Ольга Саннікова, Жень Чжун. Суб’єктивні уявлення про особливості розпізнання емоційного світу іншої людини.

// Наука і освіта.  2018.  №9-10. 106-110.


DOI:

Ольга Саннікова,
доктор психологічних наук, професор,
завідувач кафедри загальної та диференціальної психології,
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Жень Чжун,
аспірант кафедри загальної та диференціальної психології,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського»,
вул. Фонтанська дор., 4, м. Одеса, Україна
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.


СУБ’ЄКТИВНІ УЯВЛЕННЯ ПРО ОСОБЛИВОСТІ РОЗПІЗНАННЯ
ЕМОЦІЙНОГО СВІТУ ІНШОЇ ЛЮДИНИ


АНОТАЦІЯ:

Повідомлення спрямовано на виклад результатів дослідження ознак, за якими розпізнається емоційний світ іншої людини: емоційні переживання, почуття та їх зовнішні прояви (виразні рухи, міміка, пантоміміка, сигнали голосу тощо). Мета дослідження полягає в пошуку індикаторів, за якими різні спостерігачі суб’єктивно ідентифікують емоційні переживання (їх глибину, модальність, емоційну палітру тощо). Ця проблема охоплює широкий спектр питань: які характеристики спостерігача сприяють точному оцінюванню емоцій іншого; наскільки адекватно сприймаються зовнішні прояви емоцій; наскільки повно особа, за якою спостерігають, зовні виявляє свої емоції, наскільки вона їх контролює тощо. Для отримання інформації про провідні ознаки емоцій, їх зовнішні прояви (індикатори) застосовано метод самозвіту – написання нестандартизованого твору за темою «Розпізнавання емоцій іншої людини». В емпіричному досліджені взяли участь група студентів педагогічного університету (55 осіб віком до 25 років) та група досвідчених психологів (12 осіб віком до 50 років). Залучення експертів (професійних психологів) зумовлено наявністю в них професійних знань предмету оцінки, їх високою кваліфікацією, багатим власним досвідом професійного спілкування та розвиненими здібностями проникати у внутрішній світ іншого, що дає можливість інтегрувати теоретичні знання й особистий практичний досвід фахівців (експертів) в області розпізнавання емоційного світу іншої людини. За результатами контент-аналізу самозвітів було виділено лінгвістичні одиниці, що описують зовнішні прояви різних емоцій особистості. Встановлено, що сприйняття й оцінка емоційних станів іншої людини здійснюються за невербальними характеристиками спілкування, психофізичними проявами, його мімічними, пантомімічними, експресивними, поведінковими ознаками, емоційними діями, голосовими засобами експресії (звук, мова) тощо. Показано, що студенти під час спостереження за іншою людиною краще ідентифікують такі формально-динамічні характеристики, як сила, тривалість, швидкість виникнення, швидкість зникнення, частота появи емоцій. Серед модальнісних характеристик емоцій студенти переважно відмічали базальні емоції: радість, горе, печаль, ненависть, страх, гнів, обурення. Аналіз відповідей психологів-експертів дозволив виявити основні дескриптори – групи семантично близьких понять таких модальностей, як радість, гнів, страх, печаль. Ці результати свідчать про яскраву й багатогранну палітру емоційних переживань самих експертів-психологів, що сприяє більш диференційованому сприйняттю та розпізнаванню емоційного світу іншої людини.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

емоції, розпізнавання, експресія, індикатори, виразні рухи, міміка, пантоміміка.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Барабанщиков В. А. Восприятие выражений лица / Владимир Александрович Барабанщиков. – М. : Изд-во Институт психологии РАН», 2009. – 448 с. (Экспериментальные исследования).
2. Бойко В. В. Энергия эмоций / Виктор Васильевич Бойко; – 2-е изд. доп. и перераб. – СПб. : Питер, 2004. – 474 с.
3. Варій М. Й. Загальна психологія. Навчальний посібник / Мирон Йосипович Варій; – 2-ге видан., випр. і доп. – К. : Центр учбової літератури, 2007. – 968 c.
4. Гуревич К. М. Профессиональная пригодность и основные свойства нервной системы / Константин Маркович Гуревич. – М. : Наука, 1970. – 211 с.
5. Лабунская В. А. Психология затрудненного общения: Теория. Методы. Диагностика. Коррекция: Учебное пособие для студ. Высш. Учеб. Заведений / Вера Александровна Лабунская, Юлия Александровна Менджерицкая, Елена Дмитриевна Бреус. – М. : Издательский центр «Академия», 2001. – 288 с.
6. Мерлин В. С. Об интегральном исследовании индивидуальности / Вольф Соломонович Мерлин // Проблемы интегрального исследования индивидуальности. – Пермь, 1977. – С. 7-23.
7. Рейковский Я. Экспериментальная психология эмоций / Януш Рейковский. – М. : Прогресс, 1979. – 392 с.
8. Санникова О. П. Эмоциональность в структуре личности / Ольга Павловна Санникова // – Одесса : Хорс, 1995. – 334 с.
9. Саннікова О. П. Системний аналіз адаптивності особистості: Монографія / Ольга Павловна Санникова, Оксана Владимировна Кузнецова. – Одеса : ВМВ, 2017. – 392 с.
10. Саннікова О. П. Сценічні бар’єри: диференціально-психологічний підхід: Монографія / Ольга Павловна Санникова, Анастасія Олександрівна Саннікова. – Одеса : ВМВ, 2014. – 238 с.
11. Ekman P. Facial affect scoring technigues: a first validity studi / P. Ekman, W. Friesen, S. Tomkins // Semiotika. – 1971. – Vol. 3. – P. 37-58.
12. Ekman P. Unmasking the yace / P. Ekman, W. Friesen. – N.Y. : Prentice-Hall, 1975.
13. Izard C. E. The face of emotion / C. E. Izard. – N.Y. : Appleton, 1971.
14. Plutchik R. The emotions: Facts, theories, and a new model / R. Plutchik. – N.Y. : Random House, 1962.

Ольга Саннікова, Олександр Санніков. Авантюрність і ризик у структурі прийняття рішень.

// Наука і освіта.  2018.  №9-10. 111-119.


DOI:

Ольга Саннікова,
доктор психологічних наук, професор,
завідувач кафедри загальної та диференціальної психології,
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Олександр Санніков,
доктор психологічних наук, старший науковий співробітник,
доцент кафедри теорії та методики практичної психології,
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»,
вул. Фонтанська дорога, 4, м. Одеса, Україна,


АВАНТЮРНІСТЬ І РИЗИК У СТРУКТУРІ ПРИЙНЯТТЯ РІШЕНЬ


АНОТАЦІЯ:

Метою статті є виклад результатів аналізу психологічних особливостей рішимості як усталеної інтегральної властивості особистості. Досягнення мети забезпечувалося вирішенням наступних дослідницьких завдань: вивчення взаємозв’язків показників рішимості, авантюрності та схильності до ризику особистості; виявлення осіб із домінуванням авантюрності та схильності до ризику; вивчення стійких поєднань характеристик рішимості в осіб, які відрізняються за авантюрністю. Актуальність дослідження зумовлена, з одного боку, збільшенням потреби в теоретико-методологічному узагальненні досліджень проблеми прийняття рішень, з іншого – в розробці прикладних аспектів вивчення рішимості особистості. На особливу увагу заслуговує розробка структури й механізмів функціонування рішимості, аналіз стійких поєднань її складових і компонент, а також індивідуально-психологічних особливостей їх варіацій. У статті викладено результати аналізу взаємозв’язку властивостей особистості в ситуації вибору й прийняття рішень. Описано існуючі уявлення про прийняття рішення, авантюрність і схильність до ризику особистості в роботах вітчизняних і зарубіжних учених. Сформовано репрезентативну вибірку обстежених у кількості 97 осіб, що включає групи з високим (16 осіб) і низьким рівнями авантюрності (21 особа), чоловіки і жінки віком 23-47 років. Спроектовано діагностичний комплекс методик для вирішення дослідницьких завдань: «Мультидимензіональні шкали рішимості» й «Особистісний тест-опитувальник прийняття рішень» – задля вивчення характеристик прийняття рішень; «Тест-опитувальник схильності до авантюрності» (АВАНТ-1), а також «Тест-опитувальник якісних компонентів схильності до ризику» задля вивчення авантюрності та схильності до ризику особистості. Презентовано результати кореляційного аналізу взаємозв’язків показників рішимості, прийняття рішень з авантюрністю і схильністю до ризику особистості. Виявлено наявність додатних значущих взаємозв’язків між авантюрністю та більшістю показників схильності до ризику, а також між авантюрністю, схильністю до ризику і показниками рішимості особистості. Розглянуто профілі характеристик рішимості, вивчено психологічні особливості вибору й прийняття рішень осіб, які відрізняються за авантюрністю.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

прийняття рішення, рішимість особистості, схильність до ризику, авантюрність, особистість.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. А. с. Психодіагностика авантюрності: «Тестопитувальник схильності до авантюрності» (АВАНТ– I); «Самооцінка компонентів авантюрності» // О. П. Санникова, О. І. Санніков, Н. І. Меленчук. – № 59701; заяв. № 60141 від 19.03.2015. Опубл. 15.05.2015. – 53 с.
2. А. с. Тест-опросник качественных компонентов склонности к риску («риск-черты») (психодиагностическая методика) / О. П. Саннікова, С. В. Бикова. – № 24519; реєстрац. 22.05.2008. – 26 с.
3. Бикова С. В. Індивідуально-типологічні особливості схильності до ризику: дис. … канд. психол. наук : спец. 19.00.01 / С. В. Бикова – Одеса, 2008. – 205 с.
4. Бикова С. В. Специфіка схильності до ризику в осіб з різним типом емоційності / С. В. Бикова // Наука і освіта. – 2012. – № 6. – С. 41-45.
5. Корнилова Т. В. Психология риска и принятия решений : учеб. пособие для вузов / Т. В. Корнилова. – М. : Аспект Пресс, 2003. – 286 с.
6. Меленчук Н. І. Особливості емоційного інтелекту у осіб, схильних та не схильних до авантюрності / Н. І. Меленчук // Наука і освіта. – 2014. – №2. – С. 37–41.
7. Меленчук Н. І. Факторна структура авантюрних та не авантюрних осіб / Н. І. Меленчук // Наука і освіта. – 2014. – № 11. – С. 123-128. 8. Санников А. И. Личностные предикторы принятия жизненных решений / А. И. Санников // Наука і освіта. – 2015. – № 10/CХХХІХ. – С. 217-230. 9. Санников А. И. «Решимость» и «решительность» в психологической системе принятия личностью жизненных решений / А. И. Санников // Теоретичні і прикладні проблеми психології: збірник наукових праць Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. – Сєверодонецьк, 2016. – № 1 (39). – С. 201–213.
10. Санников А. И. Психология жизненного выбора личности: монография / А. И. Санников. – Одесса : Изд-во ВМВ, 2015. – 440 с.
11. Санникова О. П. Риск и принятие решений: учебно-методическое пособие / О. П. Санникова, А. И. Санников, С. В. Быкова. – Харьков : ООО «Апекс+», 2007. – 60 с.
12. Санникова О. П. Феноменология личности: Избранные психологические труды / О. П. Санникова. – Одесса: СМИЛ, 2003. – 256 с.
13. Санникова О. П. Формально-динамические и качественные метахарактеристики индивидуальности / О. П. Санникова // Наука і освіта. – 2007. – № 6-7. – С. 30-33.
14. Санникова О. П. Эмоциональность в структуре личности: монография / О. П. Санникова. – Одесса : Хорс, 1995. – 334 с.
15. Санніков О. І. Схильність до ризику як чинник вибору авантюрної особистості / О. І. Санніков, І. В. Панасюк // Проблеми сучасної психології особистості: Випуск 9. Матер. Всеукр. наук.-практ. конф. мол. учених та студентів (17-18 травня 2018 р.). – Одеса : ВМВ, 2018. – С. 170-177.
16. Саннікова О. П. Тест-опитувальник схильності до авантюрності (АВАНТ-1): результати апробації / О. П. Саннікова, О. І. Санніков, Н. І. Меленчук // Проблеми сучасної психології: збірник наукових праць Державного вищого навчального закладу «Запорізький національний університет» та Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України / За ред. С. Д. Максименка, Н. Ф. Шевченко, М. Г. Ткалич. – Запоріжжя: ЗНУ, 2016. – № 1 (9). – С. 82–88.
17. Хайкин В. Л. Активность: (характеристики и развитие): учебно-методическое пособие / В. Л. Хайкин. – М. : Московский психолого-социальный ин-т; Воронеж : МОДЭК, 2000. – 444 с. 18. Шмелев А. Г. Психодиагностика личностных черт / А. Г. Шмелев. – СПб. : Речь, 2002. – 480 с.
19. Sannikova O. P. Diagnostics of adventurousness: presentation of the original technique / O. P. Sannikova, N. I. Melenchuk, O. I. Sannikov // International scientific professional periodical journal «The Unity of science». Vienna, Austria, February, 2016, volume 2, pp. 66–69.

Антоніна Кічук. Проблема становлення психологічного здоров’я сучасного студенства в параметрах психологічних досліджень.

// Наука і освіта.  2018.  №9-10. 119-123.


DOI:

Антоніна Кічук,
кандидат психологічних наук, доцент,
доцент кафедри загальної та практичної психології,
Ізмаїльський державний гуманітарний університет,
вул. Репіна, 12, м. Ізмаїл, Україна


ПРОБЛЕМА СТАНОВЛЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗДОРОВ’Я СУЧАСНОГО
СТУДЕНСТВА В ПАРАМЕТРАХ ПСИХОЛОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ


АНОТАЦІЯ:

У статті висвітлено феноменологію психологічного здоров’я студентства. Окреслено напрацювання сучасних учених, які сприяли розширенню уявлень про здоров’я студентів у психологічній сфері (психологічне здоров’я особистості доцільно осмислювати в якості важливої її властивості; означена властивість є не лише складною, а й динамічною, змінність якої відбувається під впливом зовнішніх обставин життєдіяльності студента та його спілкування; враховуючи своєрідність студентства як суб’єкта здоров’я в психологічній сфері умотивованим є вплив педагогів закладів вищої освіти на розвиток ціннісного ставлення студентів до власного психологічного здоров’я та створення умов активізації процесів самопізнання, самостимулювання, самопрограмування, самореалізації, самопрезентації). Представлено аналіз деяких результатів досліджень вітчизняних і зарубіжних учених, які, спираючись на різний критеріальний підхід, ставили за мету вивчити певні сегменти здоров’я студентів у психологічній сфері. Акцентовано на залежності показника життєстійкості особистості сучасного студента та негативної кореляції зі шкалами, що засвідчують психопатологічні тенденції. Деталізовано провідний чинник ризику здоров’я студентської молоді зарубіжжя у психологічній сфері – конкуренція в учінні, яка зумовлює частоту виникнення стресових ситуацій.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

психологічне здоров’я, особистість юнацького віку, ціннісне ставлення особистості до психологічного здоров’я, студенти.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Бех І. Д. Виховання особистості: У 2-х книгах. Кн.1: Особистісно-орієнтований підхід: теоретикотехнологічні засади / І. Д. Бех. – К.: Либідь, 2003. – 280с.
2. Зіньковський Ю. Ф. Психологічні властивості фахівця як умова його професійної успішності / Ю. Ф. Зіньковський, Г. О. Мірських //Педагогіка і психологія. – 2018. - №2. – С.53-59.
3. Лерш Ф. Нарис психології дитинства та юності / Ф. Лерш // Психологія і суспільство. – 2016. - №3. – С.80-104.
4. Маслоу А. Новые рубежи человеческой природы: пер.с англ. / А. Маслоу. – М.: Смысл, 1999. – 424с.
5. Сагалакова О. А. Социальная тревога в подростковом и юношеском возрасте в контексте психологической безопасности / О. А. Сагалакова, Д. В. Труевцев, Ю. А. Шшухлова // Вопросы психологии. – 2016. – №6. – С.63-66.
6. Старинская Н. В. Особенности самоактуализирующейся личности студентов / Н. В. Старинская // Самоактуалізація та самореалізація особистості в процесі діяльності. – Слов’янськ, 2012. – С.144-145.
7. Jahoda M. Current Concepts of positive mental health / M. Jahoda. – NY: Basic Books, 1958. – 136 p.
8. Кузнецов М. А. Жизнестойкость и образ здоровья у студентов / М. А. Кузнецов, Л. Н. Зотова. – Харьков:изд-во «Диса плюс», 2017. – 398 с.
9. Lessard, F. E. Enquête sur la santé psychologique étudiante Montréa / F. E. Lessard: Fédération des associations étudiantes du campus de l’université de Montréal, 2016. – 129 р.
10. Maddi S. The Personality Construct of Hardiness III: Relationships with Repression, Innovativeness, Authoritarianism and Performance / S. Maddi, R. Harvey, D. Khoshaba, J. Lu, M. Persico, M. Brow // Jornal of Personality. – 2006. – vol.74. - №32. – Р.575-598.
11. Роджерс К. Искусство консультирования в терапии / Пер. с англ. Кондрашова О. И. и др. – Москва: Апрель Пресс: Эксмо, 2002. – 976 с.
12. Токман А. А. Психологія способу життя: Навч.пос. – Ч.1. / А. А. Токман, Н. В. Немченко. – К.: Вид.дім.Персона, 2015. – 344 с.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.