Nataliia Kolesnichenko. Conditions of Future Germanic Studies Specialists’ Professional Image Formation.

// Наука і освіта.  2018.  №4. 99-104.


DOI:

Наталія Колесниченко,
доктор педагогічних наук,, професор кафедри німецької філології,
Одеський національний університет ім. І.І. Мечникова,
Французький бульвар, 24/26, м. Одеса, Україна


ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОГО ІМІДЖУ
МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ-ГЕРМАНІСТА ЯК ПОЛІКУЛЬТУРНОЇ МОВНОЇ ОСОБИСТОСТІ


АНОТАЦІЯ:

Мета статті полягає в обгрунтуванні педагогічних умов іміджелогічної підготовки філологів-германістів, спрямованої на формування їхнього професійного іміджу як майбутніх перекладачів-професіоналів. У статті обґрунтовано психолого-педагогічні умови й чинники, які зумовлюють формування професійного іміджу майбутніх фахівців з германських мов як перекладачів упродовж їхньої фахової підготовки у вищому навчальному закладі. Особливої уваги приділено висвітленню сутності, а також способів практичної реалізації визначених психолого-педагогічних умов, які зумовлюють ефективність формування професійного іміджу майбутніх фахівців з германських мов як перекладачів. Конкретизовано прийоми застосування інтерактивних методів навчання, дослідницько-пошукових та евристичних завдань, які сприяють набуттю ними ознак полікультурної мовної особистості, здатної до виконання функцій медіатора міжкультурної комунікації. Проведений експеримент підтвердив гіпотезу дослідження про те, що іміджелогічна підготовка майбутніх фахівців з німецької філології буде здійснюватися успішно, якщо вдасться реалізувати комплекс психолого-педагогічних умов, спрямованих на: забезпечення пріоритету продуктивної учбово-пізнавальної діяльності студентів при вивченні іноземної мови й спеціальних дисциплін; посилення професійної спрямованості викладання гуманітарних і соціально-економічних дисциплін у контексті врахування кон'юнктури ринку міжкультурних послуг; оптимізацію виховного потенціалу освітнього середовища на основі організації соціального партнерства.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

імідж перекладача, іміджелогічна підготовка майбутніх перекладачів, психолого-педагогічні умови професійної підготовки студентів-германістів, формування професійного іміджу, майбутні фахівці з германських мов, полікультурна мовна особистість перекладача.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Беседіна Є.В. Модернізація професійної підготовки майбутніх перекладачів: теоретико-методологічний аспект / Є.В.Беседіна // Науковий вісник КДПУ: зб. наук. пр. – Кіровоград, 2009. – №2. – С.23–28.
2.Вербицкий А.А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход / А.А. Вербицкий. – М. : Логос, 2010. – 336 с.
3. Засєкіна Л.В. Особливості формування професійно-творчого мислення майбутнього фахівця іноземної мови : дис. … канд. психол. наук: 19.00.07 / Лариса Володимірівна Засєкіна. – К., 2000. – 195 с.
4. Ісаченко В. В. Формування професійно-педагогічного іміджу у майбутніх викладачів вищої школи : дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 / Вікторія Володимирівна Ісаченко. – Одеса, 2006. – 187 с.
5. Латышев Л. К. Структура и содержание подготовки переводчиков в языковом вузе / Л.К. Латышев, В.И. Провоторов. – М.: НВИ-Тезаурус, 2001. – 136 с.
6. Ansari U. Image of an effective teacher in 21st century classroom [Електронний ресурс] / Urusa Ansari // Journal of educational and instructional studies in the world november 2013, volume: 3 issue. – 2013. – Режим доступу: www.wjeis.org/FileUpload/ds217232/File/08.ansari.pdf
7. Killick D. Cross-Cultural Capability and Communicative Language Teaching: Why the Paradigm Needs to Shift // IATEFL. Brighton Conference Selections. Published by IATEFL, 2001. – 349 р.
8. Silver F. What Are the Benefits of Communication Skills to Teachers? [Електронний ресурс] / Freddie Silver // Houston Chronicle. – 2015. – Режим доступу : http://work.chron.com/benefits-communication-skillsteachers-4493.html.

Valentyna Dudchenko, Kostiantyn Vitman, Dmytro Tsekhan. Students’ Personal and Professional Potential in The System of University Training.

// Наука і освіта.  2018.  №4. 105-111.


DOI:

Валентина Дудченко,
доктор юридичних наук, професор кафедри загальнотеоретичної юриспруденції,
Костянтин Вітман,
доктор політичних наук, професор,
директор Центру підготовки магістрів публічної служби та професійних суддів,
Дмитро Цехан,
кандидат юридичних наук,
доцент кафедри криміналістики,
Національний університет «Одеська юридична академія»,
вул. Сковороди, 7, м. Чернівці, Україна,


ОСОБИСТІСНО-ПРОФЕСІЙНИЙ ПОТЕНЦІАЛ
СТУДЕНТІВ У СИСТЕМІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ


АНОТАЦІЯ:

Мета дослідження – схарактеризувати специфіку особистісно-професійного потенціалу майбутніх фахівців в освітньому процесі педагогічних закладів вищої освіти й презентувати результати діагностувальної методики визначення рівнів розвиненості особистісно-професійного потенціалу студентів гуманітарних спеціальностей на констатувальному етапі експерименту. У структурі особистісно-професійного потенціалу майбутніх фахівців гуманітарної сфери було виокремлено мотиваційний, гносеологічний, праксеологічний, особистісний компоненти. Стан розвиненості особистісно-професійного потенціалу визначався за відповідними критеріями: спонукальний (показники: наявність ціннісних орієнтацій, спрямованість на професійну діяльність, наявність потреби в самореалізації), знаннєвий (показники: наявність психолого-педагогічних знань, наявність фахових знань, наявність прагнення до самоосвіти), діяльнісний (наявність творчого потенціалу, наявність комунікативно-організаторських здібностей, конфліктоусталеність), суб’єктний (показники: наявність морально-вольових якостей, комунікативної толерантності, емоційного інтелекту). Для діагностування особистісно-професійного потенціалу було використано такі методики: методика М. Рокича «Ціннісні орієнтації», адаптована анкета М. Фетіскіна «Самооцінка професійно-педагогічної мотивації», опитувальник А. Реана «Мотивація успіху та боязні невдачі», метод кейс-стаді, спеціально розроблені тестові завдання, картка самооцінки, методика «Ваш творчий потенціал» Потьомкіної, методика КОЗ-1 В. Синявського і В. Федоришина, методика «Оцінка вольових якостей» О. Вострікова та інші. На констатувальному етапі експерименту було задіяно 248 студентів 1-2 курсів Міжнародного гуманітарного університету та Одеської юридичної академії (м. Одеса). Діагностування рівня розвиненості особистіснопрофесійного потенціалу студентів засвідчило, що високий рівень виявили лише 18,3% респондентів; найбільша кількість майбутніх фахівців перебували на середньому (41,6%) і низькому (40,1%) рівнях. Одержані результати свідчать про необхідність цілеспрямованої роботи зі студентами з метою розвитку рівня їхнього особистіснопрофесійного потенціалу. Перспективою подальших досліджень є розробка експериментальної методики, спрямованої на розвиток особистісно-професійного потенціалу майбутніх фахівців під час навчання у закладах вищої освіти.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

потенціал, особистий потенціал, професійний потенціал, особистісно-професійний потенціал, підготовка, університет, професійний розвиток.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1.Васюкова И. А. Словарь иностранных слов : около 5000 слов / И. А. Васюкова. – М. : АСТ, 2005. – 990 с.
2.Деркач А. А. Акмеология в вопросах и ответах: [учебн. пособие] / А. А. Деркач, Е. В. Селезнева – М. : МПСИ, Воронеж : НПО МОДЭК, 2007. – 248 с.
3.Кузьмина Н. В. Методы системного педагогического исследования / Н. В. Кузьмина. – Л. : Изд-во ЛГУ, 1980. – 172 с.
4.Личностный потенциал: структура и диагностика / Под ред. Д. А. Леонтьева. – М. : Смысл, 2011. – 680 с.
5.Львова И. В. Психологические факторы развития креативности личности : дисс. ... канд. психол. наук : 19.00.01 / Инна Владимировна Львова . – Новосибирск, 2005. – 203 с.
6.Марков В. Н. Личностно-профессиональный потенциал кадров управления: психолого-акмеологическая оценка и оптимизация : дис. ... д-ра психол. наук : 19.00.13 / Василий Николаевич Марков. – М., 2004. – 453 c.
7.Маслоу А. Мотивация и личность / А. Маслоу. – СПб. : Евразия, 1999. – 320 с.
8.Митина Л. М. Учитель как личность и профессионал (Психологические проблемы) / Л. М. Митина. – М. : Дело, 1994. – 215 с.
9.Мурашко І. В. Розкриття поняття «Особистісний потенціал» та його психологічної структури. – [Електронний ресурс] / І. В. Мурашко. – Режим доступу URL : http://www.newlearning.org.ua/ sites/default/files/praci/2010_7/st18.pdf]
10.Мясоед П. А. С. Л. Рубинштейн : идея живого человека в психологии / П. А. Мясоед // Вопросы психологии. – 2009. – № 4. – С. 108–118.
11. Осипова Т. Ю. Мультиплікативність педагогічних умов професійного становлення майбутніх учителів / Т. Ю. Осипова // Наука і освіта. – 2017. – №4. – С. 166–171.
12. Потемкина О. Ф. Тесты для подростков / О. Ф. Потемкина, Е. В. Потемкина. – М. : ACT– ПРЕСС КНИГА, 2006. – 320 с.
13. Реан А. А. Практическая психодиагностика личности : [учебное пособие] / Артур Александрович Реан. – СПб. : Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2001. – 224 с.
14. Рогов Е. И. Настольная книга практического психолога в образовании : [учебное пособие] / Е. И. Рогов. – М. : Владос, 1996. – 236 с.
15. Советский энциклопедический словарь / под ред. А. М. Прохорова. – М. : Советская энциклопедия, 1985. – 1600 с.
16. Учитель! Владей собой! Формирование психологической устойчивости профессиональной деятельности учителя как одной из характеристик человеческого фактора : [методические рекомендации] / Р. И. Хмелюк, А. А. Востриков, Г. А. Нагорная, З. Н. Курлянд. – Одеса : Одесский гос. пед. ин-т им. К.Д.Ушинского, 1986. – 74 с.
17. Фетискин Н. П. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп / Н. П. Фетискин, В. В. Козлов, Г. М. Мануйлов. – М.: Изд-во Института Психотерапии, 2005. – 490 с.
18. Франкл В. Человек в поисках смысла / В. Франкл. – М. : Прогресс, 1990. – 368 с.
19. Хрусталева Н. Введение в психологию экстремальных ситуаций / Н. Хрусталева. – СПб, 2010. – 154 с.
20. Rogers Carl R. Freedom to Learn: A View of What Education Might Become / Carl R. Rogers. – Columbus, Ohio, 1969. – 358 s.
21. Cameron J. J. Does Self-Esteem Have an Interpersonal Imprint Beyond Self-Report? A Meta -Analysis of Self-Esteem and Objective Interpersonal Indicators / Jessica J. Cameron, Steve Granger // Sage Journal. Personality and Social Psychology. – February 26, 2018. – Vol.10. – № 1. Р. 124.

Svitlana Shekhavtsova. Subjectness Development in Future Foreign Languages Teachers in The Context of Scientific-Methodological Support.

// Наука і освіта.  2018.  №4. 112-117.


DOI:

Cвітлана Шехавцова,
доктор педагогічних наук,
професор кафедри романо-германської філології,
ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка»,
1, площа Гоголя, м. Старобільськ, Україна


ФОРМУВАННЯ СУБ’ЄКТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ
ІНОЗЕМНИХ МОВ У КОНТЕКСТІ НАУКОВО-МЕТОДИЧНОГО СУПРОВОДУ


АНОТАЦІЯ:

У статті представлено розв’язання проблеми формування суб’єктності майбутніх учителів іноземних мов на основі науково-методичного супроводу. Мета статті полягала у теоретичному обґрунтуванні та експериментальній перевірці формування суб’єктності майбутніх учителів іноземних мов на основі науково-методичного супроводу. У рамках педагогічного експерименту було визначено такі критерії та відповідні показники сформованості суб’єктності майбутніх учителів іноземних мов: ціннісно-мотиваційний, що стосується мотиваційної сфери особистості майбутнього вчителя, відображає мотиви й ціннісні орієнтації щодо вибору педагогічної професії; критерій когнітивності, який характеризує активність майбутніх учителів щодо самоосвіти в професійно-педагогічній сфері, загальну педагогічну ерудицію; прогностично-діяльнісний, що окреслює здатність майбутніх учителів до цілепокладання в контексті оволодіння професійно-педагогічною діяльністю; рефлексивно-регулятивний, що виявляється в умінні майбутніх учителів бачити кінцеву мету професійно-педагогічної діяльності й самостійно знаходити оптимальні шляхи її досягнення й реалізації. З урахуванням сучасних підходів поняття «суб’єктність майбутнього вчителя» розуміється як якісний стан особистості майбутнього вчителя в процесі оволодіння різноманітними видами й формами професійно-педагогічної діяльності, що дозволяє цілеспрямовано, самостійно й саморегульованo перетворювати власні здібності на професійно важливі особистісні якості, які допомагають у досягненні професійного самовдосконалення, самореалізації й саморозвитку. У результаті експериментальної роботи було доведено, що, по-перше, функції науково-методичного супроводу спрямовано переважно на розвиток професійної індивідуальності особистості майбутніх учителів іноземних мов; по-друге, на полегшення адаптації майбутніх учителів до нового професійно-педагогічного середовища, відповідно до нових професійних ситуацій; по-третє, така форма передбачає виявлення причин проблем і труднощів, які виникають у майбутнього учителя іноземних мов; по-четверте, на відміну від традиційної установки на розвиток особистісних якостей майбутніх учителів, супровід направлений на актуалізацію певних сучасних технологій, які передбачають інтерактивні технології поза межами аудиторного навчання; по-п’яте, з позицій суб’єктно-діяльнісного підходу науково-методичний супровід набуває рис випереджувального супроводу, що дозволяє викладачеві прогнозувати особистісні зміни майбутніх учителів іноземних мов, проектувати зону їх найближчого розвитку та скоригувати особистісний досвід.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

суб’єктність, майбутні учителі іноземних мов, особистісно-професійні якості, науково-методичний супровід, експеримент.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Абульханова-Славская К.А. Стратегия жизни : монография / К.А. Абульханова-Славская. – М. : Мысль, 1991. – 299 с.
2. Євдокимова Н.О. Тенденції формування суб’єктності майбутніх правників у вищому навчальному закладі / Н.О. Євдокимова // Наук. вісн. Миколаїв. нац. ун-ту імені В.О. Сухомлинського. Серія : Психологічні науки. – 2014. – Вип. 2.13. – С. 57-61.
3. Ковальчук Л. Проектування системи психолого-педагогічного супроводу формування культури професійного мислення майбутніх педагогів / Лариса Ковальчук // Проблеми підготовки сучасного вчителя. – 2014. – № 9 (Ч.1). – С. 39-45.
4. Ліннік О.О. Майбутній учитель як суб’єкт педагогічної взаємодії : підготовка до співробітництва з молодшими школярами : монографія / О.О. Ліннік. – К. : Слово, 2014. – 304 с.
5. Лупанова Н.А. Педагогическое сопровождение профессионального саморазвития будущего педагога / Н.А. Лупанова // Вестн. Сам. гос. ун-та. – 2013. – № 8/1. – С. 274-277.
6. Ольховая Т.А. Познавательная самостоятельность как фактор становления субъектности студентов университета / Т.А. Ольховая // Высшее образование сегодня. – 2011. – № 1. – С. 22-24.
7. Сорочан Т.М. Підготовка керівників шкіл до управлінської діяльності : теорія та практика : монографія / Т.М. Сорочан. – Луганськ : Знання, 2005. – 384 с.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.