Папуша В. В. Віктимна поведінка підлітка: форми прояву та їх аналіз.

// Наука і освіта.  2016.  №11. – 60-66.

Владислав В’ячеславович Папуша,
старший викладач кафедри педагогіки, психології і корекційної освіти,
Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти,
вул. Чорновола, 74, м. Рівне, Україна


ВІКТИМНА ПОВЕДІНКА ПІДЛІТКА: ФОРМИ ПРОЯВУ ТА ЇХ АНАЛІЗ


АНОТАЦІЯ:

Віктимна поведінка властива більшою або меншою мірою кожній особистості, незалежно від віку, ста- ті, освіти. Особливо гостро вона має прояв у підлітковому віці, для якого властиві швидкі й інтенсивні жит- тєві зміни. Саме в цей час спостерігається найвища схильність підлітка потрапляти в ситуації, пов’язані з небезпекою для життя і здоров’я. У цьому дослідженні, що має пошуковий характер, терміном «віктимна поведінка» позначено свідомі або несвідомі легковажні, аморальні або протиправні дії та вчинки підлітка, які можуть слугувати приводом для вчинення злочину. Також подано порівняльний аналіз основних форм прояву віктимної поведінки підлітків.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

підліток, віктимна поведінка, форми, типи, види прояву.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Андронникова О. О. Психологические факто- ры возникновения виктимного поведения подростков: диссертация ... кандидата психологических наук : 19.00.01 – общая психология, психология личности, история психологи [Електронний ресурс] / Оль- га Олеговна Андронникова ; [Новосибирский государственный педагогический университет]. – Новоси- бирск, 2005. – Режим доступа: http://www.dissercat.com/content/psikhologicheskiefaktory-vozniknoveniya-viktimnogo-povedeniyapodrostkov#ixzz4N36jPISm. – Название с экрана.
2. Анисимов А. И. Виктимная психология. Сис- темно-деятельностный подход к обнаружению авер- сивного стимула / А. И. Анисимов, М. С. Матусевич, О. В. Шатровай [Монография]. – СПб. : «Издательст- во РГПУ им. А. И. Герцена», 2013. – C. 18-28. 3. Белоусова
З. И. Проблемы виктимного пове- дения личности /З. И. Белоусова, С. П. Гиренко. – Запорожье: [б.в.], 1996. –231 с.
4. Волянюк Н. Ю. Віктимологія та агресологія: навчальний посібник / [Н. Ю.Волянюк; Г. В. Ложкін; В. В. Папуша]. – Рівне: «Прінт Хауз», 2010. – 265с.
5. Долговых М. П. Психологическая детермина- ция проявления виктимного поведения личности под- ростка : диссертация ... кандидата психологических наук : 19.00.01 / Маргарита Петровна Долговых ; [Рос. ун-т дружбы народов]. – Тольятти, 2009. – 189 с.
6. Клачкова О. А. Исследование виктимного ти- па личности / О. А. Клачкова // Амурский научный вестник сборник научных трудов – Комсомольск-на- Амуре. – Изд-во: АмГПГУ, 2007. – С 90-103.
7. Максимова Н. Ю. Курс лекций по детской па- топсихологии [учебное пособие] / Н. Ю. Максимова, Е. Д. Милютина. – Ростов-на-Дону: Феникс, 2000. – С. 205-233.
8. Малкина-Пых И. Г. Виктимология. Психоло- гия поведения жертвы / И. Г. Малкина-Пых. – СПб. : Питер, 2017. – 832 с.
9. Матанцева Т. Н. Факторы виктимного пове- дения подростков как социальная проблема психоло- гической науки / Т. Н. Матанцева // Научно- методический электронный журнал «Концепт». – 2016. – Т. 8. – С. 74–81. – Режим доступу: http://ekoncept.ru/2016/56124.htm (дата обращения 22.09.2016). – Название с экрана.
10. Матусевич А. М. Психологические аспекты виктимности / А. М. Матусевич, Л. В. Кубышко // Молодой ученый. – 2014. – № 8. – С. 924-927.
11. Минская В. С. Виктимологические факторы и механизмы преступного поведения / В. С. Минская, Г. И. Чечель. – Иркутск: [б.в.], 1988. – 120 с.
12. Папуша В. В. Влив батьківсько-сімейного ви- ховання на віктимну поведінку підлітків / В. В. Папуша // Збірник матеріалів Міжнародної нау- ково-практичної конференції «Дитинство без насилля: суспільство, школа і сім’я». – Тернопіль: Стереоарт, 2014. – С. 357-359.
13. Ремшмидт Х. Подростковый и юношеский возраст. Проблемы становления личности / Х. Ремшмидт. – М. : Мир, 1994. – С. 24-48.
14. Ривман Д. В. Виктимология [монография] / Д. В. Ривман, В. С. Устинов. – Новгород: Нижегород- ский юридический институт МВД РФ, 1998. – 211 с.
15. Романова Л. И. Паразитический образ жизни и проблемы виктимологии / Л. И. Романова // Викти- мологические проблемы борьбы с преступностью: Сб. науч. тр. – Иркутск: Иркутский ун-т, 1988. – 137 с.
16. Фоминых Е. С. Психологические механизмы виктимности [Електронний ресурс] / Екатери- на Сергеевна Фоминых // Концепт: научно- методический электронный журнал. – 2014. – № 5. – Режим доступа: http://cyberleninka.ru/article/n/psihologicheskiemehanizmy-viktimnosti (дата обращения 18.10.2016). – Название с экрана.
17. Шабанов Л. В. Социально-психологические характеристики молодежных субкультур: социальный протест или вынужденная маргинальность / Л. В. Шабанов. – Томск: Изд-во ТГУ, 2005. – С. 36-56.

Ковальчук З. Я. Карпенко Є. В. Рефлексивна діяльність особистості в умовах кризового суспільства.

// Наука і освіта.  2016.  №11. – 66-72.

Зоряна Ярославівна Ковальчук,
доктор психологічних наук, доцент, професор,
Євген Володимирович Карпенко,
кандидат психологічних наук, доцент,
кафедра психології, Львівський державний університет внутрішніх справ,
вул. Городоцька, 26, м. Львів, Україна


РЕФЛЕКСИВНА ДІЯЛЬНІСТЬ ОСОБИСТОСТІ В УМОВАХ КРИЗОВОГО СУСПІЛЬСТВА


АНОТАЦІЯ:

Оптимальний розвиток особистості, вдосконалення її суб’єктності як основного чинника розвитку грома- дянського суспільства здійснюється через рефлексивну діяльність людини. Вона є однією з провідних умов ґенези особистості, її вдосконалення, критерієм ефективності процесів навчання та виховання. Таким чином, рефлексивна діяльність актуалізується як на індивідуальному, так і на колективному рівнях, що робить її особ- ливо привабливою для дослідження в контексті сучасних соціально-економічних і ціннісних трансформацій в Україні. Метою статті є розкриття суті рефлексивної діяльності особистості, що перебуває в кризовому суспільстві, та соціальних стратегій її поведінки. Мета рефлексії полягає в тому, щоб згадати, виявити, зафіксувати й усвідомити компоненти й алгоритм діяльності: її зміст і призначення, типи, способи здійснення, проблеми реалізації діяльності та шляхи їх вирішення, отримані результати тощо. Рефлексія передбачає вив- чення, дослідження, аналіз суб’єктом уже реалізованої, здійсненої діяльності. В умовах кризового суспільства вона виконує наступні функції: проектувальну; організаторську; комунікативну, змістову; мотиваційну; корекційну. Рефлексивна діяльність складається з трьох провідних структурних компонентів, які використову- ються в процесі подолання людиною наслідків кризи: фіксування свого стану, умов життєдіяльності; визначен- ня основних детермінант; оцінка продуктивності своєї діяльності, застосованих заходів щодо подолання наслідків кризи. Серед основних форм рефлексивної діяльності людини можемо виділити наступні: вербальну (усну), письмову (графічну), образотворчу, емоційно-чуттєву, пластичну (рухову). Існують також п’ять рівнів рефлексії діяльності людини. По мірі їх зростання збільшується продуктивність та успішність подолання наслідків економічної кризи, ефективнішою стає реалізація різних соціальних технологій з оптимізації життєдіяльності індивіда в будь-якій соціально-економічній ситуації. На першому рівні суб’єкт тільки фіксує окремі параметри, характеристики, компоненти свого розвитку. На другому − співвідносить їх із нормою, ета- лоном. Третій рівень характеризується повною і критичною фіксацією суб’єктом рефлексивної діяльності свого розвитку в різних сферах, виявленням його детермінант, закономірностей тощо. Носіям четвертого рівня, крім переліченого, притаманне створення концепції власного розвитку в умовах подолання наслідків соціально- економічної кризи. П’ятому, найвищому, рівневі рефлексії відповідає також глибоке усвідомлення набутих знань, умінь, досягнутого рівня розвитку, здійснюваної діяльності, взаємодії як особистісних цінностей.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

рефлексія, рефлексивна діяльність, соціальні стратегії, криза, розвиток особистості.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1.Бандурка О. М. Основи психології і педагогіки : підручник для вищ. навч. закладів МВС України / О. М. Бандурка, В. О. Тюріна, О. І. Федоренко. – К. : Національний ун-т внутрішніх справ, 2003. – 336 с.
2. Выготский Л. С. Собрание сочинений в 6 т. / Л. С. Выготский. – М. : Педагогика, 1984. – Т.3. – 328 с.
3. Карнелович М. М. Коммуникативная рефлек- сия учителей в общении с учащимися / М. М. Карне- лович // Веснік Гродзенскага дзяржаунага універсітета імя Я. Купалы. Серыя
4. Правазнуства. Псіхалогія. – 2007. – №2. – С. 1-9. 4. Кононко О. Л. Соціально-емоційний розвиток особистості. – К. : Освіта, 1998. – 255 с. 5.Краевский В. В. Основы обучения. Дидактика и методика / В. В. Краевский, А. В. Хуторской. – 2-е изд., стер. – М. : Изд. центр «Академия», 2008. – 352 с.
6.Крайг Г. Психология развития / Г. Крайг, Д. Бокум. – 9-е изд. – СПб. : Питер, 2005. – 940 с.
7.Шамова Т. И. Управление образовательным процессом в адаптивной школе / Т. И. Шамова, Т. М. Давыденко. – М. : Пед. поиск, 2001. − 384 с. 8.Hatton N. Reflection in teacher education: towards definition and implementation / N. Hatton, D. Smith // Teaching and teacher education / An international journal of research and studies. – 1995. – Vol. 11. – P. 33-49.
9.Huang Hui-Ju. Professional development through reflection : A study of pre-service teachers’ reflective practice / Hui-Ju Huang // International Electronic Journal for Leadership in Learning. – 2001. – №5.
10. Kovalchuk Z. Ya. Emotional fortitude of pedagogue as necessary condition of his/her effective cooperation with pupils / Z. Ya. Kovalchuk // II Science, Technology and Higher Education: materials of the II International research and practice conference. – Vol. I. – 2013. – P. 600-603.
11. Maksymenko S. D. Genesis of personality existence / S. D. Maksymenko. – Montreal : Accent Graphics Communication, 2015. 

Яцишина А. М. Дослідження психологічних основ деструктивної поведінки та її прояву у дітей шкі- льного віку.

// Наука і освіта.  2016.  №11. – 72-79.

Анастасія Миколаївна Яцишина,
аспірант кафедри теорії та методики практичної психології,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Фонтанська дорога, 4, м. Одеса, Україна


ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ОСНОВ ДЕСТРУКТИВНОЇ
ПОВЕДІНКИ ТА ЇЇ ПРОЯВУ У ДІТЕЙ ШКІЛЬНОГО ВІКУ


АНОТАЦІЯ:

Роботу присвячено вивченню психологічних основ деструктивної поведінки та її прояву у дітей шкільного віку. Аналізуються три етапи в історії пізнання психологічних проявів деструктивної поведінки особистості: донауковий етап, осмислення механізмів деструктивної поведінки та шляхів її подолання та науковий етап. Деструктивна поведінка розглядається як процес неадекватних руйнівних дій, спрямованих на ускладнення взаємодії особистості з соціальним оточенням. Указуються методи і технології профілактики деструктивних дій. У результаті емпіричного дослідження виявлено суттєві ознаки деструктивної поведінки учнів


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

деструктивна поведінка, деструкція, неадекватні дії, діти шкільного віку.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Абеляр Петр. История моих бедствий: Пер. с лат / Петр Абеляр. – Москва: Изд-во Акад. наук СССР, 1959. – 256 с.
2. Аквинский Тома. Комментарии к аристотелев- ской «Политики»: Пер. с латыни / Тома Аквинский. – К .: Основы, 2000. – 794 с.
3. Антология средневековой мысли: Теология и философия Европ. Средневековья: в 2 т. – СПб., 2001. – Т. 1. – 539 с.
4. Афанасьев В. С. Девиантное поведение и соци- альный контроль в условиях кризисна росийского общества / В. С. Афанасьев, Я. И. Гилинский. – СПб., 1995. – 24-90 с.
5. Богдан С. С. Экзистенциально- гуманистический подход к проблеме человеческой деструктивности / С. С. Богдан // Система ценностей современного общества. – 2010. – № 16. – С. 42-46.
6. Бисалиев Р. В. Агрессивное поведение в структу- ре соматических расстройств / Бисалиев, Р. В., Кубекова А. С., Хаджимурадов А. В. // Современные проблемы науки и образования. – 2013. – № 5. – С. 619.
7. Гребенщикова Л. Г. К вопросу о соотношении понятий «деструктивной», «агрессивное» и «девиант- ное» поведение / Л. Г. Гребенщикова // Сборники кон- ференций НИЦ Социосфера. – 2011. – № 19. – С. 61-67.
8. Давлетбаева З. К. Асоціальна поведінка: поня- тійний аспект / З. К. Давлетбаева // Актуальні про- блеми гуманітарних та природничих наук. –2011. – № 6. – С. 190-198.
9. Злоказов К. В. Деструктивность и идентич- ность личности / К. В. Злоказов // Научный ежегодник Ин-та философии и права Урал. Отд-ния Рос. Акад. Наук. – 2014. – №1.
10. Ермасов Е. Типология переживания стресса в условиях изоляции. / Е. Ермасов // Социальное про- странство развития личности. – 2011. – №1. – С.92-118.
11. Клейберг Ю. А. Типологія деструктивної по- ведінки / Ю. А. Клейберг // Вестник Краснодарского университета МВД Росии. – 2008. – №1. – С.130-135.
12. Кошкарова М. М. Індивідуалізація навчання як засіб контролю над мовної агресією педагога / М. М. Кокарова, С. Г. Нестерцова // Система цінностей сучасного суспільства. – 2010. – №12. – С. 345-351.
13. Куликов В. Б. Деструктивна поведінка: теоре- тико-методологічний аспект / В. Б. Куликов, К. В. Злоказов // Психопедагогика в правоохоронних органах. – 2006. – № 3. – С. 89-92.
14. Ларионова С. О. Девиантное поведение как научно-педагогическая проблема / С. О. Ларионова // Фундамен. исслед. – 2013. – № 11.
15. Майсак Н. В. Девиативные тенденции в про- фессии: сравнительные аспекты / Н. В. Майсак, Л. П. Великанова // Фундаментальные исследования. – 2013. – №10-4. – С. 879-885.
16. Натанзон Е. Індивідуальний підхід до важких учням / Е. Натанзон. – Кишинів: Лумина, 2001. – 168 с.
17. Ніязбаева М. М. Екзистенційні підстави від- чуження особистості в педагогічній взаємодії / Н. Н. Ніязбаева // Світ науки, культури, освіти. – 2010. – №5. – С.80-82.
18. Нікішина В. Б. Деструктивні сімейні відноси- ни як фактор виникнення порушень психічного роз- витку у дітей / В. Б. Нікішіна // Ярославський педаго- гічний вісник Ярославль. – 2003. – №3-4 (№37). – С.101-105.
19. Фромм Э. Анатомия человеческой деструктив- ности / Э. Фромм / Пер. с англ. – М. – 1994. – 640 с.
20. Фурманов И. А. Детская агрессивность / И. А. Фурманов. – М. – 1996. – 192 с.
21. Циренов В. Ц. Агресивна поведінка молоді як соціально-педагогічна проблема / В. Ц. Циренов // Вісник Бурятського університету. – Серія 7, Педагогі- ка. – Улан-Уде: БДУ, 2010. – Вип.1. – С. 49-54.
22. Чебикін А. Я. Теорія і методика емоційної ре- гуляції навчальної діяльності: наук.-метод. посібник / А. Я. Чебикін. – Одеса: АстроПринт, 1999. – 157 с.
23. Ярошевский М. Г. История психологии / М. Г. Ярошевский. – М., 1985. – 402 с. 

Горова О. О. До проблеми психологічного супроводу юнаків із досвідом наркотичної залежності.

// Наука і освіта.  2016.  №11. – 80-84.

Олена Олександрівна Горова,
доктор психологічних наук, доцент, завідувач лабораторії соціально-психологічних технологій,
Інститут соціальної та політичної психології,
вул. Андріївська, 15, м. Київ, Україна,
професор кафедри практичної психології, Інститут кримінально-виконавчої служби,
вул. Колекторна, 4, м. Київ, Україна 


ДО ПРОБЛЕМИ ПСИХОЛОГІЧНОГО СУПРОВОДУ ЮНАКІВ
ІЗ ДОСВІДОМ НАРКОТИЧНОЇ ЗАЛЕЖНОСТІ


АНОТАЦІЯ:

Кризові періоди в соціальному розвиткові супроводжуються збільшенням кількості та інтенсивності особистіс- них деформацій, які стосуються, як правило, представників молодших поколінь. Однією з актуальних проблем за- лишається зростання наркотизації серед молодих людей, яка супроводжується викривленням ціннісно-смислової сфери і тягне за собою порушення процесів адекватного входження в суспільні відносини. Результатом цих процесів все частіше стає перебування в органах пенітенціарної системи. Традиційні методи психологічного впливу ґрунту- ються на формуванні нових мотивів і цілей діяльності. Сучасні дослідження підтверджують тезу про взаємозв’язок життєвої перспективи та професійного самовизначення. Актуальним є пошук шляхів формування адекватної життє- вої перспективи, що сприяє професійному становленню та самореалізації осіб, що мають досвід наркотичної залеж- ності. У роботі представлено аналіз особливостей сприйняття власного життєвого шляху, структури життєвої перс- пективи як механізмів виникнення наркотичної залежності юнаків. Результати дослідження свідчать про суб’єктивний розрив лінії життя (випадання переживань теперішнього) та зміщення оцінки окремих подій в напрям- ку переоцінки негативних подій і нівелювання позитивних. Розкриваються основні принципи побудови та етапи реалізації програми психологічного супроводу осіб, які проходять курс реабілітації після наркотичної залежності. Основним діючим механізмом є усвідомлення ціннісного досвіду і власних можливостей і здібностей як ресурсів побудови адекватної життєвої перспективи і майбутнього професійного становлення.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

життєвий шлях, життєва перспектива, професійне становлення, наркотична залежність.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Абульханова К. А., Березина Т. Н. Время лич- ности и время жизни / К. А. Абульханова, Т. Н. Бере- зина. – СПб. : Алетейя, 2001. – 304 с.
2. Братусь Б. С. Аномалии личности / Б. С. Бра- тусь. – М. : Мысль, 1988. – 304 с.
3. Буякас Т. М. Проблема и психотехника самоо- пределения личности / Т. М. Буякас // Вопросы пси- холологии. – 2002.– № 2. – С.28-39.
4. Горова О. О. Психологія професійного становлен- ня майбутніх архітекторів і будівельників : Монографія / О. О. Горова – Ніжин : вид-во ПП Лисенко М. М., 2013. – 359 с.
5. Короленко Ц. П., Завьялов В. Ю. Личность и алкоголь / Ц. П. Короленко, В. Ю. Завьялов. – Ново- сибирск : Наука, Сибирское отделение, 1987. – 170 с.
6. Кон И. С. В поисках себя : Личность и ее само- сознание / И. С. Кон. – М. : Политиздат, 1984. – 335 с.
7. Кроник А. А., Головаха Б. И. Психологическое время личности / А. А. Кроник, Б. И. Головаха. – Киев : Наукова думка, 1984. – 180 с.
8. Леонтьев Д. А. Тест смысложизненных ориен- таций (СЖО) / Д. А. Леонтьев. – 2-е изд. – М. : Смысл, 2000. – 18 с.
9. Музика О. Л. Рефлексія і динаміка розвитку здібностей: підходи до побудови методики дослі- дження / О. Л. Музика // Здібності, творчість, обдаро- ваність : теорія, методика, результати досліджень ; за ред. В. О. Моляко, О. Л. Музики. – Житомир : Вид-во Рута, 2006. – С. 50-54.
10. Панок В. Г., Рудь Г. В. Психологія життєвого шляху особистості : Монографія / В. Г. Панок, Г. В. Рудь. – К. : Ніка-Центр, 2006. – 280 с.
11. Титаренко Т. М. Життєвий світ особистості : у межах і за межами буденності / Т. М. Титаренко. – К. : Либідь, 2003. – 376 с. 12. Франкл В. Человек в поисках смысла : Сбор- ник / В. Франкл; пер. с англ. и нем. / Общ. ред. Л. Я. Гозмана и Д. А. Леонтьева. – М. : Прогресс, 1990. – 368 с.
13. Юридична енциклопедія : В 6 т. [Електрон- ний ресурс] / Редкол.: Ю. С. Шемшученко (голова редкол.) та ін. – К. : «Укр. енцикл.», 1998. – Режим доступу: http://leksika.com.ua/legal/.

Яблонський А. І. Середовище освітнього закладу як предмет гуманітарно-психологічної експертизи.

// Наука і освіта.  2016.  №11. – 85-90.

Андрій Іванович Яблонський,
кандидат психологічних наук,
доцент кафедри психології, докторант,
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини,
вул. Садова, 2, м. Умань, Україна 


ДО ПРОБЛЕМИ ПСИХОЛОГІЧНОГО СУПРОВОДУ ЮНАКІВ
ІЗ ДОСВІДОМ НАРКОТИЧНОЇ ЗАЛЕЖНОСТІ


АНОТАЦІЯ:

У статті проаналізовано сутність поняття «освітнє середовище»; дефініційовано поняття «предметно- розвивальне середовище», задля чого відокремлюється тлумачення понять «предметне середовище» з його змістовим наповненням предметними компонентами та «розвивальне середовище» з його розвивальним психо- лого-педагогічним потенціалом.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

освітнє середовище, предметно-розвивальне середовище, освітній простір, гуманітарно- психологічна експертиза, психологічна безпека.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Андреева Г. М. Психология социального поз- нания / Г. М. Андреева. – 3-е изд., перераб. и доп. – М.: Аспект Пресс, 2005. – 303 с.
2. Баєва И. А. Тренинги психологической безопас- ности в школе / И. А. Баева. – СПб.: речь, 2002. – 251 с.
3. Бим-Бад Б. М. Образование в контексте со- циализации / Б. М. Бим-Бад, А.В. Петровский // Педа- гогика. – 1996. – № 1. – С. 3-8.
4. Выготский Л. С. Педагогическая психология / Под ред. В. В. Давыдова. – М.: Педагогика, 1991. – С. 387.
5. Гонтаровська Н. Б. Освітнє середовище як фактор розвитку особистості дитини: монографія / Н. Б. Гонтаровська. – К.: вид-во РВА “Дніпро–VAL”, 2010. – 623 с.
6. Данюшенков В. С. Современные представле- ния о социальном пространстве / В. С. Данюшенков, Н. В. Іванова // Педагогика. – 2004. – №9. – С. 28-33.
7. Панов В. И. Общие методологические про- блемы экопсихологии детства: учителю об экологиидетства / В. И. Панов. – Черноголовка: изд. отдел ЦКФЛ РАО, 1995. – 88 с.
8. Панов В. И. Психологические аспекты по- строения образовательных технологий как условие оптимизации развития / В. И. Панов // Мир психоло- гии. – 2004. – № 1. – С. 33-44.
9. Философский энциклопедический словарь / Редкол.: С.С. Аверинцев, Э.А. Араб-Оглы, Л.Ф. Иль- ичов и др. – 2-е изд. – М.: Сов. Энциклопедия, 1989. – 815 с.
10. Хейдметс М. Субъект, среда и границы ме- жду ними / М. Хейдметс // Психология и архитектура. – Таллин. – 1983. –148 с.
11. Ясвин В.А. Образовательная среда: от моде- лирования к проектированию / В. А. Ясвин. – М.: Смысл, 2001. – 365 с.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.