Пічкур М. О., Демченко І. І., Сулим В. Т. Фахово-ідентифікаційний вимір стану готовності майбутніх педагогів до роботи в умовах інклюзивної освіти.

// Наука і освіта.  2017.  №10. 90-94.


DOI:

Микола Олександрович Пічкур,
кандидат педагогічних наук, професор кафедри образотворчого мистецтва,
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини,
вул. Садова, 28-А, м. Умань, Україна,
Ірина Іванівна Демченко,
доктор педагогічних наук, професор кафедри спеціальної освіти,
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини,
вул. Садова, 28-А, м. Умань, Україна,
Володимир Трохимович Сулим,
кандидат філологічних наук, доцент кафедри міжкультурної комунікації та перекладу,
Львівський національний університет імені Івана Франка,
вул. Університетська, 1, м. Львів, Україна


ФАХОВО-ІДЕНТИФІКАЦІЙНИЙ ВИМІР СТАНУ ГОТОВНОСТІ
МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО РОБОТИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ


АНОТАЦІЯ:

Авторами аргументовано необхідність проведення емпіричного дослідження фахово-ідентифікаційного виміру стану готовності майбутніх педагогів до роботи в умовах інклюзивної освіти. Визначено показники доцільності вибору інклюзивно-педагогічного фаху, адекватності ототожнення зі взірцем фахівця з інклюзії, самовідданості служінню ідеалам інклюзивної освіти, що стосуються фахово-ідентифікаційного виміру готовності майбутніх педагогів до роботи в умовах інклюзивної освіти. На цій основі розроблено методичний інструментарій (тести, анкети), за яким проведено психолого-педагогічну діагностику. Це уможливило диференціацію стану (ідеального, задовільного, незадовільного) готовності до роботи в умовах інклюзивної освіти студентів-випускників педагогічних спеціальностей освітнього ступеня «бакалавр», що відкриває перспективу для вдосконалення змісту форм і методів професійної підготовки майбутніх фахівців педагогічних спеціальностей закладів вищої освіти з урахуванням реалій упровадження інклюзії в систему освіти України.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

фахова ідентифікація, стан готовності, майбутній педагог, інклюзивна освіта, психолого-педагогічна діагностика.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1.Бойчук Ю. Д. Інклюзивна компетентність майбутнього вчителя основ здоров’я : моногр. / Ю. Д. Бойчук, О. С. Бородіна, О. М. Микитюк. – Х. : Іванченко, 2015. – 140 с.
2.Бутенко В. Г. Формування естетичного ставлення до корекційно-педагогічної праці : моногр. / В. Г. Бутенко, В. А. Білан. – Херсон : Грінь Д. С., 2014. – 271 c.
3.Вебер М. Избранные произведения / М. Вебер ; пер. с нем. – М. : Прогресс, 1990. – 804 с.
4.Демченко І. І. Готовність учителя початкових класів до роботи в умовах інклюзивної освіти : структура та діагностика : навч.-метод. посібн. / Ірина Іванівна Демченко [Електронний ресурс]. – Умань: Видавець «Сочінський М. М.», 2014. – 160 с. – Режим доступу : http://dspace.udpu.org.ua:8080/jspui/bitstream.
5.Демченко І. І. Підготовка вчителя до роботи в інклюзивній початковій школі : моногр. / Ірина Іванівна Демченко. – Умань : ФОП Жовтий О. О., 2015. – 501 с.
6.Камінський А. Г. Філософія і естетика : наукові та публіцистичні статті. Педагогічний портрет. Поезія / А. Г. Камінський. – Тернопіль : Економічна думка, 2001. – 126 с.
7.Goode W. J. Community Within a Community : The Professions / W. J. Goode // American Sociological Review. – 1957. – № 22. – Р. 198-123.
8.Parsons T. The Social System / T. Parsons. – New York : The Free Press, 1951. – 489 р. 
9.Schamir B. Meaning, self and motivation in organization / B. Schamir // Organization Studies. – 1991. – Vol. 12. – № 3. – P. 405-424.
10. Tawney R. H. The Acquisitive Society / R. H. Tawney. – New York : Harvest Books, 1946. – 96 р.

Kuzmin V. V., Kuzmina M. O., Ivanchenko A. V. Psychosocial Life Trajectories of Orphaned Individuals (Resurvey).

// Наука і освіта.  2017.  №10. 95-100.


DOI:

Віктор Володимирович Кузьмін,
кандидат соціологічних наук, доцент, вчений секретар,
Марія Олегівна Кузьміна,
аспірантка кафедри соціальної роботи,
Андрій Володимирович Іванченко,
кандидат наук з державного управління,
доцент кафедри управління персоналом і економіки праці,
Запорізький національний технічний університет,
вул. Жуковського, 64, м. Запоріжжя, Україна


СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ТРАЕКТОРІЇ ЖИТТЄВИХ ПРАКТИК ОСІБ ІЗ
СИРІТСЬКИМ ДИТИНСТВОМ ТА ПОЗБАВЛЕНИХ БАТЬКІВСЬКОГО ПІКЛУВАННЯ
(НА МАТЕРІАЛАХ ПОВТОРНОГО ЕМПІРИЧНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ)


АНОТАЦІЯ:

Статтю присвячено особливостям соціально-психологічних траекторій життєвих практик осіб із сирітським дитинством та позбавлених батьківського піклування, зокрема в матеріалі аналізуються результати кількох експериментів, проведених на базі ВНЗ м. Запоріжжя. Проаналізовано особливості нормативно-правової бази здійснення соціально-психологічного супроводу осіб із сирітським дитинством та позбавлених батьківського піклування. Досліджено підходи вітчизняних та закордонних вчених щодо соціально-психологічного супроводу осіб із сирітським дитинством і позбавлених батьківського піклування. З’ясовано експериментальним шляхом особливості траекторій життєвих практик дітей із сирітським минулим, які закінчили навчання у ВНЗ Запоріжжя. Наведено результати експериментального дослідження соціально-психологічних траекторій в різні періоди часу, здійснено порівняльний аналіз результатів емпіричного дослідження життєвих практик осіб з сирітським минулим, які закінчили навчання у ВНЗ м. Запоріжжя упродовж 2001-2017 років. У цілому можна відмітити, що результати повторного емпіричного дослідження свідчать про загальне підвищення рівня адаптованості та соціалізованості випускників ВНЗ до умов сучасного українського суспільства за багатьма параметрами. З іншого боку, донині існують і певні проблеми адаптації осіб із сирітським дитинством до сучасних суспільних реалій, над якими слід наполегливо працювати міждисциплінарним командам фахівців. У підсумку виділено такі проблеми: освітні, що зумовлені низьким освітнім рівнем ще із часів навчання в загальноосвітніх закладах; житлово-побутові – зумовлені відсутністю власного житла або відсутністю перспектив отримати житло від держави, перебуваючи на спеціальному обліку; сімейно-побутові, що пов’язані із взаєминами з біологічними батьками (яких позбавлено батьківських прав) чи іншими близькими родичами; соціально-психологічні, що ґрунтуються на складності входження в нове соціальне середовище, враховуючи особистісні риси характеру кожного представника соціальної групи сиріт; соціально-економічні, що зумовлені відсутністю в осіб із сирітським минулим умінь самостійно заробляти гроші, навичок витрачати та заощаджувати кошти, практичних навичок складання резюме, готовності до проходження співбесід із роботодавцем; стан здоров’я, адже більшість осіб із сирітським минулим потребує реабілітації в стаціонарних умовах; культурно-дозвіллєві, що спрямовані на організацію власного дозвілля та культурного відпочинку тощо.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

життєва стратегія, соціально-психологічні траєкторії, молодь із сирітським дитинством, молодь позбавлена батьківського піклування, психологічний супровід.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Закон України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» (із змінами внесеними згідно із Законом від 16.04.2009 р. № 1276-VI) [Текст] // Відомості Верховної Ради України. – 2005. – № 6. – Ст. 136-150
2. Кузьмін В.В. Кар’єра та молодь із різних специфічних соціальних спільностей при вступі у доросле життя (на матеріалах емпіричного дослідження проведеного у Запорізькій області) / В.В. Кузьмін // Науково-методичний журнал «Наукові праці. Серія: «Соціологія». Миколаїв : Вид-во ЧДУ імені Петра Могили, Вип. 246. Т.258, 2015. – С. 132- 140.
3. Кузьмін В.В. Соціологічна характеристика студентів-сиріт, як окремої соціальної групи у ВНЗ / В.В. Кузьмін // Грані : науково-теоретичний і громадсько-політичний альманах / [гол. ред. С.А. Квітка] ; ДНУ ім. Олеся Гончара. – Д. : Грані, 2012. – Вип. 2 (82). – С. 113–118.
4. Постанова КМУ «Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування» від 5 квітня 1994 р. № 226 (із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ) [Електронний ресурс]. – Режим доступу до сайту: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi.
5. Прихожан А. М. Психология сиротства / А. М. Прихожан, Н. Н. Толстых. – 2-е изд. – СПб. : Питер, 2005. – 400 с.
6. Смелзер Н. Социология: пер. с англ. / Н. Смелзер. – М. : Феникс, 1994. – 687 с.
7. Шипицына Л. М. Психология детей-сирот: учеб. пособ. / Л. М. Шипицына. – СПб. : СПб. ун-т, 2005. – 628 с.
8. Tap P. Socialisation et construction de l'identité personnelle // P. Tap & H.Malewska-Peyre (Eds. ) La socialisation de l'enfance à l'adolescence. – Paris : PUF, 1991. P. 49-73.
9. Luhmann N. Social System / Niklas Luhmann. – Grundriss einer allg Emeinen theorie Suhrkamp. [Electronic resource]. – Das Forderprogramm des GoetheInstitutm Ubersetrungen deutsche Bucher in eine Fremdsprache – Access mode: http://philosophy.ru/library/luman/luman_soc_sistem.pdf
10. Kohlberg, Lawrence; Power, Clark (1981). "Moral Development, Religious Thinking, and the Question of a Seventh Stage". In Kohlberg, Lawrence. Essays on Moral Development Vol. I: Philosophy of Moral Development. San Francisco, CA: Harper & Row. – 360 р.
11. Newman D. Sociology: Exploring the Architecture of Everyday Life / D. Newman. – N. Y.: Pine Forge Press, 1995. – 248 р.

Chebykin O. Ya. System-Activity Conception of Teachers Training: Competence and Organizational Aspects.

// Наука і освіта.  2017.  №10. 101-106.


DOI:

Олексій Якович Чебикін,
доктор психологічних наук, професор, ректор,
кафедра теорії та методики практичної психології,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна


СИСТЕМНО-ДІЯЛЬНІСНА КОНЦЕПЦІЯ ПІДГОТОВКИ НОВОГО ВЧИТЕЛЯ:
КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ТА ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ АСПЕКТИ


АНОТАЦІЯ:

У статті наведено авторську концептуальну модель підготовки сучасного вчителя у вигляді схематичного матеріалу з конструктивними поясненнями. Головна ідея зводиться до трьох ключових компетенцій у системі навчально-професійної підготовки вчителя. Йдеться про його спроможність бути: по-перше, розробником навчальної діяльності, можливості запроваджувати авторські та інноваційні технології до навчального процесу; по-друге, організатором спільної діяльності учасників навчального процесу; по-третє, фахівцем, який володіє теоретичним та творчим педагогічним мисленням. При цьому показано механізми досягнення досягнутих цілей за рахунок інтеграції дисциплін різних знань, які мають свою специфічну направленість. Окрім цього, у роботі презентовано авторське бачення організаційних умов щодо оптимізації системи модернізації підготовки вчителів у коледжах та університетах.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

вчитель, професійна підготовка, системно-діяльнісна концепція, інноваційні технології, магістр, бакалавр, педагогічний університет.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Чебикін. О. Я., Н.В.Яблонська. та ін. Реаліза- ція концептуальних положень системно-діяльнісної теорії підготовки вчителя, виходячи з вимог кредит- но-модульної системи / Наука і освіта. – 2005. - №7-8. – С. 78-81.
2. Чебикін О.Я., Курлянд З. Н. та ін. Системно- діяльнісний підхід до підготовки майбутнього вчите- ля / Одеса: Міністерство освіти і науки України: Пів- денноукраїнський національний педагогічний універ- ситет імені К. Д. Ушинського, 2006. – 120 с.
3. Чебикін О.Я., Г. Бідний. та ін. О системе под- готовки современного учителя / Одеса : «Місія вчите- ля в сучасному світі». Матеріали ІІ Міжнародного симпозіуму 27-30 вересня 2012 р. 2013. – С. 30-36.

Molnar T. I., Lavrenova M. V., Fenchak L. M. Pedagogical Factors of Gifted Children’s Adaptation to the Educational Environment of Primary School.

// Наука і освіта.  2017.  №10. 106-111.


DOI:

Тетяна Іванівна Молнар,
кандидат педагогічних наук, доцент,
Марія Василівна Лавренова,
кандидат педагогічних наук, доцент,
Любов Михайлівна Фенчак,
кандидат педагогічних наук, доцент,
кафедра теорії та методики початкової освіти,
Мукачівський державний університет,
вул. Ужгородська, 26, м. Мукачево, Україна


ПЕДАГОГІЧНІ ЧИННИКИ АДАПТАЦІЇ ОБДАРОВАНИХ ДІТЕЙ
В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ


АНОТАЦІЯ:

Статтю присвячено проблемі адаптації обдарованих учнів у навчально-виховному середовищі початкової школи. Розкрито сутнісний зміст феномену адаптації; визначено критерії адаптації обдарованих учнів до умов початкової школи; описано результати емпіричного дослідження дітей молодшого шкільного віку на предмет виявлення обдарованості та педагогічних чинників їхньої адаптації в освітньому середовищі початкової школи; розроблено практичні рекомендації щодо створення сприятливого середовища для здібних і талановитих школярів в умовах початкової школи. Здійснений аналіз психолого-педагогічної літератури дозволив дійти висновку, що становлення обдарованої особистості в молодшому шкільному віці безпосередньо пов’язане з її адаптацією до умов початкової школи – включенням у нові соціальні стосунки, засвоєнням моральних норм, правил і суспільно значущих цінностей, формуванням особистісних рис, самооцінки, довіри до себе, навчальної мотивації. З’ясовано, що адаптація обдарованих дітей є процесом прояву і розвитку обдарованості та становлення дитячої індивідуальності в освітньому середовищі початкової школи. Тому педагогічними чинниками адаптації обдарованих учнів до умов початкової школи слід вважати сферу взаємин (стосунки з учителями, стосунки з ровесниками, стиль сімейного виховання). Доведено, що діагностування ознак обдарованості та педагогічних чинників адаптації є важливою умовою запобігання дезадаптації обдарованих учнів і вказує вірний напрямок у пошуку засобів педагогічної допомоги обдарованій особистості. Відтак, було розроблено алгоритм емпіричного дослідження дітей молодшого шкільного віку на предмет виявлення обдарованості та педагогічних чинників їхньої адаптації в освітньому середовищі початкової школи. На основі емпіричних даних, отриманих у результаті опитування батьків, учителів та пробної діяльності дітей, за ознаками обдарованості (пізнавальна активність і навчальна мотивація, кмітливість, творчість) виокремлено обдарованих дітей та визначено види обдарованості: інтелектуальну, академічну (математичну), художню (музичну, образотворчу, поетичну) і психомоторну (танцювальну, спортивну). В обдарованих учнів виявлено три рівні адаптації – адаптованість, неадаптованість, дезадаптованість. У вчителів та батьків обдарованих дітей, які застосовували демократичний стиль спілкування, зростали адаптовані діти, поєднання демократичного і авторитарного стилів призвело до неадаптованості дітей, а авторитарний стиль педагогічного спілкування спричинив дезадаптованість обдарованих дітей. Результати дослідження вказують на важливість психолого-педагогічного супроводу обдарованих учнів у навчально-виховному середовищі початкової школи, позаяк ефективне розгортання адаптаційних процесів у молодшому шкільному віці має важливе значення для формування творчої особистості, здатної активно взаємодіяти з соціумом.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

обдаровані діти, шкільна адаптація, неадаптація, дезадаптація, освітнє середовище, початкова школа.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

3. Антонова О. Є. Проблема співвідношення здібностей і обдарованості / О. Є. Антонова // Вісник Житом. держ. ун-та імені Івана Франка. – Вип. 31. – 2007. – Житомир. – С. 24-27.
4. Богоявленская Д. Б. Рабочая концепция одарённости / Д. Б. Богоявленская // Вопросы образования. – 2004. – № 4. – С. 46-48.
5. Гільбух Ю. З. Розумово обдарована дитина. Психологія, діагностика, педагогіка / Ю. З. Гільбух. – К.: ВІПОЛ, 1992. – 212 с.
6. Лавренова М. Теоретичні засади навчання обдарованих дітей молодшого шкільного віку в контексті реформування освіти М. Лавренова, Н. Лалак, Л. Фенчак // Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. – 2016. – №. 2. – С. 31-37.
7. Молнар Т. І. Формування обдарованої особистості молодшого школяра в умовах розвивального освітнього середовища / Т. І. Молнар // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Обдаровані діти – інтелектуальний потенціал держави», 3- 10 липня 2017 року, м.Чорноморськ, Одеська область. – К.: Інститут обдарованої дитини, 2017. – С. 246-248.
8. Паненкова В. Ю. Психолого-педагогічні чинники адаптації обдарованих дітей до умов початкової школи: дис. канд. психол. наук: 19.00.07 / В. Ю. Паненкова. – Острог, 2014. – 241 с.
9. Фурман А. В. Психодіагностика особистісної адаптованості / А. В. Фурман − Тернопіль: Економічна думка, 2000. − 197с.
10. Яншина Т. Труднощі діагностики обдарованих дітей / Т. Яншина // Навчання і виховання обдарованої дитини: теорія і практика: зб. наук. праць / І. С. Волощук (гол. ред.) та ін. – Київ: Інститут обдарованої дитини, 2012. – Вип. 8. – С. 351-356.
11. Pfeiffer S. I., Blei S. Gifted identification beyond the IQ test: rating scales and other assessment procedures / S. I. Pfeiffer // Handbook of giftedness in children. – New York, – 2008. – P. 177 -198.
12. Sternberg R. J. Beyond IQ: A triarchic theory of human intelligence / R. J. Sternberg; пер. с англ. и науч. ред. проф. А. А. Алексеева. – Cambridge: Cambridge University Press, 1985. – XVI. – 411 p.

Soroka O. V. Art-Therapeutic Technologies: are Future Primary School Teachers Ready to Use Them in Practice?

// Наука і освіта.  2017.  №10. 111-117.


DOI:

Ольга Вікторівна Сорока,
доктор педагогічних наук, доцент кафедри
соціальної педагогіки і соціальної роботи,
Тернопільський національний педагогічний університет
імені Володимира Гнатюка,
вул. Винниченка 10, м. Тернопіль, Україна


ДІАГНОСТИКА ПРОЦЕСУАЛЬНОГО КОМПОНЕНТА ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ
ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ДО ВИКОРИСТАННЯ АРТ-ТЕРАПЕВТИЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглядаються актуальні практичні аспекти проблеми підготовки майбутніх учителів початкової школи до використання арт-терапевтичних технологій. За результатами наукових праць визначено, що однією з умов ефективності оновленої системи освіти має бути створення комфортних умов для навчання, виховання й розвитку молодших школярів. Саме вчитель початкової школи зможе допомогти у вирішенні проблем, пов’язаних з адаптацією молодших школярів до початкової школи, застосовуючи у практичній діяльності комплекс арт-терапевтичних технологій. Метою наукової роботи є представлення результатів емпіричного дослідження щодо діагностики готовності майбутніх учителів початкової школи до використання арт-терапевтичних технологій, а також опис спеціально розроблених авторських спецкурсів, спрямованих на розвиток готовності до зазначеної діяльності. Автором розроблено структуру готовності майбутніх учителів початкової школи до використання арт-терапевтичних технологій, представлену мотиваційно-ціннісним, змістовим, процесуальним і креативним компонентами і відповідно мотиваційним, когнітивним, операційним і творчим критеріями. Розкрито зміст процесуального компонента готовності, що базується на комплексі арт-терапевтичних умінь і навичок, які дадуть змогу оптимізувати навчально-виховний процес початкової школи. Охарактеризовано творчий, достатній, відтворювальний, низький і початковий рівні сформованості процесуального компонента готовності майбутніх учителів початкової школи до використання арт-терапевтичних технологій. Діагностику означеного компонента готовності проведено за допомогою самооцінювання, експертної оцінки й аналізу результатів індивідуальних науково-дослідницьких завдань студентів. Результати діагностики засвідчили переважання у студентів початкового, низького і відтворювального рівнів умінь.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

арт-терапевтичні технології, готовність майбутніх учителів початкової школи до використання арт-терапевтичних технологій; процесуальний компонент готовності, операційний критерій готовності.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Абдуллина О. А. Общепедагогическая подготовка учителя в системе высшего педагогического образования : учебное пособие / О. А. Абдуллина. – М. : Просвещение, 1990. – 141 с.
2. Бахмат Н. В. Формування готовності майбутнього вчителя початкових класів до педагогічного моделювання : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 / Наталія Валеріївна Бахмат. – К., 2011. – 20 с .
3. Бережинська Т. В. Формування готовності майбутнього вчителя до оцінювання навчальних досягнень молодших школярів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 / Тетяна Василівна Бережинська. – К., 2007. – 20 с.
4. Кигруева Ф. Х. Подготовка учителя начальных классов в системе многоуровневого образования на основе компетентностного и поллилингвального подходов : дис. ... д-ра пед. наук : спец. 13.00.08 / Фатима Хасановна Киргуева. – Владикавказ, 2010. – 425 с.
5. Овсянникова Е. А. Формирование готовности будущих учителей начальной школы к профессионально-педагогическому общению : дис… канд. пед. наук : спец. 13.00.08 / Елена Александровна Овсянникова. – Магнитогорск, 2006. – 167 с.
6. Платонов К. К. Психология / К. К. Платонов, Г. Г. Голубев. – М. : Высшая школа, 1977. – 247 с.
7. Родионова С. А. Формирование готовности к профессиональному творчеству у будущих учителей начальных классов : дис… канд. пед. наук : спец. 13.00.08 / Светлана Александровна Родионова. – Шуя, 2010. – 274 с.
8. Сластенин В. А. Педагогика: инновационная деятельность / В. А. Сластенин, Л. С. Подымова. – М. : Издательство Магистр, 1992. – 224 с.
9. Ярошенко О. Г. Формування у вчителів загальноосвітніх шкіл готовності до освоєння передового педагогічного досвіду : автореф. диc. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.01 / О. Г. Ярошенко. – К., 1987. – 18 с.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.