Viktoriia Synyshyna. Psychological Aspects of Occupational Self-Determination of Adolescent School Students.

// Наука і освіта.  2018.  №1. 157-167.


DOI:

Вікторія Синишина,
кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології,
Державний вищий навчальний заклад «Ужгородський національний університет»,
вул. Університетська, 14, м. Ужгород, Україна


ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОГО
САМОВИЗНАЧЕННЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ


АНОТАЦІЯ:

Вибір професії посідає значиме місце у процесі прийняття особистістю життєво важливих рішень, що викликає науковий інтерес до проблеми професійного самовизначення старшокласників. Вивчення особистого самовизначення є актуальним у контексті вирішення проблем мотивації та сфери потреб. Метою статті є виявлення психологічних особливостей професійного самовизначення старшокласників. В експерименті взяли участь 80 випускників школи. Було здійснено кореляційний аналіз з використанням коефіцієнта кореляції Спірмена за допомогою програмного забезпечення «Статистика 10», а також проведено перевірку гіпотези (існує взаємозв’язок між мотивами вибору професії та типами професійного самовизначення учнів старших класів) за критерієм Ст’юдента про значущість коефіцієнта кореляції. Для емпіричного дослідження було використано такі діагностичні методики: методика «Визначення професійних типів особистості Голланда», методика «Диференційовано-діагностичний опитувальник інтересів – ДДО (за Є. Клімовим)», методика «Карта інтересів» (за ред. Голомштока), методика «Мотиви вибору професії» (за Р. Овчаровою), методика «Мотив вибору» (Л. Верещагіною). За результатами виявлено, що інтелектуальний (обирають наукові професії, орієнтуються на вирішення інтелектуальних творчих завдань і володіють розвиненим невербальним і вербальним інтелектом) і артистичний типи (з оригінальністю мислень та неординарним поглядом на життя) властиві більшості респондентів; тип «людина − людина» властивий більшості респондентів, які обирають професії, пов’язані з спілкуванням; інтерес до педагогіки властивий більшості випускників; внутрішні соціально значимі мотиви (професії, що приносять задоволення) переважають у більшості респондентів у виборі майбутньої професії; мотив соціальної значимості праці переважає у виборі майбутньої професії; існує пряма кореляція між показниками реалістичного типу особистості та внутрішніми індивідуально значимими мотивами; існує пряма кореляція між показниками соціального типу особи та мотивом соціальної значимості праці; існує зворотна кореляція між звичайним типом особи та мотивом професійної майстерності; існує зворотна кореляція між соціальним типом особи та мотивом власної праці.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

 старшокласники, професійне самовизначення, мотивація вибору, типи професій, зовнішня мотивація, внутрішня мотивація, інтереси.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Абдалина Л.В. Психологические аспекты профессионального самоопределения учащихся / Л. В. Абдалина, Е. В. Гаврилова. – Воронеж: ВоГПУ, 2004. – 77 с.
2. Выготский Л. Психология развития человека / Л. Выготский. − М.: Изд-во «Смысл», Изд-во «Эскимо», 2006. − 1136 с.
3. Гончарова Н. О. Основи професійної орієнтації: навчальний посібник / Н. О. Гончарова / за ред. В. Ф. Моргуна. − Київ: Видавничий Дім «Слово», 2010. − 168 с.
4. Замфир К. Удовлетворенность трудом: мнение социолога / К. Замфир. – М.: Политиздат, 1983. – 142 с.
5. Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения / Е. А. Климов. − Ростов-на-Дону: Феникс, 1996. − 512 с.
6. Кокун О. М. Психологія професійного становлення сучасного фахівця: монографія / О. М. Кокун. − Київ: Інф.-ан. агенство, 2012. − 200 с.
7. Леонтьев А. Избранные психологические произведения. В 2-х томахю Том 2 / А. Леонтьев. − М.: Педагогика, 1983. − 405 с.
8. Максименко С. Д. Психологічна організація умов розвитку суб’єкта учіння / С. Д. Максименко. – К.: Просвіта, 1996. – 254 с.
9. Максименко С. Д. Структура та особистісні детермінанти професійної самореалізації суб’єкта / С. Д. Максименко, В. І. Осьодло // Проблеми сучасної психології: Збірник наукових праць Кам’янець Подільського національного університету ім. І.Огієнка, Інституту психології ім. Г.Костюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. – Вип. 8. – Кам’янець Подільський: Аксіома, 2010. – С.3-17.
10. Мачуська І.М. Основні чинники професійного самовизначення старшокласників / І.М.Мачуська // Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. – 2013. – Вип. 17 (1). – С. 474–482.
11. Мілорадова Н.Е. Проблема професіогенезу особистості фахівця у зарубіжних концепціях / Н. Е. Мілорадова // Право і безпека. – 2017. – № 2 (65). – С. 160–166.
12. Павлютенков Е. М. Формирование мотивов выбора профессии / Е. М. Павлютенков. − К.: Радянська школа., 1980. −144 с.
13. Пряжников Н. С. Профессиональное и личностное самоопределение. / Н. С. Пряжников. − М.: Институт практической психологии, 1996. − 256 с.
14. Рубинштейн С. Основы общей психологии / С. Рубинштейн // Составители, авторы комментариеф и предисловия А.Брушлинский, К.Абульканова- Славская. − СПб: Изд-во «Питер», 2000. − 309 с.
15. Шишкина Е. А. Особенности профессиональной ориентации выпускников школы: проблемы и решения / Е.А.Шишкина // Современная экономика: проблемы, тенденции, перспективы. − 2012. − №6 [Електронний ресурс]. − URL: http://www.mivlgu.ru/site_arch/ educational_activities/journal_ec/journal_arch/N6/shikina .pdf
16. Daws P. P. Occupational information and the self-defining process/ P.P.Daws // The Vocational Aspect of Education. – 1970. − Vol.22, №52. − 71-79.
17. Holland J. H. Adaptation in natural and artificial systems / J.H . Holland. − N.Y.: University of Michigan Press, 1975. − 183 p.
18. Korolenko A. Maturity of teenagers’ occupational preferences as a factor in their socialization / A. Korolenko, O. Kalachikova // Economic and Social Changes: Facts, Trends, Forecast. − 2016. − Vol. 6, № 48. − PP.143−161.
19. Mullis R. L. Stability of vocational interests among high school students / R. L. Mullis, A. K. Mullis, D. Gerwels // Adolescence. − 1998. − Vol. 33, № 131 Fall. − PP.699−707.
20. Roe A. The Psychology of Occupations / A. Roe. − New York, NY: John Wiley & Sons, 1956. − 340 p.
21. Super D. E. Career development: self concept theory / D. E. Super. − N. Y.: Harper & Row publ., 1963. − 362 p.

Марія Павлюк, Олена Шопша, Тетяна Ткачук. Психологічне благополуччя як передумова розвитку особистісної самостійності майбутнього фахівця.

// Наука і освіта.  2018.  №1. 149-156.


DOI:

Марія Павлюк,
кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології,
Олена Шопша,
кандидат психологічних наук, доцент, завідувач кафедри психології,
Тетяна Ткачук,
кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології
Міжрегіональна Академія Управління Персоналом,
вул. Фрометівська 2, м. Київ, Україна


ПСИХОЛОГІЧНЕ БЛАГОПОЛУЧЧЯ ЯК ПЕРЕДУМОВА РОЗВИТКУ
ОСОБИСТІСНОЇ САМОСТІЙНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ


АНОТАЦІЯ:

Актуальність дослідження визначається тим, що у сучасній вищій школі дедалі гостріше постає питання особистісної самостійності студентів, що визначає обсяг та якість засвоєних знань, а також рівень розвитку компетентностей. Мета статті полягає у визначенні рівня психологічного благополуччя залежно від курсу навчання у закладі вищої освіти, що виступає необхідною передумовою розвитку особистісної самостійності майбутнього фахівця. У статті розкрито розуміння феномена психологічного благополуччя у контексті розвитку особистісної самостійності. Визначено основні фактори та компоненти, які стосуються глибинних психологічних механізмів, що визначають рівень самостійності майбутнього фахівця, серед яких ключовими є автономність, управління середовищем, характер відносин. Емпіричне дослідження проводилось за допомогою методики К. Ріфф «Шкали психологічного благополуччя» в адаптації С. Карсканової. Результати емпіричного дослідження показали, що серед чинників психологічного благополуччя лише «Автономія» має виразну вікову динаміку. При переході від третього до п’ятого курсу значимо зменшуються її показники. Кількість студентів із низьким рівнем прояву «автономії» збільшується із курсом навчання, кількість тих, хто має середні показники – коливається, а кількість високоавтономних – статистично значимо не змінюється. Серед факторів психологічного благополуччя найвищі показники мають фактори «Особистісне зростання» і «Цілі у житті», а найнижчі – «Управління середовищем» і «Автономія». Актуалізовано необхідність розробки спец-курсу «Психологія розвитку самостійності майбутнього фахівця», у рамках якого будуть ураховуватися отримані результати емпіричного дослідження, зокрема досвід суб’єктної активності, досвід міжособистісної взаємодії майбутнього майбутнього фахівця, умови сучасного освітнього середовища.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

психологічне благополуччя, самостійність, особистість, майбутні фахівці, автономія, позитивні відносини з оточуючими.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Арнтц А. Якоб Г. Практическое руководство по схематерапии. Методы работы с дисфункциональными режимами при личностных расстройствах // А. Арнтц Г. Якоб / Перевод с англ. Е. Плотниковой; под. научной редакцией А.В. Черникова – М.: Научный мир, 2016. – 320 с.
2. Бандура А. Теория социального научения / А. Бандура – СПб. : Евразия, 2000. – 320 с .
3. Єрмолаєва Є.С. Параметри психологічного благополуччя студентів / Є.С. Єрмолаєва // Науковий вісник Херсонського державного університету. Психологічні науки. – Випуск 4. – Том 2. – 2017. – С. 36 – 40.
4. Карсканова С. В. Опитувальник «Шкали психологічного благополуччя» К. Ріфф: процес та результати адаптації / С. В. Карсканова // Практична психологія та соціальна робота. – 2011. – № 1. – С. 1– 10.
5. Осницкий, А. К. Психология самостоятельности: Методы исслед. и диагностики / А. К. Осницкий. / Под ред. М. К. Кабардова. – М.: Нальчик: ЭльФа, 1996 .— 125 с.
6. Розроблення освітніх програм. Методичні рекомендації / Авт.: В.М. Захарченко, В.І. Луговий, Ю.М. Рашкевич, Ж.В. Таланова / За ред. В.Г. Кременя. – К. : ДП «НВЦ «Пріоритети», 2014. – 120 с.
7. Савенков А. И. Психология детской одаренности : учебник для бакалаврата и магистратуры / А. И. Савенков. – 2-е изд., испр. и доп. – М. : Издательство Юрайт, 2016. – 440 с.
8. Циринг. Д. А. Самостоятельность и беспомощность у студентов высших учебных заведений / Д. А. Циринг // Высш. образование сегодня. – 2008. – № 6. – С. 48 – 50.
9. Харченко А. С. Особливості психологічного благополуччя студентів з різним типом спрямованості / А. С. Харченко Н. О. Гончарова // Психологія і особистість. – 2017. – №2 (12). – С. 186 – 194.
10. Deci E. L. A motivational approach to self : Integration in personality / E. L. Deci, R. M. Ryan // Nebraska Symposium on Motivation : Vol. 38. Perspectives on motivation / [ed. R. Dienstbier]. – Lincoln : University of Nebraska Press, 1991. –Р. 237 – 288. 24.
11. Harré R. The ethogenic approach: Theory and practice. / R. Harré — In: L. Berkowitz (ed.) Advances in experimental social psychology. L.: Academic Press, 1977, v. 10, p. 284—314Science. – 1995. – 4. – P. 99- 104.
12. Waterman A.S., Schwartz S.J., Conti R. The Implications of Two Conceptions of Happiness (Hedonic Enjoyment and Eudaimonia) for the Understanding of Intrinsic Motivation // Journal of Happiness Studies. Vol. 9. № 1. – P. 41-79.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.