// Наука і освіта. – 2015. – №9. – 67-72.
DOI:
Валентина Олексіївна Інжестойкова,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри сімейної та спеціальної педагогіки і психології,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Ніщинського,1, м. Одеса, Україна
Таама Аль Атабі Аяд Хаяві, Ірак
РЕАЛІЗАЦІЯ ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНО-ХУДОЖНЬОЇ
КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА
АНОТАЦІЯ:
У статті визначено педагогічні умови формування професійно-художньої культури майбутніх учителів об- разотворчого мистецтва у процесі графічної діяльності (усвідомлення студентами професійно-художньої культури як багатоаспектного явища й цілісної системи загального й культурного розвитку особистості; інтеграція спеціальних навчальних дисциплін із дисциплінами гуманітарної та професійно-практичної підготовки, необхідних у подальшій художньо-творчій, педагогічній діяльності; занурення студентів в активну, творчу, художньо-графічну, професійно спрямовану діяльність), що реалізовувалися поетапно. Матеріали дослідження знайшли практичне відображення в розробці й апробації інтегративного курсу «Художня графіка». У статті наведені приклади включення студентів у творчу, професійно-художню діяльність, спрямовану на засвоєння програмного матеріалу через створення власних творчих робіт, виховання особистісних якостей і набуття досвіду педагогічної діяльності. Виділення і структуризація теоретичного матеріалу здійснювалося під час самостійної роботи студентів у вигляді рефератів і текстів, які вони відшуковували за допомогою мережі Інтернет, роботи в бібліотеках з першоджерелами та ін. Уся інформація, яку зна- ходили студенти, поступово й послідовно узагальнювалася в єдиному упорядкованому тексті, який відбивав загальну структуру і зміст професійно-художньої культури майбутнього вчителя образотворчого мистецтва. Творча навчальна активність – це суб’єктивний бік навчальної праці студента, відображення потреб, інтересів, здібностей, вольових зусиль, емоційного ставлення. Важливими в цьому аспекті є зміст матеріалу, що вивчається, характер діяльності. Творча активність взаємопов’язана з розвитком самостійності і передбачала максимальний прояв індивідуальності. Занурення студентів у творчу активну діяльність забезпечувало накопичення знань, фонду розумових прийомів, опе- рацій мислення (спостереження, порівняння, аналіз і синтез, абстракція, узагальнення й конкретизація); прийомів ус- відомленого запам’ятовування (складання плану, тез тощо); перенесення раніше засвоєних знань, умінь і навичок на вирішення нових завдань. Ключові слова: проф
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
професійно-художня культура, педагогічна культура, художньо-графічна діяльність, міжп- редметні зв’язки, образотворче мистецтво.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1.Бондаревская Е. В. Педагогическая культура как общественная и личная ценность / Е. В. Бондаревская // Педагогика. – 1999. – № 3. – С. 37-43.
2.Будникова О. В. Развитие художественной культуры студентов в процессе профессиональной подготовки: на примере изучения дисциплин дизай- нерского цикла: дисс... канд. пед. наук: 13.00.08. / О. В. Будникова. – Курск, 2006. – 224 с.
3.Гринева В. М. Формування педагогічної куль- тури майбутнього вчителя (теоретичний та методич- ний аспекти): автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. пед. наук: 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / В. М. Гринева. – К., 2001. – 45 с.
4.Зинченко В. П. Образование, культура, созна- ние / В. П. Зинченко // Философия образования для XXI века / Под ред. Н. Н. Пахомова и Ю. Б. Туптало- ва. – М.: Исслед. центр по проблемам управл. качест- вом подгот. специал., 1992. – С. 87-104.
5.Крылова Н. Б. Формирование культуры буду- щего специалиста / Н. Б. Крылова. – М.: «Высшая школа», 1990. – 140 с.
6.Максимова Б. Н. Межпредметные связи в про- цессе обучения / Б. Н. Максимова. – М.: Просвеще- ние. – 2000. – 191 с.