Андрій Ільєнко МОВНА СВІДОМІСТЬ ДЕРЖСЛУЖБОВЦЯ ЯК КАТЕГОРІЯ ПРОФЕСІЙНОСТІ
// Наука і освіта. – 2023. – №2. – 34-39.
Андрій Ільєнко,
аспірант кафедри інноваційних технологій з педагогіки, психології та соціальної роботи,
Університет імені Альфреда Нобеля,
вул. Січеславська Набережна, 18, м. Дніпро, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-8968-8424
МОВНА СВІДОМІСТЬ ДЕРЖСЛУЖБОВЦЯ ЯК КАТЕГОРІЯ ПРОФЕСІЙНОСТІ
АНОТАЦІЯ:
Формування мовної свідомості державного службовця обумовлено активним становленням українськості світо- гляду, формуванням націоцентричної громадянськості суспільства. В аспекті означеного у статті визначено основні ризики, що впливають на відсутність мовної свідомості значної частини українського суспільства – вплив російської мови, диглосія – як патологічна двомовність, розщеплення мовної свідомості українців – мешканців Сходу та Півдня України. Двомовність українців, що набула проблемної значущості, актуалізується в професійному профілі державних службовців, які мають бути провідниками державницької політики, зокрема в мовному питанні. Професійний профіль державних службовців відокремлює мовну та комунікативну компетентності від мовної свідомості, яку розглядаємо як принциповість і цілісність особистості провідника державної політики, його однозначність у виборі україномовного контенту – у мовленні, доказовості позиції, пріоритетності підтримки звернень і пропозицій громадян. Спираючись на результати дослідження науковців О. Андріанової, О. Шеліх, Н. Вовчастої, Н. Хлипавки, А. Посохова та В. Козлов- ського, визначаємо дієвими способами виправлення розщеплення мовної свідомості застосовування нейропедагогічних засобів: вплив на психологію особистості з метою долання конформізму, невпевненості в собі; використання засобів національної та етнопедагогіки; нівелювання впливу лінгвістичних маніпуляцій разом з удосконаленням власного укра- їнського мовлення через самоспостереження, саморегуляцію та самовдосконалення; виправлення мовного «суржику» шляхом методичних практик тощо. Означені засоби формування мовної свідомості доповнюємо сучасними педагогіч- ними впливами: переслуховуванням україномовного контенту (пісень, промов, інтерв’ю) – задля формування засвоєння сталих мовленнєвих конструкцій, що полегшують особисте мовлення; читанням української сучасної художньої та публіцистичної літератури – задля формування усвідомлення змістів, що є своєчасними для української нації; яко- мога щільним перебуванням в україномовному середовищі, комунікацією з різними соціальними україномовними групами (віковими, професійними, бізнесовими тощо); веденням сторінок у соціальних мережах українською з активною під- тримкою україномовного контенту.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
мовна свідомість, розщеплення мовної свідомості, державний службовець, мовна компетентність,
комунікативна компетентність.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Гнатюк Л.П. Мовна свідомість. Українська мова : енциклопедія / ред. кол.: В.М. Русанівський, О.О. Тара- ненко (співголови) та ін. 3-є вид. Київ, 2007. С. 378.
2. Закон України «Про забезпечення функ- ціонування української мови як державної. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2704-19#Text (дата звернення: 07.07.2023).
3. Коць Т.А. Мовна свідомість у синхронії та діахронії. URL: https://movoznavstvo.org.ua/index.php?option=com_ attachments&task=download&id=844 (дата звернення: 29.06.2023).
4. Наукова школа Є.Р. Борінштейна / Південно- український національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського. URL: https://pnpu-my.sharepoint. com/:w:/g/personal/site_pdpu_edu_ua/EV7ku9kdwaN GkV 9HDCQMsgYBcCRv8Aoca3PndMo9YWK9Zw?rtime=Zw RwNL5z20g (дата звернення: 23.06.2023).
5. Неліпа Д., Зубчик О. Державний службовець – це «обличчя» держави. Віче. 2014. № 14. URL: https://veche. kiev.ua/journal/4281/ (дата звернення: 05.07.2023).
6. Радевич-Вінницький Я. Україна: від мови до нації. Дрогобич : Видавнича фірма «Відродження», 1997. 360 с. URL: https://perviydoc.ru/v194 77/%D1%80% D0%B 0%D0%B4%D0%B5%D0%B2%D0%B8%D1%87-%D0% B2%D0%B8% D0%BD%D0%BD%D0%B8%D1%86% D1%8C%D0%B A%D0%B8%D0%B 9_%D1%8F._%D1% 83%D0%BA%D1%80%D0%B 0%D1%97%D0%BD%D0% B0_%D0%B2%D1%96%D0%B4_%D0%BC%D0%BE%D 0%B2%D0%B8_%D0%B4%D0%BE_%D0%BD%D0%B0 %D1%86%D1%96%D1%97 (дата звернення: 01.07.2023).
7. Селігей П.О. Мовна свідомість: структура, типо- логія, виховання / П.О. Селігей. Київ : Вид. дім «Києво- Могилянська академія», 2012. 118 с.
8. Стандарт української мови для державних служ- бовців. URL: https://www.donnu.edu.ua/wp-content/ uploads/sites/8/2018/03/Standart-ukrayinskoyi-movi-dlyaderzhavnih- sluzhbovtsiv.pdf (дата звернення: 07.07.2023).
9. Ткаченко О.Б. Мова і національна ментальність: спроба сучасного синтезу. Київ : Грамота, 2006. 237 с.
10. Andriyanova O., Sheliukh O., Vovchasta N., Khlypavka H., Posokhova A., Kozlovskij V. Splitting Linguistic Consciousness of Ukrainians: Neuropsychological and Legal Aspects. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala. 2022. 14(1Sup1). Р. 370-385. https://doi. org/10.18662/rrem/14.1Sup1/556
11. Costa A., Sebastián-Gallés N. How does the bilingual experience sculpt the brain? Nature Reviews Neuroscience. 2014. № 15. Р. 336–345. https://doi.org/10.1038/nrn3709