Khilko S. O. Study of Future Psychologists’ Tolerance to Uncertainty Maturity.
// Наука і освіта. – 2017. – №9. – 59-67.
DOI:
Світлана Олександрівна Хілько,
старший викладач кафедри психології та особистісного розвитку, аспірант,
ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» НАПН України,
вул. Січових стрільців 52-А, м. Київ, Україна
ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ СФОРМОВАНОСТІ ТОЛЕРАНТНОСТІ
ДО НЕВИЗНАЧЕНОСТІ У МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ
АНОТАЦІЯ:
Актуальність вивчення проблеми сформованості толерантності до невизначеності у майбутніх психологів обумовлена необхідністю ефективної підготовки фахівців, здатних ефективно діяти в нових, неструктурованих, неоднозначних ситуаціях, в умовах нехватки інформації проявляти толерантність до впливу фактору невизначеності. Метою дослідження є визначення рівнів сформованості толерантності до невизначеності у майбутніх психологів. Основні завдання: виявлення рівнів сформованості когнітивного, афективного і конативного компонентів толерантності до невизначеності у майбутніх психологів; визначення узагальненого показника сформованості толерантності до невизначеності у майбутніх психологів та виявлення соціально-психологічних чинників, що сприяють його формуванню; аналіз ефективності розробленої методичної бази емпіричного дослідження сформованості толерантності до невизначеності у майбутніх психологів. В емпіричному дослідженні використано такі методи дослідження: анкета на виявлення обізнаності майбутніх психологів щодо формування толерантності до невизначеності (авторська розробка), методика діагностики рівня розвитку рефлексивності, методика «Особистісна готовність до змін», методика діагностики рівня емпатичних здібностей, Мельбурнсткий опитувальник прийняття рішень, опитувальник «Особистісні фактори прийняття рішень», новий опитувальник толерантності до невизначеності, методика «Толерантність до невизначеності», статистично-математичні методи опрацювання даних з використанням комп’ютерної програми SPSS (версія 17.0). За результатами дослідження переважна більшість майбутніх психологів мають низький і середній рівні сформованості когнітивного, афективного і конативного компонентів толерантності до невизначеності. Результати узагальненого показника толерантності до невизначеності, де низький рівень має третина досліджуваних, більше половини – середній рівень і менше одного проценту – високий, свідчить про недостатню обізнаність та усвідомленість з питань формування толерантності до невизначеності, наявність негативного ставлення до ситуацій невизначеності як в навчальній діяльності, так і в житті, відчуття амбівалентних емоцій в ситуаціях невизначеності, неоднозначності та труднощі у виборі продуктивних способів дій. Отже, аналіз особливостей сформова- ності толерантності до невизначеності у майбутніх психологів виявив проблеми її формування як загалом, так і за окремими її компонентами, що потребує розробки та обґрунтування програми її розвитку як важливого чинника професійного становлення психолога.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
толерантність до невизначеності, інтолерантність до невизначеності, міжособистісна інтолерантність до невизначеності, копінг стратегії, майбутні психологи.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Бергис Т. А. Готовность личности к переменам и толерантность к неопределенности на этапе ранней взрослости / Т. А. Бергис // Вектор науки ТГУ. - СПб. – 2015. - №4 (23). – С. 38-42 (Серия: Педагогика, психология).
2. Брюховецька О. В. Психологічні особливості толерантності до невизначеності в управлінській діяльності як однієї зі складових професійної толерантності керівників загальноосвітніх навчальних закладів / О. В. Брюховецька // Проблеми сучасної психології. - 2015. - Вип. 27. - С. 70-81.
3. Гусев А. И. Толерантность к неопределенности как составляющая личностного потенциала / А. И. Гусев // Личностный потенциал: структура и диагностика / Под ред. Д. А. Леонтьева. – М.: Смысл, 2011. – С.300-329.
4. Карпов А. В. Рефлексивность как психологическое свойство и методика ее диагностики / А. В. Карпов // Психологический журнал. – 2003. – Том 24. – № 5. – С. 45-57.
5. Корнилова Т. В. Мельбурнский опросник принятия решений: русскоязычная адаптация / Т. В. Корнилова // Психологические исследования. – 2013. – № 31. - Т. 6. – С. 4. – Режим доступа: http://psystudy.ru/index.php/num/2013v6n31/883- kornilova31.html
6. Корнилова Т. В. Принцип неопределенности: Единство интеллектуально-личностного потенциала человека / Т. В. Корнилова, М. А. Чумакова, С. А. Корнилов, М. А. Новикова. – М.: Смысл, 2010. – 334 с.
7. Корнилова Т. В. Риск и принятие решений: психология неопределенности: моногр. / Т. В. Корнилова. – М. – 2015. – 242 с.
8. Леонов И. Н. Влияние толерантности к неопределенности на профессионально важные качества руководителя: дис. … канд. психол. наук: 19.00.03 / И. Н. Леонов; Удмуртск. гос. ун-т. – Удмуртия, 2015. – 256 с.
9. Лушин П. В. Личностные изменения как процесс: теория и практика: моногр. / П. В. Лушин. – Одесса.: Аспект, 2005. – 334 с.
10. Лушин П. В. Хаос и непределенность: от страдания к росту и развитию: моногр. / П. В. Лушин. – Киев, 2017. – 144 с. – (Серия «Живая книга» ; Т. 4).
11. Носенко Е. Толерантність до невизначеності як системоутворювальний особистісний чинник творчої обдарованості / Е. Носенко, М. Шаповал // Психологія і суспільство. – 2002. – № 1. – С. 97-106.
12. Перегончук Н. В. Ситуація невизначеності перехідного періоду розвитку суспільства як психологічна умова формування професійної компетентності майбутнього психолога / Н. В. Перегончук // «ScienceRise». – 2016. - №3/1 (20). – С. 41-45.
13. Почебут Л. Г. Кросс-культурная и этническая психология: учеб. пособ. / Л. Г. Почебут. – СПб.: Питер, 2012. – 336 с.
14. Практикум по психодиагностике и исследованию толерантности личности / Г. У. Солдатова, Л. А. Шайгерова. – М.: МГУ, 2003. – 112 с.
15. Практическая психодиагностика. Методики и тесты: учеб. пособ. / Ред. и сост. Д. Я. Райгородский. – Самара, 2001. – 672 с.
16. Солнцева Г. Н. Принятие решений в ситуации неопределенности и риска / Г. Н. Солнцева, Г. Л. Смолян. – М. : Труды ИСА РАН. – Т.41. – 2009. – С. 266-280.
17. Соломіна Г. В. Толерантність до невизначеності як показник когнітивного стилю керівників загальноосвітнього навчального закладу / О. І. Бондарчук, Соломіна Г. В. // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. – 2011. – Т. 1, Вип. 84. – С. 47-51. – (Серія «Психологічні науки»).
18. Bayer S. The Relationship Between Basic Assumptions, Posttraumatic Growth, and Ambiguity Tolerance in an Israeli Sample of Young Adults: A MediationModeration Model / S. Bayer, R. Lev-Wiesel, M. Amir // Traumatology. – 2007. – Vol. 13. – P. 4-15.
19. Evans D. Risk intelligence. How to live with uncertainty / D. Evans. – N.Y.: Free press, 2012. – 277 р.
20. Stoycheva K. Tolerance for ambiguity, creativity, and personality / K. Stoycheva // Bulgarian Journal of Psychology (SEERCP 2009 Conference Papers, Part Two). – 2010. – Vol.1. – №4. – P. 178-188.