Oleksii Stasenko, Liudmyla Chernichenko, Anna Cherednyk. Motivating Students For Motor Activity in The Framework of Physical Education.

// Наука і освіта.  2018.  №4. 161-167.


DOI:

Олексій Стасенко,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії і методики фізичного виховання,
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка,
вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький, Україна,
Людмила Черніченко,
аспірант, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини,
Анна Чередник,
викладач кафедри спеціальної освіти,
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини,
вул. Садова, 28, м. Умань, Україна


ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЇ СТУДЕНТІВ ДО РУХОВОЇ
АКТИВНОСТІ В ПРОЦЕСІ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ


АНОТАЦІЯ:

Останніми роками на тлі інтенсифікації навчального процесу у закладах вищої освіти прослідковується тенденція зниження об’єму рухової активності студентів, що негативно позначається на показниках їхнього фізичного стану, у зв’язку з чим особливої значущості набувають питання формування, збереження і зміцнення здоров’я студентської молоді. Метою дослідження є визначення й обґрунтування комплексу заходів, спрямованих на формування мотивації студентів до рухової активності в умовах педагогічних закладів вищої освіти та експериментальна перевірка їх ефективності. У дослідженні взяли участь 60 студентів І–ІІ курсів Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка, які в подальшому були розподілені на дві групи – контрольну й експериментальну. В процесі проведення експерименту у студентів контрольних і експериментальних груп було визначено рівень рухової активності за Фремінгемською методикою, який у більшості респондентів виявився низьким, що засвідчило необхідність розробки спеціальних заходів та їх упровадження задля покращення ситуації. Запропонована технологія формування мотивації студентів до рухової активності включала чотири етапи: спонукання, мотивація до діяльності; постановка мети, вибір діяльності; реалізація поставлених завдань, використання створених комфортних умов для здійснення діяльності; аналіз отриманих результатів, осмислення задоволеності діяльністю; формування бажання у студентів продовжити заняття після досягнення мети. Комплекс заходів, які поетапно обґрунтовано у роботі із застосуванням спеціальних засобів і методів, відповідають індивідуальному, диференційованому та особистісно зорієнтованому вибору студентом подальшої фізкультурної діяльності. За результатами повторної діагностики рівня рухової активності студентів було встановлено, що реалізований в педагогічному експерименті підхід до організації навчального процесу з фізичного виховання сприяв не тільки більш усвідомленому ставленню студентів до занять, але й вирішенню проблеми індивідуалізації дій фізичними вправами та створенню фундаментальної основи для їх самовизначення і соціалізації.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

рухова активність, мотивація, фізкультурно-оздоровча діяльність, студенти, методика.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Биличенко Е. Внешность как важнейший стимул мотивации к двигательной активности студентов / Е. Биличенко // Спортивний вісник Придніпров’я. – 2015. – № 1. – С. 10–15.
2. Винник В. Д. Особливості формування інтересу та мотивації до занять фізичним вихованням / В. Д. Винник // Теорія та методика фізичного виховання. – 2010. – № 12. – С. 39–42.
3. Головійчук І. Аналіз рухової активності студентів спеціальної медичної групи / І. Головійчук // Молода спортивна наука України. – 2012. – Т. 2. – С. 57-62.
4. Грибан Г. П. Життєдіяльність та рухова активність студентів / Г. П. Грибан. – Житомир : Вид-во Рута, 2009. – 593 с.
5. Грибан Г. П. Оцінка стану здоров’я студентів в навчальному процесі з фізичного виховання / Г. П. Грибан // Молода спортивна наука України. – 2011. – Т. 4. – С. 25–29.
6. Дутчак М. Концептуальні напрями вдосконалення системи фізичного виховання школярів і студентів для впровадження здорового способу життя / М. Дутчак, Т. Круцевич, С. Трачук // Спортивний вісник Придніпров’я. – 2010. – № 2. – С. 116–119.
7. Круцевич Т. Ю. Формування фізичної культури студентів у системі фізичної освіти / Т. Ю. Круцевич, О. Ю. Марченко // Теорія і методика фізичного виховання і спорту. – 2009. – № 2. – С. 78–81.
8. Ковтун А. Врахування психофізіологічних особливостей студентів в процесі формування мотивації до занять фізичною культурою і спортом / А. Ковтун // Спортивний вісник Придніпров’я. – 2016. – № 1. – С. 176–181.
9. Носко М. О. Проблема рухової активності молоді в сучасній літературі / М. О. Носко // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – Х., 2001. – № 24. – С. 15-24.
10. Ремзі І. В. Рухова активність студентів ВНЗ педагогічних спеціальностей у сучасних умовах навчання / І. В. Ремзі, Д. В. Сичов, Д. М. Водолазський // Проблеми інженерно-педагогічної освіти. – 2011. – № 30-31. – С. 252–255.
11. Ровний А. С. Фізіологія рухової активності / А. С. Ровний, В. А. Ровний, О. О. Ровна. – Х., 2014. – 344 с.
12. Щирба В. А. Проблема формування інтересу та мотивації до занять фізичною культурою старших школярів / В. А. Щирба // Теорія та методика фізичного виховання – 2016. – 01 (111) – С. 16–24.
13. Язловецький В. С. Спортивно-масова та фізкультурно-оздоровча робота у вищій школі : навч. посібн. / В. С. Язловецький, А. Л. Турчак, Г. А. Лещенко. – Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. – 300 с.
14. Allen J. B. Fostering a learning environment : Coaches and the motivation climate / J. B. Allen. K. Hodge // International Journal of Sport Scince & Coaching. – Vol. 1. – 2006. – P. 261–276.
15. Bergier J. Physical activity and sedentary lifestyle of female students from Ukraine / J. Bergier, A. Tsos // Human and health. Issue 2. – 2012. – Volume VI. – P. 131-137.
16. Baj-Korpak J. Aktywnosc fizyczna wybranych grup spoleczno-zawodowych (wszkolnictwie) / J. BajKorpak, A. Soroka, F. Korpak // Czlowiek і Zdrowia. – 2010. Nr 1 (IV). – S. 152–161.
17. Bergier J. Aktywnosc fizyczna pielegniarek z uwzglednieniem ich wieku (Physical activity of nurses with consideration of their age) / J. Bergier, В. Bergier, A. Soroka, Z. Kubinska // Med Ogölna. – 2010. – 16 (XLV). – P. 595–605.
18. Biglan A., Mrazek P.J., Carnine D., Flay B.R. The integration of research and practice in the prevention of youth problem behaviors / // Am Psychol, 2003; 58:433–440.
19. Greenberg M.T., Weissberg R.P., O’Brien M.U., et al. Enhancing school-based prevention and youth development through coordinated social, emotional, and academic learning. Am Psychol, 2003; 58:466–474.
20. Hopper C. Physical activity and nutrition for health / C. Hopper, B. Fisher, K. D. Munoz. – Champaign : Human Kinetics, 2008. – 374 p.
21. Janssen I. Health Behaviour in School-Aged Children Obesity Working Group. Comparison of overweight and obesity prevalence in school-aged youth from 34 countries and their relationships with physical activity and dietary patterns / I. Janssen, P.T. Katzmarzyk, W.F. Boyce // Obes Rev. – 2005. – 6. – 123-132.
22. Kjenniksen L. Attitude to physical education and participation in organized youth sports during adolescence related to physical activity in youth adulthood / L. Kjenniksen // Research Quarterly for Exercise and Sport. – 2010. – P. 163–175.
23. Patton G.C. Promoting social inclusion in schools: a group-randomized trial of eff ects on student health risk behavior and well-being / G.C. Patton, L. Bond, J.B. Carlin // Am J Public Health. – 2006. – 96. – Р. 1582–1587.
24. Physical activity and health / C. Bouchard, S. N. Blair, W. L. Haskell. – Champaign : Human Kinetics, 2007. – 410 p.
25. Swinburn B.A. Diet, nutrition and the prevention of excess weight gain and obesity / B.A. Swinburn, I. Caterson, J.C. Seidell // Public Health Nutr. – 2004. – 7. – Р. 123-146.

Зінаїда Курлянд, Олена Фокша, Юрій Поповський. Дослідження педагогічної фасилітації учителя як вітагенної педагогічної технології.

// Наука і освіта.  2018.  №4. 168-176.


DOI:

Зінаїда Курлянд,
доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки,
Олена Фокша,
здобувач наукового ступеня кафедри педагогіки,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Старопортофранківсвька, 26, м. Одеса, Україна
Юрій Поповський,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри бізнес статистики і економічної кібернетики,
Донецький національний університет імені Василя Стуса,
вул. 600-річчя, 21, м. Вінниця, Україна


ДОСЛІДЖЕННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ ФАСИЛІТАЦІЇ
УЧИТЕЛЯ ЯК ВІТАГЕННОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ТЕХНОЛОГІЇ


АНОТАЦІЯ:

У статті розкрито своєрідність педагогічної фасилітації вчителя як специфічної вітагенної технології навчання і виховання. Спираючись на аналіз наукового фонду автори висвітлюють вітагенні технології як технології навчання та виховання, засновані на актуалізації життєвого досвіду особистості, її інтелектуально-психологічного потенціалу в освітніх цілях. Дослідники доводять, що здатність педагога використовувати механізми педагогічної фасилітації (педагогічний супровід становлення особистості учня та педагогічна підтримка його навчальних досягнень) детермінує успішність використання ним вітагенних технологій на уроці. Науковцями запропоновано критеріальну систему оцінювання рівнів сформованості педагогічної фасилітації як вітагенної педагогічної технології, яка містить такі параметри: емоційно-мотиваційний критерій із показниками: емпатійність; фасилятивність; емоційний інтелект; мотивація на професійно-педагогічну діяльність; педагогічне мислення; когнітивно-інтерактивний критерій із показниками: знання специфіки педагогічного спілкування; потреба у спілкуванні, здатність до самоуправління у спілкуванні; перцептивно-інтерактивна компетентність; невербальна компетентність; позиція у спілкуванні; регулятивно-вольовий критерій із показниками: рефлексивні педагогічні вміння; самооцінка; професійна самосвідомість. За допомогою різноманітних валідних діагностувальних методик та спеціально розроблених анкет здійснено діагностування первинного рівня сформованості педагогічної фасилітації студентів-майбутніх учителів фізико-математичних дисциплін та студентів-майбутніх учителів мистецького профілю за обраними показниками. Накреслено перспективи розробки спеціальної формувальної програми з підготовки майбутніх учителів як фасилітаторів, здатних впроваджувати різноманітні вітагенні технології навчання та виховання.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

вітагенні технології, студенти, навчання, виховання, фасилітація.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Белкин А. С. Витагенное образование в системе педагогического знания (витагенная концепция личности) / А. С. Белкин, Н. О. Вербицкая. Редагогическое образование в России, 2007. № 1. – С.26-32 // Режим доступу: https://cyberleninka.ru/article/v/vitagennoe-obrazovaniev-sisteme-pedagogicheskogo-znaniya-vitagennayakontseptsiya-lichnosti
2. Вдовенко В. Використання технологій вітагенного навчання при викладанні математики в школі / В. Вдовенко // Наукові записки (Серія: Педагогічні науки) Випуск 2 (2014р.). – Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка. – С.40-45.
3. Волобуєва Т. Вітагенні технології компетентнісного навчання: електронний журнал «Освіта» 2008 р. / Т. Волобуєва. – Режим доступу: http://osvita.ua/school/method/technol/637/.
4. Галіцан О. А. Передумови формування фасилітаційної спрямованості майбутніх учителів в освітньому просторі вишу / О. А. Галіцан // Наука і освіта. – 2016. –№10. – С.69-76.
5. Галіцан О. А. Формування педагогічної фасилітації майбутніх учителів у процесі навчання у вищому навчальному закладі: дис….. канд.. пед.. наук. / О. А. Галіцан // Спеціальність 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. − Одеса, 2010. – 211 с.
6. Глазкова І. Я. Підготовка майбутнього вчителя до організації навчального діалогу в професійній діяльності: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 – «Теорія і методика професійної освіти» / Ірина Яківна Глазкова. – Харків, 2003. – 273с.
7. Жижина И. В. Психологические особенности развития фасилитации педагога: дисс. … канд. психол. наук: 19.00.07 – «Педагогическая психология» / Инна Владимировна Жижина. – Екатеринбург, 2000. – 186с.
8. Кривенко В. А. Опора на витагенный опыт как средство развития познавательного интереса младших школьников (на материале предметов естетственнонаучного цикла): дис… канд. пед. наук : 10.00.01 / В. А. Кривенко. – Екатеринбург, 2001. – 185 с.
9. Марченко В. С. Підготовка майбутніх учителів фізико-математичних спеціальностей до розвитку математичного мислення учнів основної школи / В. С. Марченко // дис. канд. пед. наук: 13.00.04. – теорія і методика професійної освіти. – Одеса: ПНПУ ім. К.Д.Ушинського. – 2017. – 199 с.
10. Курлянд З. Н., Богданова І. М. Методика діагностики і формування професійної усталеності майбутніх учителів: учбовий посібник / З. Н. Курлянд, І. М. Богданова та ін. – Одеса, ОДПІ ім. К.Д.Ушинського. – 1993 – 242 с.
11. Фетискин Н.П. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп: Учебное пособие / Н.П. Фетискин и др. – М.: Издательство Института Психотерапии, 2005. – 490с.
12. Шевченко К. О. Педагогічна фасилітація у контексті професійної компетентності вчителя / К. О. Шевченко // Психологічні науки: збірник наукових праць. – Випуск 2.13 (109). – С. 258-263.
13. Maslow A.H. Theory of Human Motivation / A.H. Maslow // Human Dynamics in Psychology and Education. – Boston. - 1972.
14. Meyer D. The positive thinkers / D. Meyer. – New York: Pantheon Press, 1980.
15. Rogers C. Freedom to learn for 80 / C. Rogers. – Columbus, OH: Merrill, 1983.
16. Rogers C. Freedom to learn: A view of what education might become / C. Rogers. – Columbus, OH: Merrill, 1968.
17. Rogers C. On Becoming a Person: A Therapists View of Psychotherapy / C. Rogers. – Boston, 1961.

шаблон-укр

// Наука і освіта.  2018.  №4. 1.


DOI:

Тетяна Анатоліївна Кокнова,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри романо-германської філології,
ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка»,
1, площа Гоголя, Старобільськ, Україна


ІМ


АНОТАЦІЯ:

П


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

ей.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

207 с

Тетяна Федірчик, Марія Олійник, Людмила Тимчук. Науково-методичний центр університету в системі забезпечення якості професійного розвитку викладачів.

// Наука і освіта.  2018.  №4. 5-16.


DOI:

Тетяна Федірчик,
доктор педагогічних наук, доцент,
професор кафедри педагогіки та методики початкової освіти,
заступник декана з навчально-методичної роботи
факультету педагогіки, психології та соціальної роботи,
Марія Олійник,
доктор педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри
педагогіки та психології дошкільної освіти,
Людмила Тимчук,
доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри
педагогіки та соціальної роботи, заступник декана з наукової роботи
факультету педагогіки, психології та соціальної роботи,
Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича,
вул. Коцюбинського, 2, м. Чернівці, Україна


НАУКОВО-МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР УНІВЕРСИТЕТУ В СИСТЕМІ
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ВИКЛАДАЧІВ


АНОТАЦІЯ:

У статті обґрунтовано науково-методичний центр як засіб управління в системі забезпечення якості освітньої діяльності університету та охарактеризовано його мету, завдання, структуру, функції, сервісні послуги, напрями, форми і методи діяльності для підвищення рівня професійного розвитку науково-педагогічних працівників у межах освітнього простору вищого навчального закладу. Мета статті полягає в обґрунтуванні сутності, принципів та особливостей діяльності науково-методичного центру університету, теоретичному обґрунтуванні моделі його функціональної структури та емпіричному дослідженні впливу діяльності центру на професійний розвиток академічного персоналу. Методи дослідження: теоретичні – аналіз, синтез, узагальнення науково-педагогічної літератури – для визначення сутності науково-методичного центру та його ролі для забезпечення якості вищої освіти; моделювання – для побудови моделі функціональної структури науково-методичного центру університету; емпіричні – анкетування викладачів – для визначення впливу науково-методичного центу на їхній професійний розвиток. Експериментальною базою обрано Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича. Респондентами у процесі анкетування були 197 викладачів гуманітарних та природничих факультетів. Результати дослідження: проаналізовано тенденції щодо внутрішньої системи забезпечення якості вищої освіти у контексті європейських вимог щодо науково-педагогічної діяльності викладачів; обґрунтовано науково-методичний центр університету як структурний підрозділу, який є цілісною системою взаємозалежних інформаційних, діагностичних, методичних та інших підсистем (структур центру), що забезпечує планування, організацію та координування моніторингових досліджень якості науково-педагогічної діяльності викладачів вищого навчального закладу, розробку й впровадження науково-методичного супроводу, формування освітньо-розвивального середовища їхнього професійно-особистісного розвитку та саморозвитку; презентовано авторську модель функціональної структури науковометодичного центру університету, яка включає: мету, завдання, ознаки, принципи, рівні (університет, факультет, кафедра), сервісні послуги, форми і методи діяльності; проаналізовано результати емпіричного дослідження впливу науково-методичного центу на професійний розвиток викладачів.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

забезпечення якості вищої освіти, науково-методичний центр, професійний розвиток викладачів.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Біла книга національної освіти України / [Алєксєєнко Т. Ф., Аніщенко В. М., Балл Г. О. та ін.]; за заг. ред. В. Г. Кременя; НАПН України. – К. : Інформаційні системи, 2010. – 342 с.
2. Великий тлумачний словник сучасної української мови : 250 000 слів / уклад. і гол. ред. В.Т. Бусел. – К. ; Ірпінь : Перун, 2009. – 1736 с.
3. Величко О. Г. Якість освіти – проблеми й перспективи (за матеріалами 45 Європейського конгресу якості / О. Г. Величко, С. Й. Пинчук // Проблеми освіти : наук. зб. / Ін-т інноваційних технологій і змісту освіти МОН України. – К., 2003. – Вип. 34. – С. 282–286.
4. Від контролю до культури якості: перезавантаження процесів забезпечення якості в українській вищій школі : практ. посіб. / за ред. : С. Гришко, Т. Дробка, О. Кайкової [та ін.]. – Львів : Манускрипт, 2014. – 168 с.
5. Забезпечення якості вищої освіти: європейський досвід та реалії українського класичного університету : навч. посіб. [укл. : Петришин Р. І, Іванчук М. Г., Федірчик Т. Д. та ін.]. – Чернівці : Чернів. нац. ун-т, 2013. – 208 с.
6. Закон України «Про вищу освіту», 2014. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.
7. Кайдалова Л. Г. Управління та забезпечення якості освіти у вищих навчальних закладах / Л. Г. Кайдалова // Проблеми освіти : наук. зб. / Ін-т інноваційних технологій і змісту освіти МОН України. – К., 2007. – Вип. 53. – С. 16–19. 
8. Кальней В. А. Технология качества обучения / В. А. Кальней, В. С. Шишов. – М. : Педагогическое общество, 2002. – 248 с.
9. Кузьмінський А. І. Розвиток педагогічної майстерності викладача вищої школи в умовах неперервної полікультурної освіти / Анатолій Іванович Кузьмінський. – Черкаси: ЧДПУ, 2007. – 71 с.
10. Шелюк Л. Якість освіти як пріоритет її розвитку в Україні / Людмила Шелюк // Вища освіта України. – 2014. – № 1. – С. 72–79.
11. Wilson A. Teacher Professional Learning and Development: Best Evidence Synthesis Iteration Wellington [Електронний ресурс] / A. Wilson, H. Barrar & I. Fung. – New Zealand: Ministry of Education, 2007. – Режим доступу: http://educationcounts.edcentre.govt.nz/goto/BES
12. Gryshova I. Yu. Conceptualization of The Organizational Management Mechanism of the Development of the National Education System in the Context of Its Quality [Електронний ресурс] / I. Yu. Gryshova, E. V. Nikolyuk, T. L. Shestakovska // Наука і освіта. – Odessa. – 2017. – №10. – С. 118-125 – Режим доступу: http://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/uk/articles/2017- 10-doc/2017-10-st16
13. The Bologna Process 2020 – The European Higher Education Area in the new decade. Communique of the Conference of European Ministers Responsible for Higher Education. Leuven and Louvain-la-Neuve, 28-29 April 2009. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.bologna2009benelux.org.
14. The Qualifications Framework of European Higher Education Area. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.ond.vlaanderen.be/.
15. Turning Education Structures in Europe. 2 nd Edition. – 2008. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://tuningunideusto.org/.
16. Sallis Edward. Total quality management in education / Edward Sallis. –Philadelphia, London. – 2003. – 155 p.
17. Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG). – К.: CS Ltd., 2015. – 32 p.

Ella Karpova, Olena Kudriavtseva. Pedagogical Conditions of Future Preschool Teachers’ Intellectual Development.

// Наука і освіта.  2018.  №4. 17-23.


DOI:

Елла Карпова,
доктор педагогічних наук, професор,
завідувач кафедри дошкільної педагогіки,
Олена Кудрявцева,
кандидат педагогічних наук, доцент,
кафедра дошкільної педагогіки,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна


ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ
МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ


АНОТАЦІЯ:

В умовах реформування системи вищої освіти, впровадження у діяльність вищих навчальних закладів положень нового Закону України «Про вищу освіту», особливої актуальності набуває проблема забезпечення високого рівня інтелектуального розвитку студентів, який є необхідним для майбутніх фахівців, в тому числі вихователів дошкільних навчальних закладів. Мета статті – на основі теоретичного осмислення досліджуваної проблеми визначити та експериментально перевірити педагогічні умови інтелектуального розвитку майбутніх вихователів у процесі професійної підготовки у педагогічному університеті. Описано етапи експериментального дослідження (констатувальний, формувальний, контрольний), сутність якого полягала у вивченні рівня інтелектуального розвитку майбутніх вихователів, розробці педагогічних умов для підвищенні ефективності його розвитку. Було визначено критерії і показники інтелектуального розвитку майбутніх вихователів: когнітивний, діяльнісний, мотиваційний; схарактеризовано рівні інтелектуального розвитку майбутніх вихователів: високий, середній, низький. Було запропоновано діагностувальну методику для визначення ступеню прояву показників, розроблено систему їх оцінювання; представлено узагальнені результати констатувального експерименту за описаними рівнями. З метою підвищення рівня інтелектуального розвитку майбутніх вихователів експериментальних груп на формувальному етапі були реалізовані педагогічні умови інтелектуального розвитку: стимулювання інтелектуальної активності студентів під час аудиторних занять; активізація самостійної пізнавальної діяльності студентів у позааудиторний час; забезпечення систематичного педагогічного контролю якості педагогічних знань із застосуванням сучасних методів рейтингового оцінювання; забезпечення стійкої пізнавальної мотивації у студентів. Для перевірки ефективності впроваджених педагогічних умов інтелектуального розвитку був проведений контрольний етап експерименту зі студентами як експериментальних, так і контрольних груп. На цьому етапі дослідження використовувалась та ж діагностувальна методика, що і на констатувальному етапі. Представлено результати контрольного експерименту, які доводять ефективність запропонованих педагогічних умов інтелектуального розвитку майбутніх вихователів. Перспективу подальшого вивчення проблеми вбачаємо у розробці педагогічних умов готовності майбутніх вихователів до інтелектуального розвитку дошкільників.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

майбутні вихователі, професійна підготовка, інтелектуальний розвиток, критерії, показники і рівні інтелектуального розвитку, педагогічні умови.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Бахтина О. В. Педагогические условия развития интеллекта студентов в образовательном процессе педагогического вуза: дис. канд. пед. наук: 13.00.01/Бахтина Ольга Витальевна. – Воронеж, 2007. – 203 с.
2. Бондар М. В. Педагогічні умови формування інтелектуальної культури студентів економічних спеціальностей у процесі фахової підготовки: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти»/ М. В. Бондар. – Вінниця, 2011. – 21 с.
3. Бондар М. М. Педагогічні умови розвивального навчання майбутніх аграрників у процесі вивчення загальноінженерних дисциплін: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти»/ М. М. Бондар. – Київ, 2007. – 20 с.
4. Данилко О. Педагогічні умови формування інтелектуальної культури у студентів фізикоматематичного факультету засобами інформаційних технологій/ О. Данилко// Наукові записки. – Випуск 91. – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: КДПУ імені В. Винниченка, 2010. – С. 65-70.
5. Кудрявцева Е.А. Модульные контрольные работы как эффективный метод педагогического контроля качества знаний будущих воспитателей дошкольных учебных заведений/ Е. А. Кудрявцева// Psihologie Pedagogie specială Asistenţă socială Revista Facultăţii de Psihologie şi Psihopedagogie specială a Universităţii Pedagogice de Stat “Ion Creangă” din Chişinău. – Chişinău, 2017. – Nr. 2(47). – P. 18–29.
6. Ковтун Т. І. Педагогічні умови інтелектуального розвитку студентів агротехнічних коледжів у процесі гуманітарної підготовки: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти»/ Т. І. Ковтун. – Київ, 2015. – 20 с.
7. Lystopad O. A. Forming Students’ Motivation For Creativity By Means of Edward De Bono’s “Six Thinking Hats” Technique / O. A. Lystopad, I. K. Mardarova, Tomash Kuk / Наука і освіта : науково-практичний журнал. – 2017. – № 8/ CLХI. – С. 93–96.
8. Пиаже Ж. Психология интеллекта/ Ж. Пиаже, [пер. с франц. А. М. Пятигорского]. – СПб, 2003. – 192 с.
9. Силенок Г. А. Розвиток інтелектуальних умінь студентів аграрних університетів у процесі навчання математичних дисциплін: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.02 «Теорія та методика навчання (математика)»/ Г. А. Силенок. – Київ, 2017. – 20 с.
10. Смульсон М. Л. Психологічні засади розвитку інтелекту дорослих/ М. Л. Смульсон// Проблеми сучасної психології. – 2013. - № 1. – С. 9-15.
11. Смульсон М. Л. Психологія розвитку інтелекту в ранній юності: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора психол. наук: спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія»/ М. Л. Смульсон. – Київ, 2002. – 40 с. 12. Холодная М. А. Психология интеллекта: Парадоксы исследования/ М. А. Холодная. – СПб: Питер, 2002. – 272 с.
13. Щербіна О. О. Педагогічні умови формування інтелектуальних умінь майбутніх інженерів у навчальному процесі вищого навчального закладу: дис. канд. пед. наук: 13.00.04/ Щербіна Олена Олександрівна. – Київ, 2005. – 205 с.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.