахунок епігеномних механізмів спадковості мають яскравий і бурхливий характер індивідуальних проявів, тому в ці вікові періоди наслідки статево- го імпринтингу можуть бути різними – від позитивних до катастрофічних. Відомо, що у ґенезі метастатичної онко- патології у дітей суттєву роль відіграє геномний імпринтинг, зокрема при таких видах злоякісних новоутворень: ембріональна рабдоміосаркома (рак м’язів), пухлина Вільмса (рак нирок) і остеосаркома (рак кісток). Геномному імпринтингу також відводиться провідна роль у розвитку таких видів патології, як хвороба Гентінгтона, синдроми Прадера-Віллі та Енгельмана, транзиторний неонатальний цукровий діабет, синдром Шерешевського-Тернера, гіпо- тонія, ожиріння, розумова відсталість, акромікрія, гіпогонадизм, атаксія, гіперкінези, пароксизмальний сміх, порушення мовного розвитку, обесивно-конвульсивний синдром та інші нейрогенні захворювання та психопатологічні розлади. Геномний статевий імпринтинг впливає на детермінацію різних ознак у людини, зокрема психофізіологіч- них характеристик індивіда. Якби для більшості психологічних ознак існувала чітка залежність їхнього прояву від статі батька, від якого успадковано відповідний ген, психогенетики, безсумнівно, помітили б це. Але механізми гене- тичної детермінації психологічних ознак людини вивчені недостатньо; ще належить з’ясувати вплив геномного ста- тевого імпринтингу на експресію генів, які відповідають за певні психофізіологічні характеристики індивіда. Для одних ознак ступінь експресії генів може бути і неважливим, але для інших він виявляється вирішальним для мож- ливої ініціації відхилень від нормативних траєкторій індивідуального розвитку.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

геномний статевий імпринтинг, онтогенез, відхилення.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Асанов А. Ю. Основы генетики и наследствен- ные нарушения развития у детей / А. Ю. Асанов, Н. С. Демикова, С. А. Морозов – М.: Академия, 2003. – 242 с.
2. Дегтяренко Т. В. Психофизиология раннего онтогенеза: Учебник / Т.В. Дегтяренко – К., УАИП «Рада», 2011. – 352 с.
3. Дегтяренко Т. В. Роль епігеномних факторів в патогенезі пренатального ураження спеціалізованих систем мозку / Т. В. Дегтяренко // Медобори – 2006: зб. наук. праць Кам’янець-Подільського ун-ту ім. Івана Огієнка. – 2012. – ч. 1. – С. 69-77.
4. Дегтяренко Т. В. Теоретико-методологічні за- сади рекреаційної психології в концепті міждисциплі
нарного та нейрогенетичного підходів / Т. В. Дегтяре- нко // Наука і освіта. – 2012. – №10. – С. 66-71.
5. Запорожан В. Н. Врожденные пороки развития: практическое руководство / В. Н. Запорожан, И. Л. Бабий, С. Р. Галич, Е. Л. Холодкова и др. – Одесса: ОНМУ, 2012. – 320 с.
6. Сапиенца К. Геномный импринтинг / К. Са- пиенца // Scientific American. Издание на русском языке – 1990, № 12, стр. 14-20.
7. Тоцький В.М. Генетика: Підручник для сту- дентів біологічних спеціальностей університетів (в 2 т.) / В. М. Тоцький. – Т. 2. – Одеса: Астропринт, 1998. – С. 48-82. 8. Фогель Ф. Генетика человека (в 3-х томах) / Ф. Фогель, А. Мотульски; пер. с англ. – Том 3. – М.: Мир, 1990. – 366 с.
9. Фросин В.Н. Введение в биологию человека. 2. Генетика. Индиви-дуальное развитие/В. Н. Фросин – Казань: Диалог Компьютерс, 2005. – 287 с
.

Дегтяренко Т. В., Павлова Н. В. Актуальність міждисциплінарного та нейропсихологічного підходів до діагностики тяжких порушень мовлення у дітей раннього віку

// Наука і освіта.  2016.  №8. – 30-37.

Тетяна Володимирівна Дегтяренко,
доктор медичних наук, професор кафедри біології і основ здоров’я,
Наталія Василівна Павлова,
аспірант кафедри біології і основ здоров’я,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Фонтанська дорога, 4, м. Одеса, Україна
 



АКТУАЛЬНІСТЬ МІЖДИСЦИПЛІНАРНОГО ТА НЕЙРОПСИХОЛОГІЧНОГО ПІДХОДІВ ДО ДІАГНОСТИКИ ТЯЖКИХ ПОРУШЕНЬ МОВЛЕННЯ

У ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ 


АНОТАЦІЯ:

Авторами обґрунтовано доцільність впровадження міждисциплінарності та нейропсихологічного підходу до ранньої діагностики тяжких порушень мовлення у дітей. Запропоновано спосіб діагностики порушень мов- леннєвого розвитку у дітей раннього віку на підставі використання результатів поглибленого нейрофізіологі- чного обстеження. Нейропсихологічний підхід реалізовано для диференціальної діагностики тяжких порушень мовлення у дітей молодшого дошкільного віку.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

нейропсихологія, тяжкі порушення мовлення, рання діагностика.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Дегтяренко Т. В. Психофизиология раннего онтогенеза : Учебник для студентов высших учебных заведений / Т. В. Дегтяренко. – К. : УАИП «Рада», 2011. – 325 с. 2. Дегтяренко Т. В. Психофизиологическая пара- дигма в решении актуальных проблем рекреационной психологии «Наука і освіта» / Т. В. Дегтяренко. – № 11. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2011. – С. 42-46.
3. Дегтяренко Т. В. Міждисциплінарний та ней- роонтогенетичний підходи до психолого- педагогічного супроводу дітей з дизонтогенетичним синдромом розвитку / Т. В. Дегтяренко // Збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конфе- ренції «Інтеграція науки і практики в умовах модерні- зації корекційної освіти України». – Херсон, 11-12 квітня 2014. – С. 57-67.
4. Дегтяренко Т. В. Становлення міжпівкулевої взаємодії в онтогенезі вищих психічних функцій ди- тини та значення її оцінки для діагностики порушень інтелектуального розвитку / Т. В. Дегтяренко // Наука і освіта. – № 6. – 2012. – С. 63-67.
5. Дегтяренко Т. В. Роль епігеномних факторів в патогенезі пренатального ураження спеціалізованих систем мозку / Т. В. Дегтяренко // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського університету імені Івана Огієнка «Медобори – 2006». – 2012. – Ч.1. – С. 69-77.
6. Дегтяренко Т. В. Комплексне психофізіологіч- не обстеження дітей з наслідками перинатального ураження мозку / Т. В. Дегтяренко, В. Г. Ковиліна // Наука і освіта. – № 4. – 2013. – С. 112-115.
7. Дегтяренко Т. В. Нейрологопедичний підхід до діагностики тяжких порушень у дітей / Т. В. Дегтяре- нко, Н. В. Павлова // Особлива дитина : навчання і виховання. – № 1. – 2016. – С. 38-46.
8. Ефимов О. И. Нарушение скорости проведения слуховой информации в структурах ствола мозга у детей с расстройствами развития речи и трудностями в обучении / О. И. Ефимов, В. Л. Ефимова, В. П. Рожков // Сенсорные системы : научный журнал ВАК. – М., 2014. – Т. 28, № 3. – С. 36-44.
9. Павлова Н. В. Дифференциальная диагностика тяжелых нарушений речи у детей младшего дошкольно- го возраста : методические рекомендации / Н. В. Павло- ва. – Одесса : Бондаренко М. А., 2016. – 60 с.
10. Павлова Н. В. Нейрологопедический подход к диагностике тяжелых нарушений речи у детей / Н. В. Павлова, Т. В. Дегтяренко // Педагогічні науки : теорія, історія, інноваційні технології : наук. журнал / голов. ред. А. А. Сбруєва. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. – № 6 (50). – С. 36-145
.

Дегтяренко Т. В., Шевцова Я. В. Реалізація психофізіологічної парадигми в олігофренопедагогіці.

/ Наука і освіта.  2016.  №8. – 37-43.

Тетяна Володимирівна Дегтяренко,
доктор медичних наук, професор кафедри біології і основ здоров’я,
Південноукраїнського національний педагогічний університет імені К. Д.Ушинського,
вул. Фонтанська дорога, 4, м. Одеса, Україна,
Яна Вікторівна Шевцова,
асистент кафедри корекційної освіти,
Херсонський державний університет,
вул. Університетська, 27, м. Херсон, Україна
 



РЕАЛІЗАЦІЯ ПСИХОФІЗІОЛОГІЧНОЇ ПАРАДИГМИ В ОЛІГОФРЕНОПЕДАГОГІЦІ 


АНОТАЦІЯ:

У статті представлено методологічні підходи до реалізації психофізіологічної парадигми в олігофренопедаго- гіці, що дозволило визначити специфіку та ступінь порушень психомоторних функцій у розумово відсталих дітей. Результати комплексного психофізіологічного обстеження молодших школярів із вадами інтелекту та їхніх здоро- вих однолітків були інтерпретовані з метою індивідуалізованої оцінки здатності розумово відсталих дітей до нав- чання та розробки зорієнтованих психокорекційних заходів для їхньої соціальної реабілітації.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

психофізіологія, перцептивно-когнітивні функції, розумово відсталі молодші школярі, психо- моторика.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1.Ніколаєва О. М. Деформації хребта у дітей тапідлітків: фізіотерапія / О. М. Ніколаєва, О. М. Полівода, І. В. Балашова.–Одеса : «ИздатИнформ» ОНМА, 2009.–192 с.
2.
Кононенко О. Л. Базова програма розвиткудитини дошкільноговіку «Я у світі» / О. Л. Кононенко.–К. : Світич.–2-ге вид. випр.–2008.–С. 543.
3.Моісеєнко Р. О. Частота та структура захворюваності дітей в Україні та шляхи її зниження /Р. О. Моісеєнко //Современная педиатрия.–2009. −No 2.–С. 10-11.
4.
Кашуба В. О.Корекція порушень поставидошкільнят у процесі фізичного виховання /В. О. Кашуба, О. М. Бондар // Теорія і методика фізичного виховання і спорту.–2010.–No 2.–С. 75-79.
5.
Інформаційний збірник та коментарі Міністерства освіти і науки України.–К. : Педагогічнапреса, 2011. − NoNo 17-18, 18-21.–С.15-17.
6.
Кашуба В. А. Биостатические и гониометрические показатели детей старшего дошкольного возраста с функциональными нарушениями опорно-двигательного аппарата / В.А. Кашуба // Физическоевоспитание студентов.–2009.–No 2.–С. 26-28.

Л. О. Євтухова, А. І. Босенко, ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДУ ЕЛЕКТРЕТНО-ТЕРМІЧНОГО АНАЛІЗУ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ МЕДИКО-БІОЛОГІЧНИХ ДИСЦИПЛІН.

// Наука і освіта.  2016.  №8. – 47-51.

Лариса Олександрівна Євтухова,
кандидат сільськогосподарських наук, доцент кафедри зоології, фізіології та генетики,
Гомельський державний університет імені Франциска Скорини,
вул. Советська, 104, м. Гомель, Білорусь,
Анатолій Іванович Босенко,
кандидат біологічних наук, приват-професор,завідувач кафедри біології і основ здоров’я,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Фонтанська дорога, 4, м. Одеса, Україна
 



ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДУ ЕЛЕКТРЕТНО-ТЕРМІЧНОГО АНАЛІЗУ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ МЕДИКО-БІОЛОГІЧНИХ ДИСЦИПЛІН 


АНОТАЦІЯ:

У статті описується метод електретно-термічного аналізу (ЕТА) та визначаються можливості його застосу- вання під час вивчення медико-біологічних дисциплін. Аналіз науково-методичної літератури показує, що мо- тивуючим фактором, що сприяє активізації самостійної дослідницької роботи студентів, є корисність виконува- ної роботи і її результативність. Так, обстеження основних життєво важливих систем організму однокурсників вчить студентів-фізіологів не тільки краще освоювати методику проведення обстеження, а й грамотно аналізу- вати, інтерпретувати отримані результати. На практичних і лабораторних заняттях із медико-біологічних дис- циплін великий інтерес можуть представляти методи скринінг-діагностики стану крові, синовіальної рідини, сечі та інших біооб’єктів. Доведено, що фізичний метод дослідження – метод ЕТА – володіє інформативністю щодо ряду біологічних об’єктів. За його допомогою можна отримати дані щодо електрофізичних властивостей досліджуваних об’єктів у вигляді спектрів термостимульованого струму. Вивчення основ і практична реалізація результатів методу, що описується, студентами медико-біологічних спеціальностей сприяє підвищенню їхньої професійної компетентності. Позитивним моментом є також можливість переймати в процесі навчання кращий досвід академічної науки, що сприяє підвищенню ефективності навчання. Для забезпечення ефективності нав- чального процесу в рамках вивчення дисциплін «Фізіологія людини», «Імунологія», «Клітинна і тканинна інже- нерія», «Біофізика», «Методи аналізу біооб’єктів», «Фізіологія спорту», «Біологічні методи досліджень у фізи- чній культурі і спорті» ми рекомендуємо доповнити традиційний перелік досліджуваних методик методом ЕТА, що дозволить підвищити рівень потенціалу практичної самостійної роботи студентів.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

метод електретно-термічного аналізу, навчальний процесс, дослідницька діяльність студе- нтів, токова спектроскопія, термостимульований ток.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Алексеенко Т. С. Образование как основное стартовое условие инновационного типа экономическо- го роста / Т. С. Алексеенко, И. В. Алексеенко // Сборник научных статей Международного весеннего форума «Инновационные технологии в бизнес-образовании». – Гомель : БТЭУ, 2008. Ч.1. – С. 175-179.
2. Алтайцев А. М. Учебно-методический ком- плекс как модель организации учебных материалов и средств дистанционного обучения. В кн. : Универси- тетское образование : от эффективного преподавания к эффективному учению / А. М. Алтайцев, В. В. Наумов. – Мн. : Пропилеи, 2002. – С. 229-241.
3. Болотов В. А. Система оценки качества обра- зования : учеб. пособие для вузов / В. А. Болотов, Н. Ф. Ефремова. – М. : Логос, 2007. – 263 с.
4. Девятова О. Н. Биохимический микроанализ в практической лаборатории, использование капил- лярной крови / О. Н. Девятова, Г. А. Афонина, Н. С. Крылова, Т. А. Чимитова // Лабораторное дело. – 1989. – N8. – С. 73-74. 5. Павлова В. Н. Синовиальная среда суставов. – М. : Медицина, 1980. – 296 с. 

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.