Яна Сухенко. Психологічний час як детермінанта індивідуальної освітньої траєкторії особистості.

// Наука і освіта.  2018.  №5-6. 102-108.


DOI:

Яна Сухенко,
кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології та особистісного розвитку, докторант,
ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» НАПН України,
м. Київ, вул. Січових стрільців, 52-А, к. 412.


ПСИХОЛОГІЧНИЙ ЧАС ЯК ДЕТЕРМІНАНТА
ІНДИВІДУАЛЬНОЇ ОСВІТНЬОЇ ТРАЄКТОРІЇ ОСОБИСТОСТІ


АНОТАЦІЯ:

У статті досліджуються особливості психофізіологічної детермінації індивідуальної освітньої траєкторії особистості. В якості незалежної змінної виступають часові властивості психіки (τ-тип, якість ходу власного годинника, фази великого біологічного циклу, орієнтація особистості в часі), залежної – загальні здібності, мотиви, стильові особливості навчальної діяльності як референти індивідуальної освітньої траєкторії особистості. Встановлено, що τ-тип особистості впливає на особливості розвитку загальних здібностей – технічного інтелекту, уважності, а також на готовність до переживання ситуацій невизначеності в ситуаціях навчання; орієнтація особистості в часі пов’язана з рівнем розвитку загального, вербального інтелекту, з проявом стилю діяльності; якість ходу власного годинника людини є передумовою розвитку її загальних здібностей (загального, вербального, технічного інтелекту), формування домінуючого стилю діяльності та імпліцитних уявлень про інтелект як властивість, яка змінюється, «нарощується» та збагачується під час навчання.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

індивідуальна освітня траєкторія, τ-тип індивіда, великий біологічний цикл, «хороший» годинник, академічна мотивація, імпліцитні теорії навчання, стиль діяльності.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1.Абульханова К. А. Время личности и время жизни / Абульханова К. А., Березина Т. Н. – СПб. : Алетейя, 2001. – 304 с.
2.Буганова В. М. Дискретність психічного розвитку в масштабі часу [Текст] : автореф. дис. на здоб. наук. ступ. канд. психол. наук : 19.00.01 –загальна психологія, історія психології / Буганова Ванда Миколаївна ; Південноукраїнський держ. пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського. – Одеса, 1997. – 24 с.
3.Головаха Е. И. Психологическое время личности / Е. И. Головаха, А. А. Кроник. – Киев : Наукова думка, 1984. – 209 с.
4.Гордеева Т. О. Опросник «Шкала академической мотивации» / Гордеева Т. О., Сычев О. А., Осин Е. Н. // Психологический журнал, 2014. – Том 35. – № 4. – С. 96–107.
5.Зеер Э. Ф. Индивидуальные образовательные траектории в системе непрерывного образования / Э. Ф. Зеер, Э. Э. Сыманюк // Педагогическое образование в России. – 2014. – № 3. – С. 74–82.
6.Ишков А. Д. Учебная деятельность студента: психологические факторы успешности : [монография] / А. Д. Ишков – 2-е изд., стер. – М. : ФЛИНТА, 2013. – С. 174–177.
7.Киреева З. А. Развитие сознания, детерминированное временем. Монография / З. А. Киреева. – Одеса, 2010. – 380 с.
8.Корнилова Т. В. Модификация опросников К. Двек в контексте изучения академических достижений студентов [Текст] / Т. В. Корнилова [и др.] // Психологический журнал. – 2008. – № 3. – С. 86-100.
9.Лушин П. В. Личностные изменения как процесс: теория и практика / П. В. Лушин. – Одесса : Аспект, 2005. – 334 с.
10. Лушин П. В. Хаос и неопределенность: от страдания – к росту и развитию: Монография / Лушин П. В. – Киев, 2017. – 144 с. – (Серия «Живая книга» ; Т. 4).
11. Максименко С. Д. Життєвий шлях особистості як базова категорія генетичної психології / С. Д. Максименко // Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія : Психологічні науки. – 2014. – Вип. 2.12. – С. 5- 13.
12. Носова Е. П. Психолого-педагогические условия выявления и поддержки индивидуальной образовательной траектории ученика: дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / Носова Е. П. – М., 2009. – 142 с.
13. Панок В. Г. Життєвий шлях особистості як категорія прикладної психології / В. Г. Панок // Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія : Психологічні науки. – 2014. –Вип. 2.12. – С. 146–151.
14. Психологія життєтворення особистості в сучасному світі :монографія / Ю. Гундертайло, В. Климчук, О. Кляпець та ін. ; за ред. Т. Титаренко ; Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. – К. : Міленіум, 2016. – 320 c.
15. Смульсон М. Л. Інтелектуальний саморозвиток у віртуальному освітньому середовищі: зміна парадигми / М. Л. Смульсон // Актуальні проблеми психології: Психологічна теорія і технологія навчання. / За ред. С. Д. Максименка, М. Л. Смульсон. – К. : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2009. – Т.8. вип.6. – 332 с.
16. Цуканов Б. И. Время в психике человека / Б. И. Цуканов. – Одесса : Астропринт, 2000. – 220 с.
17. Элькин Д. Г. Восприятие времени / Элькин Д. Г. – М. : Изд-во Акад. пед. наук РСФСР, 1962. – 311 с. : ил.
18. Pierre D. Educational Pathways: Some Key Concepts / Doray Pierre, Picard France, Trottier Claude, Groleau Amélie // The Canada Millennium Scholarship Foundation, Millennium. Research Series. – 2009. – nо. 44, June. 
19. Gale T., Parker S. Navigating student transition in higher education: induction, development, becoming, in Universities in transition : foregrounding social contexts of knowledge in the first year experience / Trevor Gale and Stephen Parker. – University of Adelaide Press, Adelaide. – S. A. – 2014. – pp.13-39.
20. STYLE: Strategic Transitions For Youth Labour In Europe : [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://www.style-research.eu/resourcecentre/glossary/educational-trajectories/

Ірина Татьянчикова, Марина Омельченко, Андрій Татьянчиков. Психолого-педагогічне забезпечення соціалізації учнів з інтелектуальними порушеннями.

// Наука і освіта.  2018.  №5-6. 109-117.


DOI:

Ірина Татьянчикова,
доцент, доктор педагогічних наук,
ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»,
вул. Генерала Батюка, 19, м. Слов’янськ, Донецька обл., Україна,
Марина Омельченко,
кандидат педагогічних наук
ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»,
вул. Генерала Батюка, 19, м. Слов’янськ, Донецька обл., Україна,
Андрій Татьянчиков,
кандидат психологічних наук,
Південноукраїнський національний
педагогічний університет ім. К.Д. Ушинського,
вул. Фонтанська дорога, 4, м. Одеса, Україна


ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
СОЦІАЛІЗАЦІЇ УЧНІВ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ


АНОТАЦІЯ:

Метою статті є розкриття сутності (особливостей, структури та змісту) корекційно-виховної технології щодо забезпечення соціалізації учнів з інтелектуальними порушеннями на стадії адаптації в умовах спеціальної загальноосвітньої школи та обґрунтування її ефективності. Для досягнення поставленої мети було використано емпіричні методи (бесіда, опитування, метод експертної оцінки, анкетування, інтерв’ювання, тестування), за допомогою яких визначались особливості соціалізації дітей з інтелектуальними порушеннями; вивчення та узагальнення педагогічного досвіду, яке фіксувало стан і обізнаність вчителів щодо корекційновиховної технології забезпечення соціалізації учнів на стадії адаптації у спеціальній загальноосвітній школі. Кількісну обробку емпіричних даних було здійснено за допомогою методів математичної статистики ( X2 - критерій Пірсона). У статті наводяться результати цілеспрямованого психолого-педагогічного впливу, на підставі аналізу яких доведено суттєве підвищення в учнів загального рівня успішності соціалізації та її рівня за окремими показниками на стадії адаптації в умовах спеціального навчального закладу. Зроблено акцент на ефективність запропонованої корекційно-виховної технології соціалізації учнів з інтелектуальними порушеннями.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

соціалізація, діти з інтелектуальними порушеннями, стадія адаптації, корекційно-виховна технологія.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Москаленко В. В. Соціальна психологія : підруч. / В. В. Москаленко. – [2-е вид., випр. та доп.]. – К. : Центр навч. л-ри, 2008. – 688с.
2. Олпорт Г. В. Личность в психологи / Г. В. Олпорт. – М.-СПб : КСП: Ювента, 1998. – 345с.
3. Омельченко М.С. До проблеми організації підготовки до школи дошкільників з порушеннями інтелекту // Modern Problems of Management: Economics, Education, Health Care and Pharmacy: Conference Proceedings of the 5-th International Scientific Conference October 26-29, Opole, 2017.
4. Рибалка В. В. Особистісний підхід у профільному навчанні старшокласників : моногр. / В. В. Рибалка ; за ред. Г. О. Балла. – К. : ІПППО АПН України, 1998. – 160с.
5. Сисун М. О. Програма корекції шкільної тривожності в підлітків / М. О. Сисун // Психолог. – 2004. – 16 квіт. – С. 1–24.
6. Столяренко Л. Д. Основы психологии / Л. Д. Столяренко. – [3-е изд., перераб. и доп.]. – Ростов н/Д. : Феникс, 2001. – 704с.
7. Татьянчиков А.О. Розумові операції в контексті адаптації учнів до навчання в основній школі: Методичні рекомендації педагогічним працівникам загальноосвітніх шкіл та практичним психологам / А.О. Татьянчиков. – Слов’янськ: Видавництво Б.І. Маторіна, 2015. – 114с.
8. Татьянчикова І.В. Соціалізація дитини з вадами розвитку: теорія, досвід, технології: монографія / І.В. Татьянчикова. – Слов’янськ: Вид-во Б.І. Маторіна, 2017. – 457с.
9. Hettema P. J. Personality and adaptation / P. J. Hettema. – Amsterdam, etc.: North-Holland, 1979. – 228 p.
10. Socialization after childhood / Ed. by O. G. Brim, S. Wheeler. – N.-Y. : Wiley, 1966. – 116 p.

Ганна Соколова. Особливості емоційного вигорання батьків, які виховують дітей із синдромом Дауна.

// Наука і освіта.  2018.  №5-6. 118-122.


DOI:

Ганна Соколова,
кандидат психологічних наук, старший викладач,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Фонтанська дорога, 4, м. Одеса, Україна


ОСОБЛИВОСТІ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ БАТЬКІВ,
ЯКІ ВИХОВУЮТЬ ДІТЕЙ ІЗ СИНДРОМОМ ДАУНА


АНОТАЦІЯ:

Мета статті полягає в аналізі результатів емпіричного дослідження особливостей емоційного вигорання батьків, які виховують дітей із синдромом Дауна. Виявлено, що більш поширеною проблемою для батьків дітей із синдромом Дауна є прагнення обмежити свої професійні обов'язки і неповна адекватність емоційного реагування. Якщо ці симптоми проявляються разом, то батьки прагнуть обмежити свою професійну діяльність, звести до мінімуму іншу роботу та займатися лише дітьми. Встановлено, що фаза резистенції є сформованою у батьків більшою мірою, ніж інші складові емоційного вигорання. Всередині цієї фази за сформованістю серед досліджуваних провідними є неадекватне емоційне реагування і редукція обов'язків, які, цілком ймовірно, підсилюють один одного.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

особистість, емоційне вигорання, психологічний стан, симптом.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Бойко В.В. Синдром «эмоционального выгорания» в профессиональном общении / В. В. Бойко. ― М.Наука, 2006 – 167 с..
2. Грабе М. Синдром выгорания / М. Грабе. – СПб: Речь, 2013. – 95 с.
3. Душка А. Л. Оказание психологической помощи семье в ситуации постановки ребенку диагноза ДЦП / А. Л. Душка, Ю. А. Мартынюк // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. – 2011. – № 1-12. – С. 254-262.
4. Кукуруза Г. В. Психологічна допомога сім'ям, що виховують дітей раннього віку з порушеннями розвитку : дис. докт. псих. наук : 19.00.04 / Г. В. Кукуруза. – Харк. мед. акад. післядиплом. освіти. – Х., 2013. – 350 с.
5. Никифиров Г.С. Психология здоровья / Г. С. Никифоров. ― СПб: Питер, 2002 – 436 с.
6. Прохоренко Л.І. Бужинецька К.Б. Психологічні аспекти пізнавальної мотивації дітей з порушеннями когнітивного розвитку // Тези доповідей Міжнародної науково-практична конференція "Інклюзивне навчання в Новій українській школі” (26-27 березня 2018 року). – Теребовля : Інтерсервіс, 2018. – С. 184–187.
7. Соколова Г. Б. Психологічні особливості захисної поведінки батьків, що виховують дітей із синдромом Дауна / Г. Б. Соколова // Наука і освіта. – 2017. – №3. – С. 23-28.
8. Шпитальный Д.В. Синдром «эмоционального сгорания» как вид профессиональной дезадаптации (часть вторая) / Д.В. Шпитальный // Профессиональный потенциал. – 2002. – №2. – С.33-42.
9. Brouwers A., Tomic W. A longitudinal study of teacher burnout and perceived self-efficacy in classroom management / A. Brouwers, W. Tomic // Teaching & Teacher Education. – 2016. – Vol.16, №2. – Р.239-253.
10. Burke R.J., Greenglass E. A longitudinal study of psychological burnout in teachers / R.J. Burke, E. Greenglass // Human Relations. – 2013. – Vol.48. – №2. – P.187-202.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.