Gryshova I. Yu., Nikolyuk E. V., Shestakovska T. L. Conceptualization of The Organizational Management Mechanism of the Development of the National Education System in the Context of Its Quality.

// Наука і освіта.  2017.  №10. 118-125.


DOI:

Інна Юріївна Гришова,
доктор економічних наук, доцент, головний науковий співробітник
Інституту законодавства Верховної Ради України,
пров. Несторівський, 4, м. Київ, Україна,
Олена Володимирівна Ніколюк,
кандидат економічних наук, доцент кафедри економічної
теорії і економіки підприємства,
Одеський державний аграрний університет,
пров. Олександра Матросова, 6, м. Одеса, Україна,
Тетяна Леонідівна Шестаковська,
кандидат економічних наук,
старший викладач кафедри економічної теорії,
Чернігівський національний технологічний університет,
Міністерство освіти і науки України,
вул. Стрілецька, 1, м. Чернігів, Україна


КОНЦЕПТУАЛІЗАЦІЯ ОРГАНІЗАЦІЙНОГО МЕХАНІЗМУ УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ
ВІТЧИЗНЯНОЇ СИСТЕМИ ОСВІТИ У КОНТЕКСТІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЇЇ ЯКОСТІ


АНОТАЦІЯ:

В умовах ринку одним з актуальних питань для органів управління системою освіти є формування організаційного механізму, який повинен бути спрямований на забезпечення ефективності функціонування цієї системи та її якості. Метою статті є обґрунтування теоретичних аспектів та практичних рекомендацій щодо удосконалення організаційного механізму управління розвитком вітчизняної системи освіти. У процесі підготовки статті було використано комплекс взаємопов’язаних наукових методів дослідження: ідеалізації, формалізації та моделювання – при обґрунтуванні концептуальних підходів до формування організаційного механізму управління розвитком вітчизняної системи освіти у контексті забезпечення її якості; діалектичний і системно структурний – при визначенні сутності механізму управління вітчизняною системою освіти; евристичні методи та методи логічного узагальнення – при обґрунтуванні напрямів розвитку організаційного механізму управління системою освіти в Україні; територіально-просторові порівняння та узагальнення результатів факторного аналізу розвитку вітчизняної системи освіти, що дозволило систематизувати фактори за їх вагомістю при формуванні концепції розвитку вітчизняної системи освіти. Обґрунтовано особливості функціонування системи освіти в сучасних ринкових умовах, що дозволило систематизувати її основні фактори розвитку та розмежувати базові складові механізму. Запропоновано концептуальну схему організаційного механізму управління розвитком системи освіти, основним завданням якого є охоплення населення країни доступною та якісною освітою. Організаційний механізм управління розвитком вітчизняної системи освіти включає: мету, завдання, принципи, суб’єкти управління їх функції, об’єкти, методи та інструменти реалізації механізму. Для того, щоб забезпечити належний рівень розвитку вітчизняної системи освіти, необхідно здійснити реалізацію запропонованого механізму з дотриманням наступних умов: 1) дотримання комплексу принципів розвитку; 2) участь необхідних суб’єктів (органів управління освітою та приватного сектору); 3) застосування інноваційних інструментів економічних, адміністративних та правових методів регулювання організаційного механізму управління розвитком національної системи освіти (кластеризація системи освіти, ендаумент-фонди, автономія закладів освіти, нормативи господарювання тощо).


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

система освіти, організаційний механізм управління, управління освітою, модернізація освіти, якість освіти, фактори розвитку.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Крисюк С. В. Державне управління освітою: навч. посіб. / С. В. Крисюк. – К.: НАДУ, 2009. – 220 с.
2. Ляшенко О. І. Якісна освіта – пріоритет інформаційного суспільства / О. І. Ляшенко // Моніторинг якості освіти: світові досягнення та українські перспективи. – К.: К.І.С., 2004. – 128 с.
3. Gryshova I.Yu. The estimation of enterprise trade name competitiveness/ I.Gryshova, O.Mityay, S.Stoyanova-Koval // Scientific bulletin of Polissia. №2(6). 2016. – С 85-91.
4. Zoran Tršinski, Jerko Glavaš, Milan Stanić Impact of knowledge and nigher education on the development of innovation in Croatia. The Economies of Balkan and Eastern Europe Countries in the Changed World / Zoran Tršinski, Jerko Glavaš, Milan Stanić // Eastern Macedonia and Thrace Institute of Technology. Department of Accounting and Finance (Greece). – 2016. – 106- 111.
5. Гришова І.Ю. Капіталізація бренду як інструмент максимізації ринкової вартості бізнесу / І.Ю. Гришова, Т.С.Шабатура, О.Б. Наумов //Scientific bulletin of Polissia. №3(6). 2016. – С. 168-175.
6. Gryshova I. Ukrainian labour migration in the Czech Republic / Wadim Strielkowski, I. Yu. Gryshova // Scientific bulletin of Polissia. – 2016. – №4(8). – С.224- 231.
7. Шестаковська Т.Л. Концептуальні засади функціонування організаційно-економічного механізму розвитку національної системи освіти / Т.Л. Шестаковська // Науковий вісник Полісся. – Чернігів: ЧНТУ, 2015. – №1(1). – С. 34-41.
8. Naymova L.N., Mityay O.V., Galitsky A.N. Development of the innovative enterprises of the agrarian production in the current economic system of Ukraine / L.N. Naymova, O.V. Mityay, A.N. Galitsky // Scientific bulletin of Polissia. – 2016. – №3 (7). – P.124-129

Naumov O. B., Kovalenko O. M., Savin S. Yu. Technique of Assessing Future Managers’ Leadership Qualities in Modern Socio-Cultural Environment.

// Наука і освіта.  2017.  №10. 126-132.


DOI:

Олександр Борисович Наумов,
доктор економічних наук,
професор кафедри менеджменту та маркетингу,
Херсонський національний технічний університет,
Бериславське шосе, 24, м. Херсон, Україна,
Олександр Михайлович Коваленко,
доктор економічних наук, професор,
Одеський національний політехнічний університет,
проспект Шевченка, 1, м. Одеса, Україна,
Станіслав Юрійович Савін,
кандидат економічних наук, доцент,
Херсонський національний технічний університет,
Бериславське шосе, 24, м. Херсон, Україна


МЕТОДИКА ОЦІНЮВАННЯ ЛІДЕРСЬКИХ ЯКОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ
З МЕНЕДЖМЕНТУ У СУЧАСНОМУ СОЦІОКУЛЬТУРНОМУ СЕРЕДОВИЩІ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглядається проблема оцінювання лідерських якостей майбутніх фахівців з менеджменту під впливом соціокультурного середовища. Актуальність розглянутої проблеми зумовлюється суттєвою зміною в останнє десятиліття зовнішніх умов розвитку особистості, що характеризуються трансформацією акцентів з індивідуального мислення до колективного, переходом організації суспільної взаємодії від ієрархічної форми до мережевої. Метою статті є обґрунтування теоретичних, методичних та практичних засад оцінки лідерських якостей майбутніх менеджерів під впливом соціокультурного середовища. При виконанні дослідження використано експертні методи, зокрема метод анкетування та метод «комісій». Виявлено основні тенденції та явища у розвитку соціокультурного середовища сучасної молодої людини з точки зору можливості формування лідерських якостей майбутніх управлінців: необмежене розширення референтних груп; послаблення критичності мислення, що проявляється у відсутності «зорового» цинізму та завищенні досягнень; «криза індивідуальності», тобто нівелювання особистості, її підкорення мотивам групи; зміна ієрархії потреб: від особистих – до групових; самоструктуризація суспільства. Експериментальне дослідження проводилося у два етапи. Завданням першого етапу було отримання у найбільш узагальненому вигляді самооцінки студентами факторів, що зумовлюють прояв їх лідерських якостей. Завданням другого етапу було виявлення лідерів у групі та оцінка їх впливу на результат групової роботи. В результаті проведеного експериментального дослідження було виокремлено 5 лідерів із 58 респондентів та обґрунтовано перспективний напрямок розвитку науки управління – формування організаційно-управлінських засад роботи індивідуума в групі («менеджмент особистості»).


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

лідерство, менеджмент, соціокультурне середовище, індивідуальність, команда, соціальна активність, самооцінка, очікування.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Chemers M. An integrative theory of leadership / М. Chemers. – Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, 1997.
2. Осовська Г. В. Основи менеджменту : навч. посібник для студентів вищих навчальних закладів / Осовська Г. В. – К. : «Кондор», 2003 – 556 с.
3. Грищенко І.М. Впровадження лідерства в систему місцевого самоврядування України / І.М. Грищенко // Науковий вісник АМУ: зб. наук. пр. – К.: [б.в.], 2014. – Вип. 2/2014. – С. 275–285. – (Серія "Управління").
4. Психологічні особливості лідерської обдарованості: концепції, діагностика, тренінги : монографія / А. В. Мітлош, В. О. Моляко, В. С. Бажанюк, В. В. Камишин. – К. : Інститут обдарованої дитини, 2014. – 290.
5. Alsop Ron. The Trophy Kids Grow Up: How the Millennial Generation is Shaking Up the Workplace / R. Alsop // Jossey-Bass. – 2008. - October 13.
6. Travis Alan. Youth unemployment figures raise spectre of Thatcher’s Britain / A. Travis // The Guardian (London). – 2009. - №12.
7. Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction. Executive Summary) // Dr. Peter A. Facione (Dean of the College of Arts and Sciences, Santa Clara University)
8. Турчин В.Ф. Феномен науки: Кибернетический подход к эволюции / В.Ф. Турчин, Изд. 2-е – М.: ЭТС. — 2000. — 368 с.
9. Kremer William. Abraham Maslow and the pyramid that beguiled business (англ.) / William Kremer, Claudia Hammond // BBC News. – 2013. – August 31.
10. Гришова, І. Ю. Економіко-політичні конфлікти на сучасному етапі [Текст] / І. Ю. Гришова, О. Б. Наумов, О. О. Давидюк // Український журнал прикладної економіки. – 2016. – Том 1. – № 2. – С. 36- 49.

Nestoruk N. A., Chykunov P. O. Optimization of the Technology of Mastering Competence Complex For Professional Activity of Electromechanical Engineers.

// Наука і освіта.  2017.  №10. 133-138.


DOI:

Наталя Анатоліївна Несторук,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри електромеханіки і автоматики,
Індустріальний інститут Донецького національного технічного університету,
пл. Шибанкова, 2, м. Покровськ, Україна,
Павло Олександрович Чикунов,
кандидат технічних наук, доцент кафедри електроніки та
комп’ютерних технологій систем управління,
Навчально-науковий професійно-педагогічний інститут
Української інженерно-педагогічної академії,
вул. Миру, 5а, м. Бахмут, Україна


ОПТИМІЗАЦІЯ ТЕХНОЛОГІЇ ОПАНУВАННЯ КОМПЕТЕНТНІСТНИМ
КОМПЛЕКСОМ ДЛЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ІНЖЕНЕРІВ-ЕЛЕКТРОМЕХАНІКІВ


АНОТАЦІЯ:

У роботі встановлено, що майбутні фахівці погано знають як обладнання, так і види, технологію організації й проведення досліджень, віддають перевагу репродуктивним видам діяльності, воліючи дотримуватись вказівок викладача та методичних рекомендацій, не розуміючи призначення певних дій теорії на практиці наукових досліджень. На основі студіювання практики підготовки майбутніх інженерів електромеханічного профілю з’ясовано, що опанування студентами експериментальними дослідженнями потребує розробки компетентнісно-зорієнтованої технології навчання та врахування комплексу педагогічних умов її ефективного застосування. Спроектована компетентністно зорієнтована технологія опанування майбутніх інженерів електромеханічного профілю експериментальних досліджень передбачає створення єдиного експериментального середовища в межах комплексу технічних дисциплін шляхом уніфікації методологічного інструментарію (цільових орієнтирів, принципів і підходів), компонентних характеристик процесу навчання (суб’єктно-діяльнісних, функціонально-змістових, організаційно-діяльнісних), а також технологічних складників (методів, засобів, умов та ін.). Обґрунтовано, що основою змісту в компетентнісно зорієнтованих програмах підготовки майбутніх фахівців електромеханічного профілю доцільно позиціонувати експериментальні дослідження як універсальний, міжпредметний вид практико зорієнтованої діяльності, що дозволяє прилучати майбутніх фахівців до інженерного експериментування з метою формування нових знань і практичних умінь як необхідних результатів засвоєння технічних дисциплін. Зміст технічних дисциплін, що передбачають проведення експериментальних досліджень, орієнтується в руслі розробленої технології на формування в майбутніх інженерів електромеханічного профілю фахово значущих умінь, які лежать в основі дослідницької компетентності. У результаті її застосування відбулося суттєве зростання якісних характеристик рівня підготовки до проведення експериментальних досліджень, що характеризувалося зменшенням у вибірці кількості осіб з неприпустимим рівнем і зменшенням осіб з критичним рівнем підготовленості при одночасному значному зростанні числа студентів із допустимим і оптимальним рівнями підготовки до проведення експериментальних досліджень, що говорить про її дієвість.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

експериментальні дослідження, компетентністно зорієнтована, технології навчання, технічні дисципліни, інженери-електромеханіки.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Science Teachers' Learning: Enhancing Opportunities, Creating Supportive Contexts / Suzanne Wilson, Heidi Schweingruber, and Natalie Nielsen, Editors // National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. – Washington, DC : The National Academies Press. – 2015. – 256 pp.
2. Крокошенко О. Я. Складові професійно-педагогічної діяльності інженера-педагога у сучасній системі професійної освіти / О.Я. Крокошенко // Вісник Луган. нац. ун-ту ім. Тараса Шевченка. Серія : Педагогічні науки. – 2010. – № 10 (197). – С. 8-15.
3. П’ятницька-Познякова І.С. Основи наукових досліджень у вищій школі : навч. посіб. / І.С. П’ятницька-Познякова. – К. : Центр навчальної літератури, 2003. – 116 с.
4. Петрук В.А. Теоретико-методичні засади формування професійної компетентності майбутніх фахівців технічних спеціальностей у процесі вивчення фундаментальних дисциплін : монографія / В.А. Петрук. – Вінниця : УНІВЕРСУМ-Вінниця, 2006. – 292 с.
5. Эрганова Н.Е. Методика профессионального обучения : учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / Н.Е. Эрганова. – М. : Академия, 2007. – 160 с.
6. Лодатко Є. О. Кластеризація соціокультурного простору і когнітивні метафори в педагогічному моделюванні / Є.О. Лодатко // Вісник Черкаського університету. Серія : Педагогічні науки. – №6 (259). – С. 53-58.
7. Taylor T. Preparation for teaching gifted students : An investigation into university courses in Australia / Taylor T. & Milton M. – Australian Journal of Gifted Education, 2006. – P. 15-22.
8. Несторук Н.А. Концептуальні аспекти інженерного експериментування гірничих інженерів-електромеханіків / Н.А. Несторук // Проблеми гірничої технології : Збірник наукових праць. – Покровськ : КІІ ДВНЗ «ДонНТУ», 2016. – С. 36-42.
9. Dignen B. Facilitation : Bringing out the best / B. Dignen. – Business Spotlight. – 2008. – № 1. – P. 50- 56.

Myshchak I. M., Konarivska O. B., Seysebaieva N. G. Adjustment of the Inclusive Education Legal Insurance in Ukraine to International Norms and Standards.

// Наука і освіта.  2017.  №10. 133-138.


DOI:

Іван Миколайович Мищак,
доктор історичних наук, старший науковий співробітник,
завідувач науково-організаційного відділу
Інституту законодавства Верховної Ради України,
пер Несторівський4, м. Київ, Україна,
Оксана Богданівна Конарівська,
кандидат економічних наук, викладач кафедри туризму,
Національний університет водного господарства та природокористування,
вул. Соборна 229, м. Рівне, Україна,
Наталія Григорівна Сейсебаєва,
кандидат економічних наук, доцент кафедри фінансів,
банківської справи та страхування,
Запорізький національний університет,
просп. Соборний,74, м. Запоріжжя, Україна


ПРИВЕДЕННЯ ПРАВОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ
В УКРАЇНІ У ВІДПОВІДНІСТЬ ДО МІЖНАРОДНИХ НОРМ І СТАНДАРТІВ


АНОТАЦІЯ:

Метою статті є аналіз правового забезпечення запровадження системи інклюзивної освіти в Україні та її відповідності міжнародним нормам і стандартам. Методологічною базою аналізу правового запровадження системи інклюзивної освіти в Україні є забезпечення сукупності методів та принципів міжнародних стандартів, обговорення експертами Інституту законодавства Верховної Ради України та методики оцінки якості інклюзивної освіти, що застосовують міжнародні спеціалісти. Емпіричне дослідження виконувалося за допомогою методики, яка комплексно поєднує підходи різних методів експертної оцінки, зокрема використано комбінацію процедур індивідуального та колективного оцінювання. Дослідження проходило в 3 етапи. Попередній етап – збір та аналіз інформації про стан інклюзивної освіти в Україні та у зарубіжних країнах – методом кабінетного дослідження та опитування експертів, які доповнюють зібрану з відкритих джерел інформацію. Основний етап – опитування ключових учасників процесу впровадження інклюзивної освіти: вчителів/вихователів та представників адміністрацій загальноосвітніх, пілотних та спеціальних шкіл та НВК; батьків дітей з особливими потребами, які навчаються в спеціальних школах. Заключний етап – узагальнюючий аналіз результатів, обговорення результатів в експертному колі та обґрунтування пропозицій. Україна за період незалежності активно долучилася до запровадження в національне законодавство міжнародних норм і стандартів щодо організації інклюзивної освіти й забезпечення права людей з особливими потребами на освіту. Чинні правові норми загалом відповідають кращим зарубіжним аналогам та враховують основні вимоги міжнародних актів. Разом із тим в Україні помітний певний дисбаланс нормативного і методичного забезпечення інклюзивної освіти – більшість нормативно-правових актів присвячено забезпеченню інклюзивної освіти в загальноосвітніх навчальних закладах і системі середньої освіти, натомість інклюзивна освіта у вищих навчальних закладах регламентована лише фрагментарно. Також відзначається недостатність спеціального персоналу педагогічних і медичних працівників, а також роз’яснювальної роботи серед населення й учасників навчально-виховного процесу щодо необхідності активного залучення людей з особливими потребами не лише до навчання, а й активного школярського та студентського життя. Відповідні норми та заходи мають бути закріплені й передбачені у ході подальшого удосконалення правового забезпечення інклюзивної освіти.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

інклюзивна освіта, міжнародні норми, міжнародні стандарти, правове забезпечення, права людини.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Abrhám J. Planning horizon in labour supply of Belarusian small entrepreneurs / J. Abrhám, Y. Bilan, A. Krauchenia, & W. Strielkowski // Economic ResearchEkonomska Istraživanja. – 2015. – 28(1). – 773-787. doi: https://doi.org/10.1080/1331677X.2015.1084238
2. Zielińska A. Information is a market products and information markets / A. Zielińska // Czech Journal of Social Sciences, Business and Economics. – 2016. – 5(4). – 31-38. http://doi.org/10.24984/cjssbe.2016.5.4.4
3. Strielkowski W. Social and public dimensions of international migration: a comparative study of Turkey and Ukraine / W. Strielkowski, Y. Bilan, S. Kalyugina // Novedades en Población. – 2016. – 12(24). – 156-167.
4. Glazar O. Turkey and the European Union: possible incidence of the EU accession on migration flows / O. Glazar, & W. Strielkowski // Prague Economic Papers. – 2010. – 19(3). – 218-235. doi: https://doi.org/10.18267/j.pep.373
5. Chamberlin G. Coordinating Monetary and Fiscal Policies in the Open Economy / G. Chamberlin // International Economics Letters. – 2015. – 4(1). – 15-25. DOI: http://doi.org/10.24984/iel.2015.4.1.2
6. Всесвітня програма дій стосовно інвалідів : Міжнародний документ від 03.12.1982 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_427/page
7. Strielkowski, W., Tumanyan, Y., & Kalyugina, S. (2016). Labour Market Inclusion of International Protection Applicants and Beneficiaries. Economics & Sociology, 9(2), 293-302. http://doi.org/ 10.14254/2071- 789X.2016/9-2/20
8. Декларація прав дитини : Затверджена Резолюцією 1386 (XIV) Генеральної Асамблеї ООН від 20 листопада 1959 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/995_384
9. Конвенція про права дитини : Міжнародний документ від 20.11.1989 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/995_021
10. Gryshova, І. Ju. The methodological principles of determining the level of performance of the functions of the functions of consumerism / І. Ju. Gryshova, V. S. Negodenko, T. L. Shestakovska // Scientific bulletin of Polissia. –2017. – 3 (11). – 62-67.
11. Gryshova I. Yu. Implementing Cluster Forms Into National Education Development Strategy / I. Yu. Gryshova, & V. A. Zamlynskyi, T. L. Shestakovska // Science and education. – 2017. – 5. – 56-61.
12. Gryshova I. Yu., & Shestakovska T. L., & Glushko O. V. The economic measurement of convergence of institutional impact on the sustainability of development / I. Yu. Gryshova, T. L. Shestakovska, O. V. Glushko // Scientific notes of the Institute of Legislation of the Verkhovna Rada of Ukraine. – 2017. – 4. – 75- 80.
13. Shestakovska T. L. Conceptual principles of the functioning of the organizational and economic mechanism for the development of the national education system / T. L. Shestakovska // Scientific bulletin of Polissia. – 2015. – 1(1). – 34-41.
14. Стандартні правила забезпечення рівних можливостей для інвалідів : Резолюція 48/96 Генеральної Асамблеї ООН від 20.12.1993 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_306
15. Про додаткові заходи щодо посилення соціального захисту інвалідів та проведення в Україні у 2003 році Року людей з інвалідністю : Указ Президента України від 02.12.2002 р. № 1112/2002 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1112/2002
16. Саламанкская декларация и рамки действий по образованию лиц с особыми потребностями [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/p df/salamanka.pdf
17. План дій щодо запровадження інклюзивного навчання у дошкільних, загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах на 2009-2012 рр. : Затверджено наказом МОН від 11.09.2009 р. № 855 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.mon.gov.ua/images/files/doshkilna.../855.doc
18. План заходів щодо запровадження інклюзивного та інтегрованого навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на період до 2012 року : Затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 р. № 1482-р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1482-2009-р
19. Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 р. № 346 і від 14 червня 2000 р. № 963 : Постанова Кабінету Міністрів України від 18.07.2012 р. № 635 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/rada/show/635-2012-п
20. Заходи Міністерства освіти і науки України щодо запровадження інклюзивного та інтегрованого навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на період до 2012 року : Затверджено наказом МОН від 21.12.2009 р. № 1153 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.mon.gov.ua/images/files/doshkilna.../1153.doc
21. Про внесення змін до законодавчих актів з питань загальної середньої та дошкільної освіти щодо організації навчально-виховного процесу : Закон України від 06.07.2010 р. № 2442-VI // Відомості Верховної Ради України. – 2010. – № 46. – Ст. 545.
22. Концепція розвитку інклюзивної освіти : Затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 01.10.2010 р. № 912 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.mon.gov.ua/images/newstmp/2010/05.../doc.doc
23. Порядок організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах : Затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 15.08.2011 р. № 872 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/rada/show/872-2011- п
24. Про запровадження навчальної дисципліни «Основи інклюзивної освіти» : Лист МОН від 18.06.2012 р. № 1/9-456 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: mon.gov.ua/ua/aboutministry/normative/1293
25. Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/rada/show/1556-18
26. Положення про інклюзивно-ресурсний центр : Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 р. № 545 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/545-2017-п

Nikolenko L. M. Forming Auditory Comprehension of Preschoolers with Backwardness in Speech Development By Means of Psycholingistic Game.

// Наука і освіта.  2017.  №10. 147-153.


DOI:

Людмила Миколаївна Ніколенко,
кандидат педагогічних наук,
Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара,
проспект Гагаріна, 72, м. Дніпро́ , Україна


ФОРМУВАННЯ СЛУХОВОГО СПРИЙНЯТТЯ ДОШКІЛЬНИКІВ ІЗ ЗАГАЛЬНИМ
НЕДОРОЗВИТКОМ МОВЛЕННЯ ЗАСОБАМИ ПСИХОЛІНГВІСТИЧНОЇ ГРИ


АНОТАЦІЯ:

Формування слухового сприйняття у дітей середнього дошкільного віку виступає одним із важливих завдань логопедії, оскільки несформованість цієї складової фонематичного слуху негативно впливає на формування звуковимови і розвиток комунікативних навичок дитини у цілому, а за спостереженнями останніх п’яти років, приблизно у 25-30% дошкільнят, які відвідують дитячий садок, виявляються ознаки мовленнєвих порушень, що дезорганізує нервово-психічну діяльність дитини, її поведінку, а в подальшому стає серйозною перешкодою для успішної навчальної діяльності, соціального та пізнавального розвитку. У статті представлено результати емпіричного дослідження з проблеми формування слухового сприйняття дітей середнього дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення засобами психолінгвістичної гри. Основними методами дослідження виступили діагностичні (п’ять діагностичних вправ-завдань для дошкільників), емпіричні (психолінгвістичні ігри та вправи на формування слухового сприйняття та корекцію мовлення дітей середнього дошкільного віку) та математично-статистичні (математична обробка емпіричних даних, t-критерій Стьюдента). Здійснений науковий пошук дав можливість констатувати, що дослідження з проблеми формування мовленнєвих процесів, навичок та дій набули активності у минулому столітті і тривають досі у різних напрямках. Слуховому сприйняттю вчені приділяють значну увагу і вважають його визначальною складовою фонематичного слуху та однією з головних умов становлення правильної вимови. Слухове сприйняття розвивається перш за все як засіб забезпечення спілкування та взаємодії між людьми, впливає на здатність дитини сприймати і відтворювати мовні звуки, чітко і виразно вимовляти слова відповідно до загальноприйнятих літературних норм. Відповідно, слабка сформованість процесів слухового сприйняття перешкоджає розрізненню і відтворенню звуків мови, призводить до того, що у дітей самостійно не формується готовність до звукового аналізу та синтезу, що згодом не дозволяє їм успішно оволодіти грамотою. Особливо яскраво ці проблеми відстежуються у дошкільників із загальним недорозвитком мовлення, а корекційна робота щодо подолання вказаних труднощів за загальноприйнятими методами не дає бажаного результату, тому в рамках даного емпіричного дослідження була розроблена і упроваджена у практику логопедичної роботи програма формування та корекції слухового сприйняття, основу якої склали психолінгвістичні ігрові заняття. Порівняльні результати констатувальної та контрольної діагностики рівня сформованості слухового сприйняття середніх дошкільників показали, що цілеспрямовані психолінгвістичні ігри, застосовувані системно, позитивно впливають на процес формування слухо- вого сприйняття дітей середнього дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

слухове сприйняття, формування, корекція, діти середнього дошкільного віку, загальний недорозвиток мовлення, психолінгвістична гра, емпіричне дослідження.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Tomatis, Alfred (2005). The Ear and the Voice. Scarecrow Press [in English].
2. Beltiukov, V. I. (2004). Vzaiemodiia analizatoriv u protsesi spryiniattia i zasvoiennia usnoho movlennia [Interaction of analyzers in the process of perception and assimilation of oral speech]. Moscow: Biblio [in Ukrainian].
3. Zakon Ukrainy «Pro doshkilnu osvitu» [Law of Ukraine “On Preschool Education”]. (2001). Holos Ukrainy – Voice of Ukraine. Retrieved from: http://zakon3.rada.gov.ua. [in Ukrainian].
4. Kalmykova, L. O. (2016). Formuvannia u ditei starshoho doshkilnoho viku movlennievoi diialnosti: diahnostyko-rozvyvalnyi kompleks : navch. – metod. posib. [Formation in children of the senior preschool age speech activity: diagnostic-development complex: teaching. - method. manual]. Kyiv: Vydavnychyi dim «Slovo». Retrieved from: https://scholar.google.com.ua. [in Ukrainian].
5. Kolesnikova, O. V. (2010). Rozvytok fonematychnoho slukhu u doshkilniat [Development of phonemic hearing in preschool children]. Moscow: YuNITI [in Ukrainian].
6. Levina, R. Ye. (2013). Osnovy teorii i praktyky lohopedii [Fundamentals of the theory and practice of speech therapy]. Moscow: AlianS [in Russian].
7. Melekhova, L. V. (2007). Mova doshkilniat ta yii vypravlennia [Language of preschoolers and its correction]. Moscow: Prosveshchenye [in Ukrainian].
8. Myronova, S. A. (2005). Lohopedychna robota v doshkilnykh ustanovakh i hrupakh dlia ditei z porushenniam movy [Speech work in pre-school institutions and groups for children with speech disorders]. Moscow: Prosveshchenye, [in Ukrainian].
9. Pavelkiv, R. V. (2013). Psykhodiahnostychnyi instrumentarii v umovakh doshkilnoho zakladu : Navchalnyi posibnyk [Psychodiagnostic tools in preschool institutions: manual]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.