Мостова Л. О. Стимулювання пізнавальної активності молодших школярів засобами дидактичних ігор

// Наука і освіта.  2016.  №6. – 95-100.

Лариса Олександрівна Мостова,
вчитель початкових класів,
Одеський НВК «Гімназія №2»,
вул. Гаванна, 5А, м. Одеса, Україна


СТИМУЛЮВАННЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЗАСОБАМИ ДИДАКТИЧНИХ ІГОР


АНОТАЦІЯ:

Передумовою успішності в навчанні молодших школярів виступає пізнавальна активність, що розгляда- ється як риса особистості, яка виявляється в її ставленні до пізнавальної діяльності, прагнення до самостій- ної діяльності, спрямованої на засвоєння індивідом соціального досвіду, накопичених людством знань і способів діяльності, а також знаходить вияв у якості пізнавальної діяльності. Важливу роль у процесі регуляції пізна- вальної активності молодших школярів відіграє емоційний чинник, який значною мірою може забезпечити використання у процесі навчання дидактичних ігор. Сутність дидактичних ігор полягає у вирішенні пізнаваль- них завдань, поставлених у цікавій формі. Автором запропоновано приклади застосування дидактичних ігор на уроках читання, математики, української мови в початковій школі.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

молодші школярі, пізнавальна активність, дидактичні ігри.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Аристова Л. П. Активность учения школьников / Л. П. Аристова. − М. : Просвещение, 1968. – 138 с.
2. Вилькеев Д. В. Познавательная деятельность учащихся при проблемном характере обучения основам наук в школе / Д. В. Вилькеев. − Казань, 1967. − 76 с.
3. Логачевська С. П. Методика диференційова- ного навчання. 150 фрагментів уроків мови і матема- тики в 1–4 класах з елементами диференціації / Світ- лана Панасівна Логачевська. – Кам’янець- Подільський : Абетка, 2005. – 240 с.
4. Лозова В. І. Цілісний підхід до формування пізнавальної активності школярів / В. І. Лозова. − 2-е вид., доп. − Х. : ОВС, 2000. − 164 с.
5. Ноздрова О. П. Дидактична гра як засіб сти- мулювання пізнавальної активності учнів 6–7-річного віку : автореф. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.09 «Теорія навчання» / О. П. Ноздрова. – Харків, 2008. – 20 с.
6. Пидкасистый П. И. Технология игры в обуче- нии и развитии / П. И. Пидкасистый, Ж. С. Хайдаров. – М. : РПА, 1996. – 269 с.
7. Плешакова А. Б. Игровые технологии в учеб- ном процессе: [Пед. вузы] / А. Б. Плешакова // Совре- менные проблемы философского знания. – Пенза, 2002. – Вып. 3. – C. 44-53.
8. Харламов И. Ф. Как активизировать учение школьников / И. Ф. Харламов. – Минск : Народная асвета, 1975. − 208 с.
9. Шамова Т. И. Активизация учения школьни- ков / Т. И. Шамова. − М. : Педагогика, 1982. − 208 с.
10. Шмаков С. А. Игры учащихся – феномен ку- льтуры / С. А. Шмаков. – М. : Новая школа, 1994. – 240 с.

Мартынова Р. Ю. Характеристика педагогической интеграции в исследованиях отечественных и зарубежных ученых

// Наука і освіта.  2016.  №6. – 100-106.

Раїса Юріївна Мартинова,
доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України,
завідувач кафедри західних і східних мов та методики їх навчання,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Старопортофранківська, 34, м. Одеса, Україна


ХАРАКТЕРИСТИКА ПЕДАГОГІЧНОЇ ІНТЕГРАЦІЇ В ДОСЛІДЖЕННЯХ ВІТЧИЗНЯНИХ І ЗАКОРДОННИХ ВЧЕНИХ 


АНОТАЦІЯ:

У статті представлено диференціацію понять «міжпредметні зв’язки» й «інтегроване навчання» та викла- дено коротку історію розвитку педагогічної інтеграції на основі вдосконалення міжпредметних зв’язків до рівня їх злиття в єдину педагогічну спільність. Наразі педагогічна інтеграція простежується у всіх її формах: у взає- мозв’язку дій з навчання та виховання молоді; у взаємозв’язку змісту навчання різних дисциплін, при чому не тільки близьких (математика, фізика), а й різнопланових (інформатика, іноземна мова); у взаємозв’язку видів діяльності по відношенню до вивчення основного предмета. Реалізується педагогічна інтеграція шляхом ство- рення «практичного синтезу», тобто: з’єднання в один навчальний предмет змісту суміжних предметів; засто- сування однотипних прийомів і методів навчання предмету, що синтезується; злиття організаційних форм на- вчання різних предметів в одну організаційно-методичну єдність, що функціонує в одному процесі навчання


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

педагогічна інтеграція, міжпредметні зв’язки, процесуальна спільність, практичний синтез, суміжні науки, різнотипні предмети, інтеграція і диференціація.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Арцишевський Р. А. Світоглядна освіта в умовах переходу до інформаційного суспільства // Педагогічна і психологічна наука України. Збірник наукових праць до 15-річчя АПН України у 5 томах. / Том 2. Дидактика, методика, інформаційні технології. – К. : «Пед. думка», 2007. – 368 с.
2. Безрукова В. С. Педагогическая интеграция : сущность, состав, механизмы реализации / B. C. Безрукова. – Свердловск, 1990. – С. 5-26.
3. Гончаренко С. У. Педагогічні закони, законо- мірності, принципи. Сучасне тлумачення. / С. У. Гончаренко. – Рівне : Волинські обереги, 2012. – 192 с.
4. Данилюк А. Я. Теория интеграции образова- ния / А. Я. Данилюк. – Ростов н/Д : Изд-во Рост. пед. ун-та. 2000. – 440 с.
5. Зверев И. Д. Межпредметные связи как педа- гогическая проблема / И. Д. Зверев // Советская педа- гогика. – 1974. – № 12. – С. 10-16.
6. Клепко С. Інтеграція і поліформізм знання у вищій освіті / С. Клепко // Частина ІІІ. Філософія освіти. Фундаментальні проблеми філософії освіти. – №3 (5). – 2006. – С. 22-33.
7. Коменский Я. А. Избранные педагогические сочинения / Я. А. Коменский. – М. : Педагогика, 1982. – 656 с.
8. Левковская К. А. Теория слова. Принципы ее построения и аспекты изучения лексического мате- риала / К. А. Левковская. – Москва : Высшая школа, 1962. – 300 с.
9. Леднѐв В. С. Содержание образования / В. С. Леднѐв. – М.,1989. – 359 с.
10. Лубенко В. В. Система стержневой истины [Електронний ресурс] / В. В. Лубенко. Режим досту- пу: http://www.lubenko.ru/1/1_1.htm.
11. Песталоцци И. Г. Избранные педагогические сочинения: в 2-х т.; под ред. В. А. Ротенберг, В. М. Кларина / И. Г. Песталоцци. – М. : Педагогика, 1981. – Т. 2. – 416 с.
12. Сердюкова Н. С. О подготовке учителя к ин- новационной работе в школе / Н. С. Сердюкова // Инновации в образовании : теория и практика. – Бел- город, 1998. – С. 105-108.
13. Сичивица О. М. Методы и формы научного познания / О. М. Сичивица. – М. : Высшая школа, 1972. – 95 с.
14. Смирнова С. А. Педагогические теории, сис- темы, технологии / С. А. Смирнова. – М. : Изд. дом «Академия», 2003. – 512 с.
15. Тюников Ю. С. Методика выявления и опи- сания интегративных процессов в учебно- воспитательной работе СПТУ / Ю. С. Тюников. – М. : Изд-во АПН СССР, 1988. – 46 с.
16. Чапаев Н. К. Структура и содержание теоре- тико-методологического обеспечения педагогической интеграции : дис. … доктора педагогических наук : 13.00.01 / Н. К. Чапаев. – Екатеринбург, 1998. – 208 с

Сакалюк О. О. Модель формування готовності менеджерів освіти до професійної діяльності в сучасних умовах

// Наука і освіта.  2016.  №6. – 107-111.

Оксана Олександрівна Сакалюк,
кандидат педагогічних наук,доцент кафедри управління освітніми закладами та державної служби,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського, вул. Старопортофранківська, 71, м. Одеса, Україна 


МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МЕНЕДЖЕРІВ ОСВІТИ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В СУЧАСНИХ УМОВАХ 


АНОТАЦІЯ:

У статті охарактеризовано основні компоненти моделі формування готовності менеджерів освіти до професійної діяльності в полікультурному навчальному середовищі, зокрема навчальні цілі, педагогічні умови, зміст, методи і форми організації навчання на кожному етапіь 


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

менеджери освіти, педагогічні умови, готовність менеджерів освіти до професійної діяльності, модель формування готовності менеджерів освіти до професійної діяльності, полікультурне навчальне середовище.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Гончаренко Л. А. Формування готовності вчителів до професійної діяльності в умовах поліку- льтурного середовища в системі післядипломної осві- ти : дис... канд. пед. наук : 13.00.04 / Гончаренко Лю- бов Анатоліївна. – Херсон, 2006. – 215 с.
2. Джуринский, А. Н. Поликультурное обра- зование в многонациональном социуме / А. Н. Джу- ринский. – [2-е изд., перераб. и доп.]. – М. : Издатель- ство Юрайт, 2014. – 260 с.
3. Макаев В. В. Поликультурное образование – актуальная проблема современной школы / В. В. Макаев, З. А. Малькова, Л. Л. Супрунова // Пе- дагогика. – 1999. – № 4. – С. 3-10. 

Семенова О. В. Інтегративна роль композиції у фаховій підготовці вчителя образотворчого мистецтва

// Наука і освіта.  2016.  №6. – 5-10.

Олена Віталіївна Семенова,
викладач кафедри образотворчого мистецтва, аспірант,
Уманський державний педагогічний університету імені Павла Тичини,
вул. Садов, 28, м. Умань, Україна 


ІНТЕГРАТИВНА РОЛЬ КОМПОЗИЦІЇ У ФАХОВІЙ ПІДГОТОВЦІ ВЧИТЕЛЯ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА 


АНОТАЦІЯ:

У статті проаналізовано теоретичні аспекти інтегрованого навчання, розглянуто поняття «компози- ція» в різних видах мистецтва: у музиці, хореографії, літературі, мистецтвознавстві. Визначено, що компози- ція як навчальний предмет інтегрує в собі загальні та специфічні особливості побудови художнього твору. Крім того, досліджено поняття «композиція» в різних жанрах образотворчого мистецтва: декоративно- прикладному, дизайні, малюнку, живописі.  


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

композиція, інтеграція, вчитель образотворчого мистецтва.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Галич О., Назарець В., Васильєв Є. Теорія лі- тератури / О. Галич, В. Назарець, Є. Васильєв / За наук. ред. О. Галича. – Київ : Либідь, 2001. – 488 с.
2. Дизайн. Иллюстративный словарь-справочник / Минервин Г. Б., Шимко В. Т., Ефимов А. В. и др. : Под. общей редакцией Г. Б. Минервина и В. Т. Шим- ко. – М. : «Архитектура – С», 2004, – 288 с.
3. Энциклопедический словарь Брокгауза Ф. А. и Ефрона И. А. – СПб. : Брокгауз-Ефрон. 1890-1907.
4. Карпенко В. М. Взаимосвязь хореографическо- го искусства с художественной литературой / В. М. Карпенко // Электронный научный журнал APRIORI Серия: Гуманитарные науки. – 2015. – №2. Режим доступу : http: //www.apriori-journal.ru/seria1/2- 2015/Karpenko-Karpenko.pdf
5. Логвиненко Г. М. Декоративная композиция / учеб. пособие / Г. М. Логвиненко. – М. : Гуманитар. изд. центр ВЛАДОС, 2005. – 144 с.
6. Масол Л. М. Зміст загальної мистецької освіти в Україні й за кордоном : Проблеми виховання / Л. М. Масол // Педагогіка і психологія. – 2001. – № 3- 4. – С. 69–79
7. Рудницька О. П. Основи викладання мистець- ких дисциплін : навч. посіб. / О. П. Рудницька. – К., 1998. –182 с.
8. Туманов І. М. Рисунок, живопис, скульптура: Теоретико-методологічні основи комплексного на- вчання : Навчальний посібник / І. М. Туманов. – Львів : Аверс, 2010. – 497 с.
9. Шорохов Е. В. Композиция : Учеб. для студен- тов ХГФ пед. ин-тов. / Е. В. Шорохов. – 2-е изд., пе- рераб. и доп. – М. : Просвещение, 1986. – 207 с.
10. Яремків М. Композиція : творчі основи зо- браження. Навчальний посібник / М. Яремків. – Тер- нопіль : Підручники і посібники, 2009. – 112 с. 

Гриджук О. Є. Специфіка компонентів мовнокомунікативної компетентності студентів ВНЗ лісотехнічного спрямування

// Наука і освіта.  2016.  №6. – 116-122.

Оксана Євгенівна Гриджук,
кандидат філологічних наук, доцент кафедри соціології та культурології,
Національний лісотехнічний університет України,
вул. Ген. Чупринки, 103, м. Львів, Україна


СПЕЦИФІКА КОМПОНЕНТІВ МОВНОКОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ ВНЗ ЛІСОТЕХНІЧНОГО СПРЯМУВАННЯ


АНОТАЦІЯ:

Мовнокомунікативна компетентність студента-майбутнього фахівця лісопромислового комплексу розглядається як така, що складається з сукупності компонентів: лінгвістичного, соціолінгвістичного та прагматичного. До кожного з цих компонентів належать певні компетенції, що відображають його зміст. Зокрема у межах лінгвістичного компоненту виділено орфоепічну, орфографічну, лексичну, граматичну та стилістичну компетенції; зміст соціолінгвістичного компоненту складають ціннісно-смислова та соціокультурна компетенції; прагматичний компонент формують термінологічна, мовленнєва текстова, що поділяється на текстоінтерпретувальну і текстотворчу компетенції, культуромовна та лексикографічна компетенції.  


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

компетентність, компетенція, лінгвістичний компонент, соціолінгвістичний компонент, прагматичний компонент.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Головань М. С. Компетенція і компетентність : досвід теорії, теорія досвіду [Елек- тронний ресурс] / М. С. Головань. – Режим доступу : http://lib.uabs.edu.ua/library/Article/Holovan_3.pdf.
2. Горошкіна О. М. Лінгводидактичні засади нав- чання української мови в старших класах природничо- математичного профілю: монограф. / О. М. Горошкіна. – Луганськ : Альма-матер, 2004. – 362 с.
3. Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання [Елек- тронний ресурс]. – Режим доступу : https://kievskiyruo.edu.kh.ua/Files/downloads/zagalnoyevrop_rekom.doc
4. Жумаева Л. А. Теоретические основы ино- язычной профессиональной коммуникативной компе- тенции специалиста культуры / Л. А. Жумаева. – М. : МГУКИ, 2001. – 224 с.
5. Зникина Л. С. Профессионально- коммуникативная компетенция как фактор повыше- ния качества образования менеджеров [Электронный ресурс] : дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.08 / Л. С. Зникина. – Кемерово, 2005. – 406 c. – Режим доступа : http://www.lib.ua-ru.net/diss/cont/108723.html.
6. Ковтун О. В. Формування професійного мов- лення у майбутніх фахівців авіаційної галузі : моно- граф. / О. В. Ковтун ; наук. ред. акад. НАПН України, докт. пед. наук, проф. Богуш А. М. – К. : Освіта України, 2012. – 448 с.
7. Кучерук О. М. Система методів навчання української мови в основній школі : теорія і практи- ка : монограф. / О. М. Кучерук. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2011. – 420 с.
8. Нікітіна А. Актуалізація категоріальних понять тексту як важливий чинник формування мовної особистості / А. Нікітіна // Зб. наук. пр. Педагогічні науки. – Херсон, 2002. – Вип. 31. – С. 61– 65.
9. Рашкевич Ю. М. Болонський процес та нова парадигма вищої освіти : моногр. / Ю. М. Рашкевич. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2014. – 168 с.
10. Симоненко Т. В. Теорія і практика фор- мування професійної мовно-комунікативної компетенції студентів філологічних факультетів : монограф. / Т. В. Симоненко. – Черкаси : Вид-во Вовчок О. Ю., 2006. – 328 с.
11.Словник-довідник з української лінгводидактики : навч. посіб. / [О. Горошкіна, Н. Єсаулова, О. Лук’янченко та ін.] ; за ред. М. І. Пентилюк. – К. : Ленвіт, 2003. – 149 с.
12. Хуторской А. В. Технология проектирования ключевых и предметных компетенций [Электронный ресурс] / А. В. Хуторской. – Режим доступа : http://www.eidos.ru/journal/2005/1212.htm
13. Harvard University Competency Dictionary [Елек- тронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.campusservices.harvard.edu/system/files/ documents/1865/harvard_competency_dictionary_complete.pdf.
14. Ulrich W. Grundbergriffe des Deutschunterrichts / W. Ulrich. – Kieln, 1979. – 27 р

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.