Bilous R. M., Pysarenko D. O. Psychological peculiarities of students’ social maturity
// Наука і освіта. – 2016. – № 2-3. 106-110.
Руслана Миколаївна Білоус,
кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології, педагогіки і філософії.
Дар’я Олегівна Писаренко,
студентка 5 курсу з напрямку «Психологія»,
Кременчуцький національний університет імені М. Остроградського,
вул. Першотравнева, 20, м. Кременчук, Україна
ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛЬНОЇ ЗРІЛОСТІ СТУДЕНТІВ
АНОТАЦІЯ:
Нестабільність соціально-економічних умов у сучасній Україні посилює можливість виникнення ситуацій, пов’язаних зі стресами, конфліктами та зміною соціальних ролей, що потребує від особистості негайного при- йняття рішень, планування свого життя, вміння володіти собою, будувати відносини з оточуючими, а також мати якості, що дозволяють ефективно реалізовувати себе в професійних та соціальних сферах. Метою статті є розгляд основних підходів до поняття соціальної зрілості у сучасній психології та виявлення її психологічних особливостей у студентів. У статті систематизовано погляди провідних науковців щодо визначення поняття соціальної зрілості, що дозволило конкретизувати соціальну зрілість особистості як певний рівень сформовано- сті установок, знань, умінь і етичних якостей, достатній для добровільного, умілого та відповідального вико- нання усієї сукупності соціальних ролей, що сформувався у результаті становлення особистості. Розглянуто основні компоненти соціальної зрілості та встановлено вплив рівня розвитку активності, самостійності, відпо- відальності, поваги до інших, оптимізму на соціальну зрілість у студентському віці. Наголошено на актуальнос- ті з’ясування рівнів соціальної зрілості в умовах сучасного розвитку країни. В експерименті брали участь сту- денти першого та другого курсів Кременчуцького національного університету ім. Михайла Остроградського за напрямами підготовки «Психологія» та «Інформатика». Всього було опитано 60 студентів (30 психологів і 30 інформатиків). У дослідженні, яке проводилося в лютому-березні 2016 року, було використано такі методики: тест «Рівні соціалізації особистості» Р. І. Мокшанцева, «Опитувальник життєвої позиції» за Е. Берном, опиту- вальник комунікативної толерантності В. В. Бойко, методика визначення загальної самооцінки Г. М. Казанце- вої, методика визначення рівня відповідальності за М. В. Савчиним та методика «Якорі кар’єри» Е. Штейна. За результатами дослідження встановлено: гуманітарії мають нижчий рівень соціалізації на відміну від студентів технічного напряму підготовки; незалежно від профілю підготовки: провідною життєвою позицією студентів є позитивна орієнтація до себе та до інших; низька самооцінка; середня відповідальність; для психологів актуа- льними є служіння людям та інтеграція стилів життя, а для інформатиків – місце роботи.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
соціальна зрілість, соціалізація, активність, самостійність, відповідальність, повага до ін- ших, оптимізм.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Андреева Г. М. Соціальная психологія: підруч- ник / Г. М. Андреева. – М. : Аспект Пресс, 1999. – 375 с.
2. Гудзовская А. А. Социально-психологическое исследование становления социальной зрелости / А. А. Гудзовская. – Самара : АСТ, 1998. – 230 с.
3. Каменская Е. Н. Социальная психология : кон- спект лекций: учебное пособие / Е. Н. Каменская. – Ростов н/Д. : Феникс, 2009. – 186 с.
4. Орбан-Лембрик Л. Е. Соціальна психологія: підручник / Л. Е. Орбан-Лембрик. – К. : Либідь, 2004. – Кн. 1. – 576 с.
5. Поликанова И. Е. Социализация личности / И. Е. Поликанова // Философия и общество. – СПб. : Питер, 2003. – № 2. – С. 84-107.
6. Столяренко Л. Д. Социальная психология / Л. Д. Столяренко, С. И. Самыгин. – Ростов н/Д. : Фе- никс, 2009. – 476 с.