Кузнецова І. А., Кузнєцова Н. М. Самоздійснення як проблема гуманістичної психології

// Наука і освіта.  2016.  № 2-3.  129-134.

Інна Анатоліївна Кузнецова,
старший викладач кафедри психології, педагогіки та філософії,
Наталя Миколаївна Кузнєцова,
студентка 5-го курсу спеціальності «Психологія»,
Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського,
вул. Першотравнева, 20, м. Кременчук, Україна 


САМОЗДІЙСНЕННЯ ЯК ПРОБЛЕМА ГУМАНІСТИЧНОЇ ПСИХОЛОГІЇ  


АНОТАЦІЯ:

 Стаття розкриває проблеми процесу самоздійснення особистості в юнацькому віці у контексті гуманіс- тичного освітнього процесу. Дається визначення поняття «самоздійснення» з точок зору філософського, ак- меологічного, психологічного підходів; розкриваються його специфічні властивості; проаналізовано структур- ні компоненти цього процесу та виявлено особливості формування самоздійснення в умовах навчально- виховного процесу вищої школи. Надано результати тестування студентів з метою з’ясування особливостей самоздійснення в юнацькому віці.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

 самореалізація, структурні компоненти, сутність процесу самореалізації, специфічні вла- стивості, гуманізація освіти.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 1. Лукина Е. А. Особенности самоосуществления человека в разные периоды взрослости: дис. канд. психол. наук : 19.00.13 / Е. А. Лукина. – СПб., 2006. – 258 с.
2. Розлог Б. П. Гуманізм раціональності педагогі- чного процесу: постмодерністські трансформації: мо- нографія / Б. П. Розлог, М. Б. Розлог. – Луцьк: Во- линський національний університет ім. Лесі Українки, 2009. – 176 с.
3. Адлер А. Наука жить / А. Адлер. – К. : PortRoyal, 1997. – 288 с.
4. Бердяев Н. А. О рабстве и свободе человека / Н. А. Бердяев. – М.: АСТ, 2006. – 320 с.
5. Маслоу А. Мотивация и личность/ А. Маслоу. – 3-е изд. – СПб. : Питер, 2008. –352 с.
6. Логинова И. О. Психология жизненного само- осуществления: монография / И. О. Логинова. – М.: Изд-во СГУ, 2009. – 279 с.

Lebedynska H. O. National consciousness as a psychosocial factor of successful modernization of Ukraine

// Наука і освіта.  2016.  № 2-3.  134-138.

Ганна Олександрівна Лебединська,
кандидат політичних наук, доцент кафедри психології, педагогіки та філософії,
Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського,
вул. Першотравнева, 20, м. Кременчук, Україна

 


НАЦІОНАЛЬНА САМОСВІДОМІСТЬ ЯК СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИЙ ФАКТОР УСПІШНОЇ МОДЕРНІЗАЦІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ДЕРЖАВИ 


АНОТАЦІЯ:

 У статті йдеться про роль національної самосвідомості у формуванні політичної нації України в умовах проце- сів глобалізації та її вплив на функціональність держави. Визначається основна функціональна цінність національної ідеї, яка спрямована на досягнення єдності, консолідації політичної нації для подолання тих викликів, які постають сьогодні перед українською державою. Це наукове дослідження описує різні сфери визначення політичної нації, фо- рми взаємодії суб’єктів і об’єктів державного утворення і національні особливості, діалектика етно- і національного генезису, розвитку окремих компонентів національної самосвідомості. У статті також дається аналіз етносвідомості, національної ідентичності як частини національної самосвідомості сучасних українців, що є фактором успішного розвитку процесів державного утворення. Також представлено деякі загальні міркування про шляхи генезису на- ції. Висновок вказує на те, що національна свідомість, заснована на національній ідеї, є необхідною для успішного державного формування нової України.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

 національна самосвідомість, політична нація, національна ідея, національна держава, етно- ідентифікація.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 1. Боришевський М. Й. Національна самосвідо- мість та ідентифікація громадян як чинник демокра- тичних перетворень в українському суспільстві / М. Й. Боришевський // Соціально-психологічний ви- мір демократичних перетворень в Україні. – К. : Укра- їнський центр політичного менеджменту, 2003. – С. 138–144.
2. Головатий М. Ф. Політична психологія : під- ручник / М. Ф. Головатий. – К. : МАУП, 2006. – 400 с.
3. Карлова В. В. Національна самосвідомість як духовна основа державотворчих процесів в Україні : управлінський аспект : автореф. дис. ... д-ра наук з держ. упр. : 25.00.01 «Теорія та історія держ. упр.» / В. В. Карлова. – К., 2013. – 36 c.
4. Кресіна І. Українська національна свідо- мість і сучасні політичні процеси (Етнополітологіч- ний аналіз) : монографія / І. Кресіна. – К. : Вища шко- ла, 1998. – 392 с.
5. Куць О. М. Етнонаціональна свідомість у державотворчих процесах : монографія / О. М. Куць, М. П. Мадін. – Харків : ППВ «Новое слово», 2009. – 318 с.
6. Ренан Е. Що таке нація? / Е. Ренан // Націоналізм : [антологія / упоряд. О. Проценко, В. Лісовий]. – К. : Смолоскип, 2000. – С.107–120.
7. Тхоржевський Д. О. Національна самосвідо- мість як загальнолюдська цінність / Д. О. Тхоржевс- кий // Проблеми освіти. Науково-методичний збірник. – К. : Наук.-метод. центр вищої освіти, 2000. – Вип. 20. – С. 3–14.
8. Українці хочуть національну ідею [Електрон- ний ресурс]. – Режим доступу: http://www.pravda.com.ua/news/2011/06/16/6301967/

Літвінова О. В., Коломойчук Д. В. Психологічні особливості стратегій поведінки в конфлікті між представниками різних поколінь в сім’ї

// Наука і освіта.  2016.  № 2-3.  138-144.

Ольга Володимирівна Літвінова,
кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології, педагогіки та філософії,
Дарина Володимирівна Коломойчук,
студентка ІV курсу спеціальності «Психологія»,
Кременчуцький національний університет ім. М. Остроградського,
вул. Першотравнева, 20, м. Кременчук, Україна 


ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ СТРАТЕГІЙ ПОВЕДІНКИ В КОНФЛІКТІ МІЖ ПРЕДСТАВНИКАМИ РІЗНИХ ПОКОЛІНЬ В СІМ’Ї  


АНОТАЦІЯ:

 У статті представлено результати теоретичного аналізу проблеми міжпоколінних конфліктів у сім’ї; розглянуто причини, форми прояву та стратегії поведінки представників різних поколінь у конфліктних ситу- аціях. Проаналізовано результати емпіричного дослідження щодо стратегій поведінки прабатьків у конфлік- тній ситуації відносно своїх дітей та онуків.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

 сім’я, покоління, конфлікт, взаємодія поколінь, компроміс, уникання.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 1. Бережная М. С. Психологическое консульти- рование по проблемам межпоколенческого общения в семье : Автореф. дис. канд. психол. наук / М. С. Бережная. – М. : Знание, 2011. – 169 с.
2. Вдовина М. В. Специфика межпоколенных конфликтов в семье / М. В. Вдовина // Демографичес- кие исследования. – М. : Социально-технологический институт МГСУ, 2006. – 462 с.
3. Глотов М. Б. Конфликт между поколениями / М. Б. Глотов // Социологическая энциклопедия. – М. : АСТ, 2004. – С. 42-48.
4. Жукова С. А. Технология межпоколенных коммуникаций / С. А. Жукова // Международный Год Пожилых Людей: социальные исключения по полу и возрасту / Материалы межрегиональной конферен- ции. – Саратов : Изд. дом «Пароход», 2000. – 185 с.
5. Малкина-Пых И. Г. Психосоматика. Справо- чник практического психолога / И. Г. Малкина-Пых. – М. : Эксмо, 2008. – 563 с.
6. Микляева А. В. Социальная идентичность личности : содержание, структура, механизмы фор- мирования : Монография / А. В. Микляева, П. В. Румянцева. – СПб. : Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2008. – 92 с.
7. Повалій Л. В. Сучасні тенденції виховання молодого покоління на українських національних традиціях / Л. В. Повалій // Теоретико-методологічні проблеми розвитку особистості в системі неперервної освіти : матеріали методолог. семінару АПН України (16. 12. 2004 р.) / Голов. ред. С. Д. Максименко. – К. : Інститут психології ім. Г. С. Костюка АПН України, 2005. – 420 с.
8. Садовский М. Г. О структуре отношений между поколениями в семье / М. Г. Садовский, А. А. Глисков // Преемственность поколений: диалог культур. – СПб. : Изд-во С.-Петерб. ун-та, 1996. – 189 с.
9. Смирнова Т. В. Пожилые люди: стереотип- ный образ и социальная дистанция / Т. В. Смирнова // Социологические исследования. – СПб. : «Издательс- тво СОЮЗ», 2008. – 475 с.
10. Feuer L. S. The Conflict of Generations. The Character and Significance of Student Movement / L. S. Feuer. – New York, 1969. – P. 527.

Магдисюк Л. І. Діагностика психологічної готовності до виходу на пенсію осіб пізньої зрілості

// Наука і освіта.  2016.  № 2-3.  144-149.

Людмила Іванівна Магдисюк,
викладач кафедри практичної психології та безпеки життєдіяльності,
Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки,
вул. Потапова 9, м. Луцьк, Україна 


ДІАГНОСТИКА ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ ДО ВИХОДУ НА ПЕНСІЮ ОСІБ ПІЗНЬОЇ ЗРІЛОСТІ  


АНОТАЦІЯ:

 У статті розкривається процедура та методика проведення напівструктурованого інтерв’ю при дослідженні психологічної готовності осіб пізньої зрілості до виходу на пенсію. Представлено правила складання запитань при розробці напівструктурованого інтерв’ю, приклади основних запитань при роботі з особами пізньої зрілості. Описано основні етапи, завдання та вимоги щодо проведення та організації напівструктурованого інтерв’ю у фокус-групах.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

 напівструктуроване інтерв’ю, психологічна готовність, групове інтерв’ю, зрілість, фокус-група, діагностика.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 1. Бодалев А. А. О предмете акмеологии / А. А. Бо- далев // Психологический журнал. – 1993. –Т.4. – №5.
2. Бурлачук Л. Ф. Психодиагностика : учебник для вузов / Л. Ф. Бурлачук. – Санкт-Петербург : Питер, 2003. – 351 с.
3. Бурлачук Л. Ф. Словарь-справочник по психо- диагностике / Л. Ф. Бурлачук, С. М. Морозов. – Санкт- Петербург : Питер, 2004. – 520 с. – (Серия «Мастера психологии»).
4. Магдисюк Л. І. Розробка та апробація авторсь- кої методики дослідження психологічної готовності до виходу на пенсію / Л. І. Магдисюк // Теоретичні і прикладні проблеми психології : зб. наук. пр. / за ред. Н. Є. Завацької. – Сєвєродонецьк. 2015. – № 3 (38). – С. 248-256.

Мишко Н. М. Дослідження психологічної готовності до професійної діяльності майбутніх психологів, які здобувають другу вищу освіту

// Наука і освіта.  2016.  № 2-3.  149-155.

Надія Мирославівна Мишко,
асистент кафедри психології,
Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка,
вул. Остроградського, 2, м. Полтава, Україна 


ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ, ЯКІ ЗДОБУВАЮТЬ ДРУГУ ВИЩУ ОСВІТУ 


АНОТАЦІЯ:

 У статті розкриваються сутнісні особливості психологічних категорій «готовність» та «психологічна готовність до професійної діяльності». Розглядаються основні наукові дослідження з питань психологічної готовності до професійної діяльності. Охарактеризовано структуру психологічної готовності до професійної діяльності. Описуються результати дослідження психологічної готовності до професійної діяльності майбу- тніх психологів, які здобувають другу вищу освіту.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

  психологічна готовність, структура професійної готовності, майбутній психолог, друга вища освіта.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 1.Асмолов А. Г. Психология личности: Учебник / А. Г. Асмолов. – М.: Изд-во МГУ, 1990. – 367 с.
2.Балл Г. О. Формування готовності до профе- сійної праці у контексті гуманізації освіти / Г. О. Балл, П. С. Перепелиця // Психологічні аспекти гуманізації освіти. Книга для педагога; за ред. Г.О.Балла. – Київ-Рівне, 1996.
3.Дьяченко М. И. Психологические проблемы готовности к деятельности / М. И. Дьяченко, Л. А. Кандыбович – Минск: Изд-во БГУ.1976. – 176 с. 
4.Климов Е. А. Психология профессионального са- моопределения / Е. А. Климов – Р.-на-Дону, 1996. – 512 с.
5.Ковалев Г. А. Механизмы и эффекты процессов активного социального обучения / Г. А. Ковалев // Вопросы психологии межличностного познания и об- щения. – Красноград: Куб. гос. ун-т, 1983. – С.127-135.
6.Кондрашова Л. В. Високим інтелектом і майс- терністю / Л. В. Кондрашова // Рідна школа. – 1993. – №11-12. – С. 157-158.
7.Крутецкий В. А. Основы педагогической пси- хологии./ В.А. Крутецкий. – М.: Просвещение, 1972. – 255 с.
8.Левченко М.В. Психологические способности готовности абитуриентов к учению в педагогическом вузе: Автореф. дис. канд. психол.наук / М. В. Левченко. – Киев, 1976. – 27 с.
9.Санникова О. П. Психологические контуры личности: форма и содержание / О. П. Санникова // Актуальні проблеми соціальної психології та педагогіки: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. «Тенденції розвитку психології в Україні: історія та сучасність». – К.: Либідь, 2006. – С. 105-115.
10. Седих К. В. Психологія взаємодії систем: Сім’я та освітні інституції / К. В. Седих. – Полтава: Довкілля-К, 2008. – 228 с.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.