Nikitchenko L. O. Forming Professional Competence in The Process of Teaching Biology Students.

// Наука і освіта.  2017.  №8. 78-82.


DOI:

Лілія Олександрівна Нікітченко,
кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри біології,
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського,
вул. Острозького, 32, м. Вінниця, Україна


ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У
ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ


АНОТАЦІЯ:

Розвиток суспільства ставить перед вищою освітою нові вимоги до підготовки випускників педагогічних закладів. На сьогоднішній день особлива увага приділяється формуванню професійної компетентності. Науковці розглядають професійну компетентність як сукупність знань, умінь, навичок, які потрібні для успішного виконання функцій навчання, виховання, гармонійного розвитку особистості. Мета статті полягає у визначені, теоретичному обґрунтуванні та експериментальній перевірці педагогічних умов формування професійної компетентності майбутніх учителів біології у процесі підготовки. На основі результатів проведеної експериментальної роботи було визначено умови успішного формування професійної компетентності майбутніх вчителів біології в процесі підготовки: забезпечення поєднання теоретичного матеріалу з практичною діяльністю в процесі професійної підготовки майбутніх учителів біології; активізація самостійної пізнавально-дослідницької діяльності студентів; надання цілям професійної підготовки в процесі навчання особистісного смислу. Під час дослідження було використано такі методи: теоретичні, емпіричні, статистичні методи математичної обробки наукових даних. Результати дослідження засвідчили, що цілеспрямоване застосування у навчальному процесі запропонованих педагогічних умов якісно змінює процес навчання, підвищує ефективність формування професійної компетентності майбутніх учителів біології. Краща результативність формування професійної компетентності майбутніх учителів біології в експериментальній групі підтверджується динамікою середніх показників.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

професійна компетентність, структура компетентності, професійна підготовка, педагогічні умови, майбутній учитель біології.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Куцак Л. В. Дефініція поняття «компетентність» та «компетенція» у наукових дослідженнях / Л. В. Куцак // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : зб. Наук. Пр. ; редкол. : І. А. Зязюн (голова) та ін. – Київ-Вінниця : ТОВ фірма «Планер», 2010. – [вип. 26]. – С. 344-348.
2. Пелагейченко В. Ключові компоненти компетентності вчителя / В. Пелагейченко // Відкритий урок: розробки, технології, досвід. – 2009. – № 2. – С. 55-59.
3. Статистика : підручник / [С. С. Герасименко, А. В. Головач, А. М. Єріна та ін.] ; за ред. Д-ра екон. Наук С. С. Герасименко. ‒ К. : КНЕУ, 2000. ‒ 497 с.
4. Пометун О. І. Теорія та практика послідовної реалізації компетентнісного підходу в досвіді зарубіжних країн / О. І. Пометун // Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи : бібліотека з освітньої політики ; під заг. Ред. О. В. Овчарук.‒ К. : «К.І.С.», 2004. ‒ С. 16-26.
5. Stoof Angela. What is a competency? Constructivist approach as a way out of the confusion [Електронний ресурс] / Angela Stoof, Rob L. Martens, Jeroen J. G. Van Merrienboer. ‒ Режим доступу : ‒ http://www.hr-portal.ru/ node/348.
6. Short E. C. Gleanings and possibilities. In E. C. Short (Ed. ), Competence: inquiries into its meaning and acquisition in educational settings. ‒Lanham : University Press of America, 1984. ‒ Р. 161-180.
7. Wharfe L. A new approach to teacher training / L. Wharfe // Higher Education News. ‒ 1991. ‒ № 13. ‒ Р. 10-12.

Naumkina S. M., Blikhar M. M. Revisiting The Issue of Future Teachers’ Political Culture Formation.

// Наука і освіта.  2017.  №8. 83-86.


DOI:

Світлана Михайлівна Наумкіна,
доктор політичних наук, професор,
завідувач кафедри політичних наук і права,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
Марія Миронівна Бліхар,
кандидат економічних наук, доцент кафедри конституційного та міжнародного права,
Національний університет «Львівська політехніка»,
вул. С. Бандери, 12, м. Львів, Україна


ДО ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ПОЛІТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ


АНОТАЦІЯ:

Актуальність дослідження зумовлена соціально-політичними змінами, що відбуваються сьогодні в нашій країні. Зважаючи на це, важливим завданням вищої школи постає формування особистості майбутніх фахівців, які не лише мають високий рівень професіоналізму, а й сформовану активну громадянську позицію, політичну культуру. Необхідність формування політичної культури, громадянської позиції особливо стосується студентів вищих педагогічних навчальних закладів, оскільки саме їм належить провідна роль у формуванні майбутніх громадян України, вихованні в них національної самосвідомості, громадянської культури, патріотизму, толерантності тощо. Метою дослідження є визначення сутності проблеми формування політичної культури і місця навчальної дисципліни «Політологія» в її формуванні, дослідження стану сформованості політичної культури майбутніх учителів. Для досягнення зазначеної мети використано загальнонаукові методи теоретичного рівня: аналіз наукової літератури, узагальнення одержаної інформації, а також методи емпіричного рівня: цілеспрямоване спостерігання, бесіди, анкетування тощо. Висвітлено підходи сучасних науковців до визначення сутності політичної культури майбутніх учителів і шляхів її формування у процесі професійної підготовки у вищому педагогічному навчальному закладі. Політична культура є важливою складовою професійної культури майбутніх учителів, що характеризується їхніми досягненнями в засвоєнні політичних знань, умінь, норм і традицій суспільно-політичної діяльності, які дозволяють регулювати свої політичні дії, поведінку і виступають основою готовності здійснювати громадянське виховання підростаючого покоління. Результати анкетування виявили досить поверхові знання студентів щодо державного устрою України й переважно пасивне ставлення до політичних подій, які відбуваються сьогодні в державі, що свідчить про необхідність формування їхньої політичної культури. Провідну роль у формуванні політичної культури майбутніх учителів відіграє навчальна дисципліна «Політологія», яка допомагає розібратись у сутності політичних поглядів, течій, партій, а також залучення студентів до позааудиторої роботи політичного спрямування.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

 майбутні вчителі, політична культура, політична зрілість, політична свідомість, політична компетентність.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 1.Внукова О. П. Формування політичної культури майбутніх педагогів професійно-технічних навчальних закладів як педагогічна проблема / О. П. Внукова // Педагогіка і психологія професійної освіти. – 2003. – № 1. – С. 59-69.
2.Грицай С. М. Формування політичної культури майбутнього вчителя в навчально-виховному процесі вищого педагогічного навчального закладу : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / С. М. Грицай. – Харків, 2009. – 22 с.
3.Кривошеїн В. Політична культура // Навчальний енциклопедичний словник-довідник з політології / За наук. ред. Н. М. Хоми. – Львів: Новий Світ–2000, 2014. – 779 с.
4.The Civic Culture: Political Attitudes and Democracy in Five Nations. By Gabriel A. Almond and Sidney Verba. – Princeton, New Jersey : Princeton University Press, 1963. – 562 p.
5.Kidwell K. S. Politics, Performativity, Autopoiesis: Toward a Discourse Systems Theory of Political Culture / K. S. Kidwell // Cultural Studies. – Critical Methodologies. – 2009. – № 9. – Р. 533-558.

Davydova I. V. Does Practical Component Of Educational Process Improve Professional Competence of Future Lawyers?

// Наука і освіта.  2017.  №8. 87-93.


DOI:

Ірина Віталіївна Давидова,
кандидат юридичних наук, доцент кафедри цивільного права,
Національний університет «Одеська юридична академія»,
вул. Фонтанська дорога, 23, м. Одеса, Україна


ЯК ПРАКТИЧНА СКЛАДОВА НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ
ПІДВИЩУЄ ПРОФЕСІЙНУ КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНІХ ЮРИСТІВ?


АНОТАЦІЯ:

Статтю присвячено дослідженню застосування інноваційних методів в організації навчального процесу студентів, а саме: ролі та місця практичної складової у формуванні професійної компетентності майбутніх юристів. За результатами дослідження встановлено, що навчальні програми необхідно орієнтувати на більш широкі професійні компетенції (функції) майбутніх юристів – гносеологічні, комунікативні, функціональні, особистісні, які відіграють головну формуючу роль в аспекті набуття студентами професійних навичок та становленні відповідної (професійної) компетентності. Підкреслено цінність практичної складової під час навчального процесу, яка полягає в тому, що з’являється можливість використовувати навчальний час для групових занять, де студенти можуть обговорити зміст лекції, перевірити свої знання і взаємодіяти один з одним в практичній діяльності. Представлено успішні приклади використання практичної складової у навчальному процесі для формування професійної компетентності у майбутніх юристів, що дозволяє більш продуктивно засвоювати та застосовувати знання, отримані під час лекцій, семінарів. Побудовано експериментальний варіант навчального процесу з широким впровадженням практичної складової, орієнтованої на формування провідних компетенцій майбутніх юристів. На підставі побудованої методики оцінки професійних компетенцій зафіксовано зростання рівня компетенцій майбутніх юристів. Отримання позитивних результатів стало можливим також завдяки участі у проведенні таких методів активного навчання саме практика, який в реальному житті брав участь у вирішенні спорів, має детальну інформацію про запропоновані ситуації та варіанти їх вирішення в реальності, що має неабияке значення для майбутніх правозастосовувачів юридичної сфери. Важливим напрямом у розвитку юридичної освіти в Україні на етапі її входження до європейського освітнього простору є реформування самого навчального процесу, що буде стимулювати індивідуальну навчальну активність студентів, краще володіння юридичною технікою, технікою аргументації, здатність вирішувати окремі юридичні проблеми, казуси, знаходити альтернативні рішення тощо. За результатами апробації внесено конкретні пропозиції щодо модернізації навчального процесу у сферу професійної підготовки фахівців-юристів шляхом запровадження нових форм і методів активного навчання з широким використанням практичної складової, направленої на формування професійних компетенцій та відповідного становлення професійної компетентності.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

юридична освіта, реформування, навчальний процес, методи активного навчання, професійна компетентність.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Котикова О.М. Стан дослідження розвитку вищої юридичної освіти незалежної України. [Електронний ресурс] / О.М. Котикова. – Режим доступу : http://journals.uran.ua/index.php/2411- 5991/article/download/61130/56825
2. Сущенко В.М. Сучасні проблеми реформування юридичної освіти і науки в Україні. [Електронний ресурс] / В.М. Сущенко. – Режим доступу : http://lib.chdu.edu.ua/pdf/naukpraci/politics/2007/69-56- 33.pdf
3. Івашкевич І.В. Психологічні чинники становлення професійної компетентності майбутніх юристів : автореф. дис. … канд. юрид. наук : 19.00.07 / І.В. Івашкевич. – К., 2017. – 24 с.
4. Хайден Б. Первый кавалер минервы. [Електронний ресурс] / Б. Хайден. – Режим доступу : http://erazvitie.org/article/pervyj_kavaler_minervy
5. Yorke M. Employability and higher education: what it is – what it is not. [Електронний ресурс] / М. Yorke // ESECT, Learning & Employability. – Series One, 2006. – Режим доступу: http://www.employability.ed.ac.uk/documents/Staff/HEA Employability_in_HE(Is,Isnot).pdf
6. Robinson Jacquelyn P. What are employability skills? [Електронний ресурс] / Jacquelyn P. Robinson // The Workplace. – 2000. – Volume I, Issue 3. – The Alabama Cooperative Extension System. – Режим доступу: http://www.fremont.k12.ca.us/cms/lib04/CA01000848/Ce ntricity/Domain/189/e mployability-skills.pdf
7. Біла книга з реформування української юридичної освіти [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zdr.knu.ua/images/2015/2015- 06/26/Bila_knyga.pdf
8. Хайрутдинов Д. «Навыки XXI века»: новая реальность в образовании. [Електронний ресурс] / Д. Хайрутдинов. – Режим доступу: http://erazvitie.org/article/navyki_xxi_veka_novaja_realn ost
9. Петренко М.А. Функции интерактивного занятия / М.А. Петренко // Известия Южного федерального университета. Педагогические науки. – 2009. – № 8. – С. 78-84.
10. Peer Instruction in the Humanities Project the Monash of University [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://artsonline.monash.edu.au/peerinstruction-in-the-humanities/
11. Grade Level Content [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://avantifellows.org/grade-levelcontent/

Lystopad O. A., Mardarova I. K., Tomash Kuk. Forming Students’ Motivation For Creativity By Means of Edward De Bono’s “Six Thinking Hats” Technique.

// Наука і освіта.  2017.  №8. 93-96.


DOI:

Олексій Анатолійович Листопад,
доктор педагогічних наук, доцент,
Ірина Костянтинівна Мардарова,
кандидат педагогічних наук, старший викладач,
кафедра дошкільної педагогіки,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
Томаш Кук,
віце-президент of Вищої Лінгвістичної Школи,
вул. Надрцежна, 7, 42-200, м. Ченстохова, Польща


ФОРМУВАННЯ В МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ МОТИВАЦІЇ ДО ТВОРЧОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ
ДІЯЛЬНОСТІ ЗА МЕТОДИКОЮ «ШІСТЬ КАПЕЛЮХІВ МИСЛЕННЯ» ЕДВАРДА ДЕ БОНО


АНОТАЦІЯ:

Розкрито особливості формування в майбутніх фахівців мотивації до творчої професійної діяльності за методикою «Шість капелюхів мислення» Едварда де Боно на заняттях з навчальної дисципліни «Нові інформаційні технології в дошкільній освіті». Доведено, що мотивація до творчої професійної діяльності безпосередньо пов’язана з визнанням цінності творчості як важливої особистісної та професійно-значущої якості, усвідомленням значущості особистої творчості та творчості інших людей. Встановлено, що ефективність процесу формування в майбутніх фахівців мотивації до творчої професійної діяльності залежить від особливостей організації освітнього процесу у виші, тому навчальну діяльність студентів на занятті необхідно перетворити на творчий процес, варто спрямовувати студенів на творчий пошук, спираючись на розвиток їхніх творчих навичок. Запропоновано діагностувальний інструментарій та представлено результати діагностування особливостей формування в майбутніх фахівців мотивації до творчої професійної діяльності за допомогою методики А. Реана «Мотивація успіху та побоювання невдач». Отримані в результаті тестування дані свідчать про те, що до проведення занять з навчальної дисципліни «Нові інформаційні технології в дошкільній освіті» з використанням методики «Шість капелюхів мислення» Едварда де Боно невизначений мотиваційний полюс був властивий переважній більшості опитаних. У статті доведено, що методика «Шість капелюхів мислення» Едварда де Боно сприяє формуванню в майбутніх фахівців мотивації до творчої професійної діяльності та встановлено, що вона надає можливість кожному студенту, незалежно від свого характеру, розвивати здатність знаходити нестандартні рішення, чітко виділяти головні ідеї й висловлювати оригінальні думки, розвиває чутливість до нового та незвичного, толерантність до невизначених ситуацій. Після проведення занять з навчальної дисципліни «Нові інформаційні технології в дошкільній освіті» - «побоювання невдачі» було зафіксовано лише в 12,2% опитаних, невизначений мотиваційний полюс – у 44,9% студентів, «сподіваються на успіх» – у 42,9% майбутніх вихователів ДНЗ.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

творчість, мотивація до творчої професійної діяльності, студенти, Едвард де Боно, креативність, вища освіта.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Боно Эдвард де Гениально! Инструменты решения креативных задач / Эдвард де Боно. – М. : Альпина Паблишерз, 2015. – 379 с.
2. Боно Эдвард де Почему мы такие тупые? Когда же человечество научится думать / Эдвард де Боно. – СПб. : Питер, 2009. – 125 с.
3. Боно Эдвард де Шесть шляп мышления / Эдвард де Боно. – СПб. : Питер-Паблишинг, 1997. – 244 с.
4. Гордеева Т. О. Психология мотивации достижения / Т. О. Гордеева. – М. : Смысл ; Издательский центр «Академия», 2006. – 336 с.
5. Занюк С. С. Психологія мотивації : навчальний посібник / С. С. Занюк. – К. : Либідь, 2002. – 304 с.
6. Ильин Е. П. Психология творчества, креативности, одаренности / Е. П. Ильин. – СПб. : Питер, 2011. – 448 с.
7. Психологія особистості: словник-довідник / за редакцією П. П. Горностая, Т. М. Титаренко. – К. : Рута, 2001. – 320 с.

Крищук В. Л. Професійна підготовка майбутніх учителів української мови і літератури: компетентнісний підхід.

// Наука і освіта.  2017.  №8. 97-103.


DOI:

Валентина Леонідівна Крищук,
кандидат філологічних наук,
доцент кафедри української мови та літератури,
Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія,
вул. Проскурівського підпілля, 139, м. Хмельницький, Україна


ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ
УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ: КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД


АНОТАЦІЯ:

Актуальність досліджуваної проблеми зумовлена об’єктивною потребою в підготовці конкурентоспроможного фахівця української філології на сучасному ринку праці. У статті актуалізовано проблему компетентнісного підходу у професійній підготовці майбутнього фахівця української філології. Розглянуто структуру професійної компетентності студентів-філологів, висвітлено зміст сучасних досліджень щодо компонентів професійної підготовки фахівців української філології. Визначено базові компетентності у професійній підготовці вчителя-словесника, їх показники: соціально-особистісні компетентності (показники: усвідомлення необхідності навчання та самовдосконалення протягом життя; креативність у професійній та науковій діяльності; здатність до системного, критичного мислення); загальнонаукові компетентності (базові уявлення про основи філософії, що сприяють розвиткові загальної культури, соціалізації особистості, розумінню причинно-наслідкових зв’язків розвитку мови й суспільства, орієнтують на морально-етичні цінності, розширюють знання про вітчизняну історію, мову та культуру, а також уміння використовувати ці знання в професійній діяльності; базові знання в галузі сучасних інформаційних технологій, навички використання програмних засобів і роботи в комп’ютерних мережах, уміння використовувати інтернет-ресурси; базові уявлення про основи наукової діяльності та її організацію); інструментальні компетентності (здатність до усної та письмової комунікації українською мовою; навички дослідницької діяльності у філології, навички роботи з комп’ютером); комунікативні компетентності (здатність до ділової комунікації в професійній сфері, знання основ ділового спілкування; уміння вести дискусію, аргументувати свою позицію, представляти результати наукової діяльності; здатність оперувати термінологічним апаратом із загального мовознавства для характеристики мовних процесів і явищ). Презентовано експериментальну методику формування професійної компетентності майбутніх учителів української мови і літератури. Подано результати початкового і прикінцевого етапів дослідження.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

компетентнісний підхід, професійна підготовка, базові компетентності, майбутні учителі української філології, вчитель-словесник.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Галкіна Г. Компетентність майбутнього вчителя-філолога в сучасній освітній системі / Галина Галкіна // Матеріали ІІІ всеукр. наук.-практ. Інтернет-конф. (Переяслав-Хмельницький, 2001). – Переяслав-Хмельницький, 2001. – С. 71-73.
2. Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / за заг. ред. С. Ніколаєвої. – К. : Ленвіт, 2003. – 273 с.
3. Картава Ю. К. Лінгвістична компетентність як важлива складова професіоналізму вчителя-філолога [Електронний ресурс] / Ю. К. Картава // СОЦІУМ. НАУКА. КУЛЬТУРА : матеріали ХІІІ міжнар. наук. інтернет-конф. (25–27 січня 2017 р.). – Режим доступу : http://intkonf.org/kartava-yuklingvistichna-kompetentnist-yak-vazhliva-skladovaprofesionalizmu-vchitelya-filologa/
4. Лановенко А. О. Підготовка майбутнього вчителя філологічного профілю на основі компетентнісного підходу [Електронний ресурс] / А. О. Лановенко. – Режим доступу : www.nbuv.gov.ua/old_jrn/Soc...25/pidgotovka%20mauby tnogo%20vchutelya.pdf
5. Мосіюк О. О. Інноваційні компетенції вчителя / О. О. Мосіюк // Реалізація компетентнісного підходу в системі професійної освіти педагога. – Ялта : РВВ КГУ, 2013. – С. 13-139.
6. П’ятакова Г. Формування професійної компетентності магістра-філолога в умовах освітніх змін / Галина П’ятакова // Вісник Львівського університету. Сер. : Педагогічна. – 2009. – Вип. 25, ч. 3. – С. 151- 160. 
7. П’ятакова Г. Особливості підготовки магістрів за спеціальністю «Українська філологія» у Львівському та Вроцлавському університетах / Галина П’ятакова // Вісник Львівського університету. Сер. : Педагогічна. – 2011. – Вип. 27. – С. 155-162.
8. Семеног О. М. Система професійної підготовки майбутніх учителів української мови та літератури (в умовах педагогічних університетів) : дис.. … д-ра пед.. наук : спец. 13.00.04 / Олена Миколаївна Семеног. – К., 2005. – 476 с.
9. Симоненко Т. В. Теорія і практика формування професійної мовнокомунікативної компетенції студентів філологічних факультетів / Т. В.Симоненко. – Черкаси, 2006. – 328 с.
10. Скуратівський Л. До питання про значення поняття «мовленнєвий розвиток» та інші близькі за змістом поняття / Л. Скуратівський // Українська мова і література в школі. – 2005. – № 3.– С. 2-4.
11. Соколова І. Формування філологічної компетенції фахівців у контексті мовної освіти [Електронний ресурс] / І. Соколова // Вісник Маріупольського державного гуманітарного університету. Сер. : Філологія. – 2009. – №9. – Режим доступу: https://cyberleninka.ru/viewer_images/15658160/f/1.png
12. Трешина И. В. Развитие профессионально-лингвистической компетенции преподавателя иностранного языка в курсе «Профессионально- педагогическая интерпретация текста» : дис… канд. пед. Наук / И. В. Трешина. – М., 2005. – 233 с.
13. Юрійчук Н. Професійна підготовка майбутнього вчителя української мови та літератури в умовах модернізації вищої освіти в Україні / Н. Юрійчук // Вісник Чернігівського національного університету. Сер. : Педагогічні науки. – 2016. – Вип. 137. – С. 80-82.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.