Олена Мірошниченко. Роль психологічної готовності особистості в адаптації до екстремальних умов життєдіяльності.

// Наука і освіта.  2018.  №7-8. 77-82.


DOI:

Олена Мірошниченко,
кандидат педагогічних наук,
доцент кафедри педагогіки, психології та управління навчальними закладами,
Житомирський державний університет імені Івана Франка,
вул. Велика Бердичівська, 40, м. Житомир, Україна
ORCID id 0000-0002-5712-3752


РОЛЬ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ ОСОБИСТОСТІ В
АДАПТАЦІЇ ДО ЕКСТРЕМАЛЬНИХ УМОВ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглядаються особливості психологічних типів зимівників та роль готовності в процесі адаптації до екстремальних умов життєдіяльності. Актуальність статті базується на тому, що Україна є однією з 29 країн світу, що мають статус Консультативної сторони Договору про Антарктику, і вже протягом 22 років направляє своїх науковців досліджувати «Білий континент» на українську антарктичну станцію «Академік Вернадський». Зимівля українських полярників, що проводять дослідження за напрямами, затвердженими Державною програмою (Науки про Землю, Науки про життя, Фізичні науки), пов’язана з тривалим перебуванням на обмеженій території, що вимагає адаптації до соціальної ізоляції, сенсорної і психологічної депривації у зимуючих. Крім того, адаптація зимівників проходить в умовах суворого клімату і багато в чому залежить від готовності учасників експедиції до виконання професійних обов’язків в екстремальних умовах. Метою статті є представлення результатів дослідження психологічної готовності до діяльності в Антарктиці як передумови адаптації у різних типів особистості. У статті представлена авторська методика визначення типів особистості, а також надані емпіричні результати щодо показників адаптації у зимівників різних типів за попередні чотири зимівлі. Співставлення результатів обстеження до та після експедиції виявили наявність змін психологічних характеристик особистості і психофізіологічних показників. З іншого боку, після експедиції в окремих зимівників, які під час перебування в Антарктиці мали психоемоційні проблеми, були виявлені типові психологічні та психофізіологічні зрушення, хоча найбільш яскраво проявлялись розлади психофізіологічного статусу саме в Антарктиці. Такі результати дозволили визначити нові критерії психофізіологічного та психологічного прогнозування, а також підтвердили необхідність застосування психологічного тренінгу антарктичних зимівників.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

 адаптація, адаптивність, підготовка до екстремальної діяльності, готовність, типологія, типи особистості.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Володарская И. А. Некоторые проблемы формирования профессионализма у курсантов военного артиллерийского университета [Електронний ресурс] / И. А. Володарская, Н. Д. Изергин, А. С. Марков. – Режим доступу: www document.//http://www.oim.ru/reader.asp?whichpage=l &mytip=l &word=&pagesize =15&Nomer= 13 8
2. Ганнушкин П. Б. Особенности эмоционально-волевой сферы при психопатиях / П. Б. Ганнушкин / Под ред. В. К. Вилюнас и Ю. Б. Гиппенрейтер. – М.: Изд-во МГУ, 1984. – 280 с.
3. Ильин Е. П. Мотивация и мотивы / Е. П. Ильин. – СПб.: Питер, 2011. – 512 с
4. Корольчук М. С. Соціально-психологічне забезпечення діяльності в звичайних та екстремальних умовах / М. С. Корольчук, В. М. Крайнюк. – К.: НікаЦентр, 2006. – 578 с.
5. Маслоу А. Мотивация и личность / А. Маслоу. – Питер, 2012. – 352 с.
6. Мірошниченко О. А. Основи психофізіологічних та психологічних умов діяльності: підручник / О. А. Мірошниченко, Є. В. Моісеєнко, В. А. Литвинов. – Житомир: Рута, 2015. – 296 с. Затверджено МОН України (лист № 1/11 – 13386 від 20 серпня 2014 року)
7. Мирошниченко О. А. Роль темперамента зимовщика в процессе адаптации к условиям жизнедеятельности в Антарктике / О. А. Мірошниченко // Наука i освіта: журнал науково-практичний: Педагогіка i психологія. – № 7 / CXXХVІІІ, 2016. – Одеса: «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського». – С. 126–132.
8. Мірошниченко О. А. Готовність українських зимівників до життєдіяльності в умовах Антарктики / О. А. Мірошниченко // Development and modernization of social sciences: experience of Poland and prospects of Ukraine: Collective monograph. Vol. 1. Lublin: Izdevnieciba “Baltija Publishing”, 2017. 336 p. Maria Curie-Sklodowska Universit. С. 242–259.
9. Moiseyenko E., Sukhorukov V., Pyshnov G., Mankovska I., Rozova K., Miroshnichenko O. et al. Antarctical challenges the new horizons in predictive, preventive, personalized medicine: preliminary results and attractive hypothesis for multidisciplinary prospective studies in the Ukrainian Akademik Vernadsky Station EPMA Journal 2016;7:11.DOI: 10.1186/s13167-016-0060-8 http://epmajournal.biomedcentral.com/
10. Налчаджян А. А. Психологическая адаптация: механизмы и стратегии / А. А. Налчаджян. – М.: Эксмо, 2010. – 386 с.
11. Perelygina L. The dynamics of manifestation of professionally caused accentuations in employees of the state emergency service of Ukraine / L. Perelygina, Е. Mykhlyuk // Development and modernization of social sciences: experience of Poland and prospects of Ukraine: Collective monograph. Vol. 1. Lublin: Izdevnieciba “Baltija Publishing”, 2017. 336 p. Maria Curie-Sklodowska Universit, С. 305–322.
12. Райгородский Д. Я. Психология и психоанализ характера. Хрестоматия по психологии и типологии характеров / Д. Я. Райгородский. - Самара: Бахрах-М, 2009. – 640 с.
13. Sannikov O. Information system operator: the structure and components of personal choice / О. Sannikov // Наука i освіта: журнал науковопрактичний: Психологія. – № 7 / CXXХVІІІ, 2016. – Одеса: «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського». – С. 133–143.
14. Симонов П. В. Высшая нервная деятельность человека. Мотивационно-эмоциональные аспекты / П. В. Симонов. – М.: Наука, 1975. – 176 с.
15. Теплов Б. М. Психология / Б. М. Теплов. – М.: Учпедгиз, 1953. – 122 с.

Aleksandr Pryimakov, Jerzy Eider, Stanislav Prysiazniuk. Improving Precise Movements Teaching Technique in Physical Education.

// Наука і освіта.  2018.  №7-8. 83-91.


DOI:

Олександр Приймаков,
доктор біологічних наук, професор,
Щецинський університет,
Єжи Ейдер,
доктор наук з фізичного виховання, професор,
факультет фізичної культури та охорони здоров’я,
Щецинський університет,
м. Щецин, Польща,
Станіслав Присяжнюк,
доктор педагогічних наук, професор,
Державний університет телекомунікацій,
вул. Солом’янська 5, м. Київ, Україна


УДОСКОНАЛЕННЯ МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ ТОЧНИХ
РУХІВ СТУДЕНТІВ У ПРОЦЕСІ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ


АНОТАЦІЯ:

Мета – дослідження надійності функціонування і резервів системи управління рухами різної координаційної структури у студенток в процесі фізичного виховання (ФВ). У дослідженнях взяли участь 136 студенток віком віл 17 до 19 років. Вони були поділені на 2 групи – контрольну (КГ) й експериментальну (ЕГ). Студентки КГ відвідували заняття з фізичного виховання (ФВ) відповідно до державної університетської програми. В ЕГ додатково реалізовувалася програма, спрямована на підвищення надійності і резервів системи управління рухами. Основу її склали фізичні вправи підвищеної координаційної складності з елементами новизни, що виконуються з музичним супроводом. Тривалість досліджень склала один навчальний рік. Виявлено позитивний вплив експериментальної програми ФВ на прояв моторної функції студенток ЕГ. Удосконалення управління точними рухами в ЕГ характеризувалося підвищенням якості рухового регулювання, збільшенням швидкості переходу до програмного механізму регулювання в стабільних умовах реалізації рухів, зростанням потужності компенсаторних перебудов для збереження надійності моторної функції в ускладнених умовах. Це свідчить про підвищення резервних можливостей системи управління рухами і є одним із критеріїв цих резервів. Установлено, що провідними критеріями резервних можливостей системи управління рухами різної координаційної структури є: швидкість переходу до програмного механізму управління точними рухами в стабільних умовах функціонування; потужність і ефективність компенсаторних реакцій, що забезпечують стійкість системи управління точними рухами при сенсорних обмеженнях і подразненнях; надійність утримання якісних параметрів руху в оптимальному діапазоні при дії перешкод; зниження сенсорних взаємозв’язків у системі управління рухом у стабільних умовах функціонування (принцип «найменшого взаємодії»).


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

студентки, управління, точні рухи, сенсорна депривація, компенсаторні реакції, фізичне виховання.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Бернштейн Н. А. О построении движений: монография / Н. А. Бернштейн. - Москва: Медгиз, 1947. - 255 с.
2. Боровиков В. П. Прогнозирование в системе STATISTICA в среде Windows: монография / В. П. Боровиков, Г. И. Ивченко. - Москва: Финансы и Статистика (2-е изд.), 2006. - 368 с.
3. Босенко А. И. Оценка уровня мобилизации функциональных резервов студенток младших курсов педагогического университета при дозированных физических нагрузках / А. И. Босенко, И. И. Самокиш, С. В. Страшко, Н. А. Орлик, Е. П. Петровский // Педагогика, психология и медикобиологические проблемы физического воспитания и спорта. - 2013. - № 11. - С. 3-9. doi:10.6084/m9.figshare.815867.
4.Голубев В. Н. Оценка функциональных резервов в системе управления движением / В. Н. Голубев, Д. Н. Давиденко, А. С. Мозжухин, А. И. Шабанов // Системные механизмы адаптации и мобилизации функциональных резервов организма в процессе достижения высшего спортивного мастерства: монография / Л.: ГДОИФК им П.Ф. Лесгафта, 1987. - С. 12- 18.
5.Гурфинкель B. C. Центральные программы и многообразие движений / B. C. Гурфинкель, Ю. С. Левик // Управление движениями: монография: отв ред. А. А. Митькин, Г. Пик / Москва: Наука, 1990. - С. 32–41.
6.Донской Д. Д. Теория строения действий / Д. Д. Донской // Теория и практика физической культуры. - 1991. - № 3. - С. 9-13.
7.Доценко Е. Н. Резервные возможности системы управления движениями различной координационной структуры у студенток специального учебного отделения вуза / Е. Н. Доценко // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. - 2004. - № 4. - С. 36-41.
8.Доценко Е. Н. Развитие координационных способностей студенток специальной медицинской группы в процессе физического воспитания: дисс. … кандидада пед. наук: 13.00.02/ Доценко Олена Миколаївна – Киев: НПУ Драгоманова, 2011. – 198 с.
9.Мищенко B. C. Функциональные возможности спортсменов: монография / В. С. Мищенко. - К.: Здоров’я, 1990. - 200 с.
10. Павлов С. Е. Адаптация / С. Е. Павлов. - Москва: Паруса, 2000. – 600 с.
11. Приймаков А. А. Повышение резервных возможностей системы управления циклическим точностным движением у студенток специальной медицинской группы / А. А. Приймаков, Е. Н. Доценко, Е. А. Приймаков, Павел Ейдер // Вісник чернігівського державного педагогічного університету ім. Т. Г. Шевченка. - Чернігів, 2010. - Вип. 66. - С. 321-327.
12. Радзиевский А. Р. О накоплении, расходовании и перераспределении функциональных резервов в организме человека / А. Р. Радзиевский, А. Приймаков, В. Олешко, Н. Ящанин // Наука в олимпийском спорте. – 2002. – № 2. – С. 110-119.
13. Сергієнко Л. П. Тестування рухових здібностей школярів: навч. посібник / Л. П. Сергієнко. – К.: Олімпійська література, 2001. – 360 с.
14. Судаков К. В. Теория функциональных систем: монография / К. В. Судаков. – Москва: Наука, 1996. – 95 с.
15. Юхименко С. М. Аналіз адаптаційного потенціалу студентської молоді / С. М. Юхименко// Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – 2007. – № 1. – С. 145- 147.
16. Becker C. M. Adapting and using quality management methods to improve health promotion explore / C. M. Becker, M. A. Glascoff, W. M. Felts, C. Kent // The Journal of Science and Healing. – 2015. – № 11. – Р. 222-228.
17. Enoka R. M. Neuromechanical basis of kinesiology / R. M. Enoka. – Cleveland: Human Kinetics, 1994. – 446 s.
18. Fairclough S. J. Effects of a physical education intervention to improve student activity levels / S. J. Fairclough, G. Stratton // Physical Education and Sport Pedagogy. – 2006. – № 11(1). – Р. 29-44.
19. Ghez C. Introduction to the motor sytem / C. Ghez // In E.R. Kandel and J.H. Schwartz (Eds.)/ Principles of Neural Science (2nd ed). – New York: Elsevier, 1985. – Р. 429-442.
20. Moosmann K. Erfolgreiche Koordinationsspiele / K. Moosmann // Übungsformen für Schule und Verein. – Wiebelsheim: Limpert, 2008. – Р. 21-35.
21. Neumaier A. Koordinatives Anforderungsprofil und Koordinationstraining. Grundlagen, Analyse, Methode / A. Neumaier. – Köln: Sportverlag Strauß, 2009. – 140 s.
22. Pryimakov A. A. Reliability of functioning and reserves of system, controlling movements with different coordination structure of special health group girl students in physical education process / A. A. Pryimakov, E. Eider, M. O. Nosko, S. S. Iermakov // Physical education of students. – 2017. – N. 2. – Р. 84-89. doi:10.15561/20755279.2017.0206
23. Raczek Joachim Kszałtowanie i diagnozowanie koordynacyjnych zdolności motorycznych: podręcznik dla nauczycieli, trenerów i studentów/ Joachim Raczek, Władysław Mynarski, Władimir Ljach. – Katowice:Wydanie drugie, 2003. –187 s.
24. Roth K. & Roth Ch. Entwicklung koordinativer Fähigkeiten / K. Roth, & Ch. Roth // In Baur, J., Bös, K., Conzelmann, A. & Singer, R. (Hrsg.): Handbuch motorische Entwicklung. – Schorndorf: Hofmann, 2009. – 197- 225.

 

Svitlana Prokofieva-Akopova. Correction of Fears In Preschool Children From Large and Small Families.

// Наука і освіта.  2018.  №7-8. 92-98.


DOI:

Світлана Прокоф’єва-Акопова,
кандидат психологічних наук, доцент кафедри сімейної та спеціальної педагогіки і психології,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна


КОРЕКЦІЯ СТРАХІВ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
З БАГАТОДІТНИХ ТА НЕБАГАТОДІТНИХ СІМЕЙ


АНОТАЦІЯ:

Актуальність проблеми виявлення і корекції дитячих страхів сьогодні на тлі нестабільності в суспільстві є вельми важливою – на сучасну дитину обрушується безліч несприятливих чинників, що гальмують розвиток потенційних можливостей особистості. У статті представлені результати дослідження домінуючих страхів і апробації розробленої програми їх подолання у дітей дошкільного віку з багатодітних і небагатодітних сімей; подано класифікацію виявлених дитячих страхів, проаналізовано види домінуючих страхів у дівчаток і хлопчиків, причини їх виникнення. Дослідження включало три етапи: перший етап – констатуючий експеримент, що включав анкетування «Страхи у дітей» (Кузьміна, 2000), «Страхи в будиночках» М.А. Панфілової (Захаров, 2000), проектну методику А. И. Захарова «Мої страхи» (Захаров, 2000). Другий етап – корекційна робота. Третій етап – контрольний. На підставі проведеного первинного дослідження встановлено, що корекцію необхідно проводити з дітьми з небагатодітних сімей, оскільки їм властиві більш високі показники кількості страхів. Для цього була розроблено і впроваджено корекційну програму з подолання страхів у таких дітей, що включала три складових: робота з батьками, педагогічним колективом, дитиною з цією проблемою. Було встановлено, що програма сприяє усуненню і профілактиці дитячих страхів: за певними показниками деякі види страхів зменшилися майже в 1,5-2 рази, а деякі види зникли зовсім. Отримані результати дозволяють стверджувати, що проведення корекційних заходів загалом позитивно впливатиме на психічний стан дитини. Порівняння результатів Педагогіка та дослідження домінуючих страхів у дітей з багатодітних і небагатодітних сімей показало, що діти з багатодітних сімей менш схильні до страхів, вони більш соціально адаптовані, комунікабельні та менш тривожні.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

дитячі страхи, види страхів, діти з багатодітних та небагатодітних сімей, корекційна програма, подолання страхів.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1.Гнездилов А. В. Авторская сказкотерапия. Дым старинного камина / А. В. Гнездилов. – СПб.: Речь, 2004. – 162 с.
2.Захаров А. И. Происхождение детских неврозов и психотерапия / А. И. Захаров (Серия «Мир психологии»). – М.: Изд-во ЭКСМО-Пресс, 2000. – 448 с.
3.Зинкевич-Евстигнеева Т. Д. Психодиганостика через рисунок в сказкотерапии / Т. Д. ЗинкевичЕвстигнеева, Д. Б. Кудзилов. – СПб.: Речь, 2003. – 40 с.
4.Спиваковская А. С. Психотерапия: игра, детство, семья. Том 2. / А. С. Спиваковская. – М.: ЗАО Изд-воЭКСМО Пресс, 2000. – 430 с.
5.Кузьмина М. Н. Детский невроз страха / М. Н. Кузьмина // Школьный психолог. – 2000. – № 25. – С. 3-7.
6.Эберлейн Г. Страхи здоровых детей / Г. Эберлейн. Пер. с нем. Ю. Лукоянова. – М.: Знание, 1981. – 192 с.
7. Izard, Carroll Ellis. The psychology of emotions / Carroll E. Izard. - New York; London: Plenum press, Cop. 1991. – XX, 451 p.: ил.; 23 см. – (Emotions, personality, a. psychotherapy).
8. Berlin G. The Effects of Marriage and Divorce on Families and Children [Electronic resource] / G. Berlin // MDRC. – 2004. – № 13. – Р. 2–11. Mode of access: https://www.mdrc.org/publication/effects-marriageanddivorce-families-and-children.

Olha Tozik, Aliaksei Narskin, Anatolii Bosenko. Correction of Physical Fitness of Senior School Students Living in Radiation Environment.

// Наука і освіта.  2018.  №7-8. 98-104.


DOI:

Ольга Тозік,
кандидат педагогічних наук,
доцент кафедри теорії та методики фізичної культури,
Олексій Нарскін,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри спортивних дисциплін,
Установа освіти «Гомельський державний університет імені Франциска Скорини»,
вул. Радянська, 104, м. Гомель, Республіка Білорусь,
Анатолій Босенко,
доктор педагогічних, кандидат біологічних наук, доцент,
завідувач кафедри біології та основ здоров'я,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна


КОРЕКЦІЯ ФІЗИЧНОГО СТАНУ СТАРШОКЛАСНИКІВ,
ЯКІ ПРОЖИВАЮТЬ В ЕКОРАДІАЦІОННИХ УМОВАХ


АНОТАЦІЯ:

Погіршення екологічних умов середовища проживання актуалізувало проблему збереження і зміцнення здоров’я людей. Найбільше значення це має для дітей і підлітків, які складають перспективне майбутнє кожної нації. Метою дослідження є вивчення адаптаційних можливостей в залежності від рівня рухової активності старшокласників, які проживають в умовах впливу несприятливих радіоекологічних чинників, а також можливості їх корекції з використанням засобів оздоровчої фізичної культури. Результати дослідження свідчать, що оздоровчий ефект підвищеної рухової активності не завжди є позитивним і залежить від багатьох факторів. Не тільки низькі, але і підвищені фізичні навантаження не є адекватними для організму старшокласників, сприяючи напруженню адаптаційних механізмів і зниженню функціональних можливостей. Проведений моніторинг виявив задовільну ступінь адаптації лише у старшокласників із середнім і вище середнього рівнями рухової активності. Разом з тим у школярів у групі з руховою активністю нижче середнього відзначається напруга механізмів адаптації, а в учнів старших класів з високою руховою активністю виявлено незадовільний рівень адаптації. Проведений педагогічний експеримент показав, що раціонально організовані заняття фізичними вправами у загальноосвітній школі є дієвим засобом підвищення адаптаційних можливостей організму учнів і профілактики захворювань. У той же час при плануванні та організації уроків з фізичної культури в школі слід ураховувати поточний стан школярів та індивідуальні особливості адаптації до фізичних навантажень, що дозволить максимально ефективно реалізовувати оздоровчий ефект занять. Використання оздоровчих засобів фізичної культури для учнів старших класів дозволило сформувати високий рівень адаптаційних можливостей і підвищити неспецифічну резистентність організму, що, як наслідок, сприятиме зниженню негативного впливу несприятливих екорадіаціонних факторів.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

адаптаційні можливості, учні старших класів, несприятливі екорадіаціонні умови, оздоровча фізична культура.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Артеменков А. А. Концепция оптимизации функционального состояния и повышения адаптационных возможностей человека: автореф. дис. ... докт. биол. наук: спец. 03.03.01 / А. А. Артеменков. – Смоленск, 2015 – 22 с.
2. Баевский Р. М. Оценка эффективности профилактических мероприятий на основе измерения адаптационного потенциала системы кровообращения / Р. М. Баевский, А. П. Берсенева // Здравоохранение Российской Федерации. – 1987. – № 8. – С. 6–10.
3. Веселовская В. О. Функциональные резервы организма младших школьников / В. О. Веселовская, И. Д. Султанова, И. М. Иванышин, Р. В. Арламовский // Актуальные научные исследования в современном мире. – 2018. – № 1–3 (33). – С. 55–58.
4. Гланц С. Медико-биологическая статистика. Пер. с англ. / С. Гланц. – М.: Практика, 1998. – 459 с.
5. Казначеев В. П. Донозологическая диагностика в практике массовых обследований населения / В. П. Казначеев, Р. М. Баевский, А. П. Берсенева. – Л.: Медицина, 1980. – 208 с.
6. Міхеєнко О. І. Конкретизація сутності поняття «здоров’я» як методологічне підгрунтя практики оздоровлення організму людини / О. І. Міхеєнко // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – 2013. – № 2. – С. 42– 46. doi:10.6084/m9.figshare.639257
7. Милютин С. Г. Динамика адаптации к учебной деятельности у учащихся медицинского колледжа / С. Г. Милютин, В. Я. Апчел, В. Н. Сысоев и др. // Вестник Российской военномедицинской академии. – 2012. – № 3 (39). – С. 138–140.
8. Основы математической статистики: Учебное пособие / Под ред. В. С. Иванова. – М.: Физкультура и спорт, 1990. – 176 с.
9. Поборский А. Н. Динамика врабатываемости и адаптации некоторых функциональных систем у студентов-первокурсников при регулярной физической нагрузке / А. Н. Поборский // Теория и практика физической культуры. – 1997. – № 8. – С. 25–26, 39–40.
10. Полька Н. С. Гігієнічні основи оптимізації фізичного виховання школярів: монографія / Н. С. Полька, І. О. Калиниченко. – Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. – 328 с.
11. Прусик К. Повышение адаптационных возможностей у лиц пожилого возраста средствами скандинавской ходьбы / К. Прусик, Л. В. Шарова, Ю. А. Базуев // Физическая культура, спорт, туризм: научно-методическое сопровождение: материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием. – М., 2014. – С. 275–279.
12. Смирнов В. М. Физиология физического воспитания и спорта / В. М. Смирнов, В. И. Дубровский. – М.: Изд-во ВЛАДОСТ-ПРЕСС, 2002. – 608 с.
13. Шайхелисламова М. В. Мониторинг функционального состояния адаптационных систем у школьников как элемент охраны здоровья и безопасности их жизнедеятельности / М. В. Шайхелисламова, А. А. Ситдикова, Г. Г. Каюмова // Фундаментальные исследования. – 2013. – № 8–2. – С. 370–375.
14. Blaak E. E. Prevention and treatment of obesity and related complications. A role for protein / E. E. Blaak // Int. J. Obesity. – 2010. – 30. – Vol. 3. – P. 24–27.
15. Blair S. N., Brodney S. Effects of physical inactivity and obesity on morbidity and mortality: current evidence and research issues / S. N. Blair, S. Brodney // Med Sci Sports Exerc. – 1999. – 31 (Suppl 11). – P. 646– 662. doi:10.1097/00005768-199911001-00025.
16. Bosenco A. I. On the normative values of the adaptive potential and their practical application / A. I. Bosenco, M. S. Topcii, L. A. Evtuhova // Proceedings of the F. Scorina Gomel State University, 2017. – № 6 (105). – Р. 27–31 (Natural Sciences).
17. Platonov V. N. Teoria general del entrenamiento deportivo Olimpico / V. N. Platonov. – Barcelona: Paidotribo, 2002. – 686 p.
18. Rich V. Fall – ont republic is Chernobyl's lasting legacy: The prime minister of Byelorussia has turned against Moscow ofter disclosures that his people are suffering genocide by radiation / V. Rich // The European. – 1991. – 16-18. August. – P. 12.
19. Samuellsson M. Initial effects of anti-pronation type on the medial lonlgitudinal arch during walking and running / M. Samuellsson, B. Vincenzio, Т. Russell // Br J Sports Med. – 2008. – P. 939–943.
20. Wilmore J. H. Physiology of sport and exercise / J. H. Wilmore, D. L. Costill. – Champaign, Illinois: Human Kinetics, 2004. – 726 p.

Віталія Шебанова, Тетяна Яблонська, Ліана Онуфрієва. Вплив програми нормалізації харчової поведінки та корекції ваги на «я-образ» у жінок із надлишковою масою тіла.

// Наука і освіта.  2018.  №7-8. 105-112.


DOI:

Віталія Шебанова,
доктор психологічних наук, доцент,
професор кафедри практичної психології,
Херсонський державний університет,
вул. Університетська, 27, м. Херсон, Україна,
https://orcid.org/0000-0002-1658-4691,
Тетяна Яблонська,
доктор психологічних наук, старший науковий співробітник,
асистент кафедри психології розвитку,
Київський національний університет імені Тараса Шевченка,
вул. Володимирська, 60, м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0001-7272-9691,
Ліана Онуфрієва,
кандидат психологічних наук, доцент,
професор кафедри, завідувач кафедри загальної та практичної психології,
Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка,
вул. Огієнка, 61, м. Кам'янець-Подільський, Україна


ВПЛИВ ПРОГРАМИ НОРМАЛІЗАЦІЇ ХАРЧОВОЇ ПОВЕДІНКИ ТА КОРЕКЦІЇ
ВАГИ НА «Я-ОБРАЗ» У ЖІНОК ІЗ НАДЛИШКОВОЮ МАСОЮ ТІЛА


АНОТАЦІЯ:

На початку ХХІ століття ожиріння стало соціальною проблемою у багатьох країнах, у тому числі і в Україні, в якій понад 32% населення має надмірну масу тіла. Із надлишковою масою тіла пов’язане підвищення ризику й частоти розвитку багатьох захворювань та суттєве погіршення якості життя особистості. Сьогодні як дослідники-теоретики, так і практики, у своїх працях зазначають, що розлади харчової поведінки значною мірою є результатом порушення образу тіла. Саме тому при комплексній корекції цих розладів необхідні і психокорекція, і психотерапія образу тіла та образу «Я». Метою роботи є дослідження ефективності програми нормалізації харчової поведінки та корекції ваги на «Я-образ» жінок із надлишковою масою тіла. Для проведення психологічної діагностики особливостей «Я-образу» було обрано такі методики: 1) Опитувальник самоставлення В. В. Століна, 2) Кольорове указання на невдоволення власним тілом (САРТ) в адаптації В. Г. Сахарової, 3) Анкета прикладного дослідження «Особливості самосприйняття свого тіла» В. Шебанової. Діагностика після проходження програми з нормалізації харчової поведінки та корекції маси тіла встановила її ефективність, а саме: а) значуще покращення глобального самоставлення (p≤0,01), збільшення самоповаги (p≤0,05), самосприйняття (p≤0,01), самоінтересу (p≤0,05), поліпшення саморозуміння (p≤0,01); б) всі жінки продемонстрували збільшення задоволеності тілом та його окремими частинами (p≤0,01); в) незважаючи на об’єктивне зменшення ваги, жінки продовжують відчувати дискомфорт із приводу своєї зовнішності у деяких ситуаціях. Отже, нормалізація харчової поведінки та корекція ваги шляхом свідомого докладання зусиль суттєво покращує сприйняття власного тіла та загальне самоставлення у жінок із надлишковою масою тіла.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

розлади харчової поведінки, ожиріння, жінки надлишковою масою тіла, образ Я, образ тіла, нормалізація харчової поведінки, корекція ваги.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1.Дорожевец А. Н. Искажение образа физического Я у больных ожирением и нервной анорексией [Электронный ресурс]: дис. ... канд. психол. наук: 19.00.04 / Андрей Николаевич Дорожевец. – М., 1986. – Режим доступа: http://diss.rsl.ru/diss/02/0231 /020231002.pdf
2.Леви Т. С. Отношение к телу в структуре самоотношения [Электронный ресурс] / Т. С. Леви // Знание, понимание, умение. – 2008. – № 3. – С. 72–75. – Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/otnoshenie-k-teluv-strukture-samootnosheniy.
3.Сахарова В. Г. Психология тела. Диагностика отношения к телу / В. Г. Сахарова. – СПб.: Речь, 2011. – 112 с.
4.Сидоренко Е. В. Методы математической обработки в психологии / Е. В. Сидоренко. – СПб.: Речь, 2003. – 350 с.
5.Скугаревский О. А. Классификационные критерии нарушений пищевого поведения и сопряженные поведенческие проявления / О. А. Скугаревский // Психотерапия и клиническая психология. – 2007. – № 2 (7). – С. 25-29.
6.Столин В. В. Опросник самоотношения / В. В. Столин, С. Р. Пантилеев // Практикум по психодиагностике: Психодиагностические материалы / ред. А. А. Бодалёва и др. – М.: МГУ, 1988. – С. 123-130.
7.Шебанова В. І. Анкета прикладного дослідження «Особливості самосприйняття свого тіла»: авторське свідоцтво / В. І. Шебанова. – № 64531 від 18.03.2016. – К.: Державна служба інтелектуальної власності України.
8.Шебанова В. И. Тренинг нормализации пищевого поведения: Программа психологического сопровождения на пути к свободе от переедания. Практическое руководство / В. И. Шебанова. – Херсон: ПП Вишемирский В. С., 2014. – 394 с.
9.Шебанова В. І. Феноменологія харчової поведінки у континуумі «норма–патологія»: Монографія / В. І. Шебанова. – Херсон: ПП Вишемирський В. С., 2016. – 612 с.
10. Alegría C. A. That's who I am: A fat person in a thin body: Weight loss, negative self-evaluation, and mitigating strategies following weight loss surgery / C. A. Alegría, B. Larsen // Journal of the American Association of Nurse Practitioners: March 2015. – Volume 27. – Issue 3. – 137–144. (doi: 10.1002/2327- 6924.12158)
11. Ball K. Psychological stress, coping, and symptoms of disordered eating in a community sample of young Australian women / K. Ball, С. Lee // Int. J. Eat. Disord. – 2002. – Vol. 31. – № 1. – P. 71-81.
12. Bruch H. Eating Disorders: Obesity, Anorexia Nervosa and the Person Within / Hilde Bruch. N.Y.: Basic Books. – 1973. – 438 p.
13. Fairburn C. G. Eating disorders / C. G. Fairburn // Lancet. – 2001. – P. 407-416.
14. Hu S. P. Comparisons of attitudes and practices between obese and normal weight women in Taiwan / S. P. Hu, T. Y. Chiang, S. L. Yeh, Y. W. Chien // Asia Pacific journal of clinical nutrition. – 2007;16(3): 567-71.
15. Levain M. P. The role of body image in the prevention of eating disorders / M. P. Levain, N. Piran // Body Image. – 2004. – Vol. l, N l. – P. 57-70. (DOI:10.1016/S1740-1445(03)00006-8)
16. Radzi N. S. M., Musa M. Beauty ideals, myths and sexisms: a feminist stylistic analysis of female representations in cosmetic names / N. S. M. Radzi, M. Musa // GEMA Online® Journal of Language Studies. – Том 17, № 1 (2017) (DOI: http://doi.org/10.17576/gema-2017-1701-02).
17. Sarwer D. B. Quality of Life, Body Image and Sexual Functioning in Bariatric Surgery Patients / D. B. Sarwer, K. J. Steffen // European eating disorders review : the jornal of the Eating Disorders Association. – 2015 Nov; 23(6): 504–8. (doi: 10.1002/erv.2412).
18. Shebanova V. I. Speciale (Negativo) e del Corpo Sperimentare un Persona Crisi D'identità / V. I. Shebanova // Italian Science Review. – 2015. – 1(22) January. – P. 172-175.
19. Víctor M.-M. Revisión sistemática y síntesis narrativa de intervenciones sobre obesidad sin complicaciones: pérdida de peso, bienestar e impacto en trastornos alimentarios / M.-M. Víctor // Enfermería Clínica, Volume 28, Issue 3, May–June 2018, P. 212-213 (doi.org/10.1016/j.enfcle.2017.08.006)
20. WHO. Mental Health Promotion in Young People. – an Investment for the Future / [Електронний ресурс]. – 2010. – Режим доступу: http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0013/121 135/E94270

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.