Doroshenko T. V., Minenok A. O., Sikura A. Io. Future Primary School Teachers’ Art and Pedagogical Training Modernization.

// Наука і освіта.  2017.  №10. 50-57.


DOI:

Тетяна Володимирівна Дорошенко,
доктор педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри мистецьких дисциплін,
Антоніна Олексіївна Міненок,
доктор педагогічних наук, доцент,
Чернігівський національний педагогічний університет імені Т.Г. Шевченка,
вул. Гетьмана Полуботка, 53, м. Чернігів, Україна,
Аніта Йосипівна Сікура,
кандидат біологічних наук, доцент,
Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова,
вул. Пирогова, 9, м. Київ, Україна


МОДЕРНІЗАЦІЯ ХУДОЖНЬО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ
МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ


АНОТАЦІЯ:

Мета статті полягає у визначенні перспективних напрямів модернізації художньо-педагогічної підготовки майбутніх учителів початкової школи. У дослідженні було застосовано аналітичні методи: письмові відповіді (анкетування); методи самоспостереження й самодіагностики студентів у художньо-педагогічній діяльності; опитування студентів і викладачів; виконання студентами завдань методично-творчого характеру; узагальнення тестових матеріалів; експертне оцінювання. Здійснений аналіз науково-методичної літератури засвідчив, що попри значні здобутки проблема підготовки вчителів початкової школи до художньо-педагогічної діяльності не знайшла достатнього висвітлення. Наразі постала необхідність у розробці навчальної стратегії, яка б ураховувала прогресивні ідеї освітнього розвитку, потреби загальної мистецької освіти молодших школярів у сучасних умовах, особливості художньо-педагогічної діяльності вчителя початкової школи. У статті розкрито сутність й зміст понять «готовність майбутнього вчителя початкової школи до художньо-педагогічної діяльності», «художньо-педагогічна підготовка»; виявлено особливості художньо-педагогічної підготовки студентів спеціальності «Початкова освіта». У процесі дослідження розроблено структуру зазначеної готовності, що поєднує в собі мотиваційно-потребовий, пізнавально-оцінний, творчо-активізаційний, комунікативно-експресивний та коригувально-рефлексивний компоненти, які системно охоплюють наявність художньої й педагогічної ерудиції студентів. У дослідженні взяли участь 250 студентів четвертих курсів. Визначено рівні готовності майбутніх учителів початкової школи до художньо-педагогічної діяльності, показники рейтингового пріоритету компонентів зазначеної готовності. На основі аналізу прогресивних ідей та новітніх концепцій освітнього розвитку, а також результатів проведеного дослідження окреслено напрями модернізації художньо-педагогічної підготовки майбутніх учителів початкової школи, які розглянуто з концептуальних позицій суб’єктно-особистісного підходу, що уможливлює самореалізацію кожного студента з погляду набуття ним особистісного смислу знань, індивідуального творчого художньо-виконавського досвіду.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

художньо-педагогічна підготовка, напрями модернізації, майбутній учитель початкової школи, інтеграція, гуманізація, готовність.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Бех І. Д. Сучасні методологічні напрями виховання особистості / І. Д. Бех // Кримські педагогічні читання : матеріали Міжнар. конф., 12-17 вересня 2001 р. / за ред. С. О. Сисоєвої, О. Г. Романовського ; Нац. техн. ун-т «Харків. Політехн. ін.-т». – Х., 2001. – С. 24-30.
2. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко. – К. : Либідь, 1997. – 300 с.
3. Дорошенко Т. В. Методико-технологические аспекты подготовки будущих учителей начальной школы к обеспечению основ музыкального образования младших школьников / Т. В. Дорошенко // European Applied Sciences. – 2015. – № 7 (July). – P. 27-30.
4. Концепція Нової української школи [Електронний ресурс]/Режим доступу: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/uasch-2016/ - Назва з екрана.
5. Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва: теорія і методика викладання мистецьких дисциплін / Г. Падалка. – К. : Освіта України, 2008. – 274 с.
6. Ростовський О. Я. Педагогіка музичного сприймання : навч. посіб. / О.Я.Ростовський. – К. : ІЗМН, 1997. – 248 с.
7. Рудницька О. П. Педагогіка: загальна та мистецька : навч. посіб. / О. П. Рудницька. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2005. – 360 с.
8. Савченко О. Я. Дидактика початкової освіти: підруч. для вищ. навч. закл. / О. Я. Савченко. – К. : Грамота, 2013. – 504 с.
9. Хижна О. П. Гуманістична спрямованість художньо-педагогічної підготовки майбутнього вчителя початкової школи в умовах мультикультурного освітнього простору / О.П.Хижна // Науковий вісник ПДПУ імені К. Д. Ушинського (Зб. наукових праць. Спеціальний випуск. – Мистецька освіта: сучасний стан і перспективи розвитку) Частина ІІ. – Одеса: ПДПУ імені К. Д. Ушинського, 2007. – С. 125–135.
10. Хомич Л. О. Система психолого-педагогічної підготовки вчителя початкових класів : автореф. дис. … доктора пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Хомич Лідія Олексіївна. ; Ін-т пед. і психол. проф. освіти АПН України. – К., 1999. – 42 с.
11. Шевнюк О. Л. Формування художньо-естетичного досвіду майбутнього вчителя [Текст] : Дис...канд. пед. наук: 13.00.01 / Шевнюк Олена Леонідівна ; УДПУ ім. М.П.Драгоманова. – К., 1995. – 202 с.
12. Щолокова О. П. Основи професійної художньо-естетичної підготовки майбутніх вчителів / О. П. Щолокова. – К. : УДПУ ім. М. П. Драгоманова, 1996. – 172 с.
13. Gay G. Multicultural Teacher Education / G. Gay // Multicultural Education in Western Societies / eds. : J. A. Banks, J. Lynch. – London ; New York, 1986. – P. 154-177.

Борщенко В. В. Стан підготовленості майбутніх учителів до організації і здійснення здоров’язбережувальної діяльності в початковій школі.

// Наука і освіта.  2017.  №10. 58-65.


DOI:

Валерія Володимирівна Борщенко,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри біології та основ здоров’я,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна


СТАН ПІДГОТОВЛЕНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ І
ЗДІЙСНЕННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ


АНОТАЦІЯ:

Метою дослідження є визначення сутності здоров’язбережувальної діяльності вчителя початкової школи, дослідження стану обізнаності студентів факультету початкового навчання зі складовими здоров’я, ставлення до власного здоров’я, їхньої підготовленості до збереження і зміцнення здоров’я молодших школярів в майбутній професійній діяльності. Для досягнення зазначеної мети використано загальнонаукові методи теоретичного рівня: аналіз наукової літератури з питань здоров’язбережувальної діяльності вчителя початкової ланки освіти, а також методи емпіричного рівня: спостерігання, бесіди, тестування тощо. Визначено причини погіршення здоров’я молодших школярів у процесі освітньої діяльності. З’ясовано сутність здоров’язбережувальної діяльності вчителя в початковій школі. Подано результати діагностування стану підготовленості майбутніх учителів початкової школи до здоров’язбережувальної діяльності з молодшими школярами, які засвідчили, що студенти перебувають здебільшого на низькому і середньому рівнях обізнаності щодо організації такої діяльності в початковій школі, її різновидів і не володіють необхідними для здоров’язбереження молодших школярів методиками, що потребує цілеспрямованої роботи щодо їхньої теоретичної, практичної і методичної підготовки до організації і здійснення цього типу діяльності в початковій школі.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

майбутні вчителі, молодші школярі, здоров’язбережувальна діяльність, критерії і показники підготовленості студентів до здоров’язбережувальної діяльності в початковій школі.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Башавець Н. А. Методика оцінювання рівня культури зджоров'язбереження як світоглядної орієнтації майбутніх економістів : [навчально-методичний посібник для студентів та викладачів вищих навчальних закладів] / Н. А. Башавець. – Одеса : Видавець Букаєв Вадим Вікторович, 2009. – 160 с.
2. Вайнбаум Я. С. Гигиена физического воспитания и спорта : [учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений] / Я. С. Вайнбаум, В. И. Коваль, T. А. Родионова. – М. : Издательский центр «Академия», 2002. – 240 с.
3. Ващенко О. М. Формування умінь і навичок здорового способу життя учнів 1-4 класів шкіл-інтернатів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.07 «Теорія і методика виховання / О. М. Ващенко. – К., 2007. – 20 с.
4. Власенко Л. Організація здоров’язбережувального навчального процесу на уроках і в позаурочний час у початковій школі / Л. Власенко // Основи здоров’я. – 2012. – № 4. – С. 21–24.
5. Войтенко В. П. Здоровье здоровых. Введение в санологию / В. П. Войтенко. – К. : Здоровье, 1991. – С. 80–103.
6. Востриков А. А. Технология и методика культуры эмоций и чувств. Курс человековедения : [книга для учителя] : В двух частях / А. А. Востриков. – Одесса. –Томск : Изд-во УГЦВ «Психопедагогика», 1994. – Ч. 2. – 243 с.
7. Горащук В. П. Теоретичні і методологічні засади формування культури здоров'я школярів: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / В. П. Горащук. – Х., 2004. – 40 с.
8. Державний стандарт початкової загальної освіти // Початкова школа. – 2011. – № 7. – С. 1–18.
9. Долинський Б. Т. Теоретико-методичні засади підготовки майбутніх учителів до формування здоров’язбережувальних навичок і вмінь у молодших школярів у навчально-виховній діяльності : дис… докт. пед. наук : 13.00.04 / Борис Тимофійович Долинський. – Одеса, 2011. – 399 с.
10. Дубогай О. Зміст та результативність шкільної інноваційної діяльності в системі здоров’язберігаючих технологій / О. Дубогай, М. Євтушок // Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : зб. наук. пр. Волинського національного університету імені Лесі Українки: у 3 т. / уклад. А. В. Цьось, С. П. Козібрицький. – Т. 1. – Луцьк : РВВ «Вежа», 2008. – С. 36–40.
11. Евсеев Ю. И. Физическая культура / Ю. И. Евсеев. – Ростов-на-Дону : Феникс, 2002. – 384 с. [Серия «Учебники, учебные пособия»].
12. Ізмалкова О. Формування здоров’язбережувальної поведінки у дитини / О. Ізмалкова, К. Колесник // Основи здоров’я. – 2012. – № 10. – С. 27–30.
13. Калюжна О. І. Формування навичок здорового способу життя підлітків у позашкільному навчальному закладі : автореф. дис.. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.07 «Теорія і методика виховання / О. І. Калюжна. – К., 2010. – 18 с.
14. Карапузова Н. Д. Здоров’язбережувальні технології у системі професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів / Н. Д. Карапузова // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – 2015. – № 1. – С. 39– 45.
15. Кобяков Ю. П. Проектирование и реализация здоровьеразвивающей технологии физического воспитания студентов вузов : автореф. дис. на соискание ученой степени докт. пед. Наук : спец. 13.00.08 «Теория и методика профессионального образования» / Ю. П. Кобяков. – М., 2006. – 38 с.
16. Ковалева О. И. Личностно ориентированое обучение студентов современных вузов как фактор сохранности здоров’я : дис. …канд. пед. наук : 13.00.08 / Олеся Ивановна Ковалева. – Ставрополь, 2004.– 236 с.
17. Кондратюк С. М. Інтегративний підхід до виховання у молодших школярів здорового способу життя : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка» / С. М. Кондратюк. – К., 2003. – 20 с.
18. Кузьмина Н. В. Методы системного педагогического исследования / Н. В. Кузьмина. – Л. : Изд-во ЛГУ, 1980. – 172 с.
19. Леонтьев А. А. Педагогическое общение / А. А. Леонтьев. – М. : Знание, 1979. – 48 с.
20. Нестеренко В. В. Підготовка майбутніх педагогів до виховання у дошкільників навичок здорового способу життя : дис… канд. пед. наук : 13.00.04 / Вікторія Володимирівна Несторенко. – Одеса, 2003. – 229 с.
21. Омельченко С. О. Взаємодія соціальних інститутів суспільства у формуванні здорового способу життя дітей та підлітків : [монографія] / С. О. Омельченко. – Луганськ : «Альма-матер, 2007. – 352 с.
22. Осолодкова Е. В. Формирование готовности студентов педвузов к осуществлению здоровьесберегающего обучения младших школьников : дис... канд. пед. наук : 13.00.08 / Осолодкова Елена Владимировна. – Магнитогорск, 2003. – 171 с.
23. Постоєнко С. Упровадження здоров’язбережувальних технологій на уроках / С. Постоєнко // Основи здоров’я. – 2013. – № 7. – С. 5–8.
24. Психологические тесты / Под ред. А. А. Карелина : В 2 т. – М. : Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 1999. – Т. 2. – 248 с
25. Савченко О. Здоров'язберігаючий вимір шкільної освіти / О. Савченко // Педагогічна газета. – 2006. – № 8. – С.1–2.
26. Сливка Л. Організація здоров’язберігаючого середовища молодшого школяра : теоретичні й практичні аспекти / Лариса Сливка // Гірська школа українських Карпат. – 2014. – № 11. – С. 44-47.
27. Соколенко О. І. Формування ціннісного ставлення студентів вищих педагогічних навчальних закладів до свого здоров'я : автореф. дис… на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / О. І. Соколенко. – Луганськ, 2008. – 20 с.
28. Фетискин Н. П. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп / Н. П. Фетискин, В. В. Козлов, Г. М. Мануйлов. – М. : Изд-во Института Психотерапии, 2005. – 490 с.
29. Чебикін О. Я. Становлення емоційної зрілості особистості : [монографія] / О. Я. Чебикін, І. Г. Павлова. – Одеса : СВД Черкасов, 2009. – 230 с.
30. Язловецький В. С. Наукові дослідження в теорії і практиці фізичного виховання : [навчально-методичний посібник] / В. С. Язловецький, В. В. Шерета, А. Л. Турчак. – Кіровоград : РВВ КДПУ імені Володимира Винниченка, 2004. – 163 с.

Литньова Т. В. Еволюція цілей іншомовної освіти у вітчизняній загальноосвітній школі в радянський і пострадянський періоди.

// Наука і освіта.  2017.  №10. 66-73.


DOI:

Тамара Вікторівна Литньова,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри
іноземних мов і новітніх технологій навчання,
Житомирський державний університет імені Івана Франка,
вул. В. Бердичівська, 40, м. Житомир, Україна


ЕВОЛЮЦІЯ ЦІЛЕЙ ІНШОМОВНОЇ ОСВІТИ У ВІТЧИЗНЯНІЙ
ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ ШКОЛІ В РАДЯНСЬКИЙ І ПОСТРАДЯНСЬКИЙ ПЕРІОДИ


АНОТАЦІЯ:

У статті акцентується проблема урахування набутого досвіду формулювання цільового компонента змісту шкільної іншомовної освіти в сучасних умовах трансформації освітніх цілей. Мета статті полягає у розкритті змісту і з’ясуванні основних тенденцій еволюції цілей іншомовної освіти у вітчизняній загальноосвітній школі в радянський і пострадянський час. Використано хронологічний, порівняльно-зіставний, історико-системний методи дослідження, а також методи історичної ретроспекції та порівняльно-історичного аналізу. Здійснено відбір, класифікацію і систематизацію історико-педагогічної та методичної літератури. Запропоновано авторську періодизацію етапів розвитку цілей навчання іноземної мови у контексті формування змісту вітчизняної шкільної іншомовної освіти у радянський і пострадянський час. Проаналізовано зміни у визначенні цілей іншомовної освіти, викликані посиленням з початку ХХІ століття соціальної функції іноземної мови й використання її як засобу міжкультурного спілкування. Розкрито проблему співвідношення традиційних цілей навчання іноземних мов і поширених у сучасній іншомовній освіті комунікативних компетенцій, які складають міжкультурну іншомовну компетентність учня. Виявлено можливості кореляції інноваційного змісту іншомовної освіти з традиційно визнаними у вітчизняній дидактиці цілями навчання іноземних мов. Науково обґрунтовано доцільність виділення практичної, виховної, освітньої і розвивальної цілей навчання іноземних мов у межах актуалізованої нині компетентнісної освітньої парадигми. Продемонстровано динаміку вдосконалення цілей іншомовної освіти у радянський і пострадянський час. Висловлено думку, що, незважаючи на трансформаційні процеси, що спостерігаються в змісті іншомовної освіти, цільовий компонент залишається постійним її системоутворювальним чинником.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

цілі навчання іноземних мов, практична ціль, виховна ціль, освітня ціль, розвивальна ціль, зміст іншомовної освіти, компетентнісний підхід.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Александер В. М. Методика преподавания немецкого языка / В. М. Александер. – М.-Л.: Учпедгиз, 1934. – 194 с.
2. Бим И. Л. К проблеме планируемого результата обучения иностранным языкам в средней общеобразовательной школе / И. Л. Бим // Иностранные языки в школе. – 1984. – № 6. – С. 17-24.
3. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти // Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. – 2004. – № 1-2. – С. 5-60.
4. Миролюбов А.А. История отечественной методики обучения иностранным языкам / Александр Александрович Миролюбов. – М. : СТУПЕНИ, ИН-ФРА-М, 2002. – 448 с.
5. Навчальні програми з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов. 5-9 класи [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalnaserednya/navchalni-programi-5-9-klas-2017.
6. Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Англійська мова. 2-12 класи / за ред. проф. П. Беха. – К. : Шкільний світ, 2001. – 44 с.
7. Програми для загальноосвітніх навчальних закладів та спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов. Іноземні мови. 2-12 класи. – К. : Перун, 2005. – 207 с.
8. Программы средней общеобразовательной школы с преподаванием ряда предметов на иностранном языке. – К. : Радянська школа, 1983. – 64 с.
9. Программы средней школы на 1954/55 учебный год. Иностранные языки. – М. : Учпедгиз, 1954. – 47 с.
10. Щерба Л.В. Общеобразовательное значение иностранных языков и место их в системе школьных предметов / Лев Владимирович Щерба // Советская педагогика. – 1942. – № 5-6. – С. 30-40.
11. Щерба Л.В. Преподавание иностранных языков в средней школе: общие вопросы методики / Лев Владимирович Щерба. – М.-Л. : Изд-во АПН РСФСР, 1947. – 96 с.
12. Brumfit C. J. The Communicative Approach to Language Teaching / C. J. Brumfit, K. Johnson. Oxford: OUP, 1979. – 166 p.
13. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. – Cambridge : Council of Europe, 2001. – 260 p.
14. Hymes D. On communicative competence / D. Hymes // In J. B. Pride and J. Holmes (eds.). Sociolinguistics. – Harmondsworth: Penguin, 1972. – Pp. 269- 293.
15. Widdowson H. G. The teaching of English as communication / H. G. Widdowson // English Language Teaching. – 1972. – № 27 (1). – p. 15-18.

Жерновникова О. А., Штефан Л. А., Фазан В. В. Формування готовності майбутніх учителів математики до навчального проектування.

// Наука і освіта.  2017.  №10. 74-81.


DOI:

Оксана Анатоліївна Жерновникова,
доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри математики,
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди,
Людмила Андріївна Штефан,
доктор педагогічних наук, професор,
завідувач кафедри історії педагогіки і порівняльної педагогіки,
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди,
Василь Васильович Фазан,
доктор педагогічних наук, доцент,
професор кафедри загальної педагогіки та андрагогіки,
Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка,
вул. Остроградського, 2. м. Полтава, Україна


ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ
МАТЕМАТИКИ ДО НАВЧАЛЬНОГО ПРОЕКТУВАННЯ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглянуто підходи сучасних науковців до визначення суті процесу підготовки та готовності майбутніх учителів математики до навчального проектування. Згідно з дослідницьким задумом, формування готовності майбутніх учителів математики до навчального проектування сприятиме правильному проектуванню навчально-виховного процесу відповідно до Концепції нової української школи. Мета статті полягає в характеристиці сутності підготовки й готовності майбутніх учителів математики до навчального проектування, визначенні стану готовності до цього виду діяльності. Методи дослідження: теоретичні – аналіз, синтез, порівняння, класифікація науково-методичної літератури з метою визначення ключових понять дослідження; емпіричні – фрагменти педагогічного експерименту; анкетування студентів, майбутніх учителів математики. Проаналізовано наукові позиції щодо визначення компонентів формування готовності майбутніх учителів математики: мотиваційний (наявність у майбутніх учителів мотивації до навчального проектування), когнітивний (наявність знань, необхідних для ефективного навчального проектування та набуття комплексу проектувальних умінь і навичок, що забезпечують оптимізацію навчального процесу сучасної загальноосвітньої школи) та діяльнісно-рефлексійний (оволодіння вміннями організовувати навчальний процес, спрямований на здійснення контролю й оцінки рівня сформованості готовності майбутніх учителів математики до навчального проектування, відповідної корекції цього процесу). На початковому етапі педагогічного експерименту було проведено анкетування та бесіди зі студентами, результати яких зафіксували низький рівень за всіма показниками. Після цього кожну групу було розподілено на експериментальну та контрольну підгрупи. В експериментальній було реалізовано методику формування готовності майбутніх учителів математики до навчального проектування, а в контрольній – проведено заняття за традиційною системою. Результати педагогічного експерименту засвідчують, що в цілому у всіх групах покращилися показники, що сприяли формуванню готовності майбутніх учителів математики до навчального проектування, але найвищі були зафіксовані в експериментальній групі.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

майбутній учитель, математика, ВНЗ, підготовка, готовність, навчальне проектування.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Гончаренко Т. Л. Стан готовності вчителів до проектування навчального процесу з фізики / Т. Л. Гончаренко // Проблеми сучасної педагогічної освіти. – Ялта, 2011. – Вип. 34. – Ч. 1. – С. 154-163.
2. Жерновникова О. А. Специфіка дидактичної підготовки студентів-математиків педагогічних ВНЗ до роботи у коледжах та професійних / О. А. Жерновникова // Педагогіка та психологія. – Х., 2014. – Вип. – 45. С. 97–105.
3. Barrick M. R. Yes, personality matters: moving on to more important matters. Hum / M. R. Barrick, M. K. Mount. – Perform, 2005. – №18. – P. 359-372. https://doi.org/10.1207/s15327043hup1804_3.
4. Chamorro-Premuzic T. Personality and approaches to learning predict preference for different teaching methods / T. Chamorro-Premuzic, A. Furnahm, L. Martin. Learn. Individ. – Differ, 2007. – №17. – 241-250. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2006.12.001.
5. Cheng E.W. A review of transfer of training studies in the past decade / E.W. Cheng. – Pers. – Rev, 2001. – №30. – https://doi.org/102– 118.10.1108/00483480110380163.
6. Major D. A. Linking proactive personality and the big five to motivation to learn and development activity / D. A. Major, J. E. Turner, T. D. Fletcher. – J. Appl. Psychol, 2006. – №91. – https://doi.org/927- 935.10.1037/0021-9010. 91.4.927.
7. Mikulecky L. Job literacy: the relationship between school preparation and workplace actuality / L. Mikulecky. – Reading Research Quarterly,1982. – №17 (3). – P. 400-419. – https://doi.org/10.2307/747527.
8. Ordanovskaya A. Design technologies in training future teachers of physics for work at profile school / А. Ordanovskaya // Modern European Researches Journal . – Austria, 2015. – Issue 7. P. 81-85. ISSN 2311−8806.
9. Vaskivska H. Didactic aspects of upper secondary and university education fundamentalization / H. Vaskivska // Science and Education. – Odessa, 2017. – Issue 5. P. 47–51.
10. Zhernovnykova O. A. Training future teachers of mathematics: a historical perspective / O. A. Zhernovnykova // International Letters of Social and Humanistic Sciences : scientific journal. – Bach, 2016. – Vol. 66. – P. 140-145. Режим доступу: https://www.scipress.com/ILSHS.66.140.

Іщенко Л. В., Орос І. І., Ляховець О. О. Психолого-педагогічна діагностика готовності майбутнього вихователя до формування творчої особистості дошкільника.

// Наука і освіта.  2017.  №10. 82-89.


DOI:

Людмила Валентинівна Іщенко,
доктор педагогічних наук, професор,
завідувач кафедри психології та педагогіки розвитку дитини,
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини,
вул. Садова, 28, м. Умань, Україна
Ільдіко Імріївна Орос,
доктор філософії, ректор,
Закарпатський угорський інститут ім. Ференца Ракоці ІІ,
площа Кошута, 6, м. Берегово, Україна,
Олеся Олександрівна Ляховець,
кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри дошкільної освіти,
Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького,
бульвар Шевченка, 81, м. Черкаси, Україна


ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА ДІАГНОСТИКА ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНЬОГО
ВИХОВАТЕЛЯ ДО ФОРМУВАННЯ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ ДОШКІЛЬНИКА


АНОТАЦІЯ:

Статтю присвячено підготовці майбутніх вихователів до формування творчої особистості дитини дошкільного віку; розв’язується актуальна проблема психолого-педагогічної діагностики готовності студентів вищих навчальних закладів до професійної діяльності з творчими дітьми. Мета дослідження – розкрити результати психолого-педагогічної діагностики готовності майбутнього вихователя до формування творчої особистості дошкільника. Було розроблено діагностувальну методику та такі критерії готовності майбутнього вихователя до формування творчої особистості дошкільника: мотиваційно-ціннісний, когнітивний, практично-діяльнісний, оцінно-рефлексивний. Кожен критерій включає групу якісних показників, які розкривають зміст і дають характеристику досягнень студентів у передбаченому виді діяльності. На основі цього розроблено методичний інструментарій, за яким проведено психолого-педагогічну діагностику сформованості цієї професійної якості у майбутніх вихователів. Це уможливило їх чітку кількісну диференціацію за високим, достатнім, середнім і низьким рівнями готовності із конкретними характеристиками якісних вимірів, що відкриває перспективи для розроблення відповідних ефективних заходів щодо підвищення якості професійної підготовки майбутнього педагога до означеної діяльності.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

майбутні вихователі, психолого-педагогічна діагностика, методичний інструментарій, критерії, показники, рівні, творча особистість дитина дошкільного віку.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Асмолов А. Г. Психология индивидуальности: методологические основы развития личности в историко-эволюционном процессе : уч. пособие / А. Г. Асмолов. – М. : Изд-во МГУ, 1986. – 96 с.
2. Базовий компонент дошкільної освіти / науковий керівник А. М. Богуш, дійсний член НАПН України, проф, д-р пед. наук ; авт. кол.: Богуш А. М., Бєлєнька Г. В., Богініч О. Л. [та ін.]. – К. : Видавництво, 2012. – 26 с.
3. Богуш А. М. Індивідуально-творче самовираження дітей дошкільного віку в ігрових ситуаціях / А. М. Богуш // Особистість у єдиному освітньому просторі. – Запоріжжя, 2014. – С. 48-51.
4. Зайцев С. В. Оценка способности воспитателей к децентрации / С. В. Зайцев // Вопросы психологии. – 1995. – № 4. – С. 36–48.
5. Іщенко Л. В. «Основи формування творчої індивідуальності дітей старшого дошкільного віку»: методичний інструментарій / Л. В. Іщенко.– Умань : ФОП Жовтий О. О., 2014. – 62 с.
6. Киричок В. А. Ціннісне ставлення / В. А. Киричок // Енциклопедія освіти / АПН України / гол. ред. В. Г. Кремень. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.
7. Кульчицкая Е. И. Сирень одаренности в саду творчества / Е. И. Кульчицкая, В. А. Моляко. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. I. Франка, 2008. – 316 с.
8. Ладивір С. О. Як пробудити творчий потенціал дошкільника / С. О. Ладивір // Спеціалізований журнал „Практичний психолог: дитячий садок”. 2014. – №.12 – С. 5-10.
9. Лейтес Н. С. Об изучении проблемы склонностей в русле идей Б. Теплова / Н. С. Лейтес // Вопросы психологии. – 1976. – № 5. – С. 45–54.
10. Матюшкин А. М. Концепция творческой одаренности / А. М. Матюшкин // Вопросы психологии. – 1989. – № 6. – С. 23-33.
11. Моляко В. А. Психология детской одаренности / В. А. Моляко, Е. И. Кульчицкая, Н. И. Литвинова. – К. : Знание, 1995. – 83 с.
13. Теплов Б. М. Способности и одарённость / Б. М. Теплов // Психология индивидуальных различий : хрестом. по психологии / под ред. Ю. Б. Гиппенрейтер и В. Я. Романова. – М. : ЧеРо, 2002. – С. 262–272.
14. Уфімцева С.В. Особливості творчого розвитку дошкільника і молодшого школяра // Рідна школа. – 2006. – № 2. – С. 65-67.
15. Creative and Innovative Good Practices in Compulsory Education in Europe / Joint Research Centre - Institute for Prospective Technological Studies. – Luxembourg : Publications Office of the European Union, 2010. – 58 р.
16. Guilford J. The nature of human intelligence / J. Guilford. – New York : Mc. Grew Hill, 1967. – 207 p.
17. Torrance E. P. Creative teaching makes a difference / Е. Р. Torrance // Psychology and educationof the gifted / Eds. W. Barbe & J. Renzulli. – N.Y. : Irvington Publishers, 1975.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.