Яна Сухенко. Психологічний час як детермінанта індивідуальної освітньої траєкторії особистості.
// Наука і освіта. – 2018. – №5-6. – 102-108.
DOI:
Яна Сухенко,
кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології та особистісного розвитку, докторант,
ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» НАПН України,
м. Київ, вул. Січових стрільців, 52-А, к. 412.
ПСИХОЛОГІЧНИЙ ЧАС ЯК ДЕТЕРМІНАНТА
ІНДИВІДУАЛЬНОЇ ОСВІТНЬОЇ ТРАЄКТОРІЇ ОСОБИСТОСТІ
АНОТАЦІЯ:
У статті досліджуються особливості психофізіологічної детермінації індивідуальної освітньої траєкторії особистості. В якості незалежної змінної виступають часові властивості психіки (τ-тип, якість ходу власного годинника, фази великого біологічного циклу, орієнтація особистості в часі), залежної – загальні здібності, мотиви, стильові особливості навчальної діяльності як референти індивідуальної освітньої траєкторії особистості. Встановлено, що τ-тип особистості впливає на особливості розвитку загальних здібностей – технічного інтелекту, уважності, а також на готовність до переживання ситуацій невизначеності в ситуаціях навчання; орієнтація особистості в часі пов’язана з рівнем розвитку загального, вербального інтелекту, з проявом стилю діяльності; якість ходу власного годинника людини є передумовою розвитку її загальних здібностей (загального, вербального, технічного інтелекту), формування домінуючого стилю діяльності та імпліцитних уявлень про інтелект як властивість, яка змінюється, «нарощується» та збагачується під час навчання.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
індивідуальна освітня траєкторія, τ-тип індивіда, великий біологічний цикл, «хороший» годинник, академічна мотивація, імпліцитні теорії навчання, стиль діяльності.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1.Абульханова К. А. Время личности и время жизни / Абульханова К. А., Березина Т. Н. – СПб. : Алетейя, 2001. – 304 с.
2.Буганова В. М. Дискретність психічного розвитку в масштабі часу [Текст] : автореф. дис. на здоб. наук. ступ. канд. психол. наук : 19.00.01 –загальна психологія, історія психології / Буганова Ванда Миколаївна ; Південноукраїнський держ. пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського. – Одеса, 1997. – 24 с.
3.Головаха Е. И. Психологическое время личности / Е. И. Головаха, А. А. Кроник. – Киев : Наукова думка, 1984. – 209 с.
4.Гордеева Т. О. Опросник «Шкала академической мотивации» / Гордеева Т. О., Сычев О. А., Осин Е. Н. // Психологический журнал, 2014. – Том 35. – № 4. – С. 96–107.
5.Зеер Э. Ф. Индивидуальные образовательные траектории в системе непрерывного образования / Э. Ф. Зеер, Э. Э. Сыманюк // Педагогическое образование в России. – 2014. – № 3. – С. 74–82.
6.Ишков А. Д. Учебная деятельность студента: психологические факторы успешности : [монография] / А. Д. Ишков – 2-е изд., стер. – М. : ФЛИНТА, 2013. – С. 174–177.
7.Киреева З. А. Развитие сознания, детерминированное временем. Монография / З. А. Киреева. – Одеса, 2010. – 380 с.
8.Корнилова Т. В. Модификация опросников К. Двек в контексте изучения академических достижений студентов [Текст] / Т. В. Корнилова [и др.] // Психологический журнал. – 2008. – № 3. – С. 86-100.
9.Лушин П. В. Личностные изменения как процесс: теория и практика / П. В. Лушин. – Одесса : Аспект, 2005. – 334 с.
10. Лушин П. В. Хаос и неопределенность: от страдания – к росту и развитию: Монография / Лушин П. В. – Киев, 2017. – 144 с. – (Серия «Живая книга» ; Т. 4).
11. Максименко С. Д. Життєвий шлях особистості як базова категорія генетичної психології / С. Д. Максименко // Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія : Психологічні науки. – 2014. – Вип. 2.12. – С. 5- 13.
12. Носова Е. П. Психолого-педагогические условия выявления и поддержки индивидуальной образовательной траектории ученика: дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / Носова Е. П. – М., 2009. – 142 с.
13. Панок В. Г. Життєвий шлях особистості як категорія прикладної психології / В. Г. Панок // Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія : Психологічні науки. – 2014. –Вип. 2.12. – С. 146–151.
14. Психологія життєтворення особистості в сучасному світі :монографія / Ю. Гундертайло, В. Климчук, О. Кляпець та ін. ; за ред. Т. Титаренко ; Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. – К. : Міленіум, 2016. – 320 c.
15. Смульсон М. Л. Інтелектуальний саморозвиток у віртуальному освітньому середовищі: зміна парадигми / М. Л. Смульсон // Актуальні проблеми психології: Психологічна теорія і технологія навчання. / За ред. С. Д. Максименка, М. Л. Смульсон. – К. : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2009. – Т.8. вип.6. – 332 с.
16. Цуканов Б. И. Время в психике человека / Б. И. Цуканов. – Одесса : Астропринт, 2000. – 220 с.
17. Элькин Д. Г. Восприятие времени / Элькин Д. Г. – М. : Изд-во Акад. пед. наук РСФСР, 1962. – 311 с. : ил.
18. Pierre D. Educational Pathways: Some Key Concepts / Doray Pierre, Picard France, Trottier Claude, Groleau Amélie // The Canada Millennium Scholarship Foundation, Millennium. Research Series. – 2009. – nо. 44, June.
19. Gale T., Parker S. Navigating student transition in higher education: induction, development, becoming, in Universities in transition : foregrounding social contexts of knowledge in the first year experience / Trevor Gale and Stephen Parker. – University of Adelaide Press, Adelaide. – S. A. – 2014. – pp.13-39.
20. STYLE: Strategic Transitions For Youth Labour In Europe : [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://www.style-research.eu/resourcecentre/glossary/educational-trajectories/