Vadym Pienov. Experience of valeological education in communities’ activities in Southern Ukraine (late 19th-early 20th century).

// Наука і освіта.  2016.  №12. 88-93.

Вадим Васильович Пєнов,
старший викладач кафедри медичних знань та БЖД,
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова,
вул. Дворянська, 2, м. Одеса, Україна 


ДОСВІД ВАЛЕОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ В ДІЯЛЬНОСТІ ТОВАРИСТВ НА ПІВДЕННОУКРАЇНСЬКИХ ЗЕМЛЯХ (КІНЕЦЬ ХІХ – ПОЧАТОК ХХ СТОЛІТТЯ)


АНОТАЦІЯ:

У статті проаналізована діяльність товариств південного краю України кінця ХІХ – І пол. ХХ ст. (громадська організація «Сокіл», громадське товариство «Рідна школа», просвітянське товариство «Просвіта») та їх прогресивних представників у розвитку валеологічної освіти відповідно до історичних особливостей розвитку півдня України. Автор доходить висновку, що практична діяльність прогресивних представників товариств південного краю створювала умови для активного використання методів, форм та засобів виховання, спрямованих на зміцнення та збереження здоров’я, що було одним із компонентів валеологічної освіти. Перед освітньою діяльністю проаналізованих това- риств стояла проблема вибору методів, форм та засобів виховання у валеологічній освіті. Ними використовувалися традиційні методи виховання – методи формування свідомості особистості (бесіди, лекції, диспути, переконання, навіювання, приклад), методи організації діяльності та спілкування (педагогічна вимога, громадянська думка, довіра, привчання, тренування), методи стимулювання діяльності і поведінки (гра, змагання, заохочення, покарання), – і нетрадиційні (методи самовиховання: самопізнання, самооцінювання, саморегулювання, формування позитивного досвіду поведінки тощо). Усі вони здійснювалися за допомогою фізичних вправ, спортивних змагань, відмежування від шкідливих звичок у своєму оточенні, через негативну оцінку куріння, алкоголю, залучення до оздоровчих та спортивних традицій, створення і поширення бібліотек, спортивних комплексів, виконання комплексів вправ під музику, зміцнення здоров’я, загартування тощо. Товариствам, що діяли на південноукраїнських землях у цей період, були притаманні такі форми роботи: створення бібліотек, спортивних комплексів, хорів, театральних колективів, проведення публічних читань валеологічного характеру, причому 9 – навіть у найвіддаленіших селах, де під час зустрічей вони всілякими засобами пропагували здоровий спосіб життя серед населення. Крім спортивних змагань, ці осередки організовували численні культурно-просвітницькі та мистецькі заходи, в яких акцентували увагу на розвитку здоров’я серед молоді. Оздоровчий характер часто мали такі культурно-освітні заходи, як рухливі виступи та заняття, прогулянки; свята, театралізовані вистави, забави, обряди; вечорниці, концерти, публічні читання, дискусії. Важливими були також такі засоби: рідна мова, родовід, рідна історія, краєзнавство, природа рідного краю виховні традиції, народна фізична культура, національні традиції, звичаї, обряди, родинно-побутова культура, приклад батьків та вчителів, національне мистецтво, фольклор. Вони розширювали зміст валеологічної освіти, ґрунтувались на пам’яті про минуле попередніх поколінь, національних цінностях українського народу, традиціях і звичаях.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

валеологічна освіта, громадська організація «Сокіл», громадське товариство «Рідна школа», просвітянське товариство «Просвіта», південь України.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1.Денисова Л. Н. Всеобщее среднее образование и социально прогрессивная сила / Л. Н. Денисова. – М.: Наука, 1988. – 172 с.
2.Дучишин І. Чим є для нас фахове шкільництво? / І. Дучишин // Рідна Школа. – 1928. – № 13. – Ч. 1 (15 січня). – С. 18-19.
3.Зельський І. Вигляди на проведення реформи народного шкільництва / І. Зельський // Шлях виховання й навчання. – К. – 1934. – VIII річник. – Четверта книжка. – С. 117 – 265
4.Історія міст і сіл України. Кримська область. – К., 1974. – 624 с.
5.Історія товариства "Просвіта" // Життя і знання 1932. – Ч. 7. Додаток. – С. 18.
6.Макарушка О. Наука виховання : Підручник для шкіл і родин / Остап Макарушка. – Львів : Накл. автора, 1922. – 352 с.
7.Матеріали про проведення з’їздів, навчання, спортивних змагань, конкурсів, концертів 1908 – 1935 рр. Центральний державний історичний архів України у Львові, м. Львів. – Ф. 312 „Українське спортивне товариство "Сокіл-Батько". – Оп. 1. – Спр.169. – 142 арк.
8.Нарис історії української школи. (1905 – 1933): Началний посібник / Сухомлинська О.В., Калениченко Н.П., Єльченко Ж.Д., та ін. / За ред. О.В. Сухомлинської. – К.: Заповіт, 1996. – 304 с.
9.Пантюк М. П. Виховання підлітків у діяльності молодіжних товариств і об’єднань в південноукраїнських землях кінця ХІХ – початку ХХ століття (історико- теоретичний аспект) : дис... канд. пед. наук : спец. 13.00.01 "Загальна педагогіка та історія педагогіки" / Микола Павлович Пантюк. – К. : Національний педаго- гічний ун-т ім. М. П. Драгоманова, 1997. – 211 с.
10.Пенішкевич О. І. Розвиток українського шкільництва (ХVІІІ – початок ХХ ст.) : монографія / Одарка Іванівна Пенішкевич – Чернівці : Рута, 2002. – 520 с. 11.Статут та діяльність товариства 1904 – 1914. Центральний державний історичний архів України у Львові, м. Львів. – Ф. 847 ―Головний січовий комітет гімнастичного і пожежного товариства "Січ". – Оп. 1. – Спр. 2. – 9 арк.
12.Холачев С. Я. Программа преподавания пластики и танцев в институтах, кадетских корпусах, женских и мужских гимназиях / С. Я. Холачев. – Одесса, 1903. – 7 с.
13.Волошин О. Р. Валеологічна діяльність товариства "Відродження" на західноукраїнських землях міжвоєнного періоду / Олена Романівна Волошин // Науковий часопис національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. – Серія № 15. "Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт)". – К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2011. – Вип. 13. – С. 91-95.

Horvat M. V., Kuzma-Kachur M. I. The role of environmental studies in moral education of junior school students.

// Наука і освіта.  2016.  №12. 94-98.

Маріанна Василівна Горват,
кандидат педагогічних наук, старший викладач,
Марія Іванівна Кузьма-Качур,
кандидат педагогічних наук, доцент,
кафедра теорії та методики початкової освіти,
Мукачівський державний університет,
вул. Ужгородська, 26, м. Мукачево, Україна 


МІСЦЕ ПРЕДМЕТА «ПРИРОДОЗНАВСТВО» У МОРАЛЬНОМУ ВИХОВАННІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглянуто можливості предмету «Природознавство» у моральному вихованні учнів початкової школи. Проаналізовано останні дослідження з проблеми та зроблено висновок про те, що науковці доводять неабияку значущість природи в моральному вихованні, високо оцінюють роль безпосереднього контакту учнів із природою. Автори стверджують, що роботу з морального виховання молодших школярів засобами природи можна представити як послідовне розв’язання таких завдань: розширювати, поглиблювати і систематизувати знання дітей про моральні норми і правила культурної поведінки в природі; викликати у школярів активне бажання культурно поводитися, додержуватись правил для учнів та інших морально-етичних норм, виробляти негативне, неприязне ставлення до антигуманних виявів у навколишньому природному середовищі. У своїх дослідженнях автори доводять, що моральність базується на гуманізмі. Таким чином, одним із завдань вчителя на уроках природознавства є досягнення того, щоб етичні істини про гуманізм як внутрішній стержень та критерії культурного ставлення до природи й людини увійшли і в почуття, і в мислення, і в діяльність дитини. Предмет «Природознавство» приховує в собі величезні резерви морального виховання засобами природи. Емпіричні дослідження, проведені авторами серед учнів четвертого класу, показали, що зміст предмету «Природознавство» при ефективному підборі методів і прийомів навчання сприяє формуванню моральних якостей моло- дших школярів. У результаті застосування методики оцінювання емоційного ставлення учнів (ситуативний тест) виділялись три види емоцій, що відображали різну поведінку у природі: 1) турботливу; 2) ситуативну; 3) байдужу. Нами виявлено, що більшість учнів (76,68%) надають перевагу турботливому ставленню до природи; вважають, що людина є частинкою природи, залежна від неї, тому повинна її берегти. Аналіз результатів дослідження показав ефективність природи як засобу морального виховання молодших школярів. Таким чином, у процесі оволодіння молодшими школярами знаннями з предмету «Природознавство» у них формуються моральні установки, які впливають на їхні подальші захоплення.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

 моральне виховання, гуманізм, бережливе ставлення до природи,«Природознавство», природа, молодші школярі.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Гільберг Т. Г. Природознавство. Підр. для 1 класу / Т. Г. Гільберг, Т. В. Сак. – К. : «Генеза», 2012. – 112 с.
2. Гільберг Т. В. Природознавство. Підр. для 3 класу / Т. Г. Гільберг, Т. В. Сак. – К. : «Генеза», 2013. – 176 с.
3. Навчальні програми для початкової школи [Електронний ресурс]. – 2016. – Режим доступу : http://osvita.ua/school/program/8793/
4. Сухомлинський В. О. Вибрані твори в 5 т. / В. О. Сухомлинський. – Т.5. – К. : Рад. школа, 1976. – 639 с.
5. Тарасенко Г. С. Паросток. Методика гуманістичного виховання молодших школярів засобами природи. 1 – 4 класи. Посібник для вчителя / Г. С. Тарасенко. – Тернопіль : Навчальна книга, 2003. – 144 с

Картель Т. М. Особливості підготовки інженерів у процессі вивчення іноземної мови професійного спрямування у сучасних вищих навчальних закладах: акмеологічний підхід.

// Наука і освіта.  2016.  №12. 110-114.

Тетяна Миколаївна Картель,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри іноземних мов,
Одеська державна академія будівництва та архітектури,
вул. Дідріхсона,4, м. Одеса, Україна  


ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ ІНЖЕНЕРІВ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ
ІНОЗЕМНОЇ МОВИ ПРОФЕСІЙНОГО СПРЯМУВАННЯ У СУЧАСНИХ  ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ: АКМЕОЛОГІЧНИЙ ПІДХІД


АНОТАЦІЯ:

Статтю присвячено висвітленню проблеми професійного становлення майбутнього інженера, а також особливостей їхньої підготовки у сучасних вищих навчальних закладах у процесі вивчення іноземної мови. Уточнено визначення поняття «професійне становлення» майбутнього інженера, виокремлено чинники, які впливають на ефективність означеного процесу. Основна увага автора приділяється обґрунтуванню способів організації навчально-пізнавальної діяльності студентів – майбутніх інженерів – із застосуванням у навчанні акмеологічного підходу.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

професійне становлення, підготовка майбутнього інженера, процес вивчення іноземної мови професійного спрямування, акмеологічний підхід.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Акмеология.: Учебное пособие / А. Деркач, В. Зазыкин. – СПб: Питер, 2003. – 256 с.
2. Ананьев Б.Г. Человек как предмет познания / Б. Г. Ананьев. – Л.: ЛТУ, 1989. – 338 с.
2. Бодалев А. А. Вершина в развитии взрослого человека: характеристика и условия достижения / А. А. Бодалев. – М.: Флинта; Наука, 1998. – 168 с.
3. Картавих О. В. Аксіологічні основи формування загальної культури студентів вищих технічних навчальних закладів. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / О. В. Картавих. – Харків, 2001.
4. Медведь Г. М. Формування професійної комунікативної культури майбутніх інженерів зв’язку. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – «Теорія і методика професійної освіти» / Г. М. Медведь. – Київ, 2010.
5. Морозова М.М. Метод проектов как феномен образовательного процесса в современной школе / М. М. Морозова // Новые ценности образования. Продуктивное учение для всех. – 2007. – №2. – С. 40.
6. Реан А.А. О ценностно-мотивационной сфере студентов универсантов / А. А. Реан, Т. В. Андреева, Н.П. Киреева, Н. А. Москвичеві. // Ананьевские чтения-99. Тезисы научно-практической конференции. – СПб., 1999. – 389 с.
7.Субетто А. И. Проблема качества высшего образования в контексте глобальных и национальных проблем общественного развития (Философия качества образования) / А. И. Субетто. – СПб.; Кострома, 2000 – 15 с.

Балюк А. С. Алгоритм професійної соціалізації студентів магістратури соціо-гуманітарного профілю.

// Наука і освіта.  2016.  №12. 115-121.

Анна Сергіївна Балюк,
аспірант кафедри педагогіки,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна   


АЛГОРИТМ ПРОФЕСІЙНОЇ СОЦІАЛІЗАЦІЇ СТУДЕНТІВМАГІСТРАТУРИ СОЦІО-ГУМАНІТАРНОГО ПРОФІЛЮ


АНОТАЦІЯ:

У статті подано тлумачення поняття соціалізації в цілому та професійної – зокрема. Феномен професійної соціалізації слід розглядати поруч із поняттями професійної спрямованості, професійного розвитку, професійної адаптації та професійного становлення. Професійна соціалізація є кінцевою ланкою на професійному шляху особистості. Алгоритм професійної соціалізації студентів в умовах вишу складається з таких етапів: професійна спрямованість → професійний розвиток → професійна адаптація → професійне становлення → професійна соціалізація. Професійна спрямованість – складне психолого-педагогічне явище, що визначає готовність особистості до прийняття своєї майбутньої професії, зв’язок інтересів із майбутньою професійною діяльністю та розуміння важливості професійного розвитку саме у такому напрямку. У рамках дослідження професійний розвиток студентів магістратури соціо-гуманітарного профілю розглядається як процес здобуття професійно важливих знань, умінь і навичок, а також удосконалення тих, що вже набуті на певний момент. Професійна адаптація – це процес здобуття професії, засвоєння знань, умінь і навичок, норм поведінки, способу життя, який відповідає майбутньому фаху. У цьому тлумаченні професійна адаптація дуже наближена до професійної соціалізації, однак у статті вона розглядається як етап процесу професійної соціалізації, який може змінюватися з плином часу чи через обставини, що виникають. Професійне становлення студентів магістратури соціогуманітарного профілю тлумачиться в аспекті асоціювання себе з професією та готовності до професійної діяльності (і психологічної, і фахової, тобто рівня володіння необхідними знаннями, вміннями та навичками, необхідними для повноцінної трудової активності). Професійна соціалізація є невід’ємною складовою життя особистості, починаючи зі шкільного – аж до пенсійного віку. Але в деякі періоди життя вона має властивість актуалізуватися, набувати більшої значущості, ніж раніше. Саме період від закінчення бакалаврату до вступу до магістратури є першим переламним моментом у професійному житті (соціалізації) студента, адже саме у цей час він має вирішити: або йти працювати, або продовжувати навчання у магістратурі та починати новий шлях своєї професійної соціалізації, що складається з вищеописаних стадій.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

соціалізація, професійна соціалізація, студенти магістратури, професійна спрямованість, професійний розвиток, професійна адаптація, професійне становлення.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Вітвицька С. С. Теоретичні і методичні засади педагогічної підготовки магістрів в умовах ступеневої освіти: дис. ... доктора пед. наук: 13.00.04 /С. С. Вітвицька. – Житомир, 2011.
2. Орел В.В. Педагогічні умови соціалізації майбутніх економістів і менеджерів у фаховій підготовці: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 /В. В. Орел. – Запоріжжя, 2011.
3. Mary Diane. Burton Gender Differences in Professional Socialisation: A Study of Women and Men in the Computer Science / Diane Mary. – Carnegie Mellon University, 1986 – 220 p.
4. Vollmer Howard M., Donald L. Mills. Professionalization / Howard M. Vollmer, Mills Donald L. –Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall, Inc., 1966.
5. Graen George. Role Making Processes within Complex Organizations / George Graen // Handbook of industrial and organizational psychology; за ред. MarvinD. Dunnetю – Chicago : Rand McNally College Pub, 1976. – 1740 p.
6. Лебедик І. В. Основи професійної самореалізації вчителя. Посібник / І. В. Лебедик. –Кіровоград: ТОВ “ІМЕКС-ЛТД”,2006. – 62 с.7. Тихолаз С. І. Педагогічні умови розвитку професійної спрямованості студентів вищих медичних навчальних закладів: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 / С. І. Тихолаз. – Вінниця, 2011.
8. Грень Л. М. Педагогічні умови формування у студентів вищих технічних навчальних закладів спрямованості на успішну професійну діяльність: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 / Л. М. Грень. – Харків, 2010.
9. Дьяченко М. И. Психология высшей школы / М. И. Дьяченко, Л. А. Кандыбович. – С. 274.
10. Москалюк О.І. Професійна спрямованість як визначальна характеристика творчого опанування професією // Наук. зап. Терноп. націон. пед. ун-ту
ім. В. Гнатюка. Серія: Педагогіка. – Тернопіль, 2004. – № 6. – С. 189-194.
11. Шавир П. А. Психология профессионального самоопределения в ранней юности / П. А. Шавир. – Тюмень, 1980. – 87 с.
12. Л. І. Кондрашова Професійна адаптація й соціалізація студентів аграрних ВНЗ / Л. І. Кондрашова // Вопросы духовной культуры – филологические науки. – С. 48-50.
13. Ізбаш С. С. Особливості професійної адаптації студентів педагогічного університету / С. С. Ізбаш // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. праць / Редкол.: Т.І. Сущенко (відп. ред.) та ін. – Київ – Запоріжжя. – 2004. – Вип. 30. – С. 97-100.
14. Егорова Л. Г. Методические указания по социальной и профессиональной адаптации студентов в техническом вузе / Л. Г. Егорова. – Казань : КХТИ, 1983. – 48 с.
15. Петльована Л. Л. Педагогічні основи професійної адаптації студентів-економістів засобами новітніх інформаційних технологій: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 / Л. Л. Петльована. – Хмельницький, 2008.
16. Мацишин М. О. Особливості професійного становлення майбутніх офіцерів-прикордонників // Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка і психологія. – 2006. – № 18. – С. 156-160.
17. Картель Т. М. Професійне становлення майбутніх інженерів-будівельників у навчально-виховному процесі вищого навчального закладу: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 / Т. М. Картель. – Одеса, 2009.
18. Кухарчук Т. А. Організаційно-педагогічні умови адаптації молодих вчителів природничих дисциплін до роботи в школі: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 / Т. А. Кухарчук. – Тернопіль, 2008.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.