Демченко І. І., Рокосовик Н. В., Сулим В. Т. Психолого-педагогічна діагностика інклюзивної компетентності майбутніх фахівців педагогічного профілю.

// Наука і освіта.  2017.  №8. 141-149.


DOI:

Ірина Іванівна Демченко,
доктор педагогічних наук, професор кафедри спеціальної освіти,
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини,
вул. Садова 28-А, м. Умань, Черкаська обл., Україна,
Наталія Василівна Рокосовик,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри іноземної філології та перекладу,
ВНЗ Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна»,
вул. Львівська, 23, м. Київ, Україна,
Володимир Трохимович Сулим,
кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри міжкультурної комунікації та перекладу,
Львівський національний університет імені Івана Франка,
вул. Університетська, 1, м. Львів, Україна


ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА ДІАГНОСТИКА ІНКЛЮЗИВНОЇ
КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОФІЛЮ


АНОТАЦІЯ:

У статті розв’язується актуальна проблема психолого-педагогічної діагностики інклюзивної компетентності студентів вищих навчальних закладів. Аналіз наукових джерел дав змогу висунути припущення про те, що сутнісне і структурне розуміння поняття «інклюзивна компетентність педагога» більше стосується категорії готовності до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти, до якої воно належить як окремий складник інтегральної цілісності. Саме через це в одних випадках пропонується більше враховувати критерії та показники, що стосуються функціонального, а в інших – особистісного підходів. За таких умов окремі науковці обмежуються когнітивно-діяльнісною парадигмою освіти або аргументують її поліпрофільний напрям на засадах інтеграції, через що нівелюється специфіка професійної підготовки фахівців різних спеціальностей, у тому числі й учителя початкових класів. Усе це накладає свій відбиток на розроблення надто однобокої, вузької чи надмірно розширеної методики психолого-педагогічної діагностики інклюзивної компетентності майбутніх педагогів. Мета дослідження – розкрити результати психолого-педагогічної діагностики інклюзивної компетентності студентів на прикладі майбутніх учителів початкових класів. Визначено перцептивно-інтелектуальний, інформаційно-когнітивний, змістово-процесуальний критерії та відповідні їм показники інклюзивної компетентності майбутнього вчителя початкових класів. На основі цього розроблено методичний інструментарій, за яким проведено психолого-педагогічну діагностику сформованості цієї професійної якості в студентів. Це уможливило їх чітку кількісну диференціацію за високим, середнім і низьким рівнями інклюзивної компетентності із конкретними характеристиками якісних вимірів, що відкриває перспективи для розроблення відповідних ефективних заходів щодо підвищення якості професійної підготовки майбутнього педагога до роботи в умовах інклюзивної освіти у початковій школі.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

інклюзивна компетентність, майбутні вчителі початкових класів, психолого-педагогічна діагностика, методичний інструментарій, критерії, показники, рівні.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Бовкуш К. П. Основні засади формування інклюзивної компетентності педагога / К. П. Бовкуш // Молодий вчений. – №7(10). – липень, 2014. – C. 158- 160.
2. Бойчук Ю. Д. Інклюзивна компетентність майбутнього вчителя основ здоров’я : моногр. / Ю. Д. Бойчук, О. С. Бородіна, О. М. Микитюк. – Х.: Іванченко, 2015. – 140 с.
3. Демченко І. І. Готовність учителя початкових класів до роботи в умовах інклюзивної освіти : структура та діагностика : навч.-метод. посібн. / Ірина Іванівна Демченко. [Електронний ресурс] – Умань: Видавець «СочінськийМ. М.», 2014. – 160 с. Режим доступу: http://dspace.udpu.org.ua:8080/jspui/bitstream.
4. Косарєва Г. М. Основи формування інклюзивної компетентності майбутніх вихователів дошкільних закладів [Електронний ресурс] / Г. М. Косарєва. – Режим доступу: : http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppn_2014_65_65.
5. Мартинчук О. В. Сучасні вимоги до професійної діяльності вчителя початкової школи в умовах інклюзивного навчання [Електронний ресурс] / О. В. Мартинчук. – Режим доступу: http://www.psyh.kiev.ua.
6. П’ятакова Т. Розвиток інклюзивної компетентності вчителя : швейцарський досвід [Електронний ресурс] / Тетяна П’ятакова. – Режим доступу: http://library.udpu.org.ua.
7. Хафизуллина И. Н. Формирование инклюзивной компетентности будущих учителей в процессе профессиональной подготовки : дис. ... канд. пед. наук, спец. : 13.00.08 / Ильмира Наильевна Хафизуллина. – Астрахань, 2008. – 213 с.
8. Хозраткулова І. А. Проблеми впровадження інклюзивного та інтегрованого навчання у загальноосвітніх навчальних закладах / І. А. Хозраткулова // Науковий вісник Миколаївського державного університету ім. В. О. Сухомлинського : Зб. наук. праць. Серія «Психологічні науки». – Т.2. – Вип. 5. – Миколаїв : МДУ ім. В.О.Сухомлинського, 2010. – С. 279- 284.
9. Чайковський М. Є. Теорія і практика соціально-педагогічної роботи з молоддю з особливими потребами в умовах інклюзивного освітнього простору : дис. … д-ра пед. наук, спец. : 13.00.05 / Михайло Євгенович Чайковський спеціальність. – Старобільськ, 2016. – 570 с.
10. Avramidis E. Student teachers' attitudes towards the inclusion of children with special educational needs in the ordinary school / E. Avramidis, P. Bayliss, R. Burden // Teaching and Teacher Education. – 2000. – № 16 (3). – P. 27-93.
11. Barton L. Inclusive education and teacher education : A basis for hope or a discourse of delusion? / L. Barton. – Brussels, 2003. – 112 p.
12. Bauman Z. Globalization : The Human Consequences European Perspectives : A Series in Social Thought and Cultural Criticism European perspectives / Zygmunt Bauman. – New York : Columbia University Press, 1998. – 136 p.
13. Booth T. Developing inclusive teacher education [Electronic resource] / T. Booth, K. Nes, M. Stromstad. – URL : https://books.google.com.ua/books.

Мельнік А. О., Черній В. П. Формування мотивації до навчальної діяльності майбутніх учителів фізичної культури.

// Наука і освіта.  2017.  №8. 150-156.


DOI:

Анастасія Олександрівна Мельнік,
кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри теорії і методики фізичного виховання,
Валентина Петрівна Черній,
кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри теорії і методики фізичного виховання,
Центральноукраїнський педагогічний університет імені Володимира Винниченка,
вул. Шевченка 1, м. Кропивницький, Україна


ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЇ ДО НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглядається проблема формування мотивації до навчання майбутніх учителів фізичної культури засобами інноваційних технологій як однієї з необхідних педагогічних умов професійної підготовки спеціалістів галузі фізичного виховання і спорту. Визначено актуальність проблеми впровадження інноваційних технологій в освітній процес факультетів фізичного виховання. Організація інноваційного навчання передбачала моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, функціональної музики в процесі вивчення циклу дисциплін професійної і практичної підготовки. З’ясовано, що концептуальною стратегією формування готовності майбутніх учителів до професійної діяльності є підвищення мотивації студентів до навчання, яка формувалася поетапно. Перший етап характеризується усвідомленням спонукання, яке полягало в розумінні його предметного змісту, способів дії та результату. Другий етап передбачає прийняття мотиву. Усвідомлене спонукання перетворюється на особистісний мотив, запропоновані засоби внутрішньо прийняті студентами, тобто співвіднесені з ієрархією особистісних пізнавальних цінностей. Третій етап пов’язаний з реалізацією мотиву, на якому його спонукальна функція поєднувалася з функцією задоволення потреби. На четвертому етапі мотив закріплювався в характері студента, перетворювався на властивість особистості, тобто на потенційні спонукання. Кінцевим етапом в розвитку мотивів була актуалізація потенційних спонукань, тобто відповідний вияв їх як рис особистості в умовах внутрішньої або зовнішньої необхідності. З метою впровадження в навчальний процес обраних експериментальних засобів навчання було попередньо з’ясовано стан викладання і бажання відвідування студентами факультету фізичного виховання занять з циклу фахових дисциплін. Застосування інноваційних технологій дозволило встановити певні вимоги до організації і проведення практичних занять. Структура таких занять передбачає дидактичну мотивацію, оголошення теми та очікуваних навчальних результатів, надання необхідної інформації, застосування новітніх засобів, підведення підсумків, оцінювання результатів академічної діяльності. Доведено, що методика викладання фахових дисциплін з використанням ігрових технологій та функціональної музики сприяє формуванню у студентів професійно-орієнтованих цінностей, навичок і вмінь необхідних для майбутньої професійної діяльності.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

мотивація, освітній процес, інновації, студент, ігрові технології, функціональна музика.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Андреев В.И. Диалектика воспитания и самовоспитания творческой личности / В.И. Андреев. – Казань, 1988. – 228 с.
2. Баханов К.О. Інноваційні системи, технології та моделі навчання історії в школі / К.О. Баханов – Запоріжжя: Просвіта, 2000. – 160 с.
3. Бондар В.І. Філософія стандартизації змісту професійної освіти вчителя початкової школи в умовах двоциклової підготовки у ВНЗ / В.І. Бондар // Початкова школа. – 2012. – № 12. – С. 2-3.
4. Демінський О.У. Дидактичні основи оптимізації спортивного тренування: монографія / О.У. Демінський. – К.: 2001. – 238 с.
5. Ильин Е.П. Мотивация и мотивы / Е.П. Ильин. – Санкт-Петербург, 2000. –512 с.
6. Коджаспиров Ю.Г. Функциональная музыка в подготовке спортсменов / Ю.Г. Коджаспиров – М.: Физкультура и спорт, 1987. – 64 с.
7. Мельнік А.О. Формування готовності майбутніх учителів фізичної культури до позакласної роботи у початковій школі: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 / Анастасія Олександрівна Мельнік. – Кіровоград, 2015. – 252 с.
8. Основи професійного становлення особистості сучасного вчителя. Навчальний посібник/ В.В. Радул, В.О. Кравцов, І.М. Михайліченко. – Кіровоград: : Імекс – ЛТД, 2007. – 252 с.
9. Торбенко І.О. Методичні рекомендації щодо формування соціально-професійної позиції майбутніх фахівців юридичних спеціальностей / І.О. Торбенко. – Кіровоград: Імекс – ЛТД, 2013. – 40 с.

Balalaieva O. Yu., Vakulyk I. I. Technique of Using E-Textbooks For Teaching Latin To Students of Agricultural Higher Educational Institutions.

// Наука і освіта.  2017.  №8. 157-164.


DOI:

Олена Юріївна Балалаєва,
кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри української та класичних мов,
Ірина Іванівна Вакулик,
кандидат філологічних наук, доцент кафедри української та класичних мов,
Національний університет біоресурсів і природокористування України,
вул. Героїв Oборони, 15, м. Київ, Україна


МЕТОДИКА ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕКТРОННОГО ПОСІБНИКА
У НАВЧАННІ ЛАТИНСЬКОЇ МОВИ СТУДЕНТІВ АГРАРНИХ ВНЗ


АНОТАЦІЯ:

Метою дослідження є опис основних компонентів методики використання електронного посібника у навчанні латинської мови студентів аграрних ВНЗ та оприлюднення результатів експериментальної перевірки її ефективності. На основі положень системного, компетентнісного, діяльнісного, особистісно-орієнтованого та технологічного підходів, лінгвопрофесійних і методичних принципів навчання класичних мов, принципу комплексного використання традиційних і комп’ютерно зорієнтованих засобів, методів навчання і форм організації освітнього процесу розроблено модель використання електронного посібника у навчанні латинської мови студентів аграрних ВНЗ, що складається з цільового, змістового, технологічного і оцінювально-результативного блоків. Експериментальною базою дослідження слугував Національний університет біоресурсів і природокористування України (м. Київ) та Полтавська державна аграрна академія (м. Полтава). Загалом до участі у проведенні експериментальної роботи було залучено 352 студенти, які продемонстрували неоднорідні показники в мотиваційній, когнітивній і діяльнісній сферах. Відтак для з’ясування ефективності методики навчання латини за допомогою електронного посібника за вказаними критеріями визначено три рівні (низький, середній, високий). Гіпотеза дослідження полягала в тому, що організація процесу навчання на основі методики використання електронного посібника, спроектованого за розробленою моделлю, сприяє підвищенню ефективності навчання латинської мови студентів аграрних ВНЗ. За результатами статистичного аналізу було виявлено, що середній бал в експериментальній групі на 0,51 вище, ніж в контрольній (достовірність підтверджено статистичним аналізом за критерієм Стьюдента). Під час експериментального дослідження з’ясовано, що в цілому швидкість виконання тестових завдань в експериментальній групі на 7,8% вища, ніж у контрольній (достовірність підтверджено статистичним аналізом за критерієм χ 2Пірсона). Порівняльний аналіз динаміки спрямованості навчальної мотивації засвідчив, що різниця у прирості кількості студентів, в яких переважають внутрішні мотиви вивчення латини, склала 10,4% на користь експериментального масиву. Експериментальна перевірка засвідчила перевагу ефективності навчання латини за запропонованою методикою порівняно із традиційною за мотиваційним, когнітивним і діяльнісним критеріями.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

модель, електронний посібник, проектування, латинська мова, експеримент.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Балалаєва О. Ю. Проектування електронних посібників з латинської мови для вищих аграрних навчальних закладів: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.10 / О. Ю. Балалаєва. – К., 2016. – 269 с.
2. Балалаєва О. Ю. Діагностика наявності потреби у використанні електронних засобів навчання латини студентами-ветеринарами / О. Ю. Балалаєва // Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія «Педагогіка. Психологія. Філософія». – К. : Міленіум, 2015. – Вип. 208. – Ч. 1. – С. 8–14.
3. Балалаєва О. Ю. Навчання граматики латинської мови студентів-ветеринарів за допомогою електронного посібника / О. Ю. Балалаєва // Science Rise. – 2015. – Т. 9, №1 (14). – С. 74-78.
4. Балалаєва О. Ю.Elementa Linguae Latinae. Латинсько-український словник ветеринарно- медичних термінів : навч.-метод. посібник [Електронний ресурс] / О. Ю. Балалаєва. – К. : НУБіП, 2014. – 1 електрон. опт. диск (CD-ROM); 12 см. – Систем. вимоги : Pentium; 32 MbRAM; Windows 98SE/2000/XP/7.
5. Беспалько В. П. Теория учебника : дидактический аспект / В. П. Беспалько. – М. : Педагогика, 1988. –160 с.
6. Вакулик И. И. Психологические принципы изучения языка как основа прочных знаний / И. И. Вакулик // Перспективы развития высшей школы : материалы IV Международной науч.-метод. конф. / редкол. : В.К. Пестис [и др.]. – Гродно : ГГАУ, 2011. – C. 15-17.
7. Вакулик І .І Про роль мотивації у сучасному комунікативному просторі / І .І Вакулик // Розвиток сучасної освіти: теорія, практика, інновації: зб. матеріалів міжнар. наук.-практ. конф., Київ, 23-24 лютого 2017 р. – К. : Міленіум, 2017. – С. 63-64.
8. Вакулик І. І. Роль інформаційних технологій навчання у сучасному науково-педагогічному просторі / І. І. Вакулик // Розвиток сучасної освіти: теорія, практика, інновації: зб. матеріалів міжнар. наук.-практ. конф., Київ, 23-24 лютого 2016 р. – К. : Міленіум, 2016. – С. 252-253.
9. Goodhew D. Using ICT in Classics / D. Goodhew // The Teaching of Classics, ed. Morwood J. – Cambridge : CUP, 2003. – P. 139-145.
10. Нunt S. The development of Teaching and Learning through the Use of ICT in the Latin Classroom / S. Hunt // Journal of Classics Teaching. – 2013. – №28. – P. 24- 28.
11. Landi L. Technology is culture: a new opportunity for teaching and learning Latin / L. Landi // Meeting the Challenge : International Perspectives on the Teaching of Latin. Edited by Bob Lister. – Cambridge : CUP, 2008. – P. 121-134.
12. Moss J. Computer-Assisted Learningin Second-Year Latin [Електронний ресурс] / J. Moss // Teaching Classical languages : an Online Journal of the Classical Association of the Middle West and South. – 2013. – Vol. 4, Issue 2. – P. 85. – Availableat : http: // tcl.camws.org/sites/default/files/TCL%20Spring%202013_0. pdf.
13. Reinhard А. Social networking in Latin class: A How-To Guide / A. Reinhard // Teaching Classical languages : an Online Journal of the Classical Association of the Middle West and South. – 2009. – Vol. 1, Issue 1. – P. 4-29. – Available ,at : http://tcl.camws.org/sites/default/files/TCL_I_i_4- 29_Reinhard.pdf.
14. Vakulyk I. Factors of linguistic and speech competence formation / I. Vakulyk // Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія «Філологічні науки» / Редкол. : С. М. Ніколаєнко, (відп. ред) та ін. – К. : Міленіум, 2016. – Вип. 248. – C. 52-56.
15. Vakulyk I. Working on terminology and professional vocabulary / I. Vakulyk // Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія «Філологічні науки» / Редкол.: С. М. Ніколаєнко, (відп. ред) та ін. – К. : Міленіум, 2016. – Вип. 245. – C. 303-307.

шаблон-укр

// Наука і освіта.  2017.  №8. 1.


DOI:

Тетяна Анатоліївна Кокнова,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри романо-германської філології,
ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка»,
1, площа Гоголя, Старобільськ, Україна


ІМ


АНОТАЦІЯ:

П


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

ей.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

207 с

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.