Валентина Тодорова, Валентина Сосіна, Валентина Вартовник, Наталія Пугач. Особливості індивідуального стилю роботи тренера і педагога хореографічного колективу.

// Наука і освіта.  2020.  №3. 149-155.

Валентина Тодорова,
доктор наук з фізичного виховання і спорту,
доцент кафедри гімнастики та спортивних єдиноборств,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
Валентина Сосіна,
кандидат педагогічних наук, професор,
завідувач кафедри хореографії та мистецтвознавства,
Львівський державний університет фізичної культури імені Івана Боберського,
вул. Костюшка, 11, м. Львів, Україна,
Валентина Вартовник,
доцент кафедри хореографії та мистецтвознавства,
Заслужений працівник культури України,
Львівський державний університет фізичної культури імені Івана Боберського,
вул. Костюшка, 11, м. Львів, Україна,
Наталія Пугач,
кандидат наук з фізичного виховання і спорту,
доцент кафедри хореографії та мистецтвознавства,
Львівський державний університет фізичної культури імені Івана Боберського,
вул. Костюшка, 11, м. Львів, Україна


ОСОБЛИВОСТІ ІНДИВІДУАЛЬНОГО СТИЛЮ РОБОТИ ТРЕНЕРА
І ПЕДАГОГА ХОРЕОГРАФІЧНОГО КОЛЕКТИВУ


АНОТАЦІЯ:

У статті представлені результати вивчення особливостей стилів роботи (авторитарного, демократичного, ліберального) та поведінки тренерів з техніко-естетичних видів спорту і педагогів-хореографів. Мета роботи полягала в аналізі та порівнянні індивідуальних стилів роботи тренерів з техніко-естетичних видів спорту та педагогів танцювальних колективів і хореографічних шкіл. У дослідженні було використано групу теоретичних і емпіричних методів. В опитуванні взяли участь: 14 педагогів-хореографів з восьми танцювальних колективів, 9 педагогів державної та трьох приватних хореографічних шкіл і 18 тренерів, які працюють з представниками художньої, спортивної та естетичної гімнастики, спортивної акробатики й аеробіки, а також 118 школярів, які займаються хореографією та спортом. Результати опитування були підкріплені даними педагогічного спостереження. Проведене дослідження дало змогу виявити пріоритетні стилі роботи тренерів з техніко-естетичних видів спорту та педагогів-хореографів, які залежать від багатьох чинників, серед яких виділено вид діяльності, вікові особливості учнів, підготовленість і етап підготовки та ін. Виявлено, що авторитет тренера і педагога є визначальною умовою його успішності, ефективності впливу на учнів, а також пов'язаний з індивідуальним стилем його роботи. Отримані результати можуть бути використані в практиці роботи тренерів з техніко-естетичних видів спорту, а також педагогів танцювальних колективів і хореографічних шкіл для ефективної взаємодії у системі «педагог, тренер – учень».


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

стилі роботи, авторитарний, демократичний, ліберальний, тренери, педагоги-хореографи, техніко-естетичні види спорту, танцювальні колективи.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Брайент Дж. Кретти. Психология в современном спорте. Москва: Физкультура и спорт, 2008. 82 с.
2. Вечер Л. С. Поведение руководителя: практ. пособие. Минск: Новое знание, 2011. 208 с.
3. Зеліксон С. Стили работы тренеров в гимнастике. URL: https://gksport.ru/sergej-zelikson-stiliraboty-trenerov-v-gimnastike (Дата звернення: 27.09. 2020).
4. Ильин Е. П. Психология спорта. СПб.: Питер, 2012. 352 с.
5. Кретти, Брайент Дж. Психология в современном спорте. Москва: Физкультура и спорт, 1978. 224 с.
6. Николаева О. О., Марков К. К. Стиль тренера в успешной спортивной деятельности // Современные наукоемкие технологии. 2017. № 6. С. 146–151. URL: http://top-technologies.ru/ru/article/view?id=36715 (Дата звернення: 27.09. 2020).
7. Пристинський В. М., Ольшанська Н. О. , Пристинська Т. М. Психологічна підготовка майбутнього тренера в мистецтві управління спортивною командою. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Сер.: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. 2014. Вип. 118(2). С. 187–189.
8. Тодорова В. Г. Сучасний стан і перспективи хореографічної підготовки в складнокоординаційних видах спорту. Наука і освіта. 2015. № 5. С. 119–124.
9. Тодорова В. Г. Значення хореографічної підготовки у видах спорту зі складною координацією. Наука і освіта. 2016. № 5. С. 188–193.
10.Todorova V. H. Peculiarities of Objective Evaluation of Choreographic Preparedness at Different Stages of Long-Term Athletic Performance (Through the Example of Aerobic Gymnastics). Science and Education. 2017. № 2. С. 63–69.

Раїса Мартинова. Моделювання ланок організаційного і змістовного блоків процесу навчання освітнім дисциплінам.

// Наука і освіта.  2020.  №3. 155-163.

Мартинова Р. Ю.,
доктор педагогічних наук, професор,
ДЗ «Південноукраїнский національний педагогічний університет ім. К.Д.Ушинського»,
вул. Старопортофранковська, 26, Одеcа, Україна


МОДЕЛЮВАННЯ ЛАНОК ОРГАНІЗАЦІЙНОГО І ЗМІСТОВНОГО
БЛОКІВ ПРОЦЕСУ НАВЧАННЯ ОСВІТНІМ ДИСЦИПЛІНАМ


АНОТАЦІЯ:

У всі часи розвитку суспільства навчання і виховання підростаючого покоління по праву вважалося найбільш важливим і складним завданням. Адже тільки високоосвічена і висококваліфікована молодь може в суспільстві, що постійно удосконалюється, сприяти його розвитку. Однак проводити ефективні освітні процеси навіть при чималому педагогічному досвіді неможливо без їх попереднього ретельного обмірковування, планування і моделювання. В наших попередніх роботах ми обґрунтували структуру дидактичної моделі процесу навчання, що складається з трьох блоків: організаційного, змістовного і процесуального. До 1 блоку відносяться етапи навчання, до 2 блоку – цілі навчання, елементи предмету навчання і компоненти змісту навчання, до 3 блоку – методи, засоби і контроль результатів навчання. Метою даної роботи є моделювання перших двох з названих блоків, а саме: організаційного і змістовного блоків процесу навчання будь-якої  освітньої дисципліни та зокрема курсу «Історії методики навчання іноземних мов» студентів гуманітарних факультетів на основі встановлених нами методологічних закономірностей. Результати проведеного дослідження показали, що:  навчання будь-якої освітньої дисципліни правомірно здійснювати: 1) на чотирьох етапах: рецептивному, репродуктивному, продуктивному і рефлексивному; 2) з цілями: а) сприйняття і осмислення матеріалу, що вивчається, на першому етапі; б) відтворення матеріалу, що вивчається, на другому; в) аналізу і обговорення матеріалу, що вивчається, на третьому; г) інтерпретації матеріалу, що вивчається, його доповнення, поглиблення і творчого застосування на четвертому; 3) з обов'язковим повторенням змісту попередніх елементів предмету при вивченні наступних для блокування процесу забування і системного накопичення знань, що набуваються; 4) шляхом набуття знань кожного елемента предмету навчання і розвитку на їх основі вмінь, що поступово ускладнюються: від рецептивних до репродуктивних, а від них до продуктивних і рефлексивних.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

моделювання, модель процесу навчання, організаційний і змістовний блоки процесу навчання, освітні дисципліни.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Анісімов М. В. Теоретико-методологічні основи прогнозування моделей у професійно-технічних навчальних закладах. Київ-Кіровоград: ПОЛІУМ, 2011. 464 с.
2. Афанасьева О. В. Теория и практика моделирования сложных систем. СПб.: СЗТУ, 2005. 132 с.
3. Богатырев А. И. Моделирование в теории развивающего образования. Москва: Просвещение. 2006. C. 4-65.
4. Борисенко Н. М. Моделювання самоосвітньої діяльності майбутнього вчителя початкової школи: діагностичний аспект. Педагогіка вищої та середньої школи. 2016. Вип. 47. С. 17-24. URL: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/PVSSh_2016_47_6.
5. Веников В. А. Теория подобия и моделирования (применительно к задачам электроэнергетики). Москва: Высшая школа, 1976. 479 с.
6. Гальперин П. Я. Психология мышления и учение о поэтапном формировании умственных действий. Исследования мышления в советской психологии / под ред. В.В. Шороховой. Москва: Наука, 1966. С. 236-278.
7. Гончаренко С. У. Педагогічні дослідження: Методологічні поради молодим науковцям. Вінниця: ДОВ «Вінниця», 2008. 120 с.
8. Дахин А. Н. Моделирование в педагогике. Идеи и идеалы. 2010. № 1 (3) Том 2. С. 11-21.
9. Жинкин Н. И. Механизмы речи. Москва: Изд-во АПН РСФСР, 1958. 370 с.
10. Загвязинский В. И. Моделирование в структуре социально-педагогического проектирования. Alma mater. 2004. № 9. 21-25.
11. Заир-Бек Е. С. Основы педагогического проектирования. СПб.: Наука, 1995. 152 с. 12.Краевский В. В. Полонский В. М. Методология для педагога: теория и практика. Волгоград: Перемена, 2001. 324 с.
13. Лобашев В. Д. Структурный подход к моделированию ведущих элементов процесса обучения. Инновации в образовании. 2006. № 3. С. 99-111.
14. Мартынова Р. Ю. Виды дидактических моделей процесса обучения. Наука і освіта. 2019. № 4. 15- 22.
15. Михеев В. Моделирование и методы теории измерений в педагогике. Москва: КомКнига, 2006. 200 с.
16. Монахов В.М. Проектирование авторской (собственной) методической системы учителя. Школьные технологии. 2001. № 4. С. 51.
17.Редькина Л.И. Методологические основы разработки, оценки, внедрения этнопедагогических моделей. Pedagogical Journal. 2018, N 8. 324-332.
18.Савченко О. Я. Дидактика початкової школи: підруч. для студ. пед. фак. Київ: Генеза, 1999. 368 с.
19. Суходольский Г. В. Структурно-алгоритмический анализ и синтез деятельности. Ленинград: Ленинградский Университет, 1976. 781 с.
20. Штофф Е. А. Моделирование и философия. Москва : Наука,1966. 258 с.
21. Ядровская М. В. Модели и моделирование в педагогике. Ростов-на-Дону: Изд. центр ДГТУ, 2014. 358 с.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.