Varetska O. V. Personal and Professional Component of Primary School Teachers’ Social Competence: its Development in Postgraduate Education.
// Наука і освіта. – 2017. – №8. – 104-115.
DOI:
Олена Володимирівна Варецька,
доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри початкової освіти,
Комунальний заклад «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти»,
Запорізької обласної ради, в. Незалежної України, 57-А, м. Запоріжжя, Україна
ОСОБИСТІСНО-ПРОФЕСІЙНИЙ КОМПОНЕНТ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
ВЧИТЕЛІЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ: РЕЗУЛЬТАТИ РОЗВИТКУ У ПІСЛЯДИПЛОМНІЙ ОСВІТІ
АНОТАЦІЯ:
Актуальність проблеми зумовлена соціально-економічними викликами, євроінтеграційними змінами, зростанням ролі особистості в суспільних процесах, її соціально-професійних якостей і здібностей на тлі перманентних реформувань освіти, зокрема й початкової, недостатньої орієнтованості програм підготовки майбутніх вчителів початкової школи у вищих навчальних закладах на формування соціальної компетентності, суттєвого переважання кількості працюючих учителів, які увійшли у стадію професійного розвитку «збереження» і «зниження», й відповідно, необхідністю постійної перепідготовки й підвищення їхньої кваліфікації. Метою статті є висвітлення результатів розвитку одного із шести компонентів соціальної компетентності вчителя початкової школи – особистісно-професійного у післядипломному освітньому процесі, доведенні широких можливостей цієї системи щодо створення відповідних сприятливих умов. Для досягнення поставленої мети використано такі методи: педагогічне спостереження, педагогічний експеримент для визначення вихідного та кінцевого рівнів розвитку соціальної компетентності учителів початкової школи з метою вирішення проблеми, зняття суперечностей; анкетування щодо предмету дослідження й одержання інформації про фактичний стан справ; тестування – для з’ясування рівня соціально-психологічних і соціально-педагогічних знань учителя, а також їхньої відповідності певним нормам шляхом аналізу способів виконання низки спеціальних стандартизованих завдань; самоаналіз та самооцінка учителем власних соціально-професійних здібностей, соціально-педагогічної та соціально-технологічної готовності до підвищення рівня соціальної компетентності в післядипломному процесі; експертна оцінка для об’єктивного оцінювання й характеристики явища, яке вивчається; метод моделювання – для розроблення структурно-функціональної моделі, за допомогою якої уточнювали сутність і характеристики досліджуваного процесу; математичні й статистичні методи для опрацювання фактичного матеріалу дослідження й оцінювання його результатів, доповнення якісних результатів науково-дослідної роботи кількісними. Описано деякі із заходів щодо підвищення ефективності розвитку соціальної компетентності у комплексному пролонгованому процесі упродовж п’яти років у формальній, неформальні та інформальній освіті. Виявлено нерівномірність розвитку різних компонентів, позитивну динаміку вихідних і кінцевих результатів за рівнями розвиненості особистісно-професійного компонента соціальної компетентності в учасників експериментальної групи у порівнянні з контрольною. Зіставлення середньоарифметичних величин узагальнених результатів цих груп засвідчує про їх суттєві відмінності і вказує на істотні зрушення, які відбулися за час проведення формувального етапу педагогічного експерименту, доводить можливості післядипломної освіти щодо створення відповідних умов для такого розвитку.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
соціальна компетентність, учитель початкової школи, післядипломна педагогічна освіта, особистісно-професійний компонент, результати розвитку.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Гончаренко С. У. Український педагогічний енциклопедичний словник / С. У. Гончаренко. – 2-ге вид., доп. і випр. – Рівне : Волинські обереги, 2011. – 552 с.
2. Докторович М. О. Соціальна компетентність як наукова проблема / М. О. Докторович // Психологія і суспільство. – 2009. – № 3. – С. 144-147.
3. Кремень В.Г. Переходячи до дванадцятирічки, необхідно суттєво змінити нашу школу / В.Г. Кремень // Освіта України, 2016. – №4.
4. Кудин В. А. Образование в судьбах народов (Дидактика нового времени) / В.А. Кудин. – Киев: ПП «ЭКМО», 2006. – 192 с.
5. Луговий В. І. Теоретико-методологічні засади залежності методів ізасобів оцінювання від змісту компетентностей / В. І. Луговий // Концептуально-методологічні основи проектування методів ізасобів діагностики освітніх результатів у вищих навчальних закладах : монографія / за заг. ред. В. І. Лугового, О. Г. Ярошенко. – Київ : Педагогічна думка, 2014. – С. 7-15.
6. Митина Л. М. Профессиональная деятельность и здоровье педагога / Л. М. Митина. – М.: Академия, 2005. – 368 с.
7. Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи: [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/uasch-2016/konczepcziya.html (in Ukrainian)
8. Освіта і наука в інноваційному розвитку сучасної Європи [Електронний ресурс] : Аналітична доповідь // C. І. Здіорук, М. М. Карпенко, І. В. Богачевська, С. О. Зубченко, А. Ю. Іщенко, В. С. Лозовий. – Київ : НІСД, 2013. – Режим доступу : http://www.euroosvita.net/prog/data/attach/2987/ nauka_osv.pdf
9. Платонов Ю. П. Социальные роли и социальные статусы [Электронный ресурс] / Ю. П. Платонов. – Режим доступа: http://www.- elitarium.ru/- 2007/03/23/socialnye_statusy_i_socialnye_roli.html.
10. Рогов Е. И. Учитель как объект психологического исследования: пособ. для шк. психологов по работе с учителем и пед. кол. / Е. И. Рогов. – М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 1998. – 496 с.
11. Савченко О.Я. Якість початкової освіти: сутність і чинники впливу / О.Я. Савченко // Науковий вісник МДУ імені В.О. Сухомлинського. – Вип. 1 (33) «Педагогічні науки». – С.9-15 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://m#du.edu.ua/spaw2/uploads/files/4_8.pdf
12. Стань тренером для всех и во всем / Дж. Порше, Дж. Нидерер. – Ростов н/Д : Феникс, 2005. – 96 с.
13. Сухомлинский В. А. Избранные произведения : в 5 т. / В. А. Сухомлинский. – Київ : Рад. школа, 1979. – Т. 1. – 686 с.
14. Хобзей П. Якість освіти у школі залежить від учителя, змісту та навчального середовища / П. Хобзей // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/usi-novivni/novini/2015/11/10/pavloxobzej-yakist-osviti-v-shkoli-zalezhi/
15. Frager R., Fadiman J. Glossary of «personality & personal growth» [Електронний ресурс] / R. Frager, J. Fadiman. – Режим доступу : http:// vocabulary.ru/dictionary/36.
16. Kolb D. A. Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs / D. A. Kolb. – N.J. : PrenticeHall, Inc., 1984.
17. Linton R. The study of a man : An Introduction. Paperback / R. Linton // Prentice Hall. –1936. – Jan 1.
18. Super D. E. et al. Vocational Development: A Framework of Research. – N.Y., 1957. – 391 р.