Ліщина Н. В. Співвідношення між показниками копінг-стратегій та рольової кризи.

// Наука і освіта.  2016.  №7. – 70-76.

Наталія Володимирівна Ліщина,
аспірант кафедри загальної і диференційної психології,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Фонтанська дорога, 4, м. Одеса, Україна


СПІВВІДНОШЕННЯ МІЖ ПОКАЗНИКАМИ
КОПІНГ-СТРАТЕГІЙ ТА РОЛЬОВОЇ КРИЗИ 


АНОТАЦІЯ:

У статті наводяться емпіричні дані щодо встановлення та аналізу взаємозв’язків між показниками копінг-стратегій і рольової кризи особистості. Надається інформація про наявність та направленість статистичних зв’язків між явищами, що вивчаються, які представлені кореляційними плеядами в двох вибірках – жіночої і чоловічої. Виявлено неоднозначні зв’язки (прямі, зворотні) між більшістю показників, що вивчаються. Встановлено спільні риси та розбіжності у кількості та направленості зв’язків між показниками, що вивчаються у представників жіночої статті в порівнянні з чоловічою.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

особистість, соціально-психологічні ролі, життєві ролі, копінг-стратегії, рольова криза


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Амбрумова А. Г. Анализ состояний психологического кризиса и их динамика / А. Г. Амбрумова // Психологический журнал. 1985. – Т.6. – №6. – С. 107-115.
2. Брынза И. B. Особенности переживания профессионального кризиса у лиц с различным типом эмоциональности: дисс..канд. психол. наук : 19.00.01 / Ирина Вячеславовна Брынза. – Одесса, 2000. – 281 с.
3. Василюк Ф. Е. Психология переживания: анализ преодоления критических ситуаций / Ф. Е. Василюк. – М.: МГУ, 1984. – 187 с. Психологія – Психология – Psychology "Наука і освіта", №7, 2016 75
4. Гендерная психология. 2-е изд. / Под ред. И. С. Клециной. – СПб. : Питер, 2009. – 496 с.
5. Крюкова Т. Л. Человек как субъект совладающего поведения / Т. Л. Крюкова // Психологический журнал. – 2008. – Т.29. – №2. – С. 88-95
6. Крюкова Т. Л. Методы изучения совладающего поведения: три копинг - шкалы. (изд. 2-е, исправленное, дополненное) / Т. Л. Крюкова.– Кострома: КГУ им. Н. А. Некрасова. – Авантитул, 2010. – 64 с.
7. Лазарус Р. Теория кризиса и психофизиологические исследования / Р. Лазарус // Эмоциональный стресс. – Л.: Медицина, 1980. – С. 178-208.
8. Основні тенденції функціонування особистості у ракурсі рольової теорії / П. П. Горностай // Наукові студії з соціальної та політичної психології. – Вип. 6(9). – К. – 2002. – С. 44-57
9. Психологія життєвої кризи / Відп. ред. Т. М. Титаренко. – К.: Агропромвидав України, 1998. – 348 с.
10. Социология: Учебник для вузов / Г. В. Осипов, А. В. Кабыща, М. Р. Тульчинский др. – М.: Наука, 1995. – 124 с.
11. Энциклопедический социологический словарь / Под ред. Г. В. Осипова. – М., 1995. – 468 с.

Skoromna M. V., Chebykin O. Ya. Review of the basic structural components of future teachers’ feelings culture.

// Наука і освіта.  2016.  №7. – 77-86.

Маріанна Володимирівна Скоромна,
кандидат педагогічних наук, викладач,
Олексій Якович Чебикін,
доктор психологічних наук, професор, академік Національної академії педагогічних наук України,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Фонтанська дорога, 4, м. Одеса, Україна


АНАЛІЗ ОСНОВНИХ СТРУКТУРНИХ КОМПОНЕНТІВ
КУЛЬТУРИ ПОЧУТТІВ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ


АНОТАЦІЯ:

У представленій статті на основі теоретичних досліджень зроблено спробу визначити структуру основних компонентів культури почуттів майбутніх вчителів. У результаті дослідницького пошуку з безлічі різних складових виділено основні компоненти структури почуттів. Останні представлені у вигляді таких компонентів, як індивідуально-спонукальний, когнітивно-діяльнісний, рефлексивно-оцінний. Представлено детальну психологічну характеристику цих компонентів в аспекті їх важливості для педагогічної діяльності в навчально- професійній підготовці сучасного вчителя. Крім цього, розкрито, що культура почуттів обумовлюється як множинними властивостями, так і здібностями майбутнього вчителя, а також умовами її формування в процесі життя і освоєння педагогічної професії. Відзначено, що всі складові компоненти культури почуттів майбутніх вчителів тісно взаємопов’язані. Для їх ефективного формування важливо в процесі навчально-професійної підготовки майбутніх учителів створити сприятливий психологічний клімат у студентській групі, використовувати інтеграцію дисциплін соціально-гуманітарного та психолого-педагогічних циклів, моделювання різних емоціогенних ситуацій.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

культура почуттів майбутніх вчителів, педагогічна майстерність, професійна педагогічна діяльність, емоційний інтелект


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Бех І. Виховання особистості : Сходження до ду- ховності : [наук. видання] / І. Бех. – К. : Либідь, 2006. – 272 с.
2. Бех І. Д. Психологічні джерела виховної майс- терності. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://pidruchniki.ws/19530610/pedagogika/ psihologichni dzherela_vihovnoyi_maysternosti_-_beh_id
3. Бизяева А. А. Психология думающего учителя : Педагогическая рефлексия / А. А. Бизяева. – Псков : ПГПИ им. С. М. Кирова, 2004. – 216 с.
4. Восприятие и действие / А. В. Запорожец, Л. А. Венгер, В. П. Зинченко, А. Г. Рузская ; под ред. А. В. Запорожца. – М. : Изд-во «Просвещение», 1967. – 370 с.
5. Востриков А. А. Технология и методика куль- туры эмоций и чувств. Курс человековедения : [книга для учителя] : в двух частях / А. А. Востириков. – Одес- са-Томск : Изд-во УГЦВ «Психопедагогика», 1994. – Ч. 2. – 243 с.
6. Гоулман Д. Эмоциональное лидерство : искус- ство управления людьми на основе эмоционального интеллекта : пер. с англ. / Д. Гоулман, Р. Болдис, Э. Макки. – М. : Альтена Бизнес Букс, 2005. – 301 с.
7. Додонов Б. И. В мире эмоций / Б. И. Додонов. – Казань : Казан. ун-т, 1987. – 14 с.
8. Динейка К. В. 10 уроков психофизической тре- нировки / К. В. Динейка. – М. : Физкультура и спорт, 1987. – 63 с.
9. Емпатія. – [Електронний ресурс]. – Режим досту- пу : http://junction.in.ua/228
10. Кан-Калик В. А. Педагогическая деятельность как творческий процесс : Исследование субъективно- эмоциональной сферы творческого процесса педагога / В. А. Кан-Калик. – Грозный : Чеч.-Инг. кн. изд-во, 1976. – 286 с.
11. Карамуратова Р. Б. Психологическое исследо- вание роли оценочной эмпатии в педагогическом про- цессе : дис... канд. психол. наук : 19.00.07 / Раиса Баши- баевна Карамуратова. – Алма-Ата, 1984. – 214 c.
12. Кваша О. Особливості усвідомлення майбутні- ми педагогами соціальної відповідальності. – [Елект- ронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.politik.org.ua/vid/magcontent.php3?m=6&n=78 &c=1876
13. Кондрашова Л. В. Формирование эмоциональ- ной культуры старшеклассников средствами учебно- воспитательного процесса / Л. В. Кондрашова, Л. Е. Соколова. – Кривой Рог : КПИ, 1994. – 86 с.
14. Кузьмин А. М. Профессиональная подготовка будущих специалистов к согласованному принятию решений : автореф. дис.. на соискание учен. степени канд. пед. наук: специальность 13.00.08 «Теория и мето- дика профессионального образования» / А. М. Кузьмин. – Саратов, 2007. – 21 с.
15. Лихачев Б. Т. Педагогика : [курс лекций] / Б. Т. Лихачев. – [Изд. 4, перераб. и доп.]. – М. : Юрайт, 2000. – 523 с.
16. Педагогика : [учебное пособие для студентов педагогических учебных заведений] / В. А. Сластенин, И. Ф. Исаев, А. И. Мищенко, Е. Н. Шиянов. – [3-е изд.]. – М. : Школа-Пресс, 2000 – 512 с.
17. Проблеми психолого-педагогічного супроводу підготовки фахівців у вищій школі : матеріали всеукр. науково-практ.семінару (22 грудня 2006 р.) – Одеса : СМИЛ, 2006. – 167 с.
18. Прохоров А. О. Саморегуляция психических состояний : феноменология, механизмы, закономерно- сти / А. О. Прохоров. – М. : ПЕРз СЭ, 2005. – 352 с. 19. Радул В. В. Основи професійного становлення особистості сучасного вчителя : [навчальний посібник] / В. В. Радул, В. О. Кравцов, М. В. Михайліченко. – Кіро- воград : Поліграфічно-видавничий центр ТОВ «Імекс- ЛТД», 2007. – 252 с.
20. Современный словарь по педагогике / Сост. Е. С. Рапацевич – Мн. : «Современное слово», 2001. – 928 с.
21. Сухомлинський В. О. Вибрані твори у п’яти томах. – К. : Рад. школа, 1976. – Т.2. – 670 с.
22. Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві / В. О. Сухомлинський. – [Т.2]. – К. : «Радянська школа», 1976. – 670 с.
23. Чебыкин А. Я. Совершенствование психологи- ческой подготовки учителя к управлению эмоциональ- ными состояниями учащихся / А. Я. Чебыкин // Эмо- циональная регуляция учебной деятельности. – М., 1987. – С. 266-268.
24. Mayer J. D. The intelligence of emotional intelligence / J. D.Mayer, P. Salovey // Intelligence. – 1993. – V. 17. – P. 433-442.
25. Salovey P. Emotional intelligence / H. Salovey, J. D. Mayer // Imagination, Cognition and Personality. – 1990. – № 9. – P. 185-211.

Воропаєв Д. С. Практичні заходи, спрямовані на оптимізацію психофізіологічного стану підлітків.

// Наука і освіта.  2016.  №7. – 86-92.

Дмитро Сергійович Воропаєв,
кандидат психологічних наук,
Сумський державний університет,
вул. Римського-Корсакова 2, м. Суми, Україна


ПРАКТИЧНІ ЗАХОДИ, СПРЯМОВАНІ НА
ОПТИМІЗАЦІЮ ПСИХОФІЗІОЛОГІЧНОГО СТАНУ ПІДЛІТКІВ
 


АНОТАЦІЯ:

Розумова працездатність, що поряд із фізичною, є визначальною у діяльності підлітків, супроводжується певним нервово-психічним напруженням, яке закономірно супроводжується змінами в роботі вегетативних систем. Для забезпечення стабільної ефективної діяльності підлітків в умовах загальноосвітніх навчальних закладів необхідне додаткове використання різноманітних прийомів, методів та засобів, спрямованих на оптимізацію і корекцію психофізіологічного стану організму при відхиленнях його від оптимального рівня. Експериментальне дослідження становило собою організацію спеціального тренінгу, спрямованого на оптимізацію психофізіологічного стану підлітків. У заключній частині цього етапу була здійснена перевірка його ефективності. У результаті покращення рівня психофізіологічного стану підлітки відзначаються достатнім потенціалом для забезпечення ефективної діяльності в умовах загальноосвітніх навчальних закладів. Це забезпечується не тільки функціональними, але і психоемоційними особливостями організму.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

психофізіологічний стан, оптимізація, функціональні можливості, підлітки, тренінгова програма.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Завадська Т. В. Оптимізація діяльності вчите- лів з урахуванням показників нейродинаміки / Т. В. Завадська // Вісник Київського міжнародного університету: Сер.: Психологічні науки. – 2004. – Вип. 5. – С.21-29.
2. Ильин Е. П. Методические указания к прак- тикуму по психофизиологии (экспресс-методы при изучении свойств нервной системы) / Е. П. Ильин. – Л.: Ленингр. пед. ин-т, 1981. – 82 с.
3. Карпухина А. М. Психологические и психофи- зиологические пути повышения эффективности деяте- льности / А. М. Карпухина. – К.: Знание, 1990. – 19 с. 4. Филлипов М. М. Психофизиология функціо- нальных состояний: учеб. пособие / М. М. Филлипов. – К.: МАУП, 2006. – 240 с.

Дергач М. А. До проблеми кібер-залежності студентів комп’ютерних спеціальностей.

// Наука і освіта.  2016.  №7. – 92-98.

Маргарита Альфрітівна Дергач,
доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри психології,
Запорізький національний технічний університет,
вул. Жуковського, 64, м. Запоріжжя, Україна


ДО ПРОБЛЕМИ КІБЕР-ЗАЛЕЖНОСТІ
СТУДЕНТІВ КОМП’ЮТЕРНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ


АНОТАЦІЯ:

У статті розкрито сучасні підходи до розуміння поняття «кібер-залежність», систематизовано етапи формування кібер-залежності, розкрито характерні ознаки кібер-залежної людини. Визначено параметри виявлення кібер-залежності у студентів комп’ютерних спеціальностей. Подано результати експериментального дослідження наявності феномену кібер-залежності у студентів комп’ютерних спеціальностей та висвітлено окремі аспекти протікання взаємодії з комп’ютером у різних вікових групах студентів.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

комп’ютер, кібер-залежність, Інтернет-залежність, студенти, студенти комп᾿ ютерних спеціальностей.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1.Вінтюк Ю. Узалежнення від комп’ютера: форму- вання і можливості протидії / Ю. Вінтюк // Вісник львів- ського університету. – 2010. – Вип. 13. – C. 215-226.
2.Головин С. Ю. Словарь практического психо- лога / С. Ю. Головин – Минск: Харвест, 1997. – 800 с.
3.Ісакова Т. О. Інтернет-залежність як новий фе- номен сучасного світу: сутність і проблеми / Т. О. Ісакова – К.: НІСД, 2011. – 247 с.
4.Юрьева Л. Н. Компьютерная зависимость: фо- рмирование, диагностика, коррекция и профилактика: Монография / Л. Н. Юрьева, Т. Ю. Больбот – Днепро- петровск: Пороги, 2006. – 196 с.
5.Янг К. Интернет-зависимость вчера и сегодня // Интернет-зависимость: психологическая природа и динамика развития / К. Янг. – М.: Акрополь, 2009. – C. 251-273

Каніболоцька М. С. Теоретичні засади дослідження соціальних мереж у контексті соціально-психологічного супроводу освітніх інновацій.

// Наука і освіта.  2016.  №7. – 99-105.

Марія Сергіївна Каніболоцька,
кандидат психологічних наук, науковий співробітник
Інституту соціальної та політичної психології
Національна академія педагогічних наук України,
вул. Андріївська, 15, м. Київ, Україна
 


ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ДОСЛІДЖЕННЯ СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖ У КОНТЕКСТІ
СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОГО СУПРОВОДУ ОСВІТНІХ ІННОВАЦІЙ


АНОТАЦІЯ:

У статті здійснено порівняльний аналіз соціальних мереж і традиційних каналів інформації у контексті оцінки їхнього впливу на громадську думку та залучення громади до прийняття суспільно важливих рішень. Проведено теоретичний аналіз зарубіжного та вітчизняного освітянського досвіду з використання соціальних мереж як інструменту просування освітніх інновацій. Відокремлено визначальні характеристики соціальних мереж як техноло- гії соціально-психологічного супроводу інновацій: діалогічність, соціальна підтримка, відчуття спільності та при- належності, контроль над ситуацією, ефект психічного зараження емоціями та почуттями. 


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

освіта, освітні інновації, інформаційні технології, соціально-психологічний супровід, соці- альні мережі, мережеві технології, технології нетворкінгу.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Благов Ю. Е. Концепция корпоративной соци- альной ответственности и стратегическое управление / Ю. Е. Благов // Российский журнал менеджмента. – 2004. – № 3. – С. 17–34.
2. Иванченко С. Н. Активные методы в обучении и социально-психологических исследованиях / С. Н. Иванченко // Современные образовательные технологии, используемые в очном, заочном и допол- нительном образовании. – 2014. – С. 117-123. – [Элек- тронный ресурс]. – Режим доступа: http://sptechnology.ucoz.ua/publ/aktivnye_metody_v_obu chenii_i_socialno_psikhologicheskikh_issledovanijakh_s ovremennye_obrazovatelnye_tekhnologii_ispolzuemye_v _ochnom_zaochno/1-1-0-18.
3. Кастельс М. Становление общества сетевых структур / М. Кастельс. – М. : Academia, 1999. – 505 c.
4. Модернізаційні процеси в освіті та суспільстві: психотехнології супроводу: колективна монографія / за ред. П. Д. Фролова. – Кіровоград : Імекс-ЛТД. 2013. – 310 с.
5. Сайт Українського освітнього проекту «ЕDERA». – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.ed-era.com/mon.html.
6. Сайт «Українська правда. Життя». – [Елект- ронний ресурс]. – Режим доступу: http://life.pravda.com.ua/person/2016/08/4/216010/.
7. Смола Л. Є. Детермінанти політичного проце- су сучасності: теоретико-методологічний аналіз в інформаційно-психологічному вимірі / Л. Є. Смола. – К. : Вид. дім Дмитра Бураго, 2010. – 93 с.
8. Соціальні мережі як чинник розвитку грома- дянського суспільства : монографія / О. С. Онищенко, В. М. Горовий, В. І. Попик. – К. : НАН України, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського. 2013. – 220 c.
9. Соціальні мережі як інструмент взаємовпливу влади та громадянського суспільства : монографія / О. С. Онищенко, В. М. Горовий, В. І. Попик. – К. : НАН України, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадсько- го. 2014. – 260 с.
10. Фролов П. Д. Соціально-психологічна підт- римка освітніх реформ: метод. посіб. / П. Д. Фролов. – Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2012. – 88 с.
11. Bandura A. Self-efficacy: toward a unifying theory of behaviour change / A. Bandura // Psychological review. – 1977. – Vol. 84, №. 2. – P. 191–215.
12. Brashears M. E. The microstructures of network recall: how social networks are encoded and represented in human memory / M. E. Brashears, E. Quintane // Social Networks. – 2015. –№ 41. – P. 113-126.
13.Brashears M. E. Error correction mechanisms in social networks can reduce accuracy and encourage innovation / M. E. Brashears, E. Gladstone // Social Networks. – 2016. – № 44. – P. 22-35.
14. Brewer J. T. The intersection of social media and education reform / J. T. Brewer, M. Wallis // Critical Education. – 2015. – № 14. – P. 1-17.
15. Dwyer C. Trust and privacy concern within social networking sites: a comparison of Facebook and MySpace / C. Dwyer, S. R. Hiltz, K. Passerini // Proceedings of the thirteenth Americans Conference of Information Systems (August 09-12, 2007). – Keystone, Colorado, 2007. – 12 p.
16. González-Bailón S. Networked discontent: the anatomy of protest campaigns in social media / S. González-Bailón, Ning Wang // Social Networks. – 2016. – № 44. – С. 95-104.
17. Listen, Participate, Transform. A social media framework for local government. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://youngfoundation.org/wpcontent/uploads/2013/02/Listen-Participate-Transform-Asocial-media-framework-for-local-government-June- 2010.pdf
18. Moyle K. Building innovation: learning with technologies / K. Moyle // Australian education review. – 2010. – № 56. – P. 72-80.
19. Rogers E. M. Diffusion of innovations / E. M. Rogers, A. Singhal. – New York : The Free Press, 1995. – 526 p.
20. Social media’s influence on public discourse in the pacific northwest. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.quinnthomas.com/wpcontent/uploads/2015/10/QUINNTHOMAS_SocialMedia-Insights_Final.pdf.
21. Swilka A. Networks of innovation: towards new models for managing schools and systems / A. Swilka. – Paris : OECD, 2003. – 184 p.
22. Using social media to engage with and communicate to key stakeholders. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www2.ed.gov/about/inits/ed/implementationsupport-unit/tech-assist/using-social-media-pub.pdf.
23. Valente T.W. Davis R. L. Accelerating the diffusion of innovations using opinion leaders / T. W. Valente, R. L. Davis // The Annals of the American Academy of Political and Social Sciences. – 1999. – № 566. –P. 55-67.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.