Олександр Кошук, Олександр Діденко, Петро Лузан. Обґрунтування методики тестового контролю навчальних досягнень майбутніх інженерів-аграрників.

// Наука і освіта.  2018.  №4. 118-129.


DOI:

Олександр Кошук,
кандидат педагогічних наук,
Національний університет біоресурсів і природокористування України,
вул. Героїв Оборони, 15, м. Київ, Україна,
Олександр Діденко,
доктор педагогічних наук, професор, провідний науковий співробітник науково-дослідного відділу,
Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького,
вул. Шевченка 46, м. Хмельницький, Україна,
Петро Лузан,
доктор педагогічних наук, професор, головний науковий співробітник лабораторії науково-методичного
супроводу підготовки фахівців у коледжах і технікумах,
Інститут професійно-технічної освіти Національної академії педагогічних наук України,
пров. Віто-Литовський 98-а, м. Київ, Україна


ОБҐРУНТУВАННЯ МЕТОДИКИ ТЕСТОВОГО КОНТРОЛЮ
НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ-АГРАРНИКІВ


АНОТАЦІЯ:

У статті представлено методику тестового контролю навчальних досягнень майбутніх інженерів-аграрників. Актуальність її розроблення обумовлена недостатньою кількістю методичних науково обґрунтованих рекомендацій щодо створення валідних інструментів для оцінювання навчальних результатів. Метою статті є обґрунтування на основі положень сучасних теорій дидактичних вимірювань методики тестового контролю навчальних досягнень майбутніх інженерів-аграрників як валідного методу перевірки та оцінювання результатів навчання студентів. Для розв’язання завдань, передбачених у статті, використано теоретичні, емпіричні та методи математичної статистики. Методика складається з чотирьох етапів: організаційно-підготовчого, проектувально-експертного, рефлексивно-діагностичного та завершально-технологічного, кожен з яких передбачає певні стадії. Запропонована методика тестового контролю навчальних досягнень майбутніх інженеріваграрників дає можливість здійснити валідний тестовий контроль, що відповідає критеріям якості при визначенні рівня результатів навчання. Розробники тестів за допомогою цієї методики мають можливість не інтуїтивно, а цілеспрямовано, на науковій основі створити базу валідних тестових завдань, сконструювати тест, обґрунтувати процедуру тестування та оцінювання й отримати об’єктивні, надійні результати перевірки успішності навчання студентів. Запропонована методика тестового контролю навчальних досягнень майбутніх інженерів-аграрників пройшла апробацію впродовж 2010-2017 років на базі Національного університету біоресурсів і природокористування України та Миколаївського державного аграрного університету. На основі методики розроблено тести для діагностики навчальних досягнень студентів з 24 навчальних дисциплін, за якими опитано 875 студентів з першого до четвертого курсу першого (бакалаврського) рівня підготовки спеціальностей «Агрономія», «Садівництво та виноградарство», «Захист і карантин рослин».


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

методика тестового контролю, контроль навчальних досягнень, майбутні інженери-аграрники, контроль і оцінювання, валідність тесту, результати тестування, тестові завдання.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1.Аванесов В. С. Композиция тестовых заданий / В. С. Аванесов. – М.: Центр тестирования, 2002. – 239 с.
2.Адаптивное тестирование : учеб.-метод. пос. / Н. М. Опарина, Н. Г. Полина, Р. М. Файзулин, И. Г. Шрамкова. – Хабаровск, 2007. – 95 с.
3.Анастази А. Психологическое тестирование / А. Анастази, С. Урбина. – СПб. : Питер, 2005. – 688 с.
4.Білоусова Л. І. Потенціал комп’ютерного тестування / Л. І. Білоусова // Вісник ТІМО. – 2008. – № 10. – С. 40 – 44.
5.Булах І. Є. Створюємо якісний тест: навч. посіб. / І. Є. Булах, М. Р. Мруга. – К. : Майстер-клас, 2006 – 160 с.
6.Бурчак С. О. Методичні рекомендації з питань організації і проведення тестового контролю знань, навичок та вмінь студентів вищої школи / С. О. Бурчак, В. С. Толмачов, Л. О. Тверезовська. – Глухів: РВВ ГФПУ, 2008. – 68 с.
7.Васильев И. Б. О возможности использования многобальных шкал в процессе профессионального обучения будущих рабочих / И. Б. Васильев // Проблеми інженерно-педагогічної освіти. – 2004. – № 6. – С. 86–93.
8.Журавель В. Ф. Рекомендована практика конструювання тестів професійної компетенції випускників вищих навчальних закладів / В. Ф. Журавель, В. В. Ільїн, В. О. Кузнєцов та ін. – К.: Аграрна освіта, 2000. – 38 с.
9.Ільїн В. В. Методика тестового контролю успішності навчання студентів: Монографія. / В. В. Ільїн, П. Г. Лузан, Я. М. Рудик. – К.: НАККіМ, 2010. – 224 с.
10. Калицкий Э. М. Разработка средств контроля учебной деятельности: метод. рекомендации / Э. М. Калицкий, М. В. Ильин, Н. Н. Сикорская. – 6-е изд., стер. – Минск: РИПО, 2011. – 48 с.
11. Булах І. Є. Теорія і методика компютерного тестування успішності навчання (на матеріалах медичних навчальних закладів): автор. доктора пед наук. – 13.00.04. – Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України. – К., 1995. – 50 с.
12. Butler A. C. Repeated testing produces superior transfer of learning relative to repeated studying / Butler A. C. // Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 2010. – V. 36. – Р. 1118–1133.
13. Cranney J. The testing effect, collaborative learning, and retrieval-induced facilitation in a classroom setting / Cranney, J., Ahn, M., McKinnon, R., Morris, S., & Watts, K. // EuropeanJournal of Cognitive Psychology, 2009. – V. 21. Р. 919–940.
14. Henry L. Roediger. Ten Benefits of Testing and Their Applications to Educational Practice / Henry L. Roediger III, Adam L. Putnam, Megan A. Smith // Psychology of Learning and Motivation, 2011. – Vol. 55. – 36 р.
15. Mahalanabis A. K. Theory and Application of Digital Control / A. K. Mahalanabis. Elsevier Science, 2014. – Р. 704
16. Mykytenko P. Use of computers in test control quality of education / Mykytenko Pavlo, Shyshkin Gennadiy // European science review, 2015. – № 7–8. –Р. 129–131.
17. Yankovskaya A. Application of Learning and Testing Intelligent System with Cognitive Component Based on Mixed Diagnostics Tests / Anna Yankovskaya, Yury Dementyev, Artem Yamshanov, Procedia – Social and Behavioral Sciences,Volume 206, 2015, P. 254–261.

Inna Strazhnikova, Nataliia Venhrynovych, Yurii Chopyk. Peculiarities of University Language Training of Medical Students (Based on John Dewey’s Conception of Education).

// Наука і освіта.  2018.  №4. 130-136.


DOI:

Інна Стражнікова,
доктор педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки імені Богдана Ступарика,
Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника,
вул. Шевченка, 57, м. Івано-Франківськ, Україна,
Наталія Венгринович,
кандидат філологічних наук, доцент кафедри мовознавства,
Івано-Франківський національний медичний університет,
вул. Галицька, 2, м. Івано-Франківськ, Україна,
Юрій Чопик,
кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри мовознавства,
Івано-Франківський національний медичний університет,
вул. Галицька, 2, м. Івано-Франківськ, Україна


ОСОБЛИВОСТІ МОВЛЕННЄВОЇ ПІДГОТОВКИ СПЕЦІАЛІСТІВ
РЕАБІЛІТАЦІЙНОГО СПРЯМУВАННЯ У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ
(З УРАХУВАННЯМ ПЕДАГОГІЧНОЇ КОНЦЕПЦІЇ ДЖ. Д’ЮЇ)


АНОТАЦІЯ:

У статті розглядається роль філологічної освіти як чинника, що здійснює вплив на освіту, виступаючи передумовами модернізації професійної підготовки майбутнього спеціаліста у пізнанні формування світогляду. Для перевірки дієвості системи формування впроваджено та апробовано програму експериментального дослідження вивчення іноземної мови на факультетах напряму реабілітації. В експерименті взяли участь 253 студенти, яких було поділено на дві групи: перша навчалася за принципами вчення Дж. Дьюї, друга – за стандартами «типовий план». Під час навчання були використані засоби інформаційно-комунікаційних технологій: інтернет, ютьюб, скайп, тобто всі можливі види відео- та аудіозв’язку, адже щоб вивчити мову, потрібно завжди бути у мовному середовищі. Беручи до уваги педагогічні теорії Джона Дьюї визначено пріоритетні методи, прийоми, види та форми навчальної діяльності в ході теоретичної розробки й експериментальної перевірки методики формування ціннісних орієнтацій студентів, що сприяли процесу засвоєння іноземних мов, які використали для спеціалістів профілю реабілітації. Розроблено ефективні методики формування практичних мовленнєвих навичок фахівців реабілітаційного спрямування для вивчення іноземної мови за професійним напрямом. За результатами початкового та кінцевого етапів експерименту встановлено, що високий рівень знань іноземної мови показали студенти ЕГ, набагато нижчий – КГ, що й вказує на застарілість програм, які подаються у більшості закладів вищої освіти. Тому необхідність застосування розробленої системи на медичних та реабілітаційних спеціальностях для підсилення вивчення іноземних мов є очевидною.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

мовленнєва культура іноземною мовою, фахівці реабілітаційного спрямування, мовленнєві засади.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Бим-Бад Б. М. Джон Дьюи как педагог [Електронний ресурс]. / Б. М. Бим-Бад – Режим доступу: www.bim-bad.ru/biblioteka/article_ full.php? aid=588.
2. Венгринович Н. Р. Місце іншомовної підготовки у особистісному і професійному розвитку сучасного студента і викладача вищого навчального закладу / Н. Р. Венгринович // Методика формування професійно орієнтованої іншомовної компетентності у студентів медичних та фармацевтичних вишів України в умовах сьогодення: досвід, проблеми, інновації: Матеріали семінару-наради завідувачів кафедр іноземних та латинської мов медичних вишів України. – Чернівці: Видавництво БДМУ, 2017. – С. 15-18.
3. Гуренко Н. В. Мовленнєва компетентність та культура майбутнього фахівця [Електронний ресурс]. / Н. В. Гуренко – Режим доступу: www. psyh.kiev.ua/Мовленнєва_компетентність_та_культура _майбутнього_фахівця
4. Дьюї Дж. Демократія і освіта / Джон Д’юї ; пер. з англ. І. Босака, М. Олійник, Г. Пехник. – Львів : Літопис, 2003. – 294 с.
5. Дьюї Дж. Демократія і освіта / Джон Д’юї ; пер. з англ. М. Василечко. – Львів : Кальварія, 2003. – 84 с.
6. Коваленко В. О. Філософсько-педагогічна концепція Д. Дьюї / В. О. Коваленко // Актуальні проблеми педагогіки і психології : зб. наук. пр. – Ніжин: Ніжинський держ. пед. ін-т, 1995. – С. 90–97.
7. Чопик Ю. С. Зарубіжна реформаторська педагогіка в оцінках українських науковців (друга половина ХХ – початок ХХІ століття) : [моногр.] / Ю. С. Чопик, І. В. Стражнікова. – Івано-Франківськ : НАІР, 2017. – 264 с.
8.Чопик Ю. C. Прагматизм як напрям зарубіжної реформаторської педагогіки кінця ХІХ – першої третини ХХ ст. : рецепція вітчизняних дослідників / Ю. С. Чопик // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи : зб. наук. пр. – Умань : ФОП Жовтий О. О., 2014. - Вип. 49. – С. 227–234.
9.Lado R. Linguistics across cultures / R. Lado. – The University of Michigan press, 1957. – 123р.
10. Sapir E. The Status of Linguistics as a Science / E. Sapir. – Berkeley and Los Angeles: University California Press, 1949. – 546 p.

Yaroslav Haleta, Olena Habelko, Tetiana Dombrovan. Development of Professional Maturity of Future Foreign Language Teachers By Means of Informational Technologies.

// Наука і освіта.  2018.  №4. 137-143.


DOI:

Ярослав Галета,
кандидат педагогічних наук,
доцент кафедри педагогіки та освітнього менеджменту,
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка,
вул. Шевченко, 1, м. Кропивницький, Україна,
Олена Габелко,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри лінгводидактики та іноземних мов,
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка,
вул. Шевченко, 1, м. Кропивницький, Україна
Тетяна Домброван,
доктор філологічних наук, доцент, професор кафедри граматики англійської мови,
Одеський національний університеті імені І. І. Мечникова,
вул. Дворянська, 2, м. Одеса, Україна


РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНОЇ ЗРІЛОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ
ІНОЗЕМНОЇ МОВИ ЗАСОБАМИ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ


АНОТАЦІЯ:

У статті показано необхідність (з урахуванням соціокультурної ситуації, що має відображення на системі освіти) упровадження можливостей інформаційних технологій в освітній процес, зокрема у підготовку майбутнього вчителя іноземної мови. Здійснено аналіз змісту категорії «професійна зрілість», визначено її складові. Зазначено, що професійна зрілість складається зі стійкої професійної мотивації, сформованої професійної ідентичності, а також набутих знань, умінь та навичок професійної діяльності в обраній галузі. На основі аналізу сутності досліджуваного феномена зазначено, що професійна зрілість є найвищою точкою розвитку. У роботі було закцентовано увагу на проблемі структурування інформації, оскільки інформаційно-комунікаційні технології надають широкі можливості щодо представлення інформації. Зазначено, що структурування інформації прискорює формування образу предмета, що вивчається. Реалізація цієї позиції була здійснена засобами мультимедіа та гіпертексту, які вміщують усі розрізнені методи подання структурованої інформації. Логіка використання мультимедійних засобів спирається на те, що студенти за умови їх використання стають суб’єктами освітнього процесу, що є необхідною умовою розвитку професійної зрілості майбутнього вчителя, зокрема вчителя іноземної мови. Було експериментально підтверджено ефективність застосування інформаційних технологій щодо розвитку професійної зрілості майбутнього вчителя іноземної мови. Діагностика міри розвитку професійної зрілості майбутнього вчителя іноземної мови проводилась методом експертних оцінок. Для цього визначено показники досліджуваного феномену: спрямованість на досягнення професійного успіху, сформована професійна ідентичність, професійна самооцінка, здатність до саморегуляції, здатність розв’язувати завдання професійного розвитку. Об’єктивність оцінки експертів реалізована за допомогою методів математичної статистики.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

професійна зрілість, професійний розвиток, професійна мотивація, інформаційно-комунікаційні технології, мультимедіа, цілісність професійного становлення.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Антонова Н.О. Взаємозв’язок психологічної та професійної зрілості студентів психологічного факультету ВНЗ / Н.О. Антонова // Актуальні проблеми психології: зб. наук. пр. iн-ту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України. – К., 2010. – Т. 8. – Вип. 7. – С. 6-21.
2. Буряк Л.Г. Развитие зрелой личности (в рамках деятельностного подхода) / Л.Г. Буряк // Вестник КРАУНЦ. – 2006. – № 2. – С. 26-36.
3. Дружилов С.А. Психология профессионализма. Инженерно-психологический подход / С.А. Дружилов. – Харьков: Гуманитарный Центр, 2011. – 295 с.
4. Комар Т.В. Професійна зрілість особистості: психологічна природа поняття / Т.В. Комар // Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки. –2015. – Вип. 3. –С. 33-37.
5. Максимова В.Н. Акмеологический подход в педагогике / В.Н. Максимова. – СПб.: ЛГУ им. А.С. Пушкина, 2007. – 196 с.
6. Фельдштейн Д.И. Проблемы психолого-педагогических наук в пространственно-временной ситуации XXI века: вызовы информационной эпохи / Д. И. Фельдштейн // Вопросы психологии: науч. журн. –2013. – № 1. – С. 46-65.
7. Цина В. Сутність, структура, особливості особистісно-професійної зрілості майбутнього вчителя / В. Цина // Витоки педагогічної майстерності. –2014. – Вип. 14. –С. 305-310.
8. Чернявская А.П. Психологическое консультирование по профессиональной ориентации / А.П. Чернявская. – М.: Изд-во ВЛАДОС – ПРЕСС, 2001. –96 с.
9. Alexander F. Emotional maturity / F. Alexander. – Texas: MENTAL HEALTH, 1967. – 8 p.
10. Levinson D.J. The Seasons of a Man's Life / D.J. Levinson –New York: Knopf, 1978, –378 p.

Mykhailo Hribov, Tetiana Shevchenko, Yan Petinov. Methodology of Teaching Specialized Subjects To Future Operation Officers of Law Enforcement Agencies.

// Наука і освіта.  2018.  №4. 144-153.


DOI:

Михайло Грібов,
доктор юридичних наук, старший науковий співробітник,
професор кафедри оперативно-розшукової діяльності,
Тетяна Шевченко,
кандидат юридичних наук,
доцент кафедри оперативно-розшукової діяльності,
Національна академія внутрішніх справ,
пл. Солом’янська 1, м. Київ, Україна,
Ян Петінов,
асистент кафедри психології,
Вінницький інститут Університету «Україна»,
Хмельницьке шосе 23а, м. Вінниця, Україна


МЕТОДИКА ВИКЛАДАННЯ ДИСЦИПЛІН ПРОФЕСІЙНОЇ СПЕЦІАЛІЗАЦІЇ
МАЙБУТНІМ ОПЕРАТИВНИМ ПРАЦІВНИКАМ ПРАВООХОРОННИХ ОРГАНІВ


АНОТАЦІЯ:

Ефективне здійснення оперативними підрозділами правоохоронних органів протидії злочинності вимагає укомплектування їх висококваліфікованими професійними кадрами, яких наразі бракує. Це зумовлює необхідність підвищення якості професійної підготовки майбутніх оперативних працівників у відомчих вищих навчальних закладах. Одним із важливих чинників виконання цього завдання є удосконалення методики викладання дисциплін професійної спеціалізації у зазначених закладах освіти. Метою дослідження є визначення основ методики викладання дисциплін професійної спеціалізації у вищій школі майбутнім працівникам оперативних підрозділів поліції та інших правоохоронних органів. В основу дослідження покладено загальнонауковий метод індукції (крім того використовувалися: системний підхід, моделювання, експеримент, узагальнення, соціологічний та інші методи наукового пізнання). Було обґрунтовано та успішно апробовано методику викладання одної з дисциплін професійної спеціалізації майбутніх оперативних працівників («Візуальне спостереження»). Потім найбільш загальні положення та ефективні складові цієї методики застосовано для визначення основ методики викладання цих дисциплін загалом. До них було віднесено: підпорядкованість навчального процесу меті забезпечення оперативних підрозділів правоохоронних органів кадрами, повністю готовими до професійної діяльності; визначення обсягу знань, вмінь та навичок, що підлягають формуванню відповідно до змісту майбутньої спеціалізації оперативного працівника, функційних обов’язків, які належить йому виконувати; організація навчального процесу за участю викладачів, що мають значний досвід роботи за цим напрямом оперативно-розшукової діяльності та активного залучення до занять діючих працівників оперативних підрозділів відповідного профілю; стимуляція здобувачів до самостійного ініціативного оволодіння необхідними знаннями, вміннями та навичками (шляхом запровадження проблемного навчання у штучно змодельованих умовах, максимально наближених до реальних); розподіл загального обсягу академічних годин, відведених на вивчення дисципліни за принципом: мінімум лекцій – максимум практичних; визначення основним об’єктом оцінювання результатів навчальної діяльності майбутніх оперативних працівників вмінь застосовувати одержані знання у практичній діяльності, застосовувати творчість у мінливих умовах, змодельованих в умовах, максимально наближених до реальних; визначення для кожної з дисциплін спеціалізації, в межах об’єкта оцінювання декількох предметів (параметрів), а для кожного з них – власних критеріїв оцінки; використання комплексу інноваційних педагогічних прийомів.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

методика викладання, дисципліни професійної спеціалізації, правоохоронні органи, оперативні підрозділи, знання, вміння, навички.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Birzer М. L. The theory of andragogy applied to police training / M. L. Birzer // Policing: An International Journal of Police Strategies & Management. – 2003. – № 26. – Issue: 1. – Р. 29–42.
2. Cuvelier S. J. Chinese police cadets’ attitudes toward police roles revisited / S. J. Cuvelier, D. Jia, C. Jin // Policing: An International Journal of Police Strategies & Management. – 2015. – № 38. – Issue: 2. – Р.250–264.
3. Kao Rui-Hsin K. The usage intention of e-learning for police education and training / Kao Rui-Hsin, Chen-Tai Lin // Policing: An International Journal of Police Strategies & Management. – № 41. – Issue 1. – Р. 98–112.
4. Каплінський В. В. Методика викладання у вищій школі: Навчальний посібник / В. В. Каплінський. – Вінниця: ТОВ «Ніланд ЛТД», 2015 – 224 с.
5. Lagestad P. The importance of relating theory and practice when teaching police students / Lagestad P. // European Journal of Policing Studies. – 2014. – № 1(3). – Р. 206–224.
6. Liqun C. Development and reform of police training and education in Taiwan / C. Liqun, L. Huang, I. Sun // Police Practice and Research. – 2016. – № 17. – Issue 6. – P. 531–542.
7. Marenin O. Police Training for Democracy / O. Marenin // Police Practice and Research. – № 5.– Issue 2. – Р. 107–123.
8. Mugford R. Improving police training from a cognitive load perspective / R. Mugford, S. Corey, C. Bennell // Policing: An International Journal of Police Strategies & Management. – 2013. – № 36. – Issue 2. – Р. 312–337.
9. Myllylä M. Modernizing the Police with Research, Development and Innovation Activities: The Transition of the Finnish Police Education into a Bachelor’s Degree / M. Myllylä, J. T. Hakala, M. Myllylä // Nordisk politiforskning. – 2017. – № 1 (Volum 4). – Р. 45–67.
10. Nikolou-Walker E. Vocational training in higher education: A case study of work‐based learning within the Police Service of Northern Ireland / E. Nikolou-Walker, T. Meaklim // Research in Post-Compulsory Education. – 2007 – № 12(3). – Р. 357–376.
11. Paterson C. Adding value? A review of the international literature on the role of higher education in police training and education / C. Paterson // Police Practice and Research. – 2011. – № 12 (4). Р. 286–297.
12. Платонов К.К. О знаниях, навиках и умениях / К.К. Платонов // Сов. педагогика. – 1963. – №11. – С. 98–103.
13. Рябовол Л. Методична система коучинг-навчання юридичних дисциплін у вищій школі / Л. Рябовол, В. Гриценко, О. Сокуренко // Наука і освіта. – 2018. – № 2. – С. 16-26.
14. Ротенберг В.С. Мозг, обучение, здоровье / В. С. Ротенберг, С. И. Бондаренко. – М.: Просвещение, 1989. – 239 с.

Natalia Merkulova, Olha Kochkurova, Tetiana Nikonenko. Professional Identity Training as a Means of Future Primary School Teachers’ Professional Development.

// Наука і освіта.  2018.  №4. 154-160.


DOI:

Наталя Меркулова,
кандидат педагогічних наук, старший викладач
кафедри соціальної роботи, соціальної педагогіки та дошкільної освіти ,
Ольга Кочкурова,
кандидат психологічних наук, старший викладач кафедри психології,
Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького,
вул. Гетьманська, 20, м. Мелітополь, Запорізька область, Україна,
Тетяна Ніконенко,
старший викладач кафедри початкової освіти,
Бердянський державний педагогічний університет,
вул. Шмідта, 4, м. Бердянськ, Запорізька область, Україна


ТРЕНІНГ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ЯК ЗАСІБ
ПРОФЕСІЙНОГО СТАНОВЛЕННЯ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ


АНОТАЦІЯ:

Мета статті – представити тренінг з розвитку професійної ідентичності майбутніх учителів початкових класів та виявити динаміку розвитку професійної ідентичності після його запровадження у навчальний процес. Для реалізації мети використано комплекс сучасних загальнонаукових методів: теоретичні методи – аналіз, синтез, узагальнення, зіставлення літературних джерел, законодавчої й нормативно-правової бази з проблем професійної ідентичності; емпіричні методи – спостереження, бесіди, анкетування, стандартизовані опитувальники та психодіагностичні методики вивчення особистості, аналіз результатів навчальної діяльності, документації, психолого-педагогічний експеримент (констатувальний та формувальний етапи), методи активного соціально-психологічного навчання (соціально-психологічний тренінг, навчально-рольові ігри тощо), методи статистичної обробки даних. Професійна ідентичність майбутніх вчителів початкових класів – складний інтеграційний феномен, що поєднує уявлення людини про своє місце у професійній групі та відповідно у суспільстві і ставлення до своєї професійної приналежності. За результатами дослідження, майже половина майбутніх учителів початкових класів мають статус сформованої професійної ідентичності, однак майже така ж кількість майбутніх педагогів характеризується наявністю у них стану мораторію професійної ідентичності. Значна кількість студентів має нав’язану та невизначену професійну ідентичність. Цей факт свідчить про необхідність психологічного супроводу становлення професійної ідентичності студентів-майбутніх вчителів початкових класів. Ефективним засобом розвитку професійної ідентичності майбутніх учителів є соціально-психологічний тренінг, який дозволяє удосконалити ті структурні компоненти та механізми розвитку професійної ідентичності, що об’єктивно піддаються формуванню за відносно короткий час та є професійно значущими для особистості майбутніх учителів. «Тренінг розвитку професійної ідентичності майбутніх учителів початкових класів» спрямований на формування цілісної системи знань про особливості професійної ідентичності, розвитку Я-концепції, психологічної близькості з іншими людьми, мотивації досягнення, а також розвиток педагогічних, комунікативних здібностей та формування професійно-педагогічної спрямованості. Зіставлення результатів дослідження на початку й наприкінці дослідно-експериментальної роботи дало змогу зафіксувати кількісні та якісні зміни щодо сформованості у майбутніх вчителів початкових класів професійної ідентичності. Отже, результатом упровадження тренінгової програми стало підвищення рівнів основних чинників розвитку професійної ідентичності майбутніх вчителів початкових класів.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

професійна ідентичність, тренінг, професійна самореалізація, інтерактивні методи, компетентність, педагогічні інновації.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Березина Т. С. Становление профессиональной идентичности педагога / Т. С. Березина // Педагогическое образование и наука. – 2008. – № 7. – С. 24 – 27.
2. Битянова Н. Р. Психология личностного роста : практическое пособие по проведению тренинга личностного роста психологов, педагогов, социальных работников / Н. Р. Битянова. – М. : Международная педагогическая академия, 1995. – 64 с.
3. Большаков В. Ю. Психотренинг. Социодинамика, игры, упражнения / В.Ю. Большаков. – СПб, 1994. – 316 с.
4. Гриневич Лілія. Один із найбільших викликів для інклюзивної освіти – навчити учителів та дітей жити в новій для себе реальності / Лілія Гриневич : [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://mon.gov.ua/usi-novivni/novini/2017/09/18/liliyagrinevich-odin-iz-najbilshix-viklikiv-dlya-inklyuzivnoyiosviti/.
5. Жирун О. А. Компетенції викладача в умовах формування професійної ідентичності [Електронний ресурс] / О. А. Жирун. – Режим доступу: www.novyn.kpi.ua/2009-3-1/06_Girun.pdf.
6. Закон України «Про освіту» від 05 вересня 2017 року : [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.
7. Концепція Нової української школи від 14 серпня 2017 року : [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://base.kristti.com.ua/?p=4998.
8. Максимчук Н. П. Ціннісні орієнтації та формування особистості майбутнього педагога / Н. П. Максимчук // Психологія: зб. н. пр.– Вип. І. – К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 1998. – С. 33 – 36.
9. Орлов В. Ф. Професійне становлення вчителя як предмет педагогічних досліджень / В. Ф. Орлов // Педагогіка і психологія : Вісник АПН України. – 2005. – № 1. – С. 42 – 51.
10. Положення про інклюзивно-ресурсний центр від 12 липня 2017 року : [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://old.mon.gov.ua/ua/aboutministry/normative/7892-
11. Райгородский Д. Я. Практическая психодиагностика. Методики и тесты. Учебное пособие / Д. Я. Райгородский. – М. : Изд-во «Бахрам», 2000. – С. 67 – 75.
12. Шнейдер Л. Б. Профессиональная идентичность: теория, эксперимент, тренинг / Л. Б. Шнейдер. – М. : Издательство Московского психолого-социального института; Воронеж : Издательство НПО «МОДЭК», 2004. – 600 с.
13. Шнейдер Л. Б. Тренинг профессиональной идентичности : руководство для преподавателей вузов и практикующих психологов / Л.Б. Шнейдер. – М. : Издательство Московского психолого-социального института; Воронеж : Издательство НПО «МОДЭК», 2004. – 208 с.
14. Штепа О.С. Тренінг «Актуалізація особистісної зрілості» / О.С. Штепа // Соціальна робота та практична психологія. – № 4. – 2005. – С. 22 – 36.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.