Рацул О. А., Завітренко Д. Г., Кучай О. В. Особливості вербальних уявлень про навколишній світ у дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку.

// Наука і освіта.  2017.  №10. 154-161.


DOI:

Олександр Анатолійович Рацул,
доктор педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри соціальної роботи,
соціальної педагогіки та психології,
Центральноукраїнський державний педагогічний університет
імені Володимира Винниченка
вул. Осьмьоркіна, 9, м. Кропивницький, Україна
Долорес Георгіївна Завітренко,
кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри
методик дошкільної та початкової освіти,
Центральноукраїнський державний педагогічний університет
імені Володимира Винниченка
вул. Зінченка, 9, м. Кропивницький, Україна
Кучай Олександр Володимирович,
доктор педагогічних наук,
доцент кафедри педагогіки,
Національний університет біоресурсів
і природокористування України
вул. Героїв оборони, 15, м. Київ, Україна


ОСОБЛИВОСТІ ВЕРБАЛЬНИХ УЯВЛЕНЬ ПРО НАВКОЛИШНІЙ СВІТ
У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ЗАТРИМКОЮ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ


АНОТАЦІЯ:

У статті представлено результати вивчення здатності дошкільників із затримкою психічного розвитку до знаково-символічного опосередкування навколишньої дійсності. В експерименті взяли участь 60 дошкільнят із затримкою психологічного розвитку і 60 дітей з нормальним психофізичним розвитком віком від 5 до 7 років. На першому етапі дослідження дитині послідовно пред’являлися 15 багатозначних слів трьох граматичних категорій, а на другому – 5 графічних зображень предметів. У відповідь на слово-подразник (або картинний матеріал) випробуваному пропонувалося назвати будь-які інші слова. У результаті експерименту виявлено специфіку виробленого асоціювання, яка свідчить про дефіцитарність мовного розвитку цієї категорії дітей дошкільного віку та про вузькість, неточність, фрагментарність уявлень, які обумовлюють характеристики, що складають в їх свідомості картину світу.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

вербальні асоціації, вербальна система, знаково-символічне опосередкування, відображення навколишнього світу, діти із затримкою психічного розвитку.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Архипова Е. Ф. Стертая дизартрия у детей / Е. Ф. Архипова. – М.: АСТ: Астрель, 2012. – 331 с.
2. Горєлов І. Н. Основи психолінгвістики / І. Н. Горєлов, К. Ф. Сєдов: навч. допомога. - Видання третє, перероблене і доповнене. – М.: Лабіринт, 2010. – 304 с.
3. Лалаева Р. И. Коррекция общего недоразвития речи у дошкольников (формирование лексики и грамматического строя) / Р. И. Лалаева, Н. В Серебрякова. – СПб.: СОЮЗ, 1999. – 160 с.
4. Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность / А. Н. Леонтьев. – М.: Академия, 2015. – 352 с.
5. Лопатина Л. В. Преодоление речевых нарушений у дошкольников (коррекция стертой дизартрии): учебное пособие. / Л. В. Лопатина, Н. В. Серебрякова. – Спб.: Изд-во «СОЮЗ», 2000. – 192 с. – № 6. – С. 19-25.
6. Лурія А. Р. Мова і свідомість / А. Р. Лурія. – Ростов на Дону: Фенікс, 1998. – 416 с.
7. Мартиненко І. В. Формування мотиваційно-вольової готовності дітей шестирічного віку із загальним недорозвиненням мовлення до шкільного навчання: Автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.08 / І. В. Мартиненко. – Ін-т спец. педагогіки АПН України. – К., 2007. – 22 с.
8. Овчинникова І. Г. Асоціативний механізм в речемислітельной діяльності: дис. ... д-ра філ. наук: 10.02.19 / І. Г. Овчинникова. – СПб., 2002. – 382 с.
9. Слепович Е. С. Використання асоціативного експерименту при вивченні мовленнєвої діяльності першокласників, які відстають у розвитку / Є. С. Сле- пович, С. І. Конишко // Дефектологія. – 1993. – С. 19- 25.
10. Трофименко Л. І. Асоціативний експеримент як один із методів дослідження словника дошкільників / Л. І.Трофименко // Дефектологія. – 2001. – №4. – С. 16-19.

Halushchak I. Ye. Pedagogical Conditions of Future Economists’ Legal Competence Formation.

// Наука і освіта.  2017.  №10. 162-169.


DOI:

Ірина Євгенівна Галущак,
кандидат економічних наук, доцент кафедри обліку і аудиту,
Державний вищий навчальний заклад
«Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника»,
вул. Шевченка 57, м. Івано-Франківськ, Україна


ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРАВОВОЇ
КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ЕКОНОМІСТІВ


АНОТАЦІЯ:

В умовах становлення демократичного суспільства пострадянських держав проблема професійної підготовки сучасних фахівців є ключовою й основоположною для науковців та практиків сфери вищої освіти. Актуальність дослідження зумовлена новим соціальним замовленням України на конкурентноздатних фахівців у сфері економіки, які володіють високим рівнем професіоналізму. В умовах ринкової економіки необхідною ланкою економічної професійної освіти є правова підготовка, оскільки соціально-економічні перетворення, що відбуваються в Україні, потребують, щоб до складу професіограми економіста був включений правовий компонент, а правова культура стала складовою його професіоналізму. Мета статті полягала у виявленні та обґрунтуванні педагогічних умов формування правової компетентності майбутніх економістів в умовах неперервної університетської освіти та висвітлення результатів анкетування студентів щодо запропонованих умов. Підд час дослідження використано такі методи: аналіз наукової літератури та документації з метою визначення й теоретичного обґрунтування педагогічних умов формування правової компетентності майбутніх економістів; анкетування серед студентів третього курсу. У дослідженні педагогічні умови формування правової компетентності майбутніх економістів розглядаються як сукупність спеціально організованих обставин, що впливають на особистісно-професійну якість, визначаються й усвідомлюються учасниками педагогічної взаємодії і є необхідними для цілеспрямованої підготовки майбутніх економістів до професійної діяльності з метою формування правової компетентності майбутніх фахівців. Було виділено такі умови формування правової компетентності студентів-майбутніх економістів: інтеграція правознавчих та дисциплін фахової спрямованості, ефективне використання інформаційного навчального середовища, розвиток мотивації майбутніх фахівців щодо формування зазначеної компетентності. Результати проведеного дослідження доводять що, кожна з виокремлених педагогічних умов формування правової компетентності виступає не відокремлено, а в комплексі, – доповнює іншу, що характеризує їх тісний взаємозв’язок і забезпечує успішне розв’язання сформульованих завдань.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

педагогічні умови, правова компетентність, майбутні економісти, інформаційне навчальне середовище, інтеграція, міжпредметні зв’язки, мотивація.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Андрущенко В. П. Інформаційні технології в системі інноваційної освіти / В. П. Андрущенко, А. М. Олійник // Вища освіта України. – 2008. – № 3. – С. 5-15.
2. Архангельский С. И. Учебный процесс в высшей школе, его закономерности и методы / С. И. Архангельский. – М. : Высшая школа, 1980. – 368 с.
3. Бахов І. С. Педагогічні умови формування професійно-комунікативної компетентності перекладачів в системі вищої освіти / І. С. Бахов // Вісник Київського національного університету ім. Т. Шевченка. Серія «Соціологія. Психологія. Педагогіка». – 2009. – № 3. – С. 313–323.
4. Бочевар А. Г. Реалізація моделі формування інформаційно-комунікативної компетентності майбутніх юристів засобами мультимедійних технологій / А. Г. Бочевар // Наука і освіта. – 2016. – №4. |CXLV. – С. 16-20.
5. Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. – К. ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2009. – 1736 c.
6. Гончаренко С.У. Український педагогічний словник/ С.У.Гончаренко. – К.: Либідь, 1997. – 376с.
7. Дроздова І. П. Наукові основи формування українського професійного мовлення студентів нефілологічних факультетів ВНЗ: монографія / І. П. Дроздова; Харк. нац. акад. міськ. госп-ва. – Х. : ХНАМГ, 2010. – 320 с.
8. Енциклопедія освіти/голов ред.. В.Г.Кремінь; АПН – К.: Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.
9. Іваній О.М. Структурно-змістова модель формування правової компетентності майбутнього вчителя у навчально-виховному процесі університету: автореф. дис. на здобуття канд.пед. наук: спец. 13.00.04 – «Теорія і методика професійної освіти» / О. М. Іваній. – Харків, 2012. – 20 с.
10. Климов Е. А. Пути в профессионализм (психологический взгляд). М. : МПСИ; Флинта, 2003. 320 с.
11. Коваль Т. І. Професійна підготовка з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів: монографія / Т. І. Коваль. – К.:Ленвіт, 2007. – 264 с.
12. Краткий психологический словарь/ ред.-сост. Л.А.Карпенко; под общ.ред. А.В.Петровского, М.Г.Ярошевського. – 2-е изд., расш., испр. И доп. – Ростов н/Д: Изд-во "Феникс", 1999. – 512с.
13. Пєхота О.М. Підготовка майбутнього вчителя до впровадження педагогічних технологій: Навч. посіб./ О.М. Пєхота та ін. – К.: В-во А.С.К., 2003. – 240 с.
14. Стасюк В. Д. Педагогічні умови професійної підготовки майбутніх економістів у комплексі «школа – вищий заклад освіти»: дис. … канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти» / В. Д. Стасюк. – Одеса. – 2003. – 291 с.
15. Философский энциклопедический словарь / [гл. редакция : Л.Ф. Ильичев, П.Н. Федосеев, С.М. Ковалев, В.Г. Панов]. – М. : Сов. энцикл., 1983. – 840 с.
16. Щеглова Е. М. Развитие поликультурной компетентности будущих специалистов: дисс. … канд. пед. наук: спец. 13.00.08 «Теория и методика профессионального образования» / Е. М. Щеглова. – Омск. – 2005. – 164 с.
17. Duraj-Novakova K. Modelowanie systemowe w pedagogice / K. Duraj-Novakova. – Krakow: Wyd-wo Naukowe WSP, 1997. – 392 s.
18. Vlasiuk I. V. Determinational criterias of economist’s professional and terminological competence development / I. V. Vlasiuk // International Journal of Economics and Society. – Memphis, USA: ICES Foundation, 2015. – [Vol. 1, Issu 1]. – P. 121-124.
19. Interdisciplinary. - Електронний ресурс. – [Режим доступу]: http:// www.merriam-webster.com/ dictionary/ interdisciplinary ?show=0&t=136811091.
20. Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (2015) – Режим доступу: http:www.enqa.net/bologna.lasso.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.