Гільман А. Ю. Емпіричне дослідження особливостей саногенного мислення студентської молоді

// Наука і освіта.  2016.  №2-3. – 5-9.

Анна Юріївна Гільман,
викладач кафедри психології та педагогіки,
Національний університет «Острозька академія»,
вул. Семінарська 2, м. Острог, Україна


ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ САНОГЕННОГО МИСЛЕННЯ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ


АНОТАЦІЯ:

У статті описано результати констатувального етапу дослідження саногенного мислення у студентської молоді. Автором визначено переважаючий тип мислення у студентів, досліджено рівень наполегливості та самовладання як вольових характеристик, виявлено рівень рефлексивності як особистісної особливості, ха- рактеристики опірності до стресу та нервово-психічну стійкість у студентів тощо. Проаналізовано взаємозв’язки саногенного мислення із показниками за шкалами «ригідність», «мотивація на досягнення успіху», «опірність стресу», «рефлексивніть». 


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

саногенне мислення, патогенне мислення, рефлексивність, ригідність, опірність стресу, нервово-психічна стійкість, вольова саморегуляція, мотивація, тип емоційної реакції, тривожність, смисложиттєві орієнтації, психологічне благополуччя, студентська молодь.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 1. Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни / К. А. Абульханова-Славская. – М.: Мысль, 1991. – 299 с.
2. Гільман А. Ю. Саногенне мислення як чинник протидії емоційного стресу в навчальній діяльності студента / А. Ю. Гільман // Наукові записки. Серія «Психологія і педагогіка». – Острог: Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2014. – Вип.30. – С. 43-50
3. Крайнова Ю. Н. Саногенное мышление против негативных переживаний [Текст] / Ю. Н. Крайнова // Психология здоровья и личностного роста. – 2010. – №4. – С. 58-74
4. Морозюк С. Н. Саногенный стиль мышления. Управление эмоциями. «Обида». Модульно-кодовое учебное пособие в мобильной системе обучения КИП-М к циклу курсов по бесконфликтной адаптации и саморазвитию личности / С. Н. Морозюк, Е. В. Ми- рошник. – М.: 2006. – 102 с.
5. Орлов Ю. М. Восхождение к индивидуальности / Ю. М. Орлов. – М.: Просвещение, 1991. – 287 с.
6. Орлов Ю. М. Оздоравливающее (саногенное) мышления. Серия: Управление поведением, кн. 1. – 2-е изд. исправленное / Ю. М. Орлов. – М.: Слайдинг, 2006.
7. Титаренко Т. М. Життєві завдання особистості як соціально-психологічний чинник моделювання майбутнього / Т. М. Титаренко // Наукові студії із соціальної та політичної психол.: зб. статей / АПН України, Ін-т соц. та політ. психології. – К. : Міленіум, 2007а. – Вип. 16(19). – С. 304-311.
8. Пасічник І. Д. Мислення як предмет психології / І. Д. Пасічник // Наукові записки. Серія «Психологія і педагогіка». – Острог: Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2013. – Вип. 25. – С. 3-9.

Сінєльнікова Т. В., Ворнік Н. О. Діагностика та корекція агресивності молодших школярів методом казкотерапії

// Наука і освіта.  2016.  №2-3. – 10-15.

Тетяна Вячеславівна Сінєльнікова,
кандидат психологічних наук, доцент кафедри теорії та методики практичної психології,
Наталія Олександрівна Ворнік,
студентка факультету психологічної освіти,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Фонтанська дорога, 4, м. Одеса, Україна


ДІАГНОСТИКА ТА КОРЕКЦІЯ АГРЕСИВНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ МЕТОДОМ КАЗКОТЕРАПІЇ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглядається проблема агресивної поведінки в молодшому шкільному віці та особливості її корекції методом казкотерапії. Автори зазначають, що на прояви агресивної поведінки можуть впливати багато факто- рів, в тому числі вік, індивідуальні особливості, зовнішні фізичні та соціальні умови. Але вирішальну роль у формуванні агресивної поведінки особистості, на думку більшості дослідників, відіграє її безпосереднє соціальне оточення. Найчастіше головною причиною агресивної поведінки дітей є небажання батьків розбиратися в її моти- вах, байдужість до їх емоційного світу. Крім того, відзначається ефективність застосування для корекції агресив- ності в молодшому шкільному віці методу казкотерапії. Представлене у статті дослідження складається з кількох етапів: констатувального та формувального експерименту. В результаті психодіагностики у групи дітей молод- шого шкільного віку констатується високий рівень агресії. Проведена авторами корекційна робота з елементами казкотерапії значно знизила агресивність за всіма її показниками. Результати казкотерапії з агресивними школя- рами свідчать про терапевтичний, розвиваючий, корекційний та виховний ефекти казки. 


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

агресія, агресивність, агресивна поведінка, молодший шкільний вік, психодіагностика, ко- рекція, казкотерапія.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1.Бреслав, Г. Е. Психологическая коррекция дет- ской и подростковой агрессивности: науч. пособие для специалистов и дилетантов / Г. Е. Бреслав. – СПб.: Речь, 2007. – 144 с.
2.Зинкевич-Евстигнеева Т. Д. Практикум по сказ- котерапии / Т. Д. Зинкевич-Евстигнеева. – СПб.: Речь, 2000. – 185 c.
3.Оклендер В. Окна в мир ребенка: Руководство по детской психотерапии: Перев. с англ. / В. Оклендер. – М.: Независимая фирма «Класс», 2003. – 336 с.
4.Осипова А. А. Общая психокоррекция. Учебное пособие / А. А. Осипова. – М.: Сфера, 2002. – 510 с.
5.Севастьянова, Т. В. Позбавляємося від агресії за допомогою гри / Т. В. Севастьянова / / Дошкільне виховання. – 2008 . – № 12 . – С. 77-80. 

Арпентьева М. Р. Мультикультурное психологическое консультирование: особенности взаимопонимания

// Наука і освіта.  2016.  № 5. – 16-24.

Мариям Равильевна Арпентьева,
доктор психологических наук, доцент,
старший научный сотрудник кафедры психологии развития и образования,
Калужский государственный университет имени К.Э. Циолковского,
ул. Разина, 26, г. Калуга, Россия


МУЛЬТИКУЛЬТУРНОЕ ПСИХОЛОГИЧЕСКОЕ КОНСУЛЬТИРОВАНИЕ: ОСОБЕННОСТИ ВЗАИМОПОНИМАНИЯ


АНОТАЦІЯ:

Статья посвящена анализу феномена мультикультурного консультирования, проблем и возможностей по- строения взаимопонимания психологов и клиентов в ситуации мультикультурного контакта. Сравниваются муль- тикультурная и антипсихиатрическая перспективы консультирования, вклад, который они вносят в развития практики психологической помощи и опасности культурной инкапсуляции. Рассматриваются позиции универсаль- ного (транскультурного) и фокусированного (альтернативного) подходов в мультикультурном консультировании, их возможности и ограничения. В продуктивном консультировании происходит процесс гармонизации разных ас- пектов отношений, достигается внутренняя конгруэнтность стереотипов (способов) осмысления себя и другого, а также большая внешняя гармония: моделей общения, схем и стратегий понимания, ценностей общающихся. Ин- капсуляция в рамках определенной культуры (этнической, профессиональной, конфессиональной или иной) приводит к зависимости консультанта от сформированных им дефиниций, моделей общения, технологий, ценностей к низкой толерантности к необычным и непонятным ситуациям, возникающим во взаимоотношениях с клиентами других (этнокультурных, конфессиональных и профессиональных и иных) групп.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

 мультикультурное консультирование, кросс-культурное взаимодействие взаимопонима- ние, культурная инкапсуляция.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 1. Калиненко В. К. Проблемы психологического консультирования и психотерапии вынужденных ми- грантов / В. К. Калиненко // Психология беженцев и вынужденных мигрантов : Под ред. Г. У. Солдатовой. – М.: Смысл, 2001. – С. 120-147.
2. Лейнг Р. Расколотое «Я» / Р. Лейнг. – СПб.: «Белый кролик», 1995. – 352 с.
3. Минделл Э. Психотерапия как духовная прак- тика / Э. Минделл. – М.: Класс, 1997. – 236 с.
4. Кросс-культурные аспекты социально- психологической помощи / М. Р. Минигалиева. – Ка- луга: Манускрипт, 2002. – 190 с.
5. Солдатова Г. У., Шайгерова Л. А., Калиненко В. К., Кравцова О. А. Психология вынужденной ми- грации / Г. У. Солдатова, Л. А. Шайгерова, В. К. Калиненко, О. А. Кравцова. – М.: Смысл, 2002. – 479 с.
6. Стефаненко Т. Г. Этнопсихология / Т. Г. Стефаненко. – М.: АспектПресс, 2013. – 223 с.
7. Fukuyama M. A., Sevig T. D. (2004). Integrating spirituality into multicultural counseling / M. A. Fukuyama, T. D. Sevig. – Thousand Oaks, CA: Sage Publications. – 200 р.
8. Ivey A. E. et al. Counseling and psychotherapy: A multicultural perspective / A. E. Ivey. – Needham Heights, Mass., Allyn & Bacon., 1997 – 212 p.
9. Lee C. C., Richardson B. L. Multicultural issues in counseling. Alexandria / C. C. Lee, B. L. Richardson. – VA: AACD, 1991. – 230 p.
10. Lewis-Fernanda R., Kleiman A. Cultural psychiatry: Theoretical, clinical and research issues / R. Lewis-Fernanda, A. Kleiman // The Psych. Clinics of N.America. – 1995. – V.18. – рр. 433-448.
11. Locke D. C. Increasing multicultural understanding. A comprehensive model / D. C. Locke. – L.: Sage Publications, 1998. – 254 p.
12. Paniagua F. A. Assessing and treating culturally diverse clients / F. A. Paniagua. – L.: Sage Publ, 1994. – 140 p.
13. Pedersen P. Multicultural counseling / P. Pedersen // Improving intercultural interactions / Eds. by R.W. Brislin, T. Yoshida. – Newbury Park, CA: Sage, 1994. – рр. 221-240.
14. Pedersen P. Multiculturalism as a generic approach to counseling / P. Pedersen // J. of Counseling and Development. – 1991. – V.70. – №1. – рр. 6-12.
15. Pedersen P., Ivey A. Culture-Centered Counseling and Interviewing Skills: A Practical Guide / P. Pedersen, A. Ivey. – Westport, CT: Praeger, 1993. – 366 p.
16. Ponterotto J. G., Casas J. M. Handbook of racial/ethnic minority counseling research / J. G. Ponterotto, J. M. Casas. – Springfild, Il.: Charles C.Thomas, 1991. – 380 p. 17. Ridley C. Racism in counseling / C. Ridley // Counseling across cultures / Eds. by Pedersen P. et al. – Honolulu: The Univ. of Hawaii Press, 1989. – рр. 55-79.
18. Ward C., Bochner S., & Furnham A. The psychology of culture shock / C. Ward, S. Bochner, & A. Furnham. – Hove, UK: Routledge, 2001. – 212 p.
19. Wrenn C. G. The culturally encapsulated counselor / C. G. Wrenn // Harvard educational Review. – 1962. – V. 32. – рр. 444-449.
20. Warren T. L. Cross-cultural Communication: Perspectives in theory and practice / T. L. Warren. – Amityville, NY: Baywood Publishing Company, 2005. – 142 с.

Пивоварчик І. М. Трансформація здатності до турботи про ближнього у професійному навчанні студентів-психологів

// Наука і освіта.  2016.  № 6. – 25-33

Ірина Михайлівна Пивоварчик,
кандидат психологічних наук, доцент кафедри теорії та методики практичної психології,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Фонтанська дорога, 4, м. Одеса, Україна


ТРАНСФОРМАЦІЯ ЗДАТНОСТІ ДО ТУРБОТИ ПРО БЛИЖНЬОГО У ПРОФЕСІЙНОМУ НАВЧАННІ СТУДЕНТІВ-ПСИХОЛОГІВ


АНОТАЦІЯ:

 У статті розглядається проблема трансформації здатності до турботи про ближнього у професійному навчанні майбутніх психологів. Визначено поняття турботи як інтегральної особистісної характеристики студента-психолога, яка відображає його готовність до професійної діяльності та впливає на її ефектив- ність. Проведено аналіз психологічного змісту здатності до турботи про ближнього. Підібрано та обґрунто- вано комплекс адекватних методик, спрямований на дослідження трьох компонентів здатності до турботи про ближнього. Емпірично продемонстровано інтегративний характер досліджуваних складових здатності до турботи про ближнього.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

 здатність, турбота, емпатія, толерантність, альтруїзм, професійно важливі якості, професійне навчання, майбутній психолог.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 1. Андреева М. В., Баранов А. А. Забота как психологический феномен: теоретические и практи- ческие аспекты: Учеб. пособие / М. В. Андреева, А. А. Баранов. – Ижевск: Изд-во «Удмуртский уни- верситет», 2013. – 88 с.
2. Антилогова Л. Н. Альтруизм и его роль в профессиональной деятельности социального работни- ка / Л. Н. Антилогова // Социальная работа в Сибири: сборник научных трудов. – Кемерово:Кузбассвузиздат, 2004. – С. 35-44.
3. Асмолов А. Г. Историческая культура и педа- гогика толерантности / А. Г. Асмолов. – М., 2003. – С. 110-111.
4. Боулби Д. Создание и разрушение эмоцио- нальных связей / Д. Боулби. – М.: Академ. проект, 2004. – 237 с.
5. Гаврилова Т. П. Социальная децентрация и ее роль в развитии эмпатии / Т. П. Гаврилова // Тео- ретические и прикладные проблемы психологии по- знания людьми друг друга. – М., 1979. – с. 140-180.
6. Гордон Т. Программа «Тренинг эффективно- сти родителей» / Т. Гордон // Помощь родителям в воспитании детей / под ред. В. Я. Пилиповского. – М.: Прогресс, 1992. – С.91-119.
7. Донцов А. И., Донцов Д. А., Донцова М. В. Со- циально-психологическое и педагогическое обеспечение профессионально-личностного становления студентов- психологов / А. И. Донцов, Д. А. Донцов, М. В. Донцова. – М. : Прогресс, 2012. – C. 34-40.
8. Ломов Б. Ф. Методологические и теоретиче- ские проблемы психологии / Б. Ф. Ломов. – М., 1984. – с. 94.
9. Маколей Т. Альтруизм и социальная соли- дарность: предусматривающие специализации / Т. Маколей. – М.: Прогресс, 2006.
10. Оргел А. Р. Жизнь и педагогическое образо- вание родителей / А. Р. Оргел // Помощь родителям в воспитании детей /ред. В. Я. Пилиповский. – М.: Прогресс, 1992. – С. 63-91.
11. Словарь по социальной педагогике: учеб. посо- бие для студ. вузов / автор-сост. Л. В. Мардахов. – М.: Издательский центр «Академия», 2002. – 368 с.
12. Солдатова Г. У. Толерантность: психологиче- ская устойчивость и нравственный императив / Г. У. Солдатова // Практикум по психодиагностике и исследованию толерантности личности / под ред. Г. У. Солдатовой, Л. А. Шайгеровой. – М. : Изд-во МГУ, 2003. – 112 с.
13. Фромм Э. Душа человека / Э. Фромм. – М.: АСТ, ЛТД, 1998. – 664 с.
14. Эриксон Э. Детство и общество / Э. Эриксон. – СПб: Речь, 2000. – 415 с.
15. Академик: Словари и энциклопедии на Ака- демике [Электронный ресурс]. – Режим доступа: www.dic.academic.ru/dic.nsf/enc_philosophy.
16. Словарь терминов: философия [Электронный ресурс]. – Режим доступа: www.krugosvet.ru/articles

Шевченко С. В. Психологічні особливості когнітивної та конативної складових розумової працездатності першокурсників

// Наука і освіта.  2016.  № 7. – 34-39.

Cветлана Витальевна Шевченко,
кандидат психологических наук, старший преподаватель кафедры психологии,
Мелитопольский государственный педагогический университет имени Богдана Хмельницкого,
ул. Ленина, 20, г. Мелитополь, Украина 


ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ КОГНИТИВНОЙ И КОНАТИВНОЙ СОСТАВЛЯЮЩИХ УМСТВЕННОЙ РАБОТОСПОСОБНОСТИ ПЕРВОКУРСНИКОВ


АНОТАЦІЯ:

 У статті презентовано теоретичний аналіз вивчення проблеми розумової працездатності особистості, екс- периментально досліджено психологічні особливості структурних компонентів когнітивної та конативної складо- вих розумової працездатності студентів-першокурсників. Зроблено висновок про середній рівень розумової працез- датності студентів за виділеними компонентами, про необхідність розробки та впровадження ефективної сис- теми психолого-педагогічних заходів з підвищення рівня розумової працездатності студентів.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

 розумова працездатність, когнітивний компонент, конативний компонент, пізнавальні процеси, розумові дії.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 1. Альманах психологических тестов / сост. С. Римский, Р. Р. Римская. – М.: КСП+, 1995. – 400 с. 2. Бачериков Н. Е. Психогигиена умственного труда учащейся молодежи / Н. Е. Бачериков, М. П. Воронцов, Э. И. Добромиль. – К.: Здоровья, 1988. – 168 с. 3. Бодров В. А. Профессиональное утомление: фундаментальные и прикладне проблемы / В. А. Бод- ров. – М.: Ин-тпсихологии РАН, 2009. – 560 с. 4. Грицук О. В. Розумова втома студентів педа- гогічного вузу як психологічна проблема [Електрон- ний ресурс] / О. В. Грицук. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/VKhnpu_psykh ol/2011_41/08.html. 5. Деревянко Е. А. Интегральная оценка работо- способности при умственном и физическом труде / Е. А. Деревянко, В. К. Хухалев, О. А. Лихачева и др. – М.: Экономика, 1976. – 76 с. 6. Заградский В. П. Значимость показателей фу- нкціонального состояния организма в оценке умст- венной работоспособности / В. П. Заградский, А. В. Егоров, Б. Ц. Яковец // Военно-медицинский журнал. – 1981. – № 9. – С. 59-62. 7. Иванова В. В. Интеграция умственной работо- способности и двигательной активности студентов технического вуза в процес се профессиональной под- готовки: автореф. дисс. ... канд. пед. наук: [спец.] 13.00.08 – теория и методика профессионального об- разования / В. В. Иванова; Благовещ. гос. пед. ун-т им. М. И. Калинина. – Чита, 2012. – 20 с. 8. Ильин Е. П. Психофизиология состояний чело- века / Е. П. Ильин. – СПб.: Питер, 2005. – 412 с. 9. Кузнєцова О. Т. Порівняльна характеристика показників розумової працездатності студентів./ О. Т. Кузнєцова, В. О. Вітрук // Проблеми формуван- ня здорового способу життя молоді : матеріали Все- укр. наук.-практ. конф. – Л., 2008. – C. 267-274. 10. Маришук В. Л. Исследование функциональ- ного состояния для оценки работоспособности, про- фотбора и групповой совместимости / В. Л. Марищук // Методология исследований по инженерной психо- логии и психологии труда / под ред. А. А. Крылова. – Л., 1974. – Ч1. – С. 81–121. 11. Морозова Е. Н. Работоспособность и психо- логическое состояние студентов в течение ученого года и факторы, их определяющие / Е. Н. Морозова, Д. А. Жуйко, А. Л. Гринько // Слобожан. наук.-спорт. вісн. – 2009. – № 3. – С. 307-310. 12. Пашукова Т. І. Практикум із загальної психо- логії / Т. І. Пашукова, А. І. Допіра, Г. В. Д’яконов. – К.: Знання, 2000. – 204 с. 13. Петрів О. П. Психологічні особливості розу- мової працездатності молодших школярів: дис. ... канд. психол. наук: [cпец.] 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія / О. П. Петрів; НПУ ім. М. П. Дра- гоманова. – Київ, 2005. – 226 с. 14. Плющ С. М. Зв’язок особистісних та індиві- дуально-психологічних особливостей у розвитку сто- млюваності: дис. … канд. психол. наук: [cпец.] 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія / С. М. Плющ; Ін-т психології ім. Г.С. Костюка АПН України, 1998. – 271 с. 15. Хазратова Н. В. Тренінг адаптації першокур- сників до умов навчання у ВНЗ / Н. В. Хазратова // Практ. психологія та соц. робота. – 2000. – № 5. – C. 27-31.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.