шаблон-укр

// Наука і освіта.  2017.  №3. 133-138.


DOI:

Тетяна Анатоліївна Кокнова,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри романо-германської філології,
ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка»,
1, площа Гоголя, Старобільськ, Україна  


ІМПЛЕМЕНТАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ІГРОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЯК ЗАСОБУ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В РАМКАХ УНІВЕРСИТЕТСЬКОГО НАВЧАЛЬНОГО КУРСУ «АНГЛІЙСЬКА МОВА ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ»


АНОТАЦІЯ:

Прагнення країн до міжнародного співтовариства підвищує попит у високоякісних спеціалістах, які культурно і політично компетентні у багатьох галузях суспільного життя. Саме тому це дослідження присвячено інноваційному підходові до процесу формування професійної комунікативної компетентності засобами навчально-ігрової діяльності в рамках університетського курсу «Англійська мова за професійним спрямуванням». Метою статті є підтвердження ефективності імплементації навчально-ігрової діяльності в процесі формування професійної комунікативної компетентності. Для досягнення мети застосовувались такі методи дослідження: теоретичні (аналіз, порівняння, узагальнення, систематизація теоретичних положень для визначення змісту та стану розробленості досліджуваної проблеми використання навчально-ігрової діяльності як засобу формування професійної комунікативної компетентності), емпіричні (діагностичні: анкетування, бесіди; педагогічний експеримент). У дослідженні навчально-ігрова діяльність розуміється як поєднання трьох компонентів: ігрового (стимулює емоційне піднесення учасників, сприяє творчому самовираженню); освітнього (орієнтує студентів на збагачення знань, умінь, навичок і досвіду) та професійного (моделює різні професійні ситуації). Навчально-ігрова діяльність підкріплювалась професійними макро та мікро контекстами, що дало змогу поєднати теоретичні знання та їх практичне використання в умовному професійному середовищі. Було дидактично доведено ефективність використання навчально-ігрової діяльності як засобу формування професійної комунікативної компетентності студентів різних спеціальностей. Діагностика рівня сформованості професійної комунікативної компетентності до та після експериментального навчання вказує на позитивну динаміку, що підтверджує ефективність використання навчально-ігрової діяльності як засобу, який сприяє формуванню професійної комунікативної компетентності.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

навчально-ігрова діяльність, педагогічний метод, розвиток професійної комунікативної компетенції, «Англійська мова за професійним спрямуванням», студенти вищих навчальних закладів різних спеціальностей.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Beckham J. M., Watkins M. Bringing life to learning: Immersive experiential learning simulations for online and blended courses / J. M. Beckham, M. Watkins // The Journal of Asynchronous Learning Networks. – 2012. – №16 (5). – P. 61-70.
2. Ernst J. V. Impact of Experiential Learning on Cognitive Outcome in Technology and Engineering Teacher Preparation / J. V. Ernst // The Journal of Technology Education. – 2013. – №24 (2). – P. 31-40.
3. Zafirov C. New challenges for the project based learning in the digital age / C. Zafirov // Trakia Journal of Sciences. – 2013. – 11(3). – P. 298-302.
4. Herreid F. H. Case Studies and the Flipped Classroom / F. H. Herreid, N. A. Schiller // The Journal of College Science Teaching. – 2013. – 42. – P. 62-66.
5. Dyer R. Games in higher education. New pedagogical approaches in game enhanced learning: Curriculum integration / R. Dyer. ‒ France: Grenoble Ecole de Management, 2013. ‒ 266 p.
6. Павленко О. О. Формування комунікативної компетентності фахівців митної служби в системі неперервної професійної освіти : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04 / О. О. Павленко. ‒ К., 2005 . ‒ 447.
7. Вербицкий А. А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход / А. А. Вербиц- кий. ‒ Москва: Высшая школа, 1991. ‒ 207 с

Фурман А. В. Свідомість як передумова психологічного пізнання і професійного методологування.

// Наука і освіта.  2017.  №3. 5-10.

Анатолій Васильович Фурман,
доктор психологічних наук, професор,
завідувач кафедри психології та соціальної роботи,
Тернопільський національний економічний університет,
вул. Львівська, 11, м. Тернопіль, Україна


СВІДОМІСТЬ ЯК ПЕРЕДУМОВА ПСИХОЛОГІЧНОГО ПІЗНАННЯ І ПРОФЕСІЙНОГО МЕТОДОЛОГУВАННЯ


АНОТАЦІЯ:

Здійснено філософсько-психологічний аналіз онтологічної природи свідомості з огляду на завдання теоретичної і прикладної психології. Аргументовано імовірність розв’язання проблеми лише на нових філософсько-методологічних засадах, що уможливлюють істотно інший рівень-ракурс професійного методологування й воднораз відкривають донині незвідані горизонти сутнісного пізнання свідомості як неприродної (субстанційної, суб’єктивної, самодостатньої) дійсності. Вказується на цілісну архітектоніку концептів, що відрефлексовані на рівні категорійних понять «метод», «мислення», «діяльність», «методологування», «методологічне мислення», «методологічна діяльність», «миследіяльність», «методологія». Схарактеризовано бінарну мислесхему, в якій «свідомість» і «самосвідомість» посідають місце п’ятого – трансцендентного – елемента, що позначають та узмістовлюють найвищі форми буттєвої присутності людини у світі.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

методологія, методологування, психологічне пізнання, багатосегментність сфери психології, людина, буттєвість, екзистенція, свідомість, самосвідомість, мислення, діяльність, мислесхема, смислоформа.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Антологія сучасної аналітичної філософії, або жук залишає коробку / За наук. ред. А.С. Синиці. – Львів: Літопис, 2014. – 374 с.
2. Георгий Петрович Щедровицкий / Г. П. Щедровицкий; [под ред. П.Г. Щедровицкого, В.Л. Даниловой]. – М.: РОССПЭН, 2010. – 600 с. – (Философия России второй половины ХХ в.).
3. Гурвіч А. Щодо інтенційності свідомості / Арон Гурвіч // Філософська думка. – 2015. – № 5. – С. 14-29.
4. Крик Ф. Проблема сознания / Ф. Крик, К. Кох; [пер. с. англ. В. Свечникова] // В мире науки. – 1992. – № 11-12. – С 113-121.
5. Кримський С. Б. Під сигнатурою Софії / Сергій Борисович Кримський. – К.: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2008. – 367 с.
6. Мамардашвили М. К. Как я понимаю философию / Мераб Константинович Мамардашвили. – [2- е узд., измен. и доп.] / сост. и общ. ред. Ю.П. Сенокосова. – М.: Изд. группа "Прогресс", "Культура", 1992. – 416 с.
7. М’ясоїд П. А. Наука і практика в роботі психолога / П. А. М’ясоїд // психологія і суспільство. – 2004. – №3. – С. 5-74.
8. Система сучасних методологій: [хрестоматія у 4-х томах] / упоряд., відп. ред., перекл. А.В. Фур- ман. – Тернопіль: ТНЕУ, 2015. – Т. 1. – 314 с.
9. Філософія свідомості. Philosophy of Mind / Філософська думка. – 2016. – № 2. – С. 4–80.
10. Фурман А. В. Ідея і зміст професійного методологування: [монографія] / Анатолій Васильович Фурман. – Тернопіль: ТНЕУ, 2015. – 362 с.
11. Фурман А. В. Методолог – професія майбутнього / Анатолій В. Фурман // Психологія і суспільство. – 2016. – № 1. – С. 16–42.
12. Фурман А. В. Організаційно-діяльнісні ігри у вищій школі: [монографія] / Анатолій В. Фурман, Сергій Шандрук. – Тернопіль: ТНЕУ, 2014. – 272 с.
13. Щедровицький Г. Методологічна організація сфери психології / Георгій Щедровицький // Психологія і суспільство. – 2000. – № 2. – С. 7-24.
14. Щедровицкий Г. П. Московский методоло-гический кружок: развитие идей и подходов / Из архива Г. П. Щедровицкого. – Т. 8, вып. 1. – М.: Путь, 2004. – 352 с.
15. Щедровицький Г. Організаційно-діяльнісна гра як нова форма організації та метод розвитку колективної миследіяльності / Георгій Щедровицький // Психологія і суспільство. – 2006. – № 3. – С. 58–69.
16. Baars B.J. A Cognitive Theory of Consciousness / Bernard J. Baars. – Cambridge: Cambridge University Press, 1988.
17. Chalmers D. J. The Conscious Mind: In Search a Fundamental Theory / David J. Chalmers. – New York: Oxford University Press, 1996.
18. Dennett D. Intuition Pumps And Other Tools for Thinking / Daniel Dennett. – New York: W.W. Norton & Company, 2013. – 512 p.

Пушкарьова Т. О. Психолого-педагогічний аспект педагогічного проектування.

// Наука і освіта.  2017.  №3. 11-18.

Тамара Олексіївна Пушкарьова,
кандидат педагогічних наук, професор,
начальник відділу проектного управління
Інституту модернізації змісту освіти МОН України,
вул. В. Липківського, 36, м. Київ, Україна


ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ АСПЕКТ ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОЕКТУВАННЯ


АНОТАЦІЯ:

Стаття розкриває важливу складову процесу педагогічного проектування – його психолого-педагогічний супровід. Педагогічне проектування як важливий інструмент реформування освіти розглядається у взаємозв’язку його структурних складових. Показано, що результативність кожної з таких складових залежить, зокрема, від підходу до організації діяльності учасників проекту відповідно до психолого-педагогічної доцільності. Обґрунтовується необхідність компетентнісного підходу, який позитивно впливає на інноваційне педагогічне проектування навчального процесу. Виділено особистісні фактори, пов’язані з компетентностями безпосередніх виконавців інноваційного проектування – вчителів і науковців, керівників навчальних закладів і учнів.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

реформування освіти, проектна діяльність, педагогічне проектування, психолого-педагогічний супровід, діагностика, компетентність, ключові компетенції, професійний розвиток.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. [Електронний ресурс] / Л. Гриневич, О. Елькін, С. Калашнікова та ін. – Київ, Міністерство освіти і науки України, 2016. – 36 c. – Режим доступу до ресурсу: http://mon.gov.ua/Новини%202016/12/05/konczepcziya.pdf
2. Болтівець С. Методологічні засади психогігієнічного нормування інноваційної практики. – Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи: Збірник наукових праць. Випуск 5/Ред. Кол.: Л.І. Даниленко та ін. – К.: Логос, 2001. – 170 с.
3. Максименко С. Методологічний аналіз прогнозування та внутрішні лінії розвитку особистості //Директор школи, ліцею, гімназії – К. – 2011. – №5. – С. 72-83.
4. Проектна діяльність учнів у системі компетентнісно спрямованої соціальної і життєвої практики в 11-річній школі та позашкільній освіті: в 2 ч. : матері- али Всеукраїнської науково-практичної конференції 29-30 жовтня 2014 року / наук. ред. І. Г. Єрмаков. – Кам’янець-Подільський: Аксіома. – 2014. – 536 с.
5. Киричук В. О. Психолого-педагогічне проектування особистісного розвитку учня / В. О. Киричук // Навчання і виховання обдарованої дитини: теорія та практика. Збірник наукових праць. Випуск 1. – К. : Інститут обдарованої дитини, 2008. – 286 с.
6. Науково-педагогічний проект «Росток»: Інформаційний збірник для директора школи та завідуючого дитячим садочком. – К. : «Освіта України», 2015. – №9-10 (37). – 165 с.
7. Я хочу, я можу, я буду добре вчитися / Упоряд.: Т. Гончаренко. – К.: 2003. – 128 с.
8. Адаптація дітей у 1, 5, 10 класах. / Упоряд. Т. Червона. – Київ, Шк. Світ, 2008. – 165 с.
9. Коробко С. Л., Коробко О. І. Робота психолога з молодшими школярами: методичний посібник / С. Л. Коробко, О. І. Коробко. – К.: Літера ЛТД, 2008. – 416 с.
10. Психологу для роботи. Діагностичні методики: збірник. / уклад.: М. В. Лемак, В. Ю. Петрище. – вид. 2-ге, виправл. – Ужгород: Видавництво О.Гаркуші, 2012 – 616 с.
11. Моторнюк О. Ю. Моніторинговий підхід до вивчення стану навчання та виховання / О. Ю. Моторнюк // Завучу. Усе для роботи. – 2014. – №19-20. – С. 2-16. 

Дзюба Т. М. Проблема впливу інтенсивного повсякденного стресу на професійне здоров’я педагога.

// Наука і освіта.  2017.  №3. 18-22.

Тетяна Михайлівна Дзюба,
кандидат психологічних наук, доцент кафедри загальної, вікової та практичної психології,
Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка,
вул. Остроградського, 2, м. Полтава, Україна 


ПРОБЛЕМА ВПЛИВУ ІНТЕНСИВНОГО ПОВСЯКДЕННОГО
СТРЕСУ НА ПРОФЕСІЙНЕ ЗДОРОВ’Я ПЕДАГОГА


АНОТАЦІЯ:

У статті визначено специфічні параметри впливу інтенсивного повсякденного стресу на професійне здоров’я педагога. Проаналізовано низку значущих кореляційних взаємозв’язків між виявленими параметрами. Підкреслено, що основні хронічні захворювання сьогодення виникають на тлі емоційних переживань, гострого та хронічного стресу. На основі визначених взаємозв’язків розглянуто інтенсивний повсякденний стрес як специфічну ознаку професійно-педагогічної діяльності, що за певних умов виступає ризиком емоційного вигорання і втрати професійного здоров’я працівника. Зазначено, що інтенсивний повсякденний стрес в умовах професійно-педагогічній діяльності порушує адаптаційні ресурси, формуючи шкідливі ефекти професійно-особистісної деформації педагога (когнітивні, емоційні, поведінкові) та негативно позначається на зміні його настрою і професійній копінг-поведінці. Професійний стрес активізує майже весь репертуар копінг-стратегій педагога, але в ситуації тривалого інтенсивного стресу спостерігається збільшення частоти використання пасивних («уникання», «обережні дії», «прийняття») і просоціальних («пошук соціальної підтримки») копінг-стратегій. Недостатність використання стратегій «здорового» активного копінгу, спрямованого на конструктивне перетворення ситуації, та переважання пасивних стратегій призводить до того, що професійний стрес набуває хронічного характеру, а в діях і вчинках більше виявляється асоціальна поведінка, що пов’язана з порушенням моральних норм у ситуаціях професійного спілкування. В умовах довготривалого інтенсивного стресу виявлені стратегії можуть розглядатися як поведінкові фактори ризику професійного здоров’я працівника.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

інтенсивний повсякденний стрес, професійне здоров’я, адаптаційні ресурси працівника, копінг-стратегії, шкідливі ефекти професійно-особистісної деформації, емоційне вигорання, поведінкові фактори ризику професійного здоров’я працівника.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Байгужин П. А. Способы оптимизации напряженности умственного труда как фактор профессионального стресса (обзор) / П. А. Байгужин // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. – 2012. – № 3.– С. 378-393. – Режим доступа: ftp://ftp.cspu.ru/upload/archivvestnik/2012/2012_3.pdf
2. Вассерман Л. И., Беребин М. А. Факторы риска психической дезадаптации у педагогов массовых школ. Пособие для врачей и психологов / Л. И. Вассерман, М. А. Беребин. – СПб., 1997. – 52 с.
3. Гандзюк В. А. Аналіз захворюваності на ішемічну хворобу серця в Україні / В. А. Гандзюк // Український кардіологічний журнал. – № 3. – 2014. – С. 45-52.
4. Дзюба Т. М. Психометричний аналіз розробки й апробації методики «Ризики професійного здоров’я» / Т. М. Дзюба // Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. Вип. 53. – Х.: ХНПУ, 2016. – С. 47-56.
5. Леонова А. Б., Кузнецова А. С. Психопрофилактика стрессов / А. Б. Леонова, А. С. Кузнецова. – М.: Изд-во Моск. ун-та, 1993. – 123 с.
6. Малявская С. И. Педиатрический метаболический синдром: состояние высокого риска / С. И. Малявская // Педиатрия. – 2010. – Т. 89, № 4. − С. 119-122.
7. Митина Л. М. Психология труда и профессионального развития учителя / Л. М. Митина. – М.: Академия, 2004. – 320 с.
8. Руденский Е. В. Социально-психологические деформации личности учителя / Е. В. Руденский // Мир психологии. – 1999. – № 2. – С. 169-174.
9. Синдром «професійного вигорання» та професійна кар’єра працівників освітніх організацій: ґендерні аспекти: Навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. та слухачів ін-тів післядиплом. освіти / За гаук. ред. С.Д. Максименка, Л.М. Карамушки, Т. В. Зайчикової. – К.: Міленіум, 2004. – 264 с.
10. Туренко Е. А. Особенности совладания учителей с профессиональным стрессом / Е. А. Туренко. – Вестник Санкт-Петербургского государственного уни- верситета. – Сер. 12. – 2010. – Вып. 4. – С. 186-192.
11. Харченко С. В. Теоретико-методологічні засади дослідження феномену стресу та працездатності / С. В. Харченко // Проблеми загальної та педагогічної психології: Збірник наукових праць інституту психології ім. Г.С.Костюка НАПНУ. – 2010, т. XII, ч.2. – С. 358-366.

Соколова Г. Б. Психологічні особливості захисної поведінки батьків, що виховують дітей із синдромом дауна.

// Наука і освіта.  2017.  №3. 23-28.

Ганна Борисівна Соколова,
кандидат психологічних наук, старший викладач
кафедри дефектології та фізичної реабілітації,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Фонтанська дорога, 4, м. Одеса, Україна


ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ЗАХИСНОЇ ПОВЕДІНКИ
БАТЬКІВ, ЩО ВИХОВУЮТЬ ДІТЕЙ ІЗ СИНДРОМОМ ДАУНА


АНОТАЦІЯ:

Стаття присвячена аналізу результатів емпіричного дослідження особливостей психологічного захисту батьків, що виховують дітей із синдромом Дауна. Вказано особливості психічного розвитку дітей зазначеної категорії. Надано ознаки психологічної реальності у сім’ях, що виховують таких дітей. Виділено дві основні групи визначень психологічного захисту. Наведено середні значення показників психологічного захисту матерів і батьків, що виховують дітей із синдромом Дауна, на підставі яких виявлено достовірні відмінності за t-критерієм Стьюдента. Окрім цього, у статті зазначено коефіцієнти кореляції між захисними механізмами матерів і особливостями їхньої стратегії виховання дітей із синдромом Дауна. Крім того, автором розглядається специфіка взаємозв’язку механізмів психологічного захисту та стилів батьківського виховання.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

особистість, синдром Дауна, психологічна реальність, механізм психологічного захисту, стиль дитячо-батьківської взаємодії.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Бассин Ф. В. Проблема психологической защиты / Ф.В.Бассин, М. К. Бурлакова, В. Н. Волков // Психологический журнал. – 1988. – Т.9. – № 3. – С. 79-86.
2. Выготский Л. С. Вопросы детской психологии / Л. С. Выготский. – СПб.: Союз, 2013. – 224 с.
3. Грановская Р. М. Элементы практической психологии / Р. М. Грановская. – СПб.: Питер, 2015. – 650 с.
4. Гребенников Л. Р. Механизмы психологической защиты: генезис, функционирование, диагностика: Дисс. на соиск. учен. степ. Канд. психол. наук: 19.00.07 «возрастная и педагогическая психология» / Л. Р. Гребенников. – М. – 1994. – 202 с.
5. Зачепицкий Р. А. Социальные и биологические аспекты психологической защиты / Р. А. Зачепицкий// Социально-психологические исследования в психоневрологии. – СПб.: Питер, 2012. – С. 22-27.
6. Ковтун Р. А., Програма розвитку комунікативних здібностей дітей з синдромом Дауна. – автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. псих. наук : спец 19.00.08 – Спеціальна психологія / Р. А. Ковтун. – Одеса, 2011. – 19 с.
7. Миненко А. В. Движущая сила психодрамы в работе с детьми с синдромом Дауна и их родителями / А. В. Миненко // Журнал практического психолога : научно-практический журнал. – 2012. – №6, Спец. выпуск: Психодрама: История, теория, практика. – С. 128-137.
8. Налчаджян А. А. Социально-психическая адаптация личности: (Формы, механизмы и стратегии) / А. А. Налчаджян. – Ереван: Изд-во АН Арм. ССР, 1988. – 262 с.
9. Психология. Словарь / Под общ. ред. А. В. Петровского, М. Г. Ярошевского. – 2-е изд. – М.: Политиздат, 1990. – 494 с.
10. Усанова О. Н. Специальная психология / О. Н. Усанова. – СПб.: Питер, 2014. – 400 с.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.