Санніков О. І. Психологічні механізми життєвого вибору особистості.

// Наука і освіта.  2016.  №11. 91-97.

Олександр Ілліч Санніков,
кандидат психологічних наук, старший науковий співробітник,
доцент кафедри теорії та методики практичної психології,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Фонтанська дорога, 4, м. Одеса, Україна
 


ПСИХОЛОГІЧНІ МЕХАНІЗМИ ЖИТТЄВОГО ВИБОРУ ОСОБИСТОСТІ


АНОТАЦІЯ:

У статті викладено авторський підхід до вивчення механізму прийняття особистістю життєвих рішень, що ба- зується на системі активації її ресурсів. Показано, що проблема механізму ухвалення рішень давно звертає на себе увагу зарубіжних (Р. Аткінсон, Д. Канеман, С. Плаус, П. Фішберн, Р. Шифрін) і вітчизняних (Т. Корнілова, Л. Помиткін, В. Черноброкін) дослідників. Уточнено зміст, компоненти та психологічну сутність феномена, що дос- ліджується; описано систему основних понять психологічної системи життєвого вибору особистості – ситуатив- ності життєвого рішення, структурної цілісності, функціональної та суб’єктивної корисності. Доведено, що меха- нізм вибору особистості може бути реалізований тільки «замкненою» психологічною системою прийняття життє- вих рішень особистістю. Структура системи вибору особистості утворюється блоками взаємозалежних елементів – компонентів прийняття життєвого рішення, а її функціонування забезпечується механізмом вибору. Виконано функціональний аналіз ситуацій життєвого вибору, який дозволив описати функціональні блоки і специфічні характеристики механізму прийняття життєвого рішення. Показано, що «запуск» механізму ініціюється усвідомлен- ням особистістю контексту реальної чи уявної ситуації вибору. Розгорнуто склад блоків, що реалізують механізм вибору: актуалізація, оцінка та реконструкція ситуації, оцінка ресурсів, облік критеріїв корисності вибору та ін. Виділено джерела запуску механізму прийняття життєвого рішення, що пов’язані зі станом ресурсів особистості, їх відсутністю, редукцією або досвідом їх використання. Розглянуто алгоритми поведінки особистості як наслідок оцінки ресурсів її вибору: трансформації, економії ресурсів, перетворення умов реальної або віртуальної ситуації. Наведено характеристику різних механізмів активації особистісних ресурсів, критерії та форми здійснення життє- вого вибору на їх основі. Запропоновано структурну модель активації психологічної системи та проведено її фун- кціональний аналіз, виділено комплекс функцій, що забезпечує багатоаспектність роботи з ресурсами особистості в ситуації вибору. Обґрунтовано вибір «рішучості» як багаторівневої, цілісної, інтегральної властивості особисто- сті, яке забезпечує готовність прийняти і здійснити життєве рішення особистості. Запропоновано розуміти під рішучістю здатність особистості до раціонального (розумного, мудрого) аналізу та оцінки ситуації ухвалення рішення і власних можливостей (ресурсів); здатність до саморегуляції, контролю та управління станами, думками, діями та поведінкою в різних ситуаціях вибору; готовність відстоювати прийняте рішення; незалежно і твердо його реалізовувати з урахуванням можливих наслідків.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

прийняття рішення, життєвий вибір, механізм прийняття рішення, компоненти ситуації вибору.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Максименко С. Д. «Одиниці аналізу» розвитку особистості: методологія питання / С. Д. Максименко // Наука і освіта. – 2004. – № 6-7. – С. 162-166. 2. Санников А. И. Психология жизненного выбо- ра личности: Монография / А. И. Санников. – Одесса : Изд-во ВМВ, 2015. – 440 с. 

Воронов О. І. Вплив феномену активності на якість управлінських рішень у сфері публічного управ- ління.

// Наука і освіта.  2016.  №11. – 5-10.

Олександр Ігоревич Воронов,
кандидат психологічних наук, доцент, докторант кафедри державного менеджменту,
Національна академія державного управління при Президентові України,
вул. Ежена Потьє, 20, м. Київ, Україна


ВПЛИВ ФЕНОМЕНУ АКТИВНОСТІ НА ЯКІСТЬ
УПРАВЛІНСЬКИХ РІШЕНЬ У СФЕРІ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ


АНОТАЦІЯ:

Актуальність формування соціальної активності громадян розглядається в процесі становлення публічно- го управління в Україні. Метою дослідження визначено вплив феномену індивідуальної активності в сфері пуб- лічного управління на прийняття управлінських рішень. Під час дослідження використався аналітичний метод, анкетування державних службовців та методика діагностики особистості на мотивацію до успіху Т. Елерса. Наведено дані щодо проблематики підвищення індивідуальної активності в процесі прийняття рішень органа- ми публічного управління. Проаналізовано вплив мотивації державних службовців на їхню активність у проце- дурах прийняття управлінських рішень. Сформовано модель впливу феномену активності на прийняття рі- шень у сфері публічного управління. Напрямом подальших досліджень розглядається вивчення впливу індивідуа- льної активності державних службовців на прийняття ризикованих рішень 


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

активність, прийняття рішень, публічне управління, соціальна активність, модель, мотивація.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Абульханова К. А. Время личности и время жизни / К. А. Абульханова, Т. Н. Березина. – СПб. : Алетейя, 2001. – 304 с.
2. Бернштейн Н. А. Физиология движений и активности / Н. А. Бернштейн; под. ред О. Г. Газенко. – М. : Наука, 1990. – 497 с.
3. Грабовська С. Соціальна активність в процесі соціалізації особистості / С. Грабовська, С. Чолій // Про- блеми загальної та педагогічної психології: збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. За ред. С. Д. Максименка. – Т. ХІІ, ч. 1. – К., 2010. – С. 171-181.
4. Гримак Л. П. Общение с собой: начала пси- хологии активности / Л. П. Гримак. – М. : Политиздат, 1991. – 320 с.
5. Голубева Э. А. Способности. Личность. Ин- дивидуальность / Э. А. Голубева. – Дубна : «Фе- никс+», 2005. – 512 с.
6. Карпов А. В. Проблема принятия решения в трудовой деятельности / А. В. Карпов // Психологиче- ский журнал. – 1993. – No 3. – С. 3-14.
7. Киреева З. А. Развитие личности в рамках пространственно-временной организации жизненного пути / З. А. Киреева // Вісник ОНУ ім. І. І. Мечникова. Психологія. – 2013. – Т. 18. – Вип. 22. – Ч. 2. – С. 68-73.
8. Ключарѐв В. А. Нейроэкономика: нейро- биология принятия решений/ В. А. Ключарѐв, А. М. Шмидс, А. Н. Шестакова // Экпериментальная психология. – 2011. – Т. 4. – No 2. – С. 14-35.
9. Костенок І. В. Особливості сучасної паради- гми публічного управління в Україні / І. В. Костенок // Менеджер. – 2014. – № 1(67). – С. 94-100.
10. Норт Д. Институты, институциональные изменения и функционирование экономики /Д. Норт. – М. : Фонд экономической книги «Начала», 1997. – 180 с.
11. Петровский В. А. Психология неадаптивной активности / В. А. Петровский. Российский открытый университет. – М. : ТОО «Горбунок», 1992. – 224 с. 
12. Розанова В. А. Психология управления / В. А. Розанова. – М., 1999. – С. 105–106.
13. Чернета С. Соціальна активність особистос- ті як умова розвитку сучасного українського суспіль- ства / С. Чернета // Науковий вісник Східноєвропей- ського національного університету ім. Лесі Українки. Педагогічні науки. – 2015. – № 1. – С. 177-180.
14. Deci E. L. Intrinsic motivation and selfdetermination in human behavior / E. L. Deci, R. M. Ryan // Series: Perspectives in Social Psychology. – New York: Plenum, 1985. – ХVI. – 372 p.

Бринза І. В., Ліщина Н. В. Апробація тесту-опитувальника схильності до переживання рольової кризи.

// Наука і освіта.  2016.  №11. – 11-17.

Ірина В’ячеславівна Бринза,
кандидат педагогічних наук, доцент
Наталія Володимирівна Ліщина,
аспірант,кафедра загальної і диференційної психології,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Фонтанська дорога, 4, м. Одеса, Україна


АПРОБАЦІЯ ТЕСТУ-ОПИТУВАЛЬНИКА
СХИЛЬНОСТІ ДО ПЕРЕЖИВАННЯ РОЛЬОВОЇ КРИЗИ


АНОТАЦІЯ:

У статті представлено етапи та результати створення психодіагностичного тесту-опитувальника, спрямованого на вимірювання показників схильності особистості до переживання рольової кризи. Обґрунтова- но актуальність та практичну значущість створеного тесту. Надається інформація про психометричні ха- рактеристики тесту-опитувальника, що засвідчують його надійність, валідність та дискримінативність. Вказано на можливості використання запропонованої методики психологами в роботі з населенням для пос- тановки психологічного діагнозу, для психокорекційної та психотерапевтичної практики.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

особистість, криза, життєві ролі, переживання рольової кризи, рольові дисфункції.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни / К. А. Абульханова-Славская. – М. : Мысль, 1991. – 301c.
2. Анастази А. Психологическое тестирование / А. Астази / Пред. К. М. Гуревича, В. И. Лубовского. – М.: Педагогика, 1982. – Кн. 1. – 320 с.; Кн. 2. – 295 с. 3.Ахмеров P. A. Биографические кризисы личности: автореф. дис… канд. психол. Наук / Р. А. Ахмеров – М., 1994. – 19 с.
4.Брынза И. B. Особенности переживания профессионального кризиса у лиц с различным типом эмоциональности: дисс. ... канд. психол. наук : 19.00.01 / Ирина Вячеславовна Брынза. – Одесса, 2000. – 281 с.
5. Бурлачук Л.Ф. Словарь-справочник по психодиагностике / Л.Ф. Бурлачук, С.М. Морозов. – СПб.: Питер, 2000. – 462 с.
6. Василюк Ф. Е. Жизненный мир и кризис: Типологический анализ критических ситуаций / Ф. Е. Василюк // Психологический журнал. –1995. – №3. – С.90-101. 7. Гримак Л. П. Резервы человеческой психики / Л. П. Гримак. – М.: Политиздат, 1987. – 284 с.
8. Гроф С. Духовный кризис: понимание эмоционального кризиса / С. Гроф, К. Гроф // Духовный кризис: Статьи и исследования. – М.: МТМ, 1995. – 256 с.
9. Клайн П. Справочное руководство по конструированию тестов / П. Клайн. – К. : ПАН ЛТД, 1994. – 276 с.
10. Психология: Словарь / Под ред. А. В. Петровского, М. Г. Ярошевский. – М. – 1990.
11. Психологія життєвої кризи / Відп. ред. Т. М. Титаренко. – К.: Агропромвидав України, 1998. – 348 с.
12. Социология: Полный курс / авт. – сост. Т.П. Ритерман.»: У-Фактория; АСТ; Екатеринбург; М. – 2009.
13. Социология: Учебник для вузов / Г. В. Осипов, А. В. Кабыща, М. Р. Тульчинский др. – М.: Наука, 1995.
14. Шевандрин Н. И. Психодиагностика, коррекция и развитие личности / Шевандрин Н. И. – М.: ВЛАДОС, 1998. – 512 с.

Волянюк Н. Ю., Ложкин Г. В. Психологический потенциал и барьеры инновационной активности субъекта научно-педагогической деятельности.

// Наука і освіта.  2016.  №11. – 17-24.

Наталия Юрьевна Волянюк,
доктор психологических наук, профессор,
заведующая кафедрой психологии и педагогики
Георгий Владимирович Ложкин,
доктор психологических наук, профессор кафедры психологии и педагогики,
Национальный технический университет «КПИ имени Игоря Сикорского»,
проспект Победы, 37, г. Киев, Украина 


ПСИХОЛОГИЧЕСКИЙ ПОТЕНЦИАЛ И БАРЬЕРЫ ИННОВАЦИОННОЙ
АКТИВНОСТИ СУБЪЕКТА НАУЧНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ


АНОТАЦІЯ:

Статья посвящена концептуализации и операционализации понятия «психологический потенциал» субъ- екта деятельности, а также анализу барьеров, которые блокируют реализацию инновационной активности профессионала. Показано, что психологический потенциал – это не только то, что дано человеку от природы, но и то, что постоянно пополняется и индивидуально возобновляется. Возобновляемая часть психологического потенциала зависит главным образом от активности самого субъекта научно-педагогической деятельности. Подчѐркивается, что структура психологического потенциала объединяет те психические образования, ко- торые способны организовывать и координировать разные формы взаимодействия субъекта с реальностью. В качестве барьеров, которые блокируют реализацию психологического потенциала субъекта деятельности, рассмотрены: консерватизм, ригидность, догматизм, конформизм, стереотипность мышления, фиксирован- ная самооценка, отсутствие мотивации, фрустрация, неофобия и мизенеизм.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

психологический потенциал, субъект научно-педагогической деятельности, активность, инновации, барьеры.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Власенко Ю. О. Психологічний аналіз іннова- ційного потенціалу особистості : автор. дис.. … канд.. психол. н. : спец. 19.00.01 – Загальна психологія, історія психології / Ю. О. Власенко. – Одеса, 2003. – 28 с.
2. Волочков А. А. Активность субъекта бытия: интегративный подход / Андрей Александрович Волоч- ков. – Пермь : Изд-во Перм. гос. пед. ун-та, 2007. – 375 с. 3. Волянюк Н. Ю. Психологический потенциал социальной ответственности субъекта деятельности / Н. Ю. Волянюк, Г. В. Ложкин // Вісник Національно- го технічного університету України «КПІ». – 2013. – №2 (38). – С. 30-32.
4. Гудименко Ю. Ю. Психологические барьеры к инновационной деятельности, как предпосылки формирования профессиональной деформации лично- сти педагога / Ю. Ю. Гудименко // Психология про- фессионала: личность, деятельность, организация. – Тверь: Твер.гос.ун-т, 2014. – С. 60-71.
5. Костин И. Не бойтесь творческих интелли- гентов. Что такое креативная экономика и чем она грозит Украине? [Электронный ресурс] / И. Костин // Еженедельник 2000. – №27-28 (779).– Режим доступа: http://www.2000.ua/modules/pages/files/27779-8--14- iyulja-2016-g__697404_1.pdf.
6. Жалагина Т. А. Психологическое обеспече- ние преодоления профессиональной деформации личности преподавателя вуза [Монография] / Татьяна Анатольевна Жалагина. – М. : ПЕРСЭ, 2003. – 112 с.
7. Зараковский Г. М. Методология оценки по- пуляционного психологического потенциала / Г. М. Зараковский // Ананьевские чтения-99. – СПб. : Изд-во СПбГУ, 1998. – С. 35-37.
8. Карпенко С. В. Самоактуализация личности в условиях современной информационной среды : Дис. … канд.. психол. н. : спец. 19.00.01 – Общая психоло- гия, психология личности, история психологии / Се- мен Витальевич Карпенко. – Краснодар: Кубанский гос. ун-т, 2007. – 154 с. 9. Леонтьев Д. А. Смысл и отчуждение как пре- дикторы поведения в неструктурированной ситуации / Д. А.Леонтьев, А. Г. Смирнов [в кн.: В.А. Барабанщиков ред., Экспериментальная психо- логия в России: традиции и перспективы]. – М. : Ин- ститут психологии РАН, 2010. – С. 680-685. 10. Ложкин Г. В. Концептуальные представления о психологическом потенциале квалифицированного спортсмена / Г. В. Ложкин // Наука в олимпийском спорте. – 2007. – № 1. – С. 87-93. 
11. Луков С.В. Инновационный потенциал моло- дежи в Российско-Германском сотрудничестве: пер- вый опыт и перспективы [Электронный ресурс] / С. В. Луков // Информационный гуманитарный пор- тал «Знания. Понимание. Умение». – 2012. – № 3. – Режим доступа: http://www.zpu-journal.ru/ezpu/2012/3/Lukov_Youth-Russian-German-Cooperation/.
12. Моросанова В. И. Самосознание и саморегу- ляция поведения / В. И. Моросанова, Е. А. Аронова. – М. : Изд-во «Институт психологии РАН», 2007. – 213 с.
13. Римашевская Н. М. О социальной доктрине России / Н. М. Римашевская // Уровень жизни регио- нов России. – 2005. – № 8. – С. 63-93.
14. Степанова Г. Б. Психологический потенциал: индивидуальный и популяционный / Г. Б.Степанова, Г. М. Зараковский // Человек. – 1998. – №3. – С. 50-59.
15. Юдин Э. Г. Системный поход и принцип дея- тельности / Эдуард Юдин. – М. : Наука, 1978. – 391 с.
16. Volyanyuk N. Ways of overcoming psychological barriers / N. Volyanyuk, G. Lozhkin // Abstracts of XXIX International Congress of Psychology (Berlin, Germany, July 20-25, 2008).– CD-ROM of ICP 2008.

Давидова О. В. Дослідження взаємозв’язку педагогічних стереотипів із параметрами професійної діяльності вчителя.

// Наука і освіта.  2016.  №11. – 24-30.

Оксана Володимирівна Давидова,
стажист-дослідник Університету менеджменту освіти,
Національна академія педагогічних наук України,
практичний психолог вищої категорії,
Кременчуцький ліцей інформаційних технологій №-30 ім. Н. М. Шевченко,
пров. О. Кошового, 3, м. Кременчук, Україна


ДОСЛІДЖЕННЯ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ ПЕДАГОГІЧНИХ СТЕРЕОТИПІВ
ІЗ ПАРАМЕТРАМИ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВЧИТЕЛЯ


АНОТАЦІЯ:

У статті описано результати констатувального етапу дослідження стереотипів у педагогічній діяльно- сті вчителя. Через призму багатовимірної моделі автором досліджено особливості педагогічних стереотипів, їх зв’язки з професійною компетентністю вчителів у залежності від різних педагогічних тактик. Отримані дані проаналізовано методом статистичного критерію U-критерій Манна-Уітні для незалежних вибірок, що в сукупності дозволило узагальнити характер співвідношень між педагогічними стереотипами, пролило світло на процесуально-динамічну суть досліджуваного нами явища, його вплив на педагогічну діяльність вчителя.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

поняття «педагогічна діяльність», «педагогічний процес», «педагогічні стереотипи», «пе- рехідні характеристики», «трансформація», «розвиток».


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Аминов Н. А. Диагностика педагогических способностей / Н. А Аминов [под общ. ред. М. Р. Гин- збурга]. – М.: Институт практической психологии. – Воронеж: МОДЭК, 1997. – 80 с.
2. Годфруа Ж. Что такое психология : В 2-х т. Изд. 3-е, стереотипное. Т. 2 : Пер. с франц. / Годфруа Ж. – М. : «Мир», 2004. – 376 с., ил.
3. Лушин П. В. Личностные изменения как про- цесс: теория и практика / П. В. Лушин. – Одесса : Аспект, 2005. – 334 с.
4. Лушин П. В. Экологичная помощь личности в переходный период: экофасилитация [Текст] : Моног- рафия / П. В. Лушин. – Киев, 2013. – 296 с. – (Серия «Живая книга»; Т. 2). 
5. Мамардашвили М. Как я понимаю филосо- фию / М. Мамардашвили. – Москва: Прогресс, 1992. – 415 с.
6. Наследов А. Д. Математические методы в психологи : Учебное пособие / А. Д. Наследов. – Спб : Речь, 2004. – 232 с.
7. Резапкина Г. В., Резапкина З. В. Психологи- ческий портрет учителя: опыт самодиагностики / Г. В Резапкина., З. В. Резапкина // Психология и шко- ла. – 2009. – №1.
8. Речкин Н. С. Стереотипы и процессы стерео- типизации в социальных системах: на примере систем школьного образования: дис. ... д-ра филос. наук : 09.00.08 / Н. С. Речкин. – Ростов н/Д, 2006. – 334 с.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.