Мартиненко І. В. Рефлексія в комунікативній діяльності дошкільників із системними порушеннями мовлення

// Наука і освіта.  2016.  № 2-3.  63-69.

Ірина Володимирівна Мартиненко,
кандидат психологічних наук, доцент, докторант кафедри логопедії ,
Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова
вул. Пирогова, 9 , м. Київ, Україна  


РЕФЛЕКСІЯ В КОМУНІКАТИВНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ ІЗ СИСТЕМНИМИ ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ 


АНОТАЦІЯ:

 У статті розглядаються рефлексивні труднощі в комунікативній діяльності дітей старшого дошкільного віку з системними порушеннями мовлення. Проаналізовано теоретичні підходи до вивчення рефлексії у психо- логії: з позицій мисленнєвих процесів, внутрішньоособистісних утворень, поліпроцесуального явища. У пред- ставлених результатах дослідження рефлексія розуміється автором як умова ефективного спілкування, а її недостатність вважається причиною різних комунікативних труднощів, операційних зокрема. В дитячому віці рефлексія як особистісне утворення залежить від стану здатності до самоаналізу, самовираження і про- гнозування. Предметом експериментального дослідження було визначено комунікативну рефлексію, перші фо- рми якої формуються вже в старшому дошкільному віці. За результатами експериментального дослідження наведено приклади рефлексивних труднощів у різних видах діяльності: мовленнєвій, продуктивній (малювання), ігровій. Дослідження комунікативної рефлексії дітей старшого дошкільного віку з системними порушеннями мовлення первинного ґенезу здійснювалось засобами спостереження і в процесі експерименту.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

 рефлексія, комунікативна рефлексія, комунікативна діяльність, діти старшого дошкіль- ного віку, системні порушення мовлення.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Андреева Г. М. Социальная психология: учебник для высших учебных заведений / Г. М. Анд- реева. – М.: Изд-во «Аспект Пресс», 2000. –376 с.
2. Бодалев А. А. Личность и общение: Избран- ные труды / А. А. Бодалев. – М.: Международная пе- дагогическая академия, 1995. 328 с.
3. Гуткина Н. И. Личностная рефлексия в под- ростковом возрасте: автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.07 / Н. И. Гуткина. М., 1983. 24 с.
4. Зязюн І. А. Рефлексія людини в гуманітарній фі- лософії / І. А. Зязюн // Світло. К., 1998. № 1. С. 6-9.
5. Карпов А. В., Скитяева И. М. Психология рефлексии / А. В. Карпов, И. М. Скитяева. М.: ИП РАН, 2002. 303 с.
6. Ломов Б. Ф. Методологические и теоретиче- ские проблемы психологии / Б. Ф. Ломов. М.: Наука, 1984. 444 с.
7. Лушпаева Е. В. Развитие рефлексии в обще- нии средствами социально-психологического тренин- га : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.05 / Е. В. Лушпаева. – М., 1989. 22 с.
8. Максименко С. Д. Генезис существования личности / С. Д. Максименко. – К.: Изд-во ООО «КММ», 2006. – 240 с.
9. Мартиненко І. В. Проблема комунікативного розвитку дітей з системними порушеннями мовлення в дошкільному віці мовлення / І. В. Мартиненко // Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. Зб. наукових праць. К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2014. № 27. С. 114-120.
10. Мендрух Ю. М. Рефлексивний підхід до фор- мування комунікативної компетентності фахівця з маркетингу / Ю. М. Мендрух // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16. Творча особистість учите- ля: проблеми теорії і практики: Збірник наукових праць / Ред. кол. Н.В.Гузій (відповідальний редактор) та ін. – Вип.11 (21). – К.: Вид-во НПУ імені М.П.Драгоманова, 2010. – C. 29-34.
11. Самохвалова А. Г. Рефлексивные трудности ребенка в коммуникативной деятельности / А. Г. Самохвалова // Вестник КГУ имени Н.А. Некра- сова. Кострома, 2012. Том 18. С. 198-200.
12. Семѐнов И. Н. Тенденции развития психоло- гии мышления, рефлексии и познавательной активно- сти / И. Н. Семенов. – М. Воронеж, 2000. – 64 с.
13. Петровский А.В. Психологический словарь / А.В. Петровский, М.Г. Ярошевский. – М.: Политиз- дат, 1990. – 494 с.
14. Рубинштейн С. Л. Основы общей психоло- гии / С. Л. Рубинштейн. – СПб.: Питер, 2002. – 720 с.

Білодід В. М. Практичні рекомендації щодо формування життєвої перспективи студентів через організацію освітнього середовища

// Наука і освіта.  2016.  № 2-3.  74-83.

Вікторія Михайлівна Білодід,
аспірант кафедри психології розвитку,
Київський національний університет імені Тараса Шевченка
пр. Глушкова, 2-а, м.Київ, Україна 


ПРАКТИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ФОРМУВАННЯ ЖИТТЄВОЇ ПЕРСПЕКТИВИ СТУДЕНТІВ ЧЕРЕЗ ОРГАНІЗАЦІЮ ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА 


АНОТАЦІЯ:

 На основі авторської концептуальної моделі та результатів емпіричних досліджень обґрунтовано про- блематику формування життєвої перспективи під час професійного навчання; запропоновано практичні ре- комендації щодо шляхів оптимізації життєвого проектування через організацію освітнього середовища, адре- совані адміністрації та викладачам вищих навчальних закладів


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

 життєва перспектива, образ майбутнього, освітня соціалізація.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 1. Бермус А. Г. Проблемы и перспективы реали- зации компетентностного подхода в образовании [Электорнный ресурс] / А. Г. Бермус. – Режим досту- па: www.eidos.ru/journal/2005/0910-12.html.
2. Зеер Э. Ф. Психология профессионального об- разования : учебное пособие / Э. Ф. Зеер. – Екатерин- бург, 2000. – 386 с.
3. Міхно К. О. Динаміка уявлень студентів- психологів про майбутню професію : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец 19.00.07 / К. О. Міхно. – К., 2008. – 19 с.
4. Пряжников Н. С. Психология труда и челове- ческого достоинства / Н. С. Пряжников, Е. Ю. Пряж- никова. – М. : Академия, 2005. – 216 с.
5. Радчук Г. К. Психологія аксіогенезу особисто- сті у контексті вищої професійної освіти : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра психол. наук: спец. 19.00.07 / Г. К. Радчук ; НААН України, Ін-т психології ім. Г.С. Костюка . − К., 2011. − 41 с.
6. Свириденко Д. Б. Академічна мобільність: від- повідь на виклики глобалізації: монографія / Д. Б. Свириденко. − К. : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2014. − 279 с.
7. Ходкинсон Дж. П. Компетентная организация : психологический анализ процесса стратегического менеджмента / Дж. П. Ходкинсон, П. Сперроу. – Х. : Гуманитарный Центр, 2007. – 392 с.
8. Чугаєва Н. Ю. Успішна соціалізація студентів ВНЗ як основна мета діяльності педагога-наставника / Н. Ю. Чугаєва // Актуальні проблеми психології: зб. наук. пр. – 2012. – Т. ХІІ, Вип. 14. – С. 284-291.
9. Шевченко Н. В. Вища освіта як механізм фор- мування кар'єрного ресурсу спеціаліста : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. соціол. наук : спеціальність 22.00.04 / Н. В. Шевченко; Харк. нац. ун-т внутр. справ. – Х., 2007. – 17 с.

Лісовенко А. Ф. Заздрісність та нарцисизм

// Наука і освіта.  2016.  № 2-3.  83-90.

Анна Федорівна Лісовенко,
аспірант кафедри загальної та диференціальної психології,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Фонтанська дорога, 4, м. Одеса, Україна 


ЗАЗДРІСНІСТЬ ТА НАРЦИСИЗМ 


АНОТАЦІЯ:

 У статті розглядаються результати теоретико-емпіричного дослідження нарцисизму особистостей, схильних до заздрості різного ступеню. Теоретично встановлено, що заздрісність можна розглядати як уста- лену властивість особистості, спричинену частим порівнянням себе з іншими не на свою користь, котра про- являється пристрасним бажанням того, чим володіє об’єкт порівняння, і характеризується специфічними емоціями, думками та міркуваннями стосовно себе та інших, що проявляється у специфічній поведінці. Нарци- сизм у цьому дослідженні розглядається як перебільшене почуття власної значущості і підвищеної стурбова- ності питаннями самоповаги. В результаті експерименту було отримано значимі кореляційні взаємозв’язки різного знаку між показниками заздрісності та нарцисизму. Розглядаються та аналізуються профілі показни- ків нарцисизму в групах досліджуваних з максимальними та мінімальними значеннями загального показника заздрощів, на основі чого даються «психологічні портрети» особистостей, схильних та не схильних до пере- живання почуття заздрощів.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

 заздрість, заздрісність, нарцисизм, властивість особистості, особистість.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Адлер А. Наука жить / Альфред Адлер; [Пер. с англ. Е.О. Любченко]. – Киев: Рort-royal, 1997. – С. 56-60.
2. Бондаренко О. Р. Психологическое консульти- рование: зависть и психическое здоровье / О. Р. Бондаренко, У. Лукан // Вестник Нижегородско- го университета им. Н.И. Лобачевского. – Серия «Со- циология. Психология. Философия». – 2008. – № 2. – С. 265-273.
3. Вид В. Д. Индекс функционирования Self- системы (на основе теста оценки нарциссизма): Посо- бие для врачей / В. Д. Вид, Н. М. Залуцкая. – СПб.: НИПНИ им. В. М. Бехтерева, 2003. – 47 с.
4. Головин С. Ю. Словарь практического психо- лога / [Сост. С. Головин]. – Минск: Харвест, 1998. – с. 112.
5. Кернберг О. Ф. Тяжелые личностные расст- ройства: Стратегии психотерапии / О. Ф. Кернберг; [Пер. с англ. М. И. Завалова]. – М.: Независимая фир- ма «Класс», 2000. – 464с.
6. Клиническая психология. Словарь / [Под ред. Н. Д. Твороговой] // Психологический лексикон. Эн- циклопедический словарь в шести томах / Ред.-сост. Л. А. Карпенко. Под общ. ред. А. В. Петровского. – М.: изд-во ПЕР СЭ, 2007. – 416 с.
7. Когут Х. Анализ самости: систематический подход к лечению нарциссических нарушений лично-сти / Х. Когут; [Пер. с англ. А. М. Боковикова]. – М.: Когнито-Центр, 2003. – 368 с.
8. Саннікова О. П., Лісовенко А. Ф. Уявлення студентів про феномен «заздрість» [Електронний ре- сурс] / О. П. Саннікова, А. Ф. Лісовенко // Science and education a new dimension. Pedagogy and Psychology, III (29). – Issue: 57, 2015. – P. 72-75. – Режим доступу: http://seanewdim.com/published-issues.html.
9. Санникова О. П. Эмоциональность в структуре личности / О. П. Санникова. – Одесса: Хорс, 1995. – 364 с.
10. Фрейд З. Введение в психоанализ. Часть тре- тья. Общая теория неврозов / З. Фрейд; [Пер. с англ. Г. В. Барышниковой]. – СПб.: Алетейя, 1999. – 150 с.
11. Das «Narzißmusinventar» (1989-1994): Handbuch / F. W. Deneke, B. Hilgenstock, B. R. Müller – Bern: Huber, р. 8.
12. Deneke, F.-W. (1994) Die Regulation des Selbsterlebens bei Gesunden, psychosomatischen, psychoneurotischen und alkoholkranken Patientenein taxonomischer Forschungsansatz / Deneke, F. W. // Psychotherapie, Psychosomatik und medizinische Psychologie. – Heft. 44, р. 260-280.

Косьянова О. Ю. Емоційна сфера як основа даних показників поліграфного методу

// Наука і освіта.  2016.  № 2-3.  91-98.

Олена Юріївна Косьянова,

аспірант кафедри теорії та методики практичної психології,

Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,

вул. Фонтанська дорога, 4, м. Одеса, Україна 


ЕМОЦІЙНА СФЕРА ЯК ОСНОВА ДАНИХ ПОКАЗНИКІВ ПОЛІГРАФНОГО МЕТОДУ 


АНОТАЦІЯ:

 У статті подано результати теоретичного дослідження емоційної сфери, яка розглядається автором як ін- тегральне структурне утворення особистості, включаючи не тільки динамічні властивості, а й якісні та змістові характеристики. Виділено, що саме стійкі емоційні особливості певною мірою можуть детермінувати схильність особистості до прояву обману. Показано, що, вивчаючи та систематизуючи емоційні стани особистості в ситуа- ціях, повя’язаних з вивченням обману, дослідники довели, що збудження є частиною емоції, а її прояв є вірогідним наслідком обману, та поклали це в основу роботи поліграфу. Розкрито, що у поліграфній методиці важливим є вра- хування мотиваційного, морально-оціночного, гностичного та інших аспектів емоційної сфери, що відображаються в показниках поліграфного методу. Констатовано, що на сьогодні бракує досліджень щодо вивчення взаємозв’язку між схильністю до обману та стійкими особливостями емоційної сфери, таких як емоційна лабільність, емоційна стійкість, рівень емпатії і особистісна зрілість у цілому, включаючи емоційну.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

 емоції, емоційна сфера, схильність до обману, поліграфна методика.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Алексеев Л. Г. Психофизиология детекции лжи. Методология / Л. Г. Алексеев. – М., 2011. – 108 с.
2. Антология концептов // Под ред. В. И. Кара- сика, И. А. Стернина. – Том 1. – Волгоград: Парадиг- ма, 2005. – 352 с.
3. Аткинсон Р. Введение в психологию. Учебник для университетов; [пер. с англ. под общей редакцией проф. В.Зинченко]. – М.: Тривола, 1999. – 729 с.
4. Бреслав Г. М. Эмоциональные особенности формирования личности в детстве: норма и отклоне-ния: [монография] / Г. М. Бреслав. – М.: Педагогика, 1990. – 140 с.
5. Бехтерева Н. П. Здоровый и больной мозг че- ловека / Н. П. Бехтерева; [под ред. С. В. Медведева]. – М.: АСТ; СПб: Сова; Владимир: ВКТ, 2010. – 399 с.
6. Гельгорн Э., Луфборроу Д. Эмоции и эмоци- ональные расстройства. Нейрофизиологическое исс- ледование; [Пер. с англ. О.С. Виноградовой под реда- кцией и с предисловием действ. члена АМН П. К. Анохина]. –Москва: Изд – во «МИР», 1966. – 673 с.
7. Изард К. Е. Психология эмоций / К. Е. Изард. – СПб.: Питер, 2000. – 454 с.
8. Ильин Е. П. Эмоции и чувства / Е. П. Ильин. – СПб: Питер, 2001. – 752 с.
9. Краткий психологический – словарь // Под ред. A. B. Петровского, М. Г. Ярошевского. – Ростов н/Дону, 1998. – 266 с.
10. Косицкий Г. И., Смирнов В. М. Нервная система и «стресс»: о принципе доминанты в патологи / Г. И. Ко- сицкий, В. М. Смирнов. – Изд. «Наука», 1970, – 199 с.
11. Ольшанникова А. Е. Эмоции и воспитание / А. Е. Ольшанникова. – М.: Знание, 1983. – 83 с.
12. Психология мотивации и эмоций // Под ред. Ю. Б. Гиппенрейтер, М. В. Фаликман. – М.: ACT: Астрель, 2009. – 704 с.
13. Психофизиология: Учебник для вузов. 3-е изд. // Под ред. Ю. И. Александрова. – Издательский дом "Питер", 2012. – 464 с.
14. Санникова О. П. Феноменология личности: Избранные психологические труды / О. П. Санникова. – Одесса: СМИЛ, 2003. – С. 102-108.
15. Симонов П. В. Теория отражения и психофизио- логия эмоций / П. В. Симонов. – М.: Наука, 1970. – 238 с.
16. Смирнов В. М. Исследование механизмов эмо- ций в процессе лечения методом долгосрочных интер- церебральных электродов / В. М. Смирнов // Вопросы современной психоневрологии. Труды ин-та имени В. М. Бехтерева. – Т. 43. – Л. – 1967. – С. 67-72.
17. Тихомиров О. К. Психология мышления: Учебное пособие / О. К. Тихомиров. – М.: Изд-во Моск. ун-та, 1984. – 272 с.
18. Фрай О. Ложь. Три способа выявления. Как читать мысли лжеца, как обмануть детектор лжи / О. Фрай. – СПб.: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2006. – 284 с.
19. Фресс П. Эмоции / П. Фресс // Експеременталь- ная психология [под ред. П. Фресса, Ж. Пиаже: Пер. С франц]. – М.: Прогресс, 1975. – Вып. 5. – С.111-195.
20. Хомская Е. Д., Батова Н. Я. Мозг и эмоции. Нейропсихологическое исследование / Е. Д. Хомская, Н. Я. Батова. – М., 1998. – 312 с.
21. Чебикін О. Я. Становлення емоційної зрілості особистості: Монографія / О. Я. Чебикін, І. Г Павлова. – Одеса : СВД Черкасов, 2009. – 230 с.
22. Экман П. Психология лжи / Пол Экман. – СПб. : Питер, 1999. – 270 с.
23. Экман П. Психология эмоций / П. Экман; [пер. с англ. В. Кузин]. – СПб.: Питер, 2010. – 336 с.
24. Assagioli R. Symbols of transpersonal experiences / R. Assagioli // Journal of Transpersonal Psychology. – 1969. – № 1. – P. 120-127.
25. Board P. Central nervous mechanisms for emotional behavior patterns in animals / P. Board. – Res. Pub. Assoc. Res. Nerv. Ment. Dis., 1939. – P. 190-218.
26. Collier T. J. Intracranial selfstimulation derived from entorhinal cortex / T. J. Collier, S. Kurtzman, A. Routtenberg // Brain Research. – 1977. – P. 137-138.
27. Cues to Deception / [De Paulo B., Lindsay M., Malone J. J., Muhlenbruck B. E., Charlton K., Cooper H.] // Psychological Bulletin. – Vol 129. – No:1. –2003. – P: 74-118.
28. Edinger Joyce A., Miles L. Patterson. Nonverbal involvement and social control / Joyce A. Edinger, L. Patterson Miles // Psychological Bulletin. – Vol 93(1). – Jan 1983. – P. 30-56.
29. Ekman P. & Frank M. G. Lies That Fail / P Ekman, M. G. Frank [In Lewis, M. & Saarni, C. (Eds.)] // Lying and deception in everyday life. – New York: Guilford Press, 1993. – P. 184-200.
30. Grossman S. P. Modification of emotional behavior by intercranial administration of chemicals / S. P. Grossman; [ed. P. Black] // Physiological Correlates of Emotion. – N.Y., 1970. – 280 p.
31. Kashy D. A., & DePaulo B. M. Who lies? / D. A. Kashy, & B. M. DePaulo // Journal of Personality and Social Psychology. – 1996. – 70(5). – P. 1037-1051.
32. Emotion and automic nervous system activity in an Indonesian culture [Levenson, R. W., Ekman, P., Heider, K., Friesin, W. V.] // Jornal of personality and social psychology. – 1992. – #62. – P. 927-988.
33. Relations among emotion, appraisal, and emotional action readiness / [Levenson, R., Ekman, P., Friesen, W., et. al.] // Jornal of personality and social psychology. – 57(2), 1989. – P. 212-228.
34. Michael Koenigs, Daniel Tranel. Irrational Economic Decision – Making after Ventromedial Prefrontal Damage : Evidence from the Ultimatum Game / Koenigs Michael, Tranel Daniel // The Journal of Neuroscience. – 27(4): 2007. – P. 951-956.
35. Damage to the prefrontal cortex increases utilitarian moral judgements / [Michael Koenigs, Liane Young, Ralph Adolphs, Daniel Tranel, et. al.] // Nature. Advance online publication. – 2007. – P. 26-30. 36. Nico H. Frijda The Emotions / Frijda Nico H. – Cambridge University Press, 1986. – 544 р.
37. Papez J. W. A proposed mechanism of emotion / J. W. Papez // Arch. Neurol. & Psychiat. – 38. – Boston. – 1937. –725-742.

Беспарточна О. І., Зюман Г. Ю. Вплив тютюнопаління на якість міжособистісного спілкування в юнацькому віці

// Наука і освіта.  2016.  № 2-3.  99-105.

Олена Іванівна Беспарточна,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри психології, педагогіки та філософії,
Ганна Юріївна Зюман,
магістрант напряму «Педагогіка вищої школи»,
Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського,
вул. Першотравнева, 20, м. Кременчук, Україна 


ВПЛИВ ТЮТЮНОПАЛІННЯ НА ЯКІСТЬ МІЖОСОБИСТІСНОГО СПІЛКУВАННЯ В ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ  


АНОТАЦІЯ:

 У статті розглянуті особливості міжособистісного спілкування курців та некурців у юнацькому віці. Досліджено інтерперсональну соціальну орієнтацію, особливості емоційних бар’єрів у міжособистісному спілкуванні, особливості поведінки курців у юнацькому віці. У результаті дослідження виявлено специфічні особливості курців, а також той факт, що юнаки та дівчата використовують тютюнопаління як засіб подо- лання емоційних бар’єрів у міжособистісному спілкуванні.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

 тютюнопаління, міжособистісне спілкування, юнацький вік, емоційні бар’єри, референт- на група.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 1. Павелків Р. В. Вікова психологія: підручник / Р. В. Павелків. – К. : Кондор, 2011. – 469 с.
2. Дубровинская Е. И. Социально- психологические условия формирования мотивации первичного отказа от табакокурения среди студенче- ской молодежи : афтореф. дис. на соискание науч. ступени канд. псих. наук : спец. 19.00.05 – «социаль- ная психология» / Е. И. Дубровинская. – Москва, 2012. – 25 с.
3. Кислицина О. А. Социально-экономические факторы риска психических расстройств подростков / О. А. Кислицина // СОЦИС. – 2009. – № 8. – С. 92-99.
4. Котова М. Б. Психологические условия обес- печения эффективности профилактики курения у подросков : автореф. дис. на получение науч. степени канд. псих. наук : спец. 19.00.13 «психология разви- тия, акмеология (психологические науки)» / М. Б. Ко- това. – Москва, 2008. – 25 с.
5. Менделевич В. Д. Клиническая и медицин- ская психология / В. Д. Менделевич. – М. : МЕДпресс, 2001. – 592 с.
6. Менделевич В. Д. Руководство по аддиктоло- гии / В. Д. Менделевич. – С-Петербург : Речь, 2007. – 768 с.
7. Немов Р. С. Психология. Учеб. для студентов высш. пед. учеб. Заведений, в 3 кн. Кн. 2. Психология образования – 2-е изд. / Р. С. Немов. – М. : Просвеще- ние: ВЛАДОС, 1995. – 496 с.
8. Семенюк Л. М. Хрестоматия по возрастной психологии: учебное пособие для студентов / Под ред. Д. И. Фельдштейна: издание 2-е, дополненное. / Л. М. Семенюк. – М. : Институт практической психо- логии, 1996. – 304 с.
9. Спасова В., Тотева С. Характеристика лично- стных особенностей курящих и некурящих, устанав- ливаемая с помощью двух психологических методик // Теоретические и клинические проблемы современ-ной психиатрии и наркологи: Материалы междуна- родного симпозиума. – М., 1986. – С. 220-223.
10. Старшенбаум Г. В. Аддиктология: психоло- гия и психотерапия зависимостей / Г. В. Старшенба- ум. – М. : Когито-Центр, 2006. – 368 c.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.