Реброва О. Є. Методи стимулювання художньо-ментальних процесів у виконавській діяльності майбутніх учителів музики та хореографії.

// Наука і освіта.  2017.  №4. 39-45.

Олена Євгенівна Реброва,
доктор педагогічних наук, професор,
завідувач кафедри музичного мистецтва та хореографії,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Фонтанська дорога, 4, м. Одеса, Україна


МЕТОДИ СТИМУЛЮВАННЯ ХУДОЖНЬО-МЕНТАЛЬНИХ
ПРОЦЕСІВ У ВИКОНАВСЬКІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИКИ ТА ХОРЕОГРАФІЇ


АНОТАЦІЯ:

У статті обґрунтовано актуальність наукової рефлексії художньо-ментальних процесів у фаховому мистецько-педагогічному становленні студентів-музикантів та хореографів; добору методів, що впливають на художньо-ментальні процеси в їхній виконавській діяльності під час навчання та творчої самореалізації. Показано, що художньо-ментальні процеси, що їх зазнає особистість під час тривалого навчання мистецько-виконавських дисциплін, характеризуються наступними ознаками: поліхудожньою орієнтацією, що формується під впливом мистецької інтеграції та синестезії сприйняття, відчуття, інтерпретації мистецьких творів; етнічною зорієнтованістю, що ґрунтується на феноменології етноментальності. Експериментальна перевірка емоційно-перцептивних слухових та аудіотренінгів показало, що вони стимулюють полімодальність художньо-ментальних процесів; також ефективним виявилося послідовне чергування моделей пізнання: наукового, аматорського, художнього, педагогічного (евристично-пошуковий метод метафоризації образу).


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

художня ментальність, художньо-ментальна сфера особистості, виконавська діяльність, сінестезія, поліхудожня орієнтація, етноментальна зорієнтованість.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Жидков В. С. Искусство и картина мира / В. С. Жидков, К. Б. Соколов.  СПб.: Алетейя, 2003.  464 с.
2. Коляденко Н. П. Синестезия искусства как фактор художественной интеграции / Н. П. Коляденко // Взаимодействие искусств: методология, теория, гуманитарное образование [Ред. Л. П. Кузнецова; Сост. П. С. Волкова].  Астрахань. – 1997. 240 с.
3. Реброва О. Є. Теоретичне дослідження художньо-ментального досвіду в проекції педагогіки мистецтва: монографія / О. Є. Реброва.  Київ : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2012.  295 с.
4. Реброва О. Є. Теорія і методика формування художньо-ментального досвіду майбутніх учителів музичного мистецтва та хореографії: дис. доктора пед. наук спец. 13.00.02- теорія і методика музичного навчання; 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / Олена Євгенівна Реброва.  Київ, 2013. – 595с.
5. Рудницька О. П. Педагогіка : загальна та мистецька: навч. посібник / О. П. Рудницька. – К. – 2002. – 270 с.
6. Саленко О. П. Синестезія в контексті арт-терапії: естетичний аспект: дисертація канд. філос. наук. спец. 09.00.08 — естетика / Оксана Петрівна Салекно.  Житомір , 2015 .  202 с.
7. Солдатова Г. У. Типи етнічної ідентичності: тест-методика [Електронний ресурс] / Г. У. Солдатова, С. В. Рижова.  Режим доступу: http://psytolerance.info. php.
8. Яремчук О. В. Історична психологія в Одеському національному університеті: можливості міждисциплінарних досліджень [Електронний ресурс] / О. В. Яремчук.  Режим доступу: http://dspace.onu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/8083/ 1/284-292.pdf.
9. Яремчук О. В. Психо-історична реконструкція архетипу Світового Дерева [Електронний ресурс] / О. В. Яремчук.  Режим доступу: http://kspodn.onu.edu.ua/index.php/kunena/sektsiya-9- psikho-istorichna-rekonstruktsiya-mentalnostiosobistostej-ta-spilnot/95.
10. Language, meaning and culture: the selected papers of C. E. Osgood / ed. by Charles. E. Osgood and Oliver C. S. Tzeng. New York (etc.) : Praeger, 1990.  XIII.  402 pp.
11. Habermas J. The Philosopical Discourse of Modernity / J. Habermas. – Cambridge: MIT Press, 1998. – 430 s.
12. Wellek A. Musikpsychologie und Musikasthetik / А. Wellek. – Frankfurt am Main: Akad. Verb.  Ces. 1963. – 391 р.
13. White L. A. The Concept of Culture / L. A. White // American Anthropologist. – Wash. – 1959. – Vol. 61. – P. 227-251.

Мажец Б. В. Презентация образовательных предложений детскими садaми в Польше.

// Наука і освіта.  2017.  №4. 46-52.

Божена Владиславовна Мажец,
кандидат филологических наук, доцент кафедры педагогики,
Высшая Школа Бизнеса в Домброве Ґурничей,
ул. Цепляка 1 ц, г. Домброва Ґурнича, Польша


ПРЕЗЕНТАЦИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ
ПРЕДЛОЖЕНИЙ ДЕТСКИМИ САДAМИ В ПОЛЬШЕ


АНОТАЦІЯ:

В период снижения рождаемости конкуренция в образовательной сфере касается не только ВУЗов или школ разного типа, но также детских садов. Последние, желая привлечь «клиентов», должны обеспечить себе соответствующий имидж и поддерживать его. Основываясь на результатах анализа индивидуальных и групповых опросов и интервью, автор представил результаты исследований, проведѐнных в период между 2010-2015 годами в области продвижения ценностей дошкольного образования с особым акцентом на презентацию образовательных предложений польскими детскими садами. В результате исследования был сделан вывод о том, что паблик рилейшнз в польских детских садах является запланированной, осознанной и долгосрочной деятельностью.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

детский сад, конкуренция, промоакция, деятельность, распространение, образовательное предложениe.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Edukacja małych dzieci. Standardy, bariery i szanse. Raport / red A. Giza. – Warszawa: Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego, Polsko – Amerykańska Fundacja Wolności, 2010. –144 s.
2. Gawrecki L. Kompetencje menedżera oświaty / L. Gawrecki. – Poznań: Wydawnictwo eMPi2, 2003. – 224 s.
3. Jankowska A. Narzędzia marketingowe w placówce przedszkolnej / Jankowska A. // Bliżej Przedszkola. – 2012. – № 12. – s. 69.
4. List Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 września 2013 r. dotyczący zajęć dodatkowych w przedszkolach [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.kuratorium.waw.pl/pl/informacje/ aktualnosci/2970,List-Ministra-Edukacji-Narodowej-wsprawie-zajec-dodatkowych-w-przedszkolach.html (data dostępu: 9.01.2017).
5. Platforma nadzoru pedagogicznego [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.seo2.npseo.pl/ Data dostępu: 30.06.2016.
6. Rostańska E. Bezpieczeństwo edukacji w kontekście globalizacyjnych przemian i schematów społecznych / E. Rostańska // Edukacja i bezpieczeństwo w dobie globalizacji / red. Kojs W., Rostańska E., Wójcik K. – Dąbrowa Górnicza: Wydawnictwo Naukowe Wyższa Szkoła Biznesu, 2016. – S. 77-96.
7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego // Dz. U. – 2009. – nr 168. – poz. 1324. – 17 s.
8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników // Dz. U. – 2012. – poz. 752. – 12 s.
9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół // Dz. U. – 2012. – poz. 977. – 349 s.
10. Szczerba K. Najlepsza pozycja w Internecie – czyli jak wypromować przedszkole w sieci / K. Szczerba // Bliżej Przedszkola. – 2011. – № 6. – s. 82.
11. Wójcik K. Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem / K. Wójcik. – Warszawa: Agencja Wydawnicza Placet, 2005. – 928 s.

Prokhorova O. V. Interactive Technologies as a Component of Teaching Spoken English for Specific Purposes to Students of Choreographic Education Faculty.

// Наука і освіта.  2017.  №4.  53-57.

Олена Вікторівна Прохорова,
кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри західних та східних мов і методики їх навчання,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Старопортофранківска, 34, м. Одеса, Україна


ІНТЕРАКТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК КОМПОНЕНТ НАВЧАННЯ УСНОГО АНГЛІЙСЬКОГО
ПРОФЕСІЙНОГО МОВЛЕННЯ СТУДЕНТІВ ФАКУЛЬТЕТУ ХОРЕОГРАФІЧНОЇ ОСВІТИ


АНОТАЦІЯ:

У роботі розглянуто актуальність використання у навчальному процесі інформаційної технології, яка дістала назву «хмарні обчислення» (Cloud computing), що здійснюється шляхом застосування Інтернет-додатку Google Apps. Хмарні технології дозволяють побудувати активний процес навчання, суттєво збільшують інтелектуальну задоволеність від занять, розвивають мислення, пам’ять, винахідливість, кмітливість студентів, готують їх до професійної діяльності. Мета статті полягає у висвітленні досвіду використання хмарних технологій Google Apps у практиці ВНЗ під час вивчення професійної англійської мови. Основним завданням, яке ставить перед собою автор статті, полягає у тому, щоб, проаналізувавши хмарні сервіси Google Apps, окреслити специфіку їхнього впливу на успішність розвитку усного англійського професійного мовлення студентів факультету хореографічної освіти. Виділено такі види роботи з використанням зазначених хмарних технологій під час вивчення професійної англійської мови: 1) розробка веб-сайту викладачем за допомогою сервісу Google Sites, що дає змогу забезпечити онлайн доступ до навчальних матеріалів; 2) створення студентами презентацій з обраної теми за допомогою сервісу Google Docs; 3) створення блогу в сервісі Google Blogger, що сприяє розвитку вмотивованості студентів до навчальної діяльності; 4) створення спільноти у соціальній мережі за допомогою сервісу Google+; 5) проведення відео-конференцій з іншими студентам за допомогою Google Hangouts. Для активізації самостійності студентів під час виконання завдань за допомогою хмарних технологій були використані наступні методи: метод формування свідомості, метод збору та реєстрації інформації, метод «зворотний зв’язок». Показано, що застосування хмарних технологій Google Apps у процесі навчання сприяє створенню стійкої мотивації студентів до оволодіння усним професійним мовленням та активізації самостійності під час навчання. Констатовано, що Інтернет-додаток Google Apps та його хмарні сервіси, що у нього входять, можуть допомогти студентам факультету хореографічної освіти більш ефективно опановувати навички англійського професійного мовлення.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

інтерактивність, хмарні технології, усне мовлення, самостійність, активізація.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Damon W. Child and adolescent development. An advanced course [Електронний ресурс] / W. Damon, R. Lerner. – John Wiley & Sons, Inc., 2008. – 816 p. – Режим доступу: https://www.researchgate.net /profile/Jacquelynne_Eccles/publication/228017465_Dev elopment_of_Achievement_Motivation/links/ 0912f50b4e42f51119000000/DevelopmentofAchievemen t-Motivation.pdf.
2. Mather M. The selective effects of emotional arousal on memory [Електронний ресурс] / M. Mather, M. Sutherland // Psychological science agenda. – 2012. – Vol. 26. – No. 2 – Режим доступу : http://www.apa.org/science/about/psa/2012/02/emotionalarousal.aspx.
3. Kensinger E. Memory and emotion [Електронний ресурс] / E. Kensinger, D. Schacter // Current directions in psychological science. – 2010. – Vol. 16. – No. 4. – P. 213-218. – Режим доступу : https://www2.bc.edu/~kensinel/Kensinger_Schacter_Han dbookEmo.pdf.
4. Dewaele J. M. Reflections on the emotional and psychological aspects of foreign language learning and use [Електронний ресурс] / J. M. Dewaele // Anglistik: International journal of English studies. – 2011. – P. 23-42. – Vol. 16. – No. 4. – P. 213-218. – Режим доступу : http://eprints.bbk.ac.uk/5096/1/Dewaele2011 Anglistik.pdf.
5. Прохорова О. В. Підготовка магістрантів педагогічних університетів до науково-дослідницької діяльності: автореферат дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / О. В. Прохорова ; М-во освіти і науки України, Херсонський держ. ун-т. – Херсон, 2014. – 20 с.
6. Воронкін О. С. Персональні навчальні мережі в системі дистанційної освіти / О. С. Воронкін // New information technologies in education for all: learning environment : збірник праць VI Міжнародної конференції, ITEA. – 22–23 листопада 2011р. – Київ, 2011. – С. 202-208.
7. Белов С. А. Обучение студентов вуза с использованием блогов как средства управления их учебно-познавательной деятельностью / С. А. Белов, Д. Г. Лазарева // Известия Алтайского государственного университета. – 2011. – № 2-2. – С. 13-16.

Chekan O. I., Barna Kh. V., Ivanova V. V. Formation of Future Nursery Teachers’ Professional Competence by Means of Information and Communications Technologies.

// Наука і освіта.  2017.  №4. 57-62.

Оксана Іванівна Чекан,
кандидат педагогічних наук, старший викладач,
Христина Василівна Барна,
кандидат педагогічних наук, старший викладач,
Вікторія Вікторівна Іванова,
кандидат психологічних наук, старший викладач,
кафедра теорії і методики дошкільної освіти,
Мукачівський державний університет,
вул. Ужгородська, 26, м. Мукачево, Україна


ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ
ВИХОВАТЕЛІВ ЗАСОБАМИ ІНФОРМАЦІЙНО- КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ


АНОТАЦІЯ:

Ми живемо у вік інформації, коли відбувається комп’ютерна революція. Ми є свідками того, що комп’ютери вже зайняли міцні позиції в багатьох галузях сучасного життя. Вони швидко проникають і у дошкільні навчальні заклади. Проблема формування професійної компетентності майбутніх вихователів засобами інформаційно-комунікаційних технологій стала особливо актуальною в наші дні. Сучасний рівень розвитку суспільства вимагає освічених фахівців, людей творчих, здатних до вільного мислення. Метою статті є аналіз етапів формування професійної компетентності майбутніх вихователів дітей дошкільного віку засобами інформаційно-комунікаційних технологій. У статті також проаналізовано психолого-педагогічну літературу щодо сутності поняття «інформаційно-комунікаційні технології». Уточнено основні етапи формування професійної компетентності вихователя. Розкрито компоненти (адаптивно-мотиваційний; планово-змістовний; організацій-нокоординаційний; контролювально-оцінний) щодо формування професійної компетентності майбутніх вихователів дітей дошкільного віку. Визначено компоненти з використанням методик мікровикладання для формування асоціативних зв’язків у майбутніх фахівців дошкільної освіти. Конкретизовано елементи готовності відповідно до визначених нами її компонентів. Виявлено ряд причин методичного, психологічного та технологічного характеру, що заважають ефективному впровадженню інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховний процес дитячого закладу. Проаналізовано подані нами етапи формування професійної компетентності майбутніх вихователів дітей дошкільного віку засобами інформаційно-комунікаційних технологій. Розглянуто один із етапів щодо формування професійної компетентності майбутніх вихователів дітей дошкільного віку засобами інформаційно-комунікаційних технологій – креативно-інформаційний. Обґрунтовано завдання цього етапу (аналіз педагогічної практики, проектування програм та ігор для дітей, робота з батьками, управлінська та пропагандистська роботи). Виведено критерії (когнітивно-інформаційний, діяльнісно-інформаційний та інформаційно-управлінський) й показники (обізнаність студентів із будовою, роботою і функціями комп’ютера; використання студентами КТ у самостійній навчальній діяльності; наявність презентаційних матеріалів для роботи з дітьми (портфоліо); вміння моделювати (проектувати) навчальні ситуації засобами КТ; вміння моделювати (програмувати) і застосовувати комп’ютерні розвивальні ігри для дітей дошкільного віку; вміння залучати батьків для спільної роботи з ДНЗ у використанні КТ для дітей дошкільного віку; вміння використовувати КТ в управлінській діяльності майбутніх фахівців дошкільної освіти; вміння використовувати PR (технології) у процесі пропаганди іміджу ДНЗ) формуванні професійної компетентності майбутніх вихователів дітей дошкільного віку засобами інформаційно-комунікаційних технологій.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

інформаційно-комунікаційні технології, професійна компетентність, комп’ютерно-орієнтовані технології.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Апатова Н. В. Інституційний чинник економічного зростання / Н. В. Апатова // Вчені записки Таврійського національного університету ім. В. І. Вернадського. Серія: Економіка і управління. – 2010. – Т. 23 (62). №1. – С. 22-29.
2. Бєлєнька Г. В. Формування професійної компетентності сучасного вихователя дошкільного навчального закладу [Текст] : монографія / Г. В. Бєлєнька. – К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2011. – 320 с.
3. Глушков В. М. Кибернетика, вычислительная техника, информатика : избранные труды в 3-х т. / В. М. Глушков. К. – : Наук. думка, 1990. – 482 с.
4. Ляшенко С. Інтеграція інформаційно-комунікаційних технологій у освітній процес / С. Ляшенко, З. Зінченко // Вихователь-методист дошкільного закладу. – 2013. – №7. – С. 16-30.
5. Мардарова І. К. Підготовка майбутніх вихователів до використання комп’ютерних технологій в організації пізнавальної діяльності старших дошкільників: дис. ... канд. пед. наук : 13.00.08 / Ірина Костянтинівна Мардарова. – Одеса, 2012. – 239 с.
6. Новий тлумачний словник української мови. – У 4-х т. – т.2. – К.: «Аконт», 1999. – 901 с.
7. Панченко Алла. Модернізація освітнього процесу у ДНЗ в умовах інформатизації освіти / Алла Панченко // Вихователь-методист дошкільного закладу. – 2012 – № 1. – С. 7-11.
8. Педагогика: Большая современная энциклопедия / Укл. Є. С. Рапацевич. – Мн: «Современное слово», 2005. – 720 с.
9. Смирнова-Трибульская Е. Л. Основы формирования информатических компетентностей учителей в области дистанционного обучения: монография / Е. Л. Смирнова-Трибульская. – Херсон : Айлант, 2007. – 704 с.
10. Тлумачний словник української мови: понад 12 500 статей (близько 40 000 слів) / за ред. В. С. Калашника. – 2-ге вид., випр. і доп. – Х. : Прапор, 2005. – 992 с.
11. Чекан О. І. Застосування комп’ютерних технологій у професійній діяльності вихователя дошкільного навчального закладу: навчальний посібник / О. І. Чекан. – К. : Видавничий Дім «Слово», 2015. – 184 с.

Vainola R. Kh., Khliestova S. S. Characteristics of the Experimental Work on the Formation of University Students’ Deontological Culture in the Process of Socio-Educational Work.

// Наука і освіта.  2017.  №4. 62-67.

Ренате Хейкіївна Вайнола,
доктор педагогічних наук, професор кафедри соціальної педагогіки,
Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова,
вул. Пирогова, 9, м. Київ, Україна,
Світлана Святославівна Хлєстова,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри медичної біології,
Вінницький національний медичний університет імені М. І. Пирогова,
вул. Пирогова, 56, м. Вінниця, Україна


ХАРАКТЕРИСТИКА ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ РОБОТИ З
ФОРМУВАННЯ ДЕОНТОЛОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ СТУДЕНТІВ ВИЩИХ
НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ У ПРОЦЕСІ СОЦІАЛЬНО-ВИХОВНОЇ РОБОТИ


АНОТАЦІЯ:

У статті розкрито зміст та деталізовано етапи експериментальної роботи з формування деонтологічної культури студентів вищих навчальних закладів у процесі соціально-виховної роботи. Формування деонтологічної культури студентів визначено як процес поступового вироблення інтелектуальних, емоційно-ціннісних та операційних якостей в структурі особистості майбутніх фахівців. У статті визначено й теоретично обґрунтовано структурно-функціональну модель формування деонтологічної культури студентів вищих навчальних закладів у процесі соціально-виховної роботи, її мета, критерії (когнітивний, емоційно-ціннісний, операційний). Описано показники та рівні (адаптаційний, репродуктивний, конструктивний, креативний) сформованості деонтологічної культури студентів. Деталізовано змістовно-технологічне забезпечення (змістовні компоненти, форми та методи соціально-виховної роботи вищого навчального закладу). Охарактеризовано педагогічні умови формування деонтологічної культури студентів вищих навчальних закладів і результати їх упровадження в процес соціально-виховної роботи вищих навчальних закладів. Гіпотетично визначено такі умови: планування й організація соціально-виховної роботи вищого навчального закладу з урахуванням базових деонтологічних категорій; упровадження різноманітних інтерактивних форм соціально-виховної роботи зі студентами; спрямованість комунікативної взаємодії суб’єктів соціально-виховної роботи на формування деонтологічної культури студентів. Представлено методику педагогічного оцінювання рівнів сформованості деонтологічної культури студентів. Описано експериментальне впровадження комплексу форм соціально-виховної роботи: програми просвітницького тренінгу «Формування деонтологічної культури – шлях до професійного ідеалу» і тематичних днів-свят. Отримані результати дозволяють стверджувати, що впровадження обґрунтованого змістовно-технологічного забезпечення та педагогічних умов сприяли ефективній реалізації структурно-функціональної моделі формування деонтологічної культури студентів вищих навчальних закладів у процесі соціально-виховної роботи та засвідчують досягнення поставленої мети і передбачуваного результату – підвищення рівня сформованості деонтологічної культури студентів.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

культура, деонтологія, деонтологічна культура, формування деонтологічної культури студентів, соціально-виховна робота вищих навчальних закладів.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Вайнола Р. Х. Особистісний розвиток майбутнього соціального педагога в процесі професійної підготовки : [монографія] / Р. Х. Вайнола; за ред. С. О. Сисоєвої; М-во освіти і науки України, НПУ імені М. П. Драгоманова. – Запоріжжя : ХНРБЦ, 2008. – 460 с.
2. Васильєва М. П. Теоретичні основи деонтологічної підготовки педагога : дис. … доктора пед. наук : спец. 13.00.04 / Васильєва Марина Петрівна. – Харків, 2004. – 432 c.
3. Грабарь М. И. Применение математической статистики в педагогических исследованиях. Непараметрические методы / М. И. Грабарь, К. А. Краснянская. – М. : «Педагогика», 1977. – 136 с.
4. Права дитини : сучасний досвід та інновації : Зб. інформ. і метод. матеріалів / Авт. упоряд. : Г. Лактіонова, О. Калібаба, Т. Цюман та ін. ; за заг. ред. Г. Лактіонової. – К. : Либідь, 2005. – 256 с.
5. Право дитини на сім’ю. Тренінговий курс для спеціалістів соціальної сфери / Авториупорядники : С. Ю. Буров, Т. В. Війцях, Є. В. Дубровська та ін. За заг. ред. Г. М. Лактіонової. – К. : Основа-Принт, 2007. – 432 С.
6. Хоружа Л. Л. Педагогічна деонтологія : [навч-методич. посіб] / Л. Л. Хоружа. – К. : КМПУ імені Б. Д. Грінченка, 2008. – 190 с.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.