Моргун В. Ф. Психодіагностичний супровід особистості у ситуаціях професійного самовизначення

// Наука і освіта.  2016.  № 2-3.  156-164.

Володимир Федорович Моргун,
кандидат психологічних наук, професор кафедри психології,
Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка,
вул. Остроградського, 2, м. Полтава,Україна  


ПСИХОДІАГНОСТИЧНИЙ СУПРОВІД ОСОБИСТОСТІ У СИТУАЦІЯХ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ  


АНОТАЦІЯ:

 У теоретико-методичній статті подано опис розробки на основі авторської багатовимірної теорії особистості та приклади застосування двох профорієнтаційних методик: лонгітюдного варіанту методики багатовимірного аналізу досягнень оптанта (МБАДО) для учнівської молоді (за І. П. Волковим, модифікація В. Ф. Моргуна) та зрізового варіанту МБАДО для дорослих оптантів (за В. Ф. Моргуном). Поповнення діагностичного арсеналу практичних психологів вказаними методиками здатне підвищити якість психологічного супроводу професійного самовизначення особистості протягом життя і, як наслідок, якість вибору професійної освіти і задоволення від трудової діяльності людини.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

 багатовимірна теорія особистості, профорієнтація, вибір професії, особистість оптанта, методики багатовимірного аналізу досягнеь оптанта: лонгітюдний та зрізовий варіанти.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 1. Білоус Р.М. Мій професійний вибір: Тренінг старшокласників. Метод. посіб. / Р.М. Білоус; за ред. В.Ф. Моргуна. – Кременчук, 2010. – 125 с.
2. Волков И.П. Цель одна – дорог много. Проек- тирование процессов обучения/ И.П. Волков. – М.: Просвещение, 1990. – 159 с. 
3. Головаха Е.И. Жизненная перспектива и про- фессиональное самоопределение молодежи / Е.И. Головаха. – К.: Наук. думка, 1988. – 144 с.
4. Гончарова Н.О. Основи вибору професії: Консультативний тренінг / Н.О. Гончарова ; за ред. В.Ф. Моргуна. – Полтава: АСМІ, 2007. – 48 с.
5. Гончарова Н.О. Основи професійної орієнта- ції. Навч. посіб. / Н.О. Гончарова; за ред. В.Ф. Моргуна. – К.: ВД «Слово», 2010. – 168 с.
6. Захаренко О.А. Школа над Россю / О.А. Захаренко, С.М. Мазурик. – К.: Рад. школа, 1979. – 154 с.
7. Климов Е.А. Как выбрать профессию / Е.А. Климов. – М.: Просвещение, 1990. – 159 с.
8. Колинько В.В. Метод. реком. по профкон- сультации школьников: Консультативный тренінг / В.В. Колинько; наук. ред. В.Ф. Моргун. – Полтава, 1988. – 168 с.
9. Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості / Г.С. Костюк. – К.: Рад. школа, 1989. – 608 с.
10. Кущ О.С. Профорієнтація старшокласників: досвід застосування психодіагно-стичних методик / О.С. Кущ; за ред. В.Ф. Моргуна. – Кременчук, 2007. – 48 с.
11. Макаренко А.С. Докладная записка об орга- низации свободной мастерской // А.С. Макаренко. Пед. сочинения: в 8-ми т. – Т. 1. – М.: Педагогика, 1983. – С.68-69.
12. Максименко С.Д. Генезис существования ли- чности / С.Д. Максименко. – К.: ООО «КММ», 2006. – С. 69-86.
13. Методи психодіагностики підлітка / за ред. О.Д. Кравченко, В.Ф. Моргуна. – Полтава, 1995. – 124 с.
14. Моляко В.А. Психологические вопросы вы- явления одаренности / авт.-сост.: В.А. Моляко и др. – К.: Знание, 1992. – 56 с.
15. Моргун В.Ф. Профессиональная ориентация будущих педагогов // Учитель, которого ждут / В.Ф. Моргун; под ред. И.А. Зязюна. – М.: Педагоги- ка, 1988. – С. 64-86.
16. Моргун В.Ф. Мотивация разносторонней дея- тельности учащихся // Учителям и родителям о психоло- гии подростка / В.Ф. Моргун; под ред. Г.Г. Аракелова. – М.: Высшая школа, 1990. – С. 91-129.
17. Моргун В.Ф. Концепція багатовимірного роз- витку особистості та її застосування // Філософська і соціологічна думка. – К., 1992. – № 2. – С. 27-40.
18. Моргун В.Ф. Інтедифія освіти: Психолого- педагогічні основи інтеграції та диференціації (інтеди- фії) навчання / В.Ф. Моргун. – Полтава: Наук. змі- на,1995.– 78 с.
19. Моргун В.Ф. Традиция педагогики одаренности «неодаренных»: от Макаренко до Волкова и Захаренко / В.Ф. Моргун , М.Е. Оракова // Обдаровані діти: вияв- лення, діагностика і розвиток. Матеріали Міжнародного семінару 9-10 лютого 1995 р. / за ред. В.Ф. Моргуна. – Полтава, 1995. – С. 85-89.
20. Моргун В.Ф. Багатовимірна психодіагностика досягнень учня / В.Ф. Моргун // Практична психологія та соціальна робота.– К., 2006.– № 1.– С. 1-5.
21. Моргун В.Ф. Підвищення культури екзистенці- альних виборів людини засобами психодіагностики / В.Ф. Моргун // Психологічна культура: види, інваріанти, розвиток. Колективна монографія [Текст] / відп. ред. Г.Є. Улунова. – Суми: ВВП «Мрія», 2014. – С.175-200.
22. Моргун В.Ф. Основи психологічної діагностики. Навчальний посібник / В.Ф. Моргун, І.Г. Тітов. – 3-е вид. – К.: ВД «Слово», 2013. – 464 с.
23. Пазюченко Т.М. Професійна орієнтація на пе- дагогічну працю: консультативний тренінг / за ред. В.Ф. Моргуна. – К., 2000. – 116 с.
24. Рибалка В.В. Особистісно центроване консуль- тування клієнтів із патогенною психодінамічною некон- груентністю: метод. посібн. / В.В. Рибалка – К.: КМПУ імені Б.Д. Грінченка, 2005. – 54 с.
25. Самодрин А.П. Профільно-диференційована школа як педагогічна проблема / А.П. Самодрин, Л.В. Сирота. – Кременчук, 1995. – Ч.1. – 62 с.
26. Саннікова О.П. Основні підходи до досліджен- ня особистості професіонала / О.П. Саннікова // Сучасна психологія в ціннісному вимірі. Матер. ІІІ Костюківських читань (20-22 грудня 1994 р.) / за ред. С.Д. Максименка. – К., 1994. – Т. 1. – С. 92-98.
27. Седых К.В. Делінквентний підліток. Навч. по- сіб. / К.В. Седых, В.Ф. Моргун. – К.: Вид. дім «Слово», 2015. – 272 с.
28. Устименко Т.А. Экспресс-диагностика школы как целостной образовательной системы / Т.А. Устименко; под ред. В.Ф. Моргуна. – Полтава, 1993. – 28 с.
29. Цуканов Б.И. Время в психике человека. Мо- ногр. / Б.И. Цуканов. – Одесса: Астро-принт, 2000. – 217 с.
30. Чебыкин А.Я. Выраженность риска у студен- тов. Моногр. / А.Я. Чебыкин, О.В. Вдовиченко. – Одес- са: Южн. науч. центр НАПН Украины, 2004. – 198 с.

Plaksii T. M., Derkach M. A. Features of senior citizens’ emotional states under the conditions of the modern Ukrainian society transformation

// Наука і освіта.  2016.  № 2-3.  164-168.

Тамара Миколаївна Плаксій,
кандидат історичних наук,
доцент кафедри психології, педагогіки та філософії,
Микола Анатолійович Деркач,
студент ІV курсу напряму «Психологія»,
Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського,
вул. Першотравнева, б. 20, м. Кременчук, Україна 


ОСОБЛИВОСТІ ЕМОЦІЙНИХ СТАНІВ ЛЮДЕЙ ПОХИЛОГО ВІКУ В УМОВАХ ТРАНСФОРМАЦІЇ СУЧАСНОГО УКРАЇНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА 


АНОТАЦІЯ:

 Стаття присвячена дослідженню особливостей емоційних станів людей особливої категорії – похилого віку – в сучасних умовах суперечливих процесів модернізації усіх сфер українського суспільства. Проблема емоційної сфери особистості людини похилого віку сьогодні проникнута особливим значенням та драматизмом: населення України стрімко старіє, збільшується кількість людей похилого віку, при цьому умови їх життя значно погіршуються. Держа- ва і суспільство не можуть створити гідні умови для їх життя. Мета статті полягає в аналізі понять «пенсійний вік», «похилий вік», «емоції», «емоційні стани», «емоційні переживання», «почуття» та у виявленні особливостей емоцій- них станів, обумовлених зовнішніми та внутрішніми подразниками. Було встановлено, що переважна більшість лю- дей пенсійного віку не сприймають ринкових соціально-економічних умов життя «дикого капіталізму», політичного хаосу в державі, соціально-культурних змін, що відбулися за роки розбудови незалежної України, особливо за останні два роки. Враховуючи, яким мізерним є пенсійне забезпечення, що ще й обкладається принизливим подат- ком, і якою великою є інфляція в країні, то тут пенсіонер постає об’єктом зневаги, приниження його людської гідно- сті з боку держави. Як правило, переважаючим у людей похилого віку в Україні є адаптаційний процес за «замкну- тим контуром» – від найбільш негативного до найбільш позитивного, за якого світ постає як незрозумілий, неперед- бачуваний, інколи загрожує загибеллю. Людина не «володіє» таким світом, є соціально непричетною до нього, перс- пективи власного життя не залежать від неї, а стратегія поведінки описується буденним поняття «доживати свій вік». На основі емпіричного дослідження за допомогою опитувальника з вивчення емоційної спрямованості особистості Б. Додонова та особистісного опитувальника для діагностування типу акцентуацій Г. Шмішека доведено, що люди, які відвідують Університет третього віку, мають активну життєву позицію, у них переважає стенічна емоційна спрямо- ваність, а також спрямованість на альтруїзм, комунікативність, праксизм, гностизм, естетизм. На відміну від них особи другої категорії – люди із пасивною життєвою позицією, спосіб життя яких замкнений, відчужений. Вони від- значили, що найбільш важливою для них проблемою є недостатність пенсійних коштів для життя, дорожнеча, неува- га з боку родичів та суспільства. Ці обставини їх пригнічують. При цьому вони висловили негативні почуття, які по- силили їх і без того вороже ставлення до суспільства, відсутність планів на найближче майбутнє. У них переважає гедоністична та акизитивна емоційна спрямованість. Проблема адаптації людей похилого віку до соціальних умов буття потребує подальших розробок.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

 емоції, емоційні стани, емоційні переживання, емоційна сфера, похилий вік, пенсійний вік.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 1. Висьневска-Рошковска К. Новая жизнь после шестидесяти / К. Висьневська-Рошковська. – М., 1989. – 236 с.
2. Гаврилова Т. П. О воспитании нравственных чувств / Т. П. Гаврилова. – М. : Просвещение, 1984. – 252 с.
3. Закон України «Про заходи щодо законодав- чого забезпечення реформування пенсійної системи» // Відомості Верховної Ради України. – 2012. – № 12- 13.
4. Запорожец А. В. Избранные психологические труды : в 2-х т. Т. 1 / А. В. Запорожець. – М. : Педаго- гика, 1986. – 258 с.
5. Кейд Б., О'Хэнлон В. Х. Краткосрочная пси- хотерапія / Б. Кейд, В. Х. О’Хэнлон. – М. : Институт общегуманитарных исследований, 2001. – 268 с.
6. Коленіченко Т. І. Адаптація людей похилого віку до нових соціальних умов [Електронний ресурс] / Т. І. Колесніченко. – Режим доступу: http://www.rusnauka.com/14.NTP_2007/Pedagogica/218 49.doc.htm.
7. Миннигалеева Г. Социально-педагогическая работа с пожилыми людьми : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Г. Миннигалеева. – М., 2004. – 310 с.
8. Новікова О. Ю. Проблеми людини похилого ві- ку: соціально-педагогічний аспект [Електронний ресурс] / О. Ю. Новікова. – Режим доступу: http://bo0k.net/index.php?bid=7939&chapter=1&p=achapter 
9. Холл Дж. Старіння, остання половина життя / Дж. Холл. – Вашингтон, 1922. – 322 с.
10. Шевчук Н. Ф. Духовність суспільства крізь призму ставлення до людей похилого віку / Н. Ф. Шевчук // Духовність особистості: методологія, теорія і практика. – № 5 (40). – 2010. – С. 253-263.

Попов В. М. Емоційний компонент набутої безпорадності працівників ДСНС України

// Наука і освіта.  2016.  № 2-3.  169-173.

Віталій Миколайович Попов,
ад’юнкт кафедри психології діяльності в особливих умовах,
Національний університет цивільного захисту України,
вул. Чернишевська, 94, м. Харків, Україна 


ЕМОЦІЙНИЙ КОМПОНЕНТ НАБУТОЇ БЕЗПОРАДНОСТІ ПРАЦІВНИКІВ ДСНС УКРАЇНИ 


АНОТАЦІЯ:

 Статтю присвячено вивченню проблеми набутої безпорадності у працівників ДСНС України. Теоретико- емпіричний аналіз проблеми збагачує знання про феномен набутої безпорадності. Проведене дослідження по- казало, що працівники з особистісною безпорадністю оцінюють себе пасивними, безініціативними та байду- жими. Визначено, що у працівників із ситуативною безпорадністю виявлено тенденції до нерішучості, нервоз- ності, невпевненості та напруженості. Встановлено, що працівникам з особистісною та ситуативною безпо- радністю властива недостатня відповідальність. Можна сказати, що працівники, які мають високий рівень ситуативної тривожності, схильні сприймати загрозу своїй самооцінці та життєдіяльності у великому діа- пазоні ситуацій і реагувати на них вираженим станом тривожності. Проведене дослідження дозволяє розро- бити програми щодо психопрофілактики та психокорекції набутої безпорадності працівників ДСНС України, але не вичерпує всіх аспектів проблеми формування та розвитку набутої безпорадності.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

 набута безпорадність, емоційний компонент, тривожність, депресія, працівники ДСНС України.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 1. Батурин Н. А. Анализ подходов к профилак- тике и коррекции выученной беспомощности / Н. А. Батурин, И. В. Выбойщик // Теоретическая, экс- периментальная и прикладная психология / под ред. Н. А. Батурина. – Челябинск : ЮУрГУ, 2000. – Т.2. – С. 116-127.
2. Бурлачук Л. Ф. Психодиагностика : [учебник для вузов] / Л. Ф. Бурлачук. – СПб. : Питер, 2006. – 351 с.
3. Дучимінська Т. І. Психологічні особливості подолання особистісної безпорадності в навчальній діяльності студентів : автореф. дисертації на здобуття вченого ступеня кандидата психологічних наук : спец. 19.00.07 / Т. І. Дучимінська. – Острог, 2013. – 21 с.
4. Закон України «Кодекс цивільного захисту України» // Відомості Верховної Ради. – 2013. – № 34- 35. – ст. 458.
5. Зеер Э. Ф. Психология профессиональных де- струкции : [учебное пособие для вузов] / Э. Ф. Зеер, Э. Э. Сыманюк. – М. : Академический проект; Екате- ринбург : Деловая книга, 2005. – 240 с.
6. Изард К. Э. Психология эмоций / К. Э. Изард. – СПб: Издательство «Питер», 1999. – 464 с.
7. Практическая психодиагностика. Методики и тесты : [учеб. пособ. / ред. Д. Я. Райгородский]. – Са- мара : «БАХРАХ - М», 2001. – 672 с.
8. Ромек В. Г. Теория выученной беспомощно- сти Мартина Селигмана / В. Г. Ромек // Журнал прак- тического психолога. – 2000. – № 3–4. – С. 218–235.
9.Хекхаузен Х. Мотивация и деятельность / Х. Хек- хаузен. – СПб. : Питер; М. : Смысл, 2003. – 860 с.
10. Циринг Д. А. Психология выученной беспо- мощности : [учеб. пособие] / Д. А. Циринг. – М. : Из- дательский центр «Академия», 2005. – 120 с. 
11. Шиповская В. B. Беспомощность – теория, эксперименты, практика / В. B. Шиповская. – Крас- нодар : ИЭиУ МиСС, 2009. – 245 с.
12. Abramson L. Y. Learned helplessness in humans : critique and reformulation / L. Y. Abramson, М. Е. Seligman, J. D. Teasdale // Journal of Abnormal Psychology. – 1978. – Vol. 87. – P. 49-74.
13. Dweck C. S. Learned helplessness and reinforcement responsibility in children [Text] / G. S. Dweck, N. D. Reppucci // Journal of Personality and Social Psychology. – 1973. – Vol. 25. – P. 109-116.
14. Hiroto D. S. Locus of control and learned helplessness / D. S. Hiroto // Journal of Experimental Psychology. – 1974. – V. 102 (2). – P. 187–193.
15. Peterson C. Learning impairment following insoluble problem : learned helplessness or altered hypothesis pool? / C. Peterson // Journal of Experimental Social Psychology. – 1978. – Vol. 14. – P. 53–68.
16. Seligman M. E. P. Helplessness [Text] : on depression, development, and death / M. E. P. Seligman. – San Fracisco : W. H. Freeman, 1975. – 250 p.
17. Національна доповідь про стан техногенної та природної безпеки в Україні [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.mns.gov.ua/content/national_lecture.html

Федоренко С. А., Коваленко А. С. Особливості соціально-психологічної готовності призовників до військової служби

// Наука і освіта.  2016.  № 2-3.  174-178.

Світлана Анатоліївна Федоренко,
кандидат історичних наук, доцент кафедри психології, педагогіки та філософії,
Анна Сергіївна Коваленко,
студентка 5 курса напряму підготовки «Психологія»,
Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського,
вул. Першотравнева, 20, м. Кременчук, Україна 


ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ ПРИЗОВНИКІВ ДО ВІЙСЬКОВОЇ СЛУЖБИ 


АНОТАЦІЯ:

 У статті з’ясовано поняття «психологічна готовність до діяльності» та «соціально-психологічна готов- ність призовника»; проаналізовано рівень дослідження проблеми у сучасній науці; розглянуто особливості со- ціально-психологічної готовності призовників до строкової військової служби і військової служби за контрак- том; представлено результати емпіричного дослідження щодо вивчення готовності призовників до військової служби за контрактом у Збройних Силах України.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

 психологічна готовність до діяльності, соціально-психологічна готовність призовника, військова служба за контрактом, строкова військова служба, професійно-психологічний відбір.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 1. Інструкція про організацію виконання Поло- ження про проходження громадянами України війсь- кової служби у Збройних Силах України, затвердже- ної наказом Міністра оборони України від 10 квітня 2009 року № 170, зареєстрованої в Міністерстві юсти- ції України 19 травня 2009 року за № 438/16454 (Ін- струкція про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служ- би у Збройних Силах України).
2. Лебедев А. В. Военная готовность государст- ва: философско-социологический анализ : дис. … канд. философ. наук / А. В. Лебедєв.– М., 1991–149 с.
3. Литвиненко Е. Теоретико-методологічні ос- нови психологічної підготовки воїнів / Е. Литвиненко // Прикордонник України. – 2001. – № 3. – С. 38-45.
4. Лутовшов В. И. Соотношение подготовки и готовности молодежи к защите Отечества (философс- ко-социогический анализ) : автореф. дис. …. канд. філос. наук / В. И. Лутовшов. – М., 1990. – 49 с.
5. Савчин М. В. Вікова психологія / М. В Сав- чин, Н. П Василенко. – К. : Академвидав, 2005 . – 360 с.
6. Санжаревский И. И. Профессиональная гото- вность военного летчика и ее формирование в авиа- ционном училище в современных условиях (социоло- гический анализ) : дис. …канд. социол. наук / И. И. Санжаревский. – М., 1995. – 184 с.
7. Томчук М. І. Соціально- психологічні про- блеми готовності учнів до служби в Збройних Силах України : дис... д-ра психол. наук : 19.00.07 / М. І. Томчук. – К., 1996. – 420с.

Харченко А. С. Викладання педагогічної психології: від теорії до практики

// Наука і освіта.  2016.  № 2-3.  178-184.

Анжела Станіславівна Харченко,
 кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології,
Полтавський національний педагогічний університету імені В. Г. Короленка,
вул. Остроградського, 2, м. Полтава, Україна 


ВИКЛАДАННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ ПСИХОЛОГІЇ: ВІД ТЕОРІЇ ДО ПРАКТИКИ 


АНОТАЦІЯ:

 Статтю присвячено питанням викладання педагогічної психології студентам педагогічного університе- ту. Аналізуються прийоми активізації пізнавальної діяльності студентів при вивченні педагогічної психології (зіставлення підходів учених до проблеми, узагальнення викладачем висновку не до кінця, проблемні завдання і питання, дискусії, аналіз конкретних ситуацій та інші). Обґрунтовується їх роль у підвищенні професійної компетентності студентів, а також в організації педагогічної взаємодії.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

 пізнавальна діяльність студентів, способи активізації пізнавальної діяльності, лекція, проблемна ситуація в навчанні, діалогічна взаємодія, інтерес.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 1. Венгер О. П. Психолого-педагогічні особливо- сті розвитку пізнавальної діяльності студентів вищого навчального закладу: дис. … кандидата психол. наук : 19.00.07 / О. П. Венгер. – Острог, 2014. – 225 с.
2. Крэйн У. Теории развития. Секреты формиро- вания личности / У. Крэйн. –5-е международное изда- ние. – СПб. : прайм – ЕВРОЗНАК, 2002. – 512 с.
3. Моргун В. Поетична психологія та психологі- чна поезія. Творча зустріч у поетичній лабораторії психолога 27 травня 2014 р. / В. Моргун; організатор і ведуча М. Лагода. – Полтава : ПНПУ імені В.Г.Короленка. – ПОУНБ імені І. П. Котляревського, 2014. – 65 с.
4. Реан А. А. Социальная педагогическая психо- логия / А. А. Реан, Я. Л. Коломинский. – СПб. : Изда- тельство «Питер», 2000. – 416 с.
5. Хьелл Л. Теории личности / Л. Хьелл, Д. Зиглер. – 3-е издание. – СПб. : Питер. – 2011. – 608 с.
6. Чебыкин А. Я. Эмоциональная регуляция уче- бно-познавательной деятельности (второе издание): монографія / А. Я. Чебыкин. – Одесса. – 1991. – 167 с.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.